Klió 2006/2.
15. évfolyam
Kényszerű
esküvő vagy kölcsönös beleegyezéssel kötött házasság? Megjegyzések a consensus
facit matrimonium középkori jogelvéhez
A
középkori, de későbbi korok európai fejedelmi házainak házassági esetei jól
példázzák, hogy a szülők, a rokonok, barátok, ismerősök – végső soron a családi
érdekek – milyen nagy befolyással voltak a házasságkötésekre. Az adott
társadalmi közeg értékrendje, elvárásai, az, hogy az ifjú vagy a hajadon
„rangon alul ne házasodjon”, előfeltétele volt az ifjú pár saját társadalmi
közegében történő elfogadásának, elismerésének. A modern kori házasságkötés
alapja a házasulandó felek szabad akaratából kinyilvánított, kölcsönös
beleegyezése. Az, hogy ez a fajta beleegyezés (consensus) az egyedüli jogi
kritériuma, meghatározója a házasság érvényességének, a XII. század folyamán
vált a kánonjog fontos részévé. Johannes Gratianus bolognai kánonjogász 1140
körül állította össze a kánoni szabályok, előírások rendszerezett, szerkesztett
gyűjteményét (Decretum Gratiani), amely évszázadokra az egyházjog
kézikönyve lett, s az első részét alkotja a Corpus Iuris Canonicinek. A
Gratianus-féle gyűjteményben kilenc cikkely foglalkozik a házassági joggal, s
egyértelműen úgy fogalmaznak, hogy a beleegyezés, a consensus teremti meg a
házasságot. Ugyanakkor a világi társadalomban erőteljesen élt az a szokás,
hagyomány, hogy a testi egyesülés, a nemi beteljesülés, azaz a házasság
„elhálása” szentesíti jogilag a házasságkötést. A Decretum Gratiani azonban a
consensus facit matrimonium elvével nem állított valami gyökeresen újat, hiszen
a korai középkor egyházatyáinál sem volt a házasság érvényességének feltétele a
testi beteljesülés. Szent Ágoston érvelése szerint például Mária isteni
házassága is testi beteljesülés nélküli volt, hiszen szűzen fogant, így a
házasságot nem az „elhálás”, hanem maga a fogadalom hozza létre. Mária szűzi
fogantatása kínálta a késői antikvitás és korai középkor teológiai felfogásához
a beleegyezéssel, fogadalommal létrejövő házassági modellt. A középkori
kanonisták és legisták között a vita nem is annyira a házasság jogi
érvényességének feltételéről szólt, mert e kérdésben a fogadalomtételt egyaránt
elismerték, hanem arról, hogy a házasság szentségének érvényességét
megteremti-e önmagában a beleegyezés (mint Szűz Mária esetében), vagy kell
hozzá a testi beteljesülés (copula carnalis) is, amikor a férfi és a nő
„egy testté” válik. Abban viszont egyetértettek, hogy önmagában a nemi aktus,
házassági fogadalom és beleegyezés nélkül nem hoz létre házasságot. A jogászok
szerint a házassági beleegyezési szándék kisebb erejű fogadalomtétel volt, mint
például a pappá szenteléskor vagy szerzetesrendbe történő belépéskor tett
fogadalom, ezért önmagában még nem elegendő a házasság szentségének megteremtéséhez.
A consensus elvét vallók viszont úgy vélték, hogy az önként, kényszer nélkül
tett kölcsönös beleegyezés önmagában megteremti a házasság
felbonthatatlanságát, szentségét. A consensus tehát mindkét felfogás szerint
szükséges volt. mert csak a szexuális kapcsolat önmagában még nem hozza létre a
házasságot.
Az ún. „bolognai iskola”
képviselőjeként Gratianus a consensus jelentőségét hangsúlyozta, s azt, hogy
az így létrejött házasság felbonthatatlan, szentség. A „párizsi iskola”
híveként Petrus Lombardus – a római jogra is támaszkodva – kétféle beleegyezési
szándékot különböztetett meg: jövőben megkötendő házasságra vonatkozót (azaz
eljegyzési szándéknyilatkozatot), és a jelenben kötendő házassági beleegyezést.
Az első, az eljegyzés bizonyos feltételek mellett felbontható, a második, azaz
a házasság már nem. A XII. század második felére tehát a consensus elvére
alapuló házassági szentség felfogása vált meghatározóvá a középkori Európában,
s ezzel maga a házasság függetlenedett a testi beteljesülést is valló
állásponttól. A házasság kánonjogi megítélésével kapcsolatban a XIII. század
első felére véglegesedett az egyház álláspontja, nem utolsósorban III. Sándor,
III. Ince és IX. Gergely pápák állásfoglalásainak is köszönhetően. Eszerint az
eljegyzés, mint jövőbeni házassági ígéret, még felbontható volt, a jelenben
kötött, kölcsönös beleegyezés kinyilvánításával létrejött házasság azonban már
szentség, ezért a beleegyezés utólag már nem vonható vissza. A házasság
felbonthatatlan. de kivételes helyzetekben egyházi bíróság érvényteleníthette azt.
Egyedül a házasulandó felek szabad akaratából történő beleegyezés (solus
consensus) jelentette a házasság érvényességét, azaz kánonjogi szempontból a
család vagy a rokonság szerepe lényegtelenné vált. Egyházjogi értelemben
lányoknál tizenkettő, fiúknál tizennégy év volt a házasságkötés alsó
korhatára, amit az egyház a római jogból vett át.
A tridenti zsinat 1563. évi
döntéséig a kánonjog semmilyen kötelező formát; szertartási eljárást nem írt
elő a házasságkötéssel kapcsolatban. Ez nagy formai szabadságot jelentett a
házasságkötési ceremóniáknál, és a házassági énekek, szertartások változatos
sokasága jött létre. A IV. lateráni zsinat 1215-ben ugyan előírt bizonyos
formai követelményeket a házasságkötéssel kapcsolatban, de ezek korántsem
közelítették meg a tridenti szabályozás részletességét. A lateráni zsinat a
házasságkötés háromszori kihirdetését tette kötelezővé a házassági szándék
megerősítése, az elhatározás szilárdságának kinyilvánítása céljából. Azt, hogy
ez valóban megtörtént-e, a helyi papnak kellett ellenőriznie. Ugyanakkor
viszont templomi, egyház előtti (in facie ecclesiae) esketési
kötelezettséget nem írt elő. Az 1215. évi lateráni zsinat előírásainak nem
megfelelően kötött házasságokat titokban kötöttnek nyilvánították, és a jövőre
nézve megtiltották, de érvényességét ennek ellenére elismerték. Ez az
ellentmondásos állásfoglalás is azt tükrözte, hogy a házasság érvényességének
legfontosabb feltételének a felek beleegyezését tekintették. Az, hogy sem az
egyház, sem a társadalom nem tud ellenőrzést gyakorolni az ilyen, pap és tanúk
nélkül kötött házasságkötések felett, számos egyháztartományi statútum
tanúsága szerint komoly vitákat váltott ki a kortársak körében. Albertus Magnus
például a XIII. században a kánoni tanoktól eltérő álláspontot képviselt.
Szerinte a két házasulandó fél beleegyezése még nem elégséges a házasság jogi
érvényességéhez, a felek családjainak, rokonainak hozzájárulására is szükség
van, hogy a világi törvények előtt is érvényessé váljon a házasság, mely
vagyoni, anyagi kérdéseket, öröklési ügyeket is óhatatlanul maga után von.
Albertus Magnus vélekedése e kérdésben azonban egyházi körökben nem talált
komolyabb visszhangra, a kánonjogba ilyen tartalom nem került be.
A középkori kutatás abban,
hogy az egyházi jog a rokonság hozzájárulása helyett a felek beleegyezését
tekintette a házasság érvényessége feltételének, az egyház és a világi szféra
közötti küzdelmet vélte felfedezni. Charles Donahue: The Policy of
Alexander the Third’s Consent Theory of Marriage című írásában például azt
fejtegeti, hogy a pápaság a házasságot szabályzó kánonjogi előírások
segítségével próbálta befolyásolni a társadalmi viszonyok alakulását, azaz a
házassági kapcsolatok létrejöttében hátrébb szorítani a családi vagy hűbérúri
érdekeket. Úgy véli, hogy a kánonjogi individuális házasságkötési akarat
szemben állt a szülői autoritással, a családi döntések alapján létrejövő
házasságkötéssel. Ugyanakkor az angol és francia tartományi zsinatok
határozatai inkább arra engednek következtetni, hogy a felek beleegyezését
hangsúlyozó álláspont nem a szülői beleegyezés megkerülését szolgálta
elsődlegesen, hanem az ún. titokban kötött házasságok morális és jogi
elismertetését igyekezett megkönnyíteni. Frederic W. Maitland angol
jogtörténész szerint (The Hislory of English Law. II., Cambridge, 1968.,
368–369.) elképzelhetetlen volt, hogy a helyzetük reális felmérésére képtelen
szerelmesek kizárólagos döntési kompetenciájává válhatott volna a házasságról
szóló döntés.
A kánonjog részletesen
foglalkozott a házasság érvénytelenítését lehetővé tevő tényezőkkel. Ezeknek
két nagy csoportja volt: az impedimenta (azaz személyi alkalmatlanság,
képtelenség a szabad akaraton nyugvó házasságkötésre) tárgykörébe tartozó
akadályozó tényezők (mint például a kiskorúság, őrültség, vakság, süketség,
némaság stb.), és a külső befolyásolás miatti házasságkötési akadályok
(megtévesztés, kényszerítés, rokonság stb.). A házasulandó felek közötti
vallási különbségek magától értetődően már a házasságkötési szándékot is
lehetetlenné tették. A középkori házasságkötés feltételei tehát a következők
voltak: mentális és pszichikai alkalmasság (nem kiskorú és nem
beszámíthatatlan), egyéb akadályozó tényezők hiánya, valamint a legfontosabb: a
szabad, kényszertől mentes kölcsönös beleegyezés.
Azt, hogy konkrétan milyen
nyelvi formában kell kinyilvánítani a konszenzust, a kánonjogban csak latinul
határozták meg, az egyházi házasságkötési forma részeként, ugyanakkor az
egyház színe előtti esketés kötelezettségét a középkorban még nem írták elő.
Népnyelvi szabályozása az „igen” kimondásának nem volt, ellentétben például a
keresztelés szentségének kiszolgálásával, amikor a laikusok a maguk nyelvén
felelhettek. A különböző késő középkori penitenciás gyűjteményekben előforduló
népnyelvi formaváltozatok nem rendelkeztek jogi érvénnyel. A hiányzó népnyelvi
forma meghatározásának kérdését 1530-ban maga Luther is szóvá tette. A házasságkötéshez
kapcsolódó világos, népnyelvi jogi definíciók szükségességét az a több ezer
késő középkori házassági per is mutatja, melyeket egyházi bíróságok előtt
folytattak. A népnyelvi formula hiánya azonban abból adódott, hogy a számos
európai nyelv miatt egységes népnyelvi formát a kánonjog képtelen volt
meghatározni a házasságkötésre.
A kánonjog házasságkötésre vonatkozó
középkori hiányosságait a tridenti zsinat 1563. évi döntése pótolta. A
házasságkötés érvényességéhez ekkor már előírták az egyház színe előtti esketés
kötelezettségét, melyhez legkevesebb két tanú és a pap jelenléte
elengedhetetlen volt, az esküvő előtt pedig a papnak kötelessége volt
elbeszélgetni a házasulandó felekkel. Továbbra is érvényben maradt a
házasságkötést megelőző háromszori kihirdetés kötelezettsége, továbbá a
házasságkötés érvényességére vonatkozó többi, korábbi kánonjogi előírás.
Christina Deutsch: Konsensehe oder Zwangsheirat? Zur mittelalterlichen Rechtsauffassung „consensus facit matrimonium” (Kényszerű esküvő vagy kölcsönös beleegyezéssel kötött házasság? Megjegyzések a consensus facit matrimonium középkori jogelvéhez). Zeitschrift für Geschichtswissenschaft 53. évf. 2005/8. 677–690. o.
Pósán László