Klió 2007/1.
16. évfolyam
A
városi felkelések a középkori Flandriában
Flandria,
amely már korán Európa egyik legurbanizáltabb régiójának számított, a
középkorban számtalan lázadás és felkelés színtere volt. A XII. és XVI. század
között szinte nincs is olyan generáció, amely ne lett volna legalább egyszer
személyes megtapasztalója, vagy tevékeny résztvevője ilyen mozgalomnak. E
magatartásforma ilyen intenzitása egyedülállónak számít az európai
történelemben, főként városi kontextusban. Itt azonban – mint a politikai
öntudat kifejezője – a politikai kultúra alapvető eleme volt. Ennek több oka is
van. A progresszív agrártechnika a városi népesség nagyfokú koncentrációját
tette lehetővé már a XI. századtól kezdve, az exportorientált ipar pedig
jelentős tőkefelhalmozást eredményezett. Csak Európa legfejlettebb régióinak
volt jellemzője az információk és eszmék olyan nagyfokú áramlása, mint ami itt
megfigyelhető, s amelyhez helyi, speciális vonások is társultak. A terület
városi jellege a politikai gondolkodásra is nagy hatással volt, az autonómia
kérdésköre igen fontos szerepet játszott a polgárság mindennapjaiban.
Rendkívül szoros kapcsolat figyelhető meg a legjelentősebb városok (Gent,
Bruges és Ypern) és a vidéki Flandria között mind gazdasági-társadalmi, mind
eszmei szempontból. Érzékeny kölcsönhatás-rendszer alakult ki a kereskedelmi
központok és az ipari hátország, a távolsági és a helyi kereskedelem, a város
és a vidék között, amelyet a politikai sokszínűség is tovább bonyolított. A
gróf, aki a francia király hűbérese volt, kénytelen volt szembesülni a városi
patríciátus és a vidéki nemesség politikai törekvéseivel, de a parasztság, a
városi középosztály és a városi marginális csoportok is gyakran léptek fel
politikai erőként, később pedig a burgundiai dinasztia és a Habsburgok
megjelenése színesítette a képet. A politikai hatalom és a gazdasági befolyás
birtoklói között gyakran éles szakadék tátongott. Ha az érzékeny egyensúly a
felek között megbillent, vagy a városi feszültségek hagyományos módon már nem
voltak orvosolhatók, az általában lázadásban és különféle mozgalmakban
manifesztálódott. Érdekes elemként ilyenkor mindig összekeveredett a városok
társadalmi csoportjainak egymással való ellentéte („Little Tradition”, azaz a
felkelések kisebbik hagyománya) a városok összességének és a központi
hatalomnak a konfliktusával („Great Tradition”).
A romantika korának
történetírása ezeket a lázadókat az elnyomók ellen fegyvert ragadó bátor
szabadságharcosoknak vélte, a pozitivista történetszemlélet ugyanakkor negatívan
értékelte az állam ellen támadó polgárok tevékenységét.
Peter Blickle egyenesen a fegyveres ellenállás hagyománnyá
válásáról beszélt („Widerstandtraditionen”), illetve arról, hogy Európa egyes
régióiban és egyes periódusokban sokkal nagyobb annak a lehetősége, hogy ilyen
mozgalmak indulnak, mint máshol és más korszakokban. A középkori Flandria is
ezek közé tartozik. Henri Pirenne szerint a középkori társadalmat számos
súlyos konfliktus osztotta meg. Így a városokban a polgárság szemben állt a
feudális földesúrral, a céhek a városi elittel és a plebejusrétegek a kézművesekkel,
ami szintén hozzájárult a felkelések kitöréséhez.
A Journal of Medieval
History című folyóiratban a közelmúltban jelent meg egy szerzőpáros
tanulmánya a témában, tovább gyarapítva annak már amúgy is könyvtárnyi
szakirodalmát. Jan Dumolyn kutatási területe a különféle
államformációk, a nemesség illetve a társadalmi csoportok kollektív tevékenységének
vizsgálata, míg Jelle Haemers főként a XV. századi Flandria városainak
politikai, és társadalmi konfliktusaival foglalkozik. Mindkét szerző a Genti
Egyetem kutatója. Közös írásukban egyértelműen elutasítják a fent már említett,
Pirenne által bevezetett mechanikusnak tekinthető csoportosítást. A lázadók
között különböző társadalmi státuszú rétegek, gyakran eltérő célok érdekében
küzdve, különféle gyökerekkel bíró vezetőkkel az élükön léptek fel kollektíven.
Ezeket a jellemzőket nagymértékben befolyásolhatta az adott időpont kül- és
belpolitikai helyzete, vagy a gazdaság pillanatnyi állapota. Nem lehet tehát
törvényszerűségeket keresni a felkelésekkel kapcsolatosan, azokat e tényezők
határozták meg. Tanulmányukban – mint írják – e politikai aktivitásnak az
eredetét kívánják tisztázni és a legfőbb jellemzőit bemutatni, így a szövetségek
és a vezetők szerepét, a mozgalmak ideológiáját, a mozgósítás technikáit és a
lázadások során felhasznált eszközök repertoárját.
Gondolatmenetük egy rövid, ám
annál érdekesebb fejtegetéssel kezdődik a lázadás fogalmáról, főként a téma egy
ismert teoretikusa, Charles Tilly alapján. A flandriai mozgalmak
alapvető jellemzője volt, hogy nem törekedtek a társadalmi struktúra
megváltoztatására. Ez a legfontosabb tényező, amely megkülönbözteti a
forradalomtól ezeket a megmozdulásokat. Mindössze a társadalom különböző típusú
feszültségeinek levezetését célozták, akár konkrét gazdasági célokért
küzdöttek, akár privilégiumaik védelméről volt szó. Így soha nem támadtak egyes
konkrét társadalmi osztályokat, vagy feudális intézményeket sem.
A kutatás a flandriai fegyveres
politikai aktivitásnak ezt az egész középkoron átnyúló folyamatát korszakokra
bontotta.
Az első vizsgált periódusban,
mely az európai kommunamozgalmak sorába illeszthető, az 1127–1128-as felkelések
eredményeképpen a gróf végül kénytelen volt kiegyezni a városokkal. Ebben az
időszakban több város és vidéki körzet is alkotmányos jellegű és a
népszuverenitás elveit is tartalmazó privilégiumot kapott, melyek a „ius
resistendit” is biztosították. Ez a törvénytelenül uralkodó gróffal szembeni
ellenállást is lehetővé tette. Az autonómia a flandriai társadalom alapjává és
későbbi küzdelmei hátterévé vált.
A következő lépcsőfok a
polgári emancipáció. A társadalmilag egyre heterogénebbé váló városok vezető
rétege az a patríciátus volt, amelyet Itáliában „popolo grosso”-nak neveztek,
míg a városi lakosság tömegei nem részesültek a politikai hatalomból. Az
Európa-szerte megjelenő gazdasági nehézségek hatására 1245 és 1320 között
Flandria a társadalmi mozgalmak melegágyává vált. A korszakban a lázadások
száma jelentősen megnőtt és földrajzilag is kiterjedt: Douaiban 1245-ben és
1276-ban, Gentben 1252-ben, 1274-ben és 1280-ban, Tournaiban 1279–81-ben,
Saint-Omerben 1280–83-ban, Ypernben és Bruges-ben 1281-ben indultak ilyen
mozgalmak különböző elemek résztvételével. A felkelések indokát főként a magas
és aránytalanul elosztott adóterhek, a korrupció és az egyéb törvénytelenségek,
így az igazságszolgáltatási rendszer jogtalanságai képezték. A városi
oligarchák elleni fellépést elősegítette az a külpolitikai fejlemény, hogy a
gróf ekkor került szembe fegyveresen a francia királlyal, akit ez a vezető
réteg is támogatott. A városi középosztály így a gróf oldalán vett részt
1302-ben a Courtrainál zajló csatában, s győzelme egyúttal a céhpolgárságnak a
városi vezetésben való reprezentációját is eredményezte.
Az öntudaterősítő győzelem
utáni bő egy évtizedben a győztesek közötti egység megbomlott. Újabb és újabb
fegyveres megmozdulások következtek be a városokban. A XIV. századi gazdasági
nehézségek szembefordították egymással a kallósokat és a takácsokat, a hazai és
külföldi piacra termelő kézműveseket, a bérmunkásokat és az önálló termelőket.
Csak példaképpen: Gentben 1311 és 1375 között tizenhárom alkalommal tört a
felszínre erőszakos formában a mélyben rejtőző feszültség. A mozgalmak közül
kiemelkedett az 1323–28 közötti parasztfelkelés, melyhez a jelentősebb
flandriai városok mellett több kisebb település is csatlakozott. A felkelésben
kiemelkedő szerepet játszott Jacob van Artevelde, a genti takácsok dékánja,
akinek a szeme előtt egyfajta prerepublikánus, a nagyobb városok autonómiáján
alapuló politikai rendszer képe lebegett. A felkelőknek szinte az egész tartományt
sikerült irányításuk alá vonni és a grófnak a mozgalom után sem volt elég ereje
ahhoz, hogy csorbítsa kiváltságaikat. A parasztság törekvéseivel szemben a
polgároknak ugyanakkor nem állt érdekükben a rendszer megdöntése. S bár a
takácsok vereséget szenvedtek a belső küzdelmekben, a század közepére (1359)
sikerült visszaállítani befolyásukat, és a „városállamok” hatalma
végeredményben megerősödött.
A negyedik periódus a genti
háborúval (1379–1385) kezdődik, amely kronológiailag párhuzamba állítható több
európai mozgalommal, így az angol parasztháborúval, vagy a firenzei „ciompi”
lázadással, bár azoktól eltérő jellegű volt. A XV. század közepéig csak Gent
egymaga kilenc alkalommal vált a felkelők központjává, de Bruges polgársága is
többször fellépett új ura, a burgundiai dinasztia ellen. A burgundiai hercegek
uralma minőségileg más volt, mint az eddigi: kifinomult, hatékony, de teljes
centralizációra törekvő hatalomgyakorlás jellemezte. Az új helyzetben a
kézműves rétegek egyre inkább kiszorultak a hatalomból, míg a városi elit nagy
része fokozatosan lepaktált a herceggel. Ez aláásta a rendi szolidaritást, és
csökkent a városi mozgalmak hatékonysága.
A városi vezetőréteg ezután
személyes ambícióit szem előtt tartva hajlandóvá vált feladni a városi
autonómiát, boldogulását a hercegi hivatalok betöltésében és nemesi családokba
való beházasodásban látta biztosítottnak. Ebben az ötödik szakaszban csak a
központi hatalom pillanatnyi gyengeségeit kihasználva tudott a mozgalom
kibontakozni. 1467-ben a genti középrétegek megmozdulására Merész Károly kemény
kézzel válaszolt, majd halála után az 1477–79-es felkelést is leverte a
hatalom. A burgundiai dinasztia uralmát a Habsburgok követték, ami további
harcokhoz vezetett. 1488-ban a városok fogságba ejtették Habsburg Miksát, a
túlerőben lévő dinasztia azonban 1492 októberére úrrá lett a helyzeten. A nyílt
ellenállást 1515-ig meg tudták akadályozni és az 1537–39 közötti felkelést is
véresen leverték. Ennek ellenére a lázadás tradíciója nem merült ki, hiszen a
század második felében is újabb és újabb megmozdulások következtek.
A flandriai felkelések
sikerének kulcsa a szerzők véleménye szerint a koalíciók létrehozása volt.
Ezekben a szövetségekben láthatóan a középkori Flandria népességének szinte
minden szegmense képviseltette magát, tehát valóban nem tartható az a vélemény,
hogy a társadalom meghatározott csoportjai szinte „forgatókönyvszerűen”
viselkedtek volna. Ezek a szövetségek gyakran túlnyúltak a városfalakon, ami
sokszor több város összehangolt fellépését is jelentette. A nemesi vezetők
részvétele azért volt fontos, mert további legitimációt nyújtottak a felkelés
számára. Egy karizmával rendelkező vezető különböző csoportokat tudott a cél
érdekében egyesíteni. Jacob van Artevelde is valószínűleg ennek birtokában
válhatott a lázadók vezérének olyan archetípusává, akire az utókor is
rendszeresen hivatkozott.
Az emberek különböző
csoportjai akkor vettek részt lázadásokban, ha közös érdekekkel rendelkeztek és
ennek tudatában is voltak. A flandriai felkelők általában olyan öntudatos
polgárok, akik kikristályosodott és konkrét követelésekkel léptek fel.
Visszatérő motívumnak számított a privilégiumok védelme, amelyek nemcsak a
város belső életét határozták meg, hanem számos fontos gazdasági jellegű
kiváltságot is tartalmaztak. A kiváltságoknak gyakran igen kis mértékű
megsértése is eredményezhetett felkelést. Például 1379-ben egy polgár
letartóztatását Gentben hat évig elhúzódó lázadás követte.
A szerzőpáros felhívja a
figyelmet egy fontos tényezőre, amely megfelelő ideológiai alapot biztosított a
különböző háttérrel rendelkező csoportok együttes fellépéséhez. Ez a közjó,
vagy közhaszon („utilitas publica”) elvének érvényesítése volt, mely egyszerre
jelentette a gazdasági jólétet, valamint a jogi biztonságot és igazságosságot
a városok minden lakójának. Ugyanakkor ez alapján sem kérdőjelezték meg a
fennálló egyenlőtlen társadalmi rendet, inkább valamilyen homályos erkölcsi
normát jelentett, amit mindenki ideálisnak tartott.
A felkelések megindításának
alapvető feltétele a mobilizáció, azaz a tömegek mozgósítása volt. Az
információ terjedésében nagy szerepet játszottak a „coniurationes”-nek nevezett
tömeggyűlések és egyéb olyan intézmények, melyek vallási, szakmai, családi
vagy politikai szolidaritás révén fűzték egymáshoz a polgárokat. Az emberek
általában teljes mértékben azonosulni tudtak városukkal, külső fenyegetés
esetén pedig az egész tartománnyal. Ez a szolidaritás és közösségi tudat
korábbi csoportélményen alapult, így például a felkelések hagyományán.
A szerzők a már említett
Tillyre alapoznak abban is, hogy az emberi csoportok bizonyos szituációkban
megfelelő viselkedésformát mutatnak, melyet csoportélményt nyújtó cselekményeik
által a történelem folyamán alakítottak ki. Ilyenek például a közös zászló
alatti felvonulás, vagy a rituális eskütétel, de az erőszak különféle – és
Flandriában alkalmazott – formái is ebbe a csoportba tartoznak, mint a
defenesztráció, vagy a városból való száműzés.
A szerzőpáros részletes
elemzése során mégis elismer bizonyos törvényszerűséget a középkori flandriai
városi mozgalmakkal kapcsolatosan. Mint állítják, a sorozatos felkelések,
illetve azok leverése egyfajta dinamizmust mutatnak, hiszen újabb és újabb
megmozdulásokra sarkallták – mintegy ellenhatásként – a közösségi tudatát
tekintve egyre erősebb polgárságot. Egy későbbi érdekes vizsgálat tárgya
lehetne, hogy milyen szerepe volt ennek a dinamikus eseménymenetnek a későbbi
szabadságharc és polgári forradalom kirobbanása és lefolyása szempontjából.
Jan Dumolyn – Jelle Haemers: Patterns of urban rebellion in medieval Flanders (Városi felkelések a középkori Flandriában). Journal of Medieval History. Vol. 31, Iss. 4, 2005. december, 369–393. o.
Gulyás László Szabolcs