Klió 2007/1.
16. évfolyam
A
Litván Nagyfejedelemség és Svédország a XVII. század közepének krízisében
1655-ben Kédainyai városa (a település Samogitia tartományban található) közelében kötetett meg az a szerződés Svédország és a Litván Nagyhercegség közt, melynek értelmében Litvánia felmondta az 1569-es lublini unió révén létrehozott államjogi kapcsolatot Lengyelországgal, és ehelyett a Svéd Királysággal hozott létre egy olyan államközösséget, amelynek révén biztosítottnak látta Litvánia különállásának megőrzését.
Andrej Kotljarcsuk annak a Kelet-Európa történetét meghatározó konfliktusnak
a keretében vizsgálja az ún. kédainyai (1655) uniót, amely 1654-ben vette
kezdetét, és amelyet tulajdonképpen a XVII. század északi háborújaként
(1654–1667-ig) is emlegetnek. Az 1654-es orosz támadást követően (mely a
belorusz területek elfoglalására irányult) a svédek zúdultak rá (1655) a
lengyel–litván államra, elfoglalva Varsót és Krakkót, s a konfliktusba a
térségben érdekelt összes hatalom beleavatkozott hosszabb-rövidebb ideig,
többek közt II. Rákóczi György is, ami viszont Erdélyre nézve végzetes
következményekkel járt.
A könyv célja (amint a cím is
mutatja) egy esettanulmányon keresztül megvilágítani azt az általános európai
krízist, amely a XVII. század közepének válsága révén ismert a történetírásban,
de amely jelenséget komparatív módon eddig túlnyomórészt csak Nyugat-Európa
országainak vonatkozásában elemezték a történészek. A Litván Nagyhercegség
esetében ez a krízis azon kapcsolatoknak köszönhetően öltött nemzetközi
politikai jelleget, amelyeket a terület leghatalmasabb urai, a Radzivillek
ápoltak a külföldi hatalmakkal.
A szerző az 1654–1667 közti
háború problematikáját ugyanakkor az európai erőegyensúlyi politika
kontextusába helyezi. Erről tudni kell, hogy „az erőegyensúly politikájának
terminológiája a XVII. század folyamán jelentkezett különálló diskurzusként,
mégpedig az európai politikai rendszer eredményeként, melyet a vesztfáliai béke
(1648) hozott létre és az utrechti béke (1713) tett nemzetközi jogi normává”.
Kotljarcsuk rámutat, hogy az európai hatalmi politikai rendszer elemzésében
egyoldalú az a korábbi megközelítés, amely kizárólag a nagyhatalmakra
koncentrál, minthogy „a kisebb résztvevők nemcsak az egyensúly fenntartásában
bírtak fontossággal, de az általuk nyújtott támogatás, illetve ennek hiánya
„meghatározhatta a nagyhatalmak közti konfliktusok kimenetelét is”! Ezért több
kisebb politikai szereplő, köztük Poroszország, az Erdélyi Fejedelemség, a
Kurlandi hercegség stb. szerepét is megvizsgálja az esettanulmányban.
A szerző a kédainyai unió
okait keresve kimerítően bemutatja a Litván Nagyhercegség lublini unió utáni
történetét, melynek a szerző szerint kevés figyelmet szentelt a szűken
Lengyelországra koncentráló korábbi történetírás. Kotljarcsuk rámutat, hogy
lengyel, illetve litván részről egészen más volt az 1569-es unió jogi,
politikai következményeinek megítélése, ami problémákat okozott az állam két
alkotórésze közt. Az unió szövege értelmében ugyanis a két rész egy politikai
közösséggé olvadt (volna) össze, amely „nem két különálló állam” volt többé,
hanem „egyetlen, oszthatatlan egész”, amit a közös országgyűlés és a főváros
Varsóba való áthelyezése is kifejezett (minthogy Varsó földrajzilag közelebb
feküdt Litvániához, s ezáltal jobban megfelelt a közös állam fővárosának). Az
1588-as litván statútum viszont az egységes és oszthatatlan állam felfogásával
szemben éppen Litvánia különállását ismerte el, s a statútum aztán a lengyel
dominancia elleni fellépés jogi alapját jelentette Litvánia számára.
A statútum értelmében ugyanis
Litvánia önálló jogrendszerrel rendelkezett, s a két államalkotó résznek más
volt a hivatalos nyelve is: a lengyel részeken a latin, Litvániában a „rutén”
(értsd: nyugati orosz, azaz „belorusz”), cirill írással. Továbbá a dokumentum
szerint a lengyelek idegennek számítottak Litvániában, s emiatt nem
vásárolhattak ott földet, nem viselhettek hivatalt, sőt a lengyel hadsereg sem
léphetett litván területre engedély nélkül! Az elkülönülés még a külügyeket is
érintette, aminek jó példája volt, hogy amikor 1644-ben egy svájci állampolgárt
meggyilkoltak Litvánia területén, akkor a svájci kantonok szövetsége IV.
Ulászlóhoz csak mint litván királyhoz(!) fordult az ügyben. „A közös
lengyel–litván külpolitika ígérete volt az egyik legfőbb érv az unió (1569)
mellett”: a reáluniót ugyanis (a korábbi perszonálunió helyett) a livóniai
háborúban Litvánia kárára bekövetkező orosz terjeszkedés hívta életre.
„Ugyanakkor a Litván Nagyhercegség az unió után is megtartotta monopóliumát a
Moszkvával való diplomáciai viszonyban.” Ennek folytán pedig Litvánia orosz
politikája gyakran éppen a lengyel érdekek ellenében alakult!
A legnagyobb politikai
problémát mégis a lublini uniót létrehozó két állam vallási megosztottsága
jelentette: Litvánia ugyanis az unió idején protestáns ország volt. Ezen belül
a református felekezet volt a legerősebb, s a protestantizmus elismert
patrónusának a Radzivillek református ága számított. A család ezen ága a
legvagyonosabb mágnás dinasztia volt egész Litvániában, a birtokaik
összességükben egy Belgium nagyságú terület tettek ki – az ezekről befolyó évi
kb. 600 ezer zloty jövedelemmel a Radzivillek gazdagabbak voltak, mint maga a
király – és főként északon valamint nyugaton feküdtek, ami nagyban
megmagyarázza, hogy amikor a svédek elfoglalták ezeket a részeket, akkor a
Radzivill párt miért kereste a svédek szövetségét.
Litvániában a XVII. század
elejéig a vallási tolerancia politikája volt a jellemző, ez azonban (az
általános európai trendhez hasonlóan, amely a konfesszionális egység
létrehozására irányult) megváltozott az 1630-as, 1640-es években – Litvániában
lengyel hatásra a katolicizmus pozíciói erősödtek meg mind vallási, mind
politikai téren. Ez olyan anomáliákhoz vezetett, hogy a leggazdagabb litván
főúr, Janusz Radzivill (az 1655-ös unió létrehozásának egyik fő alakja) református
volta miatt nem kapott szenátori pozíciót, ami pedig neki alanyi jogon járt
volna.
A protestantizmus ügyének
védelmén kívül azonban Kotljarcsuk még számos olyan tényezőt (pl. a
Svédországgal való kereskedelmet, a Radzivillek nemzetközi kapcsolatait stb.)
is figyelembe vett, amely az evangélikus Svédországgal kötött unió mellett
szólt. A lengyelek szemében viszont a svédekkel kötött unió (amely megelőzte
Varsó és Krakkó elestét) árulás volt: a protestánsok ármánykodása a katolikus
lengyelek elveszejtésére, s a Radzvillek pálfordulása mélyen bevésődött a
lengyel történeti tudatba.
Az unió legfontosabb pontjai a
következők voltak:
1. Az uniót örök érvényűnek
nyilvánították, azaz jogilag kötelező erejűvé az aláírók utódai számára. A svéd
király, Károly Gusztáv, litván nagyherceg lett, s egyúttal minden korábbi
Lengyelországgal kötött szerződést érvénytelennek tekintettek.
2. A Litván Nagyhercegség
megszűnik választómonarchia lenni, és automatikusan a mindenkori svéd király
számít a nagyhercegség örökletes urának.
Ha a svéd királyi ház kihalna, akkor Litvánia jogot kap a királyválasztásra,
de a svéd rendekkel nem azonos jogokkal.
3. A nagyhercegség és a
speciális státust élvező Samogitia megtartja ősi jogait.
4. Litvániában a protestánsok
mellett vallásszabadságot kapnak a katolikusok, unitusok és ortodoxok, a
katolikus püspökök szenátori pozícióját garantálják.
5. A nagyhercegség haderejével
a svéd király rendelkezhet, de a litván katonaság csak korlátozott számban
használható fel a (Balti-) tengeren túl, s akkor is csak veszély esetén.
Ugyanakkor a svéd király szabad kezet kap a hadüzenet és a békekötés terén.
6. A svéd király nem lakik
Litvániában, hanem itt alkirály fogja őt képviselni.
7. Litvánia hadba lép
Lengyelország ellen, svéd-lengyel háború esetén pedig mindig Svédországot
támogatja.
Az unió külföldi
elfogadtatására Litvánia deklarációt adott ki, amit először Amszterdamban
publikáltak holland fordításban, majd Hamburgban is megjelentették, minthogy
ebben az időben Hamburg volt az egyik legfontosabb információs központ
Európában. A deklaráció megindokolta a döntés okait és jogalapját is, mely
utóbbit az ún. 1573-as Articuli Henriciani néven ismert nemesi alkotmányra
alapozta, amely lehetővé tette a hűség megvonását abban az esetben, ha a király
nem teljesíti az ország megvédelmezésének kötelezettségét.
Az unió, bár életképtelennek
bizonyult a hadiesemények alakulása folytán, mégis nagy jelentőségű volt.
Kotljarchuk konklúziója az, hogy bár a Radzivill frakció döntése a
Svédországgal megkötött unió következtében Lengyelországgal is háborút
jelentett Litvánia számára, szerinte mégis csak ez a döntés tartotta meg
Litvániát Európa térképén, mivel az oroszok korábbi szövetségese, Svédország,
immár a Moszkvai Állam ellenfele lett, ami alaposan megnehezítette az oroszok
helyzetét, akik Svédország baltikumi területei ellen irányították csapataikat.
A háború, melynek egy epizódja
volt az 1655-ös unió, messze ható következményekkel járt. Vallási téren a
háború a katolicizmus pozícióinak további megerősödését hozta. 1669-ben az
országgyűlés törvényt fogadott el, melynek értelmében csak katolikus lehetett
király, 1673 után pedig csakis katolikusok szerezhettek nemességet. A háború
egyúttal az ortodox és protestáns elitek hanyatlását eredményezte Litvániában,
és a katolikus felekezethez való tartozás „a politikai lojalitás
kifejeződésének elsődleges formája lett”. A felekezeti asszimiláció az etnikai
identitásra is kihatott idővel, amit általánosítva polonizációnak lehet
nevezni, hiszen a litvániai nemesség esetében a lengyel kultúra és nyelv lett a
követendő minta. Az asszimiláció tükröződött abban is, hogy 1697-ben a „rutén
nyelv” helyett a lengyel vált Litvánia hivatalos nyelvévé.
A XVII. századi Litvánia
politikai krízise Kotljarcsuk szerint hasonló vonásokat mutatott néhány más
országban tapasztalható század közepi válsággal: a krízis oka az elit egy
részének lázadása volt saját uralkodója ellen, amit a hagyományra való
hivatkozással, a korábbi önálló litván államisággal igazolt. „Ebből a szempontból
Litvánia esete hasonló volt Skóciáéhoz vagy Katalóniáéhoz. Ez azonban nem a
modern értelemben vett nacionalizmus volt, hanem inkább az identitás krízise,
amit a Pátria és a Központi Kormányzat közti konfliktus idézett elő.” (Kotljarcsuk
leírásából világos, hogy a Lengyel–Litván Unió is ugyanolyan összetett dinasztikus
állam volt, mint Nyugat-Európa államai, ahol szintén egységesítő tendenciák
érvényesültek a XVII. században, amint erre a kérdésről nemrégiben írt
könyvünkben utaltunk.)
A
skót helyzettel való további párhuzam, hogy a felekezeti hovatartozás kérdése
alapvető szerepet játszott a konfliktusban. A vallási elem azonban nemcsak
abból a szempontból volt fontos a krízisben, hogy a svédekkel kötött unió
létrejöttében a főszerepet a Radzivillek vezette protestáns mágnások
játszották, hanem azért is, mert az ortodox elit nagy része viszont
Oroszországgal, illetve a kozákokkal kollaborált. Míg a lengyelek Litvániában a
„szent katolikus hit” nevében egyesítették támogatóikat, addig a cár világossá tette,
hogy számára csakis az ortodoxia a lojalitás egyetlen kifejeződési módja! Ez
pedig egy újabb fontos bizonyítéka annak, hogy Európa-szerte az a kor
köszöntött be, amit a „konfesszionális lojalitás” korának nevezhetünk, s ez
alól Kelet-Európa sem volt kivétel!
A
hatalmi egyensúly oldaláról vizsgálva a háborút, a kisebb súlyú politikai
szereplők részvétele a konfliktusban ahhoz vezetett a szerző szerint, hogy
megváltozott a hatalmi egyensúly a kelet-európai térségben, amit már Leibniz is
észrevett, és nézetét egy latinul írt, álnéven (Ulicovius Lithuanus)
megjelentetett politikai pamfletben fejtette ki 1669-ben. Leibniz szerint a
háború következtében megbomlott a hatalmi egyensúly a Lengyel-Litván Unió,
Svédország és Oroszország közt, mivel Oroszország jelentős előretörése
következett be. Sőt, Leibniz konklúziója egyenesen az volt a jövőre nézve, hogy
a Lengyel-Litván Unió el fog tűnni Európa politikai térképéről az orosz
dominancia miatt! Az 1709-es poltavai svéd csatavesztés után Kotljarcsuk
szerint a Litván Nagyhercegség „de facto olyan területté vált, amelyet
helyi mágnások uraltak a cár és az orosz katonai erők jóváhagyásával”. Amikor
pedig végül Oroszország bekebelezte a nagyfejedelemség területeit Nagy Katalin
alatt, nem vetődött fel a területek „speciális politikai státusának megőrzése”.
Ami tehát az 1655-ös kédainyai unió célja volt, nevezetesen a Lengyelország és
Oroszország árnyékából való kilépés és az önálló politikai entitásként való
megmaradás a Svédországgal való szövetség révén, sohasem valósult meg.
Kotljarcsuk
könyvéből nemcsak Litvánia XVII. századi történelmébe nyerünk jó betekintést,
hanem az egész térség bonyolult hatalmi-politikai viszonyait is egy
rendszerként szemlélhetjük, benne az Erdélyi Fejedelemséggel.
A főszöveget a megértéshez jól
használható térképek és függelékek egészítik ki, melyek egyike közli az 1655-ös
unió szövegének angol fordítását.
Andrej Kotljarchuk, In the Shadows of Poland and Russia. The Grand Duchy of Lithuania and Sweden in the European Crisis of the mid-17th Century (Lengyelország és Oroszország árnyékában. A Litván Nagyfejedelemség és Svédország a XVII. század közepének európai krízisében). Huddinge, Södertörns högskola (Södertörn Doctoral Dissertations 4.) 2006. 347 o.
Sashalmi Endre