Klió 2007/2.
16. évfolyam
Politikai
jelszavak és propaganda a Hannibál elleni háborúban
A pun háborúk sok szempontból éles határvonalat jelentenek Róma világhatalommá válásának folyamatában: egyrészt Róma expanziós politikája első alkalommal irányult az Appennini-félszigeten kívül eső területekre, másrészt ekkor vált teljesen nyilvánvalóvá a rómaiak rendkívüli katonai ereje. Mindemellett a rómaiak ekkor ismerték fel először annak fontosságát, hogy a közvéleményt saját érdekeiknek megfelelően befolyásolják és megpróbálják meggyőzni saját eljárásuk jogosságáról. A Hannibál elleni harc megmutatta, hogy jóllehet Róma aligha volt felkészült ezen a téren, gyorsan megtanulta: hatékony stratégiát kell kifejlesztenie ahhoz, hogy az ellenséget ne csupán katonai eszközökkel tegye sebezhetővé.
A propagandisztikus eszközök
alkalmazása azért volt fontos, mert egyik fél sem mondhatott le a szövetségeseiről:
a háború kimenetele jelentős mértékben attól függött, hogy képesek-e
megtartani, illetve létrehozni saját szövetségi rendszerüket. Mindegyik
résztvevő számára teljesen világos volt, hogy ebben a háborúban a legkevésbé
sem a zsákmány a tét, sokkal inkább az a cél – nem utolsó sorban az első pun
háborúra való tekintettel –, hogy az ellenfél olyan leckét kapjon, amelyet nem
lehet gyorsan elfelejteni. Hannibál azzal a döntésével, hogy a rómaiakat a
saját területükön kényszeríti harcra, teljességgel szokatlan irányt szabott a
háborúnak, az utóbbiak pedig éppen e különlegesen veszélyes helyzet
következtében olyan képet alakítottak ki a punokról és magáról Hannibálról,
mint egyetlen más ellenfelükről sem.
Livius szavaiból egyértelműen
kitűnik, hogy a háborút mindkét részről erős érzelmek jellemezték, amelyeket –
tehetjük hozzá – jelentős részben a célzott propaganda táplált. A szerző
tanulmányában főként Livius (21–26. könyvek) és Polybios beszámolója alapján
azt vizsgálja, hogy milyen jelszavakat használtak a második pun háborúban
propagandisztikus céllal; kiknek szóltak ezek a jelszavak és hogyan jutottak el
a „célszemélyekhez” egy számunkra kézenfekvő médiumokat nélkülöző korban,
végül: milyen sikert értek el a szembenálló felek a propaganda eszközével.
Minden szempontból objektív választ aligha kaphatunk, mivel a történetírásban
csupán a győztes, római nézőpont őrződött meg számunkra, amely szükségképpen
egyoldalú és bizonyosan nem mentes a torzulásoktól; Karthagó-barát hangoknak
alig lehet a nyomára bukkanni.
Hannibál attól fogva, hogy
Itália földjére lépett, nem hagyott kétséget afelől, hogy a Róma elleni harcot
nem csupán katonai konfliktusként, hanem interkulturális ütésváltásként
értelmezi. A civilizatórikus különbségek ennek megfelelően mindkét fél
propagandájába bekerültek. Karthago úgy lépett fel, mint a hellenisztikus világ
tagja, miközben Róma, amely csupán az első pun háborúval nőtt túl Itália
határain, csupán újonc a nemzetközi politika színterén. Célja nem Róma
megsemmisítése, csupán visszaszorítása. Hannibál ideológiai stratégiája azon
alapult, hogy Róma az Itálián belüli és kívüli szabad népek és városok
elnyomója, míg ő maga felszabadítóként lép fel. Célja nem csupán a karthagói
érdekszférába tartozó területek felszabadítása a római uralom alól, hanem az
egész világé. A pun hadvezér igen
ügyesen próbálta elnyerni Róma szövetségeseinek szimpátiáját. A római socii
(szövetségesek) közül származó hadifoglyokkal feltűnően kíméletesen bánt,
többnyire váltságdíj nélkül hazaengedte őket. A római hadifoglyokat ezzel
ellentétben megkötöztette és csak váltságdíj ellenében bocsátotta szabadon.
Érthető, hogy miért különíttette el a fogságba esett rómaiakat és
szövetségeseiket: el akarta kerülni, hogy az előbbiek nyomást gyakoroljanak az
utóbbiakra, ekképpen hiúsítva meg az átcsábításukra tett kísérletet. A Róma
elleni harcban Hannibál nem támaszkodhatott csupán a rómaiaktól elszakított
vagy ingadozóvá tett socii-re, olyan erős szövetségesekre volt szüksége,
akik természetszerűleg nem voltak érdekeltek a további római expanzióban.
Célja olyan Róma-ellenes szövetség létrehozása volt, amelyben mind az anyaországban,
mind a Dél-Itáliában és Szicíliában élő görögök részt vesznek. A Magna
Graecia-ban élő görögök még mindig nem tudtak megbékélni a Pyrrhos elleni
háború (Kr.e. 280-275) után létrejött új hatalmi viszonyokkal, így nem csoda,
hogy mind Tarentum, mind Szicília legjelentősebb városa, Syracusai Hannibál
oldalára ált. Kr. e. 215-ben egy befolyásos hellenisztikus uralkodó, V.
Philippos makedon király csatlakozott a karthagói szövetséghez, amely Cannae
után az Appenini-fésziget további görög városaival gyarapodott.
Milyen eszközök álltak Róma rendelkezésére, hogy gátat vessen
szövetségesei elszakadási mozgalmának? Különösen hatásosnak bizonyult a
félelemkeltés: horrorisztikus jelentéseket terjesztettek a punokról, akiknek
kegyetlenkedései minden képzeletet felülmúlnak, így többek közt
kannibalizmussal vádolták őket. A felelős mindezen szörnyűségekért a fővezér,
Hannibál, aki nem is ember, hanem vadállat. A rémisztő „hírek” terjesztéséről
maguk a római hadvezérek gondoskodtak, valahányszor találkoztak
szövetségeseikkel, illetve azok követeivel. Ezzel párhuzamosan azzal
próbálkoztak, hogy valamiféle patriotizmust élesztgessenek az itáliai népekben:
ha nem fognak össze a punok ellen, akkor Itália a numidák és a maurusok
provinciájává lesz. Mindemellett emlékeztették a szövetségeseket arra, hogy a
múltban Róma hányszor nyújtott nekik katonai segítséget különösen veszélyes
helyzetekben. Tény, hogy a szövetségesek többsége hű maradt Rómához. Az persze
kétséges, hogy ez milyen mértékben volt köszönhető a római propagandának, ill.
mekkora szerepe volt ebben a Rómához fűződő hosszú, stabil kapcsolataiknak,
amelyet nem szívesen tettek kockára. Ezen affirmatív jellegű kísérletek mellett
a rómaiak büntetőakciókkal igyekeztek elrettenteni ingadozó szövetségeseiket az
elpártolástól – nem kétséges, hogy mindezeknek propagandisztikus céljuk is
volt. A legjobb példa erre Capua esete: Campania leghatalmasabb városa 216-ban
elpártolt a rómaiaktól és Karthago oldalára állt. Amikor Kr. e. 211-ben hosszú
és nehéz ostrom után ismét a rómaiak kezére került, nem volt kétséges, hogy
Róma bosszújával kell szembenéznie. A politikai vezető réteg tagjait
kivégezték, a városban maradt polgárokat rabszolgának adták el. Magát a várost
és környékét a rómaiak csupán jól felfogott érdekeiknek köszönhetően nem
pusztították el, mindazonáltal a terület római tulajdonba került, és a várost
ettől kezdve a rómaiak igazgatták: antik felfogás szerint Capua ezzel megszűnt
létezni. A cinizmus határát súrolja, hogy római részről ezt az eljárást
„dicséretes”-nek és „szelíd”-nek minősítették.
A római propagandához
tartozott a szövetségesekkel szembeni állhatatosságuk és hűségük hangsúlyozása
szembeállítva a punok magatartásával, akik bajban hagyják barátaikat és
notórius szerződésszegők – ez utóbbi vádat mindenekelőtt Saguntum casus
belli-nek számító ostromára alapozták. Római álláspont szerint Karthago
gátlástalan agresszor, míg ők csupán szövetségesük érdekét védelmezték. (A
jelenkor elfogulatlan szemlélőjének ezzel szemben inkább az a benyomása, hogy
Róma nem ok nélkül hagyta eszkalálódni a Saguntummal kapcsolatos eseményeket,
magának a városnak a parasztáldozat szerepét szánva azért, hogy igazolhassa az
újabb Karthago elleni háborút.) Róma igyekezett az eseményekért a felelősséget személyesen Hannibálra
hárítani és meggyőzni a kortársakat arról, hogy a háború kizárólag a
bosszúálló, gyűlölettől hajtott pun vezér akaratából robbant ki, aki ilyen módon maga idézte elő hazájának
későbbi pusztulását. A harc a jó és a rossz között folyik – mondták –,
következésképpen a karthagóiaknak esélyük sem lehet a győzelemre: maguk az
istenek is a rómaiak oldalán állnak szemben az esküszegő, hűtlen, istentelen és
kegyetlen punokkal, akik antik felfogás szerint éppen ezért „törvényen
kívülinek” számítottak. Maga Hannibál valóságos szörnyeteg – ezen a tényen az
sem változtat, hogy katonai képességeihez kétség sem fér, ez csupán
veszélyesebbé teszi őt. Összességében: a római propaganda szerint saját
erkölcsi fölényük vitathatatlan, az ő oldalukon áll az isteni és az emberi jog,
az ő háborújuk bellum iustum.
A rómaiak gyorsan megtanulták,
mennyire fontos az ideológiai hadviselés. Kr.e. 196-ban V. Philippos legyőzése
után az isthmosi játékokon ők maguk nyilvánították szabadnak az addig makedon
uralom alatt álló görögöket. Később, a polgárháborúk idején ismét igen fontossá
váltak a jelszavak: Octavianus valóságos propagandahadjáratot folytatott
Marcus Antonius ellen, aki ennek fényében a keleti dekadencia és despotizmus
megtestesítőjévé lett szemben a római erények perszonifikációjával,
Octavianusszal.
Ruth Stepper: Politische Parolen und Propaganda im Hannibalkrieg (Politikai jelszavak és propaganda a Hannibál elleni háborúban). Klio 88(2006) 397–407.
Szekeres Csilla