Klió 2006/2.
15. évfolyam
Jugoszlávizmus:
egy bukott eszme története
2002-ben,
10 évvel Jugoszlávia felbomlása után Dejan Djokić elérkezettnek látta az
időt, hogy számvetés készüljön Jugoszlávia és a délszláv eszme történetéről. A
szerkesztésében készült tanulmánykötetet hiánypótlónak szánta, hiszen
Jugoszlávia teljes fennállása során nem készült a délszláv eszméről, mint az
államot összetartó ideológiáról szóló átfogó tudományos munka. A kötetben
szereplő 21 tanulmány e hiány pótlására vállalkozik. Célközönségének elsősorban
a nyugat-európai történészeket, történészhallgatókat tekinti, akik mind a mai
napig kevésbé ismerik ezen eszme történetét. A tanulmányok szerzői között a
térség Nyugat-Európában és Amerikában élő elismert kutatói (mint például a
gazdaságtörténész John R. Lampe, a szerb történelem elismert kutatója, Stevan
K. Pavlowitch és a XX. század kelet-európai történelmével foglalkozó Dennison
Rusinow) mellett helyet kaptak az egykori szövetségi állam területén alkotó
történészek (például a hadtörténészként ismert Mile Bjelajac, a főként
gazdaságtörténeti munkái alapján híressé vált Branko Horvat vagy az
állam és a vallás kapcsolatát vizsgáló Radmila Radić) is.
A kötet öt fő tematikai
egységre tagolva vizsgálja a jugoszláv eszmét. Fő megállapítása, hogy fluid
fogalommal állunk szemben, amely a XX. század különböző korszakaiban mást
jelentett a Jugoszláviában élő népek, vezetőik és a társadalom egyes rétegei
számára.
Az első rész a jugoszláv eszme
kialakulásának körülményeit és Jugoszlávia létrejöttére kifejtett hatását
elemzi. A délszláv ideológia közel száz évvel előzte meg az állam létrejöttét.
Először az 1830-as években jelentkezett kulturális eszmeként a magát illírnek
nevező horvát értelmiség körében, akik úgy vélték, hogy a horvátok, a szerbek
és a szlovének ugyanannak a délszláv (illír) ősnépnek a három törzsét alkotják.
Az egységes délszláv állam létrehozásának politikai szükségességét először az
1860-as években fogalmazták meg.
A fejezetben szereplő
tanulmányok szerzői (Dennison Rusinow, Kosta St. Pavlowitch és Andrej
Mitrović) leszögezik, hogy a jugoszlávizmus az első világháborút megelőzően
egyik délszláv nép esetében sem jelentett a fennálló rendszerrel szemben
népszerű alternatívát. Az 1910-es években például a horvátok mindössze 1
százaléka támogatta. Nem rendelkeztek erős délszláv tudattal a szlovének és a
szerbek sem. Az előbbiek számára a korszakban az elsődleges célt a szlovén
irodalmi nyelv megteremtése és egy egységes adminisztratív tartomány
létrehozása jelentette. Céljukat a Monarchia trialista átszervezésével akarták
elérni, melyhez inkább vártak segítséget a csehektől és az oroszoktól, mint a
horvátoktól vagy a szerbektől. Az utóbbiak számára, akik a Monarchia délszláv
népei közül egyedül rendelkeztek önálló állammal, pedig csak annyiban játszott
szerepet ez az ideológia, amennyiben segítette őket expanzionista nacionalista
céljuk elérésében, vagyis az összes szerb egy államban történő egyesítésében.
Az egységes délszláv állam
létrejöttéhez a szükséges feltételek az első világháború utolsó hónapjaiban
értek meg. A Monarchia délszlávjai többségükben hűek maradtak a
Habsburg-dinasztiához, és bár a szerb háborús célok kezdettől fogva túlléptek a
szerbek lakta területeken, céljuk Szerbia jövőjének biztosítása és nem egy
jugoszláv állam megteremtése volt. Felismerték ugyanakkor, hogy a
jugoszlávizmus ideológiai fegyverként felhasználható az antant előtt területi
követeléseik elfogadtatásában. (Mitrović viszont úgy véli, hogy Nikola Pašić
szerb miniszterelnök valóban jugoszláv nézeteket vallott, amit a jugoszláv
program szisztematikus előkészítése követett.) A szlovén és a horvát vezetők
többsége csak a Dalmáciára és a szlovén területekre irányuló olasz területi
követelések miatt fordult a szerbek felé. A Monarchia katonai összeomlásával
egyedül a szerb haderőt tartották képesnek az olasz csapatok feltartóztatására,
Szerbia pedig kihasználta a kínálkozó lehetőséget.
Mitrović azonban elveti azt a
nézetet, hogy Jugoszlávia mesterséges államalakulat lenne, illetve, hogy a
győztes nagyhatalmaknak lenne köszönhető az ország létrejötte. Úgy gondolja,
hogy valójában őket is dilemma elé állította a Szerb–Horvát–Szlovén Királyság
kikiáltása. Az új államalakulatot nem tekinthették teljes mértékben győztesnek,
hiszen a Monarchia részeként Horvátország és a szlovén területek vesztesnek
számítottak, Szerbia viszont győztesnek. Ez a dilemma abban is kifejeződött,
hogy a királyságot elsőként nem is ők, hanem Görögország ismerte el 1919
januárjában. Nagy-Britannia és Franciaország csak június elején tette meg ezt a
lépést.
A második fejezet tanulmányai
(szerzőik: Stevan K. Pavlowitch, Tihomir Cipek, Mitja Velikonja, Xavier
Bougarel és Hugh Poulton) azt vizsgálják, hogy Jugoszlávia nemzetei
hogyan viszonyultak az állam 70 éves fennállása során a délszláv eszméhez. A
jugoszlávizmus különböző formáinak nem sikerült az egyes népek közötti eltérő
érdekeket kielégíteni. Mivel nem töltött be valós alternatívát, végső soron az
állam felbomlásához vezetett.
A jugoszláv ideológiával
szembeni idegenkedés éppen azok körében volt a legerősebb, akik domináns
szerephez jutottak az új államban. A szerbek többsége nem látott különbséget
Szerbia és Jugoszlávia között, hanem az előbbi kiterjesztését értette alatta.
Úgy érezték, hogy fő céljukat, a szerbek egy államban történő egyesítését
sikerült elérniük. Jugoszlávia fennállása során végig az állam centralista
berendezkedését támogatták, bármilyen decentralizációs kísérlet számukra azt a
veszélyt hordozta magában, hogy a szerbség egy része ismét kisebbségbe
kerülhet. Nacionalizmusukat emellett felerősítette, hogy 1946-ban két autonóm
körzetet (Vajdaság és Koszovó-Metohija) hoztak létre Szerbia területén, melyek
az 1974-es alkotmánnyal szinte egyenlő státust kaptak Szerbiával. Mindezt
tovább fokozta a Koszovóban az albánok javára történő demográfiai változás.
A horvátok jugoszlávtudatáról
szóló tanulmányában Cipek arra mutatott rá, hogy nacionalizmusuk a
jugoszlávizmussal párhuzamosan fejlődött. Az önálló horvát állam megteremtése
már az illírizmus kroatista irányzatában megtalálható volt. Ő is hangsúlyozza,
hogy az első világháború végén a horvátok többsége mindössze azért támogatta
Jugoszlávia létrehozását, mert a térségben terjeszkedni kívánó Olaszországgal
szemben csak Szerbia jelentett valós alternatívát. A délszláv államot
ugyanakkor föderatív berendezkedésűnek képzelték el. Ennek elmaradása
kiábránduláshoz vezetett, a horvát kérdés pedig már a stabil államrendet
veszélyeztette.
A második világháborút követő
erősen centralizált berendezkedés továbbra is elégedetlenséggel töltötte el a
horvátokat, és az ország föderatív átszervezését követelték. Az 1974-es
alkotmány értelmében Jugoszlávia de facto konföderáció lett, ami enyhítette a
feszültségeket, de felerősítette a szerb nacionalizmust. Ennek, valamint a
növekvő gazdasági válságnak köszönhetően a horvát nacionalizmus egyre
erőteljesebben tört felszínre az 1980-as években.
Velikonja tanulmányában
rámutat arra, hogy az egyes szlovén politikai csoportok, bár megoszlottak a
föderalista és a centrista nézetek között, 1918 után elfogadták az új állam
létezését. A második világháború alatt többségük Jugoszlávia fennmaradását,
illetve föderatív alapon történő átszervezését tekintette céljának. Az 1970-es
évektől kezdve azonban egyre többen vélték úgy, hogy Szlovéniát, a
legfejlettebb tagköztársaságot gazdaságilag kizsákmányolják, ezért
hangoztatni kezdték igényüket Jugoszlávia átszervezésére; 1989-ben viszont már
teljes függetlenséget követeltek. A függetlenség kivívása óta eltelt időszakban
a szlovének Jugoszláviára, mint történelmük lezárt fejezetére tekintenek
vissza, habár kulturális értelemben gyakorivá vált a „jugo-nosztalgia”.
Megjelentek olyan szélsőségesen nacionalista nézetek is, melyek a többi
délszláv népnél felsőbbrendűnek tartják a szlovéneket.
Paradox módon a jugoszlávizmus
a megkésett nemzettudattal rendelkező népeknél, a bosnyákoknál és a
macedónoknál volt a leginkább erős a második világháború után. Habár a bosnyákok
semmit nem tettek Jugoszlávia kialakulásáért, az 1990-es években legtovább
mégis ők tartottak ki mellette. Ennek hátterében annak felismerése húzódott,
hogy csak az egységes délszláv állam keretein belül tudtak a szerb és a horvát
asszimilációs törekvésekkel szemben ellenállni. A kommunista rendszer védte a
bosnyákokat a szerb és a horvát nacionalizmustól (egységes nemzetként is
először Titóék ismerik el őket az 1974-es alkotmányban), lehetővé téve saját
identitásuk kifejlődését. Ez azonban magában foglalta a nacionalizmus
kialakulásának lehetőségét. Igaz, kezdetben csak a pániszlamisták vallottak a
jugoszlávizmussal ellentétes nézeteket, a független állam kikiáltásának igénye
csak a szerb nacionalizmus megerősödését követően, a horvát és a szlovén példák
hatására erősödött fel.
A macedónok nemzettudata
önmagában is fluid volt. Az első világháborút megelőzően egyesek önálló népnek,
mások bolgárnak tekintették magukat. A két világháború között erőszakos
szerbesítésre került sor, önálló nemzetként elsőként őket is a kommunista
vezetés ismerte el. Az ohridi érsekség 1958-as felállítása, majd autokefál
státusúvá nyilvánítása (1967) fontos lépést jelentett nemzettudatuk kialakulása
felé. Nacionalizmusuk ezért csak megkésve, 1989-től kezdve erősödött fel. Jugoszlávia
továbbra is vonzó maradt számukra, Poulton egyenesen úgy véli, ha az egységes
állam fennmaradt volna, valószínűleg többen jugoszláv identitásúnak vallották
volna magukat.
Az albánok esetében viszont ki
sem alakult a jugoszláv eszme. A jugoszláv királyságban nem az állam integráns
részeként, hanem idegen betolakodóként tekintették őket Szerbia „szívében”.
Ezért erős szerb állami erőszakra került sor. A kommunista államban helyzetük
fokozatosan javult, de ténylegesen csak az 1974-es alkotmány révén következett
be változás. A gazdasági problémák és az albánok javára történő demográfiai
változások ennek ellenére hamar konfliktushoz vezettek Koszovóban. 1981-ben már
a köztársasági státus kivívásáért kezdődtek tüntetések. Nacionalizmusuk a
szerbekét is felerősítette, ami hozzájárult Slobodan Milošević hatalomra
kerüléséhez és végső soron Jugoszlávia felbomlásához. Bár az albánokat 1945
után kulturálisan nem nyomták el, önálló tagállamuk hiánya másodlagosságukra
utalt.
Az egyes nemzetek után a
tanulmánykötet harmadik részében Dejan Djokić, Dejan Jović, John R.
Lampe, Radmila Radić és Mile Bjelajac egy-egy tanulmányában arra keresi a
választ, hogy Jugoszlávia meghatározó vezetői mit értettek a délszláv eszme
alatt, valamint, hogy milyen szerepet töltött be a jugoszlávizmus az állam
bizonyos tartópillérei, mint például a hadsereg, az egyház vagy a gazdaság
működésében.
Djokić és Jović egy-egy
tanulmányban Sándor király illetve Tito jugoszlávizmusról alkotott nézeteit
elemzi. Sándor számára a jugoszlávizmus egyet jelentett a centralizációval, a
föderatív átszervezés pedig a jugoszláv-ellenességgel. Jugoszlávia, mint az
ország 1929-től hivatalos elnevezése is a nemzet és az állam egységét volt
hivatott kifejezni.
Tito és a jugoszláv
kommunisták a szerb nacionalizmust tartották a két világháború közti
Jugoszlávia bukása okának. Megoldásnak az ország föderatív átszervezését
tekintették. Habár a rendszer szavakban hangsúlyozta, mennyire eltér a két
világháború közti berendezkedéstől, valójában 1948–1953 között, a
szovjet–jugoszláv konfliktus következtében, fokozódott a centralizáció. Ezt
Tito is érzékelte és tényleges kísérletet tett a rendszer decentralizációjára.
Így a kommunisták jugoszláv felfogásának nemcsak az 1918–1945 közötti
berendezkedéssel szemben, hanem a szocializmus szovjet modelljével szemben is
alternatívát kellett jelentenie. Ez ugyanakkor azt is bebizonyította, hogy ez
az ideológia nem szolgált más célt, mint a politikai tettek formális
igazolását.
A centralizált állam és a
föderatív átszervezés szembenállása a kommunista időszakban is fennmaradt. Az
elsőt a szerb Aleksandar Ranković, a politikai rendőrség főnöke, a másodikat a
szlovén Edvard Kardelj képviselte. Kardelj szerint a szocialista jugoszlávizmus
már nem megfelelő az államban élő nemzetek számára. Jugoszlávia csak addig
maradhat fenn, amíg az egyes nemzetek érdekei ezt így kívánják. Az ország a
nemzetek érdekei és a történelmi szükségszerűség miatt jött létre, mivel, véli
Kardelj, a kis nemzetek nem lehetnek függetlenek az „imperializmus korában”.
A közös összetartó ideológia
hiánya mellett több más tényező is hozzá–járult a délszláv állam
összeomlásához. Gazdasági téren Jugoszlávia létrejötte óta komoly nehézségekkel
küzdött. A két világháború között hiányzott az egyes térségek közötti integráció.
A gazdasági unió szempontjából az 1954–1969 közötti időszak volt a
legjelentősebb, a decentralizáció azonban felerősítette az egyes térségek
közti különbségeket. Lampe megfogalmazása szerint a rendszer „fausti” alkut
kötött a tagállamokkal a hatalom megőrzéséért (194 o.), amelynek következtében
tovább nőtt az egyes tagállamok közti különbség, miközben hanyatlott a belső
kereskedelem és elmaradt az újabb külföldi tőke bevonása. A rossz
gazdaságpolitika 1989 után végzetessé bizonyult a kommunista párt számára.
Teljesen új megközelítésben
elemzi a jugoszlávizmus szerepét Radmila Radić. A tanulmányt megelőzően csak
kevesen vizsgálták az egyházak és a délszláv eszme közti kapcsolatot.
Jugoszláviában a vallás soha nem töltött be összetartó szerepet az egyes népek
között, a nemzeti egyházak küzdelme végső soron az állam felbomlását segítette
elő. A két világháború között egy-két kivételtől eltekintve a jugoszlávizmusnak
nem volt jelentős egyházi képviselője. A szerb ortodox egyház, bár az új
államban elvesztette államegyházi státusát, üdvözölte a délszláv állam
létrejöttét, hiszen így nem csak a szerb nép, hanem a szerb egyház is egyesült.
A horvát római katolikus egyház végig konfliktusban maradt az állammal. A
politikai vezetőkhöz hasonlóan széles körű autonómiát követeltek, a szerb
vezetés szemében viszont erősen összekapcsolódtak a Habsburg-dinasztiával. Az
állammal, illetve az ortodox egyházzal a viszonyt tovább mérgesítette a
Vatikánnal 1935-ben megkötött konkordátum, ami a szerbek ellenállása miatt nem
is lépett életbe. A második világháború csak rontott a helyzeten. Alojzije
Stepinac zágrábi érsek támogatta a független horvát állam létrehozását, számos
usztasa vezetőnél tett látogatást. A két egyház egymáshoz való viszonyában csak
1967 után következett be javulás.
Tito és a kommunista vezetés
elvben nem tiltotta az egyházak működését, a gyakorlatban azonban a vallási
tevékenységre korlátozta őket. Ekkor került sor az állam és az egyház
szétválasztására. Az egyházakra erősödő nyomás az 1966-os brioni
pártértekezletet követően csökkent, amit az autokefál macedón egyház
létrehozása és a boszniai muszlimok helyzetében bekövetkező változás is
jelzett. Az utóbbiak helyzetében bekövetkező változásban döntő szerepe volt
annak, hogy Jugoszlávia az el nem kötelezett országok egyik vezetője lett.
Az 1970-es évek növekvő
válságával párhuzamosan, nacionalizmus és klerikalizmus vádjával, újabb támadás
indult az egyházak ellen. A régi értékek felbomlásával pedig felértékelődött az
egyház értékmegőrző szerepe. A szerb ortodox egyházat erősen foglalkoztatta a
koszovói szerbek helyzete, így a szerb nacionalizmus tartóoszlopává vált.
A jugoszlávizmus eszméje
leginkább a hadseregben volt erős. Amint arra Bjelalac rámutatott, mindkét
Jugoszlávia seregében tudatosan ügyeltek arra, hogy az egyes népek megfelelően
legyenek reprezentálva. A világon egyedülálló módon, az 1974-es alkotmány
írásban rögzítette a tagállamok közti egyensúlyt. A partizánharcok mítosza a
hadsereg mítoszává nőtt. Az 1980-as évek nacionalista válságai viszont a
vezérkarra is hatottak. Mivel nem léptek fel Milošević hatalomra jutása ellen,
szerepük volt az egyes nacionalizmusok támogatásában és az ország
felbomlásában.
A jugoszláv eszme történetében
fontos szerepet játszott az értelmiség. Az ő szerepüket a negyedik fejezetben
vizsgálja Ljubinka Trgovčević, Andrew B. Wachtel, Aleksandar Pavković és
Jasha Dragović-Soso. Annak ellenére, hogy már 1914 előtt kísérletet
tettek az egységes irodalmi nyelv létrehozására, a politikailag egységes állam
megteremtését többségük mégis a távoli jövőbe helyezte. Először saját
nemzetállamuk létrehozását tartották céljuknak. Az egységes délszláv kultúra
megteremtésére a két világháború között három alternatíva kínálkozott: a szerb
kultúra általánossá tétele, teljesen új kultúra megteremtése, illetve a három
délszláv nép kultúrájának szintézise. Ez utóbbinak volt jeles képviselője a
szobrász Ivan Meštović és az író Ivo Andrić.
Jugoszlávia válságával
felélénkült az értelmiség kiútkeresése. A Szerb Tudományos Akadémia a független
szerb nemzetállam megteremtését tekintette a legjobb megoldásnak. Fennmaradt
ugyanakkor az egységes állam megőrzésének igénye is. Dobrica Ćosić szerb
író demokratikus és pluralista föderatív államot, Milorad Ekmečić
boszniai történész egyfajta nyelvközösséget képzelt el, ahol az állam minden
lakosának jugoszlávként kellett volna meghatároznia magát. Szerinte erre
nyelvük hasonlósága determinálta őket. Boris Vukobrat, a
Franciaországban élő üzletember és filantróp a svájci kantonok mintájára 14
történelmi régióra akarta az országot osztani, melyek az Európai Közösséghez
hasonlatosan működtek volna. Többekkel együtt ő is úgy vélte, hogy a kis
népeknek nagy és erős államra van szükségük. A szerb értelmiség azért is
támogatta az állam fennmaradását, mert csak így nem alkottak kisebbséget
valamely országban. Nemzetállamukat semmilyen formában sem tartották képesnek
arra, hogy elérje Jugoszlávia korábbi geopolitikai jelentőségét.
A válság elmélyülésével
alternatív elképzelések is felszínre kerültek. Ezeket a zárófejezet tanulmányai
(szerzőik Desimir Tošić, Branko Horvat, Ramadan Marmullaku és Aleksa
Djilas) mutatják be. Tošić nézete szerint egyetlen valós alternatívát csak
az 1963-ban Angliában megalakított Demokratikus Alternatíva csoportja kínálta.
1982-es tervezetük alapján Jugoszlávia öt egymással teljesen egyenrangú és
szuverén állam közti unióvá alakult volna át. (Montenegró Szerbiával közösen
döntött volna, hogy önálló tagállamot alkosson-e.) A közös kül-, védelmi és
pénzügypolitikát kivéve, a tagállamok teljesen önállóan dönthettek volna saját
ügyeikben. Szavatolták volna a gondolat-, a szólás- és a vallásszabadságot, a
tulajdonhoz való jogot. Elképzeléseikről viszont sem a nyugati hatalmak, sem
Jugoszláviában nem vettek tudomást. A demokratikus és föderális közösség
megteremtését tűzte ki céljául a Jugoszláv Demokratikus Kezdeményezés is.
A kötettel kapcsolatban
fontosnak tartjuk megjegyezni, hogy a szerkesztő céljának tekintette, hogy a
széthullást sok szempontú, soktényezős folyamatként ábrázolja. Szerencsére a
széthullott ország területén élő szakértők közül nem a hangos nacionalistákat
szólaltatja meg, hanem elemző értékeléseket olvashatunk a témával kapcsolatban.
Arra azonban felhívja az olvasó figyelmét, hogy az eltérő nyelvi–kulturális háttér,
valamint a történeti idő közelsége miatt ugyanazt az eseményt az egyes szerzők
gyakran más megvilágításban látják, néhol az előítéletektől sem mentesen.
Néhány esetben, mint például Aleksa Djilas személyes hangvételű esszéjében, a
jugoszláv nosztalgia érződik ki.
Összegzésként elmondható, hogy
a kötetben szereplő 21 tanulmány világos stílusban írt élvezetes olvasmány,
amely a szerkesztő célkitűzésének megfelelően próbálja meg bemutatni és
értékelni a jugoszlávizmus kialakulását, fejlődését, azt hogy mennyire nem volt
képes összetartó szerepet betölteni az állam működésében, és ezáltal hogyan
segítette elő magának az államnak a felbomlását. Mindezt térképek, a szerzők
rövid életrajza, valamint hely és névmutató egészíti ki.
Dejan Djokić szerk.: Yugoslavism. Histories of a Failed Idea 1918–1992 (Jugoszlávizmus: egy bukott eszme története, 1918–1992). London, Hurst & Co., 2003. 356 o.
Vukman Péter