Klió 2007/2.
16. évfolyam
A
katolikus egyháztörténet-írás társadalomtörténeti relevanciája
Spannenberger
Norbert: Die katholische Kirche in
Ungarn 1918-1939 (A katolikus egyház Magyarországon, 1918–1939) című,
2006-ban a Franz Steiner Verlagnál, Stuttgartban megjelent könyve a lipcsei Geisteswissenschaftliches
Zentrum Geschichte und Kultur Ostmittel-europas „Intermediäre Organisationen
und demokratische Stabilität in Ostmittel- und Südeuropa in der
Zwischenkriegszeit” munkájának Magyarországgal és a magyar katolikus egyház
történetével foglalkozó darabja. A mű ekként egy tág horizontú összehasonlító kutatás része, amely egységes
módszertani alapokon vizsgálja a különböző kelet-közép-európai országok két
világháború közti történetét, különös tekintettel az egyházaknak a térség
stabilitásának megőrzésében játszott szerepére.
Magyar katolikus
egyháztörténetet írni, különösen a két világháború közti időszakra vonatkozóan
komplex történészi feladat. Spannenberger Norbert alapos levéltári és
historiográfiai kutatásokkal tesz eleget a történetíró hagyományos,
rekonstruktív, tehát forrásfeldolgozó feladatának, miközben olyan értelmezési
keretet is ad kutatási eredményeinek, amely nem hagy kétséget afelől, hogy a
történeti mű konstruktív, tehát a narráció szabályai szerint működő
természetével is tisztában van. Ekként analitikus és egyúttal szintézisteremtő
koordinátarendszert állít fel, amelyben párhuzamosan futnak köztörténet és
egyháztörténet szálai. Az olvasó, főként ha külföldi, így jól strukturált és
világos eligazítást kap a két világháború közti időszak belpolitikai
történéseiről és társadalomtörténetéről is, amelyhez viszonyítva jelenik meg az
egyháztörténet. A németül olvasó informálása a magyar történelem súlyponti
kérdéseiről azonban nem csupán egy célközönség felé tett szükségszerű gesztus.
Spannenberger a két világháború közti magyar történelem olyan részletes bemutatására
vállalkozik, amelyből nyilvánvaló, hogy a mai magyar történeti szakirodalom
által felvetett problémákat sem kerüli meg. Aligha tekinthetjük ugyanis
véletlennek, hogy a történeti idő diakrón haladását, a magyar politikatörténet
folyamának elbeszélését adott pontokon a problémaközpontú elemzés szinkronikus
formái szakítják meg, amelyekbe kivétel nélkül ekkor illeszkednek bele a
katolikus egyház történetének kérdései. A katolikus egyház története tehát a
köztörténet kronológiája által kijelölt helyeken jelenik meg, s nem
korlátozódik csupán az intézménytörténetre, coda-szerű kitekintéssel az egyház
hitéleti vagy kulturális tevékenységére. Nyugat-Európában a társadalomtudományi
valláskutatás (német nyelvterületen a Katholizismusforschung) a
történésznek már olyan, ott természetessé váló elméleti hátteret biztosít
ehhez, amely a katolikus egyház történetének kutathatóságára vonatkozó kérdést
– mint egy előző paradigma kérdését – nagyrészt a kelet-közép-európai
országok politikától sosem mentes egyháztörténet-írásának egyedi specifikumaként
tükrözi vissza. Spannenberger ennek okairól másutt, vélhetően éppen a katolikus
egyháztörténeti monográfia írásának nehézségeit leszűrve így ír: „A
Horthy-korszakot feldolgozó egyháztörténet-írásnak szembe kell néznie mindenekelőtt
egy sajátságos problémával, mely nem genuin egyháztörténeti probléma, de
alapjaiban érinti azt. A múlt rezsim sarokköve volt, hogy a jelen feletti
ellenőrzést csak a múlt feletti uralommal tudta biztosítani. (…) A mai magyar
közvéleményt többször felkavaró diskurzus politikai pártok megnyilatkozásairól
’történelmi kérdésekben’ elsősorban a Horthy-korszakról sem más, mint a múlt
uralásának igénye. (…) Az egyháztörténet-írásban ez specifikusan úgy kap
szerepet, hogy egy retrospektív szemszögből a Horthy-korszak vagy a második
világháború utáni üldöztetések előtörténeteként, vagy egy régmúlt, idealizált
periódus záróakkordjaként jelenik meg, hogy annál nagyobb legyen a
diszkrepancia a háború utáni ’üldözött egyház’ fejezethez viszonyítva.” (Rubicon/e-folyóirat/egyháztörténet)
Az egyháztörténelem
Horthy-korszakbeli története Spannenberger megállapítása szerint tehát
fokozottan ki van téve a jelen felől érkező aktuál(egyház)politikai
premisszáknak, s ehhez csupán annyit tehetünk hozzá, hogy a történész
objektivitás-igénye Magyarországon nem feltétlenül találkozik a
társadalmi-politikai közgondolkodás önreflexiós szándékával. Még kevésbé
táplálkozik belőle, ellenkezőleg. Amit a történész a társadalom, a nemzet, vagy
az egyházak történetének feltárásán és közreadásán keresztül saját múltunk
szóba hozása által megtesz, nem is annyira a feltárt tények, mint inkább az
interpretáció által kerül be a magyar történelemmel foglalkozó olvasók
értelmezési horizontjába. S mivel ma Magyarországon a társadalom orientációs
képességének zavara a múltértelmezés- és feldolgozás nehézségeit is felszínre
hozta, a történetíró hálátlan szerepbe kényszerül, ha közel háromezer éves
feladatát el akarja látni, és sine ira et studio végzi kötelességét.
Ami érvényes a köztörténetre,
fokozottan áll az egyháztörténelemre. Az egyháztörténet-írás
ideológia-érzékenysége nem csupán a marxista történetírás harcos
antiklerikalizmusának időszakában volt köztudott, hanem ma is az. A posztmodern
medialitás az önreprezentáció megjelenítésében fokozottan ad teret faktumok
helyett az interpretációknak, a valahogyan láttatni akarás pedig a politikai
kommunikáció nem megvetett eszköze. A római katolikus egyház Magyarországon,
mint politikai és társadalmi közszereplő, ennek a trendnek éppúgy részese, mint
bármely más, szekuláris szférában megjelenő, tehát az emberi történelmet
alakító résztvevő. A katolikus egyház, nyilván nem függetlenül a negyven év
alatt őt ért támadásoktól, a Horthy-rendszer időszakában – belevetített önképe
szerint – aranykort akar látni és láttatni, és gyakran az egyes ember
traumatizált pszichés állapotát a pszichológiában érintési félelemként leíró
túlérzékenységi reakcióval reagál a hozzá kívülről közelítő vizsgálódásokra.
Pedig a tények, a feltárt források, amelyeket Spannenberger saját levéltári
kutatásaiból közread, nem elfedik, esetleg veszélyeztetik, hanem csupán
árnyalják a múltról kialakult képet. Orwelltől tudjuk azonban, hogy a múlt
uralásának szándékára leginkább maga a múlt veszélyes, így az egyháztörténet
nem egyházi krónikása a legobjektívebb megállapításaival is könnyen kerülhet
támadások kereszttüzébe.
Itt azonban nem csupán magyar
jelenségről van szó. Az egyháztörténet-írás keresztény egyházak vonatkozásában
világszerte megküzd a történeti idő értelmezésének kérdésével. Posztkeresztény
korszakunk ugyanis nem csupán a marxista történetírás sztereotípiái
következtében jelent kihívást egy ettől eltérő, akár kereszténynek is nevezhető
megközelítésmód számára. A történelem ugyanis nem a vasfüggöny, sokkal inkább
az auschwitzi drótkerítés mentén haladva ejtett nem egyszerűen begyógyítható
sebet a keresztény egyházaknak saját szerepük, társadalmi üzenetük, és az
emberi történelem, mint az üdvtörténet terébe vetett kétezer éves hitük
rendszerén. Ez a keresztény egyházak saját történetírásának jelenkori válságát
okozta Magyarországon kívül is. Az üdvtörténeti modellt leváltó, hitben
megélhető történelem képe azonban az ebből levonható konklúziók szintjén
Kelet-Közép-Európában került legerőteljesebben összeütközésbe az intézményes
egyház megújuló hatalmi-politikai törekvéseivel. Magyarországon is a római
katolikus egyház, történelmi kontinuitást keresve, anélkül nyúlt vissza a
Horthy-korszak egyházképéhez, hogy számot vetett volna a közbeeső évtizedek
teológiai, társadalmi és kulturális változásaival és az ideális társadalomról, horribile
dictu a „keresztény Magyarországról” alkotott képét a Horthy-korszak
kritikai elemeket nélkülöző, a tradícióátadás folyamatában beállt szakadással
számot nem vető, eszményített képéből vezette le. Az e kép árnyalását,
esetleges korrekcióját segítő szakmunkák fontosságát ezért nem lehet
túlbecsülni.
Spannenberger saját, a
magyarországitól eltérő, kívülálló pozíciójának előnyeit igyekszik egyesíteni a
belső ismeret és az egzisztenciális érdekeltség nem titkolt alaphelyzetével,
ahol kívülállása az értelmezés szabadságában, kutatási hipotézisének
objektivitás-eszményében, belülállása pedig a pontos tényismeretben,
forrásfeldolgozásban és problémafelvetésben érhető tetten.
Az egyik legátfogóbb kérdés,
amellyel a korszakhoz közelít, az első világháborút követő időszak megújuló
vallásosságának, a katolikus reneszánsznak a kérdése, amelyet a fentebb már
tárgyalt okoknál fogva mint a két világháború közötti egyháztörténet egyik
közhelyét szembesíti az Európa-szerte ez időben tapasztalható elvallástalanodással.
A könyvének első felét kitevő magyar társadalom-, politika- és egyháztörténeti
vizsgálódásokban voltaképp minduntalan az egyház társadalmi hatásának
vizsgálhatóságának kérdésébe ütközik. Alapkutatások és kutatói hálózat
hiányában – miként azt a magyar egyháztörténet-írás historiográfiáját taglaló
fejtegetéseiben megállapítja – nincsenek meg annak a feltételei, hogy az
intézménytörténeten túl a vallásosság szociomorális miliőkben való vizsgálhatóságának
értelmezési keretei létrejöhetnének. Így az első világháború utáni katolikus
reneszánsz kérdése sem vethető fel eldöntendő kérdésként, mert az igen-nem
típusú válaszok óhatatlanul jelenbeli politikai várakozásaink függvényében és
nem a történész szakma konszenzusos igazságfogalmát tükrözve születnek meg.
Végső soron az a kérdés, mit értünk egyházon, hiszen a felvilágosodás óta
minden felekezet fokozottan szembesülni volt kénytelen azzal, hogy egyház és
társadalom többé már nem egymást teljes mértékben fedő entitások. A két
világháború közti időszakban ennek a középkorból megörökölt egyházfogalomnak a
válságát mutatja a népi vallásosság és egyházi intézményrendszer egymáshoz
illeszkedéséből egyre nagyobb arányban kihulló társadalmi csoportok és ezek politikai
reprezentációinak megjelenése. A katolikus reneszánsz kérdése tehát
Spannenbergernél úgy merül fel, hogy vajon Magyarország az általános európai
tendenciákkal szembe ment-e, vagy csupán arról van szó, hogy a politikai
diskurzusok és szimbolikus politika mindent átható volta miatt ez az általános,
ránk is érvényes tendencia nem úgy tükröződik a forrásokban, mint másutt?
Végkövetkeztetései során megállapítja, hogy Magyarországon az európai képlethez
hasonlóan ment végbe a társadalom szekularizációja, ám ezzel egyidejűleg
megtörtént „a társadalmi konfliktuspotenciál áttevődése a felekezetiről a
nemzeti kérdésre” is. Ennek következtében pedig bizonyos vallásos formák és
szimbólumok kerültek ki eredeti, keresztény értelmezési körükből. Hogy ez
mennyire helytálló megfigyelés, azt a rendszerváltozás óta
Kelet-Közép-Európában újraéledő nacionalizmusok kvázi-vallásos szimbolikája
kellően illusztrálja.
Spannenberger könyvének talán
legnagyobb hozadéka éppen annak az ellenirányú mozgásnak az érzékelése, amelyet
egyrészt szekularizációként, tehát keresztény tartalmak kereszténységtől
idegen kontextusba való áthelyeződéseként ír le, másrészt pedig mint a
nemzettudat „nemzetvallásként” való felfogását – mint a nemzet szakralizációját
– jellemzi, s ebben a vallásosság új funkciójának létrejöttét ismeri fel.
Nemzettudat és felekezeti identitás, nacionalizmus és kereszténység viszonyának
vizsgálatát két síkon végzi el. Egyrészt a kor értelmiségi vitáinak (mi a
magyar?, mi az igazi népiség?) elemzésével, amely mellé helyezi, másrészt, a magyarországi németekről írt
esettanulmányával. Meggyőzően érvel amellett, hogy ebből a nézőpontból
kulcsfontosságú Gömbös Gyula miniszterelnökségének ideje, ám némi hiányérzetet
mégis hagy az időbeli korlátként felállított végpont, 1939. Érdemes volna megfontolni, hogy a keresztény
egyházak számára értelmezendő új helyzet kialakulását talán valóban a harmincas
évek elejére datálhatjuk és Gömbös személyéhez köthetjük, az ezek okozta válság
és forrásszintű dokumentálhatóság azonban tovább visz legalább Imrédyig és
Telekiig. S mint tudjuk, ez a történet még ott sem ért véget, sem a katolikus
egyház, sem a magyar nemzeti közösség, illetve nemzetiségei számára. Ettől a
könyvtől nyilván nem várható el, ám az egyháztörténet-írás elméleti alapjait
feszegető kérdései miatt óhatatlanul erről jut a recenzens eszébe a szintén
továbbgondolásra érdemes kérdés: vajon hogyan lehetne a magyar
társadalomtörténet fejlődésének vizsgálatába bekapcsolni az egyháztörténetet,
amely Magyarországon sok esetben mint csupán rétegérdeklődésre számot tartó
részdiszciplina jelenik meg? Mivel az egyház „hozott anyagból dolgozik”, nincs
külön egyház és ettől független, külön társadalom, mit árul el a korabeli
magyar társadalomról, ha a modern kori magyar társadalomtörténet demokratikus
integrálóképességének folyamataiban játszott szerepük alapján vizsgáljuk
egyházainak működését?
Ez a klauzula azonban semmit
nem von le Spannenberger könyvének érdemeiből, amely a magyarországi katolikus
egyháztörténet német nyelvterületre való tolmácsolásának feladatát messze a
magyarországi egyháztörténetírás átlagos színvonala fölött teljesítette, s épp
ezért fontos lehetne, ha magyarul is kézbe vehetnék az olvasók.
Norbert Spannenberger: Die katholische Kirche in Ungarn
1918–1939 (A katolikus egyház Magyarországon, 1918–1939). Franz Steiner Verlag,
Suttgart, 2006. 211. old.
Petrás Éva