Klió 2007/1.
16. évfolyam
Az
európai államigazgatási tapasztalat felhasználása I. Péter korában
A tanulmány szerzője, Je. V. Alekszejeva a bevezetőjében utal arra, amit az egyébként 1998-ban megjelent könyvében a francia kutató, H. D’Encausse is hangsúlyozott, hogy az oroszországi európaizáló államreformokban nagy szerepet játszottak a külső tényezők. Amíg a XVII. században az európai típusú modernizáció vontatott és részleges volt, addig I. Péter alatt ez a folyamat felgyorsult és teljesebbé vált. Az 1697–98. évi „nagy követség” után megváltozott a korábbi bojárduma szociális arculata. A testületbe nemcsak az ősi nemesi családok reprezentánsai kerültek be; azaz új politikai elit formálódott az országban.
I. Péter adminisztratív
reformjai l699-ben a városok igazgatásának átszervezésével kezdődtek. A cár új
intézményként létrehozta a Burmiszterek Tábláját, a Ratusát és az annak
alárendelt városi szerveket. Alekszejeva nyomatékosan rámutat, hogy nem
önkormányzatok jöttek létre, hanem a városi adók hatékonyabb behajtását
elősegítő, koncentrált financiális indítékú hivatalok. Ezt a városigazgatási
rendszert Alekszejeva szerint mintegy szétroncsolta az 1708–1710-es guberniumi reform.
A városi szervek és hivatalnokok a kormányzók alárendeltjei lettek. A
kormányzóságok provinciákra (tartományokra), azok pedig diszkriktekre
(adózó-adminisztratív és katonai körzetekre) osztódtak. A helyi igazgatásban a
decentralizáció, a racionalizálás és a bürokratizálás elve és gyakorlata
testesült meg. Az ott dolgozók az orosz állam fizetett hivatalnokai lettek. A
cár 1711-ben létrehozta a szenátust. Intézkedését P. N. Miljukov szerint
a központi hatalmi szervezetben kialakult vákuum inspirálta, és az orosz
intézmény alig emlékeztetett svéd prototípusára. I. Péter 1713-ban elrendelte,
hogy a helyi nemesek közül „megválasztott”, ún. „landratorokból” álló kollégiumi
testületet, guberniumi tanácsot hozzanak létre a kormányzók ellenőrzésére.
Az akkori európai kameralizmus eszméi és gyakorlata azonban nem terjedt el
Oroszországban. Emiatt és a nemesi káderhiány következtében, mint arra V. O.
Kljucsevszkij rámutatott, fennmaradt a kormányzók egyszemélyi hatalma, a
tanácsnokok pedig tőlük függő hivatalnokok lettek, nem a nemesi rétegképviselet
megtestesítői.
Az 1715. januári rendelet
szerint a landratorok az akkor kialakított részek (dolják) irányítóivá váltak,
és főleg az adók behajtásában kellett jeleskedniük. Az 1715–1717. évi összeírás
azonban az adózó lakosság és a beszedett adók csökkenését mutatta. P. N.
Miljukov a korabeli orosz államgazdaságról szóló művében a fejadó 1718-as
bevezetését a francia adórendszerrel és a cár előző évi franciaországi útjával
hozta kapcsolatba. Az új szisztéma hatékonyságát az orosz történészek eltérően
értékelték. Így Sz. Veszelovszkij a korábbi rendszerhez képest inkább
visszalépésnek tartotta. Ugyanakkor a nyugat-európai, főleg svéd mintájú
intézmények szisztematikus oroszországi meghonosítása tovább folyt. Ennek fő
oka az orosz államigazgatás válsága volt. A cár azonban, noha csalódott a hazai
bürokráciában, a nyugati, központi és területi adminisztratív intézményeket,
mint arra M. Bogoszlovszkij utalt, fokozatosan vezette be. C.
Peterson svéd történész I. Péter reformjaival kapcsolatban kiemelte, hogy a
cár egységes adminisztratív rendszert akart, és mivel a svédországi gazdasági
és kormányzati szisztéma közel állt az oroszhoz, óvatosan és részlegesen azt
adaptálta. A cár az 1718. áprilisi rendeletével létrehozta az új központi
szerveket, a kollégiumokat. A korszak jelenlegi, legnevesebb orosz kutatója, Je.
V. Anyiszimov hangsulyozta, hogy a specializálódott intézmények
tevékenysége kiterjedt az egész országra, és jogszabályokkal egységesítették
struktúrájukat és működési elveiket. Alekszejeva az utóbbihoz hozzáteszi, hogy
azok napjainkig a modern adminisztráció alapját képezik. Miután a XVIII. század
elején csak kisszámú és hiányosan képzett orosz hivatalnok állt a cár
rendelkezésére, az új intézményekbe külföldieket hívtak, illetve fiatal orosz
nemeseket küldtek tanulni külhonba. Az előbbiek révén terjedt el az
oroszországi államigazgatásban a nyugat-európai (svéd) adminisztratív és jogi
gyakorlat.
Az új hivatalok
káderproblémájának megoldását távlatban elősegítette I. Péter 1714. márc. 23-i
egyedöröklési rendelete, amely a nemes ifjaknak – a család egy tagjának
kivételével – megélhetési forrásul az állami szolgálatot kínálta fel. Az
említett szabályozás nem az európai majorátusból eredt, noha mint arra N.
Pavlovsz-Szilvanszkij utalt, a cár és munkatársai tanulmányozták a
vonatkozó nyugat-európai törvényeket. Alekszejev rámutat, hogy az orosz
államigazgatás hivatalnokokkal való ellátása végighúzódott az egész XVIII.
századon. A. B. Kamenszkij kiemelte a kollégiumi rendszer önálló,
illetve az oroszországi körülményekhez igazított vonásait. Miljukov szerint
mind az adó-, mind az adminisztratív szisztémában távol kerültek az eredeti
nyugati modellektől, és inkább formális technikai jellegű átvételekről
beszélhetünk. Államigazgatási reformszabályzatok tucatja látott napvilágot.
1720. febr. 28-án jelent meg a kollégiumok és hivatalnokaik tevékenységéről
szóló Általános Szabályzat. Ilyen Svédországban nem volt. Az 1718–19-es második
helyi közigazgatási (guberniumi) reform során az oroszok úgy vették át a svéd
modellt, hogy nem tisztázódtak a három fokozatú rendszer elemeinek a
kapcsolatai, az intézmények és hivatalnokaik kompetenciái, viszont elváltak
egymástól az adóztatási, a bírósági és a katonai jogkörök. Már Kljucsevszkij
rámutatott, hogy az új szervek eredményes működését akadályozta a pénz- és a
szakemberhiány. Alekszejeva úgy véli, hogy a kollégiumokkal párhuzamosan
működtek más típusú igazgatási szervek is. Mindenesetre a reformok nyomán az
orosz közigazgatás bürokratizálódott, szakmailag tagolódott, egységesebb lett,
és kiterjedt a birodalom egészére. Teljes sikerről mégsem beszélhetünk, aminek
okát a szerző törvényhozási forrásai, Miljukov és Bogoszlovszkij nyomán a
működési költségekben, a reformrendeletek ellentmondásaiban és a kedvezőtlen
ökonómiai és szociális tényezőkben látja.
1720-ban a városok
igazgatására a cár létrehozta a főmagisztrátust, majd az alsóbb fokú
magisztrátusokat. Ezek azonban nem nyugati típusú önkormányzati szervek voltak,
hanem, mint arra Anyiszimov utalt, rendőri és adóbehajtásdi feladatokat láttak
el. Az 1717 és 1725 közötti „vegyes orosz–svéd igazgatási modell” hatékonyságát
számos tényező csökkentette. Így pl. G. Peterson szerint az orosz
közigazgatási hagyományok, a jobbágyság intézménye (szemben a svéd szabadparasztsággal)
és az európai kameralizmus hiánya. Jellemző, hogy míg a guberniumi igazgatás –
igaz, változásokkal – 1708-tól kb. tizenegy évig fennmaradt, addig a második
közigazgatási reform intézményeit már 1727-ben megszüntették.
Az adminisztratív
átalakulással párhuzamosan megváltozott az orosz egyeduralom ideológiája. Teret
nyert a cári hatalom racionális, a „társadalmi szerződés” és a „természetjog”
elveire utaló megalapozása. Mint arra B. N. Mironov utalt, a régi Szent
Oroszország helyébe „a közjóra törekvő” világi, nyugatos Oroszoszági Birodalom
és intézményei léptek. Az előbbieket jól tükrözték a korszak törvényei,
igazgatási gyakorlata, a császári titulus felvétele és a koronázási szertartás
megváltozása. Megváltozott – döntően porosz és osztrák mintákat követve – a
cári udvari nomenklatúra és a ceremóniák rendje. I. Péter korában a bürokrácia
és az udvar szervezetében és személyi állományának összetételében fordulópontot
jelentett az 1722. évi Rangtáblázat. Ez a szisztéma lényegében 1917-ig
fennmaradt. Az előkészítés során tanulmányozták a hasonló nyugat-európai jogi
aktusokat. A Rangtáblázatban megkülönböztették a katonai, a polgári és az
udvari szolgálatot, és ezeken belül tizennégy osztályt alakítottak ki. A
katonai és az államhivatali rangok a dán és főleg a porosz mintákat követték.
Az előbbiek alapján nem véletlen a német bürokratikus lexika behatolása az
orosz nyelvbe, ami azonban a korabeli orosz elitnek nehézségeket okozott. Így
kiegészítő, magyarázó rendelkezésekre volt szükség. Alekszejeva ugyanakkor
rámutat, hogy a Rangtáblázat és alkalmazása elősegítette a közeledést
Európához, és pontosabbá tette a hivatali előmenetel kritériumait. A korabeli
orosz udvari életrendben, mint arra O. G. Agejeva és L. Je. Sepeljov
is utalt, fennmaradtak a speciális pravoszláv és nemzeti sajátosságok is; azaz
nem másolásról volt szó.
A XVII. század végén
Oroszország az utolsó előtti helyet foglalta el az európai államok sorában. Az
orosz elit megújulásával, a nyugati tapasztalat személyes és intézményi
hasznosításával és a dinasztikus kapcsolatokkal, mint Kljucsevszkij rámutatott,
I. Péter országa átlépte Európa küszöbét. A nyugati típusú modernizáció
kiterjedt a közigazgatás minden fokára, az intézményi hierarchiára, az
ügyintézésre, a hivatali előmenetelre, és az előbbieket meghatározó
jogszabályokra. A kollégiumi reformmal helyreállt az igazgatási szervek állami
ellenőrzése, munkájuk szakszerűbb és bürokratizáltabb lett, pontosabbá vált az
egyes intézmények közötti munkamegosztás, a helyi és a központi hivatalok
jogköre világosan elkülönült egymástól. Az államszervezet reformja új
perspektívát nyitott az ország előtt. Miljukov szerint a régi intézmények
válsága kényszerítette ki a közigazgatási reformokat. Az északi háború alatt az
államigazgatás átalakítása katonai igényeket elégített ki. Az utóbbiak
egyszerre stimulálták és akadályozták a modernizációt. Még Bogoszlovszkij utalt
rá, hogy a növekvő adóterhek tönkretették az orosz vidéket. I. Péter az
oroszoktól idegen újításokat vezetett be, ráadásul óriási emberi és anyagi
erőforrások igénybevételével. Alekszejeva rámutatott, hogy az ilyen jellegű
modernizáció valamelyes meggyökerezéséhez hosszú évtizedek kellettek.
Oroszország I. Péter-kori westernizálása pénzügyi, mentális és demográfiai
tekintetben óriási áldozatokkal járt. Az adóteher három-ötszörösére nőtt, a
társadalom szétzilálódott és elpusztult a lakosság egyötöde. Ez volt az ára
annak, hogy a Orosz Birodalom európai rangú hatalmi tényezővé vált. Az előbbieket
vizsgálta legutóbb a péteri reformok szociális kontextusáról szóló könyvében Sz.
A. Nyefedov. A szerző zárógondolata szerint Oroszország a fenti áron
járulhatott hozzá idővel az európai civilizációs evolúcióhoz, és fejlődhetett
tovább.
Je. V. Alekszejeva: Iszpolzovanyije jevropejszkovo opita upravlenyija goszudarsztvom pri Petre I. (Az európai államigazgatási tapasztalat felhasználása I. Péter alatt). Voproszi Isztorii. 2006/2. 15–31. o.
Kurunczi Jenő