Klió 2006/2.
15. évfolyam
A
nacionalizmus kifejeződése az 1909. évi oszmán parlamentben
Emre
Sencer jelen tanulmányában az 1909-es
év parlamenti vitáin keresztül ábrázolja a balkáni nacionalizmus formáit a
retorikában, emellett azonban e nacionalizmus kifejlődésének okairól és
megjelenési formáiról is számot ad. A szerző a parlamentben felszólaló
küldöttek hozzászólásait elemzi oly módon, hogy a háttérben meghúzódó
nemzeti-nemzetiségi érdekeket is figyelembe véve törekszik a probléma teljes
bemutatására. Ezért is szentel nagy figyelmet annak, hogy minél pontosabban és
hitelesen bemutassa azokat az erőket, illetve a XIX. század végén zajló
folyamatokat, eseményeket, amelyek a balkáni nacionalizmust formálták a Három
Tartomány elnevezésű térségben, amely az utolsó megmaradt balkáni tartományt,
mai nevén Macedóniát jelöli. Rövid földrajzi ismertetés után a terület
bonyolult etnikai, vallási és nyelvi sokszínűségét, történetét vázolja fel,
illetve a Három Tartomány helyzetét és viszonyulását a birodalomhoz. A rövid
terjedelem ellenére elég pontos képet kapunk a térség zavaros helyzetéről, a
folyamatos ellenségeskedések okairól és formáiról. Érdekes és nagyon meglepő
adat, hogy 225 különböző fegyveres alakulat működött Macedónia területén és
ezek mindegyike a nem muzulmán lakosság köréből eredt! (Egyébként a terület
történetével foglalkozó Barbara Jelavich szerint a lakosság nagyjából
kétmillió főre becsülhető ekkor.)
A nemzeti érzelmek
kibontakozásához hozzájárultak a XIX. század nagy eszmei irányzatai, valamint a
nyomtatás elterjedése és az analfabetizmus csökkenése is, hiszen az újságok
nagyon hamar itt is a politikai csatározások színhelyévé váltak, és ezt a
kétélű fegyvert az összes fél ismerte és felhasználta.
A balkáni nacionalizmus
mellett a szerző egy másik nacionalista irányzatot is bemutat, ez pedig a
dinasztia nemzetteremtő hivatalos nacionalizmusa, s itt szintén érdekes kérdést
boncolgat: mennyiben választható el egymástól a dinasztikusság és az egyes
etnikumok érdekei, és vajon az oszmánok és a törökök, illetve a muzulmánok és
az oszmánok között mennyire lehet határvonalat húzni, vagy inkább mennyire nem.
Emre Sencer a belügyminiszter, Husszein Himini pasa beszédével kezdi a viták
elemzését, mint megállapítja, a miniszter jól értesült és pontos, reális képet
ad a Három Tartomány helyzetéről és gondjainak gócait is ismeri az okokkal és
lehetséges megoldási tervekkel együtt. A pasa beszéde sok homályos pontra
rávilágít, és például a fegyveres csapatok számát és nemzetiségi megoszlását is
tőle lehet megtudni, vagyis a legtöbb szabadcsapat, számuk 110, a bolgár etnikumhoz
tartoznak. A katonai és közigazgatási helyzet felvázolása, valamint az etnikai
tarkaság, egyház kérdéskörét szintén elemezte Husszein Himini pasa. A szerző
fontosnak tartotta, hogy megemlítse: a küldöttek nem zavarták meg a beszélőt,
és többé-kevésbé egyetértettek megállapításaival. A későbbi viták alkalmával a
felszólalók megnyilvánulásait és az azokra adott reakciót is kiemeli Sencer,
mint például: a török képviselők erőteljesebb fellépést szorgalmaztak szemben a
miniszterrel, míg a bolgár küldött, Dalcsev a Három Tartomány helyett már a
Macedónia kifejezést használta, ezzel is kinyilvánítva, hogy a területet nem
tekinti a birodalom szerves részének.
Ezzel azonban hatalmas vihart kavart, ezért kénytelen volt visszakozni
és a Három Tartomány terminológiát használni a továbbiakban. A szerző e ponton
rámutat arra, hogy az alkotmányos jogok milyen nagymértékben járultak hozzá a
nemzeti érzelmek kifejlődéséhez.
A görög küldöttek ezzel
szemben a görögök hasznosságát hangsúlyozták a birodalom számára – szemben a
bolgárokkal, akik teljesen görög ellenesek –, a San-Stefanó-i béke szövegét és
a pánszlávizmust is felhasználva azon álláspont támogatására, hogy a görögöknek
kell felügyelnie az összes oszmán területen élő ortodox keresztényt. Ezt
természetesen a bolgárok és később a román küldöttek is ellenezték.
A török küldöttek egyet
értettek abban, hogy a Balkán problémáit nem lehet megoldani az egyház
kérdésének rendezése nélkül. Közöttük is megjelent már a nemzeti érzület
kifejezése, hiszen első ízben használták a török szót önmagukra vonatkozóan.
A viták során két retorikai
törekvés figyelhető meg, egyrészt a saját identitás kikristályosítása és
elkülönítése a többitől, illetve amennyire lehet, a jövőre vonatkozóan
kiváltságokat és jogokat szerezni az oszmán kormányzattól. Vagyis, ahogy a
szerző rámutat, a görögöknek és bolgároknak fontosabb volt elkülöníteniük
magukat egymástól, semmint a törököktől.
A parlamenti felszólalások a
nacionalizmus válfajait és eszméit tükrözik azzal a hevességgel, amely a
későbbiekben meghatározza majd a Balkán életét a parlamenti kereteken kívül.
A tanulmány mindenki számára
hasznos lehet, akik a Balkán XX. századi történetével foglalkoznak, hiszen az
ideológiai viták és az azokban szereplő tények nagyon pontosan leképezik a
térség etnikai-vallási viszonyainak gyökereit, a konfliktusok okait. A Balkán
történetével magyar nyelven Barbara Jelavich is foglalkozik, de ő a hangsúlyt a
történetre, az események menetére és az egymással összefüggő mozzanatok
bemutatására helyezi. Emre Sencer ugyanakkor egy ezidáig Magyarországon kevéssé
ismert forrást, parlamenti vitákat elemez, amely az Oszmán Birodalom
alkotmányos történetéhez is adalékul szolgál. Sajátos szemszöge átemeli az
ország és térség történetének vizsgálata felett és egyfajta
társadalompolitikai-eszmei történetet, átalakulást mutat be nyelvi kifejezéseken,
vitákon keresztül egy ma is forrongó térségben. Aktualitása a kérdésnek
kétségtelen, hiszen ugyanezek a múlt század eleji eszmei impulzusok hatnak a
mai Macedónia és szomszédai életére. A tanulmány közvetlen nyelvezete miatt nem
csupán a kifejezetten a témakörben érdekeltek számára érdekfeszítő munka, hanem
a balkáni kérdésekhez kevésbé értők számára is figyelemfelkeltő és minden
bizonnyal elgondolkodtató olvasmány.
Emre Sencer az Ohio-i Egyetem
Történelmi Intézetének munkatársa, ahol az Oszmán Birodalommal szintén
foglalkozó Carter V. Findley is tevékenykedik.
Emre Sencer: Balkan nationalism in the Ottoman Parliament, 1909 (Balkáni nacionalizmus az oszmán parlamentben, 1909), East European Quarterly, XXXVIII. 2004. 1., 41–63. o.
Kránicz Mónika Emese