Klió 2007/2.
16. évfolyam
A
középkori város kialakulása
A várostörténet, mint önálló tudományág, nem utolsósorban a francia forradalom által okozott társadalmi és politikai változások hatására is, a XIX. században alakult ki. Hosszú ideig a jogtörténeti stúdiumok közé tartozott, mert elsősorban jogi szempontok alapján közelített a középkori város kérdéséhez. A gazdasági és társadalmi szempontú vizsgálódás a várostörténetben a XX. században jelent meg, s annak második felében már egyre jobban tért hódított a komparatív jellegű kutatás, a középkori város problematikájának európai kitekintésű összevetése.
Az antik-római város
jelentőségét a közéletben betöltött funkciója adta, mely egyúttal a környék
életének is nyilvános központját jelentette. Az antik város a kereszténységgel
is szorosan összekapcsolódott, hiszen vallási ünnepek helyszíne, valamint a
püspökségi szervezet központja volt. A kánonjog szerint a püspöknek egy civitasban
kellett székelnie. A püspöki városok esetében tehát folyamatosság állt fenn az
antikvitás és a középkor között, amit a kánonjogban a civitas elnevezés
egyértelműen tanúsít. Ez e folytonosság a város megnevezésében Itáliában,
Spanyolországban, sőt – érdekes módon – az angolszász Amerikában is megmaradt a
nyelvben (cittŕ, cindad, city). De a német, szláv, vagy akár az angol
területeken a város megnevezésére szolgáló szavak jól láthatóan teljesen más
módon alakultak (Stadt, grod/gorod/grad, town). Az európai nyelvekben a
középkorban nagyon különböző fogalmak jelentettek városi településeket: civitas,
urbs, suburbium, castrum, burgus, oppidum, villa, vicus, locus, forum, portus,
emporium (latin); burg, stat (német); grod, gorod, grad (szláv);
town, burhs, boroughs (angolszász/angol); wik (ónorvég).
Kétségtelen, hogy a civitas kifejezés egyfajta összekötő kapocs az
antikvitás és a középkor között, de jelentése már a korai középkorban
jelentősen megváltozott az antikvitáshoz képest. A püspöki székhely megnevezése
szempontjából a kontinuitás töretlen volt ugyan, de a korai középkorban a civitas
erődített, megerősített települést jelentett (részben már a kései antikvitásban
is). Különösen egyértelműen jelenik ez meg Tours-i Gergely Dijon-ról szóló
leírásában, mely szerint a püspök nem értette, hogy a falakkal, bástyákkal,
tornyokkal, azaz védművekkel ellátott települést (= castrum) miért
nevezik a nagyobb településekhez hasonlóan civitasnak. Az aligha
meglepő, hogy a korai középkorban az utólagosan, vagy újra megerősített, kvázi
állami, védelmi, szervezeti funkcióik miatt a falakkal körülvett települések
nagy megbecsültségnek, komoly rangúnak számítottak. A német városnevekben a burg
szó egyértelműen ezt jelzi. A római Argentorate például Straßburg,
Augusta Vindelicum Augsburg, Invarum pedig Salzburg lett. Kölnt a
frankok Kolnaburgnak nevezték. Enns települést 901-ben még civitasnak
nevezték, 977-ben Anesipurchnak, 1064-ben Ensiburcnak. A Babenbergek
által alapított Civitas Nova (1136) 1156-ban már Nirwenburch
néven szerepelt, később pedig Klosterneuburgként. A német stat eredetileg
általános értelemben csak települést, települési helyet („Stätte”) jelentett. A
stat/Stadt szó a XI. századtól kezdett valóban várost, városias
települést jelenteni, illetve kezdett szinonimájává válni az eddigi,
hagyományos burg szónak, ahogyan ezt az osztrák példák (Nova Civitas,
Wiener Neustadt) jól igazolják. Azt, hogy a civitas szó a korai
középkorban milyen tartalmat hordozott, a püspöki székhelyekről (Salzburg,
Pavia, Reims stb.) szóló VIII. és IX. századi leírások mutatják. A IX. század
végéről származó Translatio S. Liborii leírása szerint a civitas
szót nem önmagában püspöki székhelyként értelmezték, hanem olyan megerősített,
városias jellegű településnek, amely a hozzá tarozó földbirtok-körzet
középpontjában is állt. A városokhoz kapcsolódó erődítmény-jelleg a szláv (grod,
gorod, grad) és az angol (town) megnevezésekben is tükröződik,
ahogyan a német „városlakó” (= Bürger) kifejezésben is.
A korai középkorban az oppidum,
villa, vicus megnevezések jelentése nem határozható meg pontosan. Nem
ritkán egy-egy nagyobb körzet, vidék településeinek együttesét jelölő
kifejezések voltak, ahol egyes helyeken kereskedők, iparosok is megtelepedtek.
700 körül, amikor Theodo bajor herceg Szent Rupertnek adományozta oppidum
Salzburchot, ténylegesen egy nagyobb, több települést is magába foglaló
birtokról volt szó. A német területeken a villa rendszerint vidéki
települést, falut jelentett, de francia nyelvterületen volt, ahol város jelentésben
is használták. Város értelemben használatos volta tükröződik a villa
Lüttich elnevezésben is (itt volt Szent Lambert temetkezési temploma), amit
ugyanakkor a Rajna és az Elba között forum/fora jelzővel ellátott villaenek
neveztek. Ramirez aragón király (1063–1077) Jaca villaból civitast
épített, amikor azt püspöki székhellyé tette („Volo constituere civitatem in
mea villa, que dicitur Jaca”). A VIII. század elején a Formulae
Turonensesben felbukkant a burgus kifejezés is. Ez különbözött a
viszonylag sűrűn beépített, számos házat magába foglaló településtől, amit
általában a civitas szóval jelöltek. Lyon elővárosát 855-ben burgus
Lugdunensisnek nevezték. A civitashoz általában kapcsolódott
valamilyen egyházi intézmény, kegyhely, és viszonylag számottevőnek mondható
iparos és kereskedelmi tevékenység. De arra is van példa (pl. Vienne), hogy egy
civitason belül egy városrészt, egy negyedet neveztek burgusnak.
A X. században Cremonai Liudprand számára a burgus a házak olyan
együttesét jelentette, amelyeket nem vett körül fal („domorum congregatio,
que muro non clauditur”). A XI. századtól kezdődően délről fokozatosan
észak felé kezdett terjedni a „szabadságolt, privilegizált település” értelmű
jelentése, s ezzel együtt a burgensis („polgár”) kifejezés is. A kora
középkori szóhasználat tehát egy-egy település megjelölésére többnyire tükrözte
annak megerősített vagy erődítés nélküli jellegét, jogi–intézményi, illetve
gazdasági és társadalmi sajátosságát.
A Meroving-korban a püspöki
székhelyek megtartották városi jellegüket, mivel helyben egyre inkább a
püspökök jelenítették meg a közhatalmat. A források szerint a VIII. században
ezek a városúr-püspökök szorgalmazták leginkább a városi településeken a
piacok, vásárok létrejöttét. A IX. században a normann veszély miatt számos
püspök – az illetékes gróf nem megfelelő hozzáállása miatt – további közhatalmi
feladatokat vállalt fel, elsősorban a városi erődítések terén. A püspök-városúr
modell több évszázadon át létezett, s csak a XI–XII. századtól kezdett eltűnni
a kommunák megjelenése következtében. De nemcsak a püspökségek, hanem az
apátságok is jelentős gazdasági szerepet töltöttek be a korai középkorban, s
figyelemre méltó kereskedelmi kapcsolatokkal rendelkeztek. A VIII. század
elején például Marseilles-ből rendszeres áruszállítást említenek a források
Corbie és Saint Denis felé. 779-ben a Saint-Germain-des Prčs apátság
kereskedőiről esik említés. Nem ritkán maguk az apátságok is városias
településmaggal rendelkeztek, mint például Gent vagy Arras. Azt, hogy a városfejlődés
folyamatában milyen szerepe lehetett az apátságoknak, jól mutatja Arras
példája, ahol a püspöki székhely elköltözése következtében széthulló civitas
a Saint vedes apátságnál lévő új települési magra épülve fejlődött középkori
várossá. A korban nagy szerepet játszó mártírkultusz- és ereklyetisztelet, mely
szorosan kötődött a kolostorokhoz, kétségkívül nagy szerepet játszott. Az
egyházi központok mellett a világi hatalmi központok, mint például a grófi
várak, ugyancsak fontos szerepet játszottak a városok kialakulásában. Ezek a
várak nemcsak védett helyet jelentettek, hanem politikai, hatalmi és igazgatási
központot is, mely természetes centrumává vált a helyi árucserének,
kézműiparnak.
A városias településeken
topográfiailag kezdtek elkülönülni a kereskedők és a kézművesek által lakott
negyedek, amit az olyan megnevezések is mutatnak, mint a burgus vagy portus,
illetve a vicus vagy suburbium. Ezek a szavak minden esetben
településnagyságra, valamint annak nem agrár jellegére is utaltak. Míg Namur, Maastricht,
Brügge, Antwerpen, Huy vagy Dinant esetében a portus megnevezést
használták, a távolsági kereskedők által nem rendszeresen, inkább eseti
jelleggel felkeresett kereskedőhelyeket, mint például a dán Haithabut, vagy a
svéd Birkát inkább a Wik szóval jelölték. Ugyanakkor a régészeti
kutatások szerint ezek a kereskedőhelyek állandó lakónépességgel is rendelkező
települések voltak. Olyan városias jellegű településekről volt szó, melyeknek
egyáltalán nem volt semmilyen antik előzménye, gyökere. Hasonló eredményeket
mutatnak az írországi, főleg dublini ásatások is. 860-ban a dán Roskildét civitas
maxima, sedes regia danorumnak nevezték, azaz Európa római világon kívüli
részein is általában a nagyobb térségre kiterjedő uralmi központokat, melyek
egyúttal védett, erődített települések is voltak, a civitas szóval
jelölték. A szláv területeken a grod, gorod, grad szavak a IX–X.
században ugyancsak tengeri távolsági kereskedőhelyet, erődített uralmi-hatalmi
központot, vallási központot, kézműves, iparos tevékenységet magába foglaló,
piaccal/vásárral rendelkező települést jelentettek. A kedvező földrajzi fekvés
Európa északi részein, a skandináv vagy szláv világban egyaránt már a korai
középkorban, a pogány időkben központi funkciót biztosított az ottani településnek.
Ezek az eredetileg is meglévő kedvező adottságok a virágzó középkorban még
inkább előmozdították a városfejlődést. Ez a fejlődés nem korlátozódott csak a
tengerparti kereskedőhelyekre, hanem a belső kereskedelem szempontjából fontos
helyek is részesei lettek ennek a folyamatnak.
A középkori városok
létrejöttében, azaz a kiváltságolt, privilegizált és megszerveződött közösségek
létrejöttében nagy szerepe volt a Karoling-kortól jelentősen átalakuló
uralkodói hatalomnak. Már a IX. századtól a királyt illető vásár- és
piactartási jog változása figyelhető meg: a korona fokozatosan növekvő
mértékben eladományozta a piactartás jogát, s ezzel együtt az ehhez kapcsolódó
vámszedési, vagy éppen pénzverési jogokat. Az ezredforduló táján már a piac-
vagy vásárjogok döntő gazdasági előfeltételként jelentek meg a városfejlődésben.
A városfejlődésben a legfontosabb jelentőségű a településsel szorosan
összefonódó heti piac lett, hiszen a kora középkori éves „vásárok”, távolsági
kereskedelmi piachelyek nem kötődtek szilárd települési struktúrához, ezért a
városfejlődésre gyakorolt hatásuk ekkor még elhanyagolható volt, majd csak
jóval később vált ez a körülmény ösztönző körülménnyé. A regálék
eladományozásával a királyok egyre szabadabb folyást engedtek a városfejlődésnek,
a helyi gazdasági erőknek. Az uralkodói adományozási gyakorlatban a fő
szempontot az jelentette, hogy az egyházi és világi előkelők adott helyen
sokkal inkább ismerték a viszonyokat és lehetőségeket, mint a trón közelében
helyet foglalók. Ugyanakkor mindez az uralmi terület erősebb belső, gazdasági
összetartozását is hivatott volt szolgálni, azaz paradox módon a királyi
hatalom gyengülése árán a királyság politikai és gazdasági kohézióját akarta
növelni. A XI. századtól felerősödött az egyházi és világi hatalmasságok piac-
és vásáralapítási tevékenysége, különösen Németországban. 1069-ben például
Anno kölni érsek piacot alapított Siegburg kolostoránál, s alig több mint egy
évtized leforgása alatt Siegburg már nem elsődlegesen kolostorként, hanem városként
jelent meg az oklevelekben. De hasonló történt az észak-spanyolországi León,
vagy a Nápoly közeli Aversa esetében is. A korai, döntően egyházi vásár- és
városalapításokat a világi előkelők is követték, akik azonban már nem csak a
meglévő települések kiváltságokkal történő fejlesztésével foglalkoztak, hanem
teljesen új városokat is alapítottak. Ilyen, lényegében előzmények nélküli
alapítású volt Lübeck (1158), Lipcse (1156), München (1158), Stendal (1160),
Lippstadt (1185) vagy Wiener Neustadt (1194). Ezek az új alapítások nagy és
hatalmas birodalmi fejedelmi házakhoz kötődtek: a Welfekhez, a meißeni
őrgrófokhoz, a brandenburgi Askani-, vagy az osztrák Babenberg-házhoz. A
városfejlődés folyamata a XI–XII. században Európa más területein is egyre
nagyobb lendületet nyert, amit például a Délnyugat-Franciaországban ekkoriban
létrejövő s terjedő „bastides”-ek jelezek. A városfejlődés fő hordozói,
előmozdítói egyre inkább a tartományurak lettek, de maguk a létrejött városok
is kezdtek fellépni városalapítóként, hogy ily módon növeljék befolyási
szférájukat, s erősítsék helyzetüket. Itáliában például Verona városának nagy
szerepe volt Villafranca létrejöttében. A német városok közül Lübeck
próbálkozott ily módon hatalmi befolyásának kiterjesztésével a Baltikumban, de
az ottani tartományúr, a Német Lovagrend rosszallása miatt ez nem járt
sikerrel.
A városi közösségek
kialakulására a X. század végétől, de még inkább a XI. századtól
Dél-Franciaországban a békemozgalom, a Treuga Dei kiszélesedése is jótékony
hatással volt, hiszen a városok létének is egyik fontos ismérve a pax
civitatis volt, ami gyakran a városi közösség önszabályozó szerveződésének
szinonimájává vált. A települések lakóinak önszerveződéséhez az északnyugati
területeken a kereskedők szervezetei, a gildék ugyancsak figyelemre
méltó mintát jelentettek. Az önszerveződésből fakadó szabadság fontosságát a
középkori városok életében egyes települések nevei önmagukban is jelzik (Freiburg,
Freistadt). Ezzel együtt azonban a városi kommunák létrejötte számos
kortárs, köztük igen sok egyházi rosszallását váltotta ki, akik elítélően
szóltak a kommunákról (pl. Guibert de Nogent), vagy egyenesen a Sátántól
valónak tartották azokat (pl. Chrétien de Troyes).
Ferdinand Opll: Das Werden der mittelalterlichen Stadt (A középkori város kialakulása). Historische Zeitschrift Bd. 280, H. 3. 2005. 561–589. o.
Pósán László