Klió 2006/2.
15. évfolyam
Mítoszok
a történelemben
A
mítoszok végigkísérik a történelem egész menetét, hiszen nemcsak eredet-, hanem
már kialakult államokról szóló mítoszokat is ismerünk, azaz a mítoszalkotás
nincs meghatározott időhöz, korszakhoz kötve. A könyv 22 különböző szerző
tollából született tanulmány alapján e tézist kívánja bemutatni, egyes példákat
kiragadva a történelem menetéből az ókortól kezdve egészen a XX. század második
feléig. A mítoszalkotás folyamata mellett a könyv rávilágít még a mítoszok
nézet- és identitásformáló szerepére is. A tanulmányok az erlangen-nürnbergi
egyetemen elhangzott, „Mítoszok a történelemben” című előadássorozat írásba
foglalt változatai. A szerzők többsége a nürnbergi egyetem különböző szakainak
előadói, de más nagyobb németországi egyetemek – többek között Bayreuth,
Heidelberg, Wittenberg – tanárainak tanulmányai is megtalálhatóak a könyvben.
Előnye, hogy nemcsak német, hanem néhány nyugat-európai és tengerentúli állam
mítoszait is ismerteti.
A tanulmányokat témájuk
alapján öt fejezetbe rendezték a szerkesztők. Az első fejezet, a „Mítoszok a
történelemben, a tudományban és a művészetben”, a téma elméleti megközelítését
adja. Elsőként Jan Assmann elmélkedéseit olvashatjuk, mely megadja a
könyv elméleti alapjait. Ezt követően, a második fejezetben az „Istenek és
héroszok” címmel az alapítási- és eredetmítoszokkal ismerkedhetünk meg, többek
között Trója és Róma mítoszaival is. A következő fejezet az európai középkor néhány
mítoszát ismerteti, „Császárok és keresztes háborúk” címmel, ahol Nagy Károly
és Barbarossa Frigyes mellett a keresztes háborúkról és az inkvizícióról is
olvashatunk. A negyedik fejezet, a „Nép és nemzet”, a német nemzetállam
mítoszaival ismerteti meg az érdeklődőt – Poroszországgal kezdve a
nemzetiszocializmusig. A „Valódi különutak” tanulmányai Spanyolország,
Oroszország, Franciaország, az Amerikai Egyesült Államok és Japán mítoszával
foglalkoznak.
A kötet első írása, Jan
Assmann „Mítosz és történelem” című tanulmánya ad eligazítást az elméleti
alapokat illetően, valamint segít ráhangolódni a témára. Értekezésében
olvashatunk a mítoszok fontosságáról, rámutat a történelem és mítosz
összefüggéseire, valamint ókori történelemből vett példák alapján bemutatja,
hogy alakul át a történelem mítosszá. Megállapítja, hogy a történelem és a
mítosz nem ellentétei egymásnak, hanem nagyon is szorosan összefüggenek, hiszen
a mítosz akkor jó, hogyha történelmi nyomai, tényei és adatai vannak. A
mítoszokat „alapító elbeszéléseknek” tartja, melyeket egy későbbi kor embere
alakít, illetve változtat korának megfelelő igényei szerint. Igazán döntő és
alapvető változásokat mesélnek el a mítoszok, például olyanokat, melyek révén a
világ keletkezett. Ezenkívül Assmann a történelmet „forráskritikai
diskurzus”-nak tartja, mely az írás felfedezésével kezdődött, tehát a
történelem nem az elbeszélésekre, hanem a forrásokra támaszkodik. Az elméleti
fejtegetéseket Ludolf Kuchenbuch folytatja, egy kettős kérdést állítva
tanulmánya középpontjába: „A történelmi korszakok szükségszerű(en) mítoszok?”
Kérdéseire végül nem ad választ, ezt inkább az olvasóra bízza. Három példával
kívánja a témát az olvasóhoz közelebb hozni, bemutatva, hogy azoknak a
mitikussága mennyire életképes. Középkorkutatóként érthető, hogy a hozzá
legközelebb álló korszakból merítette példáit, azaz a középkori feudális
Európából. Maximilian Forschner a „Teremtésmítosz és haladáselméletek az
újkori tudományban” című tanulmányában a bibliai teremtésmítosz tárgyalása inkább
filozófiai, mint történeti nézőpontból történik, mivel két kor filozófusának
nézeteit állítja szembe: az egyik a reneszánsz híres filozófusa, Giovanni Pico
della Mirandola, míg a másik az angol Francis Bacon. A két filozófus alig egy
évszázadnyi különbséggel tevékenykedett, mégis teljesen más szemléletet
képviselnek, mivel Pico halála és Bacon születése között az egész világot
meghatározó események történtek: a reformáció és a hitszakadás, az újvilág
felfedezése és meghódítása. Karl Mösender „Poézis vagy mítográfia?”
című, képekkel szemléltetett tanulmányában a XVII. század elején alkotó olasz
festő, Annibale Carracci és főműve, a Galleria Farnese szolgál a vizsgálat
tárgyául.
A második fejezetben Trója és
Róma alapításáról, valamint a közép-európai népek eredetéről és az ezekhez
kapcsolódó mítoszokról olvashatunk. Peter Högemann Trója-tanulmányával
meglepi az olvasót, mivel Tróját mítoszként – melynek fogalmára újabb
definíciót ad –, a jón kolonizációt pedig igaz történetként vázolja fel. Severin
Koster részletesen leírja a mindenki által jól ismert Róma alapításának
mítoszát, és ismerteti annak az idők folyamán a politikai igényekhez igazodó
változásait. A fejezetet Herwig Wolfram eredet-elbeszélése zárja a
közép-európai népekről – megemlítve benne a magyarokat is. Az eredetmítoszok
mellett egyéb, ahhoz kapcsolódó érdekességet is megtudhatunk, például a népek
egymás közti névadásáról vagy a mindennapi élet szavainak eredetéről.
A harmadik fejezetben újabb
négy tanulmányt olvashatunk a középkori Európa történetéből. Nagy Károly áll Klaus
Herbers írásának a középpontjában. Nagy Károlyról már életében születtek
mítoszok, és Európa történelmében személye – a középkorban például az
uralkodóházak példaképeként – mind máig fontos szerepet játszik. Nikolas
Jaspert írása „Egy polimítosz: A keresztes háborúk” címet kapta. Választott
témáját kapcsolatba hozza a 2001. szeptember 11-én történt eseményekkel, ezzel
kölcsönözve neki aktualitást. Stefan Weinfurter a Barbarossa Frigyessel
kapcsolatos mítoszokat ismerteti. Értekezésének középpontjában az uralkodói és
birodalmi eszme áll. E fejezet utolsó, Peter Segltől való tanulmánya az
inkvizícióról, a „sötét legendáról” szól.
A negyedik fejezet, mely a
„Nép és nemzet” címet kapta, hat esszét közöl a német nemzetállam történetéből.
Az első magával a „birodalommal” foglalkozik, Helmut Neuhaus tollából,
címe: „A birodalom mint mítosz az újabbkori történelemben”. A birodalmi eszme
mítoszát és annak változásait ismerteti az író a nagyobb fordulópontok mentén –
a XIX. század elején, az 1871-es birodalomalapítás követően, a
nemzetiszocialista diktatúra idején és végezetül a jelenben. A következő, Axel
Gotthard által írt tanulmány Poroszország változó szerepét mutatja be az
1850-es évektől a német történelemben. A „porosz-mítosz” után Nürnberg
mítoszával ismerkedhetünk meg a „Nürnberg – egy német mítosz” című
értekezésben, melynek szerzője Werner K. Blessing. A városról szóló
elbeszélés a XIX–XX. századot öleli át. Bernhard R. Kroener
csatamítoszokról (Leuthen, Sedan, Sztálingrád) ír tanulmányában, melyek – mint
arra a szerző rámutat – elvesztették létjogosultságukat. Elisabeth Erdmann
a „hátbadöfés-legendáját” („Dolchstoßlegende”) ismerteti. Esszéjében
felvázolja a legenda létrejöttét és variánsait, és hogy miként jelent meg az iskolai
történelemkönyvekben a mítosz a kezdetektől, tehát a Weimari Köztársaságtól a
90-es évekig. Frank-Lothar Kroll „Mítosz és utópia a
nemzetiszocializmusban” című értekezésében három mítoszkomplexussal
foglalkozik: a „Faj”, a „Birodalom” és az „Új Ember” kérdésével. Ezek
elméletének és gyakorlatának jelentőségét kívánja ismertetni a Harmadik
Birodalom politikájában. Bemutatja a szerző, hogy ezeket a mítoszokat nemcsak a
nemzetiszocialisták használták, valamint, hogy Hitler a Harmadik Birodalmat – e
kifejezés használatát 1939-ben megtiltotta – nem a középkori Német Birodalom
vagy a Német Császárság, hanem inkább a Római Birodalom vagy a Brit Császárság
követőjeként tekintette.
Az utolsó fejezet tanulmányai
túllépnek a német történelmen, és távolabbi országok mítoszaival foglalkoznak. Walther
R. Bernecker „Spanyolország más” című tanulmánya azt taglalja, hogyan is
jutott az ország a modern korba, és hogy lehet-e ezzel kapcsolatban
„különútról” beszélni. „A nagy honvédő háború”, azaz a Szovjetunió mítosza a következő
értekezés tárgya, melyről Helmut Altrichter ír. Ez egy olyan mítosz
volt, mely a politikai közösségnek értelmet és identitást adott, valamint
összekötötte a jelent a múlttal. Megfigyelhető ennél, hogyan lehet egy mítoszt
ügyesen alkalmazni, amikor szükséges, és hogyan merül feledésbe, ha már nincs
rá szükség. A francia történelemből kiragadott példa alapján járja körül Thomas
Nicklas az általa felvetett kérdést: „Konszenzus a mítoszban?”. Ennek
megválaszolására Charles de Gaulle-t, a megmentő és az egység mítoszát hívja
segítségül. Végül arra a következtetésre jutott, hogy „a nagy drámák idején túl
vagyunk” és „a jelenben nincs szükségünk a mítoszokra”, mivel azokra csak
válságos időkben van szükség. Az utolsó két tanulmány átkalandozik a tengeren túlra,
előbb Manfred Berg az amerikai mítosszal, majd Peter Ackermann a
japán történelem állomásaival és két legfontosabb mítoszával, a „Kojiki”-val és
„Nihon Shoki”-val ismerteti meg az olvasót. Az értekezés végén rámutat arra,
hogy a mítosz máig nem vesztette el fontosságát Japánban.
A könyv végén rövid
információkat olvashatunk a szerzőkről, valamint egy hasznos személynév-mutatót
is találunk. Összességében elmondható, hogy a szerzők az általuk választott
mítoszokat alaposan elemzésnek vetették alá, számos ezekkel kapcsolatos kérdést
új nézőpontból világítottak meg. Mind az érdeklődők, mind a szakemberek
hasznosan forgathatják e könyvet.
Helmut Altrichter–Klaus Herbers–Helmut Neuhaus (szerk): Mythen in der Geschichte (Mítoszok a történelemben). Freiburg im Breisgau: Rombach Verlag, 2004. 573 p.
Bernáth Beáta