Klió 2006/3.
15. évfolyam
Tiroli, dél-tiroli, trentói
egyházi közösségek a középkorban és a kora újkorban
Többéves vállalkozás eredményeként napvilágot látott
kézikönyvet bocsátottak a téma iránt érdeklődők – elsősorban a szakemberek –
rendelkezésére a szerkesztők. A munka nem kevesebbre vállalkozik, minthogy
három szomszédos régió Tirol, Dél-Tirol és Trentino székes- és
társaskáptalanjait, ágostonos és premontrei kanonoki közösségeit bemutassa a
középkor és a kora újkor évszázadaiban. A munka és ezáltal a kötet előképéül is
a tübingeni egyetemen korábban megindult kutatások és azok eredményeit
tartalmazó kötetek szolgáltak, melyek a Baden-Württemberg tartományban
található káptalanokat, apátságokat (Stiftskirche) állították vizsgálatuk
középpontjába. A kötet ahhoz a – nyugodtan mondhatjuk – összeurópai kutatási
irányzathoz csatlakozik, melynek fókuszában a középkori és a kora újkori
egyházi közösségek komplex vizsgálata áll. A ’90-es évektől ismét reneszánszát
élő székeskáptalanokat és kollegiális egyházakat vizsgáló elemzések az
egyháztörténeti aspektus mellett nagy figyelmet fordítanak a társadalom-,
város-, mentalitás-, családtörténeti tényezőkre, valamint az egyes intézmények
személyi összetételét befolyásoló lokális, regionális, országos, nemzetközi
(elsősorban a pápaság), személyes és politikai összefüggésekre.1 A kötet első része hét
tanulmányt (hat német, egy olasz nyelvű) tartalmaz, melyeket a dolgozatok rövid
bilingvis (német-olasz) kivonata követ. A második rész a régiókban található 14
egyházi közösségről készített részletes katalógus.
A szerkesztők jegyezte
bevezetést – mely a vállalkozás és a kötet létrejöttét vázolja fel (és amely
egy esetleges jövőbeni hasonló magyar projekt szempontjából sem érdektelen)2 – Sönke Lorenz rövid összefoglalása követi, az
általa irányított tübingeni kutatócsoport munkájáról. (23–25. o.) 1999-ben
indult a vállalkozás az egyetem honismereti és történeti segédtudományi
tanszékén, melyet kezdettől fogva támogatott a Rottenburg–Stuttgarti Egyházmegye
Akadémiája. A koordinációt végző háromfős team munkájába kezdettől fogva
bevonta az egyetem hallgatóit, akik szemináriumi dolgozatokat, diplomamunkát,
majd közülük többen doktori értekezést készítettek a tartomány egy-egy egyházi
közösségéről. Mindezidáig öt nagy konferencián tárgyalták a kutatás
szempontjából fontos részterületeket, ezek közül eddig három kötet jelent meg.
Helmut Flachenecker tanulmánya (27–31. o.) az alapítványi egyházak
középkori alapfeladatait vázolja fel. A korábbi kutatások alapján többek közt
rámutat arra, hogy a közös élet felbomlását követően ezek az intézmények
fontossá váltak mind az egyházi (pápa, érsekek, püspökök), mind pedig a világi
(császár, király, hercegek, grófok, városok) hatalmak számára, hiszen saját
híveik bejuttatásával fontos pozíciókat tudtak szerezni az intézményekben,
mely tovább erősítette helyzetüket az adott területen. Klaus Brandstätter
a székeskáptalanok fejlődésének főbb jellemzőit mutatja be a kezdetektől az
újkorig (33–41. o.). A székeskáptalanok különösen kiemelt helyet foglalnak el a
Stiftskirchék között, hiszen történetük (és személyi állományuk is) szorosan
összefonódott az egyes püspökök és az egyházmegye történetével, a környék
egyéb hatalmi tényezőivel, amely egyben világi hatalmat is biztosított
számukra. Ezért szenteltek kutatásuknak megkülönböztetett figyelmet már a
XIX. század vége óta, különösen Németországban. A székesegyházak kanonoki
közösségeiben a legfontosabb fejlődési-átalakulási folyamatok a XIII. századra
lezáródtak. A szerző kiemeli az egyházi és világi uralkodók azon törekvéseit,
hogy a kanonokok közül kerüljenek ki káplánjaik, diplomatáik, kormányzati
szakembereik. Ez szintén Európa-szerte alkalmazott rendszer volt, amelybe
természetesen Közép-Kelet-Európa országai is beleértendők. Megjegyzendő, hogy a
szisztéma természetesen fordítva is működött: az uralkodók egy-egy stallummal
jutalmazták (fizették) a szolgálatukban lévő személyeket.3
Emanuelle Curzel tanulmányában (43–49.) a trienti egyházmegye vidéki
papi közösségeit mutatja be. Az egyházmegye területén ugyanis a középkor
folyamán klerikus közösségek folytattak közös életet a vidéki keresztelőegyházakban
és az alájuk tartozó kápolnákban. A püspökség területén egykor létező 80
plébánia közül 20 esetében kimutatható klerikus közösség, amely kvázi
társaskáptalanként működött. E közösségek a XIII. század első felében gyakran
összetűzésbe kerültek a püspökkel és a székesegyház kanonokjaival a közösség
élén álló pap (Erzpriester) kinevezése miatt. Ezek a közösségek aztán a közös
vagyon felosztása következtében egyre inkább csak bevételi forrást kezdtek
jelenteni konkrét lelkipásztori feladatok ellátása nélkül (sine cura
animarum), melynek következtében a XIV. század folyamán elsorvadtak.
Megjegyzendő, hogy a középkori Erdély területén mintegy 20 ilyen közösség (Landkapitel)
működött a szászok lakta területeken, ott dékánnak hívták a vezetőt.4
Margaret Friedrich a koraújkori osztrák egyházi közösségek általános
fejlődését vázolta fel. (51–65. o.) A szerző rámutat a rendi politikában
játszott fontos szerepükre, hiszen az uralkodókhoz közel álló intézményekről
lévén szó, nagy szerepet játszottak a centralizált államigazgatás kiépítésében.
Ugyancsak rövid áttekintést kapunk az egyházi közösségek barokk vallásosságban
és az ismét fellendülő zarándoklatokban játszott szerepéről.
A tiroli kanonissza
közösségekről nyújtanak áttekintést dolgozatukban Julia Hörmann és Ursula
Stanek. (67–80. o.) Kiemelik annak fontosságát, hogy a szerzetesi
közösségeket nem szabad az őket körülvevő tágabb kör-nyezetből kiragadva
vizsgálni, mindenekelőtt az egyes társadalmi csoportok velük szemben támasztott
koronként változó igényeit kell szem előtt tartanunk. Így példának okáért
tekintetbe kell venni az egyes alapítások hátterében egyértelműen kimutatható
súlyponteltolódásokat: míg a korai közösségek esetében a világtól való
elvonulás és a vallásos életforma álltak előtérben, addig a korújkorban egyre
inkább az egyes kolostorok tagjairól való gondoskodás vált hangsúlyossá.
A tanulmányokat Walter
Schneider összefoglalása zárja a vizsgált területek ispotályairól. (81–89.
o.) A középkorban mintegy 50 út menti és ugyanennyi falusi, városi ispotály
létét lehet igazolni. Sok esetben nem lehet egyértelműen kimutatni, hogy az
adott karitatív intézmény egyházi vagy laikus közösség (testvérület) irányítása
alatt állt-e. Egyházi testületek közül a székeskáptalanok, lovagrendek,
reguláris kanonokrendek működtetettek ispotályokat, míg a koldulórendek
egyáltalán nem. A leprozóriumokat a szokásnak megfelelően a vizsgált régiókban
is világi konfraternitások igazgatták. Lényeges különbség az olaszok lakta
Trentino és a németnyelvű régiók között, hogy míg az előző területen a községi
(falusi, városi) ispotályok patrocíniuma vagy a plébániáéval vagy pedig az
ispotály melletti temploméval azonos, addig az utóbbiakban minden esetben
Szentlélek a védőszentjük.
A kötet második részében
helyet kapó katalógus (99–316. o.) igen könnyen használható, áttekinthető,
ugyanakkor minden alapvető információt tartalmaz. A szerzők bevallottan a
tübingeni minta, és a Helvetica Sacra kötetei5
alapján adták közre az adattárnak, katalógusnak szánt, de valójában annál sok
esetben bővebb kézikönyvrészt. A következő elrendezésben találhatjuk meg az
egyes intézményekre, közösségekre vonatkozó adatokat: 1. rövid információk – az
intézmény elhelyezkedése (város, tartomány, egyházmegye), névváltozatok,
patrocíniumok, alapítás ideje, kegyurak, feloszlatás dátuma; 2. történeti
áttekintés, melyben minden lényeges adat (pl. káptalan felépítése, statútumok, személyi
összetétel) szerepel; 3. kulturális jellemzők (iskola, egyetemi tanulmányok,
tudományos művek); 4. építés- és művészettörténeti specifikumok (épület-,
városépítészet); 5. az intézmény címerei és pecsétjei; 6. ábrázolások, térképek
jegyzéke; 7. prozopográfia (prépostok, néhány esetben egyéb méltóságviselők is)
8. a testületre vonatkozó legfontosabb levéltári források. Végezetül nézzük a
bemutatott intézmények listáját! A brixeni (Ludwig Tavernier), és a
trentói székeskáptalan (Emanuele Curzel); a Miasszonyunk prépostság a
brixeni székesegyház kerengőjében (Rainer Loose); az innicheni Szt.
Candidus és Corbinianus prépostság (Egon Kühebacher); az au-griesi
(Walter Landi, Plazidius Hungerbühler), a neustifti (Theobald
Innerhofer), a St. Michael an der Etsch-i (Hannes Obermair), és a
St. Florian an der Etsch-i (Walter Landi) Ágoston-rendi prépostság, a
wilteni premontrei prépostság (Astrid von Schlachta), a waldei
Miasszonyunk, a sopremontei Szt. Anna (Emanuele Curzel), a Santa Maria
Coronata (Walter Landi), valamint a bozeni (Bernhard Mertelseder)
társaskáptalan.
A kötet végén található a
rövidítés- és az igen bőséges forrás-, valamint irodalomjegyzék (317–349. o.).
A munkát 16 oldal színes képmelléklet egy színes térkép, valamint a szövegek
közt elhelyezett táblázatok, térképek, pecsétrajzok, képek teszik
szemléletessé. A mind tartalmilag, mind küllemében igényes kötetet bátran
ajánlhatjuk az egyház-, társadalom-, művelődés-, művészettörténet (stb.) iránt
érdeklődő hazai szakemberek figyelmébe.
Hannes Obermair, Klaus Brandstätter, Emanuelle Curzel szerk.:
Dom- und Kollegiatstifte in der Region Tirol – Südtirol – Trentino in
Mittelalter und Neuzeit – Collegialitŕ ecclesiastica nella regione
trentino-tirolese dal medioevo all’etŕ moderna (Tiroli, dél-tiroli, trentói
egyházi közösségek a középkorban és a kora újkorban). (Schlern-Schriften 329.)
Innsbruck, 2006. 349 o.
Fedeles Tamás
1. Néhány a számos vonatkozó munka közül: BITTINS, Ursula:
Das Domkapitel von Lucca im 15. und 16. Jahrhundert. Frankfurt/M., 1992.
(Europäische Hochschulschriften, Reihe III. Geschichte und ihre
Hilfswissenschaften Bd. 534.); GABATHULER, Martin: Die Kanoniker am
Grossmünster und Fraumünster in Zürich. Eine Prosopographie von den Anfängen
bis 1316. Bern, 1998. (Europäische Hochschulschriften, Reihe III. Geschichte
und ihre Hilfswissenschaften Bd. 774.); HOLLMANN, Michael: Das Mainzer
Domkapitel im späten Mittelalter (1306-1476). Mainz, 1990. (Quellen und
Abhandlungen zur mittelrheinischen Kirchengeschichte. Bd. 64.); LEPINE, N. David:
Brotherhood of Canons Serving God. English Secular Cathedrals in the Later
middle Ages. Woodbridge, 1995. (Studies in the History of Medieval religion
8.); AUGE, Oliver: Stiftsbiographien. Die Kleriker des Stuttgarter
Heilig-Kreuz-Stifts (1250-1552). Leinfelden-Echterdingen, 2002. (Schriften für
südwestdeutsche Landeskunde 38.); KÖBLÖS József: Az egyházi középréteg Mátyás
és a Jagellók korában. Bp., 1994. (Társadalom- és művelődéstörténeti
tanulmányok 12.); FEDELES Tamás: A pécsi székeskáptalan személyi összetétele a
késő középkorban (1354-1526). Pécs, 2005. (Tanulmányok Pécs történetéből 17.)
2. A magyarországi társaskáptalanok és kolostorok katalógusa
már elkészült, azonban tényleg csak a legalapvetőbb információkat tartalmazza,
így jelentősen bővíthető. Itt elsősorban a közösségek személyi összetételének
feltárására (archontológia, prozopográfia) gondolok. F. ROMHÁNYI Beatrix:
Kolostorok, társaskáptalanok a középkori Magyarországon. Bp., 2000.
3. Ezt vizsgálta egy nemzetközi kutatócsoport: I canonici al
servizio dello Stato in Europa secoli XIII-XVI. Les chanoines au service de l’
Etat en Europe du XIIIe au XVIe siecle. ed. MILLET, Hélene. Modena 1992.
4. MÁLYUSZ Elemér: Egyházi társadalom a középkori
Magyarországon. Bp., 1971. passim; MÜLLER, Georg: Die deutschen Landkapitel in
Siebenbürgen und ihre Dechanten 1192-1848. Ein Rechtsgeschichtlicher Beitrag
zur Geschichte der deutschen Landeskirche in Siebenbürgen. Hermannstadt,
1934-1936. (Archiv des Vereins für Siebenbürgisches Landeskunde 48.)
5. Pl. Die weltlichen Kollegiatstifte der deutsch- und
französisch-sprachigen Schweiz. Ed. MARCHAL, G. P. Bern, 1977. (Helevetica
Sacra II/2.)