Klió 2007/2.
16. évfolyam
„Birodalom és emlékezet.” A római köztársaság
reprezentációja a császárkori irodalomban és művészetben
A cambridge-i Roman Literature and Its Contexts sorozat újabb érdekes kötete látott napvilágot a Washingtoni Egyetem klasszika-filológus professzora, Alain M. Gowing tollából, amely a köztársaságkor emlékezetének továbbélését tárgyalja az Augustus és Traianus halála közötti időszakban (i. sz. 14–117).
Gowing fontos észrevétele,
hogy a principatus idején a memoria központi kérdéssé vált. Nemcsak az
arisztokrácia számára volt kulcsfontosságú a múlt tartós birtokbavétele –
hiszen az ezzel való kapcsolat megszakadása számukra identitásvesztéshez
vezethetett –, hanem az új hatalom is meg akarta kaparintani a közeli és
távolabbi múltat azáltal, hogy ún. „emlékezethelyeket” hozott létre. (A lieux
de mémoire Pierre Nora által definiált és oly nagy karriert befutott
fogalma fontos szerepet játszik a kötetben, ezért nem árt vele jóelőre megismerkedni.1)
Augustus a res publica restituta jelszavát i. e. 27. január 13-án
kiáltotta világgá, de ugyanez a kifejezés szerepel Septimius Severus 203-ban
felállított római diadalívén is. Nem kétséges, hogy a két szlogen lejegyzése
között eltelt kétszáz évben a res publica jelentése gyökeresen
megváltozott. Amíg Augustus kortársai a közjogi értelemben vett res publicá-ra,
vagyis magára a köztársasági államformára gondoltak – más kérdés, hogy hittek
vagy nem hittek benne –, Septimius Severus alatt ez a kifejezés már alig
jelentett mást, mint az „állam”-ot, amelynek egyetlen legitim vezetője volt: a
császár.
Az emlékezet és történelem kapcsolódását
vizsgáló 1. fejezetben Gowing szembehelyezkedik azzal a modern
történetfilozófiai felfogással, amely éles különbséget tesz a historia
és a memoria között. Szerinte a római historia-felfogás minden, a
múlt közvetítésére irányuló kísérletet ipso facto történelemnek
tekintett, amelyből „sem a költészet, sem az emlékművek, sem a feliratok
nincsenek kizárva” (11. old.). Szerinte a historia és a memoria körülbelül
olyan viszonyban áll egymással, mint a test és a lélek. Ez azonban felettébb
megkérdőjelezhető álláspont, mivel figyelmen kívül hagyja az eltérő műfaji követelményeket.
Állítását az sem támasztja alá, hogy Cicero időnként az archaikus epikát (pl.
Enniust) idézte történeti evidenciaként: részint mert a nagy római szónok nem
volt „hivatásos” történetíró, részint pedig azért, mert itt Cicero egy görög
hagyományra épített, amitől a komoly történetírók mind elhatárolódtak.2
Gowing a történelemi ismeretek
megszerzését és felhasználását ahhoz hasonlította, ahogyan az ókori ember a nekropoliszokon
keresztül sétálva jutott el az élők városába. Az illusztris szerző
alkalmasint megint tévedett: a sírfeliratok az ókori ember szemében nemhogy a történelem,
de még az életrajz szerepét sem töltötték be.3
Lehetséges persze, hogy az átlagemberek a városokat körülvevő sírkertekben
botorkálva átéltek valamiféle ressentiment-t, és az is igaz, hogy a síremlékeket
gyakran nevezték görögül mnémének vagy latinul memoriának, ám ezt
bajos azonosítani a historiával! Az ókorban egyetlen komoly történetíró
sem szaladgált sírfeliratok vagy emlékművek után, hogy azok szövegét
másolgassa, bár alkalomadtán utalhatott egyikre-másikra.4
De térjünk vissza a „birodalom
és emlékezet” témaköréhez. Octavianus valóban hamar kontroll alá vonta a
kollektív emlékezetet. Jellemző, ahogyan i. e. 36-ban elrendelte a
polgárháborúra vonatkozó adatok elégetését (App. bell. civ. V. 132), és
leállította az acta senatus közzétételét (Suet. Aug. 36). Gowing
éles szemmel veszi észre a principatus legfőbb paradoxonát: azt, hogy egyszerre
hirdette a köztársaság-korral való folytonosságot, és egy új éra kezdetét (18.
old.). Nyilvánvaló, hogy Augustus nem szakíthatott radikálisan a köztársasági
hagyománnyal, ezért az emlékezet szelektálására törekedett: a régmúlt idők
derék férfiai olyan exemplumokká váltak, akik valamennyien az egyetlen
igazi hősre: Augustusra mutatnak előre. Elég, ha elolvassuk az Aeneis
nevezetes pajzsleírását, Horatius Quem virum aut heroa… kezdetű
Augustus-ódáját (I. 12), vagy Ovidius Római naptárának január 13-ához
fűzött elogiumát (Fasti I. 587–616). Így válik a nagy
köztársasági hősök galériája Liviusnál is a princeps használatára szolgáló
„királytükörré”.
Augustus halálakor – Tacitus
ezzel indítja az Annalest – Iulius Caesar halálának és temetésének
körülményei még élénken éltek a rómaiak kollektív emlékezetében. Tiberius nem
sokat törődött a „creative imagining” kialakításával (32. old.), de nem lehet
véletlen, hogy a történetírás robbanásnak indult alatta: itt Cremutius Cordus,
Seneca maior, Verrius Flaccus, Valerius Maximus, Fenestella, Bruttedius Niger,
Aufidius Bassus, C. Iunius Silanus már nagyrészt feledésbe merült nevét
említhetjük.5 Tiberius rezsimjét – aki maga is egy illusztris
republikánus család sarja – Velleius Paterculus és Valerius Maximus egyaránt
úgy mutatja be, mint a köztársaság-kor szerves továbbfejlődését (34. old.).
Velleius nem ab urbe condita, hanem a jelenkor felől szemléli Róma
történetét. Róma nem a köztársaságból jutott a principatusba, hanem a
köztársaságból egy jobb köztársaságba (43. old.). Nagyjából ugyanez
mondható el az anekdotagyűjtő Valerius Maximusról is, aki szintén nem látott
nagy különbséget a köztársaság és a principatus között. A princeps nem
változtatta meg a dolgokat, hanem megmentette a hazát (53. old.). Gowing
érdekes megfigyelése szerint Valerius Maximus csak olyan történeteket
válogatott bele gyűjteményébe, amelynek élő szemtanúi már nincsenek, és
anekdotáit csak nagyritkán datálta (54. old.).
A köztársaság-kor alapvető
leértékelése Nero időszakában kezdődött el (69. old.). Seneca volt az első, aki
le merte írni, hogy a köztársaság helyreállításáról szóló augustusi program gyökeres
változást eredményezett az állam kormányzásában. Seneca történeti érdeklődésének
középpontjában nem események, hanem személyek álltak – a köztársaság legnagyobbjai
–, de elutasította a liviusi kaptafára készült moralizáló „királytükröket”.
Seneca azt a modern gondolatot is megpendítette, hogy az igazi tudás forrása
nem a történeti emlékezet (aliud autem meminisse, aliud scire, Epist. mor.
33.8). A Nero zsarnoksága ellen tevőlegesen is fellépő Lucanus eposzában a
köztársaság koráról merőben eltérő hagyományt örökített meg, mint amit a
Caesarok át akartak adni az utókornak. A Pharsalia egy „ellenhagyományt”
fogalmazott meg Pompeius és Caesar hatalomért vívott küzdelméről, ami azért is
merész dolog volt, mert a győztes – a polgárháborúról írt kommentárjaival – már
kijelölte az utókor számára a „kanonikus” értelmezés kereteit. Lucanus számára
a libertas az emlékezet szabdságát jelenti, s az emlékromboló Caesar(ok)
uralta világban egyértelműen nem létezhet szabadság! (95. old.) Az Orwell által
oly prófétai módon felismert „destroying past, rewriting history” közül Nerónak
csak az előbbit sikerült megvalósítania (99. old.). Semmi olyan nem épült
alatta, ami a múlthoz való kötődését hangsúlyozná, ellenben leromboltatta
Veii-t, és Róma felgyújtásának célja is az emlék(ezet)rombolás volt: arserunt
… quidquid visendum atque memorabile ex antiquitate duraverat (Suet. Nero
38.2).
Augustus „emlékezeteltérítő”
tevékenységét a Flaviusok folytatták tovább, és Traianus tetőzte be. Ehhez
persze az is kellett, hogy a Városban 69-ben ismét pusztító tűzvészben a gloria
operis libertati reservata is elpusztultak (Tac. Ann. XV. 41; cf. Hist.
III. 72). Bár a Flaviusok korszaka sok mindenben hasonlított a
Iulius–Claudiusok uralmához, talán kevésbé skizofrén módon viszonyultak a
köztársasági hagyományhoz (104. old.). Úgy vélhették: a múlt halott és többé
nem fenyeget azzal, hogy életre kel, így bátran megfeledkezhetnek róla.
Traianus alatt már egészen más hangot ütöttek meg az írók és költők. Gowing
szerint Tacitus Dialogusának intencióját is sokan félreértették. A
„zsarnokok ostora” nem nosztalgikus vágyakozást fejez ki az egyszer s
mindenkorra letűnt köztársaság-kori libertas-eszmény iránt, hanem
nagyon is realista módon szemlélte helyzetét (ehhez ld. Dial. 41).
Plinius – nemrégiben magyar fordításban is megjelent6
– Panegyricusában pedig befejezett tényként kezeli a szabadság
helyreállítását (libertas reddita, 58.3). Sőt, szerinte ő és kortársai
ugyanabban a res publicában élnek, mint Papirius vagy Quinctius (Paneg.
57.5). Traianus azonban felülmúlja az összes köztársasági hőst, mégpedig abban,
hogy ő Optimus, akit Juppitertől csak a Maximus jelző hiánya
választ el. Plinius szerint ugyanakkor mindez nem jelenti azt, hogy megtörtént
volna a köztársasági államforma restaurációja. Traianus nélkül ugyanis nem
létezne állam – Gowing szellemes ötletével az SPQR-t Senatus
Princepsque Romanus-nak kellene olvasnunk (125. old.). Plinius is jól tudja,
hogy az optimus princeps dicsőségét nem az emlékművek őrzik, hanem
például az ő panegyricusa (Paneg. 54.7, 55.9–10), bár a jövő
generációk azokat a helyeket is felkereshetik, amelyek lieux de mémoire-ként
továbbörökítik Traianus nagyságát (Paneg. 15.4).
Végül az utolsó fejezetben
Rómát, mint az „emlékezet tárházát” tárgyalja a szerző (132. skk. old.). A
„helyreállított köztársaság” politikai programjának legtökéletesebb kifejezője
a forum Augusti, amelynek – mint azt már a régebbi kutatás is kimutatta –
szoros kapcsolata van a kortársi irodalommal (Vergilius, Horatius, Livius). A summi
viri galériájában legalább 26 szobor kapott helyet titulussal és egy
elogiummal, melyek közül Mariusét elemzi a kötet (142. old.). A dicsérő
szövegre elmondható az, ami éppúgy jellemzi a forum szoborcsoportjait,
mint a Res gestae divi Augusti-t: történelemlátása meglehetősen
„szelektív és irányzatos”. Bár az Augustus-forum valamennyi szobrát nem
ismerjük, Suetonius szerint a kiválasztás döntő szempontja az volt, hogy melyik
hadvezér emelte a „római nép hatalmát a legalacsonyabb fokról a legmagasabbra”
(Aug. 31.5), de – a fennmaradt elogiumok tanúsága szerint – a
leglényegesebb szempont mégis az lehetett, hogy a köztársasági hősök mutatnak-e
bármilyen hasonlóságot Augustus karrierjével?7
Végeredményben az történt, hogy a „történelem egyik narratíváját felülírták egy
másikkal” (145. old.). Traianus forumának koncepciója egészen más volt.
Ő már nem bíbelődött a régmúlt köztársasági alakok megjelenítésével: számára
csak a jelen történelme és a jelenben érvényes hatalom reprezentálása
volt a cél. Jellemző, hogy a forum középpontjában már nem egy templom
áll (mint a Mars Ultor a forum Augusti-n), hanem a daciai hódításokat
megörökítő oszlop. Traianus forumán már csak a császári család tagjainak
maradt hely, s a férfiak mellett az anyákat és feleségeket is ábrázolták.
Alain M. Gowing: Empire and Memory. The Representation of the Roman Republic in Imperial Culture (Irodalom és emlékezet. A római köztársaság ábrázolása a birodalmi kultúrában). (Roman Literature and Its Contexts.) Cambridge: Cambridge University Press, 2005. 178 p.
Grüll Tibor
1. Nora munkásságáról kitűnő összefoglalást nyújt magyarul: K. Horváth Zsolt: Az eltűnt emlékezet nyomában. Pierre Nora és a történeti emlékezetkutatás francia látképe. Aetas 1999/3. 132–141.
2. Vö. Thuküdidész Homéroszról szóló megállapításával: „Mégsem fog tévedni az, aki … nem ad hitelt a költők mindent felnagyító és feldíszítő alkotásainak” (I. 21). – Arisztotelész is lényegi különbséget tesz a költészet és a történetírás között: „A történetíró és a költő … abban különböznek, hogy az egyik megtörtént dolgokat mond el, a másik pedig olyanokat, amilyenek megtörténhetnek”, Poétika 9. 51b (Ritoók Zsigmond fordítása).
3. Lásd Alföldy Géza: Életrajzok és feliratok a római világban. Ókortudományi Értesítő 2003/11. sz., 3–13.
4. Jó példa erre Claudius libertinus miniszterének, Pallasnak síremléke, amelyről az ifjabb Plinius (Epist. VII. 29) és Tacitus egyaránt beszámol (Ann. XII. 53). Mindkettejüket a story morális értékelése vezeti, de a feliratból szó szerint csak az epistula idéz.
5. A kulturális antropológia megfigyelése, hogy negyven év eltelte után lökéshullámszerűen törnek felszínre az emlékek. A második világháború lezárása után pontosan negyven évvel, 1985-ben indult meg Németországban az azóta „történészvitaként” (Historikerstreit) elhíresült vita, amely végleg tisztázni akarta a németek szerepét az utolsó világégésben és a holokausztban, ld. Assmann, i. m. 51–52.
6. C. Plinius Caecilius Secundus: Panegyricus, Traianus császár dicsőítése. Ford. Hoffmann Zsuzsanna. Szeged: Lectum, 2006.
7. Ezt a kérdést tisztázta: James C. Anderson: The Historical Topography of the Imperial Fora. Bruxelles: Latomus, 1984.