Klió 2007/1.
16. évfolyam
A németalföldi ferences
mozgalom kezdetei – Utrechti Wiger mester élete és munkássága
A
kanadai történész, David Ross Winter a Journal of Medieval History 2005.
évi 31. számában (71–126. oldal) cikket jelentetett meg a németalföldi
tudósról, főpapról, Utrechti Wiger-ről, aki az egyik legkorábbi tagja volt az
Assisi Szent Ferenc (1182–1226) által 1208-ban életre hívott ferences rendnek,
vagy más néven a Kisebb Testvérek Rendjének, amelyet III. Honorius pápa írásban
is elismert (1221, Regula non bullata). Winter cikkében egy eddig alig-alig
ismert és még kevésbé feldolgozott témát boncolgat, nevezetesen a ferences
rend Alpokon túli terjedése első száz évének történetét, egy olyan ember
portréján keresztül, aki már a legkorábbi időktől kezdve érintkezésbe került
ezzel az új reformmozgalommal és magáévá tette annak eszméit.
Bevezetőjében (71–78. oldal)
Winter részletes historiográfiai ismertetést ad egyrészt a Wiger mester és a
ferences rend születésének korában, vagyis a XIII. század elején született
kortárs forrásmunkákról, mindenekelőtt Fra Salimbene da Adam (1221–1287) Cronica
fratris Salimbene da Adam című művéről, amely Celanói Tamás (1190–1260)
életrajzi művei: a Vita prima Sancti Francisci (1228–30), vagyis Assisi
Szent Ferenc első életrajza, majd az ezt követő Vita secunda Sancti
Francisci (1246–47), valamint a Tractatus de miraculis Sancti Francisci
(1250–1253), Szent Ferenc csodáinak leírása, illetve Assisi Szent Klára
(Chiara di Offreduccio, 1193/94–1253) legendája (Legenda Sanctae Clarae
virginis, 1255) és Szent Bonaventura (1217/18–1274) Ferenc-életrajzai (Legenda
maior Sancti Francisci, Legenda minor Sancti Francisci) mellett a
legjelentősebb írásos források közé tartozik a ferences rend korai
történetéről. Wiger volt egyike a legkorábbi egyházi személyeknek a (középkori)
német nyelvterületen – és a XII–XIII. századi Hollandia bizonyos mértékig
idesorolható –, akik viszonylag magas rangú és ennek megfelelően jól
jövedelmező állásukat hagyták ott az új, itáliai eredetű koldulórend eszméit
követve. Ugyancsak ő lehetett a szerzője a latin nyelvű
prédikációgyűjteménynek, az 1205 és 1228 között keletkezett Liber exemplorum
sub titulis redactorum-nak, amelynek az eddig használatos neve, a Summa Wiggeri
is árulkodó. Utrechti Wiger azonban eddig elkerülte mind a korszakkal, mind
pedig a ferences rendtörténettel foglalkozó kutatók figyelmét, pedig olyan
neves egyházi személyiségek környezetéhez tartozott, mint I. Engelbert kölni
érsek, Urachi Konrád, Tonengoi Ottó, Toledói János bíborosok, illetve a
ferences rend második miniszter generálisa, Cortonai Illés (1180–1253); továbbá
olyan neves teológusokkal folytatott levelezést, mint Heisterbachi Caesarius és
Jacques de Vitry. Caesarius említést tesz Wigerről, amikor azt írja a Libri
octo miracolorum című művében, hogy a Szent Péter kolostor prépostja a
Kisebb Testvérek Rendjéhez csatlakozott. Ennek ellenére Wiger nem tartozott a
nagyon jelentős egyházi méltóságok közé: konventje, az utrechti Szent Péter kolostor
oklevélgyűjteménye huszonhárom alkalommal említi őt 1209 és 1228 között, mint
tanút, vagy kezest különböző gazdasági és adminisztratív ügyekben. Ehhez
képest lényeges előrelépést jelentett az utrechti szerzetes karrierjében az,
hogy Cortonai Illés megbízásából ferences missziós utat tett Angliába Ecclestoni
Tamás De adventu fratrum minorum in Angliam című munkája szerint.
A források alapján Winter öt
szakaszra osztja Wiger életét és munkásságát, és ezt a felosztást követi a
cikke is: Wiger fiatalkora (1209-ig, ekkor tűnik fel a neve először a
feljegyzésekben), kanonoksága az utrechti Szent Péter kolostorban (1209–1213.
október 14.), dékáni (1213–1220) és préposti (1220–1228 áprilisa) tisztsége
ugyanott, valamint a ferences rendbe történő belépése utáni időszak (1228
áprilisa után).
Szerzőnk szerint Wiger az
utrechti püspökség északi részéhez tartozó Steenwijkben, vagy Ruinenben (ez a
terület a mai Frízföld, Drenthe és Overijssel tartományok területén található)
született, születési éve nem ismert: a kor kánonjogi hagyományait figyelembe
véve azonban úgy tűnik, hogy ha első ízben 1209-ben bukkan fel a neve, mint
canonicus, legalább tizennyolc éves lehetett már, így a születésének legkésőbbi
dátuma 1191 lehet. Mivel családjáról, származásáról és társadalmi körülményeiről
semmit sem tudunk, Winter a Wiger név vizsgálatával próbált meg közelebb
kerülni Utrechti Wiger mesterhez: az utrechti okmánytár XII. század végi–XIII.
század eleji anyagát közelebbről szemügyre véve négy Wiger nevű személyre
bukkant, köztük az utrechti Mária-templom egy kanonokára, azonban a névről nem
lehet megállapítani, hogy regionálisan használt, vagy pedig valamely
társadalmi csoporthoz, esetleg nemzetséghez köthető-e. Így pedig az sem
állapítható meg, hogyan került be az első holland ferences szerzetes az
utrechti Szent Péter konventbe. Az a tény azonban, hogy Utrecht kanonokjai
többnyire vagyonos, nemesi (és egyre gyakrabban polgári) családokból
származtak, közelebb vihet minket Wiger származásának rejtélyéhez; a ferences
rendhez való csatlakozása pedig egyáltalán nem mondana ellent annak, hogy ő
maga is vagyonos család sarja volt, hiszen a ferencesek (és általában a
középkori koldulórendek) számos alkalommal igen vagyonos embereket is
befogadtak soraik közé (maga Assisi Szent Ferenc, eredeti nevén Francesco
[Giovanni] Bernardone is gazdag családból származott, akárcsak első követői:
Quintavallei Bernát és Cattani Péter, valamint Assisi Szent Klára). Ugyancsak
nem ismeretes az, hol tanult Wiger fiatalabb éveiben; magister elnevezése
azonban arra utal, hogy egyetemi tanulmányokat is folytathatott, amint erre
Heisterbachi Caesarius is utalt a fent említett művében: „Detulit mihi
magister Wigerius, praepositus Traiectensis, nunc in ordine fratrum minorum
conversus, quod dicturus sum” („Wiger mester, a Kisebb Testvérek Rendjébe
megtért utrechti prépost mondta nekem azt, amire a fentebb már utaltam”).
Ecclestoni Tamás pedig „Wygerus Alemannus” testvér széles körben elismert jogi
tudásáról ír („vir valde famosus in peritia juris”). Winter szerint
ezekre a jogi ismeretekre Párizsban tehetett szert, ahol a jogi képzés már a
XII. század végén is európai hírű volt. A párizsi tanulmányokra bizonyítékok
lehetnek Wiger Liber exemplorum-jának földrajzi hivatkozásai. Jogi
ismereteinek nagy hasznát vette akkor, amikor is 1221 és 1225 között
Duisburgban közvetített az utrechti püspök, Otto van Lippe és a gelrei gróf
közti vitában, két jogtudóssal és az utrechti János-templom (Janskerk) prépostjával,
Goswin Randenrode-val együtt.
Wiger 1209-ben (vagy már
korábban) az utrechti Szent Péter-kolostor kanonokja lett. Az az oklevél említi
először, amelyben az akkori utrechti püspök, II. Theoderic (van Are) megerősíti
Hugo Sturm tulajdonjogát a ruineni Szűz Mária-monostorra. Mivel ez volt Wiger
szülőföldje, jogi tudása és helyismerete különösen hasznos lehetett a birtokjogi
kérdések tisztázásánál.
Az 1211 és 1213. október 14.
közötti időszakban – pontosan nem tudni, mikor – Wiger a Szent Péter káptalan
dékánja lett („decanus sancti Petri”), mindössze négy évvel azután, hogy
először felbukkan a neve az utrechti egyházi okiratok között. Karrierjének ez a
gyors felívelése meglehetősen zűrzavaros időszakban történt, így a részletek
sem tisztázottak: Otto van Gelre volt Utrecht választott püspöke 1213 és 1215
között, noha nem kapott semmiféle megerősítést hivatalában, Winter pedig
lehetségesnek tartja, hogy Wiger az ő kegyeltje volt. És az is igaz, hogy Wiger
a káptalan prépostjának, Wouternek (Walter) volt a helyettese. Wouter azonban
nem csak a Szent Péter, hanem a Szent Megváltó-székesegyházban is ellátott
préposti feladatokat. Ez meghatározta Wiger működését is, aki egyrészt a saját
közösségét szolgálta, másfelől azonban Wouternek is segítségére volt. Így
működött közre különböző jogi és adminisztrációs ügyeknél Ruinenben,
Brigdamme-ban, Mariënweerdben, Steenderenben, illetve Elkerzee op Schouwenben –
olyan helyeken, amelyek az utrechti püspökséghez tartoznak valamennyien, de
vagy a Szent Péter-, vagy a Szent Megváltó-kolostorok érdekeltségi körébe. Winter
ennél a résznél (88–89. oldal) utalást tesz arra, hogy Wiger patrónusai között
ott lehettek a mai Hollandia területének, valamint a Ruhr-vidéknek és a
Rajna-völgynek az egyházi és világi notabilitásai, elsősorban a van Lippe, a
van den Berg (az oklevelekben: de Monte) és a van Randenrode családok. 1217
után gyakorlatilag már nincs olyan oklevél, amelyben ezeknek a családoknak
valamely tagja mellett ne szerepelne a Szent Péter-káptalan dékánja. A kanadai
történész nem tartja kizártnak azt sem, hogy Wigert rokoni szálak fűzték
ezekhez a németalföldi klánokhoz. Ugyancsak ezen családok révén került
kapcsolatba a paderborni magisterrel, Oliver Saxo-val, aki a van Lippe család
védence lehetett, akárcsak Wiger, és akivel együtt tanultak Párizsban. Oliver
III. Ince pápa megbízásából Frízföldön és Északnyugat-Németországban tartott
prédikációkat, és toborzott sereget az ötödik keresztes hadjárathoz, és amely
prédikációkat állítólag csodás jelenések is kísértek. Akárhogy is legyen, a
német, flamand, fríz előkelők egész sora csatlakozott a hadjárathoz, akárcsak
Münster, Liege, Würzburg, Strassburg, Passau, Bamberg püspökei, Bréma és Trier
érsekei és – nem utolsósorban – Ottó utrechti püspök is. Nyomós érvek vannak
amellett, hogy Wiger elkísérte az egyiptomi Damiettába a püspökét, hiszen míg
1209 és 1228 között a neve gyakorlatilag állandó rendszerességgel ott állt az
oklevelekben, addig 1218. május 23. és 1221 között egyáltalán nem találkozni
vele – és Winter szerint pont ez idő alatt volt távol Otto van Lippe püspök is.
A másik meggyőző bizonyíték arra nézve, hogy Wiger részt vett Damietta
ostromában az lehet, hogy elsősorban itt találkozhatott azokkal a
személyekkel, akik a későbbi pályafutásában meghatározó jelentőséggel bírtak:
Cortonai Illéssel és Tonengoi Ottó bíborossal.
Préposti működése és feladatai
(94–108. oldal) abból álltak, hogy Wiger világi ügyekben a püspöke közvetlen
fennhatósága alatt állt, a székeskáptalanhoz tartozó birtokokon pedig
adminisztratív és kvázi földesúri hatalommal bírt. Winter ennél a fejezetnél
részletesen tárgyalja a prépostok általános jog- és feladatkörét, külön kitérve
a németalföldi sajátosságokra is. A prépost feladata volt a káptalan tagjainak
ellátása (étkezés biztosítása, a közös vagyon kezelése), így ennek a
feladatkörnek a betöltése gyakorlatias személyiséget igényelt. Wiger ezt a
tisztségét 1220 eleje és 1221. június 10. között vette át elődjétől, Woutertől,
aki a betegségére és a társai közötti ellentétekre hivatkozva mondott le („Ego
Walterus... infirmitate gravi detentus, ut omnem discordiam amicorum meorum
adnichilarem, de rebus meis in hunc modum ordinavi”). Prépostként Wiger
néha a püspökével, Otto van Lippevel együtt járta be a püspökségük területét és
a helyszínen intézkedett a vitás ügyekben, a munka nagy része azonban
Utrechthez kötötte. Prépostsága alatt Wiger 1221-ben Deventerbe, 1223-ban
Vollenhove-ba, 1225-ben Duisburgba, 1227-ben (hivatali ideje vége felé) pedig
Oudenhorstba látogatott el – D. R. Winter minden egyes útját és az ottani
tevékenységét részletesen leírja. Duisburgi tartózkodása alatt nevezték ki
Urachi Konrád bíborost, a római Porto e San Ruffino templom püspökét pápai
legátusnak Kölnbe. Elsődleges feladata az volt, hogy megvédje az éppen
kibontakozó koldulórendeket Kölnben. 1226-ban a legátus Utrechtbe utazott, hogy
egyeztessen a helyi egyházi és világi előkelőségekkel: így találkozott többek
között Wigerrel és az utrechti Janskerk prépostjával, Goswinnal is. Konrád tető
alá hozott egy megállapodást az utrechti püspök és Holland tartomány grófja,
IV. Floris, illetve Gerhard, Gerle grófja, a korábbi püspök, Otto van Gerle
testvére között. A legátus 1226-ban történt távozása után lázadás tört ki
Drenthében 1227–31 között; ez a mozgalom végigkísérte Wiger préposti
működésének hátralevő részét, és különösen Ottó püspök halála után kapott
nagyobb lendületet. Ez a terület az utrechti püspökség, valamint a deventeri és
az oldenzaali főesperességek területéhez tartozott. Az egész mozgalom
tiltakozás volt az egyházi hatalmasságok részére irányuló feudális kötelezettségek
ellen, noha a motívumok és a célkitűzések nem teljesen világosak; élén pedig a
környék világi előkelői álltak. Kiindulópontja az lehetett, hogy Ottó püspök
szövetségese Egbert, groningeni elöljáró, összetűzésbe keveredett rokonaival,
a Gelkingen családdal. Ez ürügyet teremtett arra, hogy Coevordeni Rudolf gróf
beavatkozzon a harcba a Gelkingenek oldalán, mire aztán az utrechti püspök is
bekapcsolódott és felszólította a feleket a harc befejezésére. A közvetítés
azonban nem járt sikerrel, és hamarosan a püspököt is a harcolók között
találjuk: nagyszámú sereget gyűjtött, támogatták őt bátyjai Herman, Lippe
grófja, Gerhard brémai érsek, a kölni érsek, a münsteri püspök, Gerhard, Gerle
grófja, Holland és Kleef (Cleves) grófjai, valamint sok más egyházi és világi
előkelő. Ottó püspök csapatai és a coevordeni gróf vezette drenthei harcosok
Ane térségében csaptak össze Szent Panthaleon napján 1227-ben (valószínűleg
július 28-án, bár Winter megjegyzése szerint – 127. jegyzet – a csata napja inkább
szimbolikus, semmint tényszerű, ugyanis Panthaleon egy, a III. században élt
egyházatya és vértanú volt, akinek a kultusza elsősorban a Rajna-vidéken és
Németalföldön virágzott; az utrechti püspökség hivatalos egyháztörténetének,
a Gesta episcoporum Traiectensiumnak a szerzője meglehetően elfogult a püspök
irányában, amint ez az események leírásában is jól látszik). Az utrechtiek
katasztrofális vereséget szenvedtek, a drenthei felkelők beszorították őket a
Vechte folyó mocsarai közé, ahol aztán lemészárolták őket. Ottó püspököt a
felkelők elfogták, majd brutális módon megkínozták és kivégezték. Winter
meglehetősen nagy teret szán cikkében ennek a felkelésnek és Otto van Lippe
püspök értékelésének. Semmit sem lehet tudni arról, hogy Wiger milyen módon
vett részt ebben a küzdelemben, bár ismerve elkötelezettségét püspöke és annak
dinasztiája, a van Lippe család iránt, hovatartozása elvileg nem lehet
kétséges. A tanulmány szerzője szerint az utrechti prépost a közvetítő szerepét
tölthette be a küzdő felek között. A források alapján úgy tűnik, hogy a püspök
halála után Wiger elvonult a világtól és elhagyta utrechti hivatalát is.
Ezt követte a ferences rendbe
való belépése (108–124. o.) 1228-ban, egy évvel Otto van Lippe mártírhalála
után. Ottó püspökben Wiger a legfontosabb támaszát vesztette el. Az új itáliai
koldulórendbe való bekerülése azonban éppen olyan titokzatos, mint az egész
élete. Teljesen új fordulat ez az ő életében, egyetlen forrásunk pedig
Heisterbachi Caesarius Libri octo miracolum-ja. Winter ezen a ponton
vitába száll Albert Poncelet-vel, aki szerint a Caesarius által említett
Wiger nem azonos az utrechti Szent Péter-konvent prépostjával. Winter szerint
az azonosság vitathatatlan: komoly érvek szólnak amellett, hogy Wiger és
Caesarius levelező kapcsolatban álltak egymással, a heisterbachi mestert rokoni
szálak fűzték többek között a van Lippe családhoz, illetve élénk
adminisztratív, egyházi és kulturális összeköttetések voltak Köln és Utrecht
között.
Wiger 1228 áprilisáig a
káptalanban maradt. Ekkor maradt fenn egy oklevél a közösség irattárában,
amelyben Wiger összes vagyonát társaira hagyta. Bizonyos földeket azonban
meghagyott („areas quasdam cum justitia”) magának Jansdamban, a helyi
jogok szerint, nem idegenítette el őket. Jansdam azonban nem a Szent Péter,
hanem a Szent János káptalan hatásköre alá esett, és közel volt azokhoz a
területekhez, ahol létrejött Utrecht első ferences gyülekezete. Ez a birtok
Hendrijk van Lente hűbéri kezelésében volt. Ezenkívül egyéb intézkedéseket is
foganatosított Wiger, többek között összevont, vagy felosztott birtoktesteket,
valamint felosztotta az otterspoori birtok tizedének a hasznát a
szerzetestársak között.
Német földön ekkoriban kezdett
kibontakozni a Poverello mozgalma. 1225 előtt már Mainzban, Speyerben,
Wormsban, Strassburgban és Kölnben is léteztek már ferences közösségek. Az
1230-as években ezek különösen megerősödtek Kölnben, amely a maga 40 ezres
lélekszámával Észak-Európa egyik legnagyobb városa volt. Minden bizonnyal ez
volt a színtere Wiger működése a kezdetének a Kisebb Testvérek Rendjében – a
források hiányos volta miatt azonban továbbra is csak találgatni lehet. Wiger
ugyanis 1228 után egyszerűen „eltűnt”, az oklevelekben nem maradt fenn róla
semmiféle nyom. Winter szerint rögtön vezető szereppel bízták meg a rajnai
metropolis ferences közösségében, amely a Poverello mozgalmának az egyik
központja volt a német nyelvű világban, sőt egész Észak-Európában. Az új
rendnek szüksége volt olyan tapasztalt adminisztrátorokra és egyházi vezetőkre,
mint amilyen Wiger volt, majd’ két évtizedes gyakorlattal a háta mögött.
Ezenkívül szoros összeköttetésekkel rendelkezett a Rajna-vidék és Németalföld
egyházi és politikai elitjével is. Nem véletlen az sem, hogy társai a ferences
misszióban nem mások voltak, mint Bernhard van Lippe, Ottó püspök fivére,
valamint az utrechti Janskerk prépostja és a kölni székeskáptalan dékánja, a
már említett Goswin van Randenrode. Akárhogy is legyen, Wiger a ferences renden
belül is ugyanolyan hatékony szervezőnek bizonyult és ugyanolyan
ügybuzgalomról tett tanúbizonyságot, mint korábbi egyházi pályafutása során.
Egyike volt – Ecclestoni Tamás szerint – annak a három visiatoresnek, akik
megszervezték a ferences közösséget Angliában, intézték pénzügyi és
adminisztratív ügyeiket – ezek közül ketten (Colville-i Vilmos/Valter és
Malverni János) angolok voltak, így ez a németalföldi születésű Wiger testvér
számára roppant nagy elismerést jelentett. Wiger gyülekezeteket szervezett
Londonban, Oxfordban, Gloucesterben és Southamptonban. Azonban Angliában
gondjai támadtak, a gyülekezetek ellene fordultak, és a miniszter generális,
Cortonai Illés sem tudta megerősíteni Wiger megrendült pozícióit, így
visszatért Kölnbe. Cortonai Illés helyzete sem volt könnyű, akinek a módszerei
ellen tiltakozva angol és német testvérek együttesen fordultak IX. Gergely
pápához.
Wiger újabb támogatóra talált
Tonengoi Ottó bíboros személyében, akinek elődjével, a Porto e San Ruffino
korábbi bíborossal, Urachi Konráddal is kapcsolatban állt. Ottó 1229 és 1231
között pápai legátus volt az Alpoktól északra, több olyan helyen, ahol korábban
Konrád is szolgált. 1239-ben Wiger Rómába utazott, hogy részt vegyen a rend
nagygyűlésén, ahol eltávolították hivatalából Cortonai Illést, az új miniszter
generális pedig Pisai Albert lett. Mint Illés korábbi, népszerűtlen
intézkedéseinek egyik fő végrehajtója és tapasztalt jogtudós, Wiger
szembefordult egykori patrónusával és az Illés elleni német és angol
szerzetesekkel vette fel a kapcsolatot. Itteni tevékenységét azonban ugyancsak
sötét homály fedi. Így Winter azt sem tartja elképzelhetetlennek, hogy ez a
szakítás csak látszólagos volt, és Wiger kitartott egykori támogatója mellett,
még annak száműzetése során is. Élete utolsó éveit végül teljes névtelenségben
töltötte.
Cikke összegzésében (124–126.
o.) D. R. Winter azt írja, hogy Wiger előtt két út állt a XIII. század
zűrzavaros német egyházi viszonyai között: támogatja azokat a pápai
törekvéseket, amelyek eredményeként az egyház megszabadul a világi uralkodók
által rákényszerített függőségből, vagy pedig az egyház belső megtisztulását
célzó koldulórendek eszméit és példáját teszi magáévá. Ez utóbbi példa azért
is volt vonzó több egyházi vezető számára is, mert – mint azt a drenthei
felkelés esete is mutatta – a romlottnak és a feudális viszonyok fenntartójának
tartott egyház tekintélye rohamosan csökkent. Egy olyan mozgalom azonban, mint
a Kisebb Testvérek Rendje, megnyerhette a szegények és az egyre elégedetlenebb
világi előkelők támogatását; ennek ügyéért harcolva pedig újra és újra
szembefordult azokkal, akik – szerinte – fenyegették ennek a reformeszmének a
megvalósulását.
Winter, David Ross: The life and career of Mastre Wiger of Utrecht (fl. 1209–1237): an early convert to the Order of Friars Minor [Utrechti Wiger mester élete és pályafutása, (kb. 1209–1237) a Kisebb Testvérek Rendjének egyik korai híve]. In: Journal of Medieval History 31, 2005. 71–126. o.
Bradács Gábor