Klió 2006/2.
15. évfolyam
Oroszország:
nép, vezetők, civilizáció
A
neves orosz történész, A. N. Szaharov könyve a szerzőnek az 1990-es
évektől megjelent, szakmailag iránymutató írásait tartalmazza. A mű három
részre tagolódik. Az elsőben az orosz história geo- és külpolitikai
aspektusairól szóló, a IX–XV. századot felölelő tanulmánytól kezdve a második
világháborús évek orosz diplomáciai tevékenységét elemző írással záruló,
tizenegy munka látott napvilágot. A második historiográfiai témájú, a harmadik
pedig tudományos publicisztikai rész. A szerző ezekben, többek között új megvilágításban
tárja elénk egyes orosz történészek munkásságát, másrészt tárgyalja a
posztszovjet oroszországi historiográfia nyugati megítélését és jelenlegi
helyzetét.
Szaharov az első rész bevezető
tanulmányában hangsúlyozza, hogy csak az új történettudományi módszerekkel
kutatható eredményesen, az emberiség histáriájának részeként, az oroszországi
történelem. Az orosz térségben is végbementek változások, csak elhuzódva, lassú
tempóban. Így az orosz história öt szakaszát különbözteti meg (21–22. o.).
Rámutat azonban, hogy a történeti evolúció nem tárható fel a marxi formációelmélettel,
hanem csak az objektív, az orosz és a külföldi historiográfiai módszerek
szintézisét magában foglaló, új megközelítésekkel. Az orosz fejlődést
meghatározó tényezők közül kiemeli a civilizációk kölcsönhatását (V. O.
Kljucsevszkij nyomán), a regionális különbségeket, a kolonizációt és (L.
N. Gumiljovot követve) a passzionaritást. Az ország nagysága és nyitott
határai az expanzió, a militarizált társadalom és a despotikus államrend
irányába hatottak. Következő írásában az orosz államiság kezdeteiről szólva, a
történész bírálja az átpolitizált újnormanizmust. Szerinte a varégok
kialakulóban lévő állami strukturákra települtek. A rusz etnikum a térségben
civilizációs küldetést teljesített. A szerző azonban nem tartja lezártnak „a
varég kérdést”. Az ezt követő tanulmányban Szaharov a kereszténység
oroszországi felvételének nemzetközi és diplomáciai aspektusait taglalja. Az
aktus máshol is pragmatikus külpolitikai kombinációkkal járt. A Kijevi Ruszban
a folyamat lassan, ellentmondásokkal és drámai ingadozásokkal kísérve zajlott
le. Sajátosságait a belpolitikai helyzet és a külső környezet határozta meg.
Szaharov ebben és a következő két külpolitikai témájú írásában szól a magyar
relációkról is.
A szerző igen részletes
tanulmányban tárgyalja az orosz külpolitikának a legrégibb időktől a XV.
századig terjedő alapszakaszait. Rámutat, hogy a kezdeteknél a sztyeppei
nomádok jelentették a fő, külső determináló tényezőt. Szaharov pontos képet ad
a X. század derekáig ívelő folyamatokról és a külpolitikai-katonai
irányultságról. 980-tól és 1054 után komplex, Európa csaknem egészét átfogó és
az ottani civilizációs értékeket befogadó külpolitika alakult ki. A
széttagoltság korát viszont a lokális, dezintegrált külpolitika jellemezte. A
térség bezárult a civilizációs hullámok előtt, társadalma és államrendje
deformálódott. Végül hosszú és ellentmondásos utat bejárva, az eredeti
geopolitikához, a Vlagyimir-Szuzdali, majd a Moszkvai Rusz tér vissza. Szaharov
következő írásában kiemeli, hogy a XIII. század elejére kialakult orosz
államterület hosszú folyamat eredménye volt, amiben a háborúkon kívül szerepet
játszott a kolonizáció és az ügyes külpolitika is. A moszkvai fejedelmek
kényszerűségből támaszkodtak a tatárokra. A keletre fordulással és a nem orosz
népek bekebelezésével a XV–XVI. századra, felerősödött az orosz evolúció
eurázsiai jellege. A történész másik tanulmányában kiemeli, hogy az orosz
diplomáciai szervezet és alapfeladatai századok alatt formálódtak ki. A
Moszkvai Rusztól a Pétervári Oroszországon át az első világháborúig az orosz
diplomaták (pl. Viszkovatij, Orgyin-Nascsokin és Gorcsakov) fontos nemzeti,
geopolitikai célokat valósítottak meg.
A szerző következő írásában a
IV. Iván kora és 1917 februárja közötti alkotmányos tervezeteket és az orosz
civilizációs sors alakulását tekinti át. A Kiválasztottak Tanácsa révén, majd
I. Ál-Dimitrij alatt modernizációs alternatíva nyílhatott volna az ország
előtt. Fontos, hogy Szaharov rámutat a XVIII. századi reformterveket behatároló
tényezőkre. I. Sándor korától kezdve, II. Sándor nagy reformjain át a szerző
elemzi a különböző miniszterek (pl. Lorisz-Melikov, Witte és Sztolipin), végül
a kadetok XX. század eleji polgári átalakítási projektjeiig vezető út
átértékelt állomásait. Igen fontosnak véljük Szaharovnak a XX. század eleji
orosz társadalmat és államhatalmat elemző írását. A szerző rámutat, hogy
Moszkva révén az orosz államiság a periférián született újjá. Az ország a XX.
századba alacsony demográfiai mutatókkal, elmaradott paraszti gazdálkodással és
tudattal, falusias munkássággal és hiányos műveltséggel lépett. A „Szent
Oroszország” eszméje helyébe nem modern civilizációs, hanem osztálykritériumok
kerültek. 1905 és 1917 között a fő politikai erők nem oldották meg a legégetőbb
problémákat. Noha II. Miklós engedett az egyeduralmi rendszerből, nyugati
típusú alkotmányos rend nem jött létre. Sztolipin komplex reformjával
lényegében az összes politikai erő szemben állt. A cári, majd a
Szovjet-Oroszország nagyhatalomként lépett a XX. századba, viszont paradox
módon, polgári, civilizációs értelemben nem volt az. A következő tanulmány az
1939 és 1945 közötti orosz katonai és diplomáciai tevékenységről szól. Szaharov
megállapítja, hogy 1939–41-ben a hitleri Németország és a sztálini Szovjetunió
azonos típusú és egymáshoz közeli geopolitikai célokat követett, és a szovjet
diplomácia ekkor sikereket ért el. Az 1941. jún. 22-i német támadás viszont
áthuzta a világháború előtti szovjet kombinációkat. A szerző dokumentumokra és
a legújabb kutatásokra támaszkodik a nagy honvédő háború külpolitikai
aspektusainak vizsgálatakor. Távlatba kitekintve, Szaharov 1991-et 1945
antitézisének tartja.
A könyv második részében
historiográfiai írásokat olvashatunk. Az első három Karamzinról, I. Je.
Zabelinről és Vszevolod Szolovjovról, illetve A. V. Kartasevről
szól. Karamzint eddig egyoldalúan mutatták be. Valójában levelezése, Az orosz
állam története című főműve és egész munkássága alapján egy históriát kora
szintjén feltáró, művelt nemesi értelmiségiről beszélhetünk. Nagy munkával
komoly forrásfeltárást végzett. Igen jók pszichológiai személyiség- és
csoportportréi. Zabelin nagy levéltári anyagot mobilizálva írt a XVI–XVII.
századi Moszkváról, több tudományos egyesületben tevékenykedett és régészeti
ásatásokat végzett. A moszkvai históriában fontosnak vélte a nép szerepét,
életét és mozgalmát az állam mellett. A közelmúlt orosz szellemi életében
előtérbe került a történelmi regény és így a műfaj 1870–90-es évekbeli nagy
alakja, V. Szolovjov. Szaharov alaposan és sokoldalúan elemzi az író műveit.
Rámutat, hogy az alkotások elősegítik a XVII–XVIII. század eseményeinek és
szereplőinek (pl. az első Romanovoknak, Szofja régensnőnek és a
palotaforradalmak részeseinek) ideológiamentes, reális megítélését. Kartasev
1919. évi emigrálásáig az oroszországi egyházi és politikai élet aktív
szereplője volt. Vissza akarta állítani az egyházi önkormányzatot.
Tanulmányozta az orosz egyháztörténetírás nagyjait. Párizsban a Szt. Szergij
Teológiai Akadémián híres emigráns orosz tudósokkal együtt tanított. Szent
Oroszországot szellemi, vallási jelenségként értelmezte, aminek ellenpólusát a
világi állam és kultúra képezte. Máig alapvetőek pl. az orosz egyháztörténet
periodizációjáról és az uralkodók vallásos nézeteiről és politikájáról
kifejtett nézetei.
Szaharov könyve második
részének utolsó négy tanulmánya a szovjet korszak historiográfiai vitáiról, az
1980-as évek első fele és a 90-es évek eleje orosz történetírása hazai és
nyugati megítéléséről, az új politizálódás vagy a tudományos pluralizmus
dilemmáiról (a 80–90-es évek fordulóján) és végül (a XXI. századra vetítve) az
oroszországi történettudományban megjelenő új felfogásokról szól. A szerző
meggyőződése, hogy a tudomány a politikától és ideológiától mentes vitákkal
halad előre. Szovjet-Oroszországban viszont ezekre rátelepedett a politika. Az
orosz história szakaszainak magyarázatánál a marxi formációelmélet vált
egyeduralkodóvá. Az előbbit bírálókat vagy megtorlás érte (pl. Bahrusint
és Cserepnyint), vagy félreállították őket (mint Volobujevet és Tarnovszkijt).
Az 1980-as évek második felében az orosz történelemtudomány kezdett
megszabadulni az ideológiai béklyóktól, folytatta az 1917 előtti hagyományokat,
és újra integrálódott a világ tudományába. Az előbbiekre felfigyeltek a nyugati
történészek. Ők mutattak rá a historiográfiai és a társadalmi folyamatok
kapcsolatára és a változások tematikai súlypontjaira. Az orosz történészek
között megjelent a liberális-kommunista és az antimarxista irányzat, a korábbi
ortodox marxista mellett. A fentiek képezték az 1990-es évek eleji változások
előfeltételeit. A szovjet totalitarizmus megítélésében közeledett egymáshoz a
nyugati és az új orosz történetírás. Ugyanakkor az egyoldalú hazai
publicisztikai megközelítéseket az utóbbi fenntartásokkal fogadta. A
peresztrojkát Nyugaton a liberális kommunista vonulatnak megfelelően
értékelték. A leírt jelenségek egyaránt képeztek mentális alapot a pluralista
szemléletű orosz és a nyugati kutatásokhoz. A 90-es évek első felében levéltári
forrásokra és új koncepciókra támaszkodva végbement a nyugati és az orosz
történetfilozófiai, metodikai és historiográfiai örökség szintetizálása. Az
orosz történeti fejlődést új földrajzi, etnikai, vallási, demográfiai
tényezőkkel és a civilizációk kölcsönhatásával magyarázták. Új témák eredeti megközelítései
(702–710. o.) tűntek fel. Ennél a résznél az olvasó figyelmébe ajánljuk a
gazdag jegyzetapparátust (710–718. o.).
Tömörebben
szólnánk az utolsó rész történeti publicisztikai írásairól. Szaharov kiemeli,
hogy az ún. „zavaros időszakok” nemcsak a XVII. század kezdetén, hanem
megszakításokkal 1991-ig jellemezték az országot. Ezek a periódusok fatális
módon zajlottak le, és nehezen lábaltak ki belőlük. A demokrácia és a szabadság
korábban – objektív és szubjektív okok miatt – nem érvényesülhetett,
napjainkban viszont nehezen, de megvalósulhat. Azi utóbbi időben sok nyugati és
orosz mű jelent meg a Romanovokról. Alatta többször történtek lassú és
ellentmondásos reformkísérletek, azonban az országnak a Nyugattól való
civilizációs lemaradása nem csökkent. Az Orosz Birodalom ekkor lett
nagyhatalom, ugyanakkor a társadalmi megrázkódtatások a XX. század elején
csődbe juttatták az országot. Az oroszországi reformerek nehéz, ellentmondásos
és végső soron eredménytelen utat jártak be. Okát a szerző a nemesség és az
államapparátus archaikus egoizmusában látja. A művelt államférfiak progresszív
tervei között egyfelől és az orosz hagyományok és a megvalósított intézkedések
között másfelől ellentmondások feszültek. Ez jellemezte pl. a
pénzügyminiszterek, Witte és Sztolipin modernizáló és europaizáló terveinek
sorsát.
Szaharov rámutat, hogy míg
Nyugaton a társadalmi-politikai változásoknak megvolt a gazdasági-technológiai
alapja, és véghezvitelükhöz hosszabb idő állt rendelkezésre, addig
Oroszországban ez a fundamentum hiányzott, és az átalakulást eurázsiai
lassúsággal és rövid idő alatt hajthatták végre. A szerző kiemeli, hogy országa
jövőjét a polgári társadalom és a demokratikus jogállam jelenti. Megállapítja,
hogy a szovjet rendszer a lumpenproletariátusra és a régi értelmiséget gyűlölő
falusi rétegekre támaszkodott, és ezekből verbuválódott az új nómenklatúra. A
régi gárda mérsékelt entellektüel bolsevikjai háttérbe szorultak a hatalom
megszállottjaival szemben, akik a személyi diktatúrát támogatták. Szaharov szól
a forradalmi totalitarizmus és a sztálini rendszer sajátosságairól. Elveti az
utóbbinak a német fasizmussal való azonosítását. Az utolsó írásokban az
oroszországi nemzetek fejlődéséről és az orosz nacionalizmus alapszakaszairól
esik szó. A szerző rámutat a nyugati és orosz nemzeti fejlődés eltérő
vonásaira. Kiemeli, hogy az Orosz Birodalomban a nemzetiségi politikát „az
államépítésnek”, míg a szovjet korszakban „osztályelveknek” rendelték alá. A
szovjet köztársaságokban már az 1960-as évektől feltűntek „a disszidens
mozgalmak” és a Gorbacsov-érában is nőttek az etnikai konfliktusok és a
szeparatista terror, ami egyik oka volt a Szovjetunió bukásának. A Moszkvai
Rusz stabilizálódásáig általában „védekező”, az állam részéről „ideologiai”, a
nép körében pedig „patrióta” nacionalizmusról beszélhetünk. Az orosz népet még
a XIX–XX. század fordulóján se jellemezte a sovinizmus, az 1990-es évektől
pedig a társadalmi és erkölcsi értékek erodálása miatt jelentek meg az orosz
nemzeti mozgalmak. 1993 októberének moszkvai eseményei a szerző szerint a
nómenklatúra-reformizmus gyengeségét is jelezték.
A kötet végén Szaharov
életútjáról, tudományszervezői és történészi munkásságáról olvashatunk.
A. N. Szaharov: Rosszija: narod, pravityeli, civilizacija (Oroszország: nép, vezetők, civilizáció). Moszkva, 2004. Insztitut rosszijszkoj isztorii RAN. 956 p.
Kurunczi Jenő