Klió 2007/2.
16. évfolyam
Pisa
– egy elfeledett középkori metropolisz?
A középkori Pisa sosem állt a történeti kutatások központjában. Genova, Velence, s különösen Firenze nagyságának árnyékában még azok az évszázadok is margóra kerültek, melyekben a város a Mediterrán térség jelentős tényezőjeként virágkorát érte. Még inkább igaz ez a XIV. századra, mely mint az általános európai hanyatlás százada vonult be a köztudatba.
Marco Tangheroni: Politica,
commercio, agricoltura a Pisa nel Trecento című
könyve meggyőzően bizonyítja, hogy Pisa késő-középkora nem csak a
helytörténészek, és lokálpatrióták számára lehet érdekes terep. Tangheroni, a
Nyugat-Mediterraneum középkori történetének igen termékeny, s megbecsült
kutatója nem sokkal halála előtt, 2002-ben írta át, s egészítette ki harminc
évvel korábban azonos címmel megjelent monográfiáját, mely időközben igen
nehezen hozzáférhetővé vált.
Az első három fejezet a társadalom
és a politika összefüggéseire koncentrál. A középkori itáliai városok
kutatóinak klasszikus témái közé sorolható a nemesség és a nép, vagyis a „nobilitŕ”
és a „popolo” viszonyának vizsgálata. Tangheroni forrásismeretére
alapozva magabiztosan szögezi le: kevéssé vitatható, hogy Pisa esetében sem az
osztályharc feltételezésére alapozó modellek adnak magyarázatot a politika
későközépkori változásaira. Természetesen nem hagyható figyelmen kívül az a
körülmény, hogy az itáliai városállamok kutatása tengerentúli kutatók hatására
kapott lendületet azokban az évtizedekben, amikor az osztályharc megítélése
semmiképpen nem lehetett mentes az aktuális politikai vonatkozásoktól.
Tangheroni mindettől függetlenül meggyőzően mutatja be, hogy a guelf
elkötelezettségű családok kivételével (Pisa hagyományosan ghibellin,
vagyis császárpárti – ez még címerében is megjelenik) a nemesi családok a
várost vezető oligarchia részei, s nem annak alternatívája vagy ellenfele.
Igaz, hogy a statútumok és a gyakorlat egyaránt kizárta a nemeseket az Anziani
(Vének) tanácsából, de a Savi (Bölcsek) között, valamint a szenátusban
és a külügyek intézésében betöltött szerep ezt a hátrányt jócskán
ellensúlyozta. Folyamatos társadalmi fúzió zajlott az oligarchián belül, mely
ugyanakkor nem jelenti azt, hogy a nemesség elvesztette volna hagyományos
auráját a többiek szemében.
A második fejezetben láthatjuk
bizonyítva, hogy hasonlóan a nobilitŕ–popolo ellentétpárhoz, a
kereskedő–iparos szembenállás is illúziónak bizonyul. Korábban az igen neves
olasz történész, Gioacchino Volpe fiatalkori megállapításai nyomán az a
modell vált elfogadottá, mely szerint a Firenzéhez fűződő viszonyt a
foglalkozási csoportok érdekeire vetítve magyarázhatóvá válik a XIV. századi
pisai politikatörténet. A helyzet azonban az – mutat rá Tangheroni –, hogy jól
elkülöníthető foglalkozási csoportok Pisában a középkor folyamán nem léteztek.
Egységesen, s egymás ellenében fellépő és egyben elkülönült gazdasági
érdekcsoportok pedig különösen nem. Az elitet alkotó egyének és családok
egyszerre voltak érdekeltek szinte minden termelési és egyéb gazdasági
folyamatban. Nem volt specializált iparos réteg, mint ahogy a családok
Firenzéhez fűződő viszonya sem fehér vagy fekete, hanem dinamikusan változó.
Fontos azt is belátni, hogy a textilipari céhek nem voltak kiemelkedően
jelentős politikai tényezők. A várost vezető oligarchia lojálissá tette őket
azáltal, hogy némi befolyást biztosított nekik. Ráadásul a komoly demográfiai
nyomás hiánya is csak korlátozott teret engedett a feszültségek politikai
kiaknázására. Pisa gazdaságát továbbra is a tenger határozta meg, pontosabban a
tengeri kereskedelem.
Mindezek a körülmények
jelentős mértékben különböztek ugyan a Firenzéből ismert helyzettől, de ez
önmagában nem vezetett szakadáshoz a két város között, sőt, mint Tangheroni
figyelmeztet: meg vámháborúhoz sem.
A politika magyarázó elve a
korabeli Pisában tehát nem a társadalmi antagonizmus, sokkal inkább az
oligarchia belső dinamikája.
Osztályok mindemellett voltak.
Pontosabban: volt kereskedő polgárság, melynek megjelenése már a XIV. század
előtt felforgatta a korábbi társadalmi rendet. A frakcióharcok azonban a
családok rivalizálásán alapultak, nem kis részben éppen a lovagi életmód
hatására.
A családok közötti harc nem
eltérő gazdasági érdekekből adódott, nem volt mögötte egységes ideológia vagy
program.
Tangheroni munkájának
eredménye egy másik visszatérő probléma: a signoria kérdésének a fenti
logikába illesztése is. Pisában a signoria rendszerének
megszilárdítására való törekvés éppen a politikai stabilitás iránti igény
kifejeződése, míg bukásának oka a régi intézmények hagyományainak tisztelete,
tehát a konzervatív oligarchia értékrendje volt. Következésképpen – folytatja a
szerző – Pisa nem tudott valódi territoriális állammá fejlődni, s minden
területen technikai hátrányba került a környező politikai tényezők jó részével
szemben (Firenze, Genova, Katalónia-Aragóna).
A negyedik fejezet témája
éppen ezért lehet a külpolitika és a külkereskedelem. Vajon mennyire volt
sikeres a reorganizáció a joggal katasztrofálisnak tekintett meloriai
csata (1284) után, melyben Genova elsöpörte a pisai tengeri flottát és foglyul
ejtette a város lakosságának jelentékeny részét? Tangheroni meggyőzően
érvel amellett, hogy nem a Genovától elszenvedett vereség jelentett döntő
fordulópontot Pisa történetében, hanem Szardínia szigetének elvesztése az
Aragón királysággal folytatott harcban. 1325 és 1345 között a kereskedelem
volumene 40%-al esett vissza, melyet ennél kisebb mértékű, mégis jól érzékelhető
fellendülés követett egészen 1380-ig.
Pisa külpolitikájának
értékelésekor szokás túlhangsúlyozni vagy egyoldalúan ábrázolni a kikötő, Porto
Pisano szerepet. Az 1357-es eset jól szemlélteti ezt: Firenze volt az, mely
ellenőrizte az Itália különböző régiói felé vezető kulcsfontosságú utakat, s
ezáltal sikeresen blokkolhatta Pisa kereskedelmét, ha akarta, nem pedig
fordítva.
Szinte teljes körű
forrásismeretről tanúbizonyságot teve Tangheroni bemutatja, hogy Pisa a meloriai
csata után is szerteágazó kapcsolatokat tartott fenn jóformán az egész
mediterrán világgal, még akkor is, ha az igazán fontos partnerek száma kevesebb
volt. Ezen kapcsolatok tükrében hiba volna Aragóna-Pisa, Firenze-Pisa vagy
Pisa-Genova antagonizmust feltételeznünk egy olyan világban, melyben a
magánkereskedelem és városállami diplomácia inkább egymást erősítve, semmint
egymásnak alárendelve működött.
A monográfia utolsó
fejezetében a szerző elsősorban arra igyekszik rávilágítani, hogy annak
ellenére, hogy Pisát elsősorban mint kereskedőállamot ismerjük, a föld, s
annak birtoklása ebben a városban is alapvetően határozta meg a mindennapokat,
s a politikát. Figyelemre méltó például, hogy milyen mértékben sikerült a
nemességnek egyházi földeket szereznie (elsősorban patrónusságra való hivatkozással)
vagy afölött – áttételesen: az érseki cím betöltésén keresztül – ellenőrzést
szereznie.
A legfontosabb, s a középkori
Pisa életében mindvégig meghatározó szerepet betöltő Opera dell’Duomo
esetében is megfigyelhető ez a folyamat. Az Opera Dell’Duomo eredetileg
a XI. század közepén a katedrális, később a többi Piazza dei Miracolin
álló egyházi épület építési költségeire elkülönített alap, mely az idők során
egyre több földterülethez jutott a felajánlások és végrendeletek útján.
A fejezet mindemellett inkább
figyelemfelkeltő, alapozó jellegű. Tangheroni pisai contadora vonatkozó
munkáját újabban Maria Ceccarelli Lemut nagyszabású tanulmánykötetben
folytatta.
Az ismertetett kötet koherens
és komplex képet ad az 1300-as évek Pisa-járól, mely akkoriban sem volt igazi –
Velencéhez vagy Genovához mérhető jelentőségű és lakosságszámú – metropolisz,
azonban a mediterrán és legfőképp a tirrén térség komoly tényezője volt, melyet
látványos veresége után is számításba vettek a kereskedők és más kortársak, hiszen
nem is tehettek mást.
Marco Tangheroni: Politica, commercio, agricoltura a Pisa nel Trecento (Politika, kereskedelem, mezőgazdaság Pisában a trecento idején). Pisa, Edizioni Plus, 2003. 218 p.
Balogh Róbert