Klió 2007/1.
16. évfolyam
Egy
nehéz évszázad – a XX. század
Az Előszó írója, Enzo Collotti, néhány alapvető kiinduló gondolattal indítja Renato Monteleone könyvét, amelyek közül kiemelendők a következők: a XX. századról adott valamennyi, abszolútnak tekintett definíció erősen megkérdőjelezhető a változásokról kialakított ideáink alapján, ezért is hívja fel figyelmünket a könyv szerzőjének azon állásfoglalására, mely szerint nem áll meg az elmúlt század egyedüli és egységes szemléleténél. Emlékeztet bennünket arra a tényre, hogy a jelenkort a mindig szélesebb és szélesebb körű áttekintendő történelem, e mellett a sokféle realitás közötti egyre csökkenő távolságok jellemzik. A történészek feladata pedig annak kiemelése, mennyire összetettek és sokrétűek a XX. századot kísérő jelenségek. A könyv szerzőinek tekintete most az egész bolygóra kivetítődik, ami azzal is jár, hogy sokszor a szokásostól eltérő interpretációs eljárásokat, periodizációkat követnek, viszont nem titkolják, hogy a háború és a béke mindvégig elsőrendű szerepet játszott a vizsgált korszakban: „A népek nem a priori pacifisták.”
S
most térjünk át az Előszóról s annak szerzőjéről magára a könyvre és annak
szerzőjére, Renato Monteleonera, aki 1927-ben született a Torinói Egyetem
Politikatudományi Karának volt tanára, és több könyvet is kiadott a XX. század
történelméről Olaszországban.
Ő
az ún. „második ipari forradalom”-tól számítja a világméretű politikai,
gazdasági és kulturális változások ma is tapasztalható fejlődését, ami azonban
a gazdag és szegény népek között tátongó szakadék elmélyüléséhez is vezetett. A
nemzetközi kapcsolatokban mindvégig a hatalmi törekvések játszottak elsődleges
szerepet; külön kiemeli a „totális háború” két főszereplőjéét az I.
világháborúban, mégpedig az USA-ét és Japánét. A belle époque sem volt
képes elrejteni a világ lakóinak szegényekre és gazdagokra történő szétválását,
a minden porcikájában bizonytalanságoktól és veszélyektől recsegő-ropogó,
összedűlő világ állapotát. Az új társadalom, a születő burzsoázia által
felvetett problémák megújulást kívántak mind a gazdaságban, mind a politikában.
Egy amerikai volt az új rend egyik – mind negatív, mind pozitív értelemben –
kiemelkedő egyénisége: Henry Ford, akinek az autógyártásban bevezetett
forradalmi termelési módszereit és politikai állásfoglalásait akkoriban az
egész kapitalista világ ipari vezetői igyekeztek átvenni. A gyárosok és az
általuk alkalmazott munkások, valamint ez utóbbiak és a termelés közötti
kapcsolatokat helyezte új vágányra és segített szintén az egész világon
meghonosítani Frederic Winslow Taylor.
A
XIX–XX. század fordulóján a terjeszkedő imperializmusban összpontosult a
háborús és rasszista elemeket ötvöző nacionalizmus: ekkor a politikát a
világuralmi elsőbbség elérésére tett erőfeszítések jellemezték. A szerző ide
sorolja az olasz, a brit, az amerikai és a német nacionalimperializmust –
érdekes módon, a franciát nem említi... A II. Internacionálé, amely 1891-től a
szocialista mozgalmakat a béke szolgálatába állította, egybeesett a kibontakozó
imperializmussal, Japán pedig a XX. század elejétől egyre erőteljesebb
jelenlétével tűnt ki a világpolitikában. A világot egyre inkább uraló,
nagyhatalmak által gerjesztett feszültségek ellen lépett fel a francia Jean
Jaures.
Az
I. világháborúról általánosságban mondja a szerző, hogy soha addig konfliktus
annyi népet nem vont be, s hogy ez a háború bizonyságot adott az új
fegyvernemek roppant pusztító erejéről. Ebben a háborúban az 1917-es év a
„népek általános kifáradásának” éve volt, amikor is az elégedetlenség és a
gyilkolások okozta fellángolások az orosz forradalomban érték el
csúcspontjukat, amely forradalom egyben a „modern kori történelem egyik legrégibb
és legnagyobb önkényuralmának is véget vetett.
Az
I. világháborúnak végzetes következményei lettek a világpolitikára és
-történelemre: egyrészt Európa elvesztette a világban addig elfoglalt vezető
helyét, amit most az USA vett át, másrészt megalakult a Szovjetunió; e két
hatalom, óriási emberi és anyagi tartalékaival őrizte pozícióit. Ez a háború a
szellemi élet valamennyi területén éreztette hatását, akár a filozófiára, akár
a képzőművészetekre vagy az irodalomra, színházra, filmművészetre gondolunk.
A
könyv tagolását követve most röviden visszatérünk a XIX. század végére: ekkor
indult el az „elnyomott népek” harca a függetlenségért, ami a nemzetek sorsával
foglalkozókat a következő két lehetséges válaszút elé állította: 1. vagy a
nemzetek önrendelkezését, 2. vagy a nemzetek autonómiáját támogatják; mindkét
megoldás természetesen más – más taktikát követelt meg.
Mi
történt a két világháború között?
A
harcokból visszatértek emberileg szinte „elnémultak” a háború borzalmaitól,
majd az addig visszafojtott dühük változtatásokat, valamilyen újat követelt, s
ez az elemi erővel kitörő düh időnként képtelen volt megkülönböztetni az
értelmeset, a hasznosat a rossztól, a károkozástól. S az emberi kapcsolatok
válságához csatlakozott az 1929-es gazdasági világválság, amely – elsősorban
az USA-ban – embertelen következményekkel járt: társadalmi rétegek egészét
dobta utcára, korrupció, züllés, bűnözés kísérték. Ekkor bukkantak föl vagy
bontakoztak ki, teljesen logikus következményként, a törvénytelen, diktatórikus
rendszerek és hatalmak, most már nem csak az USA-ban, de az egész világon, s
ekkor erősödött fel, majd végső stádiumába jutott a gyarmati népek
szabadságharca is.
Olaszországban
1920 szeptemberében gyárfoglalások jelezték a belpolitikai és társadalmi
feszültségeket, amely feszültségek annak ellenére keletkeztek, hogy az ország
győztesként került ki az I. világháborúból. E feszültségek oka a liberális
intézmények gyöngeségében, az antidemokratikus burzsoázia, a katolikusok, a
vidéki és városi középrétegek viselkedésében keresendő. Az ezen rétegek által
fenntartott helyzetet használta ki azután a fasizmus. Más volt a helyzet
Németországban, amely vesztesként fejezte be a háborút, s megalázottnak érezte
magát. A weimari köztársaság képtelen volt a minden téren zűrzavaros helyzeten
úrrá lenni, s gyakorlatilag már itt kibújtak a hitleri diktatúra hajtásai. A
szerző világossá teszi, hogy Hitler nem véletlenül, valami csoda folytán került
hatalomra, hanem igenis egy logikus ok-okozati fejlődés eredményeképpen, amely
folyamatban olyan ideológiai momentumok is megjelentek, mint az ún. „reakciós
modernizmus”, vagy a szellemi élet olyan nagyjainak elméletei, mint Spengler,
Heidegger, Jünger stb. A háttérben pedig olyan folyamatok játszódtak, mint az
óriási méreteket öltött munkanélküliség, a társadalmi létrán való
lecsúszástól rettegő középrétegek helyzete, valamint a reakciós és nacionalista
elméleteken nevelkedett-nevelkedő egyetemi ifjúság.
A
Szovjetunióban ugyanezekben az években-évtizedekben konkrét formát öltött, s
most először a történelemben, a „reális szocializmus”, amelyet már születésekor
„egészségügyi kordonként” zártak körül az ellenséges államok. Itt a gazdasági
fejlődés teljes fordulatot vett, amikor paraszti–ipari országból
ipari–parasztivá vált. Az 1936-os német–japán szerződés után a nyugati hatalmak
egyre inkább azon voltak, hogy elszigeteljék magukat a Szovjetunióval
végrehajtandó náciellenes szövetségtől; a Szovjetunió világosan tudatában volt
ennek, látta helyzetét az őt körülvevő ellenséges országok között. Az 1938-as
müncheni egyezmény csak megerősítette ebben a tudatában, amihez hozzájárult
még annak a tehetetlenségnek és passzivitásnak látványa, amellyel a nyugati
hatalmak viseltettek a fasizálódó Németországgal szemben. Sok történész az
1939-es orosz–német paktum aláírásában látja a II. világháború egyik döntő
okát.
A
II. világháború is összetett politikai, katonai, társadalmi és gazdasági okok
láncolatának egymásba fonódásakor tört ki, ugyanakkor erős ideológiai vetülete
is volt: diktatórikus hatalmak ütköztek meg polgári demokratikus, illetve népi
demokratikus államokkal. Újból találkozunk egy már említett okkal: a nyugati
demokráciák Németországgal szemben tanúsított engedékeny magatartásával. A II.
világháborúnak is súlyos következményei lettek: az európai imperialista
hatalmak egyeduralmát megtörte az USA, felerősödtek a gyarmati népek nemzeti
felszabadítási mozgalmai elsősorban az afrikai kontinensen, de a Távol-Keleten
is, ahol ezeket a mozgalmakat a
Szovjetunió is támogatta.
Olaszország
a II. világháborúba roppant felkészületlenül lépett be, már ami a fegyverzetet
illeti: ez magas fokú felelőtlenséget jelzett az ország politikai és katonai
vezetése részéről. Kegyetlen momentum volt a fasiszta Olaszországban az 1943-as
fegyverszünet után a Mussolini által létrehozott saloi Repubblica Sociale
Italiana, amely könyörtelen és véres harcot folytatott az antifasiszta
partizánok ellen, illetve a rend fenntartása érdekében.
A
II. világháború a Szovjetuniót viselte meg a legjobban mind emberileg, mind
anyagiakban. Ezt a helyzetét mindenképpen ismernünk kell ahhoz, hogy
felmérhessük, milyen feladatokat rótt rá az újjáépítés. Az USA akkori elnökére,
Trumanra pedig nagy felelősség hárult a „Nyugat és az egész emberiség jövőjét
illetően”; ebbe a felelősségbe tartozott az atombomba ledobása is, valamint a
Szovjetunió ellen meghirdetett „hidegháborús” doktrínája is. Ez után a háború
után vált a világ bipolárissá, s ekkor derült fény arra is, mennyire
„abnormális” és „opportunista” volt a nyugati államok és a Szovjetunió
szövetsége a náci fasizmus elleni harcban.
A
II. világháború után, a bipolarizáció ellenére, megindult a világ
„elamerikanizál(ód)ása” és „eldollárosítása”: ebben jelentős szerepet játszott
a Marshall-terv, amely nem kimondottan egyoldalú jótékonysági tett volt az
amerikaiak részéről, hanem az európai gazdaság amerikai fejlődési vágányra
terelését is célba vette. A sztálini személyi kultusznak az USA-ban a maccartizmus
felelt meg, ez a beteges kommunistaellenes boszorkányüldözés. A hidegháború
egyik igazi háborús eseménye volt a mindkét fél számára sok fájdalmat és
veszteséget okozó vietnami háború és 1962-ben az ún. „kubai válság” (a
Szovjetunió nukleáris rakétákat akart Kubában felszerelni, Kennedy elnök
határozott fellépésére azonban visszakoznia kellett); az emberiség talán azóta
sem állt olyan közel egy nukleáris világháborúhoz, mint azokban a napokban. A
berlini fal felépítése, majd Afganisztán szovjet megszállása újabb
feszültségeket hozott. Az 1970-es–1980-as években a Szovjetunió és az Egyesült
Államok között létrejött a „rettegés egyensúlya”, vagyis az az állapot,
amelyben a két atomnagyhatalom olyan mennyiségű nukleáris fegyvert halmozott
fel, ami elég lett volna a kölcsönös
megsemmisítésre; a két állam vezetői belátták, nem játszhatnak többé a
tűzzel, és inkább a békés együttélést választották.
E
korszak talán „leglátványosabb folyamata” a dekolonizáció volt, ami időnként
véres formában ment végbe (ld. a koreai háborút!); a folyamatba a nagyhatalmak
is beavatkoztak, gyakran katonailag, mint a multi- és transznacionális
társaságok „felfegyverzett karjai”. A gyarmatok felszabadulása azonban nem
hozott tartós eredményt: külső és belső ellenségek aknázták alá rövidesen a
kivívott politikai függetlenséget. Ugyancsak külföldi és belföldi hatalmak és
hatalmasságok meggazdagodását segítette – segíti a gyermek munkaerő
kizsákmányolása, sőt, felfegyverzése hasonló célokból.
A
„pokoli hármas” – így nevezik a Nemzetközi Valutaalapot, a Világbankot és a
Nemzetközi Kereskedelmi Szervezetet: mindhárom intézmény a nagyhatalmak,
elsősorban az USA érdekeit szem előtt tartva szabja meg a szegény és a fejlődő
országok feladatait gazdasági – pénzügyi, s végül is politikai téren. S ne
feledkezzünk meg a kőolajért folytatott háborúkról, amelyekben az utóbbi fél
évszázadban „a legtöbb vér folyt”, s amelyek tétjéről a nyugati közvélemény még
ma sem mindig tudja meg az igazságot. Ugyancsak ezeknek a multi- és
transznacionális cégeknek, vállalatoknak tevékenysége az oka a világ szegényei
száma növekedésének, másrészt az óriási vagyonok kevés kézben történő
felhalmozódásának is. Mindazonáltal a jelenkor társadalmi feszültségeinek
elsődleges oka a munkanélküliség és az alulfoglalkoztatottság, amelyek a
terrorizmust is táplálják, azt a jelenséget, amit nem lehet csak fegyverekkel
legyőzni.
Globalizáció:
fogalom, mely nem csak a piac internacionalizálását foglalja magában, de a
politikai, ideológiai, társadalmi és kulturális élet „homologizálását” is,
természetesen USA-elképzelések szerint. A módszerek, a szerző szerint, a
XIX–XX. századi gyarmatosítók által is alkalmazott módszerekhez hasonlítanak.
Egy új figura is megjelent a menedzser személyében, aki már kinőtte az ipari
termelői szféra kereteit, hogy „elitista társadalmi-gazdasági osztállyá” váljék,
különleges presztízst és privilégiumokat élvezve. Az állami és a magánszektor
versengéséből ez utóbbi látszik győztesként kikerülni. Végül, de nem utolsó
sorban, egy új mozgalom nevével találkozhatunk, a „New Global”-lal, amely már
nem a fentebb említett „pokoli hármas” megbuktatását, hanem csak azok teljes
reformját sürgetik.
A
könyv nem csak történelemkönyv a XX. századról, melyben egyetlen ember, a mű
összeállítója, Renato Monteleone szólal meg. Érdekessége, hogy egyfajta
antológia is, a tárgyalt témákhoz fűződő szöveggyűjteménnyel. Ragadjunk ki
ebből néhány szerzőt, akiknek közölt írásaival itt és most nem foglalkozhatunk
részletesen! Tehát: F. Fanon, D. Forgacs, V. I. Lenin, F. Nietzsche, M.
Bulgakov, N. Chamberlain, F. D. Roosevelt, W. S. Churchill, I. V. Sztálin, H.
S. Truman, D. D. Eisenhower, M. Gorbacsov...
Renato Monteleone: Il Novecento Un secolo insostenibile (A XX. század. Egy tarthatatlan évszázad). Bari, Dedalo, 2005. 557 o.
Kun Tibor