Klió 2007/1.
16. évfolyam
Dal
és politika Olaszország történelmében
O bella ciao bella, ciao bella, ciao, ciao, ciao... ? fülünkben cseng a jól ismert ének, de mi a magyarázat arra, hogy napjaink Olaszországában újra hatalmas népszerűségnek örvend az egykori partizándal? Ráadásul nem ez az egyetlen, amely előkerült a kollektív emlékezetből és a tüntetések állandó kísérőjévé vált. Stefano Pivato rendhagyó történelemkönyvében erre is választ kapunk.
Pivato Olaszország történetét
mutatja be a nagy francia forradalomtól kezdve egészen az elmúlt évekig igen
eredeti módon: dalokon keresztül. Ami a fogalomhasználatot illeti az olasz
szerzőnek könnyebb dolga volt a forrástípus megnevezésekor, mivel az olasz
„canto sociale”, amelyet talán „közösségi dal”-ként fordíthatnánk magyarra,
magában foglalja a forradalmi, a szabadságharcos, a háborús és a politikai
mozgalmi dalokat is. Mivel ezek a dalok a politikai hitvallás kifejeződésének
legjelentősebb formái közé tartoznak, alkalmasak arra, hogy a történelem
megértésére tett kísérletek során dokumentumként használják azokat –
indokolja választását a szerző.
A kötetben csak a legismertebb
dalváltozatok és csak a dalszövegek elemzését olvashatjuk, társszerzőként
közreműködik Amoreno Martellini is (a huszonnégy fejezetből hét az ő
munkája). Bár Pivato elzárkózik a zenei megkomponáltság értékelésétől, érdekes
lett volna a könyvet egy CD-melléklettel az olvasó elé bocsátani, aki így a
zene által is közelebb kerülhetett volna a tárgyalt korszakokhoz, amelyek
kezdőpontja az 1789-es év.
A canto sociale együtt
született a nagy francia forradalommal, amely lehetővé tette a politikai
életben való részvételt a nép számára is, így az, a forradalmi dalokkal együtt,
a szocializáció egyik területévé válhatott. A korszak emblematikus dala a
Marseilles, amely a szabadságot, az egyenlőséget és a testvériséget hirdeti,
egyrészt közvetítette egy közösség politikájának eszméit, másrészt erősítette
az ahhoz tartozók csoportöntudatát. Természetesen az ellenkező politikai oldal
is rendelkezett olyan zenével, mely az ugyanazon csoporthoz tartozás érzelmi és
szimbolikus megjelenését biztosította: Johann Strauss Radetzky indulója
töltötte be ezt a szerepet.
A risorgimento dalait két nagy
csoportra osztva tárgyalja a szerző: az egyik kategóriába azok tartoznak,
amelyek a forradalom eszméivel való azonosulást fejezik ki, míg a másikba azok,
amelyek a risorgimento hőseit ünneplik. Ez utóbbiban – nem meglepő módon –
Giuseppe Garibaldi neve fordul elő a leggyakrabban. Érdekes jellemzője a
Garibaldi-dalok egy csoportjának a szent és profán keveredése: a megénekelt
hős Jézus Krisztusként vagy bosszúá lló angyalként jelenik meg. Ahogyan a
vallási életben az ének a liturgia része, úgy a dal a politikai, társadalmi
élet rituáléjának részévé válik, s olykor a szent életért és a hazáért hozott
áldozatáért a jutalom is ugyanaz: a paradicsom.
A risorgimento eszmeisége nem
csak egy-egy dalban, hanem operákban is kifejezésre jutott. Giuseppe Verdi,
akinek neve olykor a „Viktor Emánuel Olaszország Királya” (Vittorio Emanuele
Re D’Italia) jelentés hordozójává vált, több olyan operát
is írt (A legnanói csata, Nabucco), amelyek Giuseppe Mazzini, a
risorgimento apostolának erőteljes hatását tükrözik. Verdin kívül Gioacchino
Rossini és Vincenzo Bellini is olyan eseményeket, olyan történelmi
helyzeteket választottak operáik témájául, amelyek megfeleltethetők voltak az
akkori olaszországi állapotoknak (Tell Vilmos története, elnyomott gallok,
zsarnoki iga alatt szenvedő zsidók). Mindenesetre a nép körében igazán népszerű
dalokká csak azok válhattak, amelyek a hazaszeretetet összekapcsolták a
családtagok iránt érzett szeretettel vagy a szerelem érzésével.
Ennek hiánya lehetett az egyik
ok, amely a jelenlegi olasz himnusz, Goffredo Mameli Fratelli
d’Italiájának sorsát is megpecsételte. Az egységes Olaszország megszületését
követően köztársaságpárti szellemisége miatt mellőzték. Helyette az ország
nemzeti dala Giuseppe Gabetti királyi indulója lett, mely a
Savoyai-dinasztiát és a monarchiát magasztalta, ugyanakkor a hivatalos
himnusznál és Mameli művénél is jóval többet és szívesebben énekelték azokat a
dalokat, melyekben a hazaszeretet a családszeretet motívumával párosult. A
Fratelli d’Italia a XX. században az antifasizmus eszméinek támogatói között
vált közkedveltté, míg 1946-ban Olaszország hivatalos nemzeti himnusza lett. Az
olaszok viszonya himnuszukhoz igen kritikus. Többnyire nem éneklik azt még a
hivatalos rendezvényeken sem, aminek egyik magyarázata lehet, hogy nem érzik
Mameli szövegét és Michele Novaro zenéjét az olasz nemzethez tartozás
legmagasabb művészi szintű kifejeződésének. Igaz ez a dallamra és a történelmi
és irodalmi allúziókkal telezsúfolt, ma már sokak számára érthetetlen,
értelmetlennek tűnő szövegre egyaránt.
Az egységes Olaszország
létrehozását követő időszak talán legmarkánsabb politikai mozgalmának, a
munkásmozgalomnak zenei repertoárja igen gazdag, ugyanakkor eklektikusság
jellemzi. A nagy francia forradalom, a risorgimento, a marxizmus és az
anarchizmus eszméit hirdető dalok együttesen vannak jelen. A Vörös zászló
(Bandiera rossa) című dal esetében egy kezdetben mazziniánus ének, amelybe
munkásmozgalmi motívumokat csempésztek, vált a kommunisták emblematikus
dalává, miközben teljesen a homályba veszett az eredeti változat. Ugyanerre a
sorsa jutott számos ismert, de más történelmi kontextusban született ének is.
Ez a jelenség nem csak a munkásmozgalomra, hanem szinte minden politikai
mozgalomra igaz. A politikai közösségek a társadalom kollektív tudatára,
emlékezetére apellálva magukat a történelmi folytonosság képviselőinek, nagy
történelmi pillanatok, eszmék örököseinek állítják be.
A munkásmozgalmi dalok egyik
csoportjának állandó témái, ahogyan a republikánus és anarchista daloké is, a
harc a zsarnokság ellen, a fejlődés és a szociális forradalom szükségessége, a
haza és a szocialista mártírok áldozatos tettei. Az énekek egy másik része a
munkavégzéshez kapcsolódó problémákkal, a nyomorúságos munka- és életkörülményekkel
foglalkozik. Bár ez utóbbiak túlzott retorikusságuk miatt nem örvendtek nagy
népszerűségnek a munkások körében, könnyen rekonstruálható belőlük az a
társadalmi változás, amely a parasztok világában végment: az agrárproletarizálódás.
A XIX. század végi, XX. század
eleji időszak társadalomtörténetének másik jelentős folyamata az az emigrációs
hullám, melynek eredményeképpen milliók hagyták el Olaszországot vagy a
szomszédos államokba vándorolva, vagy – s ők vannak többen – Amerikába indulva.
Az emigránsok megénekelték haragjukat, mely a haza, az otthoni hatalmaskodók
és intézmények ellen forrt bennük, s az elkeseredést is, hiszen úgy érezték,
hogy saját hazájuk kényszerítette emigrációra őket. A dalok ugyanakkor beszámolnak
arról az erőszakos diszkriminációról, arról a xenofóbiáról is, amellyel a
kivándorló olaszoknak szembesülniük kellett az amerikaiak részéről, s amelynek
nem egyszer tragikus végkifejlete lett.
A XIX. század vége az opera
hanyatlását hozta magával, majd a XX. század új műfajjal ajándékozta meg a zene
világát: kialakult a könnyűzene, amely bár a technikai fejlődés következtében
elveszítette a szöveg-és dallamvariációs gazdagságát és az improvizáció
lehetőségét, az új technikai eszközöknek köszönhetően jóval szélesebb
rétegekhez juthatott el. A politikai mozgalmak felismerve a modern zene e
számukra is igen értékes jellemzőjét saját céljaik érdekében igyekeztek minél
jobban kihasználni azt.
Így tett a fasizmus is, amely
egy egész szimbólumegyüttest (haza, bosszú, halál, erőszak, birodalmi Róma, a
risorgimento és az I. világháború mártírjai) használt dalaiban arra, hogy
elnyerje és megőrizze az állampolgárok támogatását, miközben arra is ügyelt,
hogy a demokratikus, forradalmi eszméket propagáló dalok eltűnjenek a
köztudatból: egyszerűen betiltotta azokat.
Fontos
feladat jutott a zenének a birodalomépítő ambíciók nyomán elinduló háborúk
ideológiai hátterének és támogatásának megteremtésében is. E dalok az afrikai
háború jogosságát sulykolták és a hős olasz katona mítoszát terjesztették.
A
II. világháború folyamán született dalok között kezdetben a mozgósításra
szolgálók voltak többségben, azonban miután nyilvánvalóvá vált, hogy nem egy
győzelemmel végződő villámháborúról van szó, egyre inkább felerősödtek a
pesszimizmus, a kiábrándultság, a háborúellenesség hangjai. Ekkor hangzott fel
először az antifasiszta ellenállás szimbólumává vált dal: a Bella ciao,
amelynek sorra születtek a dialektális változatai, majd az ’50-es években
külföldi népszerűségre tett szert, és végül a ’60-as években sztárok által
énekelt slágerré vált.
1946
után a közösségi dalok egyre kevesebb teret kaptak, amelyet a szerző az
általános vereségérzéssel, a lehetőségek beszűkülésével és a politikamentes
könnyűzene térnyerésével magyaráz. A könnyűzenei tendenciák erősödése annak
köszönhető, hogy e dalok lehetőséget nyújtottak a mindennapi problémák
elfelejtésére, a nyugalom pillanataival ajándékozták meg a hallgatóságot.
Érdekes ellentét feszül a zene világa és a filmművészet és az irodalom között.
E két utóbbi művészeti ágban ugyanis ezt az időszakot a neorealizmus néven
ismert irányzat jellemzi, amely éppen a hétköznapi ember problémáinak
bemutatása által adja a korabeli társadalom igen erőteljes kritikáját.
Az
’50-es évek végétől, ’60-as évek elejétől kezdve olyan értelmiségiek karolták
fel a letűnőfélben lévő közösségi dal ügyét, mint Umberto Eco, Italo Calvino
vagy Gianni Rodari, s igyekeztek a társadalommal újra felfedeztetni
azt. Ekkoriban a canto sociale fejlődése egy újabb szakaszához érkezett el: a
generációk közötti feszültségek kifejezésének eszköze lett. A különböző
társadalmi rétegekhez tartozó fiatalok ugyanazokat az érzéseket öntötték dalba.
Lehetetlennek tartották a kommunikációt a képmutató, szellemi zárkózottságban
élő felnőtt világgal, ugyanakkor békét, társadalmi egyenlőséget akartak, s
nem csak nemzeti szinten. Bár Pivato nem tulajdonít neki különösebb jelentőséget,
mégis fontos megjegyezni, hogy ez az az időszak, amikor a dalok témái között a
más országok, a világ sorsa iránt érzett felelősség is megjelenik. A fiatalok
dalaiban egy szép, új világ álma sejlik fel, amelyben elfogadottak a
társadalmi, vallási és kulturális különbségek.
Míg
a ’60-as éveket a generációk közötti konfliktus határozta meg, addig a ’70-es
éveket a cselekvők és a világ sorsának alakulását passzívan szemlélők közti
ellentét jellemzi. Mindenki szabadságra vágyik, azonban az csak egy módon
érhető el, ugyanis – Giorgio Gaber szavaival – „a szabadság részvétel”.
A rendszerellenesség és az
ellenkultúra terjesztői az akkoriban induló szabadrádiók voltak. Megszűnt az
értelmiség vezető szerepe, s éles kritikát kapott az iskola, az oktatási
rendszer, amely a megváltozott világban használhatatlan tudást közvetít és
csupán vak engedelmességre szoktatja a diákokat.
A ’80-as évek politikai
okokból elkövetett erőszakos cselekményei és a terrorizmus megjelenése nyomán a
magánéletbe menekülő emberek elfordultak a közösségtől, s azok dalaitól is. A
közös fellépés a zűrzavaros politikai helyzet megoldásáért lehetetlenné vált.
A ’90-es évek a nagy
ideológiák végét hozták magukkal. A politikai életbe vetett hit megrendült, a
régi dalok elvesztették egykori fényüket. Emiatt az identitásukat kereső pártok
megpróbáltak új dalokat állítani a régiek helyébe, olyanokat választva, amelyek
modern, fiatalos párt képét sugározták az állampolgárok felé.
Az utóbbi években azonban a
mozgalmi dalok újra reneszánszukat élik: szakszervezeti, globalizációellenes,
diák- és béketüntetéseken hangzanak fel újra. A globalizációs folyamatokkal
szemben a helyi kultúrák, s azok részeként a közösségi dalok újbóli
felértékelődése zajlik.
Pivato elemzése több
évszázadon át vezeti az olvasót az olasz történelemben, rámutatva az egyes
időszakok legfontosabb eseményeire és folyamataira, s mindezt dalszövegek
felhasználásával. A könyv azonkívül, hogy izgalmas szellemi kalandra hívja az
olvasót, módszertani segítséget és példát nyújthat azoknak, akik a mindeddig
kiaknázatlan lehetőségeket rejtő forrásokra, a mozgalmi dalokra támaszkodva
kívánják rekonstruálni a történelmet.
Stefano Pivato: Bella ciao. Canto e politica nella storia d’Italia (Bella ciao. Dal és politika Olaszország történetében). Laterza, Roma–Bari, 2005. 361 o.
Száraz Orsolya