Klió 2005/3.
14. évfolyam
Egyháztörténet és a történelem interpretációjának viszonya a XIX. század közepén a Finn Nagyhercegségben
A XIX. századi finn nemzettudat megjelenésének és alakulásának egy lehetséges vizsgálata a korabeli egyetemi oktatásban megjelenő történelem-interpretációra, illetve az azon keresztül érvényesülő nemzeti önértékelésre támaszkodhat. E folyamatokat próbálja rekonstruálni Tarja-Liisa Luukkanen tanulmánya. Kiindulási pontként a szerző három elméleti keretet használ fel: R. D. Anderson, Jürgen Habermas és Miloslav Hroch korábbi munkái alapján helyezi el a történelemoktatás és a múlt interpretációjának viszonyát. Anderson elmélete szerint az egyetemek és az akadémiai értelmiség a nacionalista ideológia kialakításában játszottak fontos szerepet, elsősorban a nemzeti múltra és az anyanyelvre épülő kulturális azonosság és politikai egység hangsúlyozásával. Jürgen Habermasnak az ismeretek emancipációjára vonatkozó elméletét a szerző mint a lehetséges önreflexió és a nemzeti önismeret egyik válfaját értelmezi, amely segíthet a finn nemzettudat XIX. századi értelmezésében. Harmadikként Miloslav Hroch összehasonlító tanulmánya1 adja a kutatás viszonyítási pontját. Hroch elméletének hármas felosztása szerint a nacionalista mozgalmak B fázisában az értelmiség szerepe az intellektuális vonzalom és érdeklődés szintjéről a tudatos értékelés és kulturális programadás irányába mozdul el. A finn nacionalizmus felosztását Hroch mintája alapján a században két évszámhoz lehet kapcsolni. Egyrészt a Finn Irodalmi Társaság megalapításához (1831) és a finn politikai életben megjelenő pártok aktivitásához (1881). A második szakasz a hrochi felosztásban az értelmiség szerepét hangsúlyozza, ami a szerző szerint a finn történelem értelmezésében mutatkozó új irányzatok vizsgálatában segíthet. Amire a szerző választ keres, hogyan született és jelent meg a korai finn történelem szabad értelemzése a Helsinki Egyetem teológia karán. Milyen új szempont alapján értelmezték a finn történelmet és milyen közvetlen, illetve közvetett hatása lehetett az oktatás révén a karról kikerülő papok történeti nézeteire.
A
forrást Bengt Olof Lille (1807–1875) 1853–54-ben induló, és 12
szemeszteren keresztül tartó egyháztörténeti előadása adja (1853–1868),2 amelyben a finn történelem és a XII. századi finn
társadalmi, kulturális viszonyok értékelése voltak a legfontosabb témák,
összekapcsolva a svéd keresztes hadjáratokat és a finn egyházi szervezet
kiépülésének korai szakaszát. Lille előadásában a XIX. század közepén használt
történeti munkák kritikája és a finn nemzeti múlt újraértelmezése voltak a
meghatározók. Ennek előzményét adhatja magának a történetírásnak és a
történelem interpretációjának korabeli helye és szerepe a nemzeti kultúra és
nemzeti öntudat megítélésében. A nemzeti történelem helye a kortársak
gondolkodásában sokáig meglehetősen mellékes terület volt, sokkal jelentősebb
területét adta az irodalom és az ahhoz kapcsolódó anyanyelv erősítésének és
művelésének, ápolásának kérdése. E felfogásnak a kritikáját fogalmazta meg J.
J. Nervander 1846-ban, amikor a történelmet egy nemzet létezésének
alapjaként fogalmazta meg, amelynek birtokában egy nép valóban nemzetté válik,
míg az irodalom és a nyelv ilyen intellektuális tőkét nem jelent. Ehhez az
állásponthoz a finn múlt értékes forrását találták meg az 1835-ben megjelenő
Kalevalában, amely az ősi, népi kultúra és a társadalom fejlettebb formájának
bizonyítékát szolgáltatta a kortársak, és általuk közvetítve, az egész európai
kultúra számára – mint azt sokan közülük vélték. Lille álláspontja ebben a
kérdésben, hogy a finn nép nem svéd, s nem is az orosz hódítás hatására vált
civilizálttá, hanem saját kultúrális értékeket tudhat magáénak. Ehhez az
állásponthoz viszonyítva értelmezi a szerző Lille előadását, alapvetően három
fontos részét vizsgálva.
Elsőként
a keresztes háborúk és a finn területek kapcsolatának korabeli értékelését
mutatja be. A szerző azt emeli ki, hogy Lille a hadjáratokat nem vallási és
egyházi okokkal magyarázza, hanem valóságos fenyegetettség megelőzésével, ami
a XII. századi finnek szervezettségére utal. A térítés és az egyházi szervezet
kiépítése nem játszottak jelentős szerepet a finn területek meghódításában,
amit az is mutat, hogy a pogány tanok sokáig megmaradtak a finnek vallásának.
Ezzel Lille az uralkodó történetírói álláspontot cáfolta, amely szerint a
pogány finnek ellen indított keresztes hadjáratok elsődleges célja a keresztény
hit terjesztése volt.
A
második szempont, a Lille előadásában szerepet játszó kritika értékelése a
korábban, elsősorban a Svéd Királyságban megjelent történeti munkák
vonatkozásában. Ez Friedrich Rühs 1809-ben, Andreas Rhyzelius 1744-ben, Sven
Lagerbring 1773-ban és Peringsiold 1710-ben, 1713-ban és 1725-ben megjelent
munkáira irányul, amelyekben a finn népet vad és barbár csoportként mutatják
be, egészen a svéd hódításig, amit követően a keresztény műveltség és a
szervezett társadalmi forma közöttük is megjelent. Lille elsősorban Lagerbring
nézetét támadta. A svéd történétíró szerint a finnek a keresztes hadjáratok
előtt sem voltak önállóak, hanem a svédek alattvalói, így a hódítás csak a
korábbi helyzetüket erősítette meg. Ennek az elméletnek a cáfolata alapvetően a
Kalevala mondavilágára épült, ami önmagában bizonyítja az eposz jelentőségét.
Bár a finneket Lille olvasni nem tudó népként mutatta be, a vadságot nem
azonosította a barbársággal. A finnek őseit földművelő, monoteista népnek
mutatja, amely szervezett társadalomban él. Luukkanen szerint ennek
fontosságát akkor értjük meg, ha figyelembe vesszük, hogy az első
egyháztörténeti munka 1875-ben jelent meg. Lille előadása a teológia kar
diákjai, és rajtuk keresztül a papság számára hosszú ideig meghatározta,
alakította a finn népről kialakított képet. E kép jellemzője volt a finn nép
kulturális függetlenségének hang-súlyozása mind a svéd, mind az orosz féllel
szemen.
A
harmadik szempont, amire a szerző kitér, a finn történelem és az arra irányuló,
faji alapon megfogalmazott kritika. A század második felében mind erősebben
hangoztatott svéd faji és kulturális felsőbbrendűség, amit P. A. Munch norvég
és August Sohlman svéd publiciszták képviseltek, ellen a teológia kar az
1870-es években intézett támadást. A skandináv eszme szerint a svéd és a finn
nép faji különbsége a kultúrában és a társadalmi szervezetben egyaránt
megnyílvánul a svédek javára. Kulturális hegemóniájuk faji felsőbbrendűségükre
alapszik, amit hosszú ideig a finn barbárok leigázása és civilizálása
jellemzett. Ez az elmélet sokáig tartotta magát, s egészen a második
világháborúig a politikai retorika kelléke maradt. Alapos vizsgálatát Aira
Kemiläinen a múlt század 80-as éveiben végezte el.3
A
tanulmány konklúziója alapvetően két irányba mutat. Egyrészt a korabeli
teológia-karon folyó képzésben a történelem és a nemzeti önértékelés
kapcsolatát veti fel, aminek az ad alapot, hogy a karról kikerülő papok
jelentős része vidéki, a nagyhercegség belső területein teljesítette papi
szolgálatot.4 Ez a réteg, amely életmódjában,
kultúrális és politikai nézetiben – ha voltak – a társadalom alsó rétegével
mutatott hasonlóságot. Később a politikai életben is ez a réteg képviselte a
vidék érdekeit. Ez a papi réteg a nemzeti önértékelésben alapvetően új
szempontokat kapott (legalábbis Lille előadásaiból), amelyek vizsgálata a
nacionalizmus korabeli értékelésében nélkülözhetetlenek. Ehhez kapcsolódik a
másik gondolat, amit a szerző fontosnak tart felvetni. A nemzet és a
nacionalizmus általános és nagyobb korszakot átfogó értékelésében lehetséges
félreértéesek, félremagyarázások elkerülése végett olyan szempontokat kell
vizsgálni, amelyeket Adrian Hastings fogalmaz meg.5 Az egyház és a vallás szerepe a nemzettudat és a
csoporttudat jellemzésében ilyen elem lehet. A finn nacionalizmus értékelésében
az egyháztörténet és a nemzeti múlt interpretációjának kapcsolata jól mutatja a
korabeli nemzeti eszme formálódását. A finn nemzeti gondolatban a nyelv és a
nemzet kapcsolata jellemző karaktert alkottak, bár Lille svédül tartotta az
előadásait, de az egyetemen elsőként a teológia-karon lett fő nyelv a finn,
éppen 1853-ban.
Tarja-Liisa Luukkanen: Savages and Barbares? An Example of Creating a Respectable Past for Finnish-speaking Finns in the 19th Century (Vadak és barbárok? A tiszteletreméltó múlt megteremtése a finnül beszélő finnek számára a 19. században). In: Finnish Political Thought 2003. vol. 7. 71–89. o.
Nagy Vince Róbert
1. Miroslav Hoch (1985): Social Preconditions of National Revival in Europe Cambridge.
2. Isänmaan kirkkon kehitys (A hazai egyház fejlődése.)
3. Aira Kemiläinen (1993): Suomalaiset, onto Pohjolan kansa. Rotutkoriat ja kansallinen identiteetti. Helsinki.
4. Az egész egyetem diákságának létszáma kb. 400 volt, amiből a teológia karon 70 diák tanult. 1853-ban 40, 1854-ben 30 teológus hallgató vett részt Lille előadásán.
5. A kritika Erik Hobsbawn Nations and Nationalities munkájában megfogalmazott álláspontra irányul. Hastings The Construction of Nationhood. Ethnicity, Religion and Nationalism című könyve új szempontokat vet fel a nacionalizmus kutatásában.