Klió 2007/1.
16. évfolyam
A
nép kartája
A chartista mozgalom minden jel szerint örökzöld téma. Annakidején az 1830–40-es években a legtöbb ország sajtója megemlékezett róla (nemcsak Nagy-Britanniában), később nálunk a nagy klasszikus, egyetemes történeti munkákban szintén szó esett róla, az én nemzedékem Marx és Engels írásaiban jócskán találkozhatott vele. Az elmúlt negyedszázadban a Klió hasábjain nemrég búcsúztatott Haraszti Éva írt a chartista mozgalomról kitűnő összefoglaló monográfiát, nem utolsósorban John Saville kutatásai és írásai nyomán (Saville memoárjait pedig nekem volt szerencsém ismertetni a Klió oldalain).
A chartista mozgalom számos
vezetőjéről az utóbbi évtizedekben máshol is lehetett magyarul olvasni. Persze
Haraszti monográfiájában ugyancsak külön alfejezeteket szentelt O’Connornak,
Julian Harneynak, O’Briannek, és a többieknek. Julian Harney levelezését
vaskos kötetben az amszterdami intézet (IISG) jelentette meg és e kötetet a Századok
hasábjain Haraszti Éva és jómagam együtt ismertettük. Harney, O’Brian, és
William Lovett életrajzát pedig Haraszti Éva: A nemzetközi munkásmozgalom
történetéből. Évkönyv – különböző kötetekben külön-külön is áttekintette.
Ennyiben a chartista mozgalom története Magyarországon is szinte álladó téma
volt. Ezek után természetesen érdeklődéssel nyúlhatunk ahhoz a háromkötetes
kiadáshoz, amely Londonban már a 2003-as évben egy fél tucat szerző tollából
jelent meg.
Érdekes módon a kötet
bevezetője némi lírai felütéssel kezdődik és visszapillantóan ír arról, hogy
1886-ban a chartista mozgalom hajdani nagyjai miként emlékeztek vissza a
hajdani nagy napokra. Ismeretes, hogy Marx is a chartista mozgalmat tekintette
a modern európai munkásmozgalom első nagy önálló fellépésének. E kötet
bevezetőjében a szerzők ugyancsak kiemelik, hogy a történeti nevezetességű
„Chartát” egymillió kétszázezer ember írta alá.
A Charta szövege és
követelései, úgy sejtem, mára már közismertek, úgy hogy a pontokat nem
ismertetem, de a szerzők már a kötet bevezetésében, legalábbis egy részüket, a
legnevezetesebbeket, így a parlament összehívását, az általános választójog
megadását és a képviselők fizetését is felsorolják, Az általános választójog
persze ekkor még a chartistáknál is csak a férfiaknak adandó választójog lett
volna. A mozgalom motorja a Londoni Munkásszövetség volt, ám a kötet szerzői
külön kiemelik, hogy a mozgalmat és a Chartát a radikális klubok, sőt radikális
parlamenti képviselők is támogatták. Ugyancsak megjegyzendő, hogy a szerzők
azonnal hozzáteszik, hogy ami a radikális parlamenti reformot illeti, ezen a
radikális képviselők mást értettek, mint a chartista mozgalom többsége, és
főként a chartista mozgalom radikális vezetői, hiszen jól ismert, hogy a
chartista mozgalomnak is több áramlata volt. A szerzők mindjárt az első
oldalakon kiemelik Marney alakját, úgy is, mint a híres Northern Star
szerkesztőjét, és ezt a lapot minden, a chartista mozgalommal foglalkozó
írás külön említi, és az is jól ismert, hogy ebbe az orgánumba Marx és Engels
is írt.
A szerzők már a bevezetőben
jelzik, hogy a mozgalomnak milyen volt Angliában, sőt Nagy-Britanniában a
területi megosztottsága, London mellett erősségnek számítottak az észak-angliai
ipari városok és Skócia, megemlítik, hogy a mozgalom „fegyvertárába” a
radikálisok között beletartozott az általános sztrájk, sőt a fegyveres felkelés
eszköze, míg Lovett elsősorban a szellemi meggyőzésre és a felvilágosításra
törekedett. Kiemelik, hogy O’Brian és Harney lelkesedett a francia
forradalomért és ennek írásban is emléket állítottak, s, hogy már a mozgalom
kezdetén gondolataikat külön olcsó brosúrákban is terjesztették.
A szerzők megemlítik, hogy
amikor 1834-ben bevezették a „szegény törvényt” (Poor Law), akkor emelkedett ki
Észak-Angliában O’Connor, akiről megállapítják, hogy nagyon „osztály-tudatosan”
(ez a fogalom mintha az utóbbi évtizedekben nálunk feledésbe ment volna)
küzdött e törvény és következményei ellen. A szerzők ehelyütt megismétlik azt a
jól ismert közlést, hogy O’Connor, a volt parlamenti képviselő lett a chartista
mozgalom legnépszerűbb és legkiválóbb szónoka, akinek éppen ezért igen sok híve
volt.
A szerzők bevezetőjükben
megemlékeznek arról, hogy O’Connorról az elmúlt évszázadban kik és mikor írtak
külön-külön életrajzokat – minthogy O’Connort tekintették szinte egy személyben
a chartista mozgalom legjobb megszemélyesítőjének. Amikor O’Connor kiesett a
vezetésből, mint megállapítják, senki nem tudta helyettesíteni, főként azután,
hogy Lovett is visszavonult a mozgalomtól.
Ugyancsak aláhúzzák, hogy a
chartista mozgalom demokratikus elveket vallott, amit mutatott az is, hogy a
chartákat a három emlékezetes alkalomkor, 1839-ben, 1842-ben és 1848-ban
minden esetben olyan küldöttek vitték a parlament elé, akiket általános
választójog alapján választottak meg a nagygyűléseken. A gyűlések elnökeit
szintén általános választójog alapján jelölték ki. Ugyancsak aláhúzzák, hogy a
mozgalom végrehajtó bizottságát 85 helyi szervezet választás útján delegálta,
és O’Connor, miután 1847-ben megválasztották parlamenti képviselőnek, minden
évben népi nagygyűlésen választtatta magát újra a chartista mozgalom élére
Nottinghamben.
A szerzők nem mulasztják el,
hogy a historiográfiai adatokat is mellékeljék, de a vezetőjükben ezek közül
külön kiemelik, hogy Asa Briggs 1959-ben gazdag dokumentumköteteket
jelentetett meg a chartista mozgalomról, amelyekben nagy nyomatékkal szólt a
chartista mozgalom terjedésének gazdasági okairól. A szerzők megjegyzik, hogy
voltak kutatók (ezek közül Stedmant említik) akik azt hangsúlyozták,
hogy a chartista mozgalom tulajdonképpen folytatója a korábbi politikai
radikális csoportok megjelenésének, Briggs dokumentumközléseinek nyomán
azonban világos, hogy itt új jelenségről van szó, amelyeknél a gazdasági
meghatározottság és indítás alapvető fontosságú. Így 1842-ben eleinte a
munkások tiltakozó mozgalma a bércsökkentések ellen indult meg, és e spontán
reakciókból bontakozott ki azután a chartista mozgalom újabb hulláma. A gazdasági
és politikai küzdelem elválaszthatatlanul összefonódott, és ebben periódusban
több tucatnyi embert, akik tulajdonképpen a sztrájkharcokban vettek részt,
deportáltak, illetőleg egyeseket két évre bebörtönöztek. A szerzők ehelyütt is
megemlítik azokat a tanulmányokat, amelyek pontosan e sztrájkmozgalmakról
szólnak.
A szerzők külön kitérnek arra,
hogy az 1842-es chartista megmozdulást pontosan milyen kemény megtorlások és
hány börtönbüntetés követte. Ugyancsak hangsúlyozzák, hogy szemben azzal, hogy
1831–32-ben az uralkodó körök még engedményeket tettek a mozgalomnak és
reformokat vezettek be, 1842-ben a chartista vezetőknek már szembesülniük
kellett azzal, hogy ugyanezek a felső körök már további engedményeket nem
tesznek, és így csak az elnyomással kerülhetnek szembe (5. old).
A kötet szerzői ugyancsak
megerősítik azt az általánosan elfogadott megítélést, hogy az 1840-es évek
közepétől a chartista mozgalom meghasonlott, több áramlat különböztethető meg.
A közös fő követelés, az általános választójog szorgalmazása, változatlanul
első helyen szerepelt mindegyiknél, de az O’Connor vezette szárny a korabeli
ipari viszonyoktól elborzadva, abban reménykedett, hogy az ipari munkásokká
vált embereket is visszavezethetik a mezőgazdaságba, s ott megtalálhatják a
„tisztes boldogságot”. A kötet szerzői
hangsúlyozzák, hogy O’Connornak ez a vélekedése és ennek megfelelő
beszédei igen népszerűek voltak. A kötet szerzői ehelyütt is kitérnek azokra a
monográfiákra, amelyek a chartizmusnak eme áramlatát és persze O’Connor
szereplését szerepét alaposabban és rokonszenvezően dolgozták fel.
Majd rátérnek a chartista
mozgalom utolsó nagy korszakára, az 1848-as megmozdulásokra. A szerzők
megemlítik azt a régi történeti vitát, amely arról szólt, hogy hányan is írták
alá az 1848-as petíciót, s erről annak idején milyen munkák jelentek meg, s ki
hogyan vélekedett e vitás pontról. A petíció maga valahogy eltűnt, a szerzők
azonban ebben az esetben is nyomon követik, hogy azok a chartisták, akik ebben
az akcióban hajdan maguk is részt vettek, a későbbiekben miként emlékeztek
vissza, esetenként maguk is miként írtak ezekről a napokról. Akárhogyan is, az
a tény, vagy legalábbis az az erős valószínűség, hogy a petíciót több mint
kétmillió ember írta alá, mutatja, hogy a chartista mozgalom mekkora
népszerűségre tett ekkor szert.
A historiográfiai
áttekintésben megemlítik, hogy az első feldolgozások, amelyeket még maguk a
chartisták írtak, az 1850-es években jelentek meg. Az első tudományos munka – a
szerzők szerint – csak harminc évvel később, az 1880-as években brit történeti
folyóiratban jelent meg. Megállapítják, hogy azóta több tucatnyi feldolgozás
jelent meg a chartista mozgalomról, többször ellentétes értékelésekkel,
elsősorban a vezetőkről és kiváltképpen O’Connorról, ám ami a historiográfiai
áttekintést illeti, külön kiemelik Dorothy Thompson monográfiáját, amely
1984-ben jelent meg, s amelyet az első igazán kitűnő dolgozatnak tüntetnek fel.
A szerzők természetesen
felsorolják azokat a később megjelent tanulmányokat is, amelyekről
megállapítják, hogy részleges új eredményeket hoztak, majd megemlítik, hogy
200l-ben jelentették meg azt a hatkötetes könyvsorozatot, amely tartalmazza a
chartisták írásait, illetőleg a rájuk vonatkozó dokumentumokat.
A szerzők arról a tanulmáról
is szólnak, amely a ritka chartista pamfleteket dolgozta fel, és említést
tesznek arról, hogy az amerikai, illetve az orosz archívumokban is találhatók
chartista anyagok, és ezekről már ugyancsak megjelentek feldolgozások.
Az első kötetben olyan
fejezeteket találhatunk, amelyek egyikében a szerzők teljes kronológiát adnak a
chartista mozgalomról, egy másikban pedig a chartista mozgalom kiemelkedő
vezetőiről nyújtanak „portrékat”. Nem kevésbé izgalmasak az olyan fejezetek,
amelyeket már egyes szerzők írtak, mint például az, amely arról szól, hogy a
chartisták az 1850-as évek korai szakszervezeti mozgalmában mint vettek részt,
vagy egy másik, amely azt elemzi, hogy a chartista mozgalomban s annak
ideológiájában miként jelentkeztek a keresztényi gondolatok. Egy másik „egyéni
szerzős” tanulmány azt elemzi, hogy milyen írások jelentek meg a Northern
Starban, egy másik tanulmány pedig azt az ugyancsak örökzöld problémát
vizsgálja, hogy a chartizmusban miként jelentkezett az örök szabadságra való
törekvés. Ez utóbbi témakört a szerző, Philip Howell úgy is tárgyalja, hogy ez
a törekvés Nagy-Britanniában a politikai földrajz jegyében miként jelentkezett,
s erről a chartisták hol tartottal előadásokat. A kötetben olvashatunk egy
olyan tanulmányt is, amely a chartizmus és a liberálisok kapcsolatát elemzi,
végül pedig e kötethez és a chartista mozgalom e korszakához a szerzők
dokumentumválogatást mellékeltek.
Minthogy a terjedelmi
korlátokat, gondolom, már erősen megközelítettem, képtelenség, hogy e
könyvsorozat második és harmadik kötetéről megközelítőleg is ugyanilyen
részletességgel szóljak. Enélkül pedig értelmetlenség lenne ilyen gondosan
összeállított munkákról megemlékezni. Így e kötetekről egy következő
ismertetésben külön írnék. Gondolom, hogy a téma iránt érdeklődőknek így is fel
tudtam kelteni a figyelmüket, és egyúttal bizonyítani tudtam, hogy legalábbis
Nagy-Britanniában a munkásmozgalom hagyománya nem halott terület.
Paul Pickering, Brian Harrisson, Eilen Yeo, Cris Yelland, Philip Rowell, Stephen Roberts, Malcolm Chase, Robert Hall: The People’s Charter, Democratic Agitation in Early Victoran Britain, London, 2003. Merlin Press, I. kötet 212 p.
Jemnitz János