Klió 2007/2.
16. évfolyam
The
Cambridge History of Russia
Az
orosz történelem egészéről régóta hiányzott már egy olyan nagy ívű, modern
összefoglalás, mint amilyet a Cambridge University Press jelentetett meg
2006-ban, három kötetben (a kiadó hagyományainak jegyében) The Cambridge
History of Russia címmel. Mivel a sorozat mindegyik egysége önmagában is
monumentális mű (és persze a szakmai kompetencia okán is) ehelyütt csak a M.
Perrie által szerkesztett 1. kötetet mutatjuk be, mely a kezdetektől
1682-ig tárgyalja a témát. A második kötet kronológiája, D. Lieven
szerkesztésében, 1900-ig terjed, míg a harmadik, R. Suny
szerkesztésében, a XX. századot tekinti át.
Az 1. kötet, a Péter előtti
Oroszország története, 28 fejezetre oszlik, 3 nagy egység keretében: I. rész: A
korai Rusz és Moszkva felemelkedése (kb. 900–1462) (47–212. o.); II.
rész: Expanzió, konszolidáció és a Moszkvai Oroszország krízise (1462–1613)
(213–434. o.); III. rész: A korai Romanov cárság (1613–1689) (435–662.
o.) A kronológiai felosztás pedig a politikai-dinasztikus elvet vette alapul.
A két bevezető jellegű fejezet
(a szerkesztői bevezető, valamint a földrajzi viszonyoknak az orosz
történelemben betöltött szerepéről szóló, az eurázsiai iskola nyomdokain haladó
áttekintés) után az első rész kronologikus fejezetei következnek a következő
időmetszetekben: 900–1015, 1015–1125, 1125–1246, 1246–1359, 1359–1462.
Az utolsó egység ezzel szemben tematikus, mely a Középkori Novgorod
címet viseli.
A 2. rész 1605-ig kronologikus
(Moszkva növekedése 1462–1533, IV. Iván 1533–1584, Borisz Godunov 1584–1605),
utána tematikus fejezetek következnek (A parasztság, a városok és a
kereskedelem, A birodalom nem keresztény népei, Az ortodox egyház, A jog, A politikai eszmék és rituálék címmel),
s ezt a részt A zavaros időszak 1603–1613 megint csak kronologikus
fejezete zárja.
Az 1613 utáni korszak, azaz a
3. rész, már teljes egészében tematikus, az alábbi bontásban: A központi
kormányzat és intézményei, A helyi kormányzat és igazgatás, Moszkva háborúban
és békében, A nem orosz alattvalók, Gazdaság, kereskedelem és jobbágyság,
Törvény és társadalom, Városfejlődés, Népi felkelések, Az ortodox egyház és a
szkizma, Kulturális és intellektuális változások.
Amint az ilyesfajta
feldolgozásokra általánosan jellemző, az első kötet szerzői elsősorban amerikai
és brit (vagy Nagy-Britanniában élő) történészek, mellettük csak kis számban
kaptak lehetőséget oroszok, más nációk pedig egyáltalán nem. Igaz, a kötet
szerzői mindnyájan a történeti russzisztika élvonalához tartoznak és
többségükben megkerülhetetlen monográfiák szerzői. Talán ezzel magyarázható,
hogy a fejezetek a szakirodalom korszerű összefoglalása és kritikai
interpretációja mellett viszonylag kevés lényegi újdonságot kínálnak a
szakirodalomban járatos russzisták számára. Mindjárt tegyük azonban hozzá, hogy
e könyv mindenképpen alapműnek fog számítani a későbbiekben és jelentős
mérföldkő az orosz történelem tanulmányozásában.
Az egész kötetből kiemelkedik
a Politikai eszmék és rituálék című fejezet, amely véleményünk szerint a
könyv legeredetibb egysége. Újdonsága talán részben éppen azzal magyarázható,
hogy szerzője, M. S. Flier monográfiát eleddig nem írt a moszkvai
politikai ideológiáról. Az ismertetés legterjedelmesebb részét ezért ennek a
fejezetnek szenteljük. A szelektivitás egy ilyen szerteágazó tematika esetében
elkerülhetetlen, s így alapvetően azon fejezetek eredményeit igyekszünk
összefoglalni, amelyek az orosz államiság problematikáját világítják meg
gyakorlati és ideológiai szempontból. A Moszkvai Oroszország idejétől kezdve
ugyanis éppen a kormányzat eltérő jellege volt az, ami minden odalátogató
nyugatinak szemet szúrt.
Az egyik megkerülhetetlen
téma, persze IV. Iván uralkodása (akiről 2005-ben újabb monumentális munka
jelent meg Isabel de Madariaga tollából). A kötetben Sz. Bogatirjev
jegyzi a IV. Ivánnal foglalkozó részt, melynek összegzésében arra keresi a
választ, hogy hosszú távon miben állt Iván uralkodásának jelentősége
Oroszország számára. Egyúttal igyekszik megcáfolni azt a nézetet, hogy
Oroszország Iván alatt centralizált állammá vált volna, illetve árnyalni azt a
képet, miszerint élesen ketté lehet választani a cár uralkodását, az opricsnyina
mentén. A hosszú távú következmények kapcsán rámutat arra, hogy Iván reformjai
lehetővé tették a „fiskális-katonai állam” működését (amely terminust a magunk
részéről túl korainak tartunk ezen időszakra, s kezdeteit csak a XVII. század
második felére, kialakulását pedig Péter uralkodásának 1700 utáni szakszára
tennénk). Az autokrácia szempontjából magának az uralkodónak a
társadalomból való kiemelését és minőségileg új szerepbe történő helyezését
hangsúlyozza Bogatirjev: ez egyrészt a cári cím felvételével (1547) valamint
annak bel-és külföldi propagálásával, továbbá azzal valósult meg, hogy az Iván
által elkövetett „kihágások, illetve hirtelen változtatások” (opricsnyina
bevezetése, majd eltörlése, aztán újbóli felélesztése) „hozzájárultak ahhoz,
hogy kialakuljon az imázs: az uralkodó csakis Istennek felelős”. Az isteni
kiválasztottságot tartalmazó cári cím presztízséből, valamint a cár mintegy
társadalom felettiségét megtestesítő politikai gyakorlat hozadékából aztán Iván
utódai is profitáltak. Fontos továbbá a szerző szerint, hogy Iván a különböző
területeket sikeresen integrálta egy államba (Kazany, Asztrahany) és bár „egy
kivérzett, de koherens államot” hagyott utódainak örökül.
P. P. Pavlovnak Borisz Godunovról szóló fejezetét azért tartjuk
fontosnak, mert kiemeli az államhatalom megerősödését Iván opricsnyinája
után. Valóban jogos 1584-től indítani a róla szóló részt, noha 1584–98 közt
névleg a „kegyes” Fjodor cár uralkodott, hiszen legkésőbb 1588-től de facto
Borisz Godunov volt Oroszország ura, 1598-tól pedig már hivatalosan annak cárja
is. Pavlov szerint két fontos dolgot kell kiemelni uralkodásával kapcsolatban,
ami hosszú távon nagy jelentőségű lett Oroszország számára: az egyik a pátriárkátus
felállítása 1589-ben, amelynek révén az orosz egyház jogilag is autokefál lett,
a másik pedig Szibéria valóságos birtokba vételének megalapozása. Borisz
Godunov ugyanis évről-évre expedíciókat küldött ki, ami biztosította azt, hogy
1600 táján már Nyugat-Szibériát szilárdan kézben tartotta az orosz kormányzat.
(Szibéria pedig a prémekből származó jövedelmeivel majd egyre nagyobb szerepet
kap a XVII. századi orosz állam bevételeiben!) Továbbá Borisz Godunov alatt
alakult ki Pavlov szerint az államstruktúra azon speciális vonása, hogy az
autokratikus hatalom együtt élt és együttműködött a bojár arisztokráciával. Ez
az első Romanovok alatt is így volt, egészen a XVII. század végéig.
M. Perrie, aki nemcsak
szerkesztőként jegyzi a kötetet, hanem annak egyik szerzője is, természetesen
az ún. „zavaros időszak” (1598–1613), az álcárok ténykedését tekinti át
(valamint a 17. századi népi felkelések történetét).
A „zavaros időszakot” nem a
hagyományos 1598-as dátumtól indítja, hanem 1603-tól, jelezve, hogy az I.
Ál-Dmitrij oroszországi felbukkanása Borisz Godunov váratlan halála (1605)
miatt lett valódi zavar forrása. Perrie konklúziója az, hogy a „zavaros
időszak” egyik legnagyobb jelentőségű következménye az autokratikus cári
hatalom túlélésében rejlik: a jogilag és intézményesen korlátlan hatalom
ugyanis 1613 után a korábbi, XVI. század végi formájában reprodukálódott. A
harc a trónért különböző jelöltek, nem pedig „egymással versengő típusú
monarchiák közt folyt”. Tehát az volt fontos, hogy „igaz cár” legyen a trónon, nem pedig a politikai struktúra
reformja.
Perrie írása után a 3. nagy
részt érthetően két olyan fejezet nyitja meg, amely az állam megerősödését
mutatja be. A XVII. századi központi kormányzat áttekintése M. Poe
nevéhez fűződik, aki kiemeli, hogy ennek leírása magával a cárral kell, hogy
kezdődjék, „aki saját jogán létező intézmény volt”. Ugyanakkor (némileg
ellentmondva az előbbi megállapításnak) mindjárt azt is hangsúlyozza, hogy
hiányzott a cárság hivatali jellege, azaz az uralkodó személyétől
független hatalom fogalma: „Nem létezett a cári hivatal, csak az igaz cár – egy
személy és egy család, akit a Mindenható keze rendelt” az emberek fölé. A
kormányzati mechanizmusok, szervek (uralkodói udvar, duma, zemszkij szobor
(országos tanácskozó gyűlés), prikázok) terén a kontinuitást hangsúlyozza:
1682-ig ezek nagyjából ugyanazok maradtak, mint a XVI. század végén. Mindegyik
változott ugyan valamennyire, de nem lényegileg, karakterét tekintve.
A következő fejezet szerzője B.
Davies, aki viszont a „helyi kormányzat és igazgatás” alakulását mutatja
be. Az 1613 utáni korszak alapvető jellemvonásaként a katonai kormányzók (vojevodák)
tisztségének elterjedését emeli ki (amely jelenség már régóta ismert a szakirodalomban),
illetve azt, hogy a vojevodák igazgatási apparátusában egyre nagyobb
szerephez jutottak az írott utasítások, továbbá a kodifikált jog és általában
véve az írásbeli dokumentáció. A városokban székelő katonai kormányzóknak
teljesen alárendelődtek a XVI. század közepén létrejött választott helyi
tisztségviselők (mint pl. a közrend és a bűnüldözés feladatát ellátó ún. gubnoj
sztaroszta), s helyenként a posztok meg is szűntek, ahol pedig mégis
megmaradtak ott 1679-ben eltörölték azokat. Fontos volt ugyanakkor mind
központi, mind helyi szinten a hivatalnokok létszámának növekedése, különösen a
század második felében.
M. S. Flier a moszkvai Oroszország hatalomról vallott nézeteit és
politikai rituáléit vizsgálja, de az előbbit alapvetően nem az írott források
alapján, hanem a hatalom képi megjelenítésén, főként az építészeten keresztül.
(A hatalomról való gondolkodás ugyanis az ortodoxiában döntően képi
gondolkodás!) A moszkvai hatalmi ideológia lényege, amely Flier szerint Bizánc
1453-as eleste után III. Iván és IV. Iván közt kristályosodott ki, az volt,
hogy bizánci mintára úgy fogták fel a cár uralmát, mint Krisztus földi
birodalmát. Ezt voltak hivatottak kifejezni mind az írott források – különösen
a Joszif Volockij nevéhez köthető ún. Fölvilágosító című mű, amely
lényegében egy VI. századi bizánci királytükörre, egy bizonyos Agapetusnak
Jusztinianusz császárhoz címzett írására támaszkodott –, mind az építészet és a
festészet.
Az építészet kapcsán Flier
részletesen elemzi a Kremlben levő katedrálisok elhelyezkedését, névadását,
valamint az uralkodói palota fő termeinek dekorációját, s ennek végén arra a
következtetésre jut, hogy mindebben a „Moszkva – az Új Jeruzsálem” koncepció
fejeződött ki. Ezt erősítette meg a Kremlen kívül, de a Vörös téren levő, ún. Lobnoje
meszto (szó szerint koponyahely) ami egy kör alakú kőemelvény és
építése 1598/99-re datálható. A Lobnoje meszto –ról egykoron azt
feltételezték, hogy „vesztőhely” volt, de a lob szó koponya
jelentését vallási kontextusban kell értelmezni: azaz a Lobnoje meszto
maga a moszkvai Golgota! A Lobnoje meszto vallási kontextusára nem csak
maga a név utal, érvel a szerző, hanem világosan megmutatkozik abban is, hogy
több fontos olyan körmenet állomása volt, melyben mind a cár, mind a pátriárka
részt vettek. Ezenkívül pedig (ami már korábban is ismert volt), itt hirdették
ki a főbb rendeleteket, innen történt a hadüzenet vagy béke, illetve a cári
családban történt születések vagy halálozások bejelentése.
A politikai rituálé
Flier meghatározásában olyan konvencionális eseményeknek a protokoll által
szabályozott „publikus aktusait jelenti, melyek célja az, hogy megerősítsék
vagy helyreállítsák azon kapcsolatokat, amelyek a rituálé résztvevőit illetve
annak nézőit egy közösen vallott politikai meggyőződéshez kötik”. Flier szerint
Moszkva politikai élete tele volt ilyen rituálékkal. Ezek közül a
legelterjedtebb a kereszt megcsókolása volt, akár az alattvalói
eskütétel kapcsán, akár egy vallomás hitelének alátámasztására egy jogi
eljárásban.
Az uralkodás rituáléi közt két
nagy csoportot különböztet meg Flier: az eseti és az ún. ciklikus
rituálékat, mely utóbbiakat az egyházi naptár diktálta.
Az előbbiek közé tartoztak
olyan események, mint a követek fogadása, az uralkodó menyasszonyának
kiválasztása, s persze olyan kiemelkedő fontosságú események, mint a cár
koronázása. Az 1547-es első cári koronázás kapcsán Flier is elveti azt a nézetet, hogy már ekkor
felkenés társult volna a koronázáshoz. Erre először Fjodor 1584-es
koronázásakor került sor, s a rítus sem volt azonos a bizánci császárok
felkenésével. A bizánci császárt mirhával kenték fel a homlokán, míg az orosz cár
felkenése a keresztségkor történő, krizmával való megkenésre hasonlított,
amely a fejen kívül kiterjedt a cár mindkét szemére, fülére, valamint
mellkasára és mindkét kezére. Flier szerint ez nem csak az ótestamentumi
királyokhoz és a bizánci császárokhoz tette hasonlóvá a cárt, hanem magához
Krisztushoz.
A ciklikus rituálék közül ötöt
mutat be Flier, az Újévköszöntő rituálét (ami szeptember 1-én történt,
mivel Nagy Péter előtt ez számított az újév kezdetének), az Utolsó Ítélet
rituálét, az ún. Tüzes Kemence rituális drámáját, valamint a két
legfontosabbat, a Vízkereszt és a Virágvasárnap rituálét.
Ezeknek a rituáléknak
színhelyei a Kremlben levő katedrálisok, illetve a köztük levő terek voltak, de
részben kivételt képezett a vízkereszti rituálé, mely a Kreml egyik
katedrálisából indult és a Moszkva folyónál ért véget. A Tüzes Kemence
rituálé – amely azt az ószövetségi
történetet elevenítette fel, amikor Nabukodonozor császár parancsára három
zsidó ifjút tüzes kemencébe dobtak, akik nem voltak hajlandók meghajolni
aranyszobra előtt, de akiket egy angyal megmentett és az őket bedobó katonák
égtek meg – volt azonban az egyedüli, amelyben a cár passzív szerepet játszott,
de ez is megkövetelte a cár jelenlétét. A vízkereszti rituálé lényege abban
állt, hogy a Moszkva folyó jegén léket vágtak, ahova körmenet keretében
érkezett a pátriárka és a klérus, valamint a cár a bojárok társaságában. A
folyóból pedig, melyet ez alkalommal ünnepélyesen Jordánnak neveztek, a
pátriárka a víz megáldása után a cárra, majd szigorú előkelőségi sorrendben az
udvar tagjaira fröcskölte a megszentelt vizet. Ezután az egyszerű nép is a
lékhez járulhatott, miután a cár és kísérete elvonult.
A virágvasárnapi körmenet a
XVI–XVII. századi moszkvai állam legfontosabb nyilvános vallási rítusa volt,
amelynek fő szereplői a cár és a metropolita/ pátriárka voltak. A XV. század
végén Novgorodban keletkezett rítust az 1547-es cári koronázást végző Makarij
metropolita (korábban Novgorod érseke) vezette be Moszkvában valamikor 1542
után. A ceremónia, amelynek inspirációját nem annyira Krisztus jeruzsálemi
bevonulásának bibliai leírása, hanem a virágvasárnapi ikon adta, így írható le:
a metropolita/pátriárka egy szamárnak álcázott lovon ült női pózban, a cár
pedig gyalog vezette a lovat a körmenet egyes állomásaihoz, a fontosabb
moszkvai katedrálisokhoz, egyik kezében a gyeplőt, a másikban egy fűzfaágat
tartva. A cár személye volt az, aki az ikonon ábrázolt jelenetet, a „statikus
ikont”, „dinamikus rítussá” változtatta. A ceremónia jelentése pedig nem
kevesebb volt, mint az, hogy a cár Krisztus földi küldetését utánozva az
üdvözüléshez vezeti ortodox népét.
A vízkereszti és a
virágvasárnapi rituálé univerzális jelentőségű volt Krisztus életének
felidézése miatt: a Moszkva folyó, mint a Jordán, Moszkva városa, mint Új
Jeruzsálem.
A ciklikus rituálék 1697-től
szűntek meg: ekkor és a következő években Péter nem tartózkodott Moszkvában a
rituálék idején, utána pedig nem élesztette fel azokat. 1700-tól pedig már az
újév kezdete is megváltozott, január 1-re.
The Cambridge History of Russia vol. I. (Szerk.: M. Perrie) Cambridge, CUP, 2006, 800. o.
Sashalmi Endre