Klió 2006/2.
15. évfolyam
Egyházi
reform és asszonysors az érett középkorban
A Mitteilungen des Instituts für österreichische Geschichtsforschung 2005. évi 1–2. füzetében megjelent egy rövid cikk, amely a középkori női életet és a XI–XII. század egyházi reformjainak kapcsolatát vizsgálja. Szerzője Peter Dinzelbacher német történész a korszak egyháztörténetének kiváló ismerője; korábbi monográfiáiban leginkább a középkori skolasztika és misztika történetével foglalkozott, így ez a rövid, ám mégis érdekes tanulmánya kissé eltér fő kutatási területétől. Korábban már megjelentek monográfiák hasonló, a középkori nők életét általánosságban bemutató témában – magyar nyelven –, ezek közül Georges Duby művei olvashatók.1 Dinzelbacher tanulmánya abból a szempontból számíthat kuriózumnak, hogy a középkori misztika kevéssé ismert női alakjairól ad ismertetést, nagyobbrészt eredeti források felhasználásával, valamint azokról az ismert, vagy kevésbé ismert asszonyokról, akik vagyonukat és befolyásukat latba vetve segítették a középkori egyházi reformok ügyét.
Cikke elején Dinzelbacher
röviden kitér a „XII. századi reneszánsz” fogalmára, amely a történeti
szakirodalomban már meghonosodott, de a köztudatban még nem nyert igazán teret;
pedig a kifejezés nem új keletű, először a múlt század húszas éveiben jelent
meg Charles Homer Haskins: The Renaissance of the XIIth Century (1927) című munkájának címében.2
Dinzelbacher maga is hivatkozik Duby-re, valamint Golo Mannra és Jacques
Le Goff-ra, amennyiben ő a történelem fő témájának az egyes emberi sorsok
ismertetését tekinti; szerinte a túlzottan társadalomtörténetre alapozó
szemlélet mellett elsikkad az ember, az, ami a történelmet igazán érdekessé
teszi. Tanulmányát a szerző, mint fogalmaz, „a személyközpontú-narratív
ábrázolás” („personenbezogen-narrative Darstellung”) jegyében írja.
Cikke elején Dinzelbacher az
úgy nevezett oblátusokról ír, azokról a férfiakról és nőkről, akik – a szüleik
döntése értelmében – már egészen kicsi gyermekkoruktól kezdve egy kolostorba
kerültek, mintegy „felajánlásként” Istennek; a középkori szerzetesek és apácák
nagyobb része ilyen oblátusként kezdte pályafutását. Viszont ezek a felajánlott
személyek így igen hamar megismerkedtek a szerzetesi központokban (pl. Cluny,
Gorze, Hirsau) kibontakozó reformmozgalmakkal. Ezeknek a gyermekeknek a
többsége később valószínűleg megtalálta a helyét az életben, mint szerzetes,
illetve apáca, ilyen lehetett a Dinzelbacher által idézett Deutzi Rupert (†1130
körül) is, akinek a tanítója, Heribrand, a korhoz képest liberális pedagógiai
felfogást képviselt, hasonlóan Canterburyi Szent Anzelmhez (1033/34–1109), aki
a normandiai Bec (Le Bec-Hellouin) kolostorában volt tanító. Persze azt talán
felesleges hangsúlyoznunk, hogy Heribrand és Anzelm a maguk felvilágosult
módszereivel üdítő és meglehetősen ritka kivételt jelentettek.
A kényszerből szerzetessé,
illetve apácává lett, zömmel nemesi származású fiatalok közül persze nem
mindenki tudta elfogadni a sorsát. A cikk példaként hozza fel a szász
Gottschalk esetét, akit a quierzy zsinaton 849-ben megkínoztak és
életfogytiglan tartó börtönbüntetésre ítéltek. A súlyos büntetés csak a
végkifejlete volt a Gottschalk és a fuldai apát, Hrabanus Maurus
konfliktusának: Gottschalk panaszt tett egy korábbi zsinaton az apát ellen,
miszerint Hrabanus jogtalanul tartotta őt Fuldában, miután Gottschalkot az apja
hétéves korában a kolostorba vitte. Voltak olyan szerzetesek és apácák, akik inkább
öngyilkosok lettek, semmint hogy a számukra terhes szerzetesi fogadalom
bilincsében éljék az életüket. Ilyen volt Wolo, egy sváb grófi család sarja a
Sankt Gallen-i kolostorban, aki levetette magát a harangtoronyból. A
kényszerből apácává lett nők körében egy sajátos lírai műfajt hozott létre a
kényszerű bezártság és az ebből fakadó frusztráció érzése; erre példa a Plangit
nonna fletibus.
Azonban nem mindenki
tekintette börtönnek a kolostort, sőt akadtak szép számmal nők – és férfiak is
–, akik az apácaéletet menedéknek tekintették a „bűnös” hétköznapi élet elől,
amely a házasságot és a családi életet jelentette, és amelyet a középkori
gondolkodás a paráznaságnak és a testi vágyaknak tett engedménynek tekintett. A
cikk nem tér ki azokra a világi, ugyanakkor jámbor életet élő asszonyokra, akik
vagyonuknál (vagyis a férjük és/vagy a fiúgyermekük vagyonánál), társadalmi
helyzetüknél fogva megengedhették maguknak azt, hogy támogassák valamelyik
szerzetesi reformmozgalmat: konventalapítással, birtokok, javak
adományozásával, vagy egy apátság védelmével [ilyen volt például Poitoui Ágnes
(†1077), német-római császárné, III. Henrik (1046–1056) felesége, a clunyi,
vagy Mathild, toszkánai őrgrófnő, a gregoriánus reformmozgalom pártfogója]. A
tanulmány olyan nőkkel foglalkozik, akik feladva a családi életet és a nemesi
származásukkal együtt járó jólétet, kolostorba vonultak és apácákká lettek,
dacolva a világ, pontosabban a családjuk ellenkezésével. Ezekről a nőkről
számos legenda és vita maradt fenn; önéletrajzok és levelek viszont – amint az
Dinzelbacher is elismeri – nem állnak a kutatók rendelkezésére egészen a XIV.
századig. Néhány ilyen asszony, aki részese volt a középkori reformmozgalmaknak
és akiről maradt írásos dokumentum: Markyate-i Krisztina (†1154 után)
Angliában, Paulinzelli Paulina (†1107), Boulogne-i Ida (†1113), Boulancourt-i
Ascelina (†1195), Cudot-i Alpais (†1211), Nijveli Ida (1199–1231), Árpád-házi
Szent Erzsébet (1207–1231) Thüringiában, Yperni Margit (1216–1237), Digne-i
Douceline (1214–1274), vagy Blannbekin Ágnes (†1315), a begina-mozgalom3
utolsó jelentős képviselője. Azok a nők, akik a korszakban valamilyen írásos
dokumentumot hagytak maguk után (mint például Hëloise, vagy Barkingi Clemence),
távol maradtak ezektől a vallásos nőmozgalamktól.
A tanulmány szerzője a
világtól való elfordulásnak három fajtáját állapítja meg: történhetett a
környezettel való összeütközéssel, vagy a környezettel egyetértésben (nem
kényszerrel!), illetve lehetséges volt az is, hogy a döntésben semmilyen külső
nyomás nem játszott szerepet. Bármilyen furcsának tűnik is, de még a
vallásosságáról (vagy talán a vallási fanatizmusáról) ismert középkorban is
megütközést kelthetett az, hogy ha egy nemesi származású lány lemond a „bűnös”
földi életről és Istennek szenteli magát. Néhányan hivatkozhattak Jézus egyik
kevéssé ismert, mégis igen hatásos kijelentésére, amelyet, ha szó szerint
értelmeztek, az derülhet ki, hogy Krisztus szolgálata még a gyermeki
engedelmességnél is előbbre való.4 A szerzetesi
életet választó gyermekek elszántságát a nagy egyházatyák, mint például Szent
Jeromos (342 körül–420), Szent Ágoston (354–430), vagy Clairvaux-i Szent Bernát
(1090–1153) csak még jobban megerősítették.
Dinzelbacher példaként
Rivreulle-i Odát (1120 körül–1158) hozza fel, akinek az életét a premontrei
Harvengti Fülöp (†1182) munkájából ismerjük. Eszerint a fiatal Oda kapcsolatba
lépett Bonne-Espérance apácáival, akikhez csatlakozni akart. Mikor erről a lány
szülei tudomást szereztek, azonnal megkezdték az esküvő előkészületeit. Az apa,
Wibert, elaltatta Oda gyanakvását azzal, hogy egy későbbi időpontban tartandó
menyegzőről beszélt a lányának – miközben az esküvőt épp a következő napra
hirdették meg. Oda számára csak akkor vált nyilvánvalóvá, hogy az ő
menyegzőjéről van szó, amikor már ott állt az oltár előtt, mellette Simon, a
kijelölt vőlegény. A pap kérdésére, miszerint akar-e férjhez menni, Oda először
nem felelt semmit, majd – legalábbis a vita tanúsága szerint – kijelentette,
hogy sem Simonhoz, sem más férfihoz nem fog feleségül menni, ugyanis „a mennyei
hitvese ölelésétől sem a szülei fenyegetése, sem pedig azok fenyítései nem
fogják elszakítani”. A vőlegény és násznépe csalódottan távozott; Oda pedig
kardot rántott, amellyel levágta az orrát, így csúfítva el magát a földi férfiak
szemében. A lány erőfeszítései sikerrel jártak: Odo apát felszentelte őt, Oda
pedig hátralevő életét egy zárdában töltötte, gondoskodott a szegényekről,
elnyerve azok szeretetét és rendtársai megbecsülését.
Oda esete, noha kirívó, mégsem
egyedülálló: története szinte hajszálpontosan megegyezik a flandriai Saint
Omer-i Margitéval, azzal a minimális eltéréssel, hogy Margit öncsonkítása nem
spontán tett volt, hanem a fegyvert már jó előre bekészítette, számítva szülei
és férjjelöltje ellenállására. Margit azonban nem egy zárdába került, hanem egy
szegénykórházba, itt viszont ugyanazt csinálta, mint Oda: gondoskodott a nála is szerencsétlenebbekről.
A különböző viták vizsgálata
során szembeötlik az, hogy ezeknek a nőknek a jámborsága, vallási magatartása
mögött valójában a klasszikus generációs ellentétek álltak, amelyek áthidalását
a reformmozgalmak nem, hogy nem segítették, hanem inkább még felerősítették.
Így például Oignies-i Mária (egyike az első ismert begináknak) esetében is,
akit a szülei erővel akartak házasságra kényszeríteni. A vallásos meggyőződés
azonban nem kizárólag a szülő-gyermek viszonyt terhelte meg: Lüttichi Odilia
még a házasságkötése után is azon fáradozott, hogy érintetlen maradhasson; öt
évig sikerült is neki, hogy „testben és lélekben érintetlen szűz” (virgo
integerrima et carne et spiritu) maradhasson – végül azonban 20 éves korára
teherbe esett.
Akadtak olyan nők is, akiket
nem a vallásos érzület, hanem sokkal inkább a nemi élettől, vagy egyszerűen a
házimunkától való „rettegés” tartott vissza a házasságkötéstől.5
Ez történhetett Hoe-i Ivettánál is, aki tizenhárom éves korában ment férjhez,
de a házassága alatt „természetes módon” (naturali impulsu) megundorodott a
férfiaktól. Miután megözvegyült, nem ment férjhez többé. Ez az eset kiváló
példa lehet arra is, milyen lelki következménnyel járhatott a középkori nő
számára egy nem kívánt házasság; márpedig egy nemesi rangú nő számára a
házasság az esetek túlnyomó részében inkább terhet jelentett – bár a házasság
éppúgy lehetett gyötrelmes egy nem nemesi származású asszony számára is. A
legtöbb középkori szerző szerint a világtól való elfordulás az Isten általi
kiválasztottságot jelentette.
Dinzelbacher cikkének nagy
gyengesége a pszichologizálás. Szerinte modern pszichológiai megközelítésben ez
a magatartás megfelel a pubertáskori szülő–gyermek-konfliktusnak; a szülői
akarattal való ösztönös elfordulás indokaként pedig a korban kizárólag vallási
motivációkat tudtak a fiatalok felhozni. Azt azonban már maga a szerző is
elismeri, hogy a szexuális élettől való gyakori elfordulás, sőt kifejezett
absztinencia, gyakran már fiatal korban is, nem magyarázható kizárólag életkori
sajátosságokkal. Előfordulhatott, hogy sok lányt kisgyermekkorában valamilyen
szexuális trauma ért; a legvalószínűbb azonban – szerinte – az lehet, hogy a
lányok a hagyományos női szerepektől való idegenkedésüket kizárólag azzal
magyarázhatták, hogy életüket egy magasabb szintű szellemi-lelki tevékenység
szolgálatába kívánják állítani.
A szegényebb sorsú lányokat is
vonzotta a világtól elvonult szerzetesi élet. Példa rá Epfachi (Bernriedi)
Herluka (†1127/28) története. Herluka sorsa magyarázatot adhat arra is, hogyan
kerültek egyes nők kapcsolatba a reformmozgalmakkal: a hirsaui reformok
hívének, Dilingeni Adelheit őrgrófnőnek a szolgálatában álló lányt az úrnője
felkarolta, és valószínűleg rajta keresztül ismerkedett meg olyan jelentős
reformerekkel, mint Bernriedi Pállal (Herluka későbbi életrajzírójával), vagy
Hirsaui Vilmos apáttal. Herluka később Epfachban egy közösséget hozott létre:
tagjai nem apácák voltak, viszont életvitelük megfelelt a reform eszményeinek,
amennyiben betegápolással, a szegényekről való gondoskodással, illetve
különböző kézimunkákkal foglalatoskodtak. Herluka ezenkívül ismert volt látnoki
képességeiről is, így keltette fel a reformerek érdeklődését. Az önmagukat
Istennek felajánló lányok döntésében sokszor egy karizmatikus egyházférfi
prédikációja, személyes élettörténete játszhatott igen komoly szerepet. A fent
már említett angolszász szentnél, Markyate-i Krisztinánál ez a személy egy
bizonyos Sueno nevű kanonok volt, egyike azon keveseknek a XII. századi
Angliában, akit a cölibátus gregoriánus eszméje magával ragadott; az ő hatására
választotta Krisztina az Istennek tetsző szűzi életet. A St. Albans-i
kolostorban aztán Krisztina örök fogadalmat tett Istennek; St. Albans volt a
XII. században a normannok által Angliába hozott egyházi reformmozgalmak egyik
központja.
A középkorban, amelynek (népi)
művelődése erőteljesen a szóbeliségre és a szájhagyományra épült, egy magával
ragadó prédikátor jelentősége rendkívüli volt azoknak a személyeknek az
életében, akik a szegénységet és az Istennek tetsző lelki életet választották,
noha nem a szegénységbe születtek bele. Ebből a korból is maradtak fenn írásos
történetek azokról a hitvalló szentekről, akik önmaguk megtagadásával vívták ki
maguknak a reformok jámbor híveinek tiszteletét, ilyen történet volt az
ófrancia nyelvű Chanson d’Alexis. A papok és a vándorprédikátorok szerepe – a
különböző hagiográfiai munkák tanúsága szerint – azonban még az írásos
emlékekben egyre gazdagabb érett középkorban sem csökkent: olyan karizmatikus
egyházférfiak és vándorprédikátorok neveivel találkozunk a forrásokban, mint
például Lille-i Siger, Arbrisseli Róbert (1045 körül–1116), vagy Xanteni Szent
Norbert (1080 körül–1134), a premontrei rend megalapítója.
Dinzelbacher a tanulmánya
utolsó részében azokra a nőkre is kitér, akiknek a döntését nem nehezítette a
környezetük ellenállása. Ilyen volt például Douda, a fent említett Bernriedi
Herluka társa: Douda nem hogy nem ütközött semmiféle ellenállásba a családja
részéről, de még a férjét is sikerült az Istennek kedves szűzi életnek
megnyernie. Számos alkalommal előfordult az is, hogy nem az asszony, hanem
éppen a férj volt a reformideáloknak megfelelő, világtól elvonult élet
kezdeményezője. Ez történt Tournai Radulf lovag esetében. A lovag felesége egy
bizonyos Maisendis volt, Hermann, Saint-Amand-i prépost lánya; a fiatal párnak
már három fia született, amikor Radulf súlyosan megbetegedett. Felépülése után
a lovag elbeszélgetett Maisendis szerzetes fivérével, aki azt tanácsolta
Radulfnak, hogy ha meg akarja menteni a lelkét, el kell hagynia a családját, és
be kell lépnie a szent kötelékbe. Amikor elmondta a feleségének, mi terheli a
lelkét, Maisendis azt mondta, hogy akkor együtt hagyják el világot, a
gyerekeiket pedig vigyék magukkal, „ne hagyják őket az ördög kezére jutni”. Az
Odo apát vezette Szent Márton-kolostorba jelentkezett a család, nagy mennyiségű
földet és pénzt juttatva a konventnek (a próbaidő alatt azonban Radulfék kemény
munkára voltak fogva), gyermekeiket pedig oblátusnak küldték. Odo apát szigorú
kolostorvezetése nem volt egyedülálló a XII. század elején: hasonló gyakorlatot
kezdett meghonosítani Róbert apát (1028–1111) Molesme-ben és Cîteauxban-ban is,
megvetve ezzel az alapjait a szerzetesi életet megreformáló cisztercita
rendnek.
A tanulmányt összefoglalva
világossá vált, hogy a X. század végén–XI. század elején kibontakozó kolostori
reformmozgalmak a XII. századi Európa pezsgő szellemi életében nem hagyták
érintetlenül a korábban örök érvényűnek hitt női szerepeket sem, hanem a nők is
(gyakran már egészen fiatal kortól és sokszor dacolva a társadalom
előítéleteivel) helyet kértek a gregoriánus reformok és az invesztitúraharcok
után átalakult, illetve átalakulóban lévő vallásos-egyházi életben. Ha ez a
korai „női emancipációs hullám” nem is volt mentes a konfliktusoktól és
ellentmondásoktól, és ha az Istennek tetsző, a világtól elforduló élet
mozgatórugója igen gyakran a timor, a túlvilági büntetéstől való félelem volt,
szemben a valódi istenszeretettel és -félelemmel (amor Dei), a hitüket sokszor
a férfiakat is megszégyenítő bátorsággal megvalló nők bebizonyították, vallási
téren (is) egyenrangúak férfi társaikkal.
Peter Dinzelbacher: Kirchenreform und Frauenleben im Hohen Mittelalter (Egyházi reform és asszonysors az érett középkorban). Mitteilungen des Instituts für österreichische Geschichtsforschung, Raoul Oldenbourg Verlag, Wien–München, 2005. 113. kötet, 1–2. füzet, 20–40. o.
Bradács Gábor
1. A lovag, a nő és a pap. Budapest, Gondolat, 1987; A nő a középkorban. Budapest, Corvina, 2000
2. Ezt a gondolatot vitte tovább G. Paré, A. Brunet és P. Tremblay La renaissance du XIIe siecle. Les écoles et l’enseignement (Ottawa–Paris, 1933) című monográfiájuk megírásakor. Az azóta eltelt idő alatt számos más kiadvány született hasonló címmel, illetve a korszaknak eme koncepció alapján történő értékelésével. Néhány ilyen munka a teljesség igénye nélkül: Robert Lewis Benson–Giles Constable–Carol D. Lanham (eds.), Renaissance and Renewal in the Twelfth Century. Oxford, Clarendon Press, 1985; Brooke, Christopher Nugent, The Twelfth Century Renaissance. Norwich, Harcourt, 1970; Constable, Giles, The Reformation of the Twelfth Century. Cambridge, Cambridge University Press, 1996; Constable, Giles et al. (szerk.), Il secolo XII, la „renovatio” dell’Europa cristiana (Annali dell’Istituto storico italo-germanico in Trento, Quaderni 62, Bologna 2003); Entretiens sur la Renaissance du XIIe siecle. Sous la direction de M. de Gandilhac, Édouard Jeauneau, Marie-Therese d’Alverny. Paris-La Haye, Mouton, 1968
3. Középkori németalföldi népi eredetű, vallásos nőmozgalom. A 12. század végén, Liege-ben jött létre; nevüket vagy a nyersgyapjú (bége) színére emlékeztető ruhájukról, vagy pedig első lelki vezetőjükről, Lambert le Begue-ről (†1177) kapták. A városokban, ún. beginaudvarokban éltek, egyedül, vagy legfeljebb kettesével főnöknőjük, a nagyasszony vezetésével. A beginák tisztasági és engedelmességi fogadalmat tettek, az apácákkal ellentétben azonban lehetett vagyonuk. Betegápolással, házimunkával, illetve az anyanyelvi vallásos irodalom ápolásával foglalkoztak. XXII. János pápa (1316–1334) 1318-ban feloszlatta a mozgalmat, miután az 1311-es vienne-i zsinat elítélte őket. A férfiaknál is működött egy hasonló szervezet, a beginákkal egy időben, ők voltak a begárdok.
4. Máté, 10, 34–39
5. Lásd Szent Pál apostol első korinthusi levelét (7,3): „A feleségének adja meg a férj a köteles jóakaratot; hasonlóképpen a feleség is a férjének”