Klió 2007/1.
16. évfolyam
A
német középkor vezető rétege
Werner
Hechberger nemességről szóló könyve
az Enzyklopädie Deutscher Geschichte sorozatban jelent meg. A sorozat darabjai
hasonló felépítésűek, együttesen rendszert alkotnak, de önálló kötetként is
megállják helyüket. Először bemutatják jelenlegi ismereteinket az adott
tárgykörből, majd vázolják a kutatástörténetet, végül részletes bibliográfiát
adnak. Ezen kötet szerzője, Werner Hechberger jelenleg a passaui egyetemen
tanít.
Hechberger műve elején rövid,
általános áttekintést ad a középkori társadalomról és nemességről, majd rátér
az egyes korszakokra. A középkorban születési alapon voltak társadalmi, jogi
különbségek az emberek között. Ezt vallási alapon próbálták igazolni, de
létezett ennek a rendnek a kritikája is, szintén vallási alapon. (1. o.) A
szerző leszögezi, hogy a középkori társadalom nem volt statikus, és a társadalomról
való gondolkodás sem volt az. (1–2. o.)
Hechberger hangsúlyozza, hogy
a nemesség változó jelenség, és nemcsak társadalmi jelenség. A genealógiai-,
rendtörténeti megközelítésen kívül foglalkozik vele a jog-, alkotmánytörténet,
mentalitás- és kultúrtörténet és szociálantropológia is. A kortársak számára a
nemesség társadalmi rangot jelentett, amit a származás alapozott meg. Az a
meggyőződés volt az alapja, hogy a jó tulajdonságok öröklődnek. Ez bizonyos
magatartásformát követel, bizonyos életmód által fejeződik ki és feljogosít
arra, hogy az illető mások fölé emelkedjék. A történészek szerint a származás
és a vagyon lehetett a nemesség alapja. A nemességet a szerző úgy értelmezi,
mint antikvitásból átvett, társadalmi következményekkel járó lelki-szellemi
konstrukció, mely az újkorra is áthagyományozódott. Antik örökség a nobilitás,
mint erény-és értékrendszer. A Meroving-kortól feltételezhető a biológiai kontinuitás,
legkésőbb a Karoling-kortól beszélhetünk nemességről, mint a társadalom felső
rétegéről. Mint társadalmi kategória, a kora- és érett középkorban a nemesség
nem volt lezárva. A nemesség elkülönülése más társadalmi rétegektől a késő
középkorra, újkor kezdetére jellemző. (2–4. o.)
A Meroving-kor a germán és
későantik-római világ szintézise. Az előkelőket részben a gall-római szenátori
arisztokrácia adta, a germán „ősnemesség” létét vitatják. A király kíséretének
tagjai (antrustionatus) kapták a fontos hivatalokat, ők részesültek a királyi
kincstárból. Kérdés, hogy ez a szolgálati nemesség Meroving-kori-e, vagy a
germán ősnemességgel azonos. A VI. század végi trónviszályok idején az uralkodójelöltek
földet adtak nekik, eleinte csak élethosszig, később ez már nehezen volt
ellenőrizhető. Hechberger számba veszi a frankok, burgundok, alamannok,
bajorok és szászok törvényeit, azt kutatva, hogy van-e bennük szó nemességről.
Arra jut, hogy a korai törvényekben a felső réteg nehezen fogható meg. A frank
családok csak a VI. század folyamán vertek helyi gyökeret, és lettek a harcos
arisztokráciából földbirtokos arisztokráciává. A királytól kapott hivatalok
még nem voltak örökíthetők, de a vezető családok korán kifejezhettek igényt
tisztségekre. A kutatás főleg a Meroving-kor végétől beszél nemességről, de nem
ért rajta rendet jogi értelemben. A Meroving-nemesség örökölt társadalmi
tekintéllyel és konkrét hatalommal rendelkezett. Kérdés, hogy lehet-e ebben a
korban birodalmi nemességről beszélni.(5–11. o.)
A Karoling-korban létezett
birodalmi nemesség, főleg frank származásúak voltak a tagjai. Az ő soraikból
kerültek ki a királyi hivatalnokok. A birodalmi nemesség tagjai cserélődtek, és
rokoni kapcsolatban álltak a helyi nemességgel. A törvényeket (kapitulárék) a
nemesség fogadta el, a püspököket, apátokat többnyire közülük nevezte ki a
király. A VIII. század második felében felértékelődött a lovasság. Ennek
költséges volta miatt a katonai szolgálatot tulajdonhoz kötötték. Akik nem
tudták teljesíteni, egy főúr védelme alá kerültek. Részben ebből vezethető le a
földesúrtól való függés kialakulása. A szabadok a földesúr uralma alá kerültek,
vagy annak védelmét kérték. Ebben a korban alakul ki a hűbériség is, mely
személyi (tanács, segítség) és dologi (hűbérbirtok) kapcsolatot jelentett a
hűbérúr és hűbéres között. (11–14. o.)
A szabadok felső rétege vagyoni
és születési alapon fejlődött ki. A réteg lefelé igyekezett lezárulni. Az
előkelők jogilag nem képeztek különálló réteget. Nagy Károly birodalmában
jogilag csak szabadok és szolgák éltek. A hatalmasoknak (potentes) segíteniük
kellett a szegényeket (pauperes). A Karoling-kori nemesség eszményképét az
erények, a származás és a germán örökségnek tekinthető harciasság határozta
meg. Kifejlődött az uralkodói etika, és ezzel párhuzamosan a nemesi etika is.
Királytükrök, laikustükrök születnek. Aquileiai Paulinus Friauli Erichnek írt,
Alkuin Widónak, Bretagne őrgrófjának, Orléans-i Jónás Orléans-i Matfriednak.
Dhuoda könyvében arra tanítja fiát, hogy a származás kevésbé fontos, mint a
szellem nemessége. (14–15. o.)
Miután a Karoling Birodalom
felbomlott, a királyi hatalom szétesett, megnőtt a birodalom nagyjainak a
szerepe. Királyi jogköröket kaptak, az egyház fölötti rendelkezés hatalma is az
övéké lett. A birodalmi arisztokráciából származó nemzetségek végül
leváltották a Karolingokat. A Nyugati Frank Birodalmon belül Flandriában és
Normandiában megmaradt a hercegi hatalom, délen és nyugaton azonban még nagyobb
lett a széttagoltság. A Keleti Frank Birodalomban a királyi és a hercegi
hatalom megmaradt. Itáliában a nyugatihoz hasonló volt a helyzet. (15–17. o.)
A következő fejezetben az
érett középkor nemességét tárgyalja a szerző. I. Konrád a Karoling
hagyományokat próbálta továbbvinni, és viszály támadt közte és a hercegek
között. I. Henrik amicitia szövetséget kötött velük, királyként primus inter
pares volt a hercegek között. I. Ottó idején végetért az amicitia szövetség. A
király egyházi hatalma, uralkodói szentsége miatt megnőtt a szakadék közte és a
birodalom vezető nemzetségei között. Püspök- és apátkinevezésnél azonban figyelembe
kellett vennie a nemességet. A nemesek is részét alkották a birodalomnak. Ez a
kormányzásnál, királyválasztásnál tűnt ki. A nemesség erősödő helyzetének a
következménye volt az is, hogy véget ért a birodalom felosztásának gyakorlata,
és kialakult a Birodalom oszthatatlanságának elve. Rheinfeldi Rudolf
lázadásában (1077) és a wormsi konkordátumban (1122) mutatkozott meg az az elv,
hogy a nemesek a királlyal szemben is képviselhetik a birodalmat. Előbb nem
hivatalosan, a XII. századtól hivatalosan is meglesz a joguk a viszályhoz, a
felkeléshez. (15–19. o.)
Az Ottók elfogadták a grófság
örökletességét. A XII. századtól a grófság nemcsak hivatal, hanem méltóság és
rang is volt. Grófi családok alakultak ki, és a ház legmagasabb rangját minden
családtag viselte. Legkésőbb a X. században a Karoling-kori hivatali
védnökségből gróffal egyenrangú fővédnök lett. A XI. századtól örökletes lett
ez a cím. (19–20. o.)
A hercegség hivatali jellegét
az Ottók és Száliak idején is hangoztatták, mégis már a X. századtól olykor egy
családnak adományozott rangot értettek rajta. Így volt azokkal a hercegekkel
is, akiknek nem sikerült megtartaniuk a nekik adományozott hercegséget, de
továbbra is viselték a címüket (Karintiai Ottó, 985). Hasonló érvényes azon
hercegségek birtokosaira, melyek az ún. törzsi hercegségek feldarabolása révén
keletkeztek. Tekintélyük kevesebb volt, mint a törzsi hercegeké, jogi helyzetük
azonban nem volt más. A XII–XIII. századtól az utószülött fiúk is igényelték a
hercegi címet. (20–21. o.)
Megfigyelhetjük a családi
rendszerben bekövetkezett változást. A kora középkorra nemzetségek voltak
jellemzőek: horizontális csoport, amit összetart a közös származás, közös
tulajdon, közös érdekek. Az érett középkorban a nemesi családok területi
meggyökeresedésével kialakultak a nemesi dinasztiák. A IX. század második
felétől a XIII. századig tartott a várépítés korszaka, melynek csúcspontja a
XI. század közepén volt. (21. o.)
A nemesség átalakulása főleg a
birodalom délnyugati részén fonódott össze az egyházreformmal. A nemes
monostort alapít, oda temetkezik. A szerzetesek imádkoznak a megholtakért,
ápolják a nemzetség emlékezetét. Gondolati konstrukcióként megalakul a
dinasztia. Az egyes területeken meggyökeresedett családok hatalma részben a
királytól volt eredeztethető, részben a saját hatalmi jogukból. A nemesi
családok közti területi különbségek nagyok voltak, ez a konkrét hatalmi viszonyokban
is megmutatkozott. Bajorországban a grófok a herceg alárendeltjei voltak,
Szászországban és Lotharingiában mellérendelő volt a viszonyuk. A király
számára gondot jelentett az alvazallusok elérése. (22. o.)
A XII–XIII. században
megpróbálták a nemesi hierarchiát a hűbérjog alapján rendszerezni. Így
kiéleződtek a rangbéli különbségek. 1180-tól megragadható a birodalmi hercegi
rend, mely egyházi előkelőket és világi fejedelmeket foglal magában. Az
egyháziak közvetlenül a királytól kapták hűbérüket, a világiak a királytól és
az egyháztól kaphattak hűbért. 1184-ből van először példa a birodalmi hercegi
rendbe való felvételről. 1257-ben hétre korlátozták a királyválasztó fejedelmek
számát. A nemességen belüli társadalmi határok megszilárdításának további
eszközei voltak a XIII. századi jogkönyvek a pajzsrend alapján. Ilyen volt pl.
a Szász Tükör vagy a Sváb Tükör. (22–24. o.)
A társadalmi változások
kihatottak a korabeli társadalomelméletekre. A XI. század elején alakult ki a
„három rend” elmélete. (24–25. o.)
A X. századi egyházreformokkal
felértékelődik a laikusok szerepe. Hangsúlyozzák, hogy az igazi nemesség az
erény kérdése. (25. o.)
Már a IX. századtól voltak
nemesi konventek, főleg a nem uralomra szánt nemesi gyermekek számára. Voltak nemesi kanonoktestületek is. Az
érett középkori reformkolostorok kevesebb szerepet szántak a származásnak. Az egyházreform
lecsengése után azonban a refomrendeknél is megmerevedtek a származásbeli
határok. A XV. században sokhelyt feladták a nemesi exkluzivitást az utánpótlás
nehézsége miatt. Számos bencés monostor kanonoki testületté alakult, hogy
exkluzivitását megőrizze. (25–26. o.)
Hechberger bemutatja a
miniszteriálisok rétegét is. Ezt a kifejezést a Karoling-korban használták a
király szolgálattevőire, hivatalnokaira, akik lehettek szolgák, grófok
egyaránt. Az érett középkorban, a XI. században előbb a birodalmi egyház, majd
a birodalom szolgálatában jelentek meg miniszteriálisok. A Száliak, Staufok a
birodalmi javakat nem hűbérbirtokul adták, hanem miniszteriálisokkal
igazgattattak. Lehettek udvari
hivatalnokok, tanácsosok vagy a trónörökös nevelői. Itáliában hercegi címet is
kaphattak. A XII. században világi fejedelmek szolgálatában is megjelentek a
miniszteriálisok. Felső rétegük a XII–XIII. században csatlakozott a
nemességhez, lovagi módon éltek, birtokaikat örökíthették, nemesi családokkal
házasodtak. A XIII. században eltűntek a forrásokból. (27–34. o.)
Hechberger vázolja a lovagság
kialakulásának folyamatát, ír a lovagrendekről, a fegyverzet átalakulásáról, a
lovaggá avatásról. A XII–XIII. századtól figyelhető meg, hogy csak lovagi
származásúak lehetnek lovagok. Így a lovagság hivatásrendből születési renddé
vált. (34–37. o.)
A késő középkorról szóló
fejezetben vázolja a társadalmi határok megszilárdulását. Káptalanba,
lovagrendbe való bejutáshoz igazolni kellett a nemesi származást meghatározott
ízig. A nemesek közt kialakult a csoporttudat, rendekbe tömörültek. Azokból,
akik a tartomány fennhatósága alól ki tudták vonni magukat, kialakult a
birodalmi lovagság. Átalakult a hadviselés: a XIV. században újjászületett a
gyalogság, új fegyvernemek jelentek meg, fontossá váltak a zsoldosok. Azonban a
lovasság sem vesztette el jelentősségét, a sereg vezetői pedig továbbra is
nemesek maradtak. Hechberger tárgyalja a nemesség és a város viszonyát és a
városi polgárok nemesekéhez hasonló életmódját (patriciustornyok, tornák).
Tárgyalja az iskolázás kérdését is. A nemesek előrejutásához inkább származás,
személyes kapcsolatok kellettek, mint a tudományokban való jártasság. A
nemtelenek azonban bizonyos területeken egyenrangúságot szerezhettek a
nemesekkel a megfelelő iskolai végzettséggel. Hechberger megállapítja, hogy a
késő középkori nemesség nem volt válságban. Megfigyelhető ebben a korszakban a
modernizálódás, a társadalmi mobilitás, főleg az alsó nemesség elbizonytalanodása.
Új elitek jelentek meg, ezek azonban nem jelentettek vetélytársat, a vezető
elit továbbra is a nemesség maradt. (38–55. o.)
A könyv második részében a
kutatástörténetet foglalja össze a szerző. Már a középkorban is foglalkoztak
nemességkutatással: az örökösödés tisztázásához, bizonyos káptalanokba,
lovagrendekbe való felvételhez ismerni kellett a családfát, bizonyítani kellett
a nemességet. A Frank Birodalomban a Karoling-időktől jegyezték fel az uralkodó
réteg genealógiáját, a nemesekét az érett középkortól. A tudományos, kritikai
kutatások a XVII. században kezdődtek. (57. o.)
Hechberger tárgyalja a
nemesség kialakulásáról szóló elméleteket. A XIX. századi liberális vélemény
szerint a germán időkben létezett egy tekintélyes arisztokrácia, de előjogaik
nem voltak. A nemességnek mint jogi rendnek a megszületéséhez nagybirtokok
kellettek. A XX. században alakult ki a nemesi uralom elmélete. Eszerint a
nemesek nem a király megbízása alapján, hanem saját jogon gyakorolták a
hatalmat. (58–62. o.)
Vizsgálja a nemességet jelölő
kifejezések etimológiáját. Az adal szó származást, előkelő származást, az uodal
különleges tulajdont jelent; a nobilis címet római konzulok és leszármazottaik
viselték, később kiterjedt a jelentése. (62–63. o.)
A Meroving-korral kapcsolatban
felmerült, hogy a nemesség az V. század első felében létezett, más nézet
szerint ekkor csak felső rétegről beszélhetünk, mely nem jelentett örökíthető
előjogot. Egyesek szerint a király által adott hivatal nemesített, mások
szerint a nemes kapta a hivatalt. Elméleteket ismerhetünk meg arról, mért
hiányzott a nemesség a Lex Salicából, és megismerhetjük a nemesség állítólagos
szentségéről való gondolatokat is. Régészeti leletek alapján is érveltek
amellett, hogy a VIII. században már volt nemesség, de ennek is felmerült a
kritikája. A szerző összefoglalja az egyes törzsek nemességéről szóló
elméleteket. A kora középkorra vonatkozóan a legtöbb történész nem mond le a
nemes kifejezésről, de nem értenek rajta jogilag zárt rendet. (63–69. o.)
A Karoling Birodalom
kutatástörténeténél említi Tellenbach munkásságát, aki személytörténeti
kutatása során elkészítette a „birodalomi arisztokrácia” listáját. Kritikák
ellenére meghonosodott ez a fogalom, bár listák felállításával ma már
óvatosabbak a történészek. Nehéz a helyi nemességtől való elkülönítésük,
ráadásul a nemes és nemtelen földbirtokosok elkülönítése is nehéz. A nobilis
kifejezés előfordulásáról, Karoling-kori grófságról szóló nézeteket is
megismerhetjük. A hűbériségről való hagyományos nézetet bírálta Reynolds,
aki szerint a hűbér dologi és személyi oldala (vazallusság) a XII. századig nem
kapcsolódott össze jogilag. A ténylegesen fennálló kapcsolatot jogilag csak
később rendszerezték. (69–72. o.)
A Karoling Birodalom
felbomlása utáni időkről megismerhetjük azt az elméletet, miszerint a felbomlás
fő oka a törzsek megerősödése volt. Ezzel szemben Wenskus azt állítja,
hogy a törzs változó jelenség, nem politikai cselekvésre képes egység. Van
olyan vélemény, hogy a herceg a királytól kapta hatalmát, mások szerint a
király csak legitimálta a nemesek önállóan keletkezett uralmát. (72–74. o.)
Hechberger bemutatja a
nemesség IX–XII. századi szerkezetváltásáról szóló elképzeléseket. Egy elmélet
szerint a kognatikus rokoni kapcsolatok ekkor patrilineárissá fejlődtek. Mások
szerint csak súlypont-áthelyeződés ment végbe. Megismerhetjük a nemesség
önértelmezésével, emlékezetével való elgondolásokat is. Egyesek szerint az
érett középkor nemessége a Karoling-, sőt Meroving-nemesség folytatása, de
ennek a nézetnek is van kritikája. (74–79. o.)
Tárgyalja a király és a
nemesség kapcsolatáról szóló elméleteket. Az egyik álláspont szerint a nemesség
a királyi hatalom nélkülözhetetlen, de bizonytalan oszlopa. Mások szerint a
nemesség veszélyezteti a királyi hatalmat, egy erős király azonban
kikapcsolhatja a nemesi bázist. Leyser szerint Szászországban akkor tört
ki felkelés, amikor az elégedetlen nemesek a királyi család egy elégedetlen
tagja köré tudtak csoportosulni. Keller szerint az uralkodónak
döntőbíróként be kellett avatkoznia a nagyok pártharcába, és őbelőle is párt
lett. A birodalmi egyház korábbi vélekedés szerint ellensúly volt a nemességgel
szemben. Újabban rámutatnak arra, hogy ez aligha igaz, hisz a birodalmi egyház
is nemesekből állt. A szerző ismerteti a hűbérjogról és a birodalmi hercegi
rendről való nézeteket is. (80–82. o.)
Hechberger bemutatja a
földesúri birtokkal kapcsolatos elképzeléseket. Egyesek germán, mások római
eredetét vallják. Egyesek szerint az emberek feletti uralom germán eredetű, a
föld fölötti rendelkezés joga pedig római. A végrendeletek, adományok szerepét
is tárgyalja a szerző. Az adományozás a korai középkorban fontos eszköze volt
annak, hogy egyben tartsák a birtokot. A földesúri birtok keletkezéséről az a
hagyományos nézet, hogy a nagybirtokosok elnyomták a közszabadokat, és
felszívták földjeiket. Újabb elmélet az antik kontinuitásból indul ki. Eszerint
világi előkelők kezében volt a pénzügyi igazgatás, az adóemelés joga. Így a
szabadokat az adóztatás által is földesúri hatalom alá vonhatták. (82–83. o.)
Külön fejezet foglalkozik a
nemesi eszményképpel, neveléssel. Az eszményképek esetében is felmerül a gennan
és a római eredet kérdése. Az uralkodó nézet szerint a XIII. századig
kivételnek számított az írni-olvasni tudó nemes. Az írástudatlanság nem jelent
tanulatlanságot, hanem más képzési világot. A reneszánsz korban a klasszikus
felfogás szerint terjed az individuális emberkép; a nemességet támadják, mert
nem akarta képezni magát. A társadalomtörténeti szemlélet árnyalja ezt a
meglátást. Eszerint a nemesség és a humanizmus közel állt egymáshoz. A szellemtörténeti
nézet szerint az egyetemen nem számított a származás, a társadalomtörténet
szerint itt is voltak nemesi előjogok, és nehéz volt a nemtelenek előre jutása.
(86–89. o.)
A következő fejezet a nemesség
és az egyház érett középkori kapcsolatával foglalkozik. A IX–XII. századi
püspökök, apátok jórészt nemesek közül kerültek ki. Különféle nézetek merültek
fel a reformkolostorokkal kapcsolatban. Jakobs szerint a Svábföldön alapított
monostorok a birodalmi monostorok ellenzékét alkották. Schmid rámutat a nemesség
és a kolostorreform szimbiózisára: a nemesi védnökség biztosította a kolostor
fennmaradását, a szerzetesek a halott emlékének ápolásával biztosítottak a
család szellemi fennmaradását. (89–91. o.)
A miniszteriálisokkal
kapcsolatban a régebbi kutatást a miniszteriálisok társadalmi eredete és
felemelkedési lehetőségük érdekelte. Hochberger tárgyalja a kettős
miniszteriálisságról szóló nézeteket: eszerint egyszerre több úrtól is
függhettek volna, pl. birtokfelosztás miatt, birodalmi egyház és birodalom
szolgálatában, vagy birodalom és tartomány szolgálatában. Tárgyalja a
nemességhez való csatlakozás folyamatát is. Pirenne társadalomtörténeti
kutatás alapján a francia homo ligiusokat a német miniszteriálisok
megfelelőinek tekintette. Német történészek ezt jogtörténeti álláspont alapján
elvetik. Vizsgálják a miniszteriálisok városhoz való viszonyát is: milyen
szerepűk volt a kommuna-mozgalomban, a város vezető rétegében? Megállapítják,
hogy a lovagi kultúrát ápoló polgárok többsége miniszteriális származású volt.
Figyelemre méltó eredményeket hoznak az egyes városokra összpontosító
kutatások. Lübeck vezető rétegében nem tudtak kimutatni polgári életideált.
(91–99. o.)
A lovagsággal kapcsolatban
vizsgálja e réteg eredetéről, eszményiről, az egyházzal való kapcsolatáról
szóló elgondolásokat. Bloch szerint a korábban nem zárt arisztokrácia a
lovagságon keresztül vált születési és jogi alapon álló nemességgé. Duby Macon
vidékének vizsgálata alapján állítja, hogy a miles kifejezés a X. század
végétől fölváltotta a nobilist: eleinte a harcosok és földesurak felső
rétegét jelölte, az Isten békéje mozgalom után azonban kiterjedt minden
fegyverviselőre. Így a nemesség alakult lovagsággá. A lovageszménnyel
kapcsolatban foglalkozik az eszmény és valóság közti szakadékkal. Falkenstein
szerint a késő középkori lovagság egyre inkább a békére hajlott, a lovagi
játékok udvari ünnepségekké alakultak. Keen szerint éppen a harc eszményítése
vezetett a háború brutalizálódásához a késő középkorban. Erdmann vizsgálta
a keresztény harcosideál kialakulását, és az egyház közeledését a háborúhoz.
Munkássága óta a német szakma jelentősebbnek ismeri el az egyház hatását a
lovagságra. Megismerhetjűk a lovaggá avatással kapcsolatos elméleteket is.
(100–106. o.)
A késő középkor kutatástörténetéről
szóló fejezet vizsgálja a nemesség elkülönülését, a tartományhoz való
viszonyát, a hűbérjogot. Foglalkozik a nemesség kihalásának gondolatával is,
ami főleg a birodalom délkeleti részén volt megfogható. Az újabb kutatás
érdeklődik az alsóbb nemesség viszonyai, életmódja iránt. A birodalmi lovagságról
korábban az volt a nézet, hogy a miniszteriálisok leszármazottai.
Személytörténeti kutatások alapján mondható, hogy a miniszteriálisoktól
származtak a legkevésbé. A közvetlenül a birodalomtól függő lovagok rendje
inkább a tartományi rendbe való bekapcsolódás kudarcaként jött létre, mint a
régi jogállás megőrzése során. A késő középkori válságjelenségekkel foglalkozó
elméleteket is ismerteti Hechberger. A feudális jövedelmek csökkenése főleg az
alsóbb nemességet viselte meg. Társadalmilag lesüllyedtek vagy rablólovagokká
váltak. A nemesség válságának gondolatát újabban vitatják. Elméletek szólnak
arról, milyen módon ellensúlyozhatták a nemesek jövedelemkiesésüket. A nemesi
viszályokkal kapcsolatban az a klasszikus nézet, hogy ez a nemes önmagán való
segítésének jogos eszköze, és hatalma kifejezésének eszköze is. Mások
rámutatnak arra, hogy a nem nemesek között is volt viszály. Inkább régebben
vallották a viszállyal való visszaélés elvét, ezt újabban vitatják, mert nem
fogadják el ennek alapját, a nemesség válságának elvét. Hechberger végezetül
azt taglalja, hogy a haditechnika változásai mennyiben befolyásolták a nemesség
vezető szerepét. (107–117. o.)
A könyv végén bőséges
irodalomjegyzéket és névmutatót találunk. A szerző sokkal bővebb
irodalomjegyzéket is ad a
http://www.phil.um-passau.demittelaltgeschichte/adel.htm oldalon. Hechberger
műve szakemberek, diákok, tanárok és érdeklődő kívülállók számára egyaránt
hasznos segítséget nyújt a tájékozódáshoz. Az Enzyklopädie deutscher Geschichte
sorozat ezt a célt kívánja szolgálni köteteivel.
Werner Hechberger: Adel, ministeralität und Rittertum im Mittelalter (Nemesség, miniszterialitás és lovagság a középkorban). OIdenburg Verlag, München, 2004. 163. o.
Halmágyi Miklós