Klió 2006/1.
15. évfolyam
Avarkori
temetkezési hely Szarvason
Ennek a sorozatnak már ismertettük egyes köteteit a Klió hasábjain. Csakúgy, mint a többek, a hazai és a nemzetközi avar kutatás bázisait képviselik. Ez a kötet is egy jelentős temetőt ölel fel, melyet 1983-ban kezdtek el feltárni leletmentés-szerűen, Szarvas város területén. 1986-ban fejezve be az ásatást, 422 sírt sikerült feltárni a kötet szerzője vezetésével. Ezt megelőzően a sírok közül alig pusztult el néhány. A monográfiában az összes sír leírását megtaláljuk (11–62. old.) A leleteket és azok időrendjét a kötet IV. fejezetében értékelte az ásató (63–102. old.). Az egyes tárgytípusokat és az általa felvett időrendi sírcsoportokat temetőtérképek segítségével mutatja be.
Ez a temető már régen
foglalkoztatta a hazai kutatást, mivel annak 67. számú sírjából egy olyan, négy
oldalsíkkal rendelkező csont tűtartó került napvilágra, melyen 62 rovásjelből
álló felirat van. Az említett jelek közül 51 megegyezik a híres
nagyszentmiklósi aranykincs rovásfeliratainak jeleivel. Ebből többen azt a
következtetést vonják le, hogy az említett kincs avaroké volt, hiszen a
szarvasi temető is az avarokhoz kapcsolható. A tűtartó négyoldalnyi feliratát Róna-Tas
András altajista 1983-ban avar-török nyelven olvasta el. Vele szemben
azonban Harmatta János iranista 1990-ben részben magyar, részben pedig
avar nyelvű feloldást tartott helyesnek. Vékony Gábor régész teljes
egészében magyar nyelvű olvasatot közölt 1985-ben. (A tűtartó első, német
nyelvű publikációjában, sajnos, az egyes oldalakat nem megfelelő sorrendben
közölték 1985-ben.) 1990-ben, alig nyolc kilométerre ettől a temetőtől, egy
másik avar temetőből is előkerült rovásfelirat, melyet 1992-ben tett közzé Juhász
Irén.
A temető jellegének vannak
érdekes sajátosságai: alig van olyan sír, amelyből fegyver is került elő, ezek
száma összesen csak 17. Ebben nem áll ugyan egyedül, de az eddig feltárt és
közölt késői avar temetőkben a fegyvermellékletes sírok száma nagyobb szokott
lenni. Érdekes, hogy a sírba helyezett agyagedények (egy kivételével, kézzel
gyúrtak!) is csak 21 sírból ismeretesek. Valószínű, hogy a mellékletek között
fa- és bőredények lehettek nagyobb számban, de azok nem maradtak ránk.
Az egyik sírban vasból készült
metszőkés került napvilágra, mint igen ritka lelet. (Magunk Budafokon találtunk
1965-ben késői avarkori szőlőmetszőkést és azt 1992-ben publikáltuk, de ezt a
szerző nem idézi.)
A lelet nélküli sírok száma
jelentős: összesen 76. Ez nagyon komoly társadalmi különbségekre is utal. A
másik oldalról a bronzveretes övekkel ellátott személyek jelzik a társadalmi
ranglétrán magasabban állottakat. Érdekesek még a hasra fektetett és
zsugorított testhelyzetben eltemetettek sírjai, ráadásul ezek is melléklet
nélküliek. Idegenekről, vagy rabszolgákról lehet esetükben szó?
Ami a temetkezési szokásokat
illeti, feltűnő a temetőben volt fülkesírok („katakombasírok”) rendkívül nagy
száma: 50 eset! Ezek a különös sírok, amelyekben a főaknából, ferdén vezet lefelé
a zsákszerű sír, benne az emberi holttestek, nem ismeretlenek az Alföldön. A
főaknába levezető lépcsőzetes megoldás és maga a sír jellege, emlékeztet a
Don-menti és az észak-kaukázusi alán sírokéra, jóllehet azok esetében a
holttest számára kialakított üreg nagyobb és kupolás jellegű. Megjegyezzük,
hogy Kínában, az ázsiai hunok ősi területén, már a i. e. évszázadokban
ismeretes volt a fülkesírok készítése.
A szintén magasabb társadalmi
pozícióra utaló lovassírok száma sem túl nagy (17 eset összesen). Ezek a sírok
nem egy típusba sorolhatók, ami a temetőn belüli időrendi különbségre és
esetleg etnikai csoport-eltérésre is utalhat. Az úgynevezett jelképes
lovassírok száma, amikor valójában csak a lószerszámokat helyezték a sírba
együtt az elhunyttal, több a valós lovastemetkezéseknél.
A sírokat valószínűleg már nem
sokkal a temetkezések felhagyása után, igen sok esetben (116!) kirabolták,
feldúlták. A sírhelyek és sírjelek a kirabláskor nyilván még jól láthatóak
voltak a földfelszínen.
A temető általános és belső
időrendjének az elemzése képezi a szerző feldolgozásának a java részét.
Belsőleg 37 sírcsoportot különített végül el. Úgy véli, hogy a temetkezések a
temető széleitől indulva haladtak befelé, részben egyenetlen sorokba
rendeződve. Érdekes módon nagyon kevés az olyan sírgödör, amely érinti egymást
(15 eset), tehát fentről még jól kivehetők voltak az újabbak létesítésekor a
korábbi síraknák. Sajnos az ilyen esetekben csak ritkán állapítható meg az,
hogy egy korábbi keltezésű sírt késői, gazdag avar sírja metszette át (pl. a
367. sz. sír esetében). A pozicionálisan egymást metsző sírgödrökben általában
szegényes mellékletű, vagy melléklet nélküli eltemetetteket találtak. Tehát a
temetőn belüli időrend finomítását ez nem segítheti.
Ami a keltezést illeti, a
szerző úgy véli, hogy a temetkezések kezdete a VII. század végétől indul és
folyamatosan a IX. század elejéig tartott. (Tehát nem nagyon több mint 130 éven
át, azaz alig háromnemzedéknyi időn belül temetkezhettek ebben a temetőben?)
Általában a hazai kutatás nem viszi feljebb az avar temetők használatát a
kilencedik század harmadik évtizedénél. Ezt a nagyon fontos, a felső időhatárt
érintő kérdést azonban érdemes volna még behatóbban vizsgálni.
A temető embertani (és
emellett az állattani: lovassírok, szarvasmarhás temetkezések stb.)
leletanyagának feldolgozása, ha el is készült már, ebben a kötetben nem kapott
helyet, ami nagyon sajnálatos, hiszen az egymástól gyökeresen eltérő sírformák
és temetkezési szokások más – más eredetű avar kori népcsoportokat takarhatnak.
A közölt adatok csupán az életkorra és a nemre vonatkoznak.
Fontos része a kötetnek a
temető tágabb környezetében ismeretes avar lelőhelyek rövid felsorolása,
illetve térképi közreadása. Igaz, hogy a régészeti kutatás nagyon intenzív volt
a térségben, de mégis feltűnően jelentős számú ottani avar kori lakosságra utal
mindez.
A kötet újabb jelentős
nyeresége a hazai és nemzetközi avar temetőpublikáció-sorozatoknak.
Juhász Irén: Das awarenzeitliche Gräberfeld in Szarvas, Grexa-téglagyár, FO 68. (Az avarkori sírkert Szarvason) Monumenta avarorum archaeologica Vol.7. Budapest, 2004. 185 oldal, ezeken belül 49 rajzos és 18 fényképes tábla, valamint 4 ásatási fénykép.
Erdélyi István