Klió 2005/3.
14. évfolyam
Afrikai falvak Európában
A cím meghökkentő lehet az európai történelmet tanulmányozók számára, s e sorok szerzőjének legjobb tudomása szerint a téma még nemigen bukkant fel kontinensünk etnográfiai tanulmányozása során a maga részletességében, legalábbis nem hazánkban. Pedig a jelenség megéri, hogy legalább érintőlegesen beszéljünk róla Philippe David beszámolója alapján.
Miről is van, helyesebben volt
szó ezeknek az ún. afrikai falvaknak az esetében? A vizsgált időszak kb. az
1870 és 1930 közötti időszakra esik, a helyszín, amint olvashattuk a címben,
Európa, azon belül Franciaország. Nevezték ezeket a településeket még „néger” és „szenegáli” falvaknak is, ez utóbbi
elnevezés onnan eredt, hogy ezekben elsősorban szenegáli négerek éltek.
Mesterségesen létrehozott és kialakított falvakról beszélünk, amelyek
Franciaországon kívül előfordultak Belgiumban, Svájcban és Angliában is (azaz
Svájc kivételével akkori gyarmatosító hatalmakról van szó.). Érdekes
megemlíteni, hogy a szerző, kutatásai során, több, mint 700, főleg
franciaországi néger falut ábrázoló korabeli képeslapot (fényképet) is
fölhasznált.
Honnan és milyen céllal
„szerezték be” ezeknek a – mint említettük – mesterséges falvaknak a lakóit?
Egyrészt az akkori gyarmatosított területekről abból a célból, hogy a világ-,
illetve gyarmati kiállításokon bemutassák (pontosabban mutogassák) őket,
másrészt az amerikai Barnum Cirkuszból, hogy egy hamburgi német család
(pontosan a Hagenbeck család) révén az egzotikus állatokkal együtt egész
Európában végigmutogassák őket.
Franciaországban mintegy ötven
ilyen „néger” vagy „szenegáli” falu létesült, lakóik főleg kereskedelemmel
foglalkoztak, s a franciáknak az volt a céljuk, hogy „pénzt hozzanak” az őket
közvetlenül fenntartóknak – ugyanis a Francia Köztársaság maga mint állam nem
foglalkozott az üggyel, s talán ez is oka lehetett annak, hogy Párizs nem
szerepelt a „néger” falvak között.
Ezeknek a falvaknak a lakói –
lévén etnikai szempontból egységesek – családokban, zárt közösségekben éltek,
gyakran hónapokig ugyanabban a városban, ami természetesen vezetett a francia
és az afrikai lakosság keveredéséhez, vegyes házasságokhoz, aminek –
adminisztrációs szempontból – az lett az eredménye a francia területen
született gyermekek esetében, hogy automatikusan francia állampolgárokká
váltak. Az ezekben a falvakban lakó négerek muzulmánok voltak, és a muzulmán
ünnepeiken a helyi, francia lakosság is részt vett, a muzulmán afrikai négerek
kézműves és képzőművészeti alkotásait vásárolta, nem téve különbséget a helyi
és az idegen ‘alkotók’ között. Az együttélés szoros kapcsolatai a kétfajta közösség
között elősegítette a két etnikum kölcsönös megismerését, amit a szerző nagyon
pozitív jelenségnek tekint annak ellenére, hogy ezek a „néger falvak akkor
paternalista és védelmező kontextust” alkottak.
Philippe David: Villages noirs et présence des Sénégalais (Néger falvak és szenegáli jelenlét). Mondes et Cultures. Tome LXII-1-2-3-4, 2002. Académie des sciences d’outre-mer, Párizs, 2004. 655 o. 14–20. o.
Kun Tibor