Klió 2007/2.
16. évfolyam
Vázlat
a szlovén antiszemitizmus egy korszakáról
A szerző ugyan bevallottan csupán a téma vázlatos bemutatására vállalkozott, de számos fontos tényt és összefüggést tárt fel a Horvátországba és Csehországba került szlovén értelmiségiek antiszemitizmusáról. Bár a szlovén lakta területeken Közép-Európa egyéb térségeitől eltérően szinte alig éltek zsidók, a szlovén társadalmat átitatta az antiszemitizmus. A szlovén értelmiség egy részében meglehetősen erős volt a németellenesség, mivel a szlovénok nemzeti törekvései nem teljesültek az osztrák–németek vezette birodalomban. Az antiszemita szlovén értelmiségiek úgy vélték, a német expanzió, a német nacionalizmus nem lenne olyan erős, ha azt nem támogatnák a németek szimpátiáját elnyerni kívánó zsidó liberálisok, beleértve a zsidó sajtót is. Mind a szlovén katolikusok, mind pedig a szlovén liberálisok úgy vélték, valamiféle zsidó összeesküvéssel van dolguk. Különösen jól látható ez azoknál a szlovén értelmiségieknél, akiket a sorsuk részben Horvátországba, részben Csehországba vetett.
Az 1850-es évek elején a
Bach-rendszer a szlovén értelmiségiek egy részét Horvátországba vezényelte
annak érdekében, hogy távol tartsa őket a szlovén nemzeti ideológiától. A
szlovénok Horvátországban fölfedezték, hogy amíg az osztrákok nem tették
lehetővé, hogy a szlovén legyen a hivatalok és az iskolai oktatás nyelve, addig
Horvátországban ez „engedélyezett” volt. Ezért, bár kényszerből kerültek
Horvátországba, jól érezték ott magukat, de zavarta őket a zsidók viszonylag
nagy száma. Az egyik legjelesebb Horvátországba került szlovén, a pánszláv
eszméket valló, romantikus russzofil író, Janez Trdina volt. Az ő
antiszemitizmusát éppen a russzofilizmus különböztette meg a többi szlovén
antiszemitáétól. Ő is hitt a zsidó összeesküvés elméletben, de Varazsdra
kerülvén, mindenekelőtt azért ítélte el az ottani zsidókat, mert azok az
orosz-török háborúban az utóbbiakat támogatták. Trdina szerint a zsidóknak bele
kell vegyülniük abba a népbe, amelyikkel együtt élnek. A horvátokat arra hívta
fel, hogy segítsék a zsidók integrációját a horvát társadalomba, s azt remélte,
hogy a zsidók majd szégyellni fogják német nyelvüket, s elkezdenek a „dallamos
nemzeti nyelven” beszélni.
Hazai felsőoktatási
intézmények hiányban a szlovénok arra kényszerültek, hogy külföldön képezzék
magukat. A nemzeti elkötelezettségűek egy része azonban elkerülte a grazi és a
bécsi egyetemeket, s inkább a prágait választotta. Bár az ide került szlovénok
többnyire lelkes hívei voltak Prágának, Franjo Marn nehezményezte, hogy Prága
tele van zsidókkal. Kifogásolta, hogy hűek maradtak apáik hitéhez, hogy csak
kevesen katolizáltak, holott Marn úgy vélte, hogy a zsidó kérdést úgy lehet
megoldani, ha a zsidók katolizálnak. Szerinte a konvertált zsidók
tiszteletreméltóak, műveltek és jó katolikusok. A katolicizmus hiánya és a túl
sok zsidó miatt végül is elhagyta Prágát, és Grazban folytatta tanulmányait.
A Prágába jutott szlovénok
azonban nem csupán az antiszemita cseh sajtó termékeivel ismerkedhettek meg
(például a Ceská obrana cíművel, amelyik alcíme szerint antiszemita politikai
újság volt), hanem T. G. Masaryk munkásságával is, amely úgy közelítette meg a
nemzeti és a szociális kérdéseket, hogy abban nyoma sem volt az antiszemitizmusnak.
Masaryknak éppen ezért igen jelentős szerepe volt a cseh Dreyfus-per, a
Hilsner-botrány leleplezésében. Hilsnert azzal vádolták, hogy megölt egy fiatal
cseh lányt, s az esetet a cseh és a szlovén antiszemiták újabb kampány
szítására használták fel. Mindent megtámadtak, ami zsidó volt: a zsidó lapokat,
a zsidó írókat stb. Írásaik tele voltak az állítólagos rituális gyilkosság
taglalásával, s ekkor történt, hogy Masaryk két cikkben is bizonyította, hogy a
bírósági eljárás konstruált volt, s egyúttal harcot indított az antiszemita
sajtó ellen. A katolikus szlovén sajtó erőteljes küzdelmet folytatott Masaryk
ellen, s felháborodva kérdezte: „A zsidók kíméletlenül megöltek egy szláv
leányt, és egy szláv professzor nyilvánosan védelmezi a gyilkosokat. Létezik-e
ennél undorítóbb erkölcstelenség?”
Amikor a Hilsner-ügy
felülvizsgálatakor felmentő ítélet született, a szlovén antiszemiták nem
érezték szükségesnek, hogy revideálják nézeteiket, sőt tovább folytatták
vádaskodásaikat. Ez az ítélet szerintük „új megvilágításba helyezte a
keresztény nemzeteket és a zsidók szupremációjával végződött. (…) Az ítélet
megújította azt a felfogást, hogy volt egy idegen, aki visszaélt a keresztény
népek ezer éves vendégszeretetével csak azért, hogy anyagilag és morálisan
leigázza őket; egy idegen, aki minden jót a kereszténysége és a keresztényekkel
szembeni állatias szenvedélytől áthatott gyűlölettel fizet vissza.”
Masaryk számos szlovén
követője – köztük sokan liberális, illetve szociáldemokrata meggyőződésűek –
csöndben követték ezeket a támadásokat, és még legelszántabb hívei sem voltak
készek arra, hogy felemeljék a szavukat ezek ellen.
A szlovén liberálisok ugyan
néhány dologban erősen különböztek a katolikusoktól (nyíltan agitáltak a
Monarchia-beli szlávok nagyobb szerepvállalásáért, hangsúlyozták a szláv
kölcsönösség és szolidaritás fontosságát, az Oroszországgal való szorosabb
kapcsolat érdekében agitáltak), de az antiszemitizmus tekintetében kevés
különbség volt köztük. A Hilsner-ügyben azonban sokkal visszafogottabbak
voltak, mint a konzervatívok. Nem nagyon tárgyalták az ügyet, igaz nem is
támadták a zsidókat, módszertani kifogásaik voltak, a konzervatívok
Masaryk-ellenes támadásaira pedig nem reagáltak. Attól tartottak ugyanis, hogy
a cseh és szlovén klerikális antiszemitizmus megsemmisíti a cseh liberalizmust.
Egyikük, Ivan Zmavc, aki
kezdetben (akárcsak a szlovén értelmiségiek egy viszonylag tekintélyes
csoportja) Masaryk prágai követője volt, szembekerült mesterével és
összekötötte a nemzeti, a szociális és a gazdasági kérdést, s úgy vélte mindez
szoros öszefüggésben van a kulturális és nemzeti-politikai függetlenség
ügyével. Mindenekelőtt a gazdasági ügyekben kapcsolta össze a judaizmust és a
szociáldemokráciát, a zsidó kérdést pedig faji jellegűnek tekintette. A zsidó
kérdést egyfajta társadalmi betegségnek vélte, amit csak nyíltszívűséggel és
igazságszeretettel lehet gyógyítani. „A nagytőkés rendszer és a judaizmus csak
úgy szüntethető meg, ha az árja nemzetek végre megkezdik belső etikai
regenerációjukat, s fizikailag és spirituálisan megújítják önmagukat; ez lenne
a szlovénok számára is valóban megfelelő igazi evangélium...”. Ugyanakkor
azonban az árjákkal szemben is kritikus volt. „Ha az árják nem csupán a zsidók
között keresnék a társadalmi rossz minden bűnét, hanem önmagukban is, akkor
sokkal gyorsabban megoldhatnák a zsidó kérdést is.” Figyelemre méltó, hogy az
írást közlő liberális Slovenski narod című újság szerkesztője a
következő módon határolódott el a szerzőtől: „… nem értünk egyet Zmavc
valamennyi tézisével, de nincs érvünk arra, hogy megalapozzuk kétségeinket,
mivel Szlovéniában nincsenek zsidók.”
A szlovénok körében erős volt
az a meggyőződés, hogy a Szlovén Szociáldemokrata Párt (bár a szerző így
emlegeti, ennek igazi neve Jugoszláv Szociáldemokrata Párt, szlovén rövidítése
JSDS) a zsidók befolyása alatt áll, mivel internacionalizmust és vallási
közömbösséget hirdet. Voltak, akik szerint a JSDS létrehozása a szlovén
politikai élet legkárosabb eseménye volt, s annak a ténynek a fontosságát
hangsúlyozták, hogy az osztrák és a német szociáldemokrata pártban a zsidók
jelentős szerepet játszanak. Ez a meggyőződés tükröződött abban a levélben is,
amit Zmavc Anton Dermotának – Masaryk egyik legfőbb szlovén hívének, a JSDS
tagjának – halála alkalmából küldött Dragotin Loncarnak, ugyancsak Masaryk
hívének, a JSDS tagjának. A levélben kifejtette, az tartotta őt vissza attól,
hogy a párthoz csatlakozzon, hogy azt a zsidók vezették. „Mint a zsidók
ellenfele, a szociáldemokráciát a judaista kapitalizmus élcsapatának tartom
(…) Dermota, úgy vélem, független volt, de még azt is elfogadhatóbbnak
tartanám, ha katolikus lett volna, mintha közvetlenül a zsidók befolyásolták volna…”
Zmavc Masaryk segédje
szeretett volna lenni, de legalábbis a párgai egyetemen szeretett volna állást
kapni. Amikor azonban Masaryk elolvasta Zmavc antiszemita írásait, azonnal
megakadályozta, hogy Zmavc az egyetem alkalmazottja lehessen. Érdekes, hogy
Zmavc az elutasítás ellenére is kapcsolatban maradt Masarykkal, hiszen az egyik
társalapítója volt a Masaryk-féle munkásakadémiának.
Bár a Prágában tanuló szlovén
diákok többsége politikailag nem kötelezte el magát, s a nyilvánosság előtt nem
mutatkozott antiszemitának, de azok, akik más cseh politikusok, például Karel
Kramar, vagy Vaclav Klofac elveit követték, politikai platformjukat a nyílt
antiszemitizmusra építették. Ez azért is figyelemre méltó, mert Kramar és az
úgynevezett neoszlavisták1 nyíltan nem voltak antiszemiták. Klofac azonban az
volt, s pártjának programját, a szláv munkások nemzeti és szociális
felszabadítását, egyebek között az antiszemitizmusra építette. Megyőződése
szerint a proletariátus nyomora részben az érzéketlen és tekintet nélküli
judaizmus következménye.
Klofac szlovén hívei közül
Fran Radešcek nevét kell megemlíteni, hiszen ő volt a Szlovén
Nemzetiszocialista Párt megalapítója, s programját Klofac pártprogramjára
építette. Az antiszemita beállítódás következményeként Radešcek és köre meg
volt arról győződve, hogy a JSDS vezetői a szlovénok, illetve a szlovén
munkásosztály érdekei ellen dolgoznak. Ezért arra törekedtek, hogy a szláv
proletárok érdekében kidolgozzák a szocializmus szláv típusát. Radešcek és
Klofac antiszemita érvei a szlovén konzervatívok nézeteihez álltak közel.
A csehek és a szlovénok két
hagyományos ellenséggel küzdöttek, a zsidókkal és az osztrák-németekkel. A
Horvátországban és a Prágában élő szlovénok azonban a zsidókat sokkal
veszélyesebbnek és a társadalomra nézve ártalmasabbnak tartották, mint a
németeket, vagy (Horvátországban) a magyarokat. A szerző úgy véli, hogy a
szlovén értelmiségiek antiszemitizmusa szoros kapcsolatban volt németellenességükkel,
sokaknál pedig tradicionális katolicizmusukkal is. Ez egyfajta reakció volt a
Monarchián belüli egyenlőtlen nemzeti helyzetre, illetve arra, hogy túl gyengék
voltak ahhoz, hogy az ausztriai szlávok között érvényesülhessenek.
Irena Gantar Godina: On the attitude of Slovene intellectuals in Bohemia and Croatia to Jews. (Szlovén értelmségiek állásfoglalása a zsidókról Csehországben és Horvátországban) In: Dve domovini. Razprave o izseljenstvu Two Homelands. Migration Studies. Ljubljana, Inštitut za slovensko izseljenstvo ZRC SAZU, 2006, 133–143.
Szilágyi Imre
1. Erről lásd: Irena Gantar Godina: A szláv kölcsönösség a századfordulón, KLIÓ, 1996/3, 91–94.