Klió 2007/1.
16. évfolyam
Kortárs vélekedések történeti perspektívában
Visszatérés a nemzeti
paradigmához? Nemzeti történetírás Németországban, Olaszországban, Franciaországban,
és Angliában 1945-től napjainkig – A második világháborút követő
államtörténet-írás Nyugat-Európában
Szekfű
Gyula szerint a politikai
történetírás évezredekig egyeduralkodó volt, mert a politika az emberiség
történelmétől kezdődően napjainkig mindig döntő befolyással volt a közösség
életére.1 Ez a tény csak hatványozódott a háborúkat és egyéb
kataklizmákat követően, melyekre kisebb vagy nagyobb mértékben hatással volt a
politika. A második világháborút követő évek a politikai történetírás szempontjából
– bár az 1960-as évektől a gazdaság-, de még inkább a társadalomtörténet
térhódítása felerősödött – hatalmas lökést adtak a diplomácia- és
hadtörténetírásnak, melyek közül főképp az előbbinek a politikai vezetés is
támogatást nyújtott, nem ritkán a saját politikai legitimitása érdekében. Ez az
új tendencia vezetett újabb és meglehetősen szubjektív, de nem kevésbé érdekes
és értékes történetírói iskolák kialakulásához (természetesen az nézőpont
kérdése, hogy ezek tekinthetők-e iskoláknak, és ha igen, mennyiben).
Természetesen a nemzeti történetírás nem jelenti a politikatörténet
kizárólagosságát, de az időszak és az ez által meghatározott történetírás
szempontjából mindenképpen elsődleges a szempont.
Stefan Berger, a manchesteri egyetem tanára, a második világháborút
követő nemzeti történetírást vette górcső alá. Tanulmánya elsősorban arra
koncentrál, hogy a háború utáni és a hidegháborús korszak mennyiben
változtatott a történetírás nemzeti aspektusain. Bevezetésében arra a tényre
figyelmezteti az olvasót, hogy a háború nemcsak a mindennapokban, hanem a
történettudományban is mélyreható változásokat hozott. Ennek az egyik legfőbb
oka az volt, hogy a történészi szakma arra szeretett volna választ találni,
hogy az emberiség miként jutott odáig, hogy egy – majdhogy nem – önmagát
felemésztő kataklizmába sodródjon. Az Európán kívüli rövid kitekintést
követően arra a tényre világít rá, hogy a tárgyalt négy állam a térbeli
közelség és a hasonló mértékben megszenvedett háborús pusztítás ellenére élesen
különböző helyzetben találta magát.2 Anglia és
Franciaország győztesként, a másik két állam vesztesként került ki a
háborúból, azonban bonyolította a helyzetet, hogy Olaszország 1943 ősze óta
német megszállás alatt állt, illetve erős partizánmozgalma és a Dél-Olaszországban
regnáló, ideiglenes Badoglio-kabinet révén a szövetségesek oldalán hadba is
lépett egykori szövetségesével szemben. Emellett a győztes, sőt, a németországi
SZEB tagságot is betöltő francia állam négy éven át tartó megszállása és a
nagymértékű kollaboráció is fertőzte a kollektív nemzetöntudatot.3
Amint Berger rámutat, ezek a momentumok vezettek oda, hogy egyes történészek a
semmiből kreáltak történelmi mítoszokat.4 A szerző
Frank Ankersmith-re hivatkozva tette azt a kijelentést, hogy a háború a
legnagyobb vízválasztó vonal a nemzeti történetírásban.5
Ebből kiindulva teszi fel a kérdést:
1. Hogyan alakultak ki és
maradtak fenn a háborús mítoszok;
2. hogyan és mikor oldották
fel és cáfolták meg őket.6
A tanulmány első részében, amely
az 1950-es évekig tartó időszakkal foglalkozik, a szerzőnek Németországgal
kapcsolatban azzal a nehézséggel kellett szembesülnie, hogy a két német állam
különböző politikai rendszere természetesen a történetírásra is hatással volt.
A nyugati államban a protestáns kisnémet egység követői sajátos mítoszt
építettek Bismarck személye köré, azonban voltak olyan vélekedések is, melyek
azt hangoztatták, hogy a XIX. század második felének porosz erőpolitikája
vezetett a nemzeti szocializmushoz.7 A kelet-német
államban a kutatás súlypontja és – természetesen – az események
interpretációja is merőben más volt. Kimagaslóan értékelték a kommunizmus
győzelmét német földön, de a nemzeti illetve forradalmi-nemzeti tradíciókat a
német parasztháború és Münzer Tamás személye révén hangsúlyozták.8
A háború utáni olasz
történészek, mint Benedetto Croce, Adolfo Omodeo és Luigi
Salvatorelli, annak a tételnek a bizonyítására koncentráltak, miszerint a
risorgimento által létrehozott olasz nemzetállam és a fasizmus között
semmiféle folytonosság nem állt fenn; Cavourt állították szembe Mussolinivel,
mint egy fajta pozitív nemzeti hőst.9 Azonban az első
világháború megítélése nem volt egységes, mivel egyesek azt emelték ki, hogy
Olaszország a nyugati demokráciák oldalán vett részt a háborúban, ezzel szemben
mások azt hangsúlyozták, hogy a „Nagy Háború” és az oroszországi forradalom
vezetett a másodikhoz és teremtette meg azokat a körülményeket, melyek a
fasizmus és a nácizmus kialakulásához, majd uralomra jutásához vezettek. A
katolikus és kommunista irányvonalat követő olasz történészek elsősorban az
ellenállásban betöltött szerepről folytattak vitákat – hozzájuk hasonlóan, mint
minden európai országban, ez lett az egyik legfontosabb toborzó szempont az
összes politikai erő számára. A katolikusok hajlamosak voltak elfelejteni a
fasiszta rezsimmel való együttműködést, és előtérbe helyezték a politikai
katolicizmust, a kommunisták viszont a harcoló és aktív ellenálló csoportok
vezetésének eszméjét állították vele szembe.10
A francia történetírás egy
másfajta, de nem kevésbé nehéz és kényes feladattal állt szemben: ellensúlyozni
azt a mai napig fenn álló vádat, miszerint az ország lakossága – mind a
megszállt területeken, mind a Vichy-államban – erősen kollaborált a németekkel.
A historiográfiában két változat, a kommunista és a gaulle-ista alakult ki a
németekkel szembeni ellenállással kapcsolatosan. Az ún. Szabad Francia irányzat
követői De Gaulle-t állították előtérbe, aki a „két világháború közötti
pártpolitika és gyenge parlamentáris kormányzat által keltett káoszt legyőzte”
és erős nemzetet épített fel.11 A másik oldal
természetesen – a németellenesség mellett – az osztályok ellenállásban való
szerepét, a Szovjetuniónak a nácizmus legyőzésében betöltött szerepét hangsúlyozta.
Mindazonáltal, bár a két oldal között éles ellentétek voltak az ország háborús
történetét illetően, Berger szerint mindkét historiográfiai irányzat
hozzájárult a nemzeti identitás 1945 utáni stabilizációjához.12 A háború után Angliában a
Kommunista Párt történész csoportjának és egyes balközép történészeknek egy
új, alternatív nemzeti történelem kialakítása volt a célkitűzése. Ennek az
irányzatnak az egyik prominens alakja A. L. Morton volt, akinek az
1938-ban írt az Angol nép története című könyvét a háború után többször is ki
kellett adni, annyira népszerű lett. Morton új hőse az angol nép volt, aki
harcolt az elnyomás és az igazságtalanság ellen. Morton munkája hozzájárult,
hogy az első világháborút követően a politikai történetírás Angliában a
társadalomtörténet felé mozdult el, amit G. M. Trevelyan 1944-ben
kiadott Angol társadalomtörténet című könyve is gerjesztett. Ennek nyomán
adták ki 1971-ben Angus Calder A nép háborúja című könyvét, mely
hangsúlyozta, hogy a háborúban „mindenki megtette a magáét”, így a második
világháborút követően már nem maradhattak el a szociális reformok.13 A szerző szavaival élve, az angol társadalom számára, amely újra
szembeszállt a zsarnoksággal, „becsületbeli ügy lett, hogy leszámoljon az
osztály rendszerrel, ami meghatározta a két világháború utáni időszakot”.
Az 1950-es és ’70-es évek
közötti időszak német nemzeti történetírásának kimondatlan célja – több más
európai országéhoz hasonlóan – a nemzeti identitás stabilizálása volt, aminek
egyik nyitánya Fritz Fischer munkája, az 1961-es Griff nach der
Weltmacht. Ebben támadta azt a véleményt, hogy az egyébként pozitív német
tradíciókban a nemzeti szocializmus csak egy kivétel volt, melynek még ma is
vannak követői.14 A Fritz Fischert követő nyugat-német történész
generáció elfogadta a két német állam rendszerét, és inkább a nácizmus XIX.
századi és XX. század eleji előtörténetét vizsgálta. A keleti államban
ekkoriban alakultak olyan intézetek, melyek a nemzettörténeti tendenciák
vizsgálatára specializálódtak, de a kitűnő intézményi háttér ellenére
politikai okokból nem haladhatták meg a marxista-leninista nézőpontot.
Olaszországban a
risorgimento–fasizmus kapcsolat volt továbbra is a középpontban: egy angol
történész szerint (akinek a könyve a kommunista történészek körében kedvező
fogadtatásban részesült és akik védelmére keltek a liberál-konzarvatív
támadásokkal szemben) Mussolini az olasz történelem logikus kimenetelét
jelentette, Fischerhez hasonlóan, aki hasonlóan nyilatkozott Hitler és
Németország történetéről.15 Az említett liberál-konzervatívok, mint Croce,
Spadolini és Rosario Romeo továbbra is fenntartották tézisüket, hogy a
risorgimento semmilyen előképe nem volt Mussolini rendszerének.
Franciaországban is az
ellenállás–kollaboráció-vita volt a háborús történetírás fő témája, azonban az
annalisták, pl. Braudel elmozdultak a gazdaság- és társadalomtörténet
irányába.16 A Vichy-Franciaország történetének felülvizsgálatát
többen is a forradalom újraértékeléséhez kötötték az 1970-es években, ennek
részeként a revizionista történészek, mint Furet, kifejtették, hogy a
forradalom igazi csúcspontja a gironde volt, szemben a jakobinus diktatúrával,
amit Furet a Sztálinéhoz hasonlított.
Anglia esetében nem hagyhatjuk
figyelmen kívül A. J. P. Taylort, aki 1965-ben adta ki Anglia története
című könyvét, melynek egyik fő mondanivalója: „az angol volt az egyetlen nép,
amely mindkét háborúban az elejétől a végéig részt vett”.
Új jellemvonása volt a
szigetországi történetírásnak, hogy a kelta történelem reneszánszát élte, ez
Skócia és Wales történészeire is óriási hatással volt, akik újra felfedezték
szülőföldjük történelmét, mint Chris Williams, Kenneth Morgan és Gwyn
Alf Williams Walesben, illetve Robin Okey és Leopold Kohr
Skóciában. Munkásságuk révén Walesben is önálló történelmi társaságok jöttek
létre és szakfolyóiratok alakultak.17
Az 1980-as évek Németországban
és Angliában is változásokat hoztak politikai szempontból: Németországban
Helmuth Kohl jobb-közép kormánya szellemi és erkölcsi megújulást hirdetett,
amihez a történészek konzervatív része is csatlakozott, mint Michael
Stürmer és Ernst Nolte.18 Stürmer
például az új típusú hazafiság szempontjai alapján a nemzeti történelem 1933
előtti korszakait kezdte vizsgálat alá venni.19 Ezzel szemben a balliberális kutatók továbbra is megmaradtak a
korábbi álláspontjukon, inkább nyugat felé orientálódtak és egy új
nyugat-német identitás kialakítását tekintették céljuknak, ami szorosan kapcsolódott
az NSZK háború után kivívott európai pozícióinak védelméhez, emellett éles
támadásokat indítottak a jobboldali történészek ellen – ezt, főleg a sajtó
hasábjain folyó vitát a nemzeti identitás kérdéséről, a nemzeti szocializmus
hatásairól és a történészek ebben betöltendő szerepéről, nevezték
Historikerstreitnak.
Egy másik, nem kevésbé fontos
és érdekes vonás a nyolcvanas évek nyugatnémet historiográfiájában az, hogy
többen is a konzervatívok közül, mint Stürmer is, csodálattal tekintettek a
keletnémet történetírás új tendenciái felé, ahol ekkoriban kezdték újta interpretálni
– túllépve a NDK „hagyományos hősén”, Münzeren – Luthert, II. Frigyest és
Bismarckot, de a nyugatnémet identitáskeresésre sem mulasztottak el választ
adni: a kommunisták uralmának egyfajta szükségszerű és logikus voltát kívánták
propagálni.20 Olaszországban Renzo De Felice hetvenes
évekbeli új fasizmus és Mussolini-interpretációja volt ugyanaz, mint
Németországban Stürmer munkássága: a Craxi vezette szocialista kormányzat
támogatásával elmozdultak egy pozitívabb és hazafiasabb történetszemlélet irányába,
újraértékelve a fasizmust és a 1922 és az 1945 közötti időszakot. Fő tételük
szerint az 1943 és 1945 közötti időszakot helyrehozhatatlan bizonytalanságként
értékelték, és ezzel kimozdultak a klasszikus ellenállás-párti történetírás
mindenhatóságának pozíciójából.
A hetvenes évekbeli
Franciaországban is volt hasonló tendencia, de ez csak néhány évig tartott: Henry
Roussonak és Marc Ferronak Vichyről illetve Pétainről szóló munkái,
azonban e néhány évet követően a Braudel vezette Annales visszatért a De
Gaulle-t és az ellenállást előtérbe helyező narratívához, maga Braudel is
felhagyott egy időre hagyományos civilizáció történeti kutatásaival.21
Angliában a Thatcher pártiak
és ellenfeleik elsősorban a háborús kollektív emlékezetről folytattak vitákat: Geoffrey
Elton cambridge-i professzor a hagyományos angol politikatörténetet
támogatta, vele szemben az olyanok, mint Corelli Barnett, támadták az
ún. a „nép háborúja” paradigmát és a társadalomtörténet irányába való elmozdulást
sürgettek, de számukra nem túl jó időben következett be a Falkland-szigeteki
konfliktus, ami hatalmas nemzeti összefogást teremtett, és természetesen a
nemzeti történelemírás politikai irányát erősítette. Ez viszont nem hátráltatta
Raphael Samuelt annak kifejtésében, hogy az anglofil perspektíva a
perifériára szorította a skót, walesi és ír történelmet.22
A hidegháború elmúlását
követően a német történetírás új kihívásokkal nézett szembe: az újraegyesítés
következtében a Historikerstreit két oldala közeledett egymáshoz, a történetírásban
pedig új szemléletmód jelent meg: a nemzeti szocializmust forradalomként és a
modernizáció létrehozójaként kezdték bemutatni. Reinterpretálták Bismarckot és
a Sonderweg-problematikát; összevetették a nácizmust és a kommunizmust.23 Az új évezredre a német nép már a háború áldozataként jelent meg,
szemben a régi nyugatnémet történetírással, mely a németek háborús
felelősségét hangsúlyozta.24
Olaszországban a már
hagyományosnak tekinthető kérdéskörön túl, amely a Mussolini rendszer
pozitívabb meghatározása volt elsősorban a nácizmussal szemben, például a zsidó
kérdésben, új kérdéskörök is felmerültek.25 Ezek
egyike az Északi Liga kérdése volt, amely a Historikerstreithoz hasonlóan a
média területén óriási népszerűségnek örvendett, és ugyanakkora szenvedélyeket
ébresztett.
Franciaországban a
nyolcvanas-kilencvenes években több politikatörténeti kérdés okozott
fejtörést, főleg Vichy, az ellenállás, az algériai háború és a forradalom
kérdése, ami Berger szerint a nemzeti identitás válságát jelezte. Emellett csak
egy igazi elmozdulás volt a politikatörténet irányából, Gerard Noiriel,
aki a bevándorlás és a bevándorlók integrációjának kérdésével foglakozott.26
Angliában, amint a hidegháború
véget ért, erősödött a „keltizmus”, azaz a skótok, walesiek és írek egyre
inkább kezdték saját nemzeti identitásukat keresni, ezzel párhuzamosan az
anglofil történészek is a perifériára szorultak történelmét, példának okáért a
kolonalistákat kezdték vizsgálat alá vonni, mint Simon Gikandi, a
Columbia Egyetem angol nyelv és irodalom professzora.27
A tanulmány végén Stefan
Berger elsősorban arra mutat rá, hogy a háborút követően, elsősorban Olasz- és
Franciaországban, (bár ezt nem mondja ki szó szerint, de az előzőekben ez volt
az egyik fő mondanivalója) a kollektív emlékezet szelektivitása határozta meg a
háborúhoz való viszonyulást.28 A hatvanas
évek diáklázadásokkal fémjelzett balrafordulása után, elsősorban Németországban
az 1918 és 1945 közötti évek újraértékelése, és a jobboldali kormány által is támogatott,
szélsőségektől mentes, de pozitívabb nemzeti történetírás jelent meg a színen.
Angliában ugyanez ment végbe: a Falkland-szigeteki harcok és győzelem – ami a
Thatcher-kormányt is megmentette – újult erővel ruházta el a taylori
politikatörténészeket, és az Elton nevével fémjelzett viktoriánus kori
birodalmi Anglia vizsgálata is felerősödött. Bár Berger maga nem említette, de
a szaktörténészek által kicsit mindig mostohagyerekként (talán azt is
mondhatnánk, kicsit lenézett) világháborús hadtörténetírás is felerősödött,
először Taylor dipolmácia- és hadtörténeti munkái által, majd az ú. n.
„sandhurstiek (az elnevezést én adtam – Sz. T.)”, a John Keegan és
tanítványai által készített 1944–1945-ös német és angol, amerikai harcok
hamisítatlan rankei típusú feldolgozásai által.29
A szerző összességében azt az
általános konklúziót vonja le, hogy a háború utáni Nyugat-Európa
polgári-demokráciájában nehéz lett volna egyféleképpen beszélni a nemzetről. A
politikai demokratizálódás viszont hatalmas pozitív változásokat hozott a
történetírásban: megjelent a kisebb nemzetek és népek eredetkutatása (skótok,
walesiek), nőtt a magán- és a mindennapi élet vizsgálata, erősebb lett az
Annales és ezzel a társadalom, kultúr- és gazdaságtörténészek is előtérbe
kerültek, velük együtt pedig az önkritika és önreflekció. A nemzettörténet megmaradt,
de átalakult a XIX. századhoz képest: nagyobb rétegek lettek a kutatások
tárgyai, a történelem toleránsabb lett és „nyitott a kisebbségek irányába”.30
Berger örömét fejezi ki, hogy
mennyire elfogadott lett az érintett országokban az angol nyelv használata,
aminek több fontos dolog is köszönhető, olyanok is, amiket nem várhattunk
volna: nem csak elérhetők lettek a munkák mindenki számára, de mindenki
mindenkire hatással lehet, ezáltal is gazdagítva a polémia lehetősége mellett a
tájékozódást, ami oda vezet, hogy „outsiderek”, külföldiek is írnak nemzettörténeteket.
Berger, amint írja, maga nem a háború örökségét dolgozta fel, hanem a háború
utáni nemzeti narratívát.
Berger munkája remek képet
nyújt a háborút követő történetírásról, és a terjedelemhez képest megfelelő a
„súlyelosztás” is, igazán komoly kritikát nem lehet megfogalmazni vele szemben,
legfeljebb annyit, hogy a politikai szempontú problematikát helyezi előtérbe,
és kevesebb hangsúlyt helyez a társadalomközpontú nemzeti történetírásra, ezt
inkább csak mint tendenciát tárgyalja, néhány kivételtől eltekintve. Mindezeken
felül mind a történetírás története, mind a politikatörténet szempontjából
értékes munka, amit elsősorban általános szintézisek készítése előtt hasznos
áttanulmányozni.
Stefan Berger: A Retum to the National Paradigm? National History Writing m Germany, Italy, France, and Britain from 1945 to the Present (Visszatérés a nemzeti paradigmához? Nemzeti történetírás Németországban, Olaszországban, Franciaországban és Nagy-Britanniában 1945-től napjainkig). Journal of Modern History, Vol. 77, Nr. 3, 2005. szept. 631. o.
Szombat Tamás
1. Szekfű Gyula: A politikai történetírás. In: Nép, nemzet, állam. Válogatott tanulmányok. Szerk. Erős Vilmos. Osiris Kiadó, Bp. 2002. 70. o.
2. Stefan Berger: A Return to the National Paradigm? National History Writing in Germany, Italy, France, and Britain from 1945 to the Present. In: Journal of Modern History, Volume 77, Number 3, September 2005. 631. o.
3. Uo.
4. Berger 634. o. A háború utáni mítosz-kreálás egyik tökéletes példája a francia jobboldali történetírók azon törekvése, amivel azt próbálták bebizonyítani, hogy az ellenállás fő erejét a Szabad Franciaország mozgalom de gaulle-ista szárnya jelentette. A francia történészek a politikusokban is partnerre találtak e törekvésükben: az oradouri mészárlás perét követően a francia nemzetgyűlés az SS francia (elzász-lotharingiai) tagjait amnesztiában részesítette, mondván, hogy ezeket az embereket csak kényszerrel sorozták be. A francia politika ezzel tevékeny szerepet játszott abban, hogy redukálódjon a franciák háborús kollaborációjának vádja (hasonlóan nagy szerepet játszott ebben a francia filmtársadalom is, olyan filmek készítése által, melyekben a nem-kommunista ellenállók voltak a főszereplők; olyan tömegesen készültek, hogy a szovjet filmgyártással is fel vették a versenyt). De ide sorolhatnánk Jakovlev szovjet történész munkáját is, aki egy teljes összeesküvés elméletet alkotott a Pearl Harbor-i események magyarázatára, mely munka fő koncepciója, hogy Roosewelt elnök tudatosan hagyta belesodródni az Egyesült Államokat a háborúba azáltal, hogy bár tudott a készülő japán támadásról, kész akarva nem értesítette Kimmel admirálist, a Hawaiin állomásozó erők parancsnokát. – N. N. Jakovlev: Pearl Harbor rejtélye. Kossuth Könyvkiadó, Bp. 1978.
5. Berger 635. o.
6. Berger 634. o.
7. Berger 636–637. o.
8. Berger 637. o.
9. Berger 638. o.
10. Berger 639–640. o.
11. Erről lásd: 4. jegyzet illetve 640. o. A De Gaulle-ista szerzők egyike, Pierre Nora körülbelül 3000 darab könyvet publikált a tábornokról. – Uo.
12. Berger 641. o.
13. Berger 642. o. Angliában az Attlee vezette munkáspárti kormány keresztülvitte a reformok tekintélyes részét, ami növelte a népszerűségét. Ez egyébként Nyugat-Európa többi országában is így történt: a kormányok növelték a szociális háló által védettek számát.
14. Guido Knopp az egyik mai fő képviselője ennek az irányzatnak, aki egyik legújabb munkájában tisztán prekoncepció alapján értekezett az SS-ről. Guido Knopp: Az SS: óva int a történelem. Mérték Kiadó, Bp. 2004. Hasonlóan nyilatkozott erről Kövér György is az Abloncy Balázs könyvéről irt recenziójáról a magyar történelmet illetően: „Ahhoz, hogy a magyar történetírás megújuljon, a politikatörténetnek is szükségképpen túl kell lépni hegemónia-tudatán.” In: Élet és Irodalom. 2006. március 3.
15. 645. o. Lásd: Dennis Mack Smith: Italy: A Modern History. Ann Arbor, MI, 1959.
16. Fernand Braudel: A Foldközi-tenger és a mediterrán világ II. Pülöp korában. Akadémiai Kiadó-Osiris, Bp. 1996. Az első megjelenés 1966-ban volt.
17. Berger 648–649. o.
18. Lásd: Ernst Nolte: A fasizmus korszaka : Action francaise; Az olasz fasizmus; A nemzeti szocializmus. Kairosz Kiadó, Szentendre, 2003. Nolte szerint a szélsőjobb felé való eltolódás a két világháború között összeurópai jelenség volt, amit Németországban az elcsatolt területek miatti keserűség és az ott élő nagy számú, kisebbségbe szorult németekkel való sorsközösség érzet is gerjesztett. A hivatalos német politika szintjén – amit Berger nem vett figyelembe –, hogy a Volkstsumkunde (a német népiség, és a diaszpórában élő németek történetének vizsgálata) számára alapított intézetek már a polgári-demokratikus alapokon nyugvó weimari állam idején jöttek létre. – Lásd erről: Mályusz Elemér: Klió szolgálatában. Válogatott történeti tanulmányok. Szerk: Soós István. MTA Történettudományi Intézete, Bp. 2003. 473–492. o.
19. Pl. Michael Stürmer: Das ruhelose Reich: Deutschland 1866–1918. Severin und Siedler, Berlin, 1983.
20. Berger 652. o.
21. Berger 655. o. Ebbe illeszkedik Fernand Braudel: Franciaország identitása. Helikon Kiadó, Bp. 2003.
22. Berger 656. o. Lásd: Raphael Samuel: Patriotism: the Making and Unmaking of British Identity. 3 vols, Routledge, London, 1989.
23. Berger 663. o.
24. Berger 664. o. Elsősorban az angolszász terrorbombázásokra és a Vörös Hadsereg atrocitásaira helyezték a hangsúlyt. Ennek manapság már Magyarországon is egyre több követője akad. Lásd erről: Németh István: Nagyító alatt. In: Rubicon, 2006/7. 38–73. o. Az atrocitások történetéhez az egyik kilencvenes években készült, főleg memoárokon alapuló munka: Alred-Maurice De Zayas: A terrible revenge. The Ethnic Cleansing of the East European Gennans, 1944–1950. St. Martin’s Press, New York, 1993. Ismerteti: Szombat Tamás, Klió, 2003/3. 151–156. o.
25. Berger elsősorban Renzo De Felice nevét említi. Berger 667. o.
26. Berger 669. o.
27. Berger 671. o. Lásd: Simon Gikandi: Maps of Englishness: Writing Identity in the Culture of Colonalism. Columbia University Press, New York, 1996.
28. Berger 672. o. „A highly selective memory of the most recent past rather than outright repression of that past characterized the immediate postwar period.”
29. A teljesség igénye nélkül a nevesebbek: Charles Messenger, Michael Reynolds, Stephen és Russell Hart. A felsorolt szerzők a Sandhursti Királyi Katonai Akadémia tanárai.
30. Berger 675. o. „Rather we witness a return to national narratives that have gone through aftempts to produce more pluralistic, tolerant, and open forms of national identity.”