Klió 2006/2.
15. évfolyam
A
Jagelló-kor átértékelése?
Magyarország
történetének közvetlenül Mohács előtti periódusa még ma is számos megoldatlan
kérdést vet fel. Ennek egyik oka, hogy nem számított „népszerűnek” kutatóink
körében, hiszen a Jagelló-uralkodók nevével fémjelzett korszakban az ország
példátlanul gyors ütemű gazdasági, politikai és nem utolsósorban morális
válságon ment keresztül, mely elkerülhetetlenül vezetett a bukáshoz. A negatív
megítélés napjainkig is gyakran felbukkan a szakirodalomban, de már a kortársak
is úgy értékelték, hogy ez az időszak az erkölcsi romlás időszaka volt, a török
támadás ezért nem is lehet más, mint isteni büntetés. Nem meglepő, hogy míg
például az Árpád-kor már a XIX. századtól hatalmas szakirodalommal
rendelkezett, addig a Jagelló-korról soha nem volt könnyű elfogultság nélkül
írni, főleg pozitívumot nem. Erre a tárgyilagos megközelítésre vállalkozott Martyn
Rady, a londoni University College professzora, aki meglepően otthonosan
mozog a téma szakirodalmában. Ez nem is véletlen, hiszen fő kutatási területe
Közép-Európa és a Habsburgok, valamint Magyarország és Erdély középkori
története. Született már könyve a magyar nemességről, míg tanulmányaiban többek
között magyar jog- és kultúrtörténeti kérdésekkel is foglalkozott.
Mint bevezetőjében írja, nem
az a célja, hogy újrarajzolja a korszak történéseivel kapcsolatosan már
kialakult nézetet, hanem hogy felhívja a figyelmet egy másik lehetséges
perspektívára, mely talán kevésbé negatív mérleget eredményez. A „politikai
fejlődés” (political growth) szemüvegén keresztül szándékozik vizsgálni a
Jagelló Magyarországot, ahogyan azt legújabban Jean-Philip Genet
javasolta. Genet szerint a háborúk diktálta kényszerhelyzet sarkallta arra a
késő középkori fejedelmeket, hogy alattvalóikkal többet és rendszeresen
tanácskozzanak. A konzultáció és a jóváhagyás igénye megkövetelte a
népképviseleti gyűlés kialakulását, a párbeszéd intézményesülését és így a
„közszféra” létrejöttét. Bár sohasem helyettesítette azt, ezután a politikai
vita a pártharc természetes velejárója lett. Jelen tanulmányában Rady főként
azt vizsgálja, hogy milyen szerepet játszott a magyar országgyűlés intézménye
és a köznemesség a politikai nyilvánosság kifejlődésében. Vizsgálatának három
fő szempontja: a rendek befolyása a pénzügyek alakulására, a rendi politika
bázisa és a politikai nyilvánosság segítségével a köznemességre ható ideológia
jellemzése.
Kifejti, hogy míg
Nyugat-Európában a XV. és XVI. század nagyon hasonlít egymáshoz,
Közép-Európában ennek épp az ellenkezője az igaz. A két század közötti
kontraszt pedig messze Magyarországon a leghangsúlyosabb. Mátyás eredményeinek
és a Jagelló-királyság tehetetlenségének szembeállítása szinte közhelynek
számít a történészek körében. A szerző az események követésében főként Kubinyi
András eredményeire támaszkodva, röviden összefoglalja a Jagellók trónra
kerülésének előzményeit. A magyarországi rendek hatalomnövekedése mindig a
belpolitikai krízis függvénye volt. Így az 1380-as évek közepén a trónöröklési
válság és a török veszély kibontakozása eredményezte az országgyűlés
összehívását, az 1440-es és 1450-es években pedig a belpolitikai harcok és V.
László távolléte miatt volt szükség a rendszeres összeülésre. Hunyadi Mátyás
alatt a hatalom még egyszer és utoljára a király javára tolódott el, bár ő
mindig ügyelt arra, hogy összekapcsolja döntéseit a diéta összehívásával.
Halála után több trónkövetelő is fellépett. Ulászló alkalmatlanságának és az
általa 1490-ben aláírt, a királyi hatalom meggyengülését eredményező választási
feltételeknek köszönhette trónrajutását. A király megválasztása után még
hosszabb ideig kénytelen volt hadakozni belső és külső ellenfeleivel szemben,
de miután uralma megszilárdult, éppen trónra kerülésének sajátos körülményei
miatt maradt az országgyűléstől függő helyzetben.
Ennek oka csaknem tisztán
financiális természetű volt. Mátyás jelentős mértékben túladóztatta az
országot, jövedelmei Angliával és Franciaországgal helyezték egy szintre
(600–800 ezer forint), de még ez sem volt elég a zsoldos hadsereg
fenntartásához. A Jagellók alatt a probléma, melyet ekkor már a török veszély
erősödése is fokozott, tovább mélyült. Ennek két oka volt: egyrészt a rendes
bevételek nem voltak elegendőek és így rendkívüli adókkal és zálogosításokkal
kellett pótolni azokat. Az 1 forintos hadiadóról (subsidium) viszont a király a
választási feltételekben lemondott, s beszedéséhez a nemesség beleegyezése
kellett. Másrészt Ulászló nem rendelkezett Mátyáséhoz hasonló hatalmas
magánvagyonnal, mely átsegíthette volna a kezdeti nehézségeken. A megoldást
csak a subsidium újbóli kivetése jelenthette, amit 1491-től az országgyűlés
jóváhagyásával évről-évre beszedtek. Ugyanakkor ez a jövedelem sem jutott el
maradéktalanul a kincstárig.
Bár az állami bevételek
drasztikus csökkenése valóban megfigyelhető volt, Rady bizonyos aggályainak ad
hangot e negatív megítéléssel kapcsolatosan. Érvelése szerint, ez az összeg
mégis elég volt ahhoz, hogy egy 650 fős királyi udvart tartsanak fenn belőle,
melyben még nincs is benne a királynő szintén jelentős udvartartása. A
Mohácsnál felállított hadsereg pedig, melyet főként a királyi bevételekből
finanszíroztak, egy szinten állt a kor bármely más keresztény hadseregével, de
inkább nagyobb volt azoknál.
Azok a számítások, melyek
alapján a királyi bevételeket próbálták megbecsülni, a szerző véleménye szerint
erősen vitathatóak. Adataink elsősorban a külföldi követek jelentéseiből
származnak, akiket valószínűleg szándékosan félreinformáltak, alacsonyabb
összegeket adva meg, hogy minél több támogatást szerezzenek Nyugat-Európától.
Másrészt pedig az országgyűlési tervezetekből ismertek, melyekben a hiányt
azért túlozták el, hogy folyamatosan emelhessék a diétától követelt subsidium
összegét. A fenti érvek mellett megemlíthető az is, hogy a bandériumállításra
kötelezett bárók a birtokaikról befolyó hadiadó egy részét csapataik ellátására
visszatarthatták, mely így szintén nem jelent meg a királyi költségvetésben.
Mivel a kiadás évről-évre
mindig meghaladta a bevételeket, és a kortársak úgy gondolták, hogy a bárók ezt
a pénzt saját céljaikra használják fel, a korszakban legalább évente egyszer
összehívott országgyűlés köznemessége már nem elégedett meg azzal, hogy csak
megszavazza a hadiadót. Egyre inkább beleszólást akart a politikába és a
pénzügyek kezelésébe, hogy megakadályozza a királyi jövedelmek elsikkasztását.
Követelte a tanács működésének reformját, valamint hogy a nyolcados törvényszékekre
a király köznemesi ülnököket is válasszon. 1498-ban elérte, hogy az ülnökök
fele a királyi tanács ülésén is részt vehetett, két évvel később pedig azt,
hogy az országgyűlés választhatta meg őket. Emellett megjelent az a törekvés
is, hogy a külpolitikára is befolyást gyakorolhasson. Elutasította az 1491. évi
pozsonyi békét, mivel úgy találta, hogy Ulászló feltételei túlságosan kedvezőek
Miksára nézve, majd 1505-ben elítélte a Habsburgokkal kötött örökösödési
szerződést is. Öt évvel később a küldöttek a királlyal együtt hallgatták meg a
külföldi követeket és elhatározták, hogy csatlakoznak a cambrai-i ligához.
Később már a követeket is ők választották meg.
Az országgyűlés célkitűzése
volt az is, hogy ellenőrizze a főbb tisztségek betöltését. 1486-ban ugyan
Mátyás engedélyezte a nádor megválasztását, de ez csupán az utódlás kérdéséhez
kapcsolódó pillanatnyi kedvezmény volt. Eltérően a cseh gyakorlattól, a magyar
köznemesség nem volt képes a hivatalbetöltést királyi jellegétől megfosztani.
Arathatott kisebb győzelmeket, így például kiharcolhatta egyes tisztségviselők
lemondását, de igazi eredményt csak a kincstartó személyének kérdésében ért el.
Számos alkalommal az országgyűlés választhatta meg e hivatal betöltőjét, s ezt
a törekvést az adórendszer teljes reformjának terve is kísérte.
Martyn Rady ezután a
belpolitikát jelentős mértékben befolyásoló kérdésre tér ki: a bárók és a
köznemesség viszonyának alakulására. A Jagellók idején minimum negyvenhat
országgyűlést tartottak. A rendszeressé válás mellett még egy nagyon lényeges
jellemzőt kell megemlíteni: az eddigi pár száz résztvevővel szemben a
Jagelló-kor gyűlésein a köznemesek igen nagy számban jelentek meg. A megyei
küldöttek mellett néha tízezernél többen is megtisztelték jelenlétükkel a
tanácskozást. A résztvevők általában fegyveresek voltak, többször pedig véres
összecsapásokra is sor került. (Nem véletlen, hogy a szakirodalom is „tömeges”,
„lázongó”, „forrongó”, esetleg „lármás” jelzővel illeti ezeket a
tanácskozásokat.) A minden nemesre vonatkozó megjelenési kötelezettséget
először 1490-ben fektették le, és később nagy összegű bírságot szabtak ki a
hiányzókra. A rendelkezés célja egyértelműen az volt, hogy a nagyszámú
fegyveres nyomást tudjon gyakorolni a királyra és a bárókra.
A pápai követ 1525-ös
kommentárja szerint a köznemesség nagy többsége vagy az urak szolgálatában
állt, vagy szinte sohasem mozdult ki birtokáról és csak nagyon kevesen voltak,
akik érdemben akartak és tudtak is tenni valamit az ország érdekében. Ezt a
szívesen idézett forrást Rady szerint nem szabad akkora súllyal kezelni, mint
eddig tették. Úgy véli, hogy bár a nemesség nagy része valóban valamely
hatalmas báró servitora volt, de e nézettel kapcsolatosan több ellenvetés is
felmerülhet. Egyrészt az országgyűlés követelései rendkívül következetesek
voltak: az idegen befolyás megszüntetése, a kormányzati szervek feletti
kontroll megszerzése, valamint a „nemzeti” király iránti igény kifejezése.
Ahogy Rady fogalmaz: a bárók arra törekedtek, hogy körülbástyázzák a király
személyét és a főbb méltóságokat, míg a köznemesség célja az volt, hogy
ellenőrizze a királyságot, mint intézményt. Az országgyűlést tehát saját hosszú
távú programja vezette. Másrészt érdemes megvizsgálni azon személyek körét,
akik az ülnöki és egyéb választott tisztségeket betöltötték. Megfigyelhető,
hogy a korszakban a független, vagy korábban politikai szerepet nem vállaló
családok közéleti szerepe jelentősen megnőtt.
Végül megemlítendő, hogy az
országgyűlés mellett a megye öntudata is fokozatosan nőtt, köszönhetően annak
az adminisztratív és katonai funkciónak, melyet helyi szinten betöltött. Ezt a
folyamatot tovább erősítette az a kormányzaton belül bekövetkező változás az
1490-es években, mely lezárta a királyi tanácsba való bejutás lehetőségét,
precízen kijelölve a bárók személy szerinti körét, akik meghatározott számú
fegyveressel voltak kötelesek a királyi sereghez csatlakozni. Egyre kevesebben
tudták ezután átlépni a báróság határát, és a nemességnek az ebből kiszorult
része visszakényszerült a megyékbe. Ezek az „új emberek” jelentősen növelték
azok politikai erejét.
Martyn Rady tanulmánya
befejező részében a diétán megjelenő köznemességet befolyásoló populáris
ideológia kérdésével foglalkozik. Mint állítja, nem tud teljes mértékben
egyetérteni azzal az állásponttal, hogy a köznemesség – a gyengülő politikai
morál miatt – csalódott, és visszahúzódott szűkebb pátriájába, a megyébe.
Szerinte az, hogy állandóan programokkal léptek fel az adószedés
hatékonyságának növelése érdekében, inkább utal aktivitásra, mint
beletörődöttségre. S bár igaz, hogy sokan inkább vállalták a bírságfizetés
kockázatát, mint a diétán való részvételt, azonban akik megjelentek, azok
először érezhették, hogy egy nemzeti közösség tagjai és aktívan érintettek a
királyság politikájának alakulásában. Érthető, hogy ez a korszak a népszerű
politikai irodalom hazai megjelenésének kora. Ez a pamfletirodalom párthoz
kötődő, változó színvonalú és általában gúnyos hangvételű volt. Van azonban
példa sokkal komolyabb törekvésekre is. Az 1525-ös hatvani országgyűléssel
kapcsolatosan például egy 900 verspárból álló, a török elleni összefogásra
buzdító művet nyomtattak ki Bécsben. A nyilvánosság másik eszköze a XV. század
végén terjedt el. Ekkoriban jött szokásba, hogy az országgyűlésen megalkotott
dekrétumokat leküldték a megyékhez kihirdetésre. Ott azokat nyilvánosan
felolvasták, és további másolatokat készítettek róluk, sokszor saját
gondolataikkal is kiegészítve azokat. Gyakran ezeket ki is nyomtatták, így
korábban elképzelhetetlenül széles körben válhattak ismertté. A legextrémebb
példa a propagandára az 1505. évi országgyűlési határozat bevezetője, bár ez
végül nem lett megerősítve. Egy polgári jogi műből származó nézettel kezdődik
az emberi társadalom természetes mivoltáról és a haza közös védelmének
kötelezettségéről. Ezután felidézi az időt, amikor a „szkíta nemzet” neve és
fénye visszhangzott szerte a világon. A jelenlegi helyzet miatt teljes
mértékben a mostani vezetés a felelős, mely idegen uralom alatt működik, és
emiatt a régi erények és erkölcsök lehanyatlottak. Az egyetlen lehetséges
megoldás, ha Ulászló halála után magyar királyt választanak.
A XV. és XVI. század
fordulóján a magyar világi irodalom egyik jellemvonása a magyar történelem
tudatos, politikai célú felhasználása volt. A
Hess András által kinyomtatott Chronica Hungarorum (1473) és a
Thúróczy-krónika (1488) egyaránt magáévá tette azt a motívumot, hogy a hódítás
idején a nép választott kapitányok parancsnoksága alatt állt. Ez gyakorlatilag
egy szerződés által garantált ősi, alkotmányos köztársasági rendszer ábrándja
volt. A fenti két művet olyan nagy számban inyomtatták ki, ami egyrészt nagyon
széles olvasótáborra utal, másrészt pedig Rady szerint tudatosan terjesztették
is azokat. Ezek alapján nem lehet véletlen, hogy az 1524-es országgyűlés
kapitányok választását javasolta „Attila módjára”. Werbőczy híres munkájában, a
Tripartitumban szintén felhasználta ezeket a toposzokat. Mivel a magyar
nemesség a történet szerint teljesen egyenlő jogú választója volt az első
magyar uralkodónak, így tagjai ma is azonos jogok birtokosai, azaz „egy és
ugyanazon szabadságot” élveznek. Ezzel Werbőczy gyakorlatilag a bárók
örökletes osztályának létezését utasította el, valamint egy – a király és a
nemesség között lévő – kölcsönös kapcsolatra hívta fel a figyelmet. Álláspontja
egészen a XIX. századig kétségbevonhatatlan tekintélyű maradt.
Ennél a pontnál fejezi be
Martyn Rady az elemzését, konklúzióként levonva, hogy Mohács után a királyi
hatalom ugyan újra fölénybe került a rendekkel szemben, de az elért
eredményeket már nem lehetett meg nem történtté tenni. Az országgyűlések
gyakori és tömeges eseményekké lettek, megjelent a politikai agitáció, Werbőczy
műve megerősítette a választott nemzeti királyság tradícióját és a
kölcsönösségen alapuló jogi kapcsolatot uralkodó és nemes között. Ám ami a
legfontosabb: a politika „lefelé” is elterjedt, megfertőzve a magyar
társadalom tömegeit, az országgyűlést szilárdan a közösségi élet központjává
téve. Ezek tehát azok a pozitív változások, melyek javíthatnak a kor mérlegén:
az ideológiát is felhasználó politikai párbeszéd, valamint a konszenzuson
alapuló politikai rendszer megalapozása.
Martyn Rady tanulmányában egy
ritkán alkalmazott, és igen érdekes szemszögből vizsgálja a korszak történetét
és talán ez tekinthető írása egyik legnagyobb erényének. Elemzésével
kapcsolatosan azonban meg kell jegyezni, hogy jelentősen túlértékeli mind
Mátyás, mind a Jagellók Magyarországának pénzügyi helyzetét. A kutatás
megállapította, hogy Mátyás idején a királyi bevételek abszolút értékben a
nyugati hatalmakkal valóban azonos nagyságrendűek voltak, ha azonban azt is
figyelembe vesszük, hogy ennek legkevesebb kétharmada agrárjövedelmekből
származott, már nem is olyan pozitív a kép. Ezt a terhet a jobbágyság viselte,
amely évi egyszeri hadiadó fizetés mellett is éves terményének csaknem felét
fizette különböző adókra. A Jagellók alatt ez az állami bevétel negyedére esett
vissza.
Szintén kérdéses, hogy jogos-e
az országgyűlésekkel és a köznemesség politikai szerepvállalásával kapcsolatos
pozitív megítélés. A „politikai fejlődés” szempontjából vizsgálva valóban
jelentősnek tűnhet a korszak. A köznemesség azonban nem politizált olyan
eredményesen, mint elsőre látszik, az elért eredmények pedig elhanyagolhatóak
voltak ahhoz a bomlasztó hatáshoz képest, amit politikájuk az állam
stabilitására gyakorolt. Mivel a résztvevők többsége az országgyűlésekről
rendszerint két hét után döntés nélkül hazament, hátrahagyott megbízottaik már
nem tudták kellőképpen képviselni az érdekeiket. Ha hoztak is határozatot, azt
a király sokszor nem erősítette meg. A bárók tehát általában ki tudták játszani
a nemesi érdekeket. Sokkal nagyobb problémát jelentett, hogy a belpolitikai
kérdések inkább foglalkoztatták a diéta köznemesi résztvevőit, mint a török veszély.
Ez az ország külpolitikai és katonai helyzetét figyelembe véve végzetes
következménnyel járt. A magyar országgyűlés döntéshozatali hatékonysága is
hagyott némi kívánnivalót maga mögött – és ez a királyi tanács esetében is így
volt. Összességében a magyar nemesség politikailag éretlennek bizonyult egy
olyan időszakban, amikor az ország sorsa múlt ezen. Az expanzív török birodalom
éves bevételei elérték a négy és fél millió forintot, szemben a Jagellók
átlagosan (és csak papíron) százhatvan ezer forintos jövedelmével. Egy ilyen
ellenféllel szemben csak egy Mátyáshoz hasonlóan tehetséges uralkodó által
vezetett, erős központi hatalommal irányított és rendkívül egységes állam
vehette volna fel némi eséllyel a harcot. A „politikai fejlődés” azonban ezzel ellenkező
irányba vitte az országot és jelentős mértékben hozzájárult annak bukásához.
Martyn Rady: Rethinking Jagiello Hungary (1490–1526) (A Jagelló-kor átértékelése, 1490–1526). Central Europe. Vol. 3, No. I, May 2005. 3–18. p.
Gulyás László Szabolcs