Klió 2007/1.
16. évfolyam
Nyugaton
a helyzet fokozódik: az egyiptomi út, amely a hatnapos háború kitöréséhez vezetett
1967. június 5-én hajnalban Izrael támadást intézett egyiptomi célpontok ellen, majd az ezt követő 5 nap során külön-külön vereséget mért Egyiptom mellett Szíria és Jordánia hadseregére. A háború következményei gyakorlatilag napjainkban is éreztetik hatásukat, elsősorban a megszállt területek problémája kapcsán. Joggal vetődhet fel az olvasóban ezzel kapcsolatban a kérdés, hogy mennyiben tekinthetők felelősnek az egyes felek – s főleg maga Egyiptom – az 1967-es konfliktus kirobbantásáért. Vajon Gamal Abdel Nasszer egyiptomi elnök átgondolt elképzelésekkel rendelkezett, amikor krízishelyzetet provokált Izraellel szemben, vagy adott lépéseit pusztán az aktuális politikai céljainak függvényében kell értelmeznünk? Milyen szerepet játszott Egyiptom részéről a háború kockázatának vállalásában Izrael erejének és elszántságának lebecsülése? Mi volt az egyiptomiak részéről a legfőbb ellenségnek tartott Egyesült Államok szerepe a feszültség fokozódásában? Mennyiben változtatott volna az események alakulásán, ha az egyiptomi hírszerzés helyes helyzetértékeléseket készített volna, illetve ha Nasszer elnök kezéből nem csúszik ki a hadsereg ellenőrzésének joga? Laura James mindezeknek a kérdéseknek a megválaszolására törekszik tanulmányában visszaemlékezésekre, interjúkra, nyilvános beszédekre, rádióműsorokra, levéltári forrásanyagokra, valamint számos szekunder irodalomra hivatkozva.
Az első részben az egyiptomi
legfelsőbb döntéshozatali szerv működését, valamint az ebben helyet foglaló
személyek által megfogalmazott ellenségkép bemutatását olvashatjuk. E
fejezetben a szerző leszögezi, hogy 1967-ben a legfőbb döntéshozó maga Nasszer
elnök volt egy személyben. A kormány pusztán formális szerepet töltött be,
érdemi módon nem befolyásolta az ország külpolitikájának alakítását. Sokkal
fontosabb volt ezzel szemben az 1952. júliusi forradalom veterán tisztjeit
tömörítő Arab Szocialista Unió Legfelsőbb Végrehajtó Bizottságának tanácsadó
tevékenysége. Itt kell mindjárt utalnunk az abban helyet foglaló Abdel Hakim
Amer tábornagynak, a szárazföldi fegyveres erők parancsnokának és Nasszer
elnöknek a kapcsolatára, amely jelentősen hozzájárult a konfliktus
kirobbanásához. 1962-től kezdve ugyanis a hadsereg fokozatosan függetlenné vált
Nasszertől. Ez a szituáció 1967-re odáig jutott, hogy Amer nemcsak
megkérdőjelezhette, de vissza is vonhatta az elnök döntéseit. Mivel Nasszer a
kialakult helyzet ellenére sem kívánt fellépni ellene, így akkor mutatkozott
meg ennek a helyzetnek a legfőbb ellentmondásossága, amikor a legnagyobb
szükség lett volna az egyetértésre a két személy között.
Fontos szempont volt Laura
James szerint a háború későbbi kirobbanásának ügyében az is, hogy Egyiptom
kit tekintett ellenségnek. Nasszer elnök ezzel kapcsolatban három fő csoportot
emelt ki 1966 végén és 1967 elején: az Egyesült Államok és Nagy-Britannia által
képviselt álszent imperializmust, amely lenézte az arab népet és annak
törvényes jogait; annak hűséges politikai szövetségesét, az agresszív
expanzionizmust folytató cionista Izraelt, amelyet az „arab szülőföld szívében
elterülő imperialista bázisnak” tekintett, valamint a „reakciós arab”
államokat. Mindezek közül a legfőbb ellenfelének az USA-t tartotta, amely
véleménye szerint az ő likvidálásán és az 1952-es forradalom vívmányainak
felszámolásán munkálkodott Izrael és az Iszlám Szövetség folyamatos
támogatásával. Bár nem tartották valószínűnek, hogy az USA vietnami
lekötöttsége mellett beavatkozna egy újabb konfliktusba a Közel-Keleten, de
azért nem is zárták ki egyértelműen annak a lehetőségét, hogy számolni kell a
VI. amerikai flotta bevetésével egy egyiptomi támadásra adott válaszlépésként.
A szerző véleménye szerint
sokkal bizonytalanabb volt az egyiptomi vezető elit állásfoglalása Izrael
katonai potenciáljával kapcsolatban. A honvédelmi minisztérium ugyanis 1967
májusában többször is kifejtette nyilvános fórumokon, hogy háború esetén képes
biztos vereséget mérni az általa gyengének és megosztottnak tartott Izraelre,
amely külföldi segítség hiányában nem meri vállalni a konfliktus kirobbanásának
kockázatát. Ez a téves álláspont elsősorban az egyiptomi hírszerzés azon téves
jelentéseinek volt köszönhető, amelyek rendkívüli mértékben alábecsülték Izrael
valós katonai erejét, és irreálisan túlértékelték az egyiptomi haderő ütőképességét,
amikor a fegyverek mennyiségére és a csapatok nagyságára, nem pedig azok
minőségére koncentrálták a vizsgálatot.
Az Izrael felé tett első
fenyegető lépés Egyiptom részéről a fegyveres erők nagy nyilvánosságot kapó
mozgósítása és a Sinai-sivatagban védelmi állásokba történő összevonása volt.
Ezzel egy időben Szíriába küldték Favzi tábornokot, a vezérkar főnökét, hogy
vizsgálja ki az ország határa mentén május 13-án kibontakozó kisebb izraeli
csapatösszevonás ügyét és biztosítsa Damaszkuszt Kairó támogatásáról. A megtett
lépések ellenére nem tűnt úgy, hogy mindez háborút generálna Izraellel; Nasszer
mindössze 20 százalék esélyt adott ekkor a fegyveres konfliktus kirobbanásának.
Joggal vetődik fel a kérdés ezzel kapcsolatban, hogy Nasszer miért kötelezte el
magát amellett a Szíria mellett, amely 1961-ben kilépett az Egyesült Arab
Köztársaságból? Miért aktivizálódott az egyiptomi külpolitika egy kisebb
ellenséges mozgás hírére, amikor egy hónappal korábban hat szíriai repülőgép
lelövése nem váltott ki semmilyen reakciót részükről? A válasz a szerző szerint
Egyiptom Amerika-fóbiájában keresendő; az izraeli csapatok mozgása és a vezetők
nyilatkozatai mögött az USA összeesküvését vélték felfedezni, amely be akarta
bizonyítani, hogy provokáció esetén Egyiptom képtelen lenne megvédeni Szíriát.
A beavatkozással kapcsolatos vitát végül a szovjet külügyminisztérium döntötte
el, amikor megerősítette az izraeli csapatmozgásokról szóló híreket. Ez a
segítség azonban a helyzet hamis értékelésén túl azt a téves feltételezést is
eredményezte, hogy a háború kirobbanása esetén Egyiptom számíthat a Szovjetunió
támogatására az Egyesült Államokkal szemben.
A következő fontos döntés
Egyiptom részéről az ENSZ-erők kiutasítása volt a Sínai-félszigetről, amivel
Nasszer véleménye szerint az említett 20 százalékról 80 százalékra nőtt a
háború kirobbanásának esélye. E döntés meghozatalában komoly szerepet játszott
a Nasszer és Amer marsall közötti összhang hiánya is, amíg ugyanis előbbi
szélesebb perspektívában vizsgálta az események hatásait, addig utóbbi csak a
legfőbb ellenségnek tekintett Izrael provokálására, majd pedig legyőzésére
koncentrált. Ezt bizonyítja, hogy Amer célja május közepétől egyértelműen
nemcsak az ENSZ által tartott fegyverszüneti vonal megszállása, hanem Sarm
es-Sejk elfoglalása is volt, melynek birtoklása lehetővé tette az Akabai-öböl
lezárását a Tirán-szorosnál.
Május 22-én, amikor az
ENSZ-erők befejezték kivonulásukat, Nasszer bejelentette az Akabai-öböl blokád
alá vonását. Nem ez volt az első alkalom, amikor Egyiptom lezárta az öböl
bejáratát az izraeli, vagy Izraellel kereskedő országok hajói előtt; 1956-ban
már történt erre kísérlet, amely Izrael részvételét eredményezte a szuezi
háborúban. Emiatt az egyiptomi vezetésnek kétségtelenül tisztában kellett
lennie azzal, hogy lépését most is casus bellinek fogják tekinteni az
izraeliek. Miért hozták meg mégis ezt a döntést, gyakorlatilag 100 százalékra
emelve ezzel az összecsapás esélyét? A szerző megítélése szerint a válasz az
arab államok – s közöttük is főleg Jordánia – részéről jelentkező
nyomásgyakorlásnak, a korábbi provokatív lépésekre adott erélytelen izraeli
válaszreakcióknak, illetve a túlzó egyiptomi propagandának a lakosságra
gyakorolt hatásaiban keresendő, amely már alig várta az alkalmat, hogy
elégtételt vegyen a 11 évvel korábban elszenvedett megalázó katonai vereségért.
Úgy gondolták ekkor, hogy Izrael nem mer támadni és legfőbb szövetségese, az
USA is a konfliktus békés megoldását szorgalmazza. Amer biztosította emellett
Nasszert, hogy csapatai felkészültek, és úgy tűnt, hogy a többi arab állam is
egységesen felsorakozik Egyiptom vezetése alatt. Meg voltak arról győződve,
hogy háborút jobb kilátásokkal még soha nem vártak.
A szerző véleménye szerint a
Tirán-szoros lezárása és a háború kitörése között eltelt időszakban az
egyiptomi vezetésnek alapvetően három választási lehetősége volt: a) ő méri az
első csapást Izraelre, b) tovább fokozza a feszültséget, amivel támadásra vagy
visszakozásra kényszeríti Izraelt, c) engedményekkel kísérletet tesz a
konfliktus békés megoldására. A bizonytalanságot és a felső vezetés köreiben
növekedő feszültséget ezzel kapcsolatban csak fokozta, hogy több, egymásnak
ellentmondó terv is érvényben volt, és az egyes vezetők hatáskörüket túllépve
cselekedtek; az Amer által önhatalmúan elrendelt május 27-i offenzívát
mindössze néhány órával annak megindulása előtt fújták le! Nasszernek
köszönhetően végül a második megoldás kerekedett felül, tartott attól, hogy
támadás esetén egyfelől a Szovjetunió megvonja támogatását országától,
másrészről az USA Izrael oldalán bekapcsolódik a háborúba. Ezért a nemzetközi
közvélemény megnyugtatására az U Thant ENSZ-főtitkárral való tárgyalásokon az
egyiptomi elnök beleegyezett, hogy két hétre felfüggesszék a szoros blokádját,
illetve hogy az ügyet a Nemzetközi Bíróság elé terjesszék. Tette mindezt úgy,
hogy mindvégig tisztában volt a ténnyel, egyik megoldás sem elfogadható Izrael
számára. Ugyancsak a feszültség békés megoldásának látszatát keltette, amikor
bejelentették, Mohieddin miniszterelnök-helyettes a közeljövőben az USA-ba
látogat, hogy meggyőzze Amerikát békés szándékáról és rávegye, bírja rá
Izraelt a kialakult helyzet elfogadására. Ezzel párhuzamosan azonban Nasszer
beszédeiben mind élesebb Izrael-ellenes kirohanásokat intézett a palesztinai
arabok védelmében, majd amikor május 30-án Egyiptom védelmi szerződést írt alá
Jordániával, eldöntött ténnyé vált Izraelben a támadás megindítása.
A tanulmánnyal kapcsolatban
összefoglalóan elmondhatjuk, hogy az események alakulását figyelembe véve Laura
James leszögezi, Nasszer kezdettől fogva tisztában volt azzal, hogy Izrael az
arab országok megosztottságának és a folyamatos külföldi támogatásoknak
köszönhetően erősebb Egyiptomnál. Ennek köszönhetően a beszédeiben megfogalmazott
fenyegetésekkel, az egyiptomi haderő felvonultatásával a csatornaövezethez,
majd végül a Tirán-szoros lezárásával pusztán olyan krízishelyzetet kívánt
generálni, amely Izrael megszégyenítése mellett biztosította volna Egyiptom
vezető szerepét az arab világon belül. Ezt a gondolatot csak alátámasztja, hogy
egyiptomi részről nem rendelkeztek kidolgozott elképzeléssekkel, a
végrehajtott lépések gyakran az improvizálás, semmint az átgondolt
döntéshozatal eredményei voltak. Emiatt elmondhatjuk, hogy június 5-én olyan
háború robbant ki, amelyet valójában egyik fél sem akart.
Laura James: Nasser and his Enemies: Foreign Policy Decision Making in Egypt on the Eve of the Six-Day War (Nasszer és ellenségei: külpolitikai döntéshozatal Egyiptomban a hatnapos háború küszöbén). In: Middle East Review of International Affairs, Vol. 9, No. 2 (June 2005) 23-44. o.
Prantner Zoltán