Klió 2006/2.
15. évfolyam
Horvátok
és magyarok viszonya 1102–1918 között
A
zágrábi Horvát Történelmi Intézet fenti című dolgozatgyűjteménye (Zbornik
radova Hrvatskog instituta za povijest) egy négynapos értekezlet referátumait
összegzi, melyet az MTA Történettudományi Intézetének történészeivel együtt
Zágrábban 2004-ben tartottak. Valóban idejében történt ez, másfélszázadnyi
ellenségeskedéssel a háttérben, jó nyolc évszázados közös történelmi
kapcsolatunk félremagyarázásai után. Éppen most, az Európai Unióban újra
alakuló nemzeti viszonyaink küszöbén. Mirko Valentić elnöki bevezető
beszédében a jelen szemléletet így fejezte ki: „Ma a teljesen megváltozott
feltételek között, mikor valóban önállóak vagyunk, vagyis egyenlők, s remélem
100 évvel bölcsebbek is, előkészíthettük ezt a közös tudósgyülekezetet”.
Felvetette, többek között az iskolás könyvek kölcsönös átdolgozásának kérdését
is, mihelyt ezt a két állam jóváhagyná.
A teendők ez irányban pedig
különösen égetők, mert a horvát-magyar történelmi viszony rosszindulatú
kezelése nyilvánvaló. Mint például az, hogy Zrinski/Zrínyi Miklóst, a költőt
magyarbarátsága miatt ignorálták horvát részről, szemben Jelačić József
Magyarország elleni kardoskodását* mitologizálva. Altuálisan is tapasztalható
ez a hangulat egy történelmi interneten – www.hrvatska-povijest.tk –, amely
horvát nyelven világszerte elérhető. Nem tudom, használják-e még a horvátországi
és Montenegro-kisebbségi médiák, de a horvát rádiók Stuttgartban meg Amerikában
igen. A hajmeresztő hiányosságok és ferdítések e „Horvát történelemben”
tudományos szóra se érdemesek. Csakhogy mindez ismételten terjed a most újonnan
történelmi ismeretek után vágyó nemzetben.
Például egyáltalán nem
mutatják be az általános viszonyokat; a hősök kifelé mindig csakis horvátok.
Kezdve a belzavargásban legyilkolt – ez megemlítetlen – Zvonimir király
(1075–89) magyar özvegyével, aki „játszmatársaival” keresztülvitte, hogy Szent
László ideiglenesen horvát hatalomra jusson. De Péternek, az utolsó horvát
királynak a magyarok ellen vívott csatabeli halála sem változtatott a horvátok
győzedelmeskedésén. Amiért Kálmán király kénytelen egyezségre jutni velük, úgy,
hogy minden megfeleljen a horvátoknak. Ezzel kezdődik 1102-ben a horvát–magyar
koronaunió – a jövőre nézve szerencsétlen irányban. Mert ez utóbb a horvát
népet súlyosan terheli. Főleg a török időben, de mégis, akkor is sorozatosak a
hőstettek – kiváltképpen a Zrínyiek által. Zrínyi és Frangepán összeesküvésével
kapcsolatban magyarázat nélkül marad azonban, hogy miért fordultak a törökverő
hősök Bécs ellen. A horvátok egyszerűen megszabadultak a töröktől. Teljesen
kimarad majdhogy két évszázad tárgyalása 1670-től 1848-ig, azaz Zrínyi Pétertől
Jelačić Józsefig. A magyar forradalom ekkor Horvátországot elmagyarosodással
fenyegette, kiváltképpen a Jelačić ellen elkövetett csalások révén. Ő békét
kívánt Magyarországgal, de rákényszerült, hogy kardot rántson a magyar
expanzióval szemben. Megindult katonáival a Dráván át, de – hogy, hogy nem? –
Bécs előtt veri a magyarokat, s dicsőségesen bevonul az osztrák fővárosba.
Ezután megtörik a magyar forradalom. Az osztrák–magyar–horvát kiegyezést meg
sem említik. Végül az I. világháborúbeli horvát hőstettek sorolása következik.
Mindezt persze az eddigi
horvát történeti irodalomból merítették a horvátok, nem kell hát csodálkozni
azon, hogy komoly horvát történészek most úgy vélekednek, mint Dinko
Sokcević: „Ezen országközi tudományos összejövetel, a Horvát–magyar
viszonyok, 1102–1918 egyik legfontosabb feladata, hogy a sztereotip
elképzeléseket véglegesen, finom módon, de határozottan, a történettudomány
teréről a legenda világába utalja, a mítoszokhoz, vagy legfeljebb a szépirodalomba;
s a valóságos történelmi eseményeket a múlt kutatói úgy szemlélhessék, hogy
szabadok lehessenek azoktól az
előítéletektől, amelyek akkor keletkeztek, mikor a két nép
összetűzésben állt egymással.” Vagy Tomislav Raukar: „A magyar–horvát
középkori dinasztikus közösség szemlélete szükségképpen el kell távolodjon a
régibb történetírás pragmatizált sémáitól, valamint ugyanazok kérődzésétől is. Az 1102-es év valóban a
horvát közékortörténet sarkalatos cselekménye volt, nem pedig „szerencsétlenség”,
miként a romantikus történetírás bírálta a horvát királyság belépését
Magyarország dinasztikus közösségébe.” Mindezt általánosítja Mladen Antić
azon tétellel, hogy a horvát és magyar történetírások a XIX. század második
felétől diametrálisan szétváltak. S úgy összegezi ezt, hogy mai szemléletek és
bemutatások elképzelhetetlenek a XIX. és XX. századokbeli apparátusok alapján.
E „revíziós” elvek szerint a
négynapos zágrábi gyülekezetben elhangzott referátumok a horvát–magyar
történelemnek – mondhatni – valamiféle új vázát állították fel. Eltekintve a
magyar beszámolóktól, a horvát elemzők szerint nyolcszáz éves közösségünk
áttekintése ilyképpen festene.
Középkor: Nem észlelhető számottevő horvát–magyar ellentét.
Már Szent László jelentős teljesítménye volt a zágrábi püspökség alapítása, de
Szlavónia is ekkor lép a történelembe, mégpedig azzal, hogy Magyarország dél
felé fordult, és ennek eredménye lett
Horvátország megalakulása a Dráva és az Adria között. Kálmán magyar királyt a
horvátok Tengerfehérvárott (Biograd) koronázták saját királyukká, miközben ő
lecsendesítette a belvillongásokat, biztosította Horvátországot Bizánc felől,
és elfoglalta Velencétől a dalmát városokat. Az Árpád-házi királyok aztán nem
is avatkoztak a horvát ügyekbe, sőt elvesztették a dalmát városokat. A Nápoly
irányában érdekelt Nagy Lajos fordult ismét határozottan a tengerpart felé,
visszafoglalta a városokat, sőt Dubrovnik is csatlakozott hozzá, amikor is a
később önállósult kereskedőváros ismert fellendülése elkezdődött. A magyar
és horvát „közös állam” csúcspontját éppen a középkor vége felé érte el, Mátyás
király uralma alatt.
Törökvilág: Magyarország három részre bomlásával és Velence
Dalmáciába nyomulásával még megmaradt a horvát–magyar határvidék. Maguk a
horvátok Habsburg-királyt választottak, de miután kiderült, hogy Bécs nem száll
szembe a török uralommal, a szlavón nemesség Szapolyaihoz pártolt. Utóbb már a
horvátországiak is ellenszegültek Bécsnek az abszolutista étvágya miatt,
amellyel a báni méltóságot igyekezett korlátozni. Ezért maguk a horvátok
szerveztek határőrséget a törtökkel szemben, Bécsnek mégis sikerült magához
vonnia az őrvidék igazgatását, és törökországi szabad fegyveres földműves
valahokat odatelepítenie. Miközben a horvát és magyar nemesség egyre szegényedett
az örökös csetepatéban a törökökkel, aközben rokonsági és birtokörökségi
összefonódások történtek a Dráva mindkét oldalán. Ezért joggal feltehető a
kérdés: hogyan írjuk Zrínyi Miklós nevét, a dédunokáiét, Miklósét és Péterét,
vagy Frangepán Ferenc-Keresztély meg Zrínyi Ilona nevét – így magyarul vagy
horvátul? A sikertelen Zrínyi–Frangepán-összeesküvés után totális
abszolutizmusba süllyedtek mind a horvátok, mind a magyarok, s a törökök
kiűzése kizárólag Bécs győzelme lett. Ezután azonban hézagossá válik a horvát
történészek munkája. A kuruc felkelést, a Pragmatica Sanctiót, Mária Terézia és
József uralkodását – azaz a XVIII. századot nem dolgozták ki.
Ideológiák. A pánszlávizmus hatásának figyelembevétele nélkül a
horvát történészek arra utalnak, hogy ekkor alakult ki államjogi ideológiájuk,
nyelvüket hivatalossá tették, megfogalmazták nemzeti identitásuk programját,
értelmiségüket is mozgósították a politikai életben; miközben züllött a
feudalista rendszer, s erősödött a polgárság. Kiindulópont volt az 1790-es
horvát országgyűlés, amely közös kormányt kívánt Magyarországgal, amíg fel nem
szabadul Dalmácia és részleg Bosznia is. A hivatalos nyelv addig a latin lenne.
Nagyhorvátország ilyen megvalósulása azonban elmaradt, miközben Magyarországon
folyt a nyelvújítás, s 1830-ban magyar lett a pozsonyi országgyűlés nyelve is.
A horvátok kifejezett elégedetlenségére. Mégis, a reformkor kézenfekvő
haladását az északi horvátság példaként figyelte, s magyarbarát párt is
alakult, amely szembekerült a délszláv nemzeti „illírizmussal”, úgy, hogy
1845-ben véres összetűzés is történt közöttük. Ilyen hangulatból merült fel
Jelačić, akit Bécs örömmel fogadott bánként, mint a 48-as Magyarország ellen
irányítható eszközt. De Jelačić „monarchiamentése” a Bach-korszak elnyomatásába
fulladt horvátoknak és magyaroknak egyaránt. Így az azután következő
„provizórium”-rendszer alatt a horvátok sem akartak többé Bécshez kapcsolódni,
hanem a Magyarországhoz való viszonyuk alternativáját mérlegelték újra.
A kiegyezés után. Az osztrák–magyar-kiegyezés alszerződéseként történt
a horvát–magyar-kiegyezés is. A történészek egyetértettek abban, hogy a
horvátok számára ez nem volt kielégítő, mert az elismert nemzetiségi autonómia
dacára, gazdaságilag és pénzügyileg Zágráb Budapesttől függött. Az itt tárgyalt
könyvben a történészek azonban nem foglalkoztak azokkal a fejleményekkel,
melyek a XX. század elejére a horvát gondolkozást a jugoszlávizmus felé
irányították, illetve a sok évszázados horvát–magyar közösség felbomlását
eredményezték.
Hrvatsko madjarski odnosi 1102–1918 (Horvát–magyar viszonyok, 1102–1918) Hrvatski institut za povijest, Zágráb, 2004.
Magyar Zoltán