Klió 2007/1.
16. évfolyam
Felekezet
és modernizáció. Vita az egyházak szerepéről a XIX–XX. századi Németországban
Igen érdekfeszítő, az újkori magyar történetírást is érintő elméleti vita bontakozott ki a Geschichte und Gesellschaft hasábjain. Olaf Blaschke – Universität Trier – „A XIX. század: második konfesszionalizálódási korszak? („Das XIX. Jahrhundert: Ein Zweites Konfessionelles Zeitalter? Geschichte und Gesellschaft, 2000, 1. 38–75.”) címmel jelentetett meg egy igen érdekes problémafelvető tanulmányt, melyre – kissé ugyan megkésve – a folyóirat 2004-es 4. számában Anthony J. Stenhoff – University of Tennessee, Chattanooga – reagált az „Egy második konfesszionalizálódási korszak? Gondolatok a vallásról a hosszú XIX. század folyamán” c. cikkében (Ein zweites konfessionelles Zeitalter? Nachdenken über die Religion im langen 19. Jahrhundert. Geschichte und Gesellschaft, 2004. 4. 549–570.).
Blaschke tanulmánya kezdetén a
történettudomány számottevő hiányosságaként értékeli azt a tényt, hogy a
vallás-, a felekezet- és az egyház-történetírás nem kapja meg az őt megillető
helyet. Úgy látja, hogy minden eredmény ellenére, az élet spirituális oldalával
foglakozó tanulmányok csupán érdekességként jelenhetnek meg a nagy történelmi
szintézisekben, tanulmánykötetekben. A társadalom- és gazdaságtörténettel
foglakozó szerzők elszeparált fejezetekben, mintegy kényszerű feladatként
mutatják be a felekezeti kérdést. Annak ellenére sem következett be
paradigmaváltás az egyházi kérdések megítélésével kapcsolatban, hogy a
történetírás az utóbbi időben már elszakadt a hagyományos
szervezet-történettől és mentalitástörténeti kutatások kezdődtek. Miután
összehasonlítja a nők és a nemek történelmi szerepének vizsgálatával,
megállapítja, hogy a vallási tendenciák nem kapják meg a modern történetírásban
az őket illető helyet. A nemeknek a történelemben játszott szerepét, véleménye
szerint sokkal többre értékelik, mint a vallásnak és a felekezeteknek a
modernizációra gyakorolt hatását. Úgy látja, a legújabb kutatási eredmények azt
igazolják, hogy joggal lehet a paradigmaváltás szükségességét hangsúlyozni és
a hosszú XIX. századot a polgárosodás és a szekularizáció korszaka helyett
második konfesszionalizálódási korszaknak nevezni. (Az első konfesszionalizálódási
periódus alatt az ún. hosszú XVI. század, a reformáció és a westfaliai-béke
közötti időszak értendő.) Az 1830-as évektől az 1960-as évek közepéig tartó
korszakra a „német Európában” a polgárság uralma és a szekularizációs
folyamatok helyett sokkal inkább jellemző volt a tradíciók tisztelete és a
felekezeti hagyományok újjáéledése. Ezért a modernizációs folyamatok és a
felekezeti-vallási identitás eddig egyértelműen egymással ellentétesnek tartott
viszonyát újra kell értékelni. Blaschke úgy látja, hogy nem kell feltétlenül
az egész társadalom-történetírást felforgatnia annak, aki az osztályharc
helyett a felekezetek közötti rivalizálást, a nacionalizmusnak minden egyéb
értékrendet semlegesítő befolyása helyett a vallásnak éppen erre gyakorolt
hatását hangsúlyozza, hanem a vallásnak a társadalom-történetírásba való
tökéletes integrációját kell hirdetnie, szemben azzal a felfogással, amely a
vallásnak a valláson kívüli „valódi” erőktől való függését emeli ki.
A hosszú XIX. századot sokkal
inkább lehet a vallási-felekezeti reneszánsz időszakának tartani, mint a
szekularizációénak. A korszak tradicionalizmusa, az eddigi értékelésekkel
ellentétben, nem jelentett merev konzervativizmust, hiszen a tradíciók
felelevenítését arra használták fel, hogy alapvetően új formákat teremtsenek.
Erre példa a feléledő Bonifác-kultuszt. Szent Bonifác alakja 1842 előtt szinte
csak Fuldában volt ismert, majd 1849-ben megalakult a Bonifác Egyesület és
1855-ben háromhetes Bonifác ünnepet rendeztek Fuldában. A modern német
katolicizmus történetében meghatározó sarokpontnak számító 1867-es
püspökkonferenciát is annak okán hívták össze éppen Fuldában, mert megfelelő
német integráló személyiségnek tartották a szentet, aki Lutherral szemben
megjelenítheti és egységesítheti a katolikus németséget. A tradícionalizmus
tehát a modern intézményesülésnek csupán kiindulópontja volt.
Az 1830-as évek új korszak
kezdetét jelentették. A vallásháborúk időszakának konfliktusai újrakezdődtek, a
korábban érzékelhető integrációs folyamatok helyett felerősödött a német
lakosság felekezeti alapú dezintegrációja. Ezt a folyamatot jelezte katolikus
részről a XVI. Gergely pápa által meghirdetett ultramontán mozgalom, valamint a
protestáns ellenreakció, a porosz állam és a katolikus egyház közötti
összecsapás, az ún. kölni viszály (Kölner Wirren). A korszak végpontjaként az
1960-as évek jelölhetők meg, hiszen ekkor vette át a politikai, társadalmi és
gazdasági irányító szerepet a háború utáni nemzedék, valamint ekkor végezte el
munkáját a modern római katolikus egyház arculatát alapvetően befolyásoló II.
vatikáni zsinat. Az időbeli korlátok mellett a szerző kijelöli az általa
érzékelt periódus földrajzi határait, pontosabban határtalanságát. Ugyanis
annak ellenére, hogy a folyamatot legtisztábban a többfelekezetű Németország
területén tartja érzékelhetőnek, azt az egyfelekezetű területeken is
megfigyelhetőnek véli, és így az egész nyugati keresztény Európára kiterjeszti.
Blaschke tanulmányában
részletesen elemzi a két konfesszionalizálódási korszak között kimutatható hasonlóságot.
Elsőként megállapítja, hogy mindkét időszakban egyfajta rekrisztianizáció, a
korábbi időszak elvilágiasodásával való szembefordulás volt érzékelhető. A
reformáció előtt a reneszánsz, a hosszú XIX. század előtt pedig a nagy francia
forradalom váltotta ki a keresztény ellenreakciót. A konfesszionalizálódás
folyamatát két elkülönülő részre – belső és külső konfesz-szionalizálódásra –
osztja. A belső konfesszionalizálódás leginkább az uniformizációval írható le.
Ez egységesülés – a konfesszionalizálódás egyik legfontosabb feltétele –
megszünteti a hitgyakorlatban megfigyelhető pluralizmust. Az uniformizáció
legfontosabb jelenségei a klerikalizáció, a centralizáció és a szociális
szabályozás. A klerikalizáció egy olyan kétoldalú folyamat, melyben egyrészt
professzionalizálódik és központosul a lelkészképzés, másrészt a klérus
hatalma kiterjed és a laikusok kiszorulnak az egyházon belüli hatalmi pozíciójukból.
A centralizáció szintén kétoldalú folyamat, amely egyszerre jelenti a
reformhajlandóság perifériára szorulását valamint az intézményesülés
folyamatát. A szociális szabályozás alatt pedig a cenzúra, vizitáció valamint
az egyházi tekintéllyel szembeni hűség jelentőségének a növekedése értendő.
Ezen jelenségek mindkét korszakban kimutathatók.
Az úgynevezett külső
konfesszionalizálódás magában foglalja a felekezetek közötti polemizálást, a
polarizációt valamint a felekezetek politizálását. A felekezetek közötti
vetélkedés a második korszakban odáig fajult, hogy az 1863-ban alapított „Protestantenverein”
kijelentette, hogy az 1866 és 1870 között a német egységért folytatott harc
gyakorlatilag a Vatikán elleni evangélikus küzdelem, és a „német nép szent
evangélikus birodalmában” a kulturkampf nem más, mint a katolikus ultramontánizmus
elleni nemzeti mozgalom. A társadalom felekezeti polarizációjának konkrét
strukturális és ökonómiai következményei lettek. Az elkülönülés a vegyes
házasságok arányának alacsony voltában is megfigyelhető: 1910-ben 10 százalékot
tettek ki, és csupán az 1950-es évekre duplázódott meg az arányuk. A
Hollandiában napjainkra kialakult állapotokat pedig egyenesen felekezeti
apartheidnek minősíti a szerző, hiszen az állampolgárok felekezetüknek
megfelelően választanak maguknak pártot, iskolát, újságot, sőt focicsapatot.
Mindkét időszakban megfigyelhető a felekezeti konfliktusok átpolitizálódása.
A korai újkorban ez természetesen a korszaknak megfelelő körülmények között
egyet jelentett a városi tanácsok és a hercegségek reformációval kapcsolatos
állásfoglalásával. A harmincéves háború időszakában, a német állami széttagolódás
állandósulása során, a világi és a vallási hatalom szorosan összefonódott. A
XIX. században a felekezeti kérdés és a politika eddig nem tapasztalt mértékben
kapcsolódott egymáshoz, és a vég nélküli viták kialakulásának egyik
legfontosabb oka Németország felekezeti széttagoltsága volt. A vallásos miliő
nemcsak a katolikus, hanem a polgári-protestáns valamint a konzervatív
társadalmi csoportok legfontosabb identifikációs tényezője volt, sőt a weimari
köztársaság szociáldemokratáira is erős hatást gyakorolt, hiszen ők ezzel
szemben határozták meg valláskritikájukat. A felekezeti identitás jelentős
politikai hatását mutatja, hogy a szociáldemokraták 1907-ben csupán a
katolikusok 10 százalékának a szavazatát szerezték meg, és választóiknak csak
11 százaléka volt katolikus. Blaschke szerint az NSDAP-vel szembeni választói
magatartás is inkább magyarázható a felezeti preferenciákkal, mint az
osztályszerkezettel. A felekezeti kérdés csupán az Adenauer-éra után veszítette
el a parlamenti választásokat elsősorban befolyásoló szerepét.
A két korszak közötti analógia
következő eleme az egyesületek
egymással szembeni önmeghatározása, és a más vallásúak kirekesztése – a
tanulmány szerint. A német katolikusok saját pártjuknak, kiadóiknak,
egyesületeiknek köszönhették, hogy a XIX. századi katolikus-ellenes küzdelem
során meg tudták őrizni jelentőségüket. 1900 körül minden második katolikus
valamilyen vallási egyesület tagja volt. Blaschke szerint ennek alapján inkább
lehet nemzeten belüli vallási szubkultúráról beszélni, mint egységes
nacionalizmusról. A katolikus németek számára a kisnémet egység gyakorlatilag
egyet jelentett az „evangélikus pápa”, Vilmos császár által vezetett
evangélikus birodalommal. Az egységet ünneplő „Sedanfest”-eket bojkottálták,
gyakran „Satanfest”-nek vagy „St. Sedan”-nak gúnyolták. A felekezeti széttagoltságot
Hitler is érzékelte, ő ezt a zsidóság elleni közös harccá akarta változatni, de
a probléma ilyetén megoldására már az 1880-as évek német ultramontán sajtója is
tett javaslatokat. Így tehát a nacionalizmus, a rasszizmus, az antiszemitizmus
a felekezeti viszály figyelembe vételével válik értelmezhetővé, hiszen ezek
kínáltak alternatívát a széttagoltság feloldására.
Az ötödik és egyben utolsó
analógia a két korszak között a tisztán katolikus, vagy a tisztán protestáns
világ utópiája. A XVI. század drákói törvényeihez természetesen nem tértek
vissza, de az 1855-ös osztrák konkordátum, valamint a német, svájci, holland, belga,
francia és osztrák katolikus szubkultúra kialakulása ennek az utópiának a
részét képezte. Katolikus részről nem mondtak le arról, hogy Németország
egyszer újra teljesen a kereszt hatalma alá kerülhet, a protestánsok pedig
abban bíztak, hogy országuk megszabadul a „judao-jezsuita vatikáni” befolyástól
és Luther műve végre teljessé válik. Az összehasonlítás végeztével a szerző
megállapítja, hogy a XIX. századra sokkal inkább ráillik a konfesszionalizáció
korszaka elnevezés, mint a hosszú XVI. századra. Hiszen a klerikalizáció csak a
XIX. században ért el komoly eredményeket. Az uniformizációnak is csak a
kezdetei mutathatók ki a XVI–XVII. században. A protestáns területeken sokáig
tartották a katolikus szokásokat és a katolikusok is gyakran énekeltek Luthertől
származó énekeket. A második missziós hullám azonban sokkal sikeresebb volt,
mint az első.
Cikkének befejezéseként
aláhúzza, hogy a „polgárosodás korszakától” nem kell búcsút venni, de a
„második konfesszionalizálódási periódus” elnevezést ezzel egyenrangú
korszakjelzőként kell használni. Az egyik tagadása kétségbe vonja a másik
létjogosultságát és a XVI. és XIX. század között kimutatott analógiák
következtében a hosszú XVI. század hagyományos meghatározását. Azt azonban
megjegyzi, a „szekularizáció kora” meghatározás alátámasztására újabb
bizonyítékokat kell keresni, ezek hiányában pedig el kell tekinteni a fogalom
használatától.
Anthony J. Steinhoff a Chicagói Egyetemen 2000. október 26–28-án rendezett
„Vallás és modernizáció Közép-Európában” című konferencián tartotta meg azt az
előadást, mely Blaschke tételeit cáfoló cikkének alapjául szolgált.
Tanulmányának bevezető fejezetében kétségbe vonja Blaschke azon
kiindulópontját, mely szerint a vallástörténet a történetírás „gettójában”
helyezkedne el. Sőt felhívja arra a figyelmet, hogya a Közép-Európa XIX. és
korai XX. századi történetével foglakozó kutatás az elmúlt harminc évben
szabályos „egyházi fordulatot” élt meg. Az eddigi munkálatok rámutattak arra,
hogy a vallás Németországban – ahogy Európa legnagyobb részén – az 1815 után
formálódó szociális, kulturális és politikai életben növekvő szerepet játszott.
A vallásos ideák és az egyházi szervezetek jelentősen hozzájárultak a
modernizáció feltételeinek kialakulásához. Ez a felismerés elsodorta a
szekularizáció analitikus közhelyét, mellyel a történészek és a szociológusok
hosszú időn keresztül az európai modernizációt jellemezték. Az új elméleti
keretek megalkotása, valamint a vallás és az európai modernizáció kapcsolatának
feldolgozása azonban még várat magára.
Erre vállalkozott Olaf
Blaschke, aki Steinhoff szerint a történészek közül eddig a legtöbb energiát
fektette bele az új elméleti keretek megalkotásába. Steinhoff figyelemre
méltónak tartja Blaschke „második konfesszionalizálódási periódus”
paradigmájával kapcsolatos javaslatát, hiszen ez rámutat a vallásnak a
szociokulturális változásokban viselt aktív szerepére, valamit sajátos és
állandó fejlődésére. Ez a paradigma nemcsak az újjáéledő felekezetközi határok
szociális, kulturális és politikai következményeire tereli a kutató tekintetét,
hanem a speciális intézményekre, gyakorlatra és hitformákra, is melyeken
keresztül ezek a határok kifejeződésre jutottak. E szemléletmódban azonban nem
lát különösebb újdonságot, ugyanis – véleménye szerint – a nyolcvanas évek óta
megjelenő tanulmányok már ebben a szellemben születtek.
Blaschke egyik első hibájának
azt tartja, hogy az uniformizációhoz, a klerikalizációhoz, a centralizációhoz
és a szociális szabályozáshoz kapcsolt konfesszionalizálódásnak a XIX–XX.
századi német katolicizmussal kapcsolatos jelenségeit kiterjeszteti a
németnyelvű Európa teljes vallási területére és a protestantizmus egészére.
Emellett vitatja azt is, hogy a klérus által uralt lett volna a katolikus
Németország. Utal Jonathan Sperber kutatására, aki megállapította, hogy
a császárság választási magatartásában nem létezett az ún. katolikus szellem.1
Blaschke tézisével eltorzítja
a hosszú XIX. századi protestantizmus jellemzőit, hiszen azokat pusztán a
katolicizmusból származtatja, és a protestantizmust gyakorlatilag egységes
felekezetként fogja fel. Ez az azonosítás azonban annak ellenére sem
létjogosult, hogy a protestáns egyházak szervezetükben idomultak a
katolicizmushoz. A protestáns egyházszervezet centralizáltabb lett,
bürokratizálódott és hivatalosabbá vált¸ a lelkészek képzése, beiktatása és
fizetése erősebben uniformalizálódott és ezáltal egyre jobban emlékeztetett az
állami hivatalokra. A bürokratizálódás folyamata a modern idő következménye
volt. A szervezeti változás azonban nem vezetett el a német protestantizmus
belső uniformizálódásához, hiszen mind az egyházszervezet speciális
orgánumában, mind az egyes egyházaknak az államukhoz fűződő viszonyában nagy
változatosságot mutatott. Az evangélikus nemzeti egyház klérusa csak részben
kontrollálta lelkészeinek képzését, működését és működési területét. Hiszen a
tartományi egyházak gyűléseire tanácskozási joggal hívták meg a
teológia-tanszékeket, a teológusképzés a német egyetemeken maradt, ahol azonban
a professzori tanszabadság eszméje védett volt a központi egyházi befolyástól.
A protestáns lelkész nem vett részt oly aktívan a németországi nyilvánosságban,
mint katolikus partnere. Így problematikus a „klerikalizmus” fogalmának
használata a protestantizmussal összefüggésben. A lelkész és a közösség
távolsága a XIX. század alatt nem csökkent, a laikusok is nagy befolyási
területtel rendelkeztek egyházukon belül. A liberális és kultúrprotestáns körökben
gyakorlatilag a laikusok szervezték és vezették a protestáns társadalmi élet
nagy részét. Ezért a XIX. század végén sok lelkész küzdött az egyházi élet
klerikális dimenzióinak gyengülése ellen. Emellett sok protestáns a XIX. század
folyamán átgondolta a hivatalos egyházhoz fűződő kapcsolatát, egyesek elhagyták
azt, mások fenntartották ugyan formális kapcsolatukat, de máshol kerestek
lelki táplálékot. Ezt az elvilágiasodást ugyan nem lehet egybemosni a szekularizációval,
azonban mindenféleképpen a hivatalos egyház gyengülő szerepét jelezte.
Steinhoff arra is rámutat,
hogy Blaschke indoklás nélkül vonta le azt a következtetést, hogy a felekezet a
németek számára 1830 és 1960 között értelmezhető szociológiai kategóriát
képezett. Blaschke a felekezet és a felekezetképződés fogalmát is
problematikusan definiálja, valamint a vallás kategóriáját is túl szűken
értelmezi. A „felekezet” fogalmát olyan elasztikusan használja, hogy a
kategória elvesztette analitikus erejét. A felekezetképződés folyamatát pedig
túlságosan statikusan fogja fel, amikor azt a napóleoni háborúk után lejátszódottnak
és egy idő után befejeződöttnek mutatja be.
Steinhoff vitatja Blachke
külső és belső konfesszionalizálódással kapcsolatos megállapításait. A
felekezetek kialakulása, a dogmatizálódás, a polemizálódás, a polarizálódás
bekövetkezését nem elegendő csupán állítani, hanem azok lefolyását és
következményeit is elemezni kell.
A koraújkori analógia alapján
a konfesszionalizálódás a vallásos identitás kifejlődését (vagy erősödését),
jelentőségének fokozódását jelenti. A felekezeti identitás különböző szociális
identitásokból tevődik össze, melyeket az elemzéskor figyelembe kell venni.
Blaschke eltorzítja a kora-újkori és az újkori felekezetképződés egyik alapvető
aspektusát, a vallási konkurenssel való közvetlen versengést; melynek hatására például
a protestánsoknak olyan rítusokat kellett kialakítaniuk, melyek megfelelő
mértékben reprezentálták nem katolikus létüket. A konfesz-szionalizálódás
tehát egyszerre külső és belső és ezt a két elemet nem lehet szétválasztani.
A protestantizmus belső
sokfélesége – mint azt Blashke is helyesen értelmezi – egyfajta negatív
integrációs ideológiát feltételezett. Ezt a szerepet töltötte be az
antikatolicizmus. Steinhoff szerint a más vallásos csoportokkal való versengés
volt a konfesszionalizálódás előfeltétele, ehhez a nem vallási ideológiák –
liberalizmus, szocializmus, laicizmus, szekularizció vagy az ateizmus – nem
nyújtottak elegendő alapot, ezért nem lehet meggyőző Blaschke akkor, amikor a
konfesszionalizálódás folyamatát a felekezetileg egységes európai területekre
is kiterjeszti.
Steinhoff igen
problematikusnak tartja Blaschke paradigmájának három alapelemét: a
konfesszionalizálódás modernizációt mozgató szerepét, az államképződésre
gyakorolt pozitív hatását és a vallásnak, mint szociokulturális faktornak a
dominanciáját. Úgy látja, hogy a vallás és a modernizáció németországi és talán
európai kapcsolatának egyetlen alapvető eleme az lehet, hogy a vallás egyszerre
volt faktora és produktuma Európa 1800 után elindult, de nem egyidejűleg
bekövetkező szociális, politikai és kulturális modernizációjának.
Az újabb kutatások azt
bizonyítják, hogy a németországi és más európai hitközösségek a modernizációt
is támogatták. Tették ezt például IX. Pius „Sillabus errorum”-a vagy a
szervezett vallás, mindenekelőtt a katolicizmus modernizáció-ellenes
tendenciáit ellenére. A modernizáció tudatos befogadása azonban „modernizáció
elleni modern mozgalom” volt. A vallási társadalom jelentőségét növelő és óvó
szándék ennek a társadalomnak az ösztönös modernizációját eredményezte. Az
egyházak és a vallásos csoportok előmozdították a szupralokális oktatás megteremtődését,
ami a modernizáció hangsúlyos jegyeinek egyike volt. Blaschke modernizációs
modellje azt a látszatot szeretné kelteni, hogy a modernizáció kiindulási
pontja a konfesszionalizálódási folyamatokban rejlik, ezáltal elképzelése a
lineáris, a változást egy indokra visszavezető modellek sorába tartozik. Ez a
modernizáció-felfogás azonban éppen úgy meghaladott, mint például az
iparosodásnak, vagy a racionalizmusnak a középpontba állítása. Ehelyett a
változás – Gibbens tézise nyomán – inkább különböző faktorok nem folyamatos,
állandó váltakozásából származtatható.
A katolikus papokban felébredt
a hit, hogy egy nemzetközi katolikus egyházat lehet kialakítani, de végül az
ultramontánizmus ahelyett, hogy a klérus exkluzív mozgalma lett volna,
szabályszerű népmozgalommá vált. Emellett a protestánsok is hozzákezdtek
nemzeti szervezeteik megalapításához. Ezáltal XIX. század második felében mind
a katolikus püspökök, mind az evangélikus egyház az össznémet szervezetek
kialakításán munkálkodtak.
Az állam és az egyház
kapcsolatát is eltérően értékeli a két szerző. Steinhoff rámutat arra, hogy
habár a korai-újkorban a keresztény egyház alkalmanként természetszerűleg élt
az állami hatalommal, ezzel egyidejűleg azonban küzdött az állammal szembeni
autonóm jogaiért. Nem az egyház államtól való függetlenségének a fokában látja
a különbséget a két korszak között, hanem a modern állam növekvő hatalmában és
kompetenciáinak nagyfokú kiterjedésében. A XIX. századi „konfesszionálódást” a
vallás és a politika kölcsönös egymásba hatolása követte: a felekezet
politizálódott és a politika egyre többet vett át a hit rituáléiból,
nyelvezetéből. A politika új szféráit a hitcsoportok az etikai, vallási és
politikai programjuk megvalósítására használták. A német államok ezzel szemben
az egyház és az állam közötti kapcsolat újjáformálásával próbálkoztak, hogy
ezáltal állítsák a keresztény egyházakat céljaik szolgálatába. Ez a folyamat
már az első konfesszionalizálódási korszakban megkezdődött, a XIX. századi a
konfliktusok után azonban a Rómával kötött konkordátumhoz valamint az
evangélikus tartományi egyházak újjászerveződéséhez vezetett.
A vallások azért tudták
megőrizni jelentőségüket az újkori Európában, mert az egyházi vezetők és
lelkészek a közösségi érzést újjá tudták éleszteni, a vallási és felekezeti
identitás formái fejlődtek. A klérus és a laikusok új gyakorlatokkal és
hittartalommal töltötték meg a régi tradíciókat. Így a vallás a XIX. században
félreismerhetetlenül modernnek látszott. Másrészt azonban a modern
egzisztencia változási tempója a vallásos közösségek létét folyamatosan
kérdésessé tette. Éppen a lehetőség és a követelmény, az akció és a reakció
egymásmellettisége motiválta a vallásos csoportok egymás közötti versengését,
amely a XIX. század teljes időszakában a különbözőségek hangsúlyozását
eredményezte. Míg a XVI. században a hitcsoportok a hitetlenség elleni
küzdelemben még sikeresek voltak, a XIX–XX. század folyamán már egyre komolyabb
kihívásokkal konfrontálódtak. A városiasodás és az iparosodás, új
társadalomtervek keletkezése, új kozmológiák lehetősége nemcsak a nyilvánosság
figyelmét nyerték meg, hanem társadalmilag is elfogadottá váltak. Így a
vallásos közeg a XIX. században már nem tudott akkora részt integrálni a
társadalomból, mint a XVI. században.
Steinhoff tanulmányának
zárásaként megállapítja, hogy a konfesszionalizálódás nem egyszerűen a
modernizációra adott választ jelentett, hanem sokkal inkább a modernitás
feltételeihez való hozzájárulásként értelmezhető. A vallás helyzete a
németországi társadalmi változások független elemeinek hálójában megváltozott,
ez gyakorlatilag a modernitás egyik oka volt. Habár bizonyos erők időről időre
erősebbnek tűnhettek másoknál, a premodern időszakkal ellentétben azonban
ekkor már nem lehet domináns elemről beszélni. Steinhoff szerint Blaschke-nek a
második konfesszionalizálódási korszakra utaló javaslatának az az érdeme,
hogy a németnyelvű Európában érzékelhető, a XX. századig tartó egyházi
befolyásra felhívja a figyelmet. Azonban úgy látja, hogy a tézis sokkal többet
ígér, mint amit a szerző ki tud belőle fejteni.
Olaf Blaschke: Das 19. Jahrhundert: Ein Zweites Konfessionelles Zeitalter? (A XIX. század: második konfesszionalizálódási korszak?) Geschichte und Gesellschaft, 2000, 1. 38–75.; Anthony J. Stenhoff: Ein zweites konfessionelles Zeitalter? Nachdenken über die Religion im langen 19. Jahrhundert (Egy második konfesszionalizálódási korszak? Gondolatok a vallásról a hosszú XIX. század folyamán) Geschichte und Gesellschaft, 2004. 4. 549–570.o.
Pap József
1. Jonathan Sperber: The Kaiser’s Voters: Electors and Elections in Imperial Germany. Cambridge and New York, Cambridge University Press, 1997.