Klió 2006/2.
15. évfolyam
Monográfia
az erdélyi románok kora újkori vallásos identitásáról
Ana
Dumitran a bukaresti Nicolae Iorga
Történettudományi Intézetben szerzett doktori címet 2002-ben, Az Ortodox vallás
– református vallás című kötetben doktori disszertációjának némileg átdolgozott
változatát olvashatjuk. A szerző célja annak megvizsgálása, hogy az erdélyi
románság a protestáns reformációval való másfélszázados együttélés és
folyamatos konfrontálódás után, a XVII. század végén milyen felekezeti
identitásúnak mondható.
A kérdést két szempontból
közelíti meg, amely két szempont szerkezetileg is szervezi a könyvet. Az első
rész a szembesülés, a konfrontáció jegyében elemzi az erdélyi románok
(ortodoxok és kálvinisták egyaránt) és a más nemzetiségű erdélyi protestánsok
XVI–XVII. századi kapcsolatát, míg a második rész ugyanezt a konfrontálódás
következtében létrejött hatások (a szerző által kedvelt kifejezéssel élve;
interferencia) szemszögéből vizsgálja. E második szempont azért is különösen
fontos, mert a témát taglaló eddigi román szakirodalom nagy része az erdélyi
románság és a reformáció, pontosabban az ortodoxizmus és kálvinizmus viszonyát
kizárólag a kettő ellentétében látta leírhatónak.
A két szervező szempont
ismertetése mellett Ana Dumitran a bevezetőben tömör, logikusan tagolt
áttekintést nyújt egyrészt az egyháztörténet-írás helyzetéről általában,
összefoglalva a jelentősebb román és külföldi szakirodalmat, másrészt egészen
konkrétan, a XVI–XVII. századi erdélyi románság és a reformáció problémáját
érintő szakirodalomról. (Az áttekintés során hivatkozott magyar kutatók, a
teljesség igénye nélkül: Balázs Mihály, Bitskey István, Horn Ildikó, Juhász
István, Miskolczy Ambrus, Péter Katalin és Tóth István György.) A
munka során felhasznált forrásanyag két nagy csoportra osztható: az elsőbe az
erdélyi, illetve a román fejedelemségek területén világi és egyházi hivatalok
által kibocsátott, a románok kálvinizálására vonatkozó dokumentumokat sorolja
a szerző, a másodikba a nem hivatalos jellegű források tartoznak.
A könyv egyik kulcsszava a
reformáció. Ana Dumitran egyetért Pierre Chaunu megállapításával,
miszerint a reformáció mint egyedi történelmi jelenség a nyugati egyház
sajátossága, ugyanakkor viszont amellett érvel, hogy jelentése szerint
(reformok, újraéledési, modernizálási eljárások összessége) ez a fogalom
alkalmazható azokra a folyamatokra, amelyek a keleti egyházat jellemezték a
XVI–XVII. században.
Mint köztudott, a XVI. századi
Erdélyben az ortodox vallás nem tartozott a bevett felekezetek közé (általában
eretneknek bélyegezték), mint ahogyan a románság sem a rendi nemzetek közé.
Ilyen háttérrel indult a század közepe táján az erdélyi románok és a
protestantizmus párbeszéde. Értelemszerűen előbb a lutheri tanok terjesztői
próbáltak híveket szerezni a keleti hitű románság köréből; a kálvinista
irányzat a XVI. század második felében kezdett terjeszkedni. 1566-ban a szebeni
országgyűlés határozata alapján az erdélyi románok saját („kálvinista”)
püspököt kaptak. Vitatottak a püspökség létrehozásának okai (őszinte missziós
szándék, vagy inkább politikai okok), akárcsak az, hogy kinek tulajdonítható a
kezdeményező szerep (a magyar hatóságoknak, netán a már kálvinista hitre tért
románoknak), és ugyanennyire tisztázatlanok a rövid életű intézmény
feloszlásának okai is. Megnevezése sem egyértelmű a román szakirodalomban: míg
a román történetírás román kálvinista püspökségnek (Episcopie româno–calvină)
nevezi, addig Ana Dumitran inkább a magyar szakirodalomba Juhász István által
bevezetett román reformált püspökség (Episcopie românească reformată)
megnevezés mellett érvel. Ennek oka az, hogy ez a püspökség a bizánci liturgiát
gyakorolta, és tanai is jórészt ellentétben álltak a kálvinista tanokkal; fennállásának szinte kizárólagos hivatása –
Dumitran meglátása szerint – a kultikus könyvek román nyelvre való fordítása és
kiadása volt.
Az eddigi román szakirodalom
véleménye szerint a román kálvinista püspökség csupán az erőszakos kálvinista
térítés kudarca. Ana Dumitran a püspökség tevékenysége során kialakult sajátos
vallási jelenséget inkább a román reformáció (reformă românească) terminussal
kívánja megnevezni, mely elnevezést ugyancsak Juhász Istvántól kölcsönzi. A
román reformáció, mint fentebb kiderült, határozottan különbözött a nyugati
kereszténységben megjelent bármelyik protestáns iránytól; jelentőségét a szerző
abban látja, hogy az erdélyi románság ennek segítségével próbált hivatalosan is
betagozódni a protestáns világba (és ezáltal az erdélyi rendek közé is).
Összehasonlítva a két román
fejedelemségbeli helyzettel, az erdélyi románok felekezeti identitása igen
sajátságosan alakult a XVI. század folyamán. Nagyrészük a keleti hitet vallotta
(1571-től már egy önálló erdélyi ortodox püspökségről beszélhetünk), az
ellenkező pólust jóval kisebb számban a protestáns románok alkották. E két
kategória között helyezhetők el azok, akik a román reformált püspökség
fennhatósága alá tartozónak vallották magukat. A román reformációnak, mint
vallásos jelenségnek jól körülhatárolt dogmatikai álláspont biztosíthatta volna
identitását, a román reformált püspökség viszont megszűnt még mielőtt nyíltan
elkötelezte volna magát a protestantizmus vagy egy megújuló ortodoxia mellett.
A XVII. század folyamán az
erdélyi románok kálvinizálására különböző stratégiákat dolgoztak ki, többek
között Keserűi Dajka János és Geleji Katona István. E stratégiák gyakorlati
hatékonyságát az iskolahálózat kiépítése, aktív nyomdászati tevékenység, a
román nyelvnek a liturgia nyelveként való használata és a magyar
szuperintendensnek való alárendeltség biztosította volna. Az utóbbi két
feltétel megvalósulása azonban közel sem pótolta az első kettő hiányát, így
komoly eredményekre sem lehetett számítani a kálvinizálás terén. Vizitációs
jegyzőkönyvek vizsgálata alapján a szerző arra a következtetésre jut, hogy a
felsőbb egyházi szinteken elméletben kidolgozott stratégiák és tervezetek
mellett a hierarchia alacsonyabb szintjén elhelyezkedő papság nem fejtett ki
hatékony térítői tevékenységet. A kálvinizálási törekvések mögött éppen ezért
– anélkül, hogy elvitatná az őszinte missziós törekvést – jórészt mégis
reprezentációs szándékot lát és a joghatóság minél szélesebb körre kiterjesztésének
vágyát. A kálvinista hitterjesztés ilyen fogyatékosságai mellett mégis
megvalósuló eredményeket az erdélyi románság vallási megújulásra való
törekvéseként értelmezi Ana Dumitran, hiszen a gyakorlatban is tetten érhető
változások ilyen körülmények között csakis az ő aktív hozzájárulásukkal
jöhettek létre. Jogosnak tűnik tehát az ortodoxia reformja (reforma ortodoxă)
kifejezés használata a XVII. század során az erdélyi román (ortodox) egyházban
végbement folyamatok megnevezésére, hiszen bár nyugati mintára (a magyar
kálvinista egyház példáját tartva szem előtt) újul meg és a szent szláv nyelv
helyett liturgiájába a román nyelvet vezeti be, mégis következetesen kitart az
ortodox hit, a bizánci rituálé mellett.
A könyv második részében a
szerző az intézmények helyett inkább az emberközi kapcsolatok vizsgálatára
koncentrál. Egyik alapkérdése, hogy az erdélyi román klérus hogyan értelmezte a
reformáció fogalmát, és hogyan viszonyult a megújítási törekvésekhez. A másik
kérdés, hogy hogyan valósult meg az ortodoxia reformációja a hívek körében.
Esettanulmányok sorával
mutatja be a szerző a két felekezet, a román ortodoxok és a magyar kálvinisták
együttélését, párbeszédét. Következtetései szerint ez a dialógus legtöbbször az
előbbieknek volt igen kedvező, ugyanis az erdélyi román egyházon belüli
modernizálódás nem indulhatott volna el e párbeszéd nélkül. Ugyanakkor
figyelmeztet, hogy a hatásokat nem szabad összetéveszteni a befolyással.
Azáltal, hogy a kálvinizmus hatással volt az erdélyi ortodox egyházra, még nem
befolyásolta annak identitását. E hatások főképpen az anyanyelvnek a liturgia
nyelvévé tételében, a halotti prédikációk szokásának bevezetésében és
intézményességének a magyar kálvinista egyházszervezés mintájára való
felépítésében érhetők tetten.
Természetesen a román ortodox
egyházra gyakorolt kálvinista befolyás tagadásával a szerző nem zárja ki a
román kálvinizmus létét. A kálvinista identitású erdélyi románok az ortodox
identitásúakkal együtt alkották az erdélyi románságot; térbeli megoszlásuk
külön alfejezet témája.
Az utolsó alfejezetben négy
román reformátor életútjának feltárásával mutatja be a szerző a román
reformációnak és az ortodoxia reformációjának korlátait és lehetőségeit.
Az erdélyi románság felekezeti
identitásának alakulását a XVI–XVII. században a román reformáció és az
ortodoxia reformációja kifejezésekkel leírható jelenségek határozták meg. Az
erdélyi románok felekezeti identitása a XVII. század végén alig mutatott
eltérést a reformáció előtti állapottól, minőségében (szervezettség,
öntudatosság szintjén) azonban jóval meghaladta azt. A kálvinista hittérítés
és az erdélyi román egyház kapcsolatának voltak negatív oldatai is, de éppen a
konfrontáció alakított ki olyan szellemi környezetet, amelyben megjelenhettek a
román nyelvű könyvek, és amelynek olyan privilégiumokat köszönhet az erdélyi
románság, amelyek alapvetően megváltoztatták mind a szervezetlen embertömeget,
mind a korábban hasonlóképpen szervezetlen román egyházat. A mérleg tehát
pozitív, a szerző kizártnak tartja, hogy az erdélyi románság képes lett volna
csupán önerőből megvalósítani ezeket az eredményeket.
Ana Dumitran, Religie ortodoxâ – Religie reformatâ. Ipostaze ale identităţii confesionale a românilor din Transilvania în secolele XVI–XVll (Ortodox vallás – református vallás. Az erdélyi románok felekezeti identitásának megjelenési formái a XVI–XVII. században). Editura Nereamia Napocae–Cristian Matos, Cluj-Napoca/Kolozsvár, 2004, 408. p.
Baricz Ágnes