Klió 2007/2.
16. évfolyam
Szökött
rabszolgák a római jog forrásaiban
Joseph Vogt, tübingeni ókortörténész, a Mainzi Akadémia tagja, 1950-ben hozta létre az antik rabszolgaság kutatását célzó munkaprogramot. Felismerte, hogy a történelemkutatás elhanyagolta a témát, és ezt a hiányosságot az „Antike Sklaverei” című akadémiai munkaterv keretében kívánták pótolni. Vogt felhívására számos monográfia született az antik rabszolgaság különböző kérdéseivel kapcsolatosan, melyek a Mainzi Akadémia tanulmányköteteiként jelentek meg. A kiadványok 1967-ben önálló sorozattá váltak „Forschungen zur antiken Sklaverei” címmel, melynek keretében eddig 37 kötet látott napvilágot.
A kutatási feladatok egyik fő
részét képezi a „Corpus der römischen Rechtsquellen zur antiken Sklaverei”
(CRRS) elkészítése, vagyis a rabszolgákra vonatkozó római jogi források
– kommentárral ellátott – gyűjteményének összeállítása. A kutatást tíz nagyobb
területre osztották fel. A tizedik témakörbe sorolták a speciális jogi helyzetű
rabszolgacsoportokat, melyek közé a szökött rabszolgák is tartoznak. E szűkebb
témával foglalkozik a sorozat legújabb, 2005-ben megjelent kötete. Szerzője Georg
Klingenberg, a linzi Johannes Kepler Egyetem római jogász professzora, aki
a laikusok számára is érthető módon dolgozta fel és mutatja be a szökött
rabszolgákra vonatkozó római jogi forrásokat.
A külsőleg igen reprezentatív
kötet két fő részre tagolódik. Az első, bevezető részben a szökött rabszolgákra
vonatkozó jogi forrásokból levonható elvek és következtetések összefoglalását
olvashatjuk, nyolc fő témakör szerint csoportosítva.
Az első fejezet a servus
fugitivus fogalmát határozza meg. E kifejezés a forrásokban két értelemben
fordul elő. Az éppen szökésben lévő rabszolgán kívül servus fugitivusnak
nevezték azt a rabszolgát is, aki egyszer – valamikor korábban – már elszökött,
és a szökésre való hajlam értékcsökkentő jellemzőként kísérte végig életét.
A második fejezet a szökésben
lévő rabszolgák jogi helyzetével foglalkozik. A legfontosabb jogi kérdést az
jelentette, hogy a rabszolgán és az általa elvitt dolgokon fennmaradt-e a
rabszolgatartó tulajdonjoga, illetve birtoka? A római jogtudósok véleménye
szerint a rabszolga feletti tulajdonjog egyértelműen fennmaradt, s
méltányosságból a birtok is, annak ellenére, hogy a szolga kikerült gazdája
tényleges (fizikai) hatalma alól. A rabszolga által elvitt dolgok
vonatkozásában azonban már megoszlottak a jogtudósi vélemények. A proculianus
jogi iskola tagjai szerint a rabszolga által elvitt dolgokon megszűnt a
tulajdonos birtoka, a sabinianus iskola tagjai ezzel szemben úgy vélték,
hogy e dolgokon a birtokhelyzet fennmaradt, sőt a rabszolgatartó birtokába
kerültek azok a dolgok is, melyeket a szolga a szökése során szerzett.
A servus fugitivus jogi
helyzetével kapcsolatos másik kérdéskör a szökésben lévő rabszolga által kötött
jogügyletekkel kapcsolatos. Ide tartozik az az eset, amikor a szökött rabszolga
kölcsönt nyújtott valakinek az ura vagyonából. Az általános szabályoktól
eltérően, ilyenkor a kölcsönvevő nem szerzett az összegen tulajdont, és azt
vissza kellett fizetnie a rabszolga urának, akinek a pénz követelésére
különféle jogsegélyek álltak rendelkezésére. A jogforrások által részletezett
másik esetben a rabszolga eladóként lépett fel, azt színlelve, hogy szabad
ember. Ilyenkor a vevő, annak ellenére, hogy a rabszolgának kifizette a
vételárat, továbbra is tartozott a rabszolgatartónak. Ha a rabszolga vevőként
kötött adásvételi szerződést, az általa szerzett dolgok ura tulajdonába
kerültek.
A szerző külön pontban
részletezi a rabszolgatartók ún. noxális felelősségét abban az esetben, ha a
rabszolgák deliktumot (pl. lopást vagy dologrongálást) követtek el. Mint tudjuk,
a tulajdonosok alapesetben ilyenkor szabadon választhattak: vagy kiadták az
elkövető rabszolgát a sértettnek a kár ledolgozása céljából (noxae deditio),
vagy kifizették az előírt pénzbüntetést. E főszabály szökött rabszolgák
esetében nem érvényesült. A tulajdonos azért nem felelt az elszökött szolgája
által elkövetett bűncselekményért, mert az ismeretlen helyen lévő szolgát nem
tudta a sértettnek átadni.
Több forráshely is foglalkozik
azzal a kérdéssel, hogyan hatott ki a szökés a rabszolga státuszára. Ha egy
rabszolgát bizonyos határidő lejártával, végrendelet alapján szabadon kellett
bocsátani, a szökésben töltött idő nem számított bele a szabadon bocsátásra
meghatározott határidőbe. Ha azonban a rabszolgát azzal a kikötéssel adták el,
hogy a vevő meghatározott időn belül köteles őt felszabadítani, s e
kötelességét a vevő elmulasztotta, a határidő leteltével a rabszolga szökés
esetén is automatikusan szabaddá vált.
A harmadik fejezet a servus
fugitivus büntetésével foglalkozik. A büntetés, amit a tulajdonos
alkalmazhatott, lehetett verés, bilincselés, a rabszolga megölése vagy
megbélyegzése. Ha a rabszolga átszökött az ellenséghez, a római állam
részesítette büntetésben. Régi szokás szerint, ha egy rabszolgatartót megöltek,
a vele egy fedél alatt lakó rabszolgákat kínvallatás után kivégezték. Ha egy
rabszolga a felelősségre vonás elől elszökött, feljelentője az elhunyt
vagyonából vagy az államtól jutalmat kapott.
Az is előfordult, hogy a
bányamunkára ítélt bűnelkövetők megszöktek a bányából. A bányamunkára ítéltek a
büntetés rabszolgájává (servus poenae) váltak. A bányamunka-büntetésnek
két fajtája volt, egy enyhébb (damnatio ad opus metalli) és egy
súlyosabb fokozat (damnatio in metallum). Az enyhébb esetben, ha az
elítélt megszökött, s elfogták, áthelyezték a bányamunka súlyosabb fokozatába.
Ha a súlyosabb fokú bányamunkára ítélt rabszolga szökött el, azt elfogásakor
halállal büntették.
A negyedik fejezet azokat a
bűncselekményeket tárgyalja, melyeket az idegen tulajdonban álló rabszolgák
szökésével kapcsolatosan lehetett elkövetni. Ide tartozott az idegen rabszolga
szökésre való buzdítása, szökésének segítése, elrejtőzésének támogatása, a
szökött rabszolga rosszhiszemű megvásárlása. E cselekmények többféle deliktumot
megvalósíthattak (furtum, plagium, servi corruptio),
melyek elhatárolása az elkövetési magatartások hasonlósága miatt sokszor
nehézséget okozott. Lehetőség nyílt viszont arra is, hogy a tettes ellen több
bűncselekmény miatt, halmozva indítsanak keresetet.
Az ötödik fejezet a servus
fugitivus felkutatásáról és visszaszolgáltatásáról szól. Ha a tulajdonos
maga kerestette szökött rabszolgáját, a kézre kerítőnek jutalmat kellett adnia,
ami a jogtudósok szerint peres úton is követelhető volt. Az állam is segítséget
nyújthatott a keresésben: a rabszolga ura a magisztrátustól egy hivatalos irat
kiadását kérhette, mely felszólította a helyi hivatalnokokat, hogy nyújtsanak
segítséget a kutatásban. Aki e parancsnak nem engedelmeskedett, annak büntetést
kellett fizetnie, éppúgy, mint azoknak, akik a kutatást nem engedték meg
ingatlanaikban. A császárok rendeleti úton is támogatták a rabszolgák
felkutatását, és büntetni rendelték a szökevények elrejtőit. A principátus
idején a magánüldözések támogatása mellett az állami szervek hivatalból is
részt vettek a rabszolgák felkutatásában. Ha valaki elfogott egy szökött
rabszolgát, azt a helyi hatóságnak átadhatta, mely gondoskodott a szolga
őrizetéről, amíg tulajdonosa jelentkezett érte. Ha a tulajdonos nem
jelentkezett, a rabszolgát eladták, a vevő azonban ilyenkor nem vált azonnal
tulajdonossá: a korábbi gazda ugyanis három évig peres úton visszakövetelhette
szolgáját. Ebben az esetben a vevő a kincstártól igényelhette vissza az általa
kifizetett vételárat.
A hatodik fejezet részletesen
elemzi, milyen következményekkel járt, ha egy jogügylet tárgyát képező
rabszolga szökött meg. Ilyenkor a kötelem teljesítése veszélybe került. Ezért
ilyen esetre a kötelezettnek előre kauciót kellett ígérnie. Ha megfizette ezt
az összeget, mentesült a perbeli marasztalás alól. Ha a rabszolga visszakerült
hozzá, azt ki kellett adnia a jogosult részére. A jogosult nemcsak arra
szoríthatta rá a kötelezettet, hogy a hozzá visszatért rabszolgát adja ki,
hanem arra is, hogy vegyen részt szökevény felkutatásban.
A szerző ezek után sorra veszi,
hogy a különböző ügyletek (pl. haszonkölcsön, adásvétel, megbízás,
hozományadás, hagyományrendelés stb.) esetén melyik felet, milyen
kötelezettségek terhelték, ha az ügylet tárgyát képező rabszolga megszökött.
Ezekben az esetekben is a kötelezettnek kellett általában a rabszolgáért
helytállnia az általa kötött ügylet vagy az ahhoz kapcsolódó kaució-ígéret
alapján.
A hetedik fejezetben az
adásvétellel kapcsolatban esik szó a rabszolga szökésre való hajlandóságáról,
ami olyan kellékhibának számított, ami miatt az eladó kellékszavatossággal
tartozott. Ezt a felelősséget megalapozhatta az eladó ígérete arra nézve, hogy
a rabszolga mindenféle hibától, így a szökésre való hajlamtól is mentes,
továbbá a vásárbírói feladatokat is ellátó aedilis curulisek edictuma,
mely keresetet biztosított a szökésre hajlamos rabszolgát eladó személy ellen,
s felelhetett az eladó egyszerűen az adásvételi szerződés alapján is, hiszen a
vevő, mint jogosult perelhetett hibás teljesítés miatt.
Az utolsó fejezet azokat az
eseteket foglalja össze, amikor a rabszolgák keresztény templomba vagy császári
szoborhoz menekültek. A jogtudósok véleménye nem egyezett abban a kérdésben,
hogy a rabszolga ilyenkor is fugitivusnak minősült-e. A templomba
menekült rabszolgákat uruknak vissza kellett szolgáltatni, kivéve, ha a
tulajdonos eretnek volt. A keresztény császári rendeletek szerint azonban, ha
egy rabszolga csak azért kérte felvételét a klérusba vagy azért vonult
kolostorba, hogy ura hatalmából megszabaduljon, vissza kellett őt szolgáltatni
tulajdonosának. Ha azonban jelentkezése előtt az úr ebből a célból
felszabadította szolgáját, az felvételt nyerhetett a kolostorba. Ha a
tulajdonos a rabszolga pappá szentelésébe beleegyezett, a szolga szabaddá vált.
Szintén elnyerte a szabadságot a rabszolga, ha mint novícius három évet töltött
a kolostorban. E három év alatt tulajdonosa még visszakövetelhette őt, később
azonban már nem léphetett fel ilyen igénnyel. Ha viszont a volt szolga később
elszökött a kolostorból, elveszítette a szabadságát: visszakerült korábbi
gazdája tulajdonába.
A kötet első része
folyamatosan utal az érintett forráshelyekre. E források eredeti szövegét,
valamint azok német nyelvű fordítását és magyarázatát a kötet második része
tartalmazza. A kötetben összesen 296 forráshely szövege szerepel, de ha a
forrásmutatót megtekintjük, kiderül, hogy a bevezető részhez és a
kommentárokhoz a szerző ettől jóval több forrást használt fel.
A forrásszövegek Gaius
Institutióiból, különböző okiratszövegekből, posztklasszikus magángyűjteményekből,
a Codex Theodosianusból és az ahhoz kapcsolódó novellákból, a barbár
törvénykönyvekből, a iustinianusi Digestából, a Codex Iustinianusból és
Iustinianus Novelláiból, valamint a szír-római jogkönyvből származnak. A
primer források mellett a szerző jelentős számú szekunder irodalmat is
felhasznált. Mindezek alapján a kötetből teljes képet nyerhetünk a szökött
rabszolgákra vonatkozó római jogi szabályokról.
Georg Klingenberg: Servus fugitivus. Corpus der römischen Rechtsquellen zur antiken Sklaverei (Szökött rabszolgák. Az ókori rabszolgákra vonatkozó római jogforrások gyűjteménye) X/6. Franz Steiner Verlag, Stuttgart, 2005. XVI + 240 p.
Gedeon Magdolna