Klió 2006/2.
15. évfolyam
Az
európai integráció története
Az Európai Unió két aktív, olasz munkatársa mutatja be a szervezet létrejöttét és történetét. Bino Olivi az Európai Unió Bizottságának volt szóvivője, hazájában és Franciaországban oktatta az Unió történetét; a másik szerző, Roberto Santaniello ugyanennek a Bizottságnak milánói képviselője.
Könyvük bevezetőjében rögtön a
téma egyik égető pontjára mutatnak: az EU határainak kijelölésére a kontinens
keleti részében. Véleményük szerint a „legfontosabb és elsődleges határt
Oroszországgal kell kiépíteni”, s ennek kapcsolódnia kell Törökország
problematikus helyzetéhez. Ezen megállapítás után már az uniós történelembe lépünk:
a dátumok 1943 és 1945, a helyszínek Teherán és Jalta, a főszereplő ország
Franciaország, amely nem vett részt e két városban tartott konferencián, ezért
először szembehelyezkedett az angol–amerikai-szovjet szövetséggel, amely
pozíción a kialakult hidegháborús helyzet miatt változtatott, s egyértelműen a
nyugati politikai vonulathoz csatlakozott, ami viszont arra kényszerítette,
hogy bizonyos, Európán belüli uralmi igényeiről lemondjon. Nyugat-Európa
szerveződésének folyamatában a továbbiakban elsődleges helyet kaptak a
francia-német kapcsolatok, e szerveződés főszereplői között pedig olyan
államférfiakat találunk, mint Churchill és De Gaulle.
Az egységes Európa
létrehozásának egyik fő momentuma volt a két világháborút kirobbantott
nemzetállamok megsemmisítése, egyik első lépése pedig az 1948-ban létrehozott
Európai Gazdasági Együttműködés Szervezete. Az amerikaiak európai jelenlétének
állandósulása, amiben a Keletről jövő veszély lehetőségére hivatkoztak, a NATO
létrehozásával valósult meg, ezzel viszont nyilvánvalóvá vált a franciák
számára politikai és katonai önállóságuk és erejük elvesztése, s
problematikussá vált a német szén- és fémfeldolgozó ipar feletti ellenőrzésük
is. 1950-re tehető az ún. Schumann-terv megalkotása a franciák részéről,
amelynek a francia Jean Monnet és más, szintén francia szakemberek voltak a
szerzői: logikus, „operatív” tervezetről volt szó, amely még ma sem veszített
aktualitásából, ugyanis egyrészt összekötötte a politikai és gazdasági
integrációt és államoktól független intézmények létrehozását tűzte ki célul,
másrészt lehetővé tette Franciaország számára a Németország gazdasági és
politikai önállósága feletti kontrollt.
1948-ban a Brüsszeli Egyezmény
létrehozta a Nyugat-Európai Unió Tanácsát, ami révén Németország visszanyerte
katonai önállóságának lehetőségét. Az imperialista Nyugat-Európára az 1956-os
szuezi események súlyos politikai és katonai vereségeket zúdítottak, ennek
következtében Nyugat-Európának rá kellett döbbennie, milyen „nyomorúságosan”
gyönge a katonai ereje.
1957: a Római Egyezmények Jean
Monnet elgondolásai szerint születtek meg, és alapvetően „keretegyezmények”
voltak, állandó tárgyalásokat feltételeztek, s létrehozták a legeredetibb
intézményt, a Bizottságot, amelynek tagjai függetlenek voltak a nemzeti kormányoktól.
De Gaulle Franciaországnak azonban más szerepet szánt: mint a nemzetfelettiség
ellensége, Franciaországban és általában a nemzetben a történelem alakítóját
látta. Nagy-Britannia szintén nacionalista álláspontra helyezkedett a II.
világháború után, s a liberális eszmékkel szemben a Welfare State híveként
lépett fel, büszke volt a Commonwealth összetartó erejére, s az USA által
garantált biztonságban élt, érdekei viszont ütköztek Franciaország
törekvéseivel. Ez utóbbi ország, még mindig De Gaulle vezetése alatt, ellenezte
Németország újra felfegyverkezését, az európai nukleáris katonai erők
kiegyenlítődését, hiszen az veszélyeztette Franciaország hatalmi önállóságát az
atomfegyverkezés területén. De Gaulle Európa-képének igazolását 1960 után Adenauer
segítette elő, aki hazája külpolitikájának egyik pillérét éppen a francia-német
kapcsolatok megerősödésében látta, De Gaulle viszont a Németország fölötti
ellenőrzés lehetőségében. A francia elnök megvétózta Nagy-Britannia belépését
az Európai Gazdasági Közösségbe, főleg azért, hogy Franciaország Európában
elfoglalt politikai helyét és befolyását biztosítsa; ezt a célt szolgálták a
Kelet-Európa irányában tett békítő lépései is, amelyek eredményességét erősen
csökkentette Csehszlovákiának a Varsói Szerződés csapatai által történt
megszállása. Nem kímélte továbbra sem Nagy-Britanniát: 1967-ben újból
megvétózta belépését az EGK-ba. Franciaország tekintélyét és hitelességét ekkor
új tényezők csökkentették: a Willy Brandt kancellár által vezetett Nyugat-Németország
és a Szovjetunió között kialakult közvetlen kapcsolatok, amelyekből a két
ország kihagyta Franciaországot. Németország pedig egyre nagyobb ütemben
fejlődött gazdaságilag, ami Franciaországot politikailag gyengítette.
1969 fontos dátum az EGK történetében:
a hágai konferencián először esett szó szociális kérdésekről a német kancellár
jóvoltából, aki indítványozta a kollektív munkaszerződések kötésének és a
szociális politika európai szintű egyeztetésének fontosságát. Az 1972-es
párizsi csúcsértekezlet pedig már kijelölte a gazdasági és pénzügyi unió
létrehozásának időpontját is: 1980. december 31. Az 1973-ban kirobbant
olajválság megoldása kapcsán Franciaország és Németország ismét szembekerült:
Giscard d’Estaing a közösségi fellépés, K. Schiller a szabad piac mellett állt
ki. Az 1970-es évek egyébként is egész Nyugat-Európában a politikai és
gazdasági bizonytalanság évei voltak, amit az olajárrobbanás idézett elő, és
amire a nyugat-európaiak egyáltalán nem voltak felkészülve, s az amerikaiak ide
vonatkozó tanácsait sem hallgatták meg. Az általános politikai helyzet teljes
krízise 1997-ben tetőzött, ami ráébresztette a nyugati vezetőket a rövid távú
megoldások okozta tehetetlenségre, és kénytelenek voltak szorosabbá fűzni
együttműködésüket; ebben az évben alakult meg az új Európa Bizottság is. Az
1979-es brémai kongresszuson végül elhatározták az európai monetáris alap
létrehozását.
Nagy-Britannia: Margaret
Thatcher egy, az egész világot behálózó szabadkereskedelmi zóna létrehozását
tűzte ki célul, amelyben országa játszotta volna a vezető szerepet – ezzel
persze újból szembe került Franciaország közösség-központú nézeteivel.
Súlyosbodott az EGK mezőgazdasági helyzete, amit a mezőgazdasági túltermelés
robbantott ki. Franciaországban Mitterrand köztársasági elnök először a
belpolitikai problémákra fordította figyelmét, míg gazdasági minisztere,
Jacques Delors, szigorú közösségi politikát vezetett be, amelyhez később már
Mitterrand is csatlakozott. Németországban Genscher külügyminiszter is a
közösségi politika híve volt, ugyanakkor a hagyományos francia–német politikai
kapcsolatokat is igyekezett feléleszteni.
A fent említett politikusok
mellett az olasz Altiero Spinelli nevét kell megemlíteni az 1980-as években: a
második világháború óta harcolt egy szövetségi Európáért, és ebben a harcban
társra talált De Gaulle-ban és a német Spaakban.
1985 januárjától a már fentebb
említett francia J. Delors lett a Bizottság elnöke. Ő szektorok közötti
integrációt képzelt el, amelyben az integráció különböző szinteken és
„sebességgel” valósulna meg. A Bizottság Fehér Könyvet adott ki, amelynek nagy
érdeme volt, hogy pontos dátumot határozott meg az EGK határainak
megszüntetésére. Az „egységes piac” gondolatát az európai gazdasági szektorok
vezetői és a közvélemény is komolyan vette, ami még soha nem történt meg az
integrációs folyamat során. A másik jelentős eredmény az Európai Egységes
Okmány megalkotása volt: általa a belső piac létrehozása valóságos célként
jelent meg, a regionális fejlesztési alapot mint a „gazdasági és társadalmi
összetartozás” eszközeként határozta meg. A rodoszi Európa Tanács (1988)
Delors-on keresztül a Mitterrand elnököt is foglalkoztató „szociális
dimenziójú” Európa kérdését tárgyalta. Az 1989-es strasbourgi Európa Tanácson
megszavazták a „munkások alapvető társadalmi jogainak közösségi kartáját”.
Az 1989-es kelet-európai
politikai események felborították a nyugat-európai vezetők terveit, de
elősegítették az európai integráció felgyorsulását, míg az Öböl-háború Európa
katonai gyöngeségét és az USA mindent elsöprő fölényét bizonyította a
közvélemény előtt.
A két Németország egyesítése
az európai integráció felgyorsulását eredményezte mind pénzügyi, mind
intézményi szinten, s ehhez Franciaországnak – Mitterrand-nak – is
csatlakoznia kellett. Thatcher asszony merev politikáját John Major rugalmasabb
hozzáállása váltotta fel. Maga az EGK kötelességének érezte, hogy
Kelet-Európában és a Szovjetunióban elősegítse a piacgazdaság létrejöttét; ez a
feladat annál érdekesebbnek ígérkezett, mivel ezekben az országokban a
változások nem külső behatásokra mentek végbe, hanem a belső összeomlás
eredményeképpen. Új kihívást jelentenek majd a szervezetnek a bebocsátást kérő
kelet-európai országok, köztük hazánk is. Az 1990-es években katonai téren
újdonságot jelentett a német–francia közös katonai osztag felállítása, ami
egyben egy önálló európai védelmi politika konkrét megvalósításának lehetőségét
is előre vetítette...
1992 – Maastricht: az
egyezmény, amit itt a tagországok kül-, pénzügyi és gazdasági miniszterei írtak
alá, „egyedülálló intézményi keretet” adott az Uniónak, annak ellenére, hogy ez
nem volt jogi személy, s nem rendelkezett saját pénzügyi forrásokkal sem. A
legnagyobb újítás a Gazdasági és Pénzügyi Unió, valamint a kohéziós alap
létrehozása volt, ez utóbbit környezetvédelmi és transzeurópai úthálózat
kiépítésére szánták. Új viszonyt hozott létre az egyház, az állam és a családok
között, egyeztette a tagországok kulturális tevékenységét, bevezette az uniós
állampolgárság fogalmát és intézményét, fölállította a Régiós Bizottságot.
Röviddel a Maastrichti Egyezmény után az EFTA és az EGK Portugáliában aláírta
azt a megállapodást, amelynek alapján létrejött a világ legnagyobb piaca
mintegy 380 millió fogyasztóval. Ekkor azonban megint háború zavarta meg Európa
nyugalmát: a jugoszláviai konfliktus, ami újra megingatta a közvéleménynek a
közös Európába vetett hitét, hiszen nem tudta az új háborús fészket kiirtani,
és ezen az európai határok eltörlése sem sokat változtatott. Ráadásul erősen
megingott a német gazdaság ereje, ami a két Németország egyesítésének volt a
következménye. Kulturális téren Nyugat-Európa, különösen Franciaország, az
USA-val került konfliktusba: megpróbált akadályokat gördíteni a mindent elsöprő
Egyesült Államok-beli audiovizuális tömegtermelés és -értékesítés elé; az
ellenállás azonban megbukott.
Végre 1993. november 1-jén
megszületett az Európai Unió. A már említett Fehér Könyv megpróbált utat
mutatni a fejlődésnek a bérkiáramlás megfékezésében, a munkaszervezés
rugalmasabbá tételében, újfajta munkahelyek teremtésében, az oktatásban, a
kutatásban, az európai úthálózat kiépítésében stb... A jugoszláv válság
megoldásában végül csak az USA katonai és politikai közbelépése jelentett
előrelépést – ami viszont megint csak a közös európai kezdeményezések hiányát
bizonyította. Az európai közvélemény bizalmát – legalábbis egy területen – az
1995-ös madridi Európa Tanács döntése állította némileg helyre: itt
keresztelték el a leendő közös európai pénzt eurónak. Az 1996-os dublini Európa
Tanács azonban megint a bukások tanácsa lett: Franciaország, Németország és
Nagy-Britannia vétója visszavetette a transzeurópai úthálózat építését, és
ugyanekkor bukott meg a munkaerő támogatását már előbb megszavazott
állásfoglalás megvalósítása is; az ilyen irányú kezdeményezéseket az 1997-es
luxemburgi Európa Tanács Franciaország (J. Chirac és L. Jospin) erőfeszítései
eredményeként vette fel újra programjába. Újabb kemény francia – német
szembenállás akadályozta az Európai Központi Bank létrehozását: mindkét állam
vezetője saját nemzetiségű elnököt akart az intézmény élére állítani, ahová
végül is a holland Duisenberg került! Rendkívülinek mondható viszont az a tény,
hogy „független országok békeidőben és külső nyomás nélkül mondtak le a
nemzeti szuverenitás egyik legalapvetőbb eleméről, a pénzükről”, és így
létrejöhetett az euro, amit 1998. december 31-én vezettek be. 2000. márciusában
az Európa Tanács Lisszabonban gyűlt össze: fő témái a munkanélküliség és a
gazdasági növekedés voltak. Biarritzban az állam- és kormányfők tanácskoztak az
Alapvető Jogok Kartájáról, ami hat fő értéket emelt ki: méltóság, szabadság,
egyenlőség, szolidaritás, állampolgárság, igazságosság. 2004. május 1-jén már
nem csak az Unió nyugat-európai tagjai számára volt jelentős nap: ekkor lépett
be az EU-ba 10 új ország, közöttük hazánk is, majd 2004. júniusában az újonnan
felvett országok először vettek részt Brüsszelben az Európa Tanács ülésén,
azután ugyanennek az évnek októberében Rómában írták alá az EU Alkotmányát,
amelyet valamennyi tagországnak el kell fogadnia ahhoz, hogy életbe is
léphessen. Az újjászületett EU-ban nem minden vezető tisztségviselő volt a
„helyzet magaslatán”, így a magyar Laszlo Kovacs (!), az olasz R. Buttiglione,
a lett I. Udre sem.
Eddig az európai integráció
története, ahogyan azt a két olasz szerző látta. Ismertetésünkben az ő
leírásukat követtük, ami roppant részletes, objektív, szinte kínosan mentes
mindenféle állásfoglalástól, ezért meglehetősen száraz is. Viszont dicséretre
méltó a pontosságuk, ami abból a már említett tényből ered, hogy aktív és
közvetlen tanúi voltak és ma is résztvevői az európai egyesülési folyamatnak,
az azt kísérő vitáknak és eseményeknek.
Könyvük végén részletes
kronológia, bibliográfia és névmutató található.
Bino Olivi–Roberto Santaniello: Storia dell’integrazione europea (Az európai integráció története). Bologna, Il Mulino, 2005, 347 o.
Kun Tibor