Klió 2006/2.
15. évfolyam
Háború
és béke a XX. században
Aurelio
Lepre olasz történészprofesszor
természetesen nem Tolsztoj regényét dolgozta át, hanem a XX. század történelmét
elemzi az alcím pontosítása alapján az államok közötti konfliktusok és a
civilizációk ütközése mint alaptémák vizsgálatával.
Kiindulópontja az Amerikai
Egyesült Államok gyorsan, de ellentmondóan fejlődő történelme, amely országnak
fiatal demokráciája a XIX. és a XX. században a bevándorlók felvetette problémákkal
küszködött, s ennek a problémának megoldására gyakran hozott (sőt, tudjuk, hoz
ma is) restrikciós intézkedéseket. Az ifjú demokrácia mellett az itt gyorsan
fejlődő, de ugyancsak fiatal kapitalizmus eredményeit villantja fel a szerző,
Henry Ford, az autógyáros és az egyre jobb életkörülmények közé kerülő
„középosztály”, az erős szakszervezeti és nőmozgalmak példáján keresztül. Ez a
demokrácia nem volt mentes a rasszizmustól. Külön viták tárgyát képezte a
katonai erők létrehozása; érdekes megjegyezni, hogy az USA eleinte nem akart
katonai létesítményeket, képzési intézményeket és önálló haderőt létrehozni,
félve a hasonló európai intézmények által kitermelt „katonai arisztokrácia”
USA-beli megjelenésétől. Teljesen különbözött az európai és az amerikai
haza-fogalom: az előbbi az ancien régime-en, az utóbbi a XIX. századi
hódításokon alapult. Különbség volt a két földrajzi egység tömegtársadalmai
között is, amennyiben az USA-ban az a gazdasági fejlődés eredményeképpen jött
létre, Európában ellenben ellenőrzött módon, ami a tömegekben félelmet
támasztott az őt megteremtő állam iránt. Az európai arisztokráciák is óriási
mértékben különböztek az USA-beli ipari kultúra társadalmától, hiszen nem
kapcsolódtak közvetlenül a termeléshez. Nem sikerült Anglia és az USA fúziója
sem annak ellenére, hogy mindkettő angolszász kultúra volt, viszont az angol
társadalom kevésbé dinamikus volt, mint az USA-é. A legnagyobb különbségnek
azonban az látszott, hogy a XX. század első tizenöt esztendejében Európa saját
magát tekintette a Nyugat képviselőjének, és ebből kiindulva alakította
kapcsolatait is a világ többi részével; különösen észrevehető volt ez az
akkori három legnagyobb gyarmattartó hatalom – Franciaország, Nagy-Britannia és
Németország – esetében. Ilyen irányú nézeteik a technika és a tudomány hadi
célokra történő felhasználásában is kifejezésre jutottak, bár a XX. században
kirobbant háborúk borzalmait a szerző a „múlt ezredéves örökségé”-nek tekinti
csakúgy, mint a szintén ennek a századnak másik jellemzőjét, a gyűlöletet,
aminek „biológiai okokat” tulajdonít, vagy a genocídiumot (népirtást), ami már
a vallással átitatott emberiség történelmében is előfordult. Egy esetleg
Európában kitörő háborúnak a gondolata is félelmet váltott ki földrészünkön,
nem úgy a más kontinenseken európaiak által idegen népek ellen vívott, pl.
gyarmatosító háborúk, mint amilyenek Afrikában és Ázsiában zajlottak, és
amelyeket az európai politikát irányító hatalmak civilizátori szerepnek
tekintettek. Más volt a helyzet az arab világban a XX. század elején, ahol a
Fiatal törökök nevű mozgalom a nacionalizmust és a demokráciát iktatta
programjába, egyébként pedig minden, európai eredetű politikai koncepciót az
iszlám és a Korán felfogásai és állásfoglalásai hatottak át és szűrtek meg.
„Félgyarmati” állapotokat hoztak létre az európaiak Kínában, ahol a
nacionalizmus és a demokrácia Szun Jat-szen tevékenysége révén eresztett
gyökeret. Kínától egyébként mind az USA-ban, mind Európában féltek, az
amerikaiak egyenesen a „XX. század legnagyobb aktív hatalmának” tartották. A
technikai-tudományos fejlődés alapján megalkotott fegyverekkel vívott első
„kegyetlen modern háború” az orosz–japán háború volt, amelyben a halál mint
iparág jelent meg. Japánban a XIX. század második felében megszületett modern
állam egyesítette az addig külön élő közösségeket, amely folyamatnak alapeleme
és eredménye a „gyár-közösség” volt, s ez megakadályozta az „osztályöntudat”
kialakulását.
1905-ben az orosz forradalmárok
elérkezettnek látták az időt az orosz-japán háború befejezése után forradalom
kirobbantására. Ez a forradalom azután rányomta bélyegét az egész XX. század
történelmére, többek között az orosz munkások által létrehozott új kormányzati
forma, a szovjetek megalakításával, melynek alapvető célja a burzsoá társadalom
megdöntése volt. Ezalatt az USA-ban az 1906-ban Nobel-békedíjat kapott Theodore
Roosevelt elnök új kapcsolatok kiépítésére törekedett a tőkések, és az iparban
és a mezőgazdaságban dolgozók között, miközben az 1905-ös orosz forradalommal
egy évben amerikai csapatokat küldött Santo Domingóba, 1906-ban Kubába: az USA
geopolitikai érdekei így kívánták... De háborúra készült Európa is, elsősorban
Németország és Franciaország; ez már a modern imperializmus volt, amelyben
militarizmus, nacionalizmus és expanzionizmus alkottak veszélyes egyveleget. A
két itt említett országon kívül Nagy-Britannia is magáévá téve ez utóbbi
politikai törekvést (tudniillik az expanzionizmust), de szembe kellett néznie
Németország akaratával is, mint ahogy egész Európának a balkán
nacionalizmussal. Ferenc Ferdinánd megölése ennek a nacionalizmusnak a
kereteibe illett, ezért semmilyen anarchista jellege nem volt. A szerb
nacionalisták azért tartották kiszemelt áldozatukat Ferenc Józsefnél is
veszélyesebbnek számukra, mert össze akarta békíteni az osztrákokat és a
szlávokat, ami a szerb nacionalizmusra mért volna csapást. A szerző a legújabb
történeti kutatásokra hivatkozva aláhúzza: a merénylet évének június 28-a és
július 28-a közötti időszakában „óvatossággal és jóindulattal” meg lehetett
volna előzni a későbbi eseményeket, erre azonban sem a pacifista mozgalmak, sem
a szocialista pártok nemigen törekedtek. Az a nézet sem állja meg már a helyét,
mely szerint az osztrák–magyar hadak veresége ezek többnemzetiségű
összetételére vezethető vissza: az orosz fronton egész egyszerűen számbeli
kisebbségük okozta a nehézségeket.
Az európai etnikumok közötti
ellenségeskedések az USA-ban is félelmet keltettek az ott élő etnikumok miatt,
ezért – többek között – néhány nagybanknak megtiltották, hogy pénzzel támogassa
az európai harcoló feleket. Ezek közül néhányan azt képzelték, „civilizáltak
harcolnak a barbárok” ellen – ahol a „barbárok” a németek voltak, az USA-ban
viszont azt tartották, Európában az autokrácia és a demokrácia harcol egymás
ellen. A vallásos vonal képviselői a háborúban az isteni beavatkozást látták:
ide tartozott az 1909-ben trónra került V.Mohamed is, aki felszólította a
muzulmánokat, harcoljanak Franciaország, Nagy-Britannia és Oroszország ellen. A
háborúban elesettek emléke pedig újabb gyűlölethullámokat kavart. Lepre megint
a legújabb kori történeti kutatásokat idézi, amelyek szerzői arra a
végkövetkeztetésre jutottak, hogy „az I. világháború a legújabb kori történelem
legnagyobb tévedése volt.” Az első világméretű konfliktust követő, fentebb
említett gyűlölethullám igazolására ellenséget kellett keresni – és ezt az
ellenséget a németekben találták meg, bár 1921-ben és 1922-ben a törökök és a
görögök is roppant kegyetlenül bántak egymással a közöttük kitört
konfliktusban. Az I. világháború egyetlen biztos eredménye 1918 után Európa
világelsőbbségének elvesztése és az USA világuralmának kiterjedése lett mind
gazdasági, mind politikai téren, és ez a világuralom 2000-ig tartott!... Európa
pedig két új „Caesar”, Hitler és Mussolini liberális és felvilágosult Európát
helyettesítő politikájának célpontjává vált, míg Oroszországban a bolsevikok a
felvilágosult eszmék jakobinus típusú terjesztését és a valóságba történő
átültetését határozták el a politika és a fegyverek segítségével, mivel a
gazdasági alapok nem voltak meg hozzá.
Az orosz forradalom: a Nyugat
letűnése a címe a könyv egyik fejezetének, ami arra utal, hogy az orosz
bolsevik forradalom „katasztrofális” hatással volt a nyugat-keleti
kapcsolatokra, hiszen a kommunizmus Keleten született meg, a gazdaságilag
fejlett Nyugat perifériáján úgy, hogy a cári rendszer, amely már a polgárság
szemében is diszkreditálódott, nem is próbált meg különösebben védekezni
ellene. Lenin elméletével szemben pedig az orosz forradalmat nem a nép
robbantotta ki, hanem az I. világháború. A francia forradalom terrorjának Lenin
általi alkalmazását a Marx-megfogalmazta „szabadság uralma”-elmélet magyarázta,
annak ellenére, hogy Oroszország még ugyancsak messze volt az akkori
kapitalista gazdasági fejlődéstől, viszont fölcserélték az orosz civilizációt
egy „abszolút internacionalizmussal.” A nacionalizmus – a Wilson amerikai elnök
által az I. világháborúban való USA-részvétel egyik céljaként kitűzött
demokrácia helyett – Európát árasztotta el, legalábbis a győztes hatalmakat,
közöttük is elsősorban Franciaországot, míg a németekre a megaláztatás várt. A
Weimari Köztársaság sem oldotta föl ezt a németellenes hangulatot, hiszen benne
a káosz uralkodott el, ami a győztes hatalmak, azokon belül is megint csak a
franciák által előidézett gazdasági nehézségek következménye volt, e nehézségek
között is a „hiperinfláció” hatása volt a legsúlyosabb, míg általános helyzetét
illetően az irányvesztés. Bonyolította a németországi helyzetet a Ruhr-vidék
1923-as francia-belga megszállása. Trockij forradalmat akart kirobbantani
Németországban, kezdeményezése azonban csődöt mondott, ami viszont a Sztálin
által hirdetett elmélet – „a szocializmus felépítése egyetlen országban” –
győzelmét jelentette. Olaszországban viszont végbement egy tragikusan jelentős
változás: 1921-ben Mussolini megalapította a Fasiszta Pártot, ami azért
történhetett meg éppen ebben az országban, mert itt volt az európai
liberalizmus a leggyengébb, s a népet előtte itt vonták be legkevésbé a
politikai életbe. Itália gyöngesége az Észak–Dél egyenlőtlen fejlődésében is
megnyilvánult, ami lehetővé teszi azt, hogy két különböző olasz civilizációról
beszélhessünk. Az olasz fasizmus létrejötte azután példaként szolgált más
európai autortárius rendszerek számára is, de csak a politika terén, ugyanis
nem volt olyan erős, hogy a gyakorlatban is segíteni tudta volna más európai
országokban való elterjedését.
1929: a világ gazdasága, mely
az USA gazdaságát követte, alapjaiban rendült meg éveken át tartó lendületes
fejlődés után. A gazdasági krízist társadalmi feszültségek követték, és „még
forradalmi kimenete is lehetett volna, ha valaki meg akarta volna szervezni és
irányítani a kapitalista társadalom elleni elégedetlenséget.” A helyzetet
Franklin Delano Roosevelt amerikai elnök ismert New Deal-je mentette meg, amely
próbálta orvosolni a munkanélküliséget, közmunkákat szervezett, valamint
szigorította a tőzsde és a bankok tevékenységét, és egyfajta társadalombiztosítást
hozott létre. A válság legtragikusabb formája Európában is a munkanélküliség
volt, és itt is az államnak kellett beavatkoznia a gazdasági és társadalmi
folyamatokba; a fasiszta rendszer által foganatosított intézkedések azonban
magát a kapitalizmust nem fenyegették, mint ahogy a liberális – demokratikus
országokban a parlamenti rendszer sem omlott össze, ezért nem jöhetett létre,
pl. Franciaországban és Nagy-Britanniában diktatúra vagy egyéb autoritárius
berendezkedés. Németországban azonban feltámadtak az európai múlt mítoszai,
hogy létrehozzák a nemzeti szocializmust, amelynek elméleti alapja Hitler Mein
Kampf-ja lett; szerzője szerint a zsidó pénzügyi körök és a francia
nacionalizmus jelentették Németország számára a legnagyobb veszélyt, míg maga
Franciaország – szerinte – az egész fehér rassz számára nagy kockázatokat
rejtett, mivel „hadseregébe fogadta a színesbőrűeket.” De mindezek az
ideológiák nem találtak volna termőtalajra az 1929-es gazdasági válság, azon
belül elsősorban a munkanélküliség nélkül. Szinte hihetetlen, de igaz:
mindössze hat esztendő kellett ahhoz, hogy a német nép nagy többsége
fölsorakozzon a Harmadik Birodalom mögé! A nemzetiszocialista Németország
fellendülő ipara mindenekelőtt a német hadiipart szolgálta, a Hitler által
társadalomból nemzeti közösséggé alakított Weimari Köztársaság pedig határai
minden irányba történő kiterjesztését tűzte ki célul.
Ezalatt a Szovjetunióban
(továbbiakban SZU) Sztálin az ország elmaradottságának felszámolására képtelen
arisztokrácia és burzsoázia felszámolását igyekezett véghez vinni. A
gazdaságban előnyt élvezett a nehézipar, azon belül a termelőeszközök gyártása,
míg a fogyasztást visszaszorították; a Nyugatot sújtó gazdasági és társadalmi
válság idején náluk ez a politika győzött, hiszen ahogyan fejlődött a szovjet
ipar, úgy nőtt a munkahelyek száma, nem volt gazdasági depresszió, nem voltak
társadalmi megmozdulások – igaz, mindez hatalmas áldozatokat követelt a szovjet
emberektől, munkásoktól és parasztoktól egyaránt. Az akkori idősebb nemzedék a
kommunizmusban az Antikrisztus eljövetelét látta, annyira éltek még az ősi
hiedelmek a nép soraiban. A bolsevikok „új ember” megalkotásán is dolgoztak,
aki a sztahanovizmus teóriájában és gyakorlatában öltött volna testet, maga
Sztálin pedig mint mítosz, a koncepciós perek ellenére semmit sem veszített
erejéből, népszerűségéből; a szerző akár humorosnak is tekinthető megjegyzése a
pereket kiagyaló Sztálinról: „Magát Marxot is képes lett volna elítélni, ha az
föltámadt volna.” És újból a francia forradalom terrorja bukkan föl Sztálinnal
kapcsolatban is, összehasonlítva Robespierre-rel és a jakobinus diktatúrával,
és ezt a terrort egy új világ létrehozásának ürügyén gyakorolták a Sztálin
vezette bolsevikok.
A II. világháború a hadviselő
felek szerint csakúgy, mint az első, a civilizáció és a barbarizmus között
zajlott, természetesen a küzdő felek mindegyike számára a másik volt a barbár
és saját maga a civilizált. A Hitler-kreálta nacionál-szocialista mozgalom,
bármennyire visszataszítónak tűnhet is, Európa talaján, európai eszmékből,
szorosabb értelemben a „nemzet romantikus ideáljából” nőtt ki, jellemzői a
kommunitárius érzelmek túlfűtöttsége, a modern technikának a nemzetközösség
számára szükséges fokú felhasználása voltak. A háború kitörése alapvetően
történelmi szükségszerűség volt, ugyanis lehetetlen volt összebékíteni a
diktatúrát a demokráciával, a fasizmust az antifasizmussal, a civilizációt a
barbarizmussal; elindítása Németországból történt, később csatlakozott hozzá
Mussolini Olaszországa és Japán; mindazonáltal fontos megjegyezni: a hitleri
kihívásokra adott válaszok sohasem múlták felül ezeknek a kihívásoknak az
erejét. Hitler területszerzési törekvései abból az elgondolásból indultak ki,
hogy a német nyelvűek lakta területek határait az I. világháború utáni
békeszerződések mesterségesen jelölték ki, és azok visszacsatolásával tk. „a
népek önrendelkezési jogát” valósítja meg. A két nagyhatalom – az USA és a SZU
– pedig azért lépett be a háborúba, mert közvetlenül veszélyeztetve érezték hazájukat.
Igaz, a SZU először azért tartotta távol magát a hadba lépéstől, mert azt
hitte, ez a háború majd meggyöngíti az egész kapitalista rendszert annak
demokratikus és fasiszta formájában egyaránt.
Szóltunk már a technika óriási
méretű alkalmazásáról ebben a háborúban, most e témát más szemszögből is
megközelíti a szerző, mégpedig a tudósokéból, pontosan az atombomba
kifejlesztésével és alkalmazásával kapcsolatban: a „tudomány felelősségéről”
beszél, amit a tudósok vetettek fel, mert tudták, soha ilyen veszélyt fegyver
még nem hordozott, mivel az atombomba ellen egész egyszerűen nem lehet
védekezni. De egy másik fajta felelősség is napirendre került a háború után,
nevezetesen a nürnbergi perek során, amelyekben egy „egész rendszer, annak
vezető csoportja, és egyes ülésein egy egész nép és kultúrája” kerültek a
vádlottak padjára.
A II. világháború is
létrehozott nemzetközi szervezetet: az Egyesült Nemzetek Szervezetét; célja –
és lehetősége – az volt, hogy a világ nagy problémáit enyhítse, a kisebbeket a
diplomácia segítségével megoldja. Sajnos, szerepe és színtere később különféle
propagandacélok terjesztésére szorítkozott. Két másik szervezet a világ
gazdasági problémáinak rendezésére alakult Bretton Woods-ban: a Világbank és a
Nemzetközi Valutaalap. Valójában mindkettő az USA gazdaságának és a dollárnak
vezető szerepét volt hivatott megvalósítani. Az USA más úton is meg kívánta
erősíteni befolyását és hatalmát a háború sújtotta, elszegényedett Európában:
erre szolgált a Marshall-terv, ami kitűnő eszköznek bizonyult kontinensünk
„elamerikanizálására” nem csak a gazdasági segítség, de az amerikai filmek
révén is, hiszen ezek hirdették európai nézőik számára az amerikai életforma
előnyeit. A Marshall-terv nyújtotta segítséget a SZU és a csatlósaivá vált országok
nem fogadták el, és nemcsak politikai meggondolások miatt, de azért, mert a
szovjet vezetők bíztakaz unió saját ipari erejének önálló fejlődésében,
ahogyan az 1929 és 1939 között történt. Egyet azonban nem vettek figyelembe az
új, szocialista országok: a Marshall-terv Nyugat-Európában egységes, összefüggő
piacot teremtett, amivel viszont ők még nem rendelkeztek. Ehelyett a SZU-ban
és a szovjet táborhoz tartozó többi, szocializmust építő országban beindultak a
koncepciós perek, amelyek mégoly szigorú ítéletekkel zárultak is, a Nyugatban
nem váltottak ki olyan heves elutasítást, mint az ugyanezekben az években az
USA-ban McCarthy szenátor által indított, főleg entellektüeleket sújtó perek;
igaz, ezek közül „csak” a Rosenberg-házaspáré zárult halálos ítélettel, de még
ez is elég volt ahhoz, hogy a háború utáni egyik legnagyobb méretű, világszintű
tiltakozást váltsa ki, Amerika-ellenes érzelmeket tápláljon, illetve segítse a
szovjet kommunista propaganda elterjedését, és Sztálint a legszélesebb körökben
megjelenő internacionalizmus szimbólumaként tárja a világ elé.
Az arab világ. Fentebb már
említettük volt a Nyugat kolonizációs tevékenységének néhány aspektusát. A
szerző megjegyzi: az arabok lakta területeken a Nyugat civilizációs törekvései
egyenlőek voltak az elnyugatosítási törekvésekkel, amelyek ellen az iszlám
világ próbált védekezni. A II. világháború után Egyiptomban és Szíriában
kibontakozott, ill. Algériában még a két világháború között megszületett az
arab nacionalizmus. Ez utóbbi ország és a benne zajló események talán
ismertebbek voltak, hiszen Algéria Franciaországhoz tartozott politikai és
adminisztrációs szempontból, viszont gyakorlatilag Franciaország gyarmatának
lehetett tekinteni, amit az 1954-ben kirobbant algériai szabadságharc és annak
kimenete igazolni látszott: 1962-ben ugyanis visszanyerte függetlenségét
minden, francia vezetők (köztük Pierre Mendčs-France és François Mitterrand)
által hangozatott állítás és erőfeszítés ellenére. Algéria függetlenné válása a
dekolonizáció egyik helyszíne volt, 1960-ban függetlenné vált az afrikai
gyarmatosított országok döntő többsége, hogy új utakon induljon saját
történelme felé. Az afrikai államok vezetői a legkönnyebb útnak a
nacionalizmust tartották, ami – nehezen elképzelhető, mégis így volt – az
USA-ban született meg, és onnan terjedt át Afrikába. Sajnos, a társadalmi –
politikai fejlődést akadályozta a szükséges technikai és tudományos alapok
hiánya, amit nem pótoltak az ideológiai elképzelések: a négritude a volt
francia nyelvű gyarmatokon, illetve – ez is hihetetlennek, sőt illogikusnak
hangozhat, de ez is így történt – Párizsban a későbbi szenegáli
politikus-államférfi-költő-filozófus Léopold Sedar Senghor és az 1946-ban
francia tengerentúli megyévé vált ugyancsak volt francia gyarmaton, Martinique
szigetén született leendő politikus-költő-író Aimé Césaire agyából pattant ki,
ugyanis az 1930-as években mindketten Párizsban tanultak és ismerkedtek meg. Az
általuk megfogalmazott négritude a négerek lelkivilágára helyezte a hangsúlyt,
abból próbálták a volt gyarmatosítottak jövőjüket levezetni – ez azonban
„romboló hatást” eredményezett, bár igaz, „Senghorral a költészet került
hatalomra”, és ez Césaire-re is érvényes, bár róla ezt a szerző nem mondja ki.
Ugyanakkor az afrikai származású entellektüelek politikusokká válása
„szükségszerű” volt, hiszen hazájukban nem létezett közigazgatási és gazdasági
ismeretekkel és tapasztalatokkal rendelkező vezetőképes osztály vagy réteg. A
dekolonizáció és Európa II. világháború miatt bekövetkezett meggyöngülése oda
vezetett, hogy egyrészt Európa kettészakadt (tudniillik kommunista és
liberális-demokratikus világra), másrészt a liberális-demokratikus
Nyugat-Európa többé nem volt képes addigi vezető hatalmi szerepét betölteni a
világban, s meg kellett elégednie a kommunizmus terjeszkedését megakadályozó
„előőrs”-szereppel. A kommunizmustól való félelem Nyugat-Európában a
nacionalizmusok újjáéledését eredményezte, míg az USA, szintén ezen félelme
miatt, Nyugat-Európa védelmére sietett, de most már nemcsak gazdasági, de
katonai vonalon is. Pedig a két kontinens által diktált és elfogadott életmód
igen különbözött egymástól: Európában az ún. welfare state, azaz az állam által
többé-kevésbé biztosított jólét és társadalmi biztonság volt a jellemző,, míg
az USA-ra az american way of life, azaz az amerikai életforma, aminek keretében
az egyén inkább magára volt (van!) hagyatva, saját jólétét és társadalmi
biztonságát önmagának kell megszereznie.
Az 1960-as évek második fele
nagyon mozgalmas volt a nyugati világban: a Vietnam ellen viselt amerikai
háború maguknak az amerikaiaknak a pszichéjét is erősen megviselte, Vietnamot
pedig emberileg és gazdaságilag is tönkretette, és hiába került ki belőle
Amerika győztesen, a fogyasztói társadalom visszásságai tiltakozó megmozdulásokhoz
vezettek mind az USA-ban, mind Nyugat-Európában, méghozzá elsősorban a diákság
körében. Ezért is beszélünk ma az 1968-as diáklázadásokról, amelyek az USA-ból
indultak ki és terjedtek át Nyugat-Európába azzal a különbséggel, hogy az
Egyesült Államokban nem vettek forradalmi fordulatot, Nyugat-Európában, azon
belül is kivételes hevességgel Franciaországban, Párizsban igen. Itt a helyzet
De Gaulle-t arra az állásfoglalásra késztette, hogy ha az állam biztonságát
fenyegetik, akár lövetni is fog a tömegre. Erre szerencsére nem került sor,
mert a francia köztársasági elnököt (mármint jelen esetben De Gaulle-t)
támogatók végül összefogtak, és hatalmas tüntetésen, majd a választásokon a
jobboldal mellett tették le voksukat. Azonban alig csendesedtek el ezek a
politikai tartalmú és irányultságú mozgalmak, az 1970-es évek Nyugaton a
gazdaság újabb válságát hozták az olajár-robbanás hatására, míg Keleten a
szocialista gazdaság tovább fejlődött, bár az itteni lakosság életszínvonala
még ekkor sem érte el a nyugati emberekéét. Ugyanakkor az utolsó nyugat-európai
diktatúrák kimúltak, így Spanyolországban Franco tábornok halálával,
Portugáliában az önmagát túlélt fasizmus felszámolásával, ill. Dél-Európában
Görögországban a jobboldali tábornokok eltűnésével.
Ha kicsit visszamegyünk a
történelemben, azt láthatjuk, az egyesített Európa létrehozására irányuló
törekvések az 1950-es években kezdtek konkrét formát ölteni, az 1980-as években
ez a folyamat felgyorsult, hogy 1992-ben a Maastrichti Szerződés aláírásával,
majd pedig 2004-ben újabb országok belépésével létrejöhessen az Európai Unió.
Az idáig vezető út nem volt – és ma sem – mentes az ellentmondásoktól és
ellentétektől, hiszen az egyes országok eltérő gazdasági fejlettséggel léptek
be a szervezetbe, és nagy viták zajlottak akörül is, keresztény vagy
felvilágosult eszmékre épüljön az új Európa. Az afrikaiak dekolonizáció utáni
útkeresése sem volt zökkenőmentes. Az ún. „afrikai szocializmus” útvesztőbe
torkollt, a sztálini marxizmus-leninizmus úgyszintén, a négritude-öt a
tudományos szocializmussal próbálták helyettesíteni, Dél-Afrikában az apartheid
a rasszizmus legszélsőségesebb formáit vette fel, az iszlám Maghreb továbbra is
erősen ragaszkodott hagyományaihoz, vallásához, ez mindennemű modernizációt
lehetetlenné tett csakúgy, mint Afganisztánban, ahová a SZU a hadserege
segítségével próbálta saját ideológiáját és az abból táplálkozó modernséget
exportálni – szintén sikertelenül.
A világpolitikában a XX.
század utolsó két évtizedében változást a két szuperhatalom vezetője, Reagan és
Gorbacsov találkozói hoztak. A szerző szerint azonban téves az az elképzelés,
mely szerint a szovjet külpolitikát Reagan csillagháborús tervei változtatták
meg; éppen ellenkezőleg, ez csak felbőszítette a szovjet katonai vezetést. Az igazság
az, hogy a SZU gazdasága nem volt képes tovább állni a versenyt az USA
gazdaságával, és a többi szocialista ország gazdasága sem tudta már támogatni a
SZU csökkenő teljesítményű gazdaságát. De volt más is: Gorbacsov meg akarta
őrizni a SZU egységét, a különböző etnikumok egybetartozását; ez az, amit
Jelcin már nem akart, ő az „orosz civilizációt” kívánta átmenteni. A
kommunizmus belső szétesését megelőző hidegháború pedig az egyetlen olyan
háború volt, amely az atomenergia hadi célokra történő alkalmazása
lehetőségének felfedezése után megelőzte a nyílt konfliktust a két nagyhatalom
között. A XX. század végén – XXI. század elején az emberiség visszatért az I.
világháborút megelőző időszakhoz, amikor még szintén nem léteztek sorompók a
szabadkereskedelem előtt.
S mi van ma? Globalizáció, ún.
„pax americana”; ez utóbbi állítólag már a II. világháború után elterjedt
vélemény volt; Kínának mint az USA egyetlen XXI. századi lehetséges
vetélytársának fejlődése; Európában a „multikulturalizmus”, melynek néhány
képviselője lehetségesnek tartja, hogy az általa vezetett közösségek a
demokráciával szembehelyezkedő pozíciókat vegyenek fel, ami viszont gyakran
túlzásba és rossz irányba vitt, szintén antidemokratikus preventív
intézkedéseket vált(ott) ki. S a szerző intése: „Az etnikai feszültségek, a
nacionalizmusok, a vallások közötti konfliktusok az a humusz, amelyből a
legsúlyosabb nemzetközi, újabb katasztrofális fantazmákat idéző válságok
nőhetnek ki.”
Ismertetésünkből
kimaradt több olyan fejezet, téma, amelyek sok helyet igényeltek volna még,
vagy mert távoli vidékek speciális problémáit tárgyalják, vagy mert közeli
területek – nevezetesen Európa – történelmi eseményeit tárgyalják, vagy
éppenséggel mert az átlagos műveltséggel rendelkezők, főleg a szakemberek, már
megfelelő ismeretekkel rendelkeznek az érintett és kihagyott témákról.
Mindazonáltal utoljára hagytunk két témát, mert – teljesen szubjektívan –
mindenki számára érdekesnek tartjuk őket.
Az
egyik téma, amellyel könyvében a szerző részletesen foglalkozik, a XX. század
második felének katasztrófahelyzetei, amelyeket a „történelmi Jó és Rossz”
idéztek elő, és amelyek csaknem atomháborúhoz vezettek. A Nyugat szerint ez a
„történelmi Jó” természetesen a demokrácia, a „történelmi Rossz” pedig a
kommunizmus. A másik oldalról nézve a dolgokat a „történelmi Rossz” a
kapitalizmus, a kommunizmus eljövetele pedig a „jövő alfája”, a „történelem
kezdete”. Azt már nem is lehet tudni, a fent említett időszakban az emberiség
hányszor állt az önmegsemmisítés szélén, vagy legalábbis az őskorba visszatérés
lépcsőjén!
De
melyek is voltak ezek a katasztrófahelyzetek? Íme néhány közülük:
1958:
a Kínai Népköztársaság két szigetet megszállással fenyegetett, az USA erre
Kínát fenyegette meg kínai nagyvárosok elleni nukleáris fegyverek bevetésével;
1960:
a SZU-ban lelőttek egy U2-es amerikai kémrepülőgépet, a pilótát elfogták, és ő
a szovjet hatóságok előtt bevallotta, az amerikaiak kémfeladatokkal bízták meg
a szovjet légtérben;
1961:
Berlin. A SZU évek óta egyre nagyobb nyomást gyakorolt a városra, majd Hruscsov
parancsára a szovjet haderők ellenőrzés alá vonták az NDK Nyugat-Berlinbe
vezető útjait.
1962:
az USA-ba menekült kubaiak vissza akarták hódítani Kubát Fidel Castrotól.
Leghosszabban
és legrészletesebben az 1962 szeptember-októberi, ún. kubai rakétaválságról
olvashatunk: ez az eseménysor az „egész XX. század legdrámaibb hónapjai
voltak”, ugyanis felmerült egy korlátozott nukleáris beavatkozás lehetősége is.
A fentieken kívül – most nevezzük őket a két atomhatalomnak! – az USA és a SZU
esetleges háborús helyzeteket dolgozott ki, amelyekben nukleáris fegyverek
bevetése is szerepelt!...
Utolsó,
de a fentieknél nem kevésbé fontos és izgalmas téma: hogyan, milyen
megközelítésben szerepel Magyarország Aurelio Lepre könyvében?
Nos,
először az I. világháborút követő kommunista hatalomátvételről találunk rövid
áttekintést. Kun Béla neve tűnik fel, aki tervbe vette a földek államosítását,
szakított a szocialistákkal, de terveit nem tudta megvalósítani, mert nem volt
elégséges katonai ereje ahhoz, hogy a hadsereggel szembeszálljon, 1919
áprilisában pedig már Horthy Miklós ellenforradalma külföldi – cseh és román –
csapatok segítségével megdöntötte Kun Béla hatalmát. Ezután nagy ugrás előre az
időben: a II. világháború után a SZU alapvető célja hatáskörének kiszélesítése
és megszilárdítása volt – ebbe természetesen hazánk is beletartozott. 1945-ben
győzött a kisgazdapárt. A szovjet mintára indított koncepciós perek „első
illusztris áldozata” a magyar Rajk László volt, az ő egyik „inkvizítora” az
akkori belügyminiszter Kádár János volt, akit azután szintén elítéltek. Az
1956-os eseményeket Rákosi Nagy Imre általi lecserélése előzte meg, Rákosi
azonban visszakerült a hatalomba, ekkor az oroszok váltották le, és helyébe
Gerő Ernőt tették. Az amerikaiak ezekben az időkben nagyon óvatos politikát
folytattak, ami elsődlegesen propagandatevékenységben merült ki, ezért nem
igaz, hogy az 1956-os forradalom a CIA közreműködésével tört ki, hanem belülről
indult el. Ami a végső szovjet katonai beavatkozást illeti, abban a szovjet
vezetők között sem volt egyetértés: Hruscsov először nem kívánt beavatkozni,
később azonban a keményvonalasok mellé állt. Kádár János Moszkvában először
szintén a katonai erők bevetése ellen lépett fel és Nagy Imrét támogatta, később
azonban ő is megváltoztatta álláspontját, és az oroszok is mellé álltak. A
szerző végső elemzése: a magyar forradalom szocialista forradalomnak indult,
demokratikus fordulatot akart, valójában azonban nem voltak meg az ehhez
szükséges alapok, „mivel a politikai és a gazdasági célok nem estek egybe, és
objektíve nehéz lett volna azokat összebékíteni. De nem szabad alábecsülni azon
nacionalista és katolikus erők kapacitását sem, amelyek a rendszeren nyílt
réseket akarták kitágítani.” Mindenesetre az 1956-os represszió után Kádár
enyhített a szorításon, és igyekezett „minimális jólétet” biztosítani
(‘gulyásszocializmus’). Felbukkan még Nyers Rezső neve is: ő a Gorbacsovval
történt találkozóján a szocialista tulajdonviszonyok revideálását ajánlotta. A
magyar kormány ezek után úgy döntött, hogy „hatékonyabban használja fel a
rendelkezésre álló tőkét.” Magyarországon a „kapitalizmus és a demokrácia
visszaállítása békésen zajlott le, és ezt a szovjet vezetők tudomásul vették.”
Igényes,
nagy tudást és történelmi rálátást tükröző könyvből ismerhetjük meg a XX.
századot és a XXI. század elejét. Vitázni persze lehetne a szerzővel bizonyos
megállapításaival kapcsolatban, de tény: igyekezett mindvégig szenvedély- és
indulatmentesen, ítélete szerint a legobjektívabb módon közelíteni az általa
tárgyalt témákhoz. Ezekből ugyancsak sokhoz hozzászólt mind területileg, mind
politikailag, mind – és ez nagyon szimpatikus és követendő vonása – a kultúra
szemszögéből is. Ritka manapság az a szerző, aki a történelmet nem csak a történelmi
eseményeken keresztül tárgyalja, hanem a különböző, XX. századi és XX. század
előtti kultúra eredményeivel fűszerezi azt. Így találkozhatunk pl. Jorge Amado,
Henri Barbusse, Ludwig van Beethoven, Henri Bergson, Arthur Conan Doyle, René
Descartes, Albert Camus, Szergej Mihajlovics, Hans Fallada, Johann Wolfgang
Goethe, Franz Kafka, Herbert Marcuse, Bartolomé de Las Casas, Upton Sinclair,
Gregory Peck, Jacques Prévert stb... nevével, műveikkel vagy egyéb irányú
tevékenységük vázolásával. Ezért is nemcsak történészeknek ajánlhatjuk ezt a
könyvet, hanem mindazoknak az olaszul tudóknak, akiket a XX. század minél több
szemszögből érdekel, és az itt olvasottakat névmutató és bőséges bibliográfiai
anyag segítségével is ki szeretnék egészíteni.
Aurelio Lepre: Guerra e pace nel XX secolo. Dai conflitti tra Stati allo scontro de civiltŕ. (Háború és béke a XX. században. Az államok közötti konfliktusoktól a civilizációk ütközéséig). Bologna, Il Mulino, 2005. 537 o.
Kun Tibor