Klió 2007/1.
16. évfolyam
A
halottak és az élők Párizsban és Londonban, 1500–1670
Vanessa
Harding a Birkbeck College (Londoni
Egyetem) oktatója, a brit Királyi Történeti Társaság tagja. A témát a londoni,
párizsi levéltárak, könyvtárak mellett New Yorkban, a Fordham Egyetem Középkori
Tanulmányok Központjában kutatta, és számtalan helyen és alkalommal tartott
róla előadást, többek között Torontóban és Montrealban. Óriási anyagot nézett
át, ezt 30 oldalnyi bibliográfiája is bizonyítja. A halottakkal való bánásmód
és a temetési szokások feltárása révén be akart világítani a két zsúfolt
nagyváros kora újkori kultúrájába, társadalmi hagyományaiba, a fizikai
környezethez fűződő viszonyába, a temetéseket körülvevő demográfiai, fizikai és
társadalmi összefüggésekbe, a reformáció hagyományokat módosító hatásába.
A szerző egy londoni ásatás
alkalmából döbbent rá, hogy a késő középkori londoniak súlyos helyhiánnyal
küzdöttek, amikor a halottaikat el kellett temetniük. Vajon kik döntöttek, hogy
hová lehet temetni, különösen, amikor ezreket kellett elföldelni? Milyen
szertartásokkal próbálták enyhíteni a gyászolók fájdalmát? Mennyibe
kerülhetett, meg lehet-e ezt ma becsülni? Hogyan birkóztak meg a ténnyel, hogy
a halál rendkívül gyakori látogató volt a kora újkori városokban, a nagy
járványok pedig egészen rendkívüli pusztítást végeztek. A szerző nem ontológiai
témaként vizsgálja a halál, az elmúlás kérdését, nem is eszkatológiai, a
másvilági élet kérdéseként veti fel, és nem is a halálhoz való érzelmi, lelki viszonyulást
nézi a kora újkori városlakóknál, hanem gyakorlati tennivalóként, tekintettel
az óriási halálozási számra.
Ekkor London és Párizs voltak
a legnagyobb városok Európában: 1670-re a lakosság száma mindkettőben
meghaladta a 450 ezret. Mindkettő egy-egy központosított nemzetállam fővárosa
volt, a hatalom központja, egyszersmind a nemzeti termékek begyűjtésének és
újraelosztásának centruma, a különböző identitású lakosság és értékeik
találkozási helye. Éppen ez a sokarcúság tette őket különlegessé.
Londont dinamikus, integratív
társadalmi struktúra, s ebből következően társadalmi stabilitás jellemezte.
Ezért ment végbe viszonylag békésen a reformáció. Párizsban gyengébbek voltak
a társadalmi kötelékek, ezért lettek drámaibbak a vallási, politikai küzdelmek,
melyekből Párizs a legkatolikusabb fővárosként került ki. Vajon a mortalitásra
adott válaszuk ad-e valami magyarázatot a két város különbségére? Vajon a
halál destabilizáló tényező volt-e, vagy összeforrasztotta a lakosságot? A
kutató szerencséjére az adatokat Londonban megfelelően dokumentálták,
sajnálatára Párizsban már kevésbé.
A halottak és az élők hatással
vannak egymásra. A halottak fizikai értelemben léteznek, higiénés és biztonsági
problémát jelentenek, és előfordul, hogy idővel a temető útjában van az
élőknek. A halottak végrendeleteikkel a jelent is formálják. Az élők a saját
halálukra gondolnak, ezért is képviselik a halottak érdekeit, vagyis kölcsönös
a viszony közöttük. A halottak tulajdonképpen az emberi társadalom egy
korcsoportját jelentik, azaz az emberi létezés folyamatának egyik végét. Éppen
úgy differenciáltak, mint az élők: férfiak, nők, szegények, gazdagok, fiatalok,
öregek, urak és szolgák, idegenek, bűnözők, kiátkozottak.
Többen foglalkoztak a témával:
Ralph Houlbrooke, David Cressy és Philippe Aries a halál
egyetemes és egyedi élményét, a túlvilági életben való reménykedést
boncolgatják, míg Pierre Chaunu végrendeletek alapján a halállal
kapcsolatos magatartás változására, a téma elvilágiasodásának folyamatára mutat
rá. Vanessa Harding a XVI. század elejétől 1670-ig vizsgálja a korszakot:
bemutatja Londont a reformáció előtt és után, és Párizst, amely a vallásháborúk
végén megmaradt katolikusnak. Londonban 1670 körül lett vége a
pestisjárványoknak, és az 1666-os nagy tűzvész miatt, valamint a nonkonform
közösségek igényei szerint ekkor szervezték
át a város egyházkerületeit, egyúttal temetkezési topográfiáját is.
Párizsban 1669-ben válik nyilvánvalóvá, hogy az Innocents-ben immár nincs elég
hely a temetkezésre.1670-ben kezdik gyűjteni a demográfiai adatokat. 1685-ben
a nantes-i edictum visszavonásának következtében kiűzik a hugenottákat Franciaországból.
Angliában 1680-ra kialakul a vallási türelem, Franciaországban a szigorú
tilalom.
A XVI. század közepén
Londonnak 70-80 ezer lakosa volt, 1670-ben már 475–550 ezres lehetett a város.
Párizsban 1500-ban 200 ezren éltek, 1670-re itt is 495–570 ezerre növekedett a
lélekszám. Ahogy nőtt a lakosság száma, úgy lett egyre súlyosabb gond a
halottak elhelyezése mindkét városban. A XVI. század elején Londonban évente
átlag 3 ezer embert temettek, az 1670-es években már évi 18 ezret. Párizsból
nincsenek pontos adatok, de becslés szerint járványmentes évben 17–20 ezer
elhunyt elhelyezéséről kellett gondoskodniuk.
A halál főleg nyár végén és
ősszel aratott, és áldozatainak 40–50 százaléka gyermek volt. London bizonyos
körzeteiben a gyermekeknek kevesebb mint 60 százaléka érte meg a 15.
születésnapját. Igen kevesen éltek 70–80 évig. A szegénynegyedekben erősebben
pusztított a halál, mint a gazdagok körében. A két város között feltűnő az a
különbség, hogy a franciák sokkal nagyobb számban vették igénybe a kórházakat.
Szerzőnk úgy tapasztalta, hogy a kiugró halálozási számokat általában nem
élelmiszerhiány okozta, hanem a járványok. Londonban 1551-ben 11 nap alatt 872
ember halt meg az „izzadós betegség”-ben. 1556–59-ben a tífusznak és az
influenzának estek sokan áldozatul. A legszörnyűbb pusztítást a bubópestis
okozta. Az öt legsúlyosabb járvány 1563-ban, 1593-ban, 1603-ban, 1625-ben és 1665-ben
volt. Ez utóbbi évben 97 ezer halottat kellett eltemetni. Súlyosbította a
helyzetet, hogy igen rövid időn belül, általában 8 hét alatt haltak meg
tízezrek. Párizsban a parókiai feljegyzések kevésbé maradtak fenn. Az tudható,
hogy szinte minden harmadik évben volt járvány a XVI–XVII. században egészen
1670-ig. A „szörnyű évek” az 1529–33-as, 1553–55-ös, 1560–62-es, 1580-as és az
1595–97-esek voltak. Londontól eltérően itt a pestisjárványok két-három évig
elhúzódtak. 1566-ban 25 ezren, 1580-ban 30 ezren haltak meg.
A téma alapos feltárásához
szükséges a két nagyváros közigazgatási szerkezetének ismerete. Érdekes vonás
Londonban, hogy a városfalakon kívül később keletkezett településekre nem
terjesztették ki egyidejűleg a hatóság, a polgármester és a városatyák
jogkörét, ehelyett ott a helyi egyházközségi tanács és a békebíróságok
intézkedtek. Párizsban sokkal pontosabban fedte egymást a város topográfiai és
közigazgatási térképe. A balparti régi középkori városrész megmaradt az
1180–1220 között épült városfalak között, míg a jobbparti falakat már a XIV.
század végén túllépte a város, de az új kerületekre is kiterjedt a Hotel de
Ville és a Chatelet fennhatósága. Az előbbiben a városi törvényhatóság
ülésezett élén a prévot des marchands-nal, az utóbbi a király képviselőjének,
a prévot de Paris-nak a székhelye volt. A király hivatalnokai jelentősen
beleszóltak az ügyek vitelébe. A Párizsi Parlament mindkét testület fölött
állt; ide lehetett fellebbezni, ez hozott rendeleteket, irányította az utak,
közterületek, az élelmiszerellátás, a közrend és a temetkezések ügyeit. Londont
huszonöt városatyából álló tanács és a polgármester irányította, mellettük
működött a 200 fős Közönséges Tanács. A királyi kormányzat itt nemigen
avatkozott be az ügyekbe.
Londonban nem volt nagy a
népsűrűség, s a temetéseket a száznál valamivel több parókia intézte. Párizsban
viszont a 48 parókiához egyenként sokkal több lakó tartozott. Az egyes
parókiáknak alig volt helyük a temetések céljára, de a központi Innocents
temetőt mindany-nyian igénybe vehették.
A két város szociális
topográfiájában is különbözött egymástól: London koncentrikus felépítésű volt
(Sjoberg modellje), a gazdagokkal a városközpontban, Párizsban ezzel szemben a
gazdagság nem koncentrikus elhelyezkedésű, de nem is szétszórt (Vance
modellje), ugyanis míg a külső kerületeket szegények lakták, a központi
területek igen kevertek voltak. A preindusztriális korszak társadalmi modellje
(igen széles alapú, alacsony piramis, azaz sok szegény, kevés gazdag) viszont
az egyes quartiers-eken belül is jellemző volt. Párizs lakosságát sokkal
inkább a vallási egység, mintsem a társadalmi szolidaritás tartotta össze.
Az egyházközséget a gyülekezet
által választott képviselők irányították, a vezető poszt a gondnoké, a churchwardené
illetve a marguillier-é volt. Őt két-három évre választották. A
közösség pénzügyeiért, ügyintézéséért és a templom épületéért felelt. Később a
családfőkből felállt egy bizottság, az ún. egyházközségi tanács, a vestry,
illetve a fabrique. Ez határozott a temetések helyéről, szertartásáról,
irányította a sekrestyés és a sírásók munkáját, gyűjtötte az adományokat.
Londonban a templomok körül
nagyon nehezen tudtak a temetők terjeszkedni, mert szorosan beépítették a
város területét. Ugyanakkor a meglévő temetőket igen sokféle célra használták,
pl. átjártak rajtuk, elkerítettek belőlük, téglavetőt működtettek, szemetet
raktak le bennük, vagy éppen katonákat gyakorlatoztattak a sírok között. De
közösségi események színhelyéül is szolgált a sírkert, például a Szent
Margaret-Westminster temetőben ravatalozták fel Cromwellt, ott koronázták meg
II. Károlyt, és a tanácsüléseket is a temetőkben tartották némely kerületben. A
temető azzal, hogy a templomba az előkelőségeket, míg kívül a sírkertbe a
kézműveseket, a szegényeket, nyugdíjasokat, a koldusokat, idegeneket temették,
a társadalom keresztmetszetét mutatta. Nagy változást jelentett, amikor a XVI.
század közepétől már nem csak lepelbe burkolták a holtat, hanem koporsóba
temették. Ez persze sokkal drágább volt. Bár voltak sírkövek is, a sírok nagy
többségét nem jelölték meg. A nagy síremlékek állítása később vált divattá. A
kereszteket a reformáció idején eltávolították. Ha nem volt járvány, egy sírba
egy személyt temettek. A sírásó a sír megásásáért egy munkás egynapi bérét
kapta. A helyszűke miatt a régi sírokat újra felhasználták, ilyenkor a sírásó
feladata volt a régi csontokat ún. csontházakba gyűjteni. A reformáció után a
csontházakat megszüntették, mert már nem tekintették szent ereklyének a
csontokat. Tömegsírokat csak járványok idején ástak, és csak kritikus helyszűke
esetén, ahogy Dekker és Defoe írásaiból is tudjuk. A járványok végén sok
ládányi homokkal, fövennyel beterítették a temető felszínét, így védekezve a
fertőzések és a szagok ellen.
A párizsi temetőkről nem tudunk annyit, mint a londoniakról. A
Parlament 1763. márc.12-i rendelete értelmében a temetői megbízottaknak
jelentést kellett készíteniük, ezek adnak valamelyes képet Párizs temetkezési
adatairól. Fontos feltáró munkát végeztek Pierre Chaunu és tanítványai a
La mort a Paris című munka közreadásával. Ők a végrendeleteket és a
temetési regisztereket nézték át, amelyek, persze, a szegényekről kevésbé
szolgálnak adatokkal. A városközpontban itt is a templomok mellett vannak a
zsúfolt régi temetők, nagy a helyhiány. A különbség az, hogy Párizsban vannak
hatalmas temetők, pl. az Innocents, ahová minden kerületből vihettek
halottakat, továbbá, hogy a Hotel-Dieu és a Saint-Louis kórházban elhunytak
többségét a városfalakon kívül temették el. Ezzel könnyebbé vált a parókiák
helyzete. A csavargókat, az utcán meghaltakat a Sainte-Catherine vallási
intézmény temettette el, szintén az Innocents-be.
A temetés ára függött a sír
helyétől, de a ceremóniának és a kellékeknek is megvolt az ára. 1670-ben a
templom közelében például egy felnőtt sírhelye 12 livres-be került, a külső
temetőben 3-at kellett fizetni, a gyerekekért félárat, a szegényeket meg ingyen
hantolták el. A francia sírásót fossoyeurs-nek hívták. Ő szerezte be a
koporsót, a ravatalt, szemfedőt, gyertyákat, ő szállította el, s temette el a
halottat. A tömegsírokat télen sokáig, nyáron rövidebb ideig tartották nyitva.
A Saint-Gervais temetőben például rotációs rendszer szerint, 12–13 évenként
temettek ugyanarra a területre. Harding megjegyzi, hogy a XVII. században egyre
újabb területeket foglaltak le a temetők, így egyre távolabb kerültek a holtak
az élő hozzátartozóktól, vagyis térben és lélekben lazult az összetartozásuk.
Londonban érzékenyebb és személyesebb maradt a halottakkal való kapcsolat.
Ezután a nagy központi
temetőkről, a londoni Szent Pál-ról és a párizsi Innocents-ről kapunk leírást Harding
könyvéből. Mindkét nagyváros lakóiban erős volt a kötődés ezekhez a
létesítményekhez. A Szent Pál Katedrális és a körülötte lévő temető inkább az
élő közösség közéletének színhelye volt, ritkán temettek ide. Itt tanácskozott
a népgyűlés, katonai szemléket, körmeneteket, hivatalos ünnepségeket tartottak
a temetőben. Itt olvasták fel a pápai bullákat, 1521-ben itt hirdette ki Wolsey
bíboros Luther kiközösítését, és égette el műveit. A XVII. században már a
pápista iratokat égették ugyanitt. A katedrális mellett végezték ki a Guy
Fawkes-összeesküvés résztvevőit és a leveller Robert Lockyert. A Szent Pál
temetőkert másrészről átjáró terület volt, kereskedés, áruszállítás, fűszerpiac
működött itt, és nagy számban voltak könyvesboltok a területén. A Nagy Tűzvész
pusztítása, és új temetők nyitása már a városfalakon kívülre irányította a
lakosságot. Az Új Temető után megnyitották Finsbury Fildset, majd Bunhill
Fildset a nonkonformisták számára. Hamarosan külön temetőjük lett a
quakereknek, a hugenottáknak, a zsidóknak és a svédeknek is.
A párizsi Innocents népszerű
központi temető volt, amely nem tartozott egyetlen plébániához sem. Rengeteg
embert temettek itt el, csontjaik utóbb megtöltötték körben a kriptákat és
árkádokat. Az árkádok emeletén az exhumáltak csontjai kaptak helyet nyitott
tető alatt, hogy a levegő járhasson a koponyák, csontok között. E látványosság
mellett egy másik nevezetesség a Danse Macabre, a haláltánc festmény volt,
amely a déli fal 10 árkádját borította. 1424–25-ben készítették, majd a
Ferronerie utca szélesítésekor, 1669-ben a fallal együtt lebontották. A
temetőben itt is átjártak az árusok, ruhát teregettek benne, az árkádok alatt
írástudók üldögéltek, akik mindig vállalták levelek megírását. A sírok között
dologkerülők, prostituáltak őgyelegtek. Az emberek itt végezték a szükségüket,
trágyát, szemetet raktak le, a gyerekek a sírhalmokon játszottak. Csalók
ütötték fel benne a tanyájukat, és a tolvajok itt rejtették el a lopott
zsákmányt. A koldusok régi csontok tüzénél melegedtek – ahogy Rabelais-től
tudjuk. A botrányok bizonnyal hozzájárultak ahhoz, hogy 1786-ban becsukták az
Innocents temetőt, igaz, ekkorra már annyira megtelt, hogy nem tudtak benne
elég mélyre temetni. A párizsiak még sokáig katolikus történelmük szimbólumát
látták benne. Párizsban voltak más közösségi temetők is, pl. a Trinité és a
Clamart. A külterületeken létrehozott új temetők használata ellen eleinte Párizsban
is, Londonban is lázadoztak az emberek.
Az elit tagjainak járó
tekintélyes sírhelyek a templomban, kápolnában vagy mauzóleumban voltak. „A
templom kövezetének feltöréséért” persze fizetni kellett. Így idővel a templom
sarkai, mellékoltárai egyéni tulajdonná váltak. Angliában a reformáció után
megszüntették ezeket a mellékoltárakat, Párizsban ellenkezőleg: egyre több
ilyet építettek. Ezzel olykor még a templom eredeti alakját, méretét is
megváltoztatták. A templom épületébe történő temetkezést Londonban 1711-ben
tiltották be, Párizsban a forradalom idején zárták be a templomokat, és
tiltották be a városon belül a temetéseket.
A templomok mellett más
épületek, kolostorok, kápolnák, rendházak szentélyei is szolgáltak temetkezési
helyül. Ezeket a temetési lehetőségeket Londonban mind megszüntették a
reformáció idején. Párizsban a Jacobinus és a Cordeliers rendházakban számos
koronás főt, tisztségviselőt és egyetemi embert temettek el, és a Celestins-ek
kolostorában őrzik több francia király szívét. A tömegek, a szegények temetkezési
helye jobbára a templomtól, városközponttól messze volt. A fizikai távolság a
morális kivetettséget is kifejezte: az öngyilkosok, eretnekek, bűnösök a
perifériára kerültek. A protestánsokat kiűzték a katolikus temetőkből
Párizsban, a katolikusok nem kerülhettek megszentelt földbe a londoni
sírkertekben.
A síremlék, sírfelirat a hely
megjelölését és a figyelem felkeltését szolgálta. A katolikusoknál emellett a
halottért mondandó imára is felszólított. Angliában a XVI–XVII. században
építettek nagy számban síremléket. Míg a középkori sírokon mindenféle
építészeti motívumot, tetővel ellátott ereklyetartót, szobrokat, szöveges
feliratokat láthatunk, a modernek már egységesebbek, de a sima kőlaptól a
gazdagon díszített ikonográfiáig ekkor is előfordul mindenféle megoldás. A
sírfeliratok sok információt tartalmazhattak. A kora újkorban egyre
világiasabbak, a középkori szűkszavúság helyett ékesszólással, szónoki
fordulatokkal, túlzásokkal, manierizmussal bővítik a szövegeket, majd a XVII.
században visszatérnek az egyszerű, pontos biográfiai adatokhoz. Angliában az
imára felszólítás eltűnik a feliratokból a reformáció után.
A 7. fejezetben a szerző a
temetési szertartásokról szól. Az egyház a liturgiai elemek mellett elfogadott
világiakat is, mint a halottas ágy melletti viselkedés, a halottvirrasztás,
halottas menet a templomba, harangszó, fények, könyöradományok osztása, végül
evés, ivás. A vallási elemek egy részét a protestáns reformáció eltörölte,
megváltoztatta. Mindenekelőtt elutasította a purgatórium doktrináját, majd az
1548-as gyászmise-törvény kimondta, hogy semmiféle közbenjárással nem lehet
üdvösséget szerezni a halott számára. Üdvösséget csak igaz hit által lehet
nyerni. Ezzel okafogyottá váltak az adományozások. Eltörölték a szentek és
relikviáik tiszteletét, nem tartottak igényt papok közreműködésére. A temetés
katolikus liturgiáját (placebo, dirige és rekviem) lerövidítették. Nem
tartottak további, pl. évenkénti megemlékezéseket. A halott kapcsolata
megszűnt az élőkkel. Erzsébet uralma
idején az anglikán temetéseken már nem volt pap, csak egy világi ruhás új
prédikátor imádkozott angol nyelven, és elénekelték Dávid zsoltárát. Az
erzsébeti imakönyv eltörölte a fáklya- vagy gyertyalángot, a papi körmenetet,
később elutasították a térdeplést is. Az 1640–50-es évekre az anglikán egyház
mellett kialakult a presbiteriánusok teljes köre, sokféle independens, quaker
és más nonkonformista gyülekezet jött létre; ők a temetési szertartások
közül mindany-nyian elhagyták a katolikusra leginkább jellemzőket.
Párizsban a XVI. században
semmi nem ingatta meg a katolikus ceremóniák szokásait, itt megvolt a
folytonosság. 1614-ben ugyan egyszerűsítettek rajtuk, de továbbra is voltak
emlék- és közbenjárásért tartott misék, természetesen adományokért. A papok
alig tudták beosztani az évenként, havonként, hetenként megtartandó misék
dátumait.
A katolikusoknál a temetéshez
hozzátartoztak a fények. A szegényeknek legfeljebb 6 gyertyát égettek, a
szerzetesek temetési szertartásán akár 70 szál is világított. A reformáció,
majd Erzsébet Parancsa (Injunctions) megszüntette a szentképek, és a ravatal
kivilágítását, a templomok eladták viaszkészleteiket. Párizsban viszont
tudatosan támogatták ezt a szokást. Richelieu bíboros temetésén 1642-ben
állítólag több mint kétezer gyertya és fáklya égett. Emellett a drapériák, s a
ravatal is hozzájárult az ünnepélyességhez. A gazdagok temetése alkalmából az
egész templomot feketébe vonták, a szegényeknél csak a ravatalt. Londonban a
ravatalterítő kivételével megszüntették a drapériák és a miseruhák
használatát, és eladták a sok felhalmozódott holmit. A temetéseken harangozni
is szoktak, ezzel felhívták a gyülekezetet, hogy imádkozzon a haldoklóért, vagy
az eltávozottért. A harangszó tónusa, a kondítások száma, a harangzúgás
időtartama mind közérthető üzenetet tartalmazott. A különböző méretű, számú
harangozásért más-más árat kellett fizetni. A harang megkondítása a halott
státuszát is jelezte. Ha a harangszó járványok idején elhallgatott, azt jelentette,
csillapodik a dögvész.
A temetést rendszerint közös
evés-ivás zárta le. Ezt különféleképpen ítélték meg az emberek: a jótékonyság,
az összetartozás kifejezésének vélték, vigasztalást merítettek belőle; mások a
túlzott fogyasztás, a személy reklámozása és a költségek növelése miatt
elítélték. Londonban gyakori volt a halotti tor, Párizsból alig van adat
polgári temetési torokról. Voltak több száz fős vendégségek, de szerényebb
torok is. A protestánsok megbotránkoztak rajta mondván, az anyagias élvezetek
nem illenek a gyászhoz.
A temetések ára a kis
összegtől a vagyonokig terjedt. Angliában a XVI. században az olcsó temetések
1-2 fontba kerültek, ugyanezért a XVII. században már 10–12 fontot kellett
fizetni. A polgári elit 50–100 fontot költött, de az öt legelőkelőbb temetés
költsége 400–730 font között volt. Párizsban szinte csak a végrendeletek adnak
némi fogódzót a költségekről. 10–15 livres-ért papok, drapériák, s néhány
fáklyavivő is járt, s ez az összeg egy munkásnak 10 évi megtakarítása lehetett.
Az igazán gazdag temetés 400–500 livres-re is fölment. IV. Henrik temetésekor a
király minden főtisztségviselőnek 300 livres-t utalt ki, hogy egész kíséretét,
szolgáit gyászba öltöztesse a szertartásra.
Voltak persze, akik
elutasították a nagy pompát és költségeket. A protestánsok csak a fekete ruhát
és fekete ravatalterítőt hagyták meg. Ez a jámbor magatartás felerősödött a XVII. századi katolikus Párizsban is.
Takarékossági okból megjelent az éjszakai temetés, de nem terjedt el igazán.
Chaunu azt írja, a hugenották a szerény temetéssel a feltűnést, az ellenséges
indulatok felkeltését akarták elkerülni.
Harding megállapítja, hogy a
katolikus Párizsban folyamatos volt a halottakra emlékezés, változatlanok
maradtak a szertartások. Londonban mindez egyszerűsödött (érdekes, hogy a
szerző nem használja a puritán, puritanizmus szót), a hangulat mértékletes és
világi lett. A szakrális rítusokat, kellékeket szekularizált elemek váltották
fel. Hogy mennyire anyagi kérdéssé, üzletté vált a temetés, mutatja például az
1678-as „Gyapjúba temetkezés” című törvény, amely előírja, hogy a temetéskor
csakis angol manufaktúra által készített angol gyapjút szabad használni, az ez
ellen vétőket 5 font bírsággal sújtják.
A reformáció előtt fontos
volt, hogy sokan elkísérjék a halottat az utolsó útjára, hogy minél többen
imádkozzanak a lelkiüdvéért. Különösen a gyerekek imáit gondolták hatásosnak.
A reformáció ezt is eltörölte a londoniak életéből, a katolikus Párizsban
azonban fennmaradtak a szerzetesrendek, és részt vettek a temetési menetben,
pl. IV. Henrik temetésén 564 szerzetes
vonult a koporsó után. Londonban
bezárták a rendházakat. A temetési menetek más szereplői az ún. testvéri
közösségek (fraternities) voltak. Egy részük vallási, más részük foglalkozási
közösség volt, pl. volt ilyen társasága a tímároknak, borkereskedőknek vagy a
párizsi plébánosoknak és az egyetem doktorainak is. A hit megőrzését tartották
feladatuknak, de elkísérték a halottakat, imádkoztak értük, és gyakran
hozzájárultak a költségekhez is. A céhek közösségei szintén maguk kísérték
utolsó útjukra a halottaikat. Egyenruhájuk emelte az ünnepély látványát.
Általában a két nagyvárosban
temették el az uralkodókat is. Harding leírja Mária királynő, VI. Edward és
Cromwell temetését. Cromwell először királyi temetést kapott, a restauráció
idején azonban a holttestét más királygyilkosokéval együtt exhumálták,
felakasztották, végül a Tyburnban temették el. Párizsban Medici Katalint nem
engedték eltemetni egy darabig, III. Henrik meggyilkolása hírén pedig annyira
örvendezett Párizs, hogy csak ideiglenesen tudták eltemetni, majd IV. Henrik
temetésekor vitték végleges helyére a Saint Denis-be. IV. Henriknek óriási
temetést rendeztek. Feketébe vonták a Hotel de Ville homlokzatát, a boltíveket,
a városkapukat, a házakat, és rengeteg ember öltözött feketébe, 400 fáklyát
vittek a menetben, a szertartás öt napig tartott.
A temetések olykor
veszekedésbe torkolltak, pl. a parókiák vitatkoztak, hogy melyikük az
illetékes, és lezúdították az elhunytat a másik parókia temploma elé.
Előfordult, hogy kétségbe vonták a végrendelet érvényességét, vagy nem tudtak
megegyezni abban, milyen sorrendben kövessék a gyászolók a koporsót.
Veszekedés tört ki pl. a megmaradt fáklyák birtoklásáért, máskor gúnyversek
születtek az alkalomra, de arról is tudunk, hogy Erzsébetet óriási tömegek
kísérték zokogva az utolsó útján.
A temetések révén az egyén
összekapcsolódott a közösséggel, közüle valónak érezhette magát. A temetés
közös rítus volt, a szolidaritás, együttérzés rítusa. Éppen ezért nagy népi
ellenállást váltott ki, amikor járvány idején megtiltották a temetéseken a
tömegek részvételét. Másfelől a temetések a rend, a társadalmi hierarchia
tükrözői voltak. A gazdagok temetése egyúttal azt sugallta, hogy bár
elvesztették az elit egyik fontos tagját, a kormány épülete szilárd, nem inog
meg. Az ilyen alkalmak érzékeltették az osztály-összetartást azzal, hogy
egy-egy tanácsnok temetésén a többi tanácsos és a polgármester is részt vett. A
protokoll rendkívül fontos lett.
A szerző összegzésül
megállapítja, hogy a halál és a hozzá kapcsolódó tevékenység vizsgálata hasznos
ismereteket tárhat fel a kora újkori nagyváros életből. A halál akkor sokkal
gyakoribb volt, s a halottak és az élők között szorosabb kapcsolat volt, mint
ma. A halálozás mértéke, s a halottak elhelyezése súlyos gond volt mindkét
városban. Járvány idején a gond iszonyú méreteket öltött. Ezt a vezetőknek úgy
kellett megoldaniuk, hogy közben ne sértsék a társadalom érzékenységét, és a
higiéné szempontjára is figyeljenek. A sírnak a helye, a ceremónia és a
kellékek a társadalmi státuszt fejezték ki. Ezek megválasztása és ára a XVII.
század vége felé mindkét nagyvárosban az elüzletiesedés jeleit mutatták, bár a
szertartásokhoz ragaszkodtak az emberek. A rövid, gyors ceremóniát, a
tömegsírba temetést rendkívüli megrázkódtatásként érzékelték, támadásnak
tekintették az emberi méltóság ellen.
A vizsgált 150 év alatt a
temetés gyakorlata azért változott, mert ekkor adta át a helyét a középkori
város, amely egyetlen keresztény közösség volt, a változatos, többféle vallási
gyülekezetből álló városszerkezetnek. A vallás ekkor lett az addigi egységesítő
erő helyett elválasztó tényező. A régi, városközpontban lévő sírkertek helyett
elfogadták a távoli új temetőket. Mindkét városban új, világias hagyományok
alakultak ki. A XVI–XVII. század tehát megtörte a folytonosságot a temetkezési
szokásokban is. A vallási reformok mindkét nagyvárosban felbolydították a
közéletet, s ez Párizsban erőszakba, gyilkosságba, háborúba torkollt. Londonban
a protestantizmus győzött, s a kisebbségben továbbélő katolicizmus viszonylag
hamar lecsendesült. Párizsban a heves katolikusoknak nem sikerült elnyomni a
szintén heves protestánsokat még hosszú évek véres harcai árán sem. Persze, a
változást Londonban is megsínylették: az egyházközségek széthullottak, a hit
megtört, a keresztény közösség megoszlott. A temetés rítusa a változások között
is fontos maradt, mert rugalmas, alkalmazkodó volt, az egyén széles kínálatból
választhatott.
Párizsban a nagy többség
katolikus maradt. Az üdvözülés továbbra is rendkívül fontos, és ebben lényeges
a liturgia szerepe. Ezután is szükség van a halott körül a misékre és az
emlékező szolgáltatásokra. Itt is az elvilágiasodás felé tart a folyamat, a
sírhely árucikk, egyúttal a reprezentáció eszköze is. A francia városban még
sokáig erősek maradnak a vallási indulatok. Még később is előfordul, hogy
meggyalázzák, sárban hurcolják, kibelezik, elégetik a protestáns elhunytakat.
Óriási a különbség a gazdagoknak és szegényeknek jutó ellátás között, és a
szegényekkel való bánásmód (durva lepel, tömegsír) szintén nem erősíti a
társadalmi összetartozás érzését. Vagyis míg a temetési gyakorlat Londonban
hozzájárult a társadalmi rend megszilárdításához, addig Párizsban további
konfliktusok forrásává vált.
A temetési szokásoknak,
amelyek egy adott közösségben azonosak voltak, nagy szerepük volt a kollektív
városi tudat kialakulásában. A hit mérsékelte a haszonhajhászást és a
gyakorlatiasságot. A temetés helye és módja keretek között tartotta a közösségi
jogokat: kizárta a kívülállókat, védte a helybelieket, irányította a
jótékonyságot. A temető elhelyezése, mérete formálta a város fizikai arculatát,
de erkölcsi vonásait is, hiszen összekapcsolta a múltat a jelennel. A rendszer
jobban működött Londonban mint Párizsban, mert az angoloknál a kisebb parókiák
könnyebben tudták kezelni a problémáikat. A helyhiány azonban később itt is
kaotikus helyzetet eredményezett, s a XIX. században valódi reformokat kellett
hozni.
Párizsban zűrzavarosabb a
helyzet. Az egy parókiára jutó nagy számú halott nehezíti a helyzetet. A
forradalom után több régi temetőt bezártak, így az Innocents-et és a la
Trinité-t is.
Vanessa Harding könyve komoly,
alapos kutatásokon alapul, s igen sok vonását feltárja a kora újkor nagyvárosi
életének, illetve a halálhoz, s a temetéshez kapcsolódó hitnek, gondoknak,
szokásoknak, gyakorlati tennivalóknak. Különösen értékessé teszi a munkát, hogy
két nagyváros társadalmi berendezkedését, életmódját, szokásait, hitvilágát
hasonlítja össze. Sok ismeretet közöl, és térképekből, korabeli
végrendeletekből, jelentésekből, elszámolásokból vett részletekkel teszi
elevenné és hitelessé beszámolóját a XVI–XVII. századi emberekről, élők és
holtak körülményeiről. Az olvasónak feltűnhet, hogy tárgyilagosan, szinte
száraz stílusban ír az embert legmélyebben sújtó jelenségről, a halálról. Nincs
szó a könyvben sehol a hozzátartozók fájdalmáról, kétségbeeséséről, az
elmúlással való birkózásáról, és a vigasztalódásról.
A másik, kissé zavaró vonása a
kötetnek, hogy sokszor ismétlődnek a részletek, a szerző számtalanszor
visszatér egy-egy már tárgyalt témához, pl. igen sokszor ír a ceremóniák során
használt kellékekről, a temetés árairól, az egyes temetők elhelyezkedéséről.
Ezzel együtt is érdekes, alapos, sokrétegű képet kapunk a kora újkori Londonról
és Párizsról.
Vanessa Harding: The Dead and the Living in Paris and London, 1500–1670. (Holtak és élők Párizsban és Londonban 1500–1670 között) Cambridge Univ. Press, Cambridge, 2002. 343 old.
Fodor Mihályné