Klió 2007/2.
16. évfolyam
A
szerbiai hatalomgyakorlás politikai kultúrája – az alternatívák felszámolása
Eric Gordi egy rendkívül egyszerű de alapvető és jelentős megfigyelést tett, amikor Szerbiában, pontosabban Belgrádban élt a kilencvenes évek elején-közepén. Megfigyelése a következő: Slobodan Miloševic hatalma nem az által volt szilárd, hogy vonzóvá tette magát, és mert sokat ígért, hanem azért, mert mindent felszámolt, ami alternatívaként jelent, illetve jelenhetett volna meg mellette, helyette. Mindez azonban nemcsak megfigyelés és jó ötlet, hanem négy fontos fejezetben bizonyított állítás is. A szerző külön foglalkozik a politikai, információs, zenei, és társadalmi alternatívák felszámolásával. Bevallottan urbánus perspektívából elemzi a helyzetet, és első pillantásra ez hiánya is a könyvnek, mégis ez a keret kielégítő, hiszen Belgrád sok tekintetben az egész állam kicsinyített másának is tekinthető, még akkor is, ha bizonyára érdekes mű lenne írható arról is, ahogyan a vidéki Szerbia élte túl a diktatúra korszakát.
A bevezetőben a szerző
elmondja, hogy Szerbiában járva az a kérdés foglalkoztatta, hogyan volt
lehetséges Miloševic hatalmon maradása. Ezen gondolkodva jutott el az
alapfelismerésig.
A négy alapvető elemző rész
előtt, egy érdekes fejezetben próbálja a szerbiai lakosságot jellemezni (Igaz,
hogy inkább Belgrádra koncentrál). Leírja, hogy a szerbiai társadalom egy modernizálódási
folyamat közepén tartott, amit derékbetört a diktatúra. Adatokkal bizonyítja,
hogy ebben a társadalomban ugyan úgy jelen volt a tolerancia, mint a nemzeti
alapú kirekesztés. Ráadásul mindkét attitűdnek megvoltak a hagyományai. A
diktatúra megjelenése előtt növekvőben volt azoknak a száma, akik jugoszlávnak
vallották magukat, hogy aztán megforduljon a tendencia. A jugoszlávizmust a
kommunista párt is támogatta, de volt egy eredendő kozmopolita jellege is.
Vagyis összetett jelenségről van szó. A jugoszlávizmus egyszerre jelenthette a
szolgai követését a Kommunista Szövetség által diktált trendnek, és a
liberális, értelmiségi gondolkodást is. Mindenesetre a jugoszláv identitás
egyfajta alternatívát jelentett a nemzeti eszmékkel szemben is, sőt sokan úgy
fogták fel, mint a retrográd eszmék tagadását. Azonban a kommunista hatalom is
autoriter volt, és vele szemben alternatívaként jelent meg a nemzeti gondolat,
amelyet oly könnyen neveztek nacionalizmusnak, és ítéltek el. Ebben a
meglehetősen ingoványos térben egyensúlyozott Miloševic. A feléledő szerb
nacionalizmus sem volt egynemű. Egyrészt felújították a régi – titoizmusban
visszaszorított – nemzeti, vallási hagyományokat, másrészt pedig a
nacionalizmus friss energiáktól volt hatóképes. Más nacionalizmusok is
feléledtek, és ezeket szükség szerint lehetett egymás ellen manipulálni, és
agresszív nacionalizmussá sem volt nehéz őket átalakítani. Azért sem volt ez
nehéz, mert eleve kizárólagos volt a Szerb Tudományos és Művészeti Akadémia
által megfogalmazott, és kiszivárogtatott memorandum (a kommunizmusban használt
módszerek is kizárólagosak voltak). Miloševic a kommunista és nacionalista
elemeket is keverte, miközben az országban egyre kevesebben hitték róla, hogy
kommunista, és azt sem, hogy nacionalista. Mindazonáltal a nacionalisták és a
kommunisták sem láttak tőle jobbat, és Miloševic tett is azért, hogy ne is
láthassanak.
A szerző szerint a legnagyobb
hasadás a szerb társadalomban az urbánus és „rurális” kultúra között volt, van.
Azért nem szerencsés ezt egyszerűen városi és falusi kultúrának nevezni, mert a
városok lakossága, pontosabban annak nagy része is rurális kultúrát hordozott
magában. Ugyanis Belgrád a titoizmusban nőtt igazán nagyvárossá, és kisebbségbe
szorultak benne a városi tradíciót, városi létet gyakorló emberek. Lakosságának
több mint fele, de talán kétharmada is félszemmel elhagyott falujára tekintett,
és nemegyszer megvetette a városlakókat. Ezen kívül létezett egy falusi típusú
nacionalizmus is, amely Belgrád Tito-pártiságát rótta fel a városlakóknak. És
valóban a kommunisták teljesen a kezükben tartották az országot, monopóliumuk
volt a társadalmi élet minden terén. Ez a monopólium a nyolcvanas évek végén a
kommunizmus és nacionalizmus, a diktatúra és látszatdemokrácia között ingadozó
vezér kezébe került, akinek ideológiai bukfencei és szurrogátumai elszédítették
mindazokat, akik követni akarták volna valamilyen elvi alapon. Eközben a
hatalom még így is megtartotta azt a lehetőségét, hogy szükség szerint
felcímkézze a „nép ellenségeit”.
Az érdekes és tartalmas
helyzetleírás után az első fontos elemzés a politikai alternatívák
megsemmisítéséről szól. A kommunista-szocialista hatalmi elit problémák nélkül
váltotta át hatalmát „választott” hatalommá, azért mert az új pártok megjelenése
bizonytalansággal töltötte el a szavazókat, és azok inkább az állandóságra
szavaztak. Emiatt Miloševicnak sikerült a választásokat „politikai rituálékká”
degradálnia, amelyben a választópolgár elhitte, hogy úgysem változtathat a
dolgok menetén. Ezen felül Miloševic nem bízta még erre sem a dolgot, hanem a
választási rendszert, és a körzeteket úgy manipulálta, ahogy érdekei
megkívánták. A lakosságot régebben is arra szoktatták, hogy ne válasszon, csak
szavazzon. Ahol ellenzői sokan voltak, népes választói körzeteket, ahol pedig
bizonyosan rá szavaztak, kis körzeteket hozott létre. Így a hasonló mennyiségű
kormánypárti és ellenzéki szavazat sokkal több kormánypárti képviselőt
juttatott be a parlamentbe. (Az első választásokon, 1990-ben elért 46.1
százalékos győzelem 77,6 százalékos többséget hozott neki a parlamentben).
Kezdetben Ante Markovic
kísérlete zavarta, akinek stabilizációs programját, azáltal tette tönkre, hogy
egyszerűen pénzt nyomatott, így lemondásra kényszerült a reformista politikus.
Az 1989-es változások kényszerítették a rezsimet, hogy formálisan a pluralizmus
útjára lépjen. Ez „vad pluralizmust” jelentett, amiben az egykori állampártnak
pénz és infrastruktúra állt a rendelkezésére, így fölénnyel győzte le ellenlábasait.
A már 1990 januárjában felbomlott Jugoszláv Kommunista Szövetség is Miloševic
malmára hajtotta a vizet, hiszen a párton belüli alternatívától is
megszabadult, sőt azokat árulónk kikiáltva, és a médiateret megvonva tőlük
kiiktatta őket mindenféle politikai opcióból. Közben a hovátországi
nacionalizmus feléledése újabb lendületet adott neki. Ekkoriban több
alkalommal szétvereti a tüntetéseket, egy alkalommal a hadsereget is bevetve
(1990. márc. 9-én, amivel viszonylag részletesen foglalkozik a szerző).
Miloševic erővel pótolta a legitimitás igényét. A következő lépés a háborúkkal
való homogenizáció eszköze volt „Ha háború van nincs helye semmilyen
politikának, és megosztottságnak”. Miloševic pártjának (SPS) támogatottsága
minden következő választáson csökkent, azonban időről időre talált magának
megvett szövetségest az ellenzék soraiból, miközben az ellenzéki pártok
egymással voltak elfoglalva, és nem tudták elhatárolni magukat a rezsim
nacionalista retorikájától. Mégis Miloševic társadalmi támogatottsága
visszafordíthatatlanul csökkentk. A választójogot nyerő ifjú generációk
egyértelműen ellene fordultak, noha az ellenzék szavazóinak is fogyott a
lelkesedése. Ez főleg a városi lakosságra volt jellemző.
A második elemző fejezet a
médiáról szól, pontosabban az alternatívák megszüntetéséről a tájékoztatásban.
A kiinduló helyzetet a médiák relatív szabadsága jellemezte. Itt azonban
különös hangsúlyt kell, hogy fektessünk arra, hogy csak viszonylagos
szabadságról van szó. Valójában a szerb, belgrádi média mindig a
„kenyéradóitól” függött. De még ez is hagyján, hiszen a lakosság 30,1 százaléka
nem olvasott újságot. Ennek ellenére a legnagyobb presztízsű Politika, és a
legnagyobb példányszámú Vecernje Novosti mellett a Politika Ekspres (a Politika
témáit kissé bulvárosabb stílusban tárgyalja), és a Borba is a kezében volt
(Később a Borba újságírói fellázadtak, ami fontos fejezete lett a szabad
sajtóért való harcnak). A valódi médiahatalmat a tévék megszerzése jelentette.
Paradox módon Szerbiában a kereskedelmi csatornák létrejötte is a rezsimet
erősítette. Az állami televíziót egyszerűen megörökölték, a megalakult
kereskedelmi Pink TV és Plama TV pedig a néhány helyi tévével a hatalmat
szolgálta.
A szabad sajtót a B92 rádió
majd TV-csatorna, a Vreme hetilap, és egy rövid ideig a Naša Borba jelentette
(Jellemző, hogy a Belgrádra koncentráló szerző sem ebben a fejezetben, sem
máshol nem fordít figyelmet a magyarság masszív elutasítására, sem a Magyar Szó
ellenzékiségére és függetlenségére). A független hangot sokféle praktikával
próbálták elhallgattatni (a munkatársakra, a terjesztő hálózatra, a
papírellátásra hatottak). A hatalom taktikája félig sikeres volt, mert a
független sajtó csak kevesekhez jutott el. Így propagandájuk szabadon
terjedhetett. A rezsimpárti médiák módszereiről, és a független média
marginalizálásáról nem túl érdekes, de fontos megállapításokat tartalmazó
fejezetek szolgálnak információval. Annál érdekesebb a Borba esete, amely
változatos küzdelemben maradt alul, azonban ez mégis győzelem volt, hiszen az
olvasók bizalmát megszerezték. A Miloševic-rendszer talán nem is akarta
teljesen megsemmisíteni a független sajtót, hogy hivatkozhasson arra, hogy lám
vannak ilyenek, de ezzel érzelmi menedéket és tartalékot adott ellenzőinek. Ez
egyben életerő is volt a mindennapok feketébe hajló szürkeségében.
A könyv legeredetibb, és
legérdekesebb része a zenei alternatívák megszüntetéséről szól. Első
pillantásra ez egy kevésbé fontos szegmense Miloševic hatalmának. Mégis akik
átélték a diktatúrát tudják, az egyén szempontjából ennek döntő a jelentősége.
A személyes identitás és örömforrás egyik legfontosabb eleme a zene volt.
Belgrádban sokféle zene volt hallható a kilencvenes évekig, sőt külföldön is
felfigyeltek annak pop-rock életére. A zene által a városi lakosság úgy érezhette,
hogy kapcsolatban áll a világgal. Mindazonáltal elég erős volt a folk is. Ezt
nem nevezhetjük egyszerűen népzenének, mert népies műzene volt, amely
szövegének bugyutaságával, az énekes hanghordozásával, egy kis harmonikaszóval
váltott ki undort a városlakókból ill. teremtette meg a rurális kultúrájú
lakosok konfortérzetét. A hatalom erre a hagyományosan „népi” dologra épített,
sőt egyet csavarintott is a dolgon kitalálva a turbo-folkot. Kezdetben maga a
kifejezés becsmérlő volt, és az urbánus közegből mondták ki először (egy
bizonyos Rambo-Amadeus), de később elfogadták a turbo-folk előadók is. A
turbo-folk lényegében véve, a fenn felsorolt elemeket ritmusgépekkel „túrbózta
fel”. Döbbenetes töménységgel árasztotta el a városokat az így létrejött giccs.
Rockzenét, sőt a „nem turbo-folkot” játszó zenekarok évekig nem tudtak lemezt
kiadni. Az új hatalom és az újonnan virágzó turbo-folk kapcsolatát az évszázad
esküvőjének kikáltott esemény szimbolizálta, amikor is a közismert Ceca,
énekesnő és a hírhedt szabadcsapat vezér, Arkan kelt egybe. A város
szórakozóhelyei is átalakultak, alig maradtak olyan helyek, ahol nem turbo-folk
szólt. Teljesen kiszorították az összes többi műfajt, amitől azok a társadalomkritikát
is beépítették szövegeikbe. Az így előidézett depressziót érdekes módon az
ellenkező oldalról puhították fel. A szerb népzene ismerőinek is sok volt a
turbo-folk, és azzal álltak elő, hogy az lényegében véve muzulmán zene. Ettől a
hatalom megtorpant, és kezdett kihátrálni az általa felfújt turbo-folk mögül,
amely azonban továbbra is életképes maradt, de nem egyeduralkodó, amitől a más
zenéket kedvelők fellélegeztek. Ez után néhány pop, illetve rockzenekart is
szárnyai alá vett a politikai elit, de azok mérsékelt sikert hoztak. Régi
rockzenészek megszerzése is napirenden volt, de sikerük elolvadt, mihelyt
kiderült, hogy a hatalmat szolgálják. Ugyanekkor a turbo-folk helyett „agitprop
neofolkkal” kísérleteztek, amely ugyan olyan undort váltott ki, mint a
turbo-folk. Minden esetre 1994-től már csökken a hatalom monopóliuma a zenei
életben. Az „ízlésnek nincs alternatívája” alapon a hatalom új akciót hirdetett
meg, amellyel az „elterjedő giccs” ellen lépett fel. Ezzel gyakorlatilag hátbatámadta
turbo-folk kreatúráit, miközben nem definiálta mi az, amit értéknek tart, így
annak sem volt fedezete, ahogy a giccset támadták. A miloševici hatalom először
szinte megsemmisítette az urbánus kultúrát (azzal is, hogy elsősorban az
urbánus réteg vándorolt ki az országból), és „populáris” kultúrával váltott
fel, hogy végül ez ellen forduljon. Valójában a turbo-folk éra arra volt jó,
hogy amíg egyeduralma volt, az emberek még inkább elészigeteltnek, és
gyengének érezzék magukat. Mégis, Szerbiában minden, ami folk, legyen az akár
„muzulmán” turbo-folk is, népszerű a lakosság egy részében, így a hatalom
egyrészt azok gyűlöletét vívta ki, akik nehezményezték a rock kultúra
leépítését, másrészt azoknál is gyűlöletet váltott ki, akik azon dühödtek fel,
hogy elfordult a folk zenétől.
Miloševic hatalmának
legdöbbenetesebb része az volt, ahogy a társadalmi alternatívákat számolta fel.
Az infláció által általános és teljes bizonytalanságot hozott létre. Egészen
biztosan Miloševic hozta létre az inflációt, hiszen a gazdasági folyamatok
ugyan kedvezőtlenek voltak, de nem annyira, hogy az infláció óránként legyen
két százalék. Az infláció már 1989 óta gondot okozott, amit súlyosbított a
jugoszláv tagköztársaságok közötti kereskedelmi háború. 1991-től szuperinfláció
volt, amely hiperinfláció lett, és 1994 januárjában elérte a havi 313 563 558
százalékot. Ezek után tűnt komolytalannak, amikor Avramovic (nemzetközileg is
elismert pénzügyi szakember) rövid idő alatt megállította, bevezetve a
szuperdinárt. A központilag gerjesztett infláció első célja az volt, hogy
megszerezze az emberek tartalékait. A fizetések nem tudták kielégíteni az
emberek szükségleteit, így azok pénztartalékaikat élték fel. A hiperinfláció
első szakaszában mindenki elvesztette a pénzét, aki dinárban, vagy bankban
tartotta. Gyorsan kialakult a szokás, hogy német márkában tartották az emberek
a pénzüket, azonban az infláció tombolása arra kényszerítette őket, hogy
dinárra váltsák valutájukat, ha valamit venni akartak, a pénzváltásokon mindig
vesztettek, a nyereség pedig a szürke zóna által az államot gazdagította. Tragikomikus
volt a magánbankok megjelenése, amelyek óriási kamatot ígértek, de ismét
kifosztották a hiszékenyeket. Ebben a helyzetben a falusiak némi előnyben
voltak, ugyanis az élelmiszereket el tudták adni valódi pénzért (német márka),
míg a bérből és fizetésből élők szinte csak „játékpénzeket” kaptak, amelyek
pillanatok alatt értéktelenné váltak. Megjegyzem, hogy Gordi ebben a kérdésben
nem lát eléggé tisztán, ugyanis az általa ismert képet még azzal kell
kiegészíteni, hogy a hatalom a gazdálkodóktól is elvont szinte minden eszközt,
így a mezőgazdasági munkák pénzelése teljesen bizonytalan lett. Mindennek a
hasznát az államon kívül a pénzváltók (dílerek – az angol dealer szóból)
élvezték, akik olyan árréssel váltották a pénznemeket, amellyel akarták, ugyanis
a hivatalos átváltási arányok nem voltak reálisak, így senki sem a bankokban
váltott, hanem az utcasarkon, félig legálisan (jogilag ez teljesen illegális
volt, de mindenki ezt tette, a rendőrség meg hol lecsapott, hol nem). A
hiperinflációnak azonban volt egy még súlyosabb hatása. Az emberek arra
kényszerültek, hogy rohanjanak a pénzükkel a pénzváltókhoz, vagy a boltokba.
Nem volt idő megvárni a munkaidő végét, hiszen akkor már a töredékét érte a
fizetés, nem lehetett pihenéssel tölteni a délutánokat, az éjszakákat, sőt a
vasár- és ünnepnapokat sem. Az embereknek nem volt idejük egymással
beszélgetni, hiszen minden idejüket az kötötte le, hogy hogyan jussanak áruhoz,
és hogyan váltsák át pénzüket éppen arra a pénznemre, amire szükség volt.
Amikor úgy döntöttek, hogy leállítják a hiperinflációt, a lakosság nagyobb
biztonságban érezhette volna magát, de teljesen tartalékok nélkül maradt, tehát
mégsem érezhette magát biztonságban. Ebben az időszakban valóságos tragédia
volt, ha egyik vagy másik háztartási készülék tönkrement, vagy ha bármilyen kis
betegséggel nézett szembe az átlagos jugoszláv polgár. Minden megfizethetetlen
lett, de mindenért német márkát kértek. Ráadásul teljesen megszűnt az a
biztonság is, hogy a dolgozók egy bizonyos napon kapjanak fizetést, a fizetési
napokról soha senki nem tudott semmi biztosat, azok egy-egy ágazatban hónapokat
késtek, máshol pedig akár egy évet, sőt éveket is. Emiatt mindenki valamilyen
plusz forrás után nézett, ami azt jelentette, hogy éjt nappallá téve dolgoztak
a puszta létért. Még egy ilyen romboló tényező volt az áramszünet. 1993–94-ben
a téli hónapokban bejelentették, hogy nincs elég áram, és hogy tervszerűen
kapcsolnak le egy-egy negyedet. Azonban a kikapcsolások eltolódtak, másrészt
meg terven felül is kikapcsolgattak városnegyedeket. Emellett gyakoribbak
lettek az üzemzavarok, és az is, hogy egy-egy negyedet nem lehetett
visszakapcsolni. Így a tervezett áramszünetek teljesen eltervezhetetlenek
lettek. Ekkortól terjedt el a sötétség, mint metafora. És valóban Szerbia
sötétben volt áram híján, a zenei alternatívák sötétje, a hírzárlat sötétje is
rávetült.
Egy rövid fejezetben Gordi
elég meggyőzően érvel amellett, hogy a külföld által fenntartott szankciók
segítették a rendszer fennmaradását. Hasonlóképpen a rezsim állandó igazolást
nyerhetett létezésére a nyugati ármánykodások ostorozásával, így átfordította a
felelősségét másokra. Ilyen társadalmi politikai környezetben a normalitás
egyre távolabb került Szerbiától.
A szerző végkövetkeztetése,
hogy a Miloševic-féle diktatúrák ellenszere az, ha a világ minél inkább
globális faluvá válik, ahol nem lehet elvonni az emberektől a zenéjüket, a
szabad sajtót, és ha az alternatívák bárki számára elérhetőkké válnak. A
Miloševic-rendszer bukását is az okozta, hogy végülis nem tudta fenntartani
monopóliumait. 1996-ban minden nagyobb városban elvesztette hatalmát, és a
szokásos praktikákkal sem tudta visszaszerezni. Az önkormányzatok átvették a
hatalmat a helyi tévékben, így a városi lakosság alternatív információforrást
kapott. Ez után egyes országos médiumoknak is váltaniuk kellett, így
elérhetővé váltak a független, illetve
ellenzéki sajtótermékek, ezek után a montenegrói vezetőség szakított a
szerbbel, és ettől kezdve visszafordíthatatlanná vált az alternatívák
megjelenése és tartós jelenléte.
Másképpen vizsgálva a dolgot,
megállapíthatjuk: a törékeny szerbiai demokrácia fennmaradása attól függ, hogy
mennyire tud nyitott maradni, és mennyire tudnak benne napvilágra jutni az
alternatívák.
Erik Gordi: Kultura vlasti u Srbiji. Samizdat, FreeB92, 2001; az eredeti címe: Eric D. Gordy: The Culture of Power in Serbia: Nationalism and the Destruction of Alternatives (A hatalom kultúrája Szerbiában. Nacionalizmus és az alternatívák felszámolása).
Mészáros Zoltán