Klió 2006/2.
15. évfolyam
Délkelet-kutatás
a Harmadik Birodalom árnyékában
A
német történettudományban a Délkelet-kutatás története hosszú időszakon át nem
volt kiterjedt kutatás tárgya. Néhány munkát leszámítva – amelyekről azonban
alig vett tudomást a történész szakma – hiányoznak az alapvető munkák,
monografikus művek.1 Az utóbbi időben viszont növekedett az érdeklődés a
téma iránt a német szellemtudományok (elsősorban a történettudomány) területén.
Ezt mutatja a 2002. október 24–26. között – a könyvvel azonos címmel – tartott
szimpózium, valamint előadásainak általunk tárgyalt gyűjteménye is. Tucatjával
sorolhatnánk érveket amellett, hogy miért jelentős e kötet a szakma számára. A
nemzetiszocializmus, a fajelmélet, a második világháború, történész- és emberi
sorsok megértéséhez, értékeléséhez nyújthat útmutatót. Ezenfelül a történelmi
kutatómunka egy rég elfeledett, veszni hagyott szegmensének „leporolásáról” van
szó, nevezetesen a Délkelet-kutatásról, ami jó fél évszázada százával állította
csatasorba a (német) történészeket.
A tanulmánykötet
szerkesztőpárosának mindkét tagja kiemelkedő érdemeket szerzett már a maga
kutatási területén. Mathias Beer2 az Institut für
donauschwäbische Geschichte und Landeskunde in Tübingen (A tübingeni Duna menti
svábok Történeti és Honismereti Intézete) levéltárának, illetve a
jelenkor-történeti kutatásoknak a vezetője. A kötet másik szerkesztője Gerhard
Seewann,3 a Bibliothek des Südost-Instituts in München [A
müncheni Délkeleti Intézet (továbbiakban: SOI)4
Könyvtárának] vezetője.
Mindkét szerző számos
tanulmányt, monográfiát publikált a délkelet-európai (értsd: Duna menti)
németség történetéről. Beer művei közül kiemelkedik a Flüchtlinge und
Vertriebene im deutschen Südwesten nach 1945: eine Übersicht der Archivalien in
den staatlichen und kommunalen Archiven des Landes Baden-Württemberg.
(Menekültek és elűzöttek Németország délnyugati részén 1945 után: Baden-Württemberg
tartomány állami és kommunális archívumainak áttekintése. Sigmaringen,
Thorbecke 1994).5 Gerhard Seewann neve sem lehet ismeretlen a témával
foglalkozók előtt. 2000-ben jelent meg Ungarndeutsche und Ethnopolitik.
Ausgewählte Aufsätze (Magyarországi németség és etnopolitika. Válogatott
tanulmányok. H. n. Budapest, 2000.) címmel addigi tanulmányainak
összefoglalója.6
A Délkelet-kutatás központja
kétségtelenül az 1930-ban alapított müncheni SOI volt. Ezzel azonosítják magát
a Délkelet-Európa-kutatást. A SOI munkájáról egyébként nemcsak Seewann említett
tanulmánya számol be, hanem szinte minden műben megemlítik – de legalábbis
utalnak rá. (Szinte már úgy tűnhet az olvasónak, mintha csupán a müncheni
intézményről szóló kötetet tartana a kezében.) A SOI tudományos és
publicisztikai tevékenysége már megalapítása óta nemcsak a ‘30–60-as évek
politikai diskurzusaira irányult, hanem azon is fáradozott, hogy – mint Seewann
írja – egész Délkelet-Európára kiterjessze azt (ti. tevékenységét), valamint a
térséget politikai-gazdasági értelemben vett ellenőrzése alá vonja. Több
periódusra bonthatjuk a SOI működését. 1935-ig az intézet a nép- és
kultúrterület kutatásának (Volks- und Kulturbodenforschung) kötelezte el magát.
1935 után a súlypont áthelyeződött a Duna menti német népcsoportok kutatására,
majd 1940 után egész Délkelet-Európára kiterjedt. Ettől kezdve szoros
szövetségben állt a berlini DAI-val (Deutsche Auslandswissenschaftliche
Institut = Német Kültudományi Intézet), ami biztosította számára a hegemóniát a
többi intézménnyel szemben. A második világháborút követően 1951-ben kezdhette
el újra a munkát Karl August Fischer igazgatóval az élen, akit 1955-ben Fritz
Valjavec követett. Utóbbi 1960-ban bekövetkezett haláláig (egyben az intézmény
„megszűnéséig”, a névváltoztatásig) látta el hivatalát.
Fritz Valjavecet tekinthetjük
a kötet kulcsfigurájának – egyúttal (a SOI története után fontossági
sorrendben) a tanulmányok második számú témája az ő életútjának bemutatása.7
Valjavec élete az olyan szakember (jelen esetben történész) példája, aki előtt
a politika által lehetőség nyílott arra, hogy tudós karrierjét a lehető
legrövidebb idő alatt megvalósítsa, ismeretséget, sőt népszerűséget vívjon ki
magának, és a legmagasabb pozíciókba is felverekedje magát. Aztán a rendszer
(külső vagy belső erők következtében) elbukik. Nem telik bele pár év, s a
szakembert újra ott találjuk valahol, az őt megillető helyen: a szintén
elismert, jó nevű kollégák koszorújában, akikkel jó egy évtizede még az
elbukott rendszert szolgálták.
Az 1957-ben alapított
Südostdeutsche Historische Komission (Délkeleti Német Történeti Bizottság;
továbbiakban: SHK) a 90-es évek végén hozott döntést arról, hogy saját múltját
a Délkelet-Európa kutatás széles kontextusán keresztül magyarázza meg. Bár az
utóbbi időben növekvő érdeklődéssel fordulnak a Délkelet-kutatás felé, az SHK
története annak csak egy kis szeletéről szól, és a német nyelvű Délkelet-Európa
kutatás spektrumának csak egy részterületét mutatja be. Ezt a feltételt
figyelembe véve az értekezlet (és annak kötete) sem egy meghatározott intézetre
fókuszált – írja Beer bevezető tanulmányában. (Erre rácáfolnak a fentebb már
említett SOI-val kapcsolatos tanulmányok.) Tudománytörténeti perspektívából a
kötet sokkal inkább a német Délkelet-Európa kutatás történetének alapvető
kérdéseit állította a középpontba, mint például Délkelet-kutatás mint a
diszciplína speciális kifejezése.
A kötet különleges céljának
Beer a Délkelet-kutatás múltjának, kérdéseinek lehetőség szerinti
megválaszolását tartja, vagyis be kívánja mutatni a Délkelet-kutatás
történetének útját. Ettől reméli a szerkesztő, hogy az eddig kissé mostohán
kezelt kutatási területre felhívják a figyelmet, és egyúttal a Délkelet-Európa
historiográfia kutatásának általában, illetve a Délkelet-kutatásnak különösen
sürgős és szükséges impulzust adjanak. Az értekezlet és a publikáció alapjául
szolgáló vezérvonalat Beer négy fő kérdés köré csoportosítja: 1. Mi indokolja,
hogy foglalkozzunk a Délkelet-kutatás történetével? 2. Kakukktojás-e a
Délkelet-kutatás a német historiográfia történetében? 3. Mit értünk történeti
szempontból Délkelet-kutatáson? 4. Sikerrel kecsegtető kiindulópontot
biztosít-e a történetírás ahhoz, hogy a Délkelet-kutatás történetét megfelelően
kutassuk?
Beer hangsúlyozza, hogy
Délkelet-Európa mint fogalom, Nyugat-Európához viszonyítva önállóan is megállja
a helyét, nincs alárendeltségi viszony közöttük. A Délkelet-Európa fogalom
egyenrangú, önmagát meghatározó fogalom. Ebből az következik, hogy az
eddigiekben a német történeti Délkelet-Európa-kutatás és a Délkelet-kutatás
szinonimaként szerepelt. Az eddigi kutatási eredmények alapján pedig ez
megalapozottnak mondható. Délkelet-Európa történetének kutatása és a német
központú Kelet-kutatás közé egyértelmű határvonalat lehet húzni. A weimari
köztársaság idején keletkezett a Délkelet-Európa-kutatás, ennek politikai okai
voltak: gondoljunk csak a weimari Németország és a 20-as évekbeli Szovjetunió
szoros kapcsolataira. A Kelet-kutatáshoz hasonlóan a Délkelet-kutatás is
egyetemen kívüli tudományként jelent meg. Beer kiemeli, hogy a
Délkelet-Európa-kutatásnak a ‘20–60-as években végzett munkáját sokkal többre
kell értékelnünk, mint az egész, a XIX. században elindult és napjainkig tartó
intervallumot.
A kötet tanulmányai
lábjegyzetekkel bőven el vannak látva. Ezekben találjuk meg az egyes szerzők
által használt források szakirodalmát is. Sajnálatos, hogy további
bibliográfia, név- és tárgymutató, vagy egyéb más függeléktípus nem tartozik a
gyűjteményes kötethez, csupán a kötet végén a szerzők névjegyzéke, rövid
bemutatása található.
Az általunk kiemelt, a
tanulmánykötet céljainak megértéséhez szükséges írások mellett nem tekinthetünk
el a többi elaborátumtól sem anélkül, hogy meg ne említenénk őket: ezek az
1938–1945 között működött grazi Südostdeutsche Institut (Délkeleti Német
Intézet),8 az 1941–1944 között fennállt késmárki Institut für
Heimatforschung (Honkutató Intézet)9 és a második
világháború idején életre keltett nagyszebeni ún. Volksgruppeninstitut
(Népcsoportintézet)10 tevékenységéről szólnak. Mindhárom intézmény az
adott, ún. befogadóországokban (Gastländer) élő német népcsoportok (elsősorban
szellemi-kulturális) erősítését szolgálták. Továbbá: az SS fajszakértőinek,
illetve telepítésspecialistáinak rövid életrajzait összefoglaló munkák.11 Fajelméleti értekezés az ún. „dinári fajról”.12 Végezetül egy munka az ún. népiségkutatásról (Volkstumsforschung),13 amit a szerző a német történetírás fő sodrásának egy
„fattyúágaként” (Seitenarm), illetve a Délkelet-kutatás 50-es évekig terjedő időszakának
legtávolabbi részeként nevez meg.
Mathias Beer – Gerhard Seewann (szerk.): Südostforschung im Schatten des Dritten Reiches (Délkelet-kutatás a Harmadik Birodalom árnyékában). Institutonen – Inhalte – Personen (Intézmények – kutatási területek – szereplők). Südosteuropäische Arbeiten 119. R. Oldenbourg Verlag, München 2004, 288 o.
Szavári Attila
1. Példaként említi Mathias Beer – Giselher Wirsing, Franz Ronneberger, Michael Fahlbusch, stb. mellett – Dorothea Willkomm 1979-ben íródott (de szintén nem publikált) doktori disszertációját, amiben a szerző olyan titkokról oszlatja el a felhőt, mint hogy a müncheni Südost-Institut és az SS 1940 után együttműködött a délkelet-európai németség megnyerése érdekében azzal a céllal, hogy utóbbiakat a háború szolgálatába állítsák. (1943 után egyébként a SOI a Reichssicherheitshauptamt [Birodalmi Biztonsági Főhivatal] főggőségébe került.)
2. A Wege zur Historisierung der Südostforschung. Voraussetzungen, Ansätze, Themenfelder (A Délkelet-kutatás történetírásának útja. Feltételek, szempontok, tématerületek) című bevezető tanulmány (7–38.) szerzője. vö. Edgar Hösch: Südostforschung vor und nach 1945. Eine historiographische Herausforderung (Délkelet-kutatás 1945 előtt és után. Történetírói kihívás) 275–286.
3. Tanulmányában – Das Südost-Institut 1930–1960, 49–92. – a Südost-Institutnak a második világháborún átívelő, 1930–1960 közötti tevékenységét mutatja be.
4. Hosszabb nevén: Institut zur Erforschung des deutschen Volkstums im Süden und Südosten (A Dél- és Délkeleti Német Népcsoportok Kutatóintézete).
5. Továbbá több tanulmánykötetben jelent meg munkája a magyarországi németség betelepítésének (önkéntes le-, betelepedésének), valamint a magyarsággal való együttélésnek témakörében, pl. az Alfred Schmidt szerkesztésében megjelent Die Deutschen in Ungarn: Historische und kulturelle Verflechtungen. Auswandern, ansiedeln, zusammenleben. Beiträge für Unterricht und Weiterbildung (A magyarországi németek. Történeti és kulturális összefonódások. Kivándorlás, betelepülés, együttélés. Tájékoztató és továbbképző tanulmányok). Haus der Heimat des Landes Baden-Württemberg, cop., Stuttgart 1995.
6. Fontos megemlítenünk a Bibliographisches Handbuch der ethnischen Gruppen Südosteuropas I–II. (Délkelet-Európa etnikai csoportjainak bibliográfiai kézikönyve. Oldenbourg Verlag, München, 1997.) című kézikönyvet, amelyet Dippold Péterrel, a budapesti Teleki Intézet könyvtárának és dokumentációs szolgálatának vezetőjével közösen készített el.
7. Ehhez ld.: I. Norbert Spannenberger: Vom volksdeutschen Nachwuchswissenschaftler zum Protagonisten nationalsozialistischer Südosteuropapolitik. Fritz Valjavec im Spiegel seiner Korrespondenz 1934–1939 (A népi német tudósok új nemzedékétől a nemzetiszocialista Délkelet-Európa-politika élharcosaiig. Fritz Valjavec – levelezésének tükrében 1934–1939 között) 215–235. II. Gerhard Grimm: Georg Stadtmüller und Fritz Valjavec. Zwischen Anpassung und Selbstbehauptung [Georg Stadtmüller és Fritz Valjavec. Alkalmazkodás és önfenntartás között] 237–255. III. Krista Zach: Friedrich Valjavec nach seinen privaten tagebuchartigen Aufzeichnungen (Friedrich Valjavec – személyes naplófeljegyzései alapján, 1934–1946) 257–273.
8. Christian Promitzer: Täterwissenschaft: Das Südostdeutsche Institut in Graz (Tettesek tudománya: a grazi Südostdeutsche Institut) 93–113. o.
9. Christoph Morrissey: Das Institut für Heimatforschung in Käsmark (Slowakei) 1941–1944 (A késmárki Institut für Heimatforschung (Szlovákia) 1941–1944 között) 115–122.
10. Harald Roth: Wissenschaft zwischen Nationalsozialismus und Stalinismus: Vom Forschungsinstitut der Deutschen Volksgruppe in Rumänien zum Forschungsinstitut für Gesellschaftwissenschaften der Rumänischen Akademie (Tudomány nácizmus és sztálinizmus között: a Romániai Német Népcsoport Kutatóintézetétől a Román Akadémia Társadalomtudományi Kutatóintézetéig) 123–133. A nagyszebeni intézetet a második világháború után újra megnyitották – többek között a kisebbségi ügyekért felelős KB-titkárnak, Fazekas Jánosnak és a szász-zsidó származású KB-tagnak, Ernst Breitensteinnek köszönhetően.
11. Isabel Heinemann: Die Rasseexperten der SS und die bevölkerungspolitische Neuordnung Südosteuropas (Az SS fajszakértői és Délkelet-Európa népesedés-politikai újjászervezése) 135–157. Illetőleg Michael Fahlbusch: Im Dienste des Deutschtums in Südosteuropa: Ethnopolitische Berater als Tathelfer für Verbrechen gegen die Menschlichkeit (A németség szolgálatában Délkelet-Európában: etnopolitikai tanácsadó mint az emberiség ellen elkövetett bűntett tettestársa) 175–214.
12. Christian Töchterle: Wir und die „Dinarier” – Der europäische Südosten in den rassentheoretischen Abhandlungen vor und im Dritten Reich (Mi és a „dináriak” – az európai Délkelet a fajelméleti értekezésekben a Harmadik Birodalom előtt és alatt) 159–174.
13. Willi Oberkrome: Regionalismus und historische ‘Volkstumsforschung’ 1890–1960 (Regionalizmus és történeti ‘népiségkutatás’ 1890–1960 között) 39–48.