Klió 2007/2.
16. évfolyam
Erények
ábrázolása a római szarkofágokon
Hogy mennyire volt magától értetődő a vezető erények: virtus (férfias bátorság), clementia (kegyelem), pietas (kegyelet) és concordia (egyetértés) jelentése a római császárkorban, azt jól tükrözik a hadvezérszarkofágok. G. Rodenwaldt az 1950-es években a négy római kardinális erény ábrázolásaként értelmezte a szarkofágokon ábrázolt jeleneteket. A négy jelenet mindegyikét egy-egy erényhez kapcsolta: a harc a virtus, az ellenségnek való megkegyelmezés a clementia, az áldozatbemutatás a pietas és a házaspár kézfogása (dextrarum iunctio) pedig a concordia megjelenítése.
Ez az értelmezés azóta is érvényben
van, de míg négy erényről beszélünk, a szarkofágreliefeken csak három jelenet
látható. Rodenwaldt is csak három témát nevez meg a szarkofágok leírásakor,
melyek első látásra is jól megkülönböztethetők: jobb szélen a házaspár
kézfogása, középen az áldozati jelenet, baloldalon pedig a barbároknak
megkegyelmező hadvezér jelenik meg. A bal szélen lévő csatajelenetet azonban
elválasztja a három fő jelenettől, és mint „sarokjelenetet” írja le. Így
szerinte a szélső kompozíció két erény megjelenítése volna: a harc virtus,
a megkegyelmezés pedig clementia, melyek tartalmilag elválaszthatatlanok
egymástól. Rodenwaldt egyenrangúnak tekinti a négy jelentet, de akkor felmerül
a kérdés: miért van a virtusnak alárendelt szerepe a többi erénnyel
szemben?
H. Wrede hangsúlyozza, hogy három jelenet ábrázolásáról van
szó a szarkofágok oldalán, melyek az elhunyt hadvezért három erény (clementia,
pietas és concordia) gyakorlása közben mutatják be. A virtust
szerinte magában foglalja a clementia-jelenet, mivel a kegyelem gyakorlása
feltételezi a győzelmet, melyet a virtus segítségével szerez meg a
hadvezér. Wrede feltételezi azt is, hogy a két katonai erény, virtus és clementia
felcserélhetők: a hadvezérszarkofágokon a clementia dominál, míg a
csatajelenetes szarkofágokon virtus a relieftéma, s a többi három erény
a szarkofág rövidebb oldalain vagy a fedelén kap helyet.
Míg Rodenwaldt a clementia
és a virtus egyenrangúságát hangsúlyozza, Wrede utal rá, hogy a clementia
jelentősége növekszik Antoninus Pius és Marcus Aurelius uralkodása idején.
(Perszonifikációja gyakran megjelenik pénzérméiken is.) E tanulmány szerzője
szerint azonban a clementia-ábrázolás előfordulása még nem jelenti ennek
az erénynek a dominanciáját. Ellenkezőleg: az egyidejű pénzérméken és az ismert
állami reliefeken a virtus- és victoria-ábrázolás túlsúlyban van
a clementia-jelenetekkel szemben.
Az is kérdéses, hogy a
hadvezér-szarkofágok baloldali jelenete tényleg clementia és virtus
megjelenítése-e. A foglyok alávetése a győztes hadvezérnek utalhat iustitiára
(az igazságosságra) is, ugyanis az ikonográfiai különbségek nem egyértelműek a
két erény, clementia és iustitia között. Az nem mérvadó, hogy a
hadvezér áll vagy ül a jelenetben – mint ahogy Rodenwaldt gondolta –, sokkal
fontosabb a gesztusa és a legyőzöttek fellépése: ha önként és bocsánatkérően
alávetik magukat az ellenséges hatalomnak, az a győztes clementiáját
mutatja be, ha viszont kényszerítve, fogolyként vezetik oda őket, az a hadvezér
iustitiájának gyakorlására utal. E jelenetek ábrázolásában azonban a
hadvezérszarkofágok meglepően következetlenek: a legyőzött barbárok viselkedése
néha még egy ábrázoláson belül sem egységes, és sokszor a hadvezér reakcióját
is nehéz értelmezni. Éppen ezért a tanulmány szerzője szerint nem is az a
lényeg, hogy a hadvezér a clementia vagy a iustitia erényét
gyakorolja-e, hanem az a fontos, hogy hatalmi pozícióban van. Ezeket a
jeleneteket a senatori rend tagjai a reprezentatív állami művészetből vették
át. S míg ott a császárnak fontos volt, hogy hangsúlyozottan és elkülönítve
utaljon clementiájára, illetve iustitiájára, addig a senatoroknak
az volt a lényeg, hogy egyáltalán elérték ezt a hatalmi pozíciót. Tehát itt nem
elsősorban a konkrét erényeket, nem a clementiát vagy a iustitiát
ábrázolták, hanem a katonai hatalmat, az imperiumot.
Így a hadvezérszarkofágok
jelenetei már nem magyarázhatók a négy római kardinális erény ábrázolásaiként.
A három jelenet – imperium, áldozat, házasság – az elhunyt életének
három területét mutatja be: a magánéletét, ezen belül elsősorban a feleségéhez
fűződő viszonyát és férj illetve családapa-szerepét; a közélet területét,
melyben a közösség, az állam javára tevékenykedik, és magistratusi karrierje
révén tekintélyt szerez; s végül az istenek iránti magatartását, ahol a pietas
erényének gyakorlása garantálja számára a sikert mind a magán- mind a
közéletben, (ez a hatása indokolja ennek a jelenetnek középen való elhelyezését
is). Ezeken a területeken természetesen ismét szóba kerülnek az erények: pietas
jellemzi az istenekhez való viszonyát, a concordia pedig meghatározza a
feleségével való kapcsolatát.
Végső soron a képek más
értelmet nyernek, mint pusztán erényfogalmak ábrázolásai. A
hadvezér-szarkofágokon tehát a társadalmi érintkezés három központi területe
jelenik meg: a családhoz, a közösséghez és az istenekhez való viszony.
Susanne Muth: Drei statt vier. Zur Deutung der Feldherrnsarkofage (Négy helyett három. A hadvezérszarkofágok jelentése). Archäologischer Anzeiger, 2004. 1. Halbband 263–273. old.
Nagy Márta