Klió 2006/2.
15. évfolyam
A
Második Spanyol Köztársaság külpolitikája a republiká-nus–szocialista
koalíció két éve alatt, 1931–33
A szerző, Luis V. Pérez Gil (1971) a La
Laguna-i Egyetemen (Kanári-szigetek) szerzett jogi doktorátust, kiváló
minősítéssel. Vendégoktatóként és kutatóként többször járt Mexikóban és számos
chilei egyetemen és kutatóintézetben, valamint Magyarországon, a Pécsi
Tudományegyetem Latin-Amerikai Központjában. Több monográfiát és mintegy 30
cikket publikált szakfolyóiratokban a nemzetközi jog, a nemzetközi kapcsolatok
és a nemzetközi kapcsolatok történetének témakörében.
Jelen
munkájában a Második Spanyol Köztársaság (1931–1936) történetének egy sajátos
szegmensével, a republikánus-szocialista koalíció két évének (1931–1933)
külpolitikájával foglalkozik. A témaválasztást kellően indokolja az a tény,
hogy a bemutatni kívánt időszak, illetve a Második Köztársaság egészének
története mindmáig a spanyol történetírás vitatott fejezeteihez tartozik. Ez
különös tekintettel érvényes az 1931–33 közötti időszak külpolitikájára
vonatkozóan, amelynek hátterét a gazdasági világválság, másrészt a Népszövetség
által létrehozott kollektív biztonsági rendszer meggyengülése és az egyre
bizonytalanabbá váló nemzetközi helyzet adta.
A
szerző elsődleges célja, hogy a rendelkezésére álló források felhasználásával
alátámassza és igazolja koncepcióját, miszerint az 1931–1933 között kormányon
lévő polgári baloldali és szocialista párti politikusok sikeres lépéseket
tettek annak érdekében, hogy Spanyolországban a monarchia bukása után új,
határozott irányvonalú külpolitika bontakozhasson ki, összhangban a
népszövetségi rendszer alapelveivel: a békés együttműködés és a kollektív
biztonsági rendszer melletti elkötelezettség alapján.
A
mű rendkívül széles forrásbázisra épül: a spanyol külügyminisztérium levéltári
anyaga és az európai nagyhatalmak követeinek jelentései mellett a korabeli
parlamenti naplókra és reprezentatív sajtóorgánumokra is hivatkozik. Emellett a
szerző igen bőséges és sokoldalú szakirodalmat használt fel, ezek közül is
kiemelkednek a kortárs politikusok és diplomaták visszaemlékezései. A vitatott
kérdésekben a szerző saját állásfoglalása mellett folyamatosan ismerteti a
szakirodalom eltérő véleményét.
A könyv 20 fejezetből épül
fel. Az első fejezetben Pérez Gil Spanyolországot középhatalomként definiálja
a két világháború közötti Európa hatalmi viszonyainak koordináta rendszerében.
A maga részéről a spanyol nagyhatalmi státusz végét az 1815-ös bécsi
kongresszustól datálja. Rövid áttekintést ad Spanyolország 1815–1931 közötti
történetéről és hatalmi súlyának változásáról. A középhatalmi státuszt
meghatározó tényezők (földrajzi, geopolitikai helyzet, stb.) tükrében bemutatja
az ország sajátos katonapolitikai, gazdasági és belpolitikai viszonyait,
különös tekintettel a hadsereg politikai szerepvállalására.
A második fejezetben felvázolja
a Köztársaság április 14-i kikiáltásának előzményeit és körülményeit, és
ismerteti az Ideiglenes Kormány összetételét. Hangsúlyozza, hogy a rendkívül
heterogén monarchiaellenes politikai erők nem rendelkeztek határozott
programmal. Éppen ez volt az – egyik – oka az 1930. augusztus 17-én létrejött
San Sebastian-i paktumon alapuló koalíció hanyatlásának, majd megszűnésének. Az
1931. júniusi alkotmányozó gyűlési választás eredményeként
republikánus–szocialista koalíció került hatalomra Spanyolországban.
A következő, harmadik
fejezetben az új vezetés nemzetközi programját ismerteti a szerző, amelyet –
másoktól eltérően – koherens programnak ítél meg. Főbb pontjai: aktív részvétel
a Népszövetségben, a külkapcsolatokban prioritást élvező országok: Franciaország,
Nagy-Britannia és Portugália, a hatalmi egyensúly megőrzése a
Nyugat-Mediterráneumban, a marokkói jelenlét fenntartása, a latin-amerikai
köztársaságokkal való kapcsolat. Rendkívül precíz és lelkiismeretes kutatóként
részletes bibliográfiával szolgál az olvasónak a témába vágó állásfoglalásokat
illetően. Pérez Gil az 1931–1933 közötti időszak legkiemelkedőbb köztársasági
politikusaként – Salvador de Madariagával egyetértve – Manuel Azańát, a
republikánus–szocialista koalíció kormányának vezetőjét nevezi meg. Madariaga a
Népszövetségben képviselte a Második Köztársaságot, majd – mellette – párizsi
követként is működött. Óriási tapasztalattal, szakértelemmel és személyes
presztízzsel rendelkező diplomata volt, aki azonban konkrét instrukciók híján nagyon
gyakran személyes politikát kellett, hogy folytasson a Népszövetség fórumain. A
korszak rendkívüli fontosságra számot tartó forrása a Madariaga által 1932.
május 27-én, Párizsban készített részletes feljegyzés, amelyben Spanyolország
új külpolitikáját vázolta fel. Ennek két alapvető pontja volt: aktív szerepet
vállalva a Népszövetségben kívülről konszolidálni az új rendszert, illetve
védelmezni a nemzeti érdekeket.
A negyedik fejezetben a
kormánnyal szemben álló politikai pártok külpolitikai koncepcióját ismerteti a
szerző. Elsőként a monarchiaellenes koalíció egyetlen jobboldali
csoportosulásáról, a konzervatív Liberális Köztársasági Jobboldalról (DLR)
szól, amely azonban a júniusi választáson tanúsított gyenge szereplése folytán
egyre kevesebb szerepet játszott a köztársasági politika alakításában, főként
miután a párt vezetőjét, Niceto Alcalá Zamorát 1931. decemberében a köztársaság
elnökévé választották. A vezér nélkül maradt párt nem rendelkezett konkrét
külpolitikai programmal, ezért valójában vezetőjének személyes álláspontjáról
lehet csak beszélni. Alcalá Zamora az aktív semlegesség politikáját tartotta
követendőnek, a lehető legjobb viszonyra törekedve mind a nagyhatalmakkal, mind
Spanyolország szomszédjával, Portugáliával. A köztársaság centrum pártja, az
Alejandro Lerroux vezette Radikális Párt az 1931. júniusi választás eredményeként
a szocialisták után a második legnagyobb parlamenti erőnek mondhatta magát,
ennek ellenére ez a párt sem rendelkezett kidolgozott külpolitikai programmal.
Ez annál is inkább szembeötlő, miután Lerroux volt a Második Köztársaság
Ideiglenes Kormányának külügyminisztere. (Bár elmondhatjuk, hogy a korszakra
vonatkozó, meglehetősen ellentmondásos szakirodalom egyetlen kérdésben ért
egyet: Lerroux tökéletes alkalmatlanságában a külügyminiszteri poszton.) A
Köztársaság kikiáltása után két héttel jött létre a Nemzeti Akció (1932-től
Népi Akció) elnevezésű jobboldali katolikus párt, amelynek vezetője, Gil
Robles, a kormányformát illetően legalista álláspontra helyezkedett. A párt
külpolitikára vonatkozó álláspontját illetően, ők is a semlegesség politikáját
tartották követendőnek, illetve a status quo megőrzését a Mediterráneumban. Az
1933. márciusában – a Népi Akció aktív közreműködésével – létrejött nagy
katolikus, jobboldali gyűjtőpárt, az Autonóm Spanyol Jobboldal Pártja hasonló
elveket vallott, kiegészítve a Népszövetségi aktív szerepvállalás
támogatásával. Pérez Gil szerint összességében elmondható, hogy a katolikus
jobboldal külpolitikai koncepciója csak minimálisan, mindössze két ponton
különbözött a kormányzó koalíció programjától: a Szentszékhez fűződő viszony,
illetve a fasiszta Olaszország iránti szimpátia kapcsán. A karlista illetve
alfonziánus monarchisták a Pérez Gil által vizsgált időszakban nem játszottak aktív
szerepet a politikában, ezért külpolitikai elképzeléseik a teória szintjén
mozogtak. Az 1933-ban konszolidálódó spanyol fasizmus a hagyományos társadalmi
modell tagadására épült, külpolitikai elveit tekintve pedig elutasította az
„álszent” európai kollektív biztonsági rendszert. Agresszív külpolitikai
célokat fogalmazott meg, beleértve a gyarmati terjeszkedést és Gibraltár
visszaszerzését, valamint ibér föderáció létrehozását Portugália bevonásával.
Konkrét külpolitikai programmal azonban – Pérez Gil szerint – ez az irányzat
sem rendelkezett. Az ekkor még politikailag jelentéktelen Spanyol Kommunista
Párt – külpolitikai céljait illetően is – teljesen alárendelte magát a
Kommunista Internacionálé elképzeléseinek. Kezdettől fogva elutasította a
köztársaságot és annak politikáját.
Az ötödik fejezetben (melynek
címe: Biztonsági és védelmi politika, semlegesség és katonai szervezet) a
Köztársaság védelmi programjának – sokak által vitatott – létezését igyekszik
bizonyítani a szerző. Pérez Gil szerint egymástól elkülönítve beszélhetünk
kül-, katona- és védelmi politikáról. Erre vonatkozó érvelése mindenekelőtt – a
kormányfői tisztség mellett a hadügyminiszteri feladatokat is ellátó – Azańa
koncepciójára támaszkodik, amit a politikus parlamenti beszédei és naplófeljegyzései
alapján rekonstruál a könyv lapjain.
A következő fejezet a
köztársasági külpolitika céljairól szól. Pérez Gil véleménye szerint ennek
kapcsán nem voltak jelentős nézeteltérések a köztársasági vezetők között.
Ebben a fejezetben gyakorlatilag ismét felsorolja a köztársaság – egyik korábbi
fejezetben már felvázolt – rövid és hosszú távú célkitűzéseit.
A hetedik fejezetben az új
rendszer nemzetközi elismerésének lépéseit rekonstruálja. A fő probléma ezzel
kapcsolatban a „de facto” kormány „de jure” elismertetése volt. A köztársaság
kikiáltását követő napokban számos európai ország, Franciaországgal az élen,
sorra ismerte el az új spanyol rezsimet. Egyedül Nagy-Britannia tanúsított
nagyobb óvatosságot, de – hogy le ne maradjanak a franciák mögött – április
22-én a britek is elismerték az új kormányt. (Magyarország április 24-én tette
meg ezt a gesztust.)
A nyolcadik fejezet a
külügyminisztérium és a diplomáciai kar reformja címet viseli. A vizsgált két
éves republikánus-szocialista kormányzás időszaka alatt mindössze három
külügyminiszter váltotta egymást, ami meglehetős stabilitást feltételez a
külpolitikai irányvonalban, főként a későbbi, egyre labilisabb politikai
helyzethez képest. Pérez Gil leszögezi, hogy a diplomáciai kar a Második
Köztársaság periódusa alatt ideológiai és társadalmi értelemben egyaránt távol
állt a köztársaságtól, aminek később komoly következményei lettek. Tömeges
elmozdítások – a legfontosabb pozíciókat leszámítva – csak az 1932. augusztusi
Sanjurjo-féle sikertelen puccskísérlet után történtek. A teljes diplomáciai kar
reformjára azonban később sem került sor. Ez a felelős vezetők
döntésképtelenségének, másrészt pedig a megfelelő eszközök hiányának a
számlájára írható.
A következő fejezetben a
Népszövetség szervezeteiben való részvételt elemzi a szerző. Ennek háttereként
megemlíti az 1931-től kibontakozó és egyre mélyülő nemzetközi politikai
válságot. Spanyolország szerepvállalását kissé megnehezítette a monarchista
többségű államok bizalmatlansága a fiatal köztársasággal szemben, de nem sokat
segített ezen a helyzeten Lerroux inkompetens magatartása sem. Ennek ellenére
Spanyolország aktív szerepet vállalt a Népszövetség különböző szervezeteiben,
illetve 1931 szeptemberében a szervezet soros elnöki tisztje is neki jutott.
A tizedik fejezet a kollektív
biztonsági rendszer ellen irányuló első támadásokat elemzi. Ennek hátterében
Pérez Gil szerint a világgazdasági válság 1931-re már Európát is utolérő
hulláma állt, amire a nemzetgazdaságok protekcionista gazdaságpolitikával reagáltak.
Ennek viszont rendkívül negatív hatása volt az amúgyis súlyos gondokkal küzdő
európai országokra. 1933 júniusában világgazdasági konferenciát rendeztek
Londonban a helyzet orvoslására, ám az összehangolt cselekvésre alapozott
konferencia teljes kudarccal zárult. Ismét a nemzeti megoldások kerültek
előtérbe. Az első komoly kihívást a kollektív biztonság tekintetében Japán Kína
elleni agressziója jelentette 1931 szeptemberében. Az 1932-ben összehívott
leszerelési konferencia is hasonló kudarcot szenvedett, ami közvetlen hatással
volt Spanyolországra is: a meghirdetett pacifista külpolitika ellenére
fegyverkezni kellett, aminek költségét a reformok költségvetéséből
csoportosították át.
Az 1932-es leszerelési
konferencia a témája a tizenegyedik fejezetnek, ahol Spanyolország is aktív
szerepet vállalt. A köztársasági külpolitikai program sarkalatos pontja – a
nemzetbiztonság mellett – a kollektív biztonság és a lefegyverzés gondolata
volt. Madariaga véleménye szerint a Népszövetségben egyedül Spanyolország
rendelkezett „higgadt” állásponttal a fegyverzetkorlátozás kérdésében, amikor
indítványában az egyes országok fegyverkezési költségeinek a költségvetés 10
százalékára való csökkentését javasolta. Pérez Gil azonban hangsúlyozza, hogy a
spanyol álláspont sem volt egységes ebben a tekintetben. A hivatalban lévő
külügyminiszter, Zulueta és Madariaga között komoly ellentétek feszültek. A
konferencia három szakaszban zajlott 1932. február és 1933. október között. Már
1932-től új történelmi helyzet bontakozott ki a nemzetközi kapcsolatok viszonylatában.
A sorra kirobbanó konfliktusok mellett döntő szerepe volt ebben a folyamatban
Hitler hatalomra kerülésének 1933 januárjában, majd a náci rendszer agresszív
fenyegetéseinek. A folyamat betetőződéseként Németország 1933 októberében
kivonult a leszerelési konferenciáról. Közben Spanyolországban is belpolitikai
válság alakult ki, majd megbukott a republikánus-szocialista koalíció. Az új
külügyminiszter, Sánchez Albornoz óvatosságra intett, és semleges pozíciót
igyekezett kialakítani a nagyhatalmak viszonylatában.
A következő fejezet témája: a
latin-amerikai konfliktusok és a spanyol beavatkozás. A szerző által vizsgált
időszakban két jelentős, határproblémák folytán kirobbanó konfliktus zajlott a
térségben: a Chaco és a Leticia. Mindkettő – gyökerét tekintve – a függetlenség
kivívása körüli időkre vezethető vissza. A Chaco konfliktus Bolívia és Paraguay
között robbant ki 1932-ben és 1935-ig elhúzódó, tetemes emberi és anyagi
áldozatokkal járó háborúvá szélesedett. Spanyolország, mint közvetítő hatalom,
tehetetlennek bizonyult. Komoly belpolitikai viták kísérték az Egyesült Államok
latin-amerikai hegemóniáját is szemmel tartó spanyol álláspont kialakítását a
kérdésben. Végül a probléma békés rendezésére irányuló spanyol erőfeszítések
kudarcot vallottak. 1935-ben Paraguay is kivonult a Népszövetségből. A háborút
az 1938-as békeszerződés zárta le, amelynek értelmében Paraguay 168 ezer km2-t
szerzett meg magának a Chaco területéből. A másik konfliktus Peru és Kolumbia
között robbant ki 1932 szeptemberében. Ennek megoldását kedvezően befolyásolta
a nagyhatalmak közönye.
A tizenharmadik fejezetben a –
korábban már említett – világgazdasági konferenciáról és más népszövetségi
ügyek spanyol vonatkozásairól ír a szerző. Spanyolországot viszonylag kevésbé
érintette a válság, amelynek oka a gazdaság elmaradott viszonyaiban keresendő,
amiből kifolyólag az ország nem kapcsolódott szervesen a világgazdaság
vérkeringéséhez sem. Az egyre mélyülő gazdasági és nemzetközi válság egybeesett
a Népszövetségben végrehajtott tisztújítással is: 1932 októberében a francia
Avenol személyében új főtitkárt neveztek ki az egyre tehetetlenebbnek bizonyuló
nemzetközi szervezet élére.
A tizennegyedik fejezetben
Pérez Gil a spanyol köztársasági külpolitika egyik fő irányvonalát: a
Franciaországhoz fűződő viszonyt mutatja be. A cím magáért beszél: „közeledés
kontra távolodás”. A szerző rámutat a francia politikai modell elsődleges
szerepére a spanyol értelmiségi közgondolkodásban. A Második Köztásaság létrejötte
ellentmodásosan érintette a szomszédos nagyhatalmat. Franciaország érdeke
mindenképpen egy alárendelt, „befolyásolható” Spanyolország volt. Ennek
érdekében igyekezett minél hatékonyabban fellépni Herbette francia követ. A
kezdeti óvatos tartózkodást követően, 1932 folyamán közeledés tapasztalható a
franciák részéről, de mindvégig a „húzd meg, ereszd meg” politikáját folytatták
a Második Köztársasággal.
A következő fejezet a
Mediterráneum témáját taglalja. A hatalmi egyensúly kialakításának kérdése
geostratégiai szempontból prioritást élvezett a köztársaság külpolitikai
koncepciójában. Ennek meghatározó tényezője az Olaszországhoz fűződő viszony
volt, amely – az ideológiai eltérések ellenére – szívélyesnek nevezhető a
vizsgált időszakban is. A kezdeti fenntartások után, 1932 augusztusától (a
Sanjurjo-puccs kudarca) normalizálódott a két ország közötti kapcsolat. Majd
1934-től ez átalakul a köztársaság ellen irányuló szervezkedés támogatásává.
A tizenhatodik fejezet a
szintén elsőbbséget élvező portugál–spanyol kapcsolatok alakulását mutatja be,
amelynek meghatározó momentuma a XIX. századi gyökerekre visszavezethető
iberizmus gondolata. A két nép esetleges konföderációjának gondolatát a
portugálok mereven elutasították, de a spanyol köztársasági politikusok sem
szorgalmazták ennek megvalósítását. Az új, demokratikus spanyol berendezkedés
egyre növekvő félelemmel töltötte el a tekintélyuralmi rendszerrel rendelkező
Portugáliát. Nem véletlenül. Manuel Azańa kormánya hivatalosan a be nem
avatkozás politikáját vallotta a szomszédos országgal kapcsolatban, valójában
azonban aktívan – pénzzel és propagandával – támogatta a portugál ellenzék
törekvéseit. (Miközben Portugália menedéket adott a spanyol köztársaság
ellenségeinek.) A két ország között a balodali koalíció bukását követően
tapasztalható közeledés.
A következő, tizenhetedik
fejezetben Nagy-Britannia és a nagyhatalmak Spanyolországhoz fűződő kapcsolatát
veszi górcső alá Pérez Gil. A britek – a franciákhoz hasonlóan – óvatosságot és
bizalmatlanságot mutattak a fiatal spanyol köztársaság irányában, védve a brit
befektetők érdekeit. Ennek hátterében a kommunista veszély feltételezése állt,
amelyre fel is hívták a köztársasági vezetők figyelmét. Azańa célja a brit
befolyás és a britektől való függés mértékének csökkentése volt.
Nagy-Britanniát aggodalommal töltötte el a francia–spanyol közeledés is, mivel
úgy vélte, a Mediterráneumban Spanyolországnak egyensúlyozó szerepe van.
A tizennyolcadik fejezet az
új, náci Németország születésével foglalkozik, illetve a spanyol-német
kapcsolatok elemzésével. Pérez Gil rámutat arra, hogy a ’20-as évek óta létező
közös technikai, katonai program (tengeralattjáró építése) a köztársaság
kikiáltása után is érvényben maradt. Diplomáciai kellemetlenséget okozott
azonban az új berlini követ, a szocialista Álvarez del Vayo személyével szemben
tanúsított elutasító magatartás a németek részéről, amely megismétlődött a
szintén szocialista Araquistain esetében is. Ennek ellenére a kölcsönös
tisztelet és szívélyesség jellemezte a két ország közötti viszonyt a
republikánus–szocialista koalíció időszakában. A már említett közös technikai
programot is sikeresen befejezték. Hitler hatalomra jutása sem befolyásolta
jelentősen a kapcsolatot, bár az új náci rendszer sem konszolidálódott a
vizsgált időszak végéig. Ennek oka, hogy a náci vezér számára Spanyolország
érdektelen hatalomnak számított. A szerző kiemeli, hogy igen élénk kulturális
kapcsolat létezett a két ország között.
Az utolsó előtti fejezetben a
Szovjetunióval foglalkozik a könyv. A szerző részletesen bemutatja a szovjet
„gazdasági csoda” történetét a sztálini diktatúra éveiben, hangsúlyozva, hogy a
szovjet politikai rendszer konszolidációja egybeesett a nemzetközi helyzet
egyre ingatagabbá válásával. A spanyol köztársasági politikusok számára a
legnagyobb problémát a Szovjetunió hivatalos elismerésének kérdése jelentette.
1927 óta sajátos kereskedelmi kapcsolat létezett a két ország között: írásos
szerződés nélkül Spanyolország jelentős mennyiségű kőolajat, illetve kőolajszármazékokat
vásárolt a Szovjetuniótól. A kölcsönös elismerés azonban csak 1933 júniusában
történt meg, amelyben nagy szerepe volt az új spanyol külügyminiszternek, a
szocialista Fernando de los Ríosnak is. Madridi szovjet követség létrehozásáról
azonban egészen a polgárháború kirobbanásáig nem történt döntés.
Az utolsó, meglehetősen
terjedelmes fejezetet a hispán-amerikai köztársaságokkal folytatott kapcsolat
ismertetésének szentelte a szerző. A magyar köztudatban Latin-Amerika néven
ismert térség a köztársasági külpolitika egyik legfontosabb területe volt. A
volt spanyol gyarmatokkal a közös nyelven túl, a közös történelmi múlt is
összekötötte Spanyolországot. A ’30-as évek elején új helyzet alakult ki
Latin-Amerikában, amely kedvezőtlenül befolyásolta Spanyolország törekvéseit.
A gazdasági világválság rendkívül súlyosan érintette a világpiacnak teljesen
kiszolgáltatott latin-amerikai országokat. Másrészt az Egyesült Államok
hegemóniájával is számolnia kellett a spanyol köztársasági politikusoknak. Éppen
ezért Azańa – Madariagával egybehangzóan – nem Latin-Amerikát tartotta a
köztársasági külpolitika legfőbb célpontjának. A Második Köztársaság létrejötte
a latin-amerikai közvéleményt is erősen megosztotta. Szívélyes kapcsolat csak
Chilével és Mexikóval jött létre (utóbbi később, a polgárháború után a
köztársasági emigráció központja lett). Rendkívül problémásan alakult a
kapcsolat a diktatórikus berendezkedésű Argentinával (később Franco elsőszámú
gazdasági partnere lett), illetve Kubával, ahol éppen Antonio Machado hozott
létre diktatórikus rezsimet. Éppen ezért a köztársasági külpolitika reális
célkitűzései intenzív kulturális kapcsolatok kiépítésére szorítkoztak, amelyet
azonban súlyos anyagi és személyi problémák nehezítettek.
Pérez Gil könyve több szempontból
is hiánypótló munka a Második Köztársaság történetére vonatkozóan. A
külpolitika kevéssé kutatott és alapvetően negatívan értékelt fejezete a
köztársasági időszaknak. A vizsgált periódus, azaz az 1931–1933 közötti
esztendők rövid, ám annál bonyolultabb és ellentmondásosabb időszakát ölelik
fel nem csupán a spanyol jelenkori történelemnek, hanem a nemzetközi
kapcsolatok történetének is. A szerző mélyreható, precíz és tudományos igényű
megközelítésével meggyőzően bizonyítja tézisének létjogosultságát: a
republikánus-szocialista koalíció a nemzetközi feltételrendszerhez igazított,
Spanyolország adottságait figyelembevevő, koherens külpolitikai koncepcióval
rendelkezett.
Luis V. Pérez Gil: La política exterior en el Bienio republicano-socialista (1931–1933): Idealismo, Realismo y Derecho internacional (Külpolitika a republikánus-szocialista kormányzás két éve alatt, 1931–1933): idealizmus, realizmus és nemzetközi jog). Atelier Kiadó, Barcelona, 2004. 339 o.
Zalai Anita