Klió 2007/1.
16. évfolyam
A
középkori paraszti világ időfelfogása
A
középkori agrártörténet és paraszti társadalom kutatója, Werner Rösener
ebben a tanulmányában a középkori paraszti világ időfelfogását vizsgálja.
Bemutatja a paraszti társadalom viszonyát a természet ciklikusságához, a
szezonális munkák rendszerében értelmezhető paraszti időfelfogást, az új
gazdálkodási formák következtében változó mezőgazdasági munkaritmust, és ennek
hatását az agrártársadalom mentalitására. Szól a paraszti ünnepek ciklusairól
és a vidéki társadalom fontosabb ünnepeiről, s végül a városi időfelfogás és
időmérés késő középkori megjelenéséről a paraszti világban, valamint a városi
és vidéki élet időfelfogásának kontrasztjáról.
Ahogyan minden olyan
társadalomban, ahol a megélhetés alapját túlnyomórészt a mezőgazdaság
jelentette, a paraszti élet és munka a középkorban is a természet rendjéhez
igazodott. A paraszti világ számára a természet az évszakoknak megfelelően
periodikusan visszatérő tevékenységeket írt elő. Ebből következően a paraszti
időfelfogás a természet biológiai ritmusára, a vegetáció különböző fázisaira,
illetve az állatok életszakaszain lemérhető időkre épült. Bizonyos növények
virágzása vagy elvirágzása, a költöző madarak érkezése vagy távozása, egyes
állatok téli álma vagy aktív életszakasza, stb. természetes kalendáriumként
szolgált, s összefonódott az agrárvilág szokásaival és gazdálkodásával. A
természet rendje rányomta bélyegét az emberi életre, és a gyermekkor, ifjúkor,
felnőttkor, öregkor biológiai linearitása mellett ciklikus időképzetet
teremtett. Ez egyúttal azt is jelentette, hogy a paraszti időérzékelés
alapvetően tapasztalati jellegű volt, s nem azonos időszakok egymásutániságával
egzakt módon (például órával) mérhető. A csillagok járását alapul vevő
keresztény Juliánus-naptár és az év természetes ritmusa között nem állt fenn
teljes összhang. A napi életben a természeti ciklusok váltakozásából származó
tapasztalati tudás sokkal nagyobb szerepet játszott, mint a kalendáriumok
időegységei. A leghosszabb nap például egyáltalán nem volt egyben az év
legmelegebb napja is, ahogyan a legrövidebb sem jelentette egyben a
leghidegebbet. A napos időszak mértéke, a tavasz és a nyár tényleges hossza
adott térség esetében a földrajzi helyzet függvényében változott. A paraszti
gazdálkodás és élet tempóját évszázadokon át az idő természetes folyása, az
évszakok ciklusai és a tényleges időjárási viszonyok határozták meg. A napnak
nem volt világos időszaki beosztása, ahogyan a hétnek, a hónapnak vagy az
évnek sem. A természet kényszerítette rá az emberre saját ritmusát. Az élet és
a munka nem tette lehetővé a feladatok rendszerbe foglalt felosztását, pontos
időkeretbe történő beszorítását. Nem volt szükség egységes norma által mérhető
időegységekre, vagy pontos előzetes tervezésre.
A virágzó középkortól a
szántóföldi művelés Európa túlnyomó részén háromnyomásos rendszerben folyt,
azaz évente váltogatták az őszi- és a tavaszi vetést, valamint az ugart. Ez az
egész évre szezonálisan meghatározta a főbb munkafolyamatokat, és azok helyét
is. A nyár, különösen a július és augusztus hónap a betakarítás jegyében telt,
míg a tél végén, februárban a tavaszi vetéshez, nyár végén, kora ősszel pedig
az őszi vetéshez kellett előkészíteni a talajt, illetve magát a vetést
elvégezni. Az ugaron akkor lehetett bármilyen tevékenységet is végezni, amikor
sem az őszi, sem a tavaszi szántókon nem volt érdemi teendő. A paraszti
társadalomban a betakarítási periódus (aratás, szénakaszálás) jelentette a
munka szempontjából a legfontosabb időszakot, a legdolgosabb heteket, amikor a
falu apraja-nagyja a földeken dolgozott. A nyár tehát az intenzív munka
időszaka volt, míg a tél jóval kevesebb elfoglaltsággal járt a parasztság
számára. A paraszti élet alapvető ritmusát tehát a földeken végzett nyári
aktív, és a szántók szempontjából nyugodt téli időszak kontrasztja határozta
meg. Mindemellett azonban a paraszti élet számos olyan tevékenységet foglalt
magába, amelyeknek nem volt szezonális súlypontja, hanem egész évben
folyamatosan ellátandó feladatot jelentett. Ide tartoztak a ház körüli munkák,
a jószágok ellátása, gondozása, a fejés és tejfeldolgozás, az istállók
takarítása, szerszámok karbantartása stb.
A XI–XIII. század során Európa
egy hosszú mezőgazdasági növekedési periódust élt át, amit a XIV–XV. században
válságos időszakok követtek. A virágzó középkori agrárkonjunktúra demográfiai
növekedéssel, intenzív erdőirtással, mocsárlecsapolással, a termőterületek
növekedésével és a legelők összezsugorodásával járt együtt. A különböző
gabonafélék mellett más növényfélék (hüvelyesek, zöldségek, gyümölcsök, len,
kender, komló stb.) termesztése is egyre jelentősebbé vált. Ezeket a növényi
kultúrákat a parasztok rendszerint a házak melletti kertekben, vagy külön erre
a célra kijelölt parcellákon termesztették, melyek nem tartoztak a
határhasználatot szabályzó nyomáskényszer alá. Mindezeken túl az arra alkalmas
területeken szőlőtermelést is folytattak, sőt egyre több paraszti háztartás
számára a szőlő kezdett a megélhetés alapjává válni. Ezek a tevékenységek
számos vonatkozásban a szántóföldekhez képest eltérő munkafázisokat, más
időbeli ütemezéseket tettek szükségessé, s így differenciáltabbá tették a vidéki
társadalom időfelfogását. A késő középkorban elsősorban a városok környékén
vált intenzívebbé a mezőgazdasági termelés, hogy a városi népesség folyamatos
élelmiszerszükségletét ki lehessen elégíteni, és a városi táplálkozás
minőségét javítani lehessen.
A paraszti életben a munkán
kívül az ünnepek jelentettek fontos időhatárokat, az időérzékelésben lényeges
mérföldköveket. Emellett az ünnepek a paraszti élet integráló fórumai is
voltak. Az agrártársadalom ünnepeinek jelentős része összekapcsolódott a mezőgazdasági
év folyásával és a paraszti életciklusokkal. Egyes ünnepeknél (karácsony,
húsvét, pünkösd stb.) az egyházi, mások esetében (Szent Iván-éj, tavaszünnep,
szüreti mulatság stb.) pedig inkább a világi tartalom volt erőteljesebb és
meghatározóbb. Az évszakok váltakozásai gyakran ünneplésekkel kapcsolódtak
össze, ahogyan a paraszti munka fontos időszakai vagy az élet különböző
eseményei is. Az ünnepek lefolyását az évszakok éppoly erősen befolyásolták,
ahogyan a paraszti élet többi részét is. A tél vagy a nyár kezdete, a
szántóföldi munkák megindulása, a betakarítás befejezése, a szüret stb. olyan
alkalmakat jelentettek, melyek különböző védőszentek tiszteletével
összekapcsolva egyúttal egyházi ünnepekké is váltak, illetve az isteni
gondviselésnek történő köszönetnyilvánítással, hálaadással vallási tartalmat
kaptak. Az év agrárszempontú felosztása ugyancsak liturgiai keretbe
illeszkedett, így a paraszti ünnepeknél keveredtek a vallási és világi elemek.
A francia és német falvak esetében már a XIII. századtól vannak írásos
feljegyzések tavaszünnepről, májusfa-állításról. A késő középkorból már képi
ábrázolások is maradtak fenn ezekről az ünnepekről, elsősorban a hónapokat
ábrázoló kalendáriumi képekhez kötődően. A betakarításhoz kapcsolódó ünnepek igen
nagyjelentőségűek voltak a középkori paraszti világban. A betakarítás
befejezése minden évben fontos dátumot jelentett a paraszti életben, hiszen a
földekről behordott termény biztosította a következő termésig a megélhetést,
és ez adta a következő évi vetőmagot is. A betakarítás végét már a
kereszténység előtt a germánok is megünnepelték, így köszönve meg az
isteneknek az az évi termést. A középkor folyamán ezek a pogány eredetű ünnepek
krisztianizálódott formában éltek tovább. Az utolsó terményszállító szekeret
például gyakran a templom elé vitték, s ott sóval, borral és kenyérrel a
plébánosnak (vagy a földesúrnak) adták. A betakarítással járó ünnep számos
helyen egyúttal az évi járadékfizetési kötelezettség teljesítését is
jelentette. Ilyen alkalmakkor ettek, ittak, táncmulatságokat rendeztek. A
betakarítás és őszi szántás után a paraszti életben nyugalmasabb időszak
következett. Azokon a területeken, ahol az állattartás volt a meghatározóbb,
némileg később került sor ünnepi körülmények között a téli előkészületekre és a
járadékok megfizetésére. A téli időszakban a családi és szomszédsági
kapcsolatokra épülő, házaknál megrendezett, többnyire disznóvágással egybekapcsolt
események jelentettek a hétköznapoktól eltérő ünnepi pillanatokat. A közös
munkát közös étkezés és ivás követte. A levágott állat felét általában a
vágásnál segédkező, azon résztvevő rokonok és szomszédok kapták. A falusi
ünnepek közül az év folyamán a közösség egészét leginkább érintő módon az ún.
templomszentelő ünnep állt az első helyen, amikor a helyi plébániatemplom
felszentelésére emlékezve egyúttal azt a szentet is ünnepelték, akinek egykor a
templomot szentelték, aki ily módon a falu védőszentje volt. Az ilyen ünnepnek
egyházi és világi része egyaránt volt. Ünnepi körülmények között a templomban
kezdődött, körmenetben folytatódott, amelyben a falu lakói vettek részt. A
templomszentelő és a helyi szent ünnepe rendszerint vásárral kapcsolódott
össze, játékokkal, tánccal, zenével, ivással. A legtöbb ilyen ünnep és vásár
ősszel volt, amikor már a szántóföldi munkák véget értek. Ezeken az ünnepeken a
falu lakói mellett számos látogató is megjelent. Érdeklődők a szomszédos
falvakból, kiskereskedők, mutatványosok, koldusok stb. Előfordult az is, hogy
a földeken végzett munkák befejeztével számos paraszt egyik templomszentelő
ünnepről a másikra, faluról falura járt. Az ilyen ünnepek alkalmával esetenként
nyilvános büntetések végrehajtására is sor került. Nyáron és kora ősszel, a
leginkább munkaigényes időszakokban nem voltak nagyobb falusi ünnepek. Az
adventtől pünkösdig terjedő időszakban viszont három nagyobb ünnep is
következett egymás után: karácsony, húsvét és pünkösd. A középkorban nemcsak a
helyi védőszent, hanem más szentek ünnepei is fontos és jelentős eseménynek
számítottak, melyek gyakran a paraszti járadékfizetések határidejét is
jelentették. Vidékenként más és más időpontok voltak a járadékfizetési
határidők, de ez a kötelezettség leginkább Szent Mihály (szeptember 29.) és
Szent Márton (november 11.) napjához kötődött. A közösségi ünnepek mellett az
életciklushoz igazodó családi ünnepek (születés, keresztelés, házasság, halál)
ugyancsak fontos szerepet játszottak a falusi társadalomban. Ezek az események
azonban nem voltak kizárólag családi ünnepek, mert ezeken a falu számos lakója,
főleg a szomszédok is részt vettek. A paraszti családi ünnepek tehát bizonyos
nyilvános jelleggel rendelkeztek, ezért ezekre vonatkozóan a falusi
törvénykönyvekben (néha még a helyi tartományi jogban is) számos előírás,
szabály szerepelt. A házasságkötéssel összefüggő ünnep esetében például a
vonatkozó szabályok előírták az ünnepen résztvevők minimális számát, a lakomán
felszolgált fogásokat, ételeket, és számos, a ceremóniával összefüggő elemet.
A XIV. századtól Európában
lassan ugyan, de általános értelemben kezdett megváltozni az időfelfogás és az
időszemlélet. A városok felvirágzásával, az iparosok, vállalkozók és
kereskedők megerősödésével egzaktabb meghatározottságú lett a munkaidő és az
idő fogalma, tartalma, mert mind a kézműipar, a céhes szervezeti működés, mind
pedig az üzleti élet ezt követelte meg. A városokon belül új, egységes időmérés
vált általánossá, mérésre az ekkoriban terjedő mechanikus órák szolgáltak. Az
órákhoz igazított harang vagy kolomp jelezte a város lakóinak, a műhelyekben
dolgozóknak, a piacon árusítóknak az idő múlását. Az óra, mint időmérő
szerkezet leginkább a középkori Európa ipari szempontból fejlettebb,
urbanizáltabb térségeiben (Németalföld, Itália, Dél-Németország) terjedt el.
Az órának köszönhetően egy nap időbeosztása mindig azonos időegységekre osztva
rendszeres és egységes lett: 24 órára bontotta a napot. Az idő múlását a
városokban a toronyórák mindenki számára jól láthatóan jelezték. A városok
lakóinak munkaideje nem az agrárvilágban megszokott természeti ciklusokhoz,
évszakokhoz igazodott, hanem attól függetlenül alakult. Ennek ellenére azonban
a népesség több mint 90 százalékát kitevő parasztság körében sokáig továbbélt a
mezőgazdaság ritmusához és az évszakokhoz igazodó időfelfogás.
Werner Rösener: Die Bauern und die Zeit. Anmerkungen zum bäuerlichen Zeitverständnis in der vormodernen Gesellschaft (A parasztok és az idő. Megjegyzések a modem korszak előtti paraszti időfelfogáshoz). Zeitschrift für Agrargeschichte und Agrarsoziologie. Heft 2, 52. Jhg. 2004. 8–24. p.
Pósán László