Klió 2006/2.
15. évfolyam
Éremképek
és propaganda a római császárkorban
A
császárkori érmék egy részét az igen nagyszámú lokális veret teszi ki, melyek
főleg a keleti görög városokból származnak, más részük pedig a római állam
által központilag készített arany, ezüst és bronz veret. Ebben a korszakban a
pénzérméknek mind az elő- mind a hátlapján igen változatos képtípusok és
feliratok fordulnak elő. A különböző kulturális hagyományokat egyesítő,
többnyelvű birodalomban ugyanis lehetetlen volt a egységesített tömegtermelés.
A központilag kiadott érmék
előoldalán általában az uralkodó vagy az uralkodóház egyik tagjának portréja,
illetve az uralkodó aktuális titulusa látható, míg a hátoldalon egy istenség,
egy perszonifikáció, magának az uralkodónak a képmása vagy épület ábrázolása,
tehát viszonylag szabadon választható képtéma és felirat van.
A pénzérme kibocsátójának
képmása az előoldalon hitelesítette a pénzérmét mint teljes értékű
fizetőeszközt. A hátoldalon ezzel szemben „hírek” voltak. H. Mattingly a
tömegkommunikációs eszközökkel állította őket párhuzamba: az állandóan változó
motívumok, a tömeges kibocsátás és a gyors terjedés ugyanis a birodalom
központi információhordozóivá tette a pénzérméket. Ehhez hasonlóan jellemzik
őket acta urbis-ként is, a képprogram értelmezhető úgy is, mint Res Gestae,
maguk a veretek pedig mint a császár hivatalos publikációs eszközei, (mivel az
elő- és a hátoldal tematikája közvetlenül vonatkozik egymásra). Pl.
előfordulnak aktuális külpolitikai események ábrázolásai az ezekre utaló
feliratokkal: így Titus és Vespasianus alatt a Iudea Capta-veretek sorozata,
illetve Domitianus alatt a Germania Capta, Traianus idején az ARMENIA ET
MESOPOTAMIA IN POTESTATEM P(OPULI) R(OMANI) REDACTAE felirat vagy a REX QVADIS
DATVS Antoninus Piusnál. A pénzérmék megörökítenek belpolitikai híreket is: pl.
adóváltozásokat, így az RRC (Remissa ducentesima) felirat utalt a fél
százalékos árverési adó elengedésére Gaius uralkodása alatt; vagy az
adótartozások elengedését Hadrianus idején RELIQVA VETERA HS NOVIES MILL(IA)
ABOLITA felirat őrizte meg. Az uralkodó feleségének és Fecunditasnak (a
Termékenység perszonifikációjának) a képmása örvendetes eseményről
tudósítanak. Az istenábrázolások és perszonifikációk pedig inkább általános
értékeket közvetítenek.
Felmerül a kérdés, hogy a
tömegek megértették-e ezt a képprogramot. Barbara Levick szerint a
pénzérmék ábrázolásai nem a birodalom lakosainak szóltak, hanem magának a
képnyelvben járatos uralkodónak: szerinte a hivatalnokok, akik a motívumok
kiválasztásával foglalkoztak, az új ábrázolásokkal elsősorban tiszteletüket
fejezték ki.
A tanulmány írója öt lépésben
vizsgálta meg az éremképek szerepét a császárkor politikai és gazdasági
életében.
Éremképek és motívumválasztás a köztársaságkorban
A
képtipológia meglehetősen statikus. Főleg a bronzpénzeknél, melyek egy Kr. e.
III. századi típust követnek: az előlapon istenek portréi, a hátlapon hajóorr
látható. A denarius bevezetése után az ezüstérmék előlapján Róma portréját,
hátlapján a Dioskurosokat ábrázolták, később előfordult, hogy Luna képmását
bigán (kettősfogaton). Ezek az alapmotívumok kb. Kr. e. 60-ig változatlanok
maradtak.
A Kr. e. II. században kezdtek
el ezen folyamatosan változtatni. Ennek kiindulópontja a denarius volt a
biga-ábrázolással, melyen a bigát húzó állatok lovak helyett lehettek
szarvasok, kecskék vagy kentaurok, illetve Luna istennőt felválthatta Iuppiter,
Victoria vagy Diana, sőt a biga helyett is előfordul quadriga (négyesfogat).
A pénzverésért felelős
hivatalnokok eleinte jelzésekkel és monogramokkal látták el az érméket, melyek
ezek ellenőrizhetőségét szolgálták, ettől az időtől kezdve teljes nevüket
kiírták. Végül egészen új motívumokat találtak ki: pl. olyan ábrázolásait a
mitikus múltnak, melyekkel saját családjuk történetét Róma város történetével
kötötték össze. C. Caecilius Metellus pl. az elefánt húzta bigát hajtó Victoria
ábrázolásával emlékezett meg L. Caecilius Metellus Hasdrubal feletti pontusi
győzelméről; Mn. Aemilius Lepidus egy vízvezetékre utal, melyet egyik őse
kezdett el építeni; L. Manlius Torquatus pedig T. Manlius Torquatus gallok
feletti győzelmére.
Marius folytonos consulságával
az arisztokrácia belső egysége felbomlott, s ez az éremverésben is éreztette
hatását. Kr. e. 101-ben C. Fundanius denariusának hátoldalán a már bevezetett
képtípus látható, Iuppiter quadrigán, de a kocsit húzó lovon felismerhető egy
kis lovagló fiú. Ez az ábrázolás közvetlen utalás volt Marius ugyanazon évben
megrendezett triumphusára, melyen a trumphator nyolc éves fia is részt vett.
Ezzel a fejlődéssel
párhuzamosan a pénzérmék előlapján Róma portréja helyett megjelennek más istenek,
végül mitikus figurák, sőt történelmi személyek is. Két Sabinus előnevű
pénzverésért felelős hivatalnok az istenportré helyett a szabin király, Titus
Tatius portréját tette az előlapra, M. Iunius Brutus pedig a köztársaság
legendás megalapítóját, L. Iunius Brutust, és még tovább ment Q. Pompeius
Rufus, aki a hátoldalon (QVINTVS POMPEIVS) RVFVS CO(N)S(VL) felirattal apai
nagyapját jelenítette meg, az előlapon pedig (LVCIVS CORNELIVS) SVLLA
CO(N)S(VL) felirattal anyai nagyapját.
A polgárháborúk korában egyre
inkább aktualizálódtak az éremképek, ami főleg a Rómán kívül vert érmék
esetében figyelhető meg. Ez a fejlődés Caesarral érte el csúcspontját: nemcsak
először jelenik meg egy élő kortárs portréja az előlapon, hanem egyúttal Venus
Genetrix látható a hátoldalon, mint az ő személyes védőistene. (Ezzel Caesar a
hellenisztikus uralkodók pénzérme-típusát veszi át.) Ezenkívül bevezeti az
arany vereteket.
Az Antonius és Octavianus
közötti harc idején különösen sok új éremkép keletkezett. A triumvirátus érméi
eleinte még egyenrangúnak mutatnak minden hatalmon levőt, aztán Octavianaus
éremveretei hangsúlyozzák az ő legitimitását mint Divus filius-ét, illetve M.
Antonius legiós denariusai konkrétan utalnak saját csapataira. (A
zsoldfizetéshez szükség volt a forgalomban lévő pénzérmék megsokszorozására,
így tömegesen adtak ki új pénzérméket.) A képeket és feliratokat tehát a
köztársaságkor végének pénzkibocsátói saját elképzeléseik szerint alkalmazták,
saját reprezentációjuknak és ábrázolási szándékuknak megfelelően.
Az éremképek kiválasztása a császárkorban
A
motívumok kiválasztása a köztársaságkorban a tresviri aere argento auro flando
feriundo, azaz egy háromfős testület kezében volt, de az Augustus-korban már
nem jelenik meg nevük az érméken. A kortársak szerint az uralkodó lett felelős
az éremképek kiválasztásáért. Pl. Suetonius tudósít arról, hogy Augustus saját
csillagképével, a capricornusszal díszítette ezüstpénzeit, illetve Nero
Görögországból való visszatérése után kitharódosként ábrázoltatta magát a
pénzérméken.
Néhány motívum el sem
képzelhető az uralkodó közvetlen befolyása nélkül: pl. Claudius közvetlenül
hatalomra lépése után pénzérméin IMPER(ATOR) RECEPT(VS) – PRAETOR(IANUS)
RECEPT(IS) felirattal utalt trónra emelése körülményeire. (Őt ugyanis elődje
megölése után a palotában egy függöny mögött találták meg a katonák, s
császárrá választották. Ezután császárként az éves zsold ötszörösével
jutalmazta meg a praetorianus gárda minden tagját.) Ebben az időben jelent meg
a perszonifikációk egy sajátos típusa: Pax Augusta Claudiana (Victoria
szárnyaival, Felicitas caduceusával, Salus kígyójával és Pudor tartásában).
Előfordult olyan is, hogy nem
az uralkodó kívánságára történt egy-egy új motívum létrehozása. Pl. Gaius
uralkodása kezdetén adtak ki Lugdunumban aureust és denariust az előlapon Gaius
portréjával és titulusával, a hátlapon pedig Tiberius portréja jelent meg
sugárkoszorúval két csillag között. Az érme nyilvánvalóan Tiberius
megistenülésére utal, a két csillag pedig az istenné emelt Augustusra és
Tiberiusra. Bár halála után Tiberius is részesült abban a megtiszteltetésben,
mint Augustus, de a konszekráció nem történt meg, mert a senatusnak nem volt rá
felhatalmazása, Gaius pedig elhagyta Rómát. Ez az ábrázolás egy korábbiból
alakult ki, amelynek hátoldalán Augustus portréja látható két csillag között.
Ez tulajdonképpen a harmadik fázisa ugyanannak a hátlapmotívumnak, ami most
DIVVS AVG(VSTVS) PATER PATRIAE felirattal jelenik meg. Ebben az esetben a lugdunumi
pénzverésért felelős hivatalnokok önkényesen létrehoztak egy motívumot Tiberius
várható konszekrációjának alkalmából. Ennek a motívumnak a felvételéhez
valószínűleg Tiberius első, Augustus halála utáni veretek szolgáltatták a
mintát. Miután a konszekráció elmaradt, az éremmotívumot két lépésben
korrigálták, s ebben Róma kétszeri beavatkozása tükröződik. Egy-egy éremkép
lecserélése vagy visszavonása tehát az új helyzethez való alkalmazkodásra vagy
az uralkodó beavatkozására utal.
Másik példa erre Claudius,
akinek első pénzérméin látható öröklött mellékneve: GERMANICUS. A második
kiadáskor viszont az már elmarad. Ez a változtatás a császár hivatalos
titulusában nem fordulhatott elő az uralkodó közvetlen beavatkozása nélkül.
További példát nyújt erre az eljárásra a pénzérméknek az a kis csoportja,
melyek hátoldalán Claudius portréja látható diadalívvel és DE GERMANIS
felirattal, mely Suetonius közlésével állhat összefüggésben, miszerint Claudius
diadalmenetet tartott a germánok legyőzése után.
Egyéb esetek: Traianus első
érméin PATER PATRIAE titulus jelenik meg, amely először az ifjabb Plinius
panegyricusában olvasható. Ezeknek a verését beszüntették, és olyan érmékkel
váltották fel, melyeken nem szerepel ez a titulus. Ehhez hasonlóan Hadrianus
első érméin is szerepelt a PATER PATRIAE cím, melyet ő is megszüntetett.
Számos példát találunk arra,
hogy egy-egy éremkép vagy felirat nem magától az uralkodótól származott, hanem
az éremverő hely kezdeményezésére jött létre. Ha egy motívum vagy titulus nem
volt az uralkodó kedvére, korrigáltatta azt. Ez általában új császár hatalomra
kerülésekor fordult elő, mert amikor már hosszabb ideig uralkodott valaki, az
új éremterveket bemutatták neki, mielőtt elkezdték a pénzverést és -kiadást.
Kiknek szólnak az éremképek?
Az
érméken mind a képnek, mind az írásnak kommunikatív funkciója volt, hiszen
mindenki láthatta és olvashatta. Bár a Római Birodalomban elsősorban a
katonaság körében és a városokban tudtak olvasni, de a pénzérmék feliratai a
betűcsoportok gyakori ismétlődése folytán az írástudatlanok számára is
azonosíthatók voltak. Azonkívül ezek a feliratok – a pénzforgalomból adódóan –
a birodalom egész területén egyidejűleg olvashatók voltak.
A feliratok mellett a képnyelv
is fontos szerepet játszott: az éremábrázolások megszilárdult ikonográfiájával
konkrét közlésre törekedtek. A pénzérme sajátossága, hogy szemlélője általában
a tulajdonosa is egyben, ennek megfelelően elképzelhető, hogy a különféle
pénznemek ábrázolásai különböző társadalmi rétegekhez szóltak: így az
aranypénzek elsősorban a senatorokhoz és lovagokhoz, az ezüstpénzek a
katonasághoz, a bronzok pedig a szegények szélesebb rétegéhez, illetve a
plebshez. Míg a kisebb pénzérmékre általában konkrét események kerültek, az
ezüst-, illetve aranypénzeken elvontabb ábrázolásokat találunk, melyek már nem
feltétlenül az uralkodó személyéhez kötődnek, hanem lehetnek erények
ábrázolásai is.
Az új kiadású pénzérmékkel
azonban elsősorban azok találkoztak, akiket az állam fizetett: katonák, állami
hivatalnokok és Rómaváros lakói. Ezek az érmék aztán keveredtek a régebbi
kiadásokkal, így a birodalom sok városának és falvának lakói mit sem tudtak az
aktuális ábrázolásokról vagy komplex képprogramokról.
Az éremképek felhasználása
Antik
íróknál olvashatunk a különböző pénzérmék ábrázolásairól, s találunk utalásokat
arra is, hogy már az ókorban gyűjtöttek pénzérméket, sőt hamisították is őket.
Előfordult az is, hogy az éremképeket újra felhasználták oly módon, hogy a
portrét átvésték, a feliratban pedig néhány betűt töröltek vagy
megváltoztattak, így alakítva a veretet az új igényekhez.
A pénzverés üteme és programja
A
rómaiaknál nem volt rendszeres, éves pénzverés. Ez főleg a
Iulius-Claudius-korra érvényes, ahol több év is eltelt pénzverés nélkül. Hogy
az új pénzek kiadásának gazdasági okai voltak vagy az uralkodói propaganda
szolgálatában álltak, azt nem lehet egyértelműen eldönteni, viszont néhány
szabályszerűség megállapítható: általában új császár uralomra kerülésekor
verettek jóval nagyobb számú pénzérmét (egyrészt azért, hogy az új uralkodót
bemutassák, másrészt a népnek és a katonáknak a hatalomra kerüléskor
osztogatott ajándékok miatt).
Ha hosszabb időszakot
vizsgálunk, megfigyelhető egy bizonyos ritmus a pénzverésben. A köztársaságkor
végi polgárháborúk idején nemcsak jóval több érmét vertek, hanem nagyszámú új
motívum is felbukkant. Ugyanez a tendencia figyelhető meg a Kr. u. 68/69-es
polgárháború idején, míg az egyes uralkodók hatalmának megszilárdulása utáni
időszakokban kevesebb új motívumot vettek fel.
Az éremveretek ábrázolásai
között gyakran összefüggés volt, meghatározott képprogramot követtek. Ebből
azonban a kortársak nem sokat észleltek, ugyanis a régi és az új pénzérmék
együtt voltak forgalomban. Az ábrázolásokban rejlő propaganda tehát inkább a
történészek számára rekonstruálható, s ezáltal a pénzérmék a kutatás elsődleges
forrásainak tekinthetők.
Összegzés: A római birodalmi veretek éremképei a hatalom
központjában keletkeztek. Tartalmilag megőrizték az állami hagyományokat és
értékeket, illetve az uralkodót mint a közösség jólétéért felelős személyt
mutatják be. A pénzérmék ábrázolásai ezenkívül az aktuális társadalmi és
politikai változásokról is hírt adnak, s ezáltal is legitimálják az uralkodót
és pozícióját, így időtlenné válnak. Az császár tehát az éremképekkel magát és
uralmát „reklámozta”, de az ábrázolás azt is megmutatja, mit vártak el az
emberek tőle mint uralkodótól.
Reinhard Wolters: Die Geschwindigkeit der Zeit und die Gefahr der Bilder: Münzbilder und Münzpropaganda in der römischen Kaiserzeit (Éremképek és propaganda a római császárkorban). In: G. Weber/M. Zimmermann: Propaganda – Selbstdarstellung – Representation im römischen Kaiserreich des I. Jhs. n. Chr. Stuttgart, 2003. 175–204. o.
Nagy Márta