Klió 2007/1.
16. évfolyam
Az
amerikai forradalom exportja
Az
amerikai és a francia forradalom kapcsolatának vizsgálata már a kortársak
érdeklődését is felkeltette. Közismert, hogy a felvilágosodás eszméi által
befolyásolt művelt francia közönség mekkora figyelemmel fordult az „amerikai
kísérlet” felé, ami csak tovább erősödött azt követően, hogy a frissen
függetlenné vált Amerikai Egyesült Államok és Franciaország szövetségesi
szerződést kötött 1778 februárjában. Önkéntesként, illetve az Észak-Amerikába
vezényelt francia expedíciós haderő tagjaként, több ezer franciának adatott meg
a lehetőség, hogy szemtanúként élje át mindkét forradalmat, hiszen az amerikai
háború nem egy „veteránja” vett részt aztán tevőlegesen is a francia forradalom
eseményeinek alakításában. Ennek során amerikai élményeik és tapasztalataik
egyfajta tájékozódási pontként jelentek meg számukra, amihez – egyetértően vagy
elutasító módon – anyaországbeli elképzeléseiket, eszményeiket és
cselekedeteiket viszonyították. A két állam közötti szövetségesi kapcsolat
viszont azzal a következménnyel is járt, hogy kereskedelmi vagy diplomáciai
küldöttségek tagjaként, az amerikai forradalom sok vezetője tartózkodott
hosszabb-rövidebb ideig a forradalom előtti, vagy a forradalom alatti Franciaországban.
Jellemző, hogy a Második Kontinentális Kongresszus által a Függetlenségi
Nyilatkozat megfogalmazására megválasztott öttagú bizottság négy tagja
tartózkodott hosszabb ideig Frankhonban. Benjamin Franklin (1706–1790) az
Egyesült Államok egyik megbízottjaként, majd első hivatalos követeként kilenc
esztendőt töltött Párizsban (1776–1885). A francia fővárosban állomásozó
amerikai diplomáciai testülethez 1778-ban csatlakozott John Adams (1735–1826),
aki a függetlenségi háborút lezáró párizsi béketárgyalásokon is kulcsszerepet
játszott. Adams londoni nagykövetként (1785–1788) is figyelemmel kísérte a
franciaországi eseményeket, majd az Egyesült Államok első alelnökeként és
második elnökeként (1797–1801) sok fejtörést okoztak neki a francia forradalom
által kiváltott nemzetközi bonyodalmak. Franklin utódja a párizsi követi
székben az a Thomas Jefferson (1743–1826) volt, aki a francia forradalom első
hónapjait személyesen élte át a francia fővárosban, s aki külügyminiszterként,
alelnökként majd elnökként (1801–1809) volt kénytelen szembenézni az európai
forradalom következményeivel. Szintén tagja volt a Függetlenségi nyilatkozat
megfogalmazására kijelölt bizottságnak Robert R. Livingston (1746–1813), aki
franciaországi nagykövetként (1801–1803) döntő szerepet játszott Louisiana
Franciaországtól történő megvásárlásában, ami megkétszerezte az Egyesült
Államok akkori területét. Ez utóbbi tárgyalásokon az Egyesült Államok másik
képviselője James Monroe (1758–1831), a majdani ötödik elnök (1817–1825) volt,
aki ezt megelőzően, a francia forradalom egyik legviharosabb időszakában
(1794–1796) képviselte hazáját a Francia Köztársaságban. Monroe előtt
Gouverneur Morris (1752–1816) volt az Egyesült Államok franciaországi követe
(1792–1794), aki döntő érdemeket szerzett az 1787-ben kidolgozott szövetségi
alkotmány megszövegezésében. Morris már 1789-ben Franciaországba érkezett, s
csak 1798-ban tért vissza Amerikába. Az amerikai függetlenségi háborút lezáró
párizsi béketárgyalásokon az Egyesült Államok egyik képviselőjeként volt jelen
John Jay (1745–1829) a Legfelsőbb Bíróság első elnöke (1789–1795), aki a
Kongresszus külügyi titkáraként (1784–1789) is rengeteg információhoz jutott az
Egyesült Államok akkori elsőszámú szövetségeséről. A sort még lehetne
folytatni, ám azt hiszem, hogy ez az illusztris névsor is elegendő annak
igazolására, hogy a korabeli amerikai politikai elit tagjai kiváló, s az esetek
jó részében első kézből származó információkkal rendelkeztek a francia
forradalom történéseire vonatkozóan. Ráadásul, az említett személyek zöme nem
„egyszerűen” politikus volt, hanem politikai gondolkodóként és íróként is az
élvonalba tartozott. Mindenképpen áll ez Benjamin Franklinre, Thomas
Jeffersonra, John Adamsre, John Jayre és Gouverneur Morrisra. Ez pedig azt
jelenti, hogy a Franciaországgal és a francia forradalommal kapcsolatos
élményeiket nem pusztán rögzítették, hanem a rendelkezésükre álló politikai
eszmék kontextusában elemezték és értelmezték is azokat. Mindezt ráadásul
gyakorlott, jó tollú írókként tették. Számukra tehát kézenfekvőnek látszott,
hogy életük két meghatározó élményét – az amerikai és a francia forradalmat –
egymással összefüggésben szemléljék, s elgondolkozzanak azon, hogy milyen
kapcsolat áll fenn a korabeli világot olyannyira felforgató két eseménysor
között. A két nagy, XVIII. századi forradalmat meg- és átélő francia és
amerikai kortársak ráadásul az esetek jó részében személyesen is ismerték
egymást. Élményeiket megosztották, s tetteik és elgondolásaik kölcsönhatásban
voltak egymással.
Mindennek tudatában nem
csodálnivaló, hogy a téma már régóta felkeltette a történettudomány
érdeklődését.1 Ebbe a sorba illeszkedik Philipp Ziesche, a
Robert H. Smith International Center for Jefferson Studies (Robert H. Smith
Nemzetközi Jefferson Kutatóközpont) munkatársának tanulmánya, amely a Journal
of the Early Republic 2006. őszi számában látott napvilágot. Az évenként
négyszer megjelenő folyóiratot a Society for Historians of the Early American
Republic (A Korai Amerikai Köztársaságot Kutató Történészek Egyesülete) adja
ki, amely 1977-ben alakult, a polgárháború kirobbanása (1861) és a
Függetlenségi nyilatkozat elfogadása (1776) közötti amerikai történelmet
tanulmányozó szakemberek szakmai szervezeteként. A társaság több mint
nyolcszáz tagjának zöme az Egyesült Államokban él, de vannak német, orosz,
japán, francia, kanadai, brit, ausztrál és magyar tagjai is. A Journal of the
Early Republic mára egyértelműen a fenti korszakkal foglalkozó
historikusok első számú szakmai fórumává nőtte ki magát.
Tanulmányában Ziesche arra a
kérdésre kereste a választ, hogy a forradalmi Franciaországban átélt élmények
kontextusában Gouverneur Morris és Thomas Jefferson hogyan értelmezték az
amerikai forradalom vívmányainak és eredményeinek univerzalitását, vagyis azt,
hogy meny-nyire lehet azokat általános
érvényűeknek és más országokban is alkalmazhatóknak tekinteni. Úgy találta,
hogy a korabeli Egyesült Államokban „nem alakult ki ugyan konszenzus az
amerikai forradalom jelentésére vonatkozóan, a Párizsban tartózkodó amerikaiak
mégis széleskörűen egyetértettek abban, hogy annak tanulságai általánosan
alkalmazhatók és érvényesek. Az amerikai eszmények és vívmányok univerzalitásának
dicsőítésével egy időben azonban abban is hittek, hogy ezek a vívmányok az
amerikai nép sajátos tulajdonságait tükrözik, s hogy ezen eszmék más
országokban történő sikeres alkalmazása ugyanezen tulajdonságok meglétét
kívánná meg a többi nemzetek körében”. (420. o.) Ez a kettősség annak ellenére
is jellemezte Morris és Jefferson felfogását, hogy az amerikai forradalom
jelentésére és jelentőségére vonatkozó nézeteik nagymértékben eltérőek voltak.
Morris fontos szerepet játszott az 1787-es alkotmányozó konvención, ahol egy
olyan, erős központi kormányzat mellett érvelt, amely képes féken tartani és
korlátozni a szegények és a gazdagok között egy piacgazdaságban óhatatlanul
kialakuló ellentéteket. Úgy vélte, hogy egy szélesebb választójog alapján
megválasztott „népi” alsóház, valamint arisztokratikusabb felsőház olyan módon
ellensúlyozhatja egymást, hogy egyfelől biztosítani lehet a birtokos rétegek
meghatározó beleszólását a politikába, ám ezzel egy időben nem csupán az
alsóbb rétegek részéről jelentkező „mértéktelenségnek”, hanem annak is elejét
lehet venni, hogy a gazdagok, gazdasági érdekeik szolgálatába állítsák a
kormányzatot. S bár a „törvényhozási zsarnokság” veszélyének kivédése érdekében
az alkotmányban elfogadottnál még erősebb és függetlenebb végrehajtó hatalmat
kívánt, s annak ellenére, hogy az új alkotmány nem tett alapvető lépéseket a
rabszolgaság felszámolása érdekében, Morris mégis az új alaptörvény elfogadása
mellett szavazott, mivel azt „az elérhető legjobb” megoldásnak tekintette.
(428. o.)
Jefferson viszont – aki
Párizsban tartózkodott az alkotmányozó konvenció idején – úgy vélte, hogy a
Morris által üdvösnek tekintett erős szövetségi kormányzat nem csupán a
tagállamok jogainak érvényesülését fenyegeti, hanem azzal a veszéllyel is jár,
hogy megrendíti azt a pozitív Amerika képet, amely a franciaországi reformerek
körében kialakult. Azt is hiányolta, hogy az alkotmány szövegében nem szerepelt
az alapvető egyéni szabadságjogok egyértelmű felsorolása, s azt gondolta, hogy
ez megint csak visszatetszést fog kelteni „Európa felvilágosult részében”.
Ziesche találóan állapította meg, hogy Jefferson szerint az alkotmány „az
államhatalom centralizációja tekintetében túlságosan is európai volt, míg
ezzel egy időben, más vonatkozásokban elmaradt az óvilági felvilágosult elit
várakozásaitól”. (429. o.)
Jefferson és Morris tehát az
amerikai forradalom két eltérő szakaszának eszményeit képviselte, s ezek
szellemében ítélték meg azt, hogy mi is a nagy esemény valódi jelentése és
jelentősége az amerikaiak és az európaiak számára. Jefferson 1776 embere volt,
aki a forradalom lényegét az önkényes hatalommal szembeni népi ellenállásban
látta. Morris viszont az új szövetségi alkotmány egyik „társszerzőjeként” a
forradalom végső tanulságának az államhatalom békés újraelosztását és központosítását
tekintette, egy nemzeti elit vezetése alatt. Felfogásuk fenti eltérései
ellenére, a francia forradalom kirobbanásakor mindketten úgy vélték, hogy az
amerikai forradalom általuk megállapított értelme univerzálisan követhető
példaként áll a francia reformerek előtt. Ezzel egy időben azonban mindketten
úgy találták, hogy a franciák, bizonyos jellembeli hiányosságaik (frivolság,
elvi következetlenség, könnyelműség, erkölcsi lazaság stb.) miatt, mégsem
alkalmasak arra, hogy maradéktalanul kövessék az általuk üdvösnek értelmezett
amerikai példát. S ezért mindketten arra a következtetésre jutottak, hogy
Franciaország jobban járna, ha „első körben”, az európai viszonyokhoz közelebb
álló brit politikai rendszer példáját követné. E vélemény különösen Jefferson
szájából hangzott érdekesen, aki egyébként erőteljesen kritizálta az általa
túlságosan is arisztokratikusnak tartott brit politikai szisztémát, amely amúgy
is korrupt és zsarnoki gazdasági-politikai érdekcsoportok hálójába került.
Morris úgy vélte, hogy a franciáknak – éppen karakterbeli hiányosságaik miatt –
az amerikaiaknál is nagyobb mértékben van szükségük erős, központosított
kormányzat irányítására. Nem nagyon hitt tehát a gallok nemzeti karakterének
rövid távú „megjavíthatóságában”. Jefferson viszont sokkal optimistábbnak
mutatkozott ebben a tekintetben. Az is nagyon érdekes, hogy a francia nemzeti
jellem hiányosságaira vonatkozó megállapításaik nem elsősorban abból fakadtak,
hogy az amerikaiakat vagy az amerikai kormányzati rendszert morális értelemben
jobbaknak vagy erkölcsösebbeknek tartották, hanem éppen a korabeli
felvilágosult francia politikai gondolkodás egyik „atyamestere”, Montesquieu,
nemzeti jellemre vonatkozó felfogásából következtek.
Minthogy eléggé különbözően
értelmezték az amerikai forradalmat, azon sem csodálkozhatunk, hogy időben
előre haladva Morris és Jefferson egyre eltérőbb módon látta azt is, hogy – az
amerikai tanulságok szem előtt tartásával – milyen utat kellene
Franciaországnak követnie. A rendi gyűlés ülésezési és szavazási módjáról
kibontakozott vita idején például Morris továbbra is úgy vélte, hogy a
nemességnek és az egyháziaknak szükségszerű ellensúlyt kell képeznie a harmadik
rend kiszámíthatatlan törekvéseivel szemben. Jefferson viszont úgy találta,
hogy a két előbbi rend a nép és a király közötti közvetlen tárgyalások
akadályozójává vált. Ugyanakkor azt is gondolta, hogy a képviselők egyszerre
túl sokat akarnak majd, s ez a király ellencsapásához fog vezetni.
A két amerikai értesülései
nagyrészt azoktól a francia barátaiktól származtak, akik a korabeli
értelmiségi–politikai elit tagjai, és sok esetben ugyanazon személyek voltak
(La Fayette, Condorcet, La Rochefoucauld). Rajtuk kívül, Jefferson
informálásában fontos szerepet játszott még Charles és Alexandre de Lameth,
illetve du Pont de Nemours, Morris pedig sokat beszélgetett a Valois klub olyan
látogatóival, mint Sieyčs, vagy az orleans-i herceg. A Jeffersonnal barátkozó
franciák közül sokan az amerikai modell követőjének tekintették magukat, ami az
ő értelmezésükben azt jelentette, hogy erős, egykamarás törvényhozást
szerettek volna, ami az Egyesült Államokban kizárólag Pennsylvaniában létezett.
Ezért américanistes-nek (amerikanisták) nevezték őket, annak ellenére,
hogy nem republikánusok, hanem az alkotmányos monarchia hívei voltak, s az
amerikai forradalom legfontosabb tanulságának azt tekintették, hogy lehetséges
„a múlt halott kezétől való” radikális elszakadás, továbbá, hogy szükség van az
alapvető jogok kinyilatkoztatására.
A feudális jellegű kiváltságok
1789. augusztus 4-i eltörlése és az Emberi és Polgári Jogok Nyilatkozatának
kibocsátása körül formálódott ki a monarchiens (monarchisták) csoportja. Ők
sem akartak visszatérni a régi rend világához, de nagyon aggódtak amiatt, hogy
túl messzire és túl gyorsan szaladtak előre az események. A vidéki
Franciaországot 1789 nyarán elborító megmozdulások árnyékában, az erős központi
hatalom fenntartása mellett tették le a voksukat. Sokan voltak közöttük
olyanok, akik a brit politikai rendszer erős és független végrehajtó
hatalmában és a kétkamarás törvényhozásban látták a garanciát arra, hogy
lehetséges a polgári jogok és a politikai stabilitás egyidejű biztosítása. S
bár Morris gyakran panaszkodott e csoport túláradó „anglomániájára” az erősebb
központi kormányzat és a kétkamarás rendszer melletti elkötelezettségük miatt,
mégis leginkább ezzel a csoporttal szimpatizált. Hasonló kettősség jellemezte
azonban a monarchisták amerikai példához való viszonyulását is. Amint egyik
képviselőjük Lally-Tollendal megfogalmazta, egy „gyermekcipőben járó nép”
kormányzata nem jelenthet releváns példát „egy olyan ősi és hatalmas nép
számára, amely az egyik elsőszámú a világon, amelyik tizennégy évszázada rendelkezik
kormányzattal, s amelyik nyolc évszázada ugyanazon dinasztia uralma alatt él”.
(435. o.) Más képviselőik viszont a végrehajtó hatalom törvényhozással
szembeni vétójogát, a kétkamarás berendezkedést vagy a vagyoni cenzus
alkalmazását pozitív példaként említették Franciaország számára.
A Morris és a monarchisták
közötti kölcsönös szimpátia oda vezetett, hogy 1789 júliusának végén az utóbbi
csoport két ismeretlen nemzetgyűlési képviselője is tanácsot kért tőle
Franciaország eljövendő kormányzatára vonatkozóan. Az eredmény Morris:
Észrevételek a Franciaország politikai állapotának megfelelő kormányzatról
című írása lett. Ebben a Philadelphiában megalkotott amerikai berendezkedéshez
nagyon hasonló, erős központi hatalommal és egymást ellensúlyozó,
arisztokratikus és népi kamarákból álló törvényhozással rendelkező
berendezkedést javasolt. Montesquieu-re hivatkozva úgy vélte, hogy a jelenlegi
francia rendszer igazságtalan és messze nem tökéletes, s hogy a népnek
rendelkeznie kell a joggal, hogy megválassza a kormányzati formát, amely alatt
élni akar. Ugyanakkor azonban azt is hozzátette, hogy „őrültség lenne” az
utóbbi jog „szélsőséges alkalmazása”, mivel „a kormányzati formát illető
gyakori változások jelentik a legnyomorúságosabb szerencsétlenséget”. E
nézetében a párizsi utcákon tapasztalható erőszak látványa is megerősítette.
Végső soron tehát Morris amellett szállt síkra, hogy ugyanazon alkotmányos
elvek az Atlanti-óceán mindkét oldalán alkalmazhatók, s ebben az értelemben az
amerikai forradalom univerzalizmusa mellett érvelt.
Más elvi alapokról kiindulva
és más meggyőződéstől vezérelve, de a francia forradalomnak ebben a szakaszában
Jefferson is erre a következtetésre jutott. Ő ugyanis úgy tekintett a spontán
jellegű népfelkelésekre, mint amelyekre időről-időre szükség van a kormányzati
hatalom ellenőrzése szempontjából. Ilyen megmozdulásokként fogta fel az 1789
nyarán kibontakozott franciaországi vidéki népmozgalmakat is, amelyek ráadásul
eredményesek is voltak abban a tekintetben, hogy rábírták az alkotmányozó
nemzetgyűlést a feudális előjogok eltörlésére. Minthogy az amerikai forradalmat
is a zsarnokság elleni hasonló népfelkelésnek tekintette, Jefferson úgy érezte,
hogy a francia forradalom az amerikai eseménysor folytatásának tekinthető
abban az értelemben, hogy újból megerősíti a nép azon jogát, hogy
megszabaduljon azoktól az uralkodóitól, akik megsértették természetes jogait.
Morris mérsékelt álláspontja
persze nem töltött el lelkesedéssel minden franciát. La Fayette például
személyesen próbálta meggyőzni őt arról, hogy egy amerikainak nem ilyen példát
kellene mutatnia, s Morris befolyásának ellensúlyozása érdekében Jefferson
támogatását igyekezett megszerezni a kidolgozás alatt lévő új alkotmány alapján
összehívandó nemzetgyűlés jellegéről, illetve a király vétőjogáról folytatott
viták során. Az amerikai követ ugyan elutasította, hogy közvetlenül részt
vegyen az alkotmányozó nemzetgyűlés alkotmányügyi bizottságának ülésén, ám
ugyanakkor, titokban együttműködött La Fayette-tel azon nyilatkozattervezet
kidolgozásában, amely az Emberi és Polgári Jogok Nyilatkozatának alapját
képezte. La Fayette arra is megkérte Jeffersont, hogy vállaljon közvetítő
szerepet az alkotmányügyi bizottságban kialakult patthelyzet feloldására. Az
abszolút királyi vétó mellett állást foglaló monarchista többség ugyanis
sehogyan sem tudott dűlőre jutni a mindenfajta vétót ellenző olyan radikálisabb
tagokkal, mint Sieyčs és La Chapelier. Erre a megbeszélésre Jefferson párizsi
szállásán került sor 1789. augusztus 26-án. Elmondása szerint legalábbis,
Jefferson mindvégig megmaradt „csendes tanúnak” és nem avatkozott be érdemben a
vacsorával egybekötött hat órás tanácskozás menetébe. A politikai szimbólumokra
fogékony La Fayette-nek azonban nem is feltétlenül erre volt szüksége. Az
amerikai forradalom egyik közismert „hősének” felvonultatásával francia
kollégáit azon pillanat nagyszerűségére – s az ebből adódó felelősségükre –
kívánhatta figyelmeztetni, amikor az egész világ arra a Franciaországra emeli
tekintetét, amely az amerikai tapasztalatokat hasznosítva, új fejezetet
nyithat az emberiség történetében.2
Philipp Ziesche úgy vélte,
hogy – nagyon eltérő véleményük ellenére – mindkét amerikai felfogását nagyfokú
bizonytalanság jellemezte azt illetően, hogy a francia politikai rendszer
újjászervezését a politikai filozófia általános elveire, vagy pedig a királyság
sajátos hagyományaira és körülményeire alapozva kellene végrehajtani. Ez a
bizonytalanság véleménye szerint kétféle forrásból származott. Egyrészt abból,
ahogyan Montesquieu Törvények szelleme című munkáját értelmezte a két amerikai,
másrészt pedig abból, hogy az amerikai forradalom sem szolgált egyértelmű
példával e dilemma megoldására. Montesquieu a legfőbb politikai „rossznak”
tekintette a despotikus hatalomgyakorlást, ám ezzel szembe nem egyetlen, hanem
számos politikai „jót” állított, nevezetesen a mérsékelt monarchiát, a
republikánus kormányzatot és az angol típusú vegyes rendszert. Ebből
következően a törvényalkotó legfőbb feladatát annak a kormányzati formának a
megtalálásában látta, amelyik – az univerzális „jó” megvalósítása, vagyis a
despotikus kormányzat leküzdése szempontjából – a legjobban megfelel az adott
ország „rendelkezésre álló” sajátos körülményeinek. Mint ismeretes, Montesquieu
az írásban nem a rögzített angol „alkotmányt” tekintette a tartósan fennmaradni
képes kormányzati rendszer mintapéldájának, amelyben – a szabadság fenntartása
érdekében – világos határt szabtak az egyes alkotórészek hatalma korlátlan
érvényesülésének. De ha ez a rendszer olyan egyedi esetet képez, amely egyedül
és kizárólag az angol nép sajátos körülményeinek megfelelően alakult ki, akkor
mennyiben jelenthet követendő példát a más körülmények között élő többi nemzet
számára? Átveheti-e bármelyik nép egy eltérő körülmények között élő másik nép
alkotmányát?
Ziesche szerint ez a dilemma
az amerikai és a francia forradalom vezetői számára egyaránt nagy gondot
jelentett: „Az amerikai forradalmárok számára, akik a természetjogot és az
angolok hagyományos jogait is felhasználták a függetlenség igazolására, de a
francia Nemzetgyűlés esetében is – amelynek arról kellett döntenie, hogy vajon
a meglévő alkotmány megreformálása vagy pedig egy radikálisan új alaptörvény
létrehozása a feladata – felmerült ez a koncepcionális bizonytalanság”. (442.
o.) Párizsi tartózkodása idején Jefferson egyre inkább eltávolodott Montesquieu
fenti értelmezésétől és kezdett arra a következtetésre jutni, hogy az egyes
népek sajátos körülményeit – valamint az egyes társadalmi csoportok eltérő
érdekeit – hangoztató megközelítés nem szolgál más célt, mint az arisztokraták
és a klerikusok kiváltságainak „megideologizálását”. Morris az angol példa
követésére buzdította francia barátait, vagyis úgy gondolta, hogy a francia
törvényalkotóknak jogukban áll szakítani az abszolutizmus hagyományával, de
nem válaszolta meg igazán azt a kérdést, hogy mekkora változtatásokat szabad
végrehajtani annak érdekében, hogy a létrehozandó új kormányzati rendszer a
sajátos francia körülményeknek is megfeleljen?
Ziesche találó kifejezésével
élve „Az amerikai forradalom bizonytalan öröksége azt jelentette, hogy Thomas
Jefferson és Gouverneur Morris sem általános alkotmányos recepteket nyújtó
séfekként, sem pedig egy szokások elemeiből álló jogi kabát szabászaiként nem
érezték volna magukat kényelmesen”. (443. o.) Morris sajátos hagyományaik figyelembevételére
intette a franciákat, ám ezzel egy időben, lényegében ugyanazon politikai
berendezkedés megvalósítását javasolta a rendkívül eltérő hagyományokkal
rendelkező Egyesült Államokban és Franciaországban. Felfogását tehát ugyanúgy
kozmopolitizmus és univerzalizmus jellemezte, mint azét a Jeffersonét, aki a
társadalom újjászervezését illetően hitt a radikális újrakezdés lehetőségében.
Azzal azonban a virginiai politikus is tisztában volt, hogy sem az egyének, sem
pedig a társadalmak nem szabadulhatnak meg teljes mértékben a „múlt halott
kezének” befolyásától.
Az idő előrehaladtával a
francia politikusok egyre türelmetlenebbekké váltak a két amerikai
politikussal szemben, akik – mivel a fenti dilemmákat nem tudták megoldani –
egyre inkább olyan tanácsokkal szolgáltak nekik, amelyek nem feleltek meg az
elvárásaiknak. Ebből következően egyre jobban megrendült az amerikai példa
követhetőségébe vetett hitük. A monarchisták az amerikai modellt irrelevánsnak
tekintették a maguk ősi királysága számára, vagy pedig az angol rendszer
tökéletlen utánzatát látták benne. A radikálisabb francia politikusok pedig a
mérsékelt amerikai berendezkedést nem tekintették olyannak, amelynek segítségével
leküzdhetők lennének a francia társadalom reformja előtt tornyosuló akadályok.
A francia forradalom radikalizálódásával Morris egyre inkább igazolva látta a
forradalom elején megfogalmazott aggodalmait. Jefferson 1789 szeptemberének
végén abban a hitben hagyta el Franciaországot, hogy a forradalom jó irányba
halad. Számára a francia forradalom mértékadó eseménye a szállásán folytatott
augusztus 26-i megbeszélés volt, amely megerősítette a francia politikai elit
képességeibe vetett hitében. A francia forradalomról alkotott kedvező véleménye
„a terror és a francia terjeszkedő hadviselés egyik leghangosabb apologétájává
tette, s így, ironikus módon egy olyan rezsimet támogatott, amelyet éppen olyan
centralizációs törekvések jellemeztek, mint amelyet olyannyira gyűlölt amerikai
belpolitikai ellenfelei, a föderalisták vonatkozásában”. (446. o.) A haiti
forradalom és Napóleon diktatúrájának hatására Jefferson visszatért a nemzeti
karakterről szóló montesquieu-i felfogáshoz, és a két említett eseményt annak
bizonyítékaként értelmezte, hogy a francia nép nem alkalmas arra, hogy valódi
republikánus berendezkedés alatt éljen.
Morris és Jefferson tehát nem
tudtak megfelelni a francia politikusok által velük szemben támasztott
igényeknek. Ennek fő okát Ziesche abban látta, hogy „újító jellegű amerikai
eszmények helyett, túlságosan is hagyományos francia eszményekkel rendelkeztek.
Morris és Jefferson felfogását továbbra is azon francia politikatudomány iránti
áhítat hatotta át, amelyet egyre inkább mellőztek a francia képviselők, és
amely egyre irrelevánsabbá vált a párizsi utcákon”. (447. o.) Némi aktuális
áthallástól sem mentesen, Ziesche annak megállapításával zárta tanulmányát,
hogy „Az amerikaiak – már jóval azt megelőzően, hogy az Egyesült Államok valódi
hatalommal rendelkezett volna a világpolitikában – azt feltételezték, hogy
politikai rendszerük egyedülálló relevanciával rendelkezik a világ más népei
számára, azt azonban már akkor sem tudták pontosan, hogy azt miként alkalmazzák
más népek vonatkozásában”. (447. o.)
Phillip Ziesche: Exporting American Revolutions: Gouverneur Morris, Thomas Jefferson, and the National Struggle for Universal Rights in Revolutionary France (Az amerikai forradalmak exportja: Gouverneur Morris, Thomas Jefferson és az univerzális jogokért folytatott nemzeti küzdelem a forradalmi Franciaországban). Journal of the Early Republic, Volume 26, Number 3, Fall 2006, 419–447. o.
Lévai Csaba
1. Az újabb irodalomból lásd például: Marie-Jeanne Rossignol: The American Revolution in France: Under the Shadow of the French Revolution. In: Europe’s American Revolution. Ed. Simon P. Newman (Palgrave-Macmillan, Basingstoke, 2006.) 51–71. o. A kérdésnek mégy magyarul is viszonylag számottevő irodalma hozzáférhető: Urbán Aladár: A francia forradalom és az Egyesült Államok. In: Tanulmányok a francia forradalomról. (Kossuth, Bp. 1988.) 68–91. o.; Robert R. Palmer: Az „atlanti forradalom” – Húsz év távlatából. In: „Mítosz és valóság”. Tanulmányok a francia forradalomról. (KLTE, Debrecen, 1991.); Hannah Arendt: A forradalom (Európa, 1991.); Hahner Péter: Thomas Jefferson és a francia forradalom (Osiris, Bp. 1998.); Lévai Csaba: Hahner Péter: Thomas Jefferson és a francia forradalom. BUKSZ, 1999. ősz, 323–327. o.
2. Jefferson szerepéről az Emberi és Polgári Jogok Nyilatkozatának megszületésében, illetve a szállásán tartott 1789. augusztus 26-i megbeszélés részleteiről lásd: Hahner Péter: Thomas Jefferson és a francia forradalom. 78–112. o.