Klió 2007/2.
16. évfolyam
Krakkó
külkereskedelme a XVII. század közepén
A kora újkor minden kétséget kizáróan választóvonalként jelenik meg a gazdaságtörténetben, annál is inkább, mert ebben az időszakban bontakozik ki Európa nagy gazdasági expanziója az addig ismeretlen világ felé, s zajlik le a szerepek hosszú időszakon belül tartósnak bizonyuló kiosztása. Fontos középkori kereskedelmi központok veszítenek jelentőségükből a gazdasági centrumok megváltozása, s ennek következtében a kereskedelmi útvonalhálózat átrajzolódása miatt; míg más, kisebb jelentőségű városok – ha csak időlegesen is – virágzásnak indulnak.
Hogyan nézett ki Krakkó
külkereskedelme a XVII. század közepén, abban a korszakban, amikor reagálni
kellett az új gazdasági kihívásokra, s amikor háborúk és a hozzájuk kapcsolódó
belpolitikai küzdelmek rázták meg Lengyelországot? – teszi fel a kérdést Jacek
Wijaczka, a Kielcei Akadémia Történettudományi Intézetének professzora
gazdaságtörténeti monográfiájában. Műve nehéz olvasmány, kis túlzással
emészthetetlen az amatőr olvasó számára, ellenben valóságos csemege egy
kereskedelemtörténésznek. Hemzsegnek benne a személynevek, de azok nem
ismerősek a fülnek. Nem sejlenek fel rejtelmes összefüggések sem a sorok
között.
Dolgozatának a legfontosabb
forrása Krakkó 1650. évi vámjegyzéke. Hogy milyen óriási mértékben alapozott
erre a fent említett dokumentumra, mi sem bizonyítja jobban, mint hogy művének
legalább a felét teszi ki az a függelék, amely a vámjegyzéknek a kereskedelem
irányának megfelelően a tartalmi részben már alkalmazott felosztás szerint
történő pontos számbavételét tartalmazza. Ezek a táblázatok export-import
viszonylatban, árufajták szerint lebontva ismertetik az eredetet, a rendeltetési
célt, a kereskedő, a furman nevét, a szállítás számát és az áru mennyiségét.
Mivel a második világháború alatt szinte teljes egészében megsemmisült a Varsói
Királyi Kamara Archívuma, s nem maradt fenn Krakkó 1650. évi folyami
vámlerakatának, illetve városi mérlegének a jegyzéke sem, ezért a szerző 1649
és 1651-ből is használt adatokat a tisztább kép érdekében. Az adatok
összevetésére segítségül szolgáltak a Honorata Obuchowska-Pysiowa által
feldolgozott 1605–1651 közötti varsói vámkamarai jegyzékek. Vannak feldolgozott
vámjegyzékek Kalisz-ból (Szilézia) és Gdansk Krakkóval folytatott kereskedelmére
vonatkozóan is. Az adott körülmények között különös jelentőséget kapnak a
városi vámjegyzékek; összehasonlításuk azonban nagyon aprólékos és kitartó
munkát igényel. A krakkói városi vámjegyzékeket korábban már olyan történészek
is használták, mint Marian Wolanski, Jan M. Malecki, Mariusz
Kulczykowski; a szlovák Pavel Horvath és Rudolf Fiser, az
angol Francis W. Carter, vagy a magyar Komoróczy György.
Természetesen megkerülhetetlenek voltak olyan monográfiák, mint például Krystyna
Pieradzka 1935-ben megjelent, Krakkó kereskedelme Magyarországgal a XVI.
században című műve, vagy H. Obuchowa-Pysiowa 1981-es
Krakkó szerepe a köztársaság külkereskedelmében a XVII. század első felében
című munkája.
Jacek Wijaczka egyébként
igyekezett felhasználni az összes fellelhető szakirodalmat, s ennek
köszönhetően munkája messze túllép az általa felállított szűk időbeli határok
sugallta következtetések lehetőségén. Bőven merített lengyel, német és szlovák
nyelvű tanulmányokból, pontosan megadva forrásait, esetenként táblázatokat
átvéve és integrálva saját monográfiájába. Sajnos ezen a téren gyakran esik a
következetlenség hibájába (átlépi a modális logikának azt a szabályát, mely
szerint egy fogalmat egy adott műben végig ugyanabban az értelemben kell
használni). Krakkó Magyarországgal történő kereskedelmével kapcsolatban a
lábjegyzetek tanulmányozása nélkül lehet már következtetni a hivatkozás
szerzőjének nemzeti hovatartozására. A cseh és szlovák történészektől (O. R.
Halaga, A. Gácsová, F. Helj, R. Fiser) átvett terminológiát követve –
számunkra kissé furcsa módon – mindig következetesen tesz különbséget
Szlovákia (Slowacja – ideértve olyan városokat, mint Lőcse, Késmárk, Eperjes,
Kassa stb.) és Magyarország (Wegry) között. Előfordul azonban, hogy amikor
magyar történész művére hivatkozik, ugyanezen városokra a Felső-Magyarország
(Górne Wegry), vagy a Magyarország helymegjelölést alkalmazza. Egyébként a
magyar történészek közül csak Pach Zsigmond Pál és R. Várkonyi Ágnes
német, Ember Győző és Komoróczy György magyar, valamint Csapláros
István lengyel nyelvű művét jelöli meg felhasznált irodalomként.
Wijaczka a művét négy fejezetre
osztotta. Az elsőben Krakkó Sziléziával és a német területekkel, a másodikban a
délre fekvő országokkal (Csehország, Ausztria, Magyarország és Erdély), a
harmadikban pedig Poroszországgal és Gdansk városával való kereskedelmét
taglalja. Külön fejezetet szentelt a kereskedőtársadalom etnikai viszonyainak a
bemutatására, s kísérletet tesz a lengyel és idegen kereskedők egymáshoz való
kapcsolatának a megrajzolására. A könyvet a már említett függelék, gazdag
bibliográfia és földrajzi helynévindex zárja.
Bevezetőjében a szerző
áttekinti Krakkó kereskedelmének fejlődését várossá válásától a XVII. századdal
bezárólag. Krakkó már a XIV. században jogot kapott a királyi vám szedése
mellett a posztó utáni járadék (census theloneum quartarum) behajtására.
1493-tól kapta meg az uralkodótól a jogot, hogy vámot szedjen a bor után is (weingeld,
ducellaria). Ennek mértéke nem a mennyiségtől, hanem a minőségtől függött,
s a krakkói lakosok mentesek voltak a fizetésétől, amennyiben saját
fogyasztásra hozták a bort. 1501-ben Jan Olbracht jogot adott Krakkónak a
hídvám (pontale a curribus, theloneum currule) behajtására, amely
vonatkozott minden olyan kereskedőre vagy furmanra, aki szekérrel behajtott
Krakkóba, vagy kihajtott a városból. Ez a vámfajta nem érintette a nemeseket és
a papokat (feltéve, hogy csak saját szükségleteiket elégítették ki), és az
árujukat a piacra vivő parasztokat sem. Az 1589-es varsói szejm ülésén
határozatot hoztak Krakkó vámszedési jogának a kiszélesítéséről, amely
elsősorban az idegen kereskedőket sújtotta. A következő változást IV. Waza
Ulászló 1635. december 14-ei rendelete hozta, amely szerint a nem krakkói
kereskedőknek 10 gr darabvámot kellett fizetniük az értékesebb áruk (bor,
posztó stb.) után. 1659-ben vezették be az úgynevezett új vámot (theloneum
novum), amelyet kizárólag idegen kereskedők fizettek a behozott, illetve
kivitt áruk értékének egy százalékában.
Krakkó a XV. században
Lengyelország legjelentősebb kereskedelmi központja volt, de a XVII. és XVIII.
században már sokat veszített jelentőségéből. A királyság északi és keleti
irányba történt expanziója miatt az ország perifériájára került, s amikor III.
Zsigmond Varsóba helyezi át a székhelyét, Krakkó nélkülözni kénytelen a tehetős
nemesség jelenléte által előidézett fogyasztási igények kereskedelmet ösztönző
hatását. A dél-keletről nyugat felé, Lwówon és Krakkón Wroclaw irányába
keresztülvezető tranzitútvonal hanyatlásnak indult, helyette a nagy földrajzi
felfedezések után előtérbe került nyugati útvonalon érkeztek Európába a keresett
keleti árucikkek. Maga Krakkó is ily módon szerzi be a borsot, a szegfűszeget
és a selymet. Kimaradt a város a gabonakonjunktúrából is; egyrészt, mert távol
volt a Balti-tengertől, másrészt pedig, mert azt elsősorban az a lengyel
nemesség sajátította ki, amely viszonylag kis számban képviseltette magát a
városban. Ennek ellenére Krakkó a maga 30 000 lakosával – ideszámítva két
peremvárost is – Lengyelország második legnagyobb települése volt, és domináns
szerepet játszott a prémfeldolgozásban és a fémiparban. Ekkor erősödik fel a
dél felé irányuló kereskedelem, s válik intenzívvé a Magyarországgal és
Erdéllyel folytatott árucsere. (1631-ben a Sziléziából származó posztó export
86,7 százalékát Krakkó közvetítette, amelyért cserébe elsősorban magyar bort importált).
A XVII. század közepén súlyos csapások rendítik meg a város gazdasági
helyzetét: 1651–1652-ben járvány tizedeli a lakosságot; 1652 júliusában árvíz
önti el a sólerakatot, majd 1655-1657 között a svédek szállják meg a várost. Az
1650. év vámjegyzéke tehát még egy viszonylag nyugodtabb időszakot tükröz.
Az első fejezetben a
Sziléziával folytatott kereskedelmet mutatja be, amely az adott korszakban
mindkét fél számára lételem volt. Krakkó elsősorban komlót, posztót, egyéb
textilipari termékeket, halat, sört, mezőgazdasági eszközöket és fegyvereket
importált, és sót, szarvasmarhát és bőrt exportált.
A magyar olvasó számára
kétségtelenül a mű második fejezete tarthat nagyobb érdeklődésre igényt, annak
is főleg a Magyarországot érintő részei. Krakkó Magyarországgal zajló
kereskedelme a XIV. század közepétől ölt jelentősebb mértéket, amikor a város
kiváltságot kap erre a tevékenységre Nagy Kázmér királytól. Az exportcikkek
között hagyományosan a posztó és egyéb textilipari termékek töltöttek be
kulcsszerepet, de jelentős volt a Gdanskból és Sziléziából érkező fűszerek
reexportja is. A fémek közül az ólom kiszállítása volt a legfontosabb, mert azt
sokoldalúan lehetett felhasználni a hadi-, az építő-, és a kézművesiparban. Az
importált termékek közül a bor volt a legnépszerűbb magyar árucikk a lengyelek
körében. A bor kereskedelmére ösztönzőleg hatott a lengyel nemesség XVI–XVII.
században megnövekedett vásárlóereje és a magyar bor minőségének a javulása.
Emellett a borkereskedelem rendkívül jövedelmező is volt, 20 százaléktól 100
százalékig terjedt a kereskedők hasznának a mértéke. Mivel magyar bort csak a
Szepesi Kamara által kiadott útlevéllel lehetett kivinni az országból, ezért
virágzott a csempészet is. Legnagyobb mértékben Kassa, Eperjes, Bártfa, Lubló,
Késmárk és Lőcse, Homonna kereskedői foglalkoztak Magyarországon a Krakkóba
irányuló borexporttal, krakkói polgárok, lengyel nemesek és papok pedig a
borimporttal. A kereskedelem ellenőrzésére 1601-ben Jászlón, Duklán, Nowy
Targon és Krosnón keresztül vezető útkényszert állapítottak meg, ahol
borlerakatok is működtek. A Krakkóba Magyarországról érkező borokat három
kategóriába sorolták fajta szerint, úgymint soproni, szentgyörgyi, illetve
magyar (értsd Tokaj-hegyaljai) borok. Bár mindegyik fajta hordóban érkezett
meg, a vámjegyzékben a két előbbi mennyiségét vödörben (wiader), míg a
Tokaj-hegyaljaiét hordóban (beczka) adták meg. Az 1650. évi jegyzék szerint
Krakkó az adott évben 82 081 liter soproni, 59 864,8 liter
szentgyörgyi és 291 664,8 liter „magyar” bort importált. Ezen ügyletek
lebonyolításában krakkói kereskedők gyakorlatilag nem vettek részt, hanem a
felső-magyarországi kereskedők domináltak. A boron kívül Magyarországról mézet,
gesztenyét, aszalt szilvát és rezet importáltak.
A mű harmadik fejezete a
poroszokkal és Gdansk városával való kereskedelmet tárgyalja. A XVI. századig
Krakkó kereskedelmét Pomerániával Torun (Thorn) városa uralta, melynek szerepét
a XVII. századtól Gdansk (Danzig, Dancka) vette át. A Visztulán bonyolódó
kereskedelem két árucikket érintett: a heringet és a bort. Gdanskból Krakkó
városába a XVII. század közepén nagyobb mennyiségben dohányt, bőrt, posztót,
gyarmati árucikkeket, borokat, és nyomtatott könyveket szállítottak. A XVI.
században Krakkó legfontosabb exportcikke Gdanskba a felvidéki Fugger-Thurzó
bányákból érkező réz volt. Jacob Fugger halála után a bányavállalkozás más
kezekbe került, s a nyugatra irányuló export nem a Krakkó-Gdansk útvonalon,
hanem a Wroclaw-Frankfurt-Hamburg irányt követve, főleg vízi úton került ki. A
XVII. században ezért nagyobb mérvű volt az ólom, a bőr, a viasz, a textilipari
termékek és a magyar bor exportja.
A mű negyedik fejezete a
kereskedő társadalmat vizsgálja, elsősorban etnikai szempontok alapján.
Jellegzetes vonásként jelenik meg az etnikai sokszínűség, illetve a külföldről
elszármazott kereskedők döntő befolyása a város gazdasági életében. Már a XVI.
században nagy számban érkeztek Krakkóba svájci, bajor, sváb, cseh, osztrák és
sziléziai kereskedők. A XVI–XVII. század legmódosabb kereskedői Itáliából
érkeztek, s a levantei árucikkeket közvetítették Lengyelországba. Pietro
Antonio Pestaloci, Franciszek Cortini és Gugliemo Orsetti a legtöbb adót fizető
polgárok közé tartoztak a városban. A másik gazdag idegen eredetű csoportot a kálvinista
skótok alkották, akik az erőszakos anglikanizmus elől menekültek
Lengyelországba. Jelentős számban a XVII. század végén érkeztek Krakkóba, főleg
Aberdeen városából. A lengyel származású kereskedők elsősorban posztóval
foglalkoztak. A zsidó kereskedők már a XII. században megjelentek Krakkóban, de
Jan Olbracht 1495-ik évi rendelete nyomán az ortodox felekezethez tartozóknak
el kellett hagyniuk a várost; ők a szomszédos Kazimierz-ben telepedtek le.
Zsigmond Ágost király 1564-ik évi rendelete alapján a város megkapta a de
non tolerandis christianis privilégiumot, s így Kazimierz teljesen zsidó
településsé vált, ahol a lakosok többsége kereskedelemmel foglalkozott.
Szerepük a XVII. század folyamán folytonosan nőtt, s gyakran keveredtek jogi
vitákba a krakkói polgárokkal. A XVI. században a zsidó kereskedők
kisajátították a Prágával folyó kereskedelmet, később pedig bekapcsolódtak a
Sziléziával és Magyarországgal folytatott árucserébe is. A királyi
Poroszországból elsősorban keresztény lengyelek szállították a tengerentúli
árucikkeket (dohány, fűszerek) a városba, viszont a főleg nyersbőr és viasz
alkotta export jelentősége sokkal kisebb volt. Zsidók is részt vettek ebben az
árucserében, de meghatározott ideig érvényes speciális útvonalengedélyre volt
szükségük, amelynek időtartamát gyakran túllépték. Ausztriával elsősorban
olaszok és németek kereskedtek, a zsidók Krems-be utaztak kaszákért és
selyemért. 1650-ben a Magyarországgal és Erdéllyel folytatott kereskedelemben
csupán egy zsidó vett részt a 32 keresztény krakkói mellett. Az export jelentős
részét a Besztercebányára szállított összesen 81,5 tonna ólom tette ki. A
Magyarországról érkező kereskedők zöme a Felvidék városaiból (Lőcse, Igló,
Kassa, Liptó, Eperjes, Lubló) tevődött össze, akik különféle textilipari
termékeket vittek ki, s cserébe pedig bor hoztak a városba. Erdélyből csupán
két kereskedő, Jerzy Feierwaiy és Anna Ochmantowa neve szerepel a
vámjegyzékben. A Sziléziával folyó árucserében a zsidók domináltak, főleg
fémeszközöket és posztót importáltak és nyersbőrt exportáltak. Mivel a
kereskedők ritkán foglalkoztak maguk a szállítással, így ezt a tevékenységet
erre szakosodott személyekre, úgynevezett furmanokra bízták, akik külön
csoportot alkottak a társadalomban. Ők nem árucikkekre, hanem elsősorban
útvonalakra specializálódtak; lehettek egyénileg tevékenykedők, vagy társaságba
tömörülők is. Néhány település, mint például a Gliwice melletti Szywald, vagy a
német Frankenstein lakosai kimondottan erre a foglalkozásra szakosodtak,
egyenruhát viseltek és sajátos szokásokkal rendelkeztek. A furman egyébként
egész vagyonával felelt a rá bízott áruért, de csak akkor, ha az az ő hibájából
szenvedett kárt. A vámjegyzékekben az áru származási helyeként gyakran a furman
lakóhelye volt feltüntetve, mivel azt ő diktálta be, mert számára csak az úti
cél volt a fontos.
Befejezésül a szerző összegzi
azokat a főbb tanulságokat, amelyeket az 1650. évi vámjegyzék vizsgálata során
levont. A 4 965 darab bejegyzésből 1 278 érintette a
külkereskedelmet, amely szerint a legélénkebb forgalom Sziléziával és a királyi
Poroszországgal zajlott le. Kisebb jelentőségű volt a déli és a keleti irányú
forgalom, bár feltételezhető, hogy ennek jelentős része elkerülte a
vámkamarákat. Érdekes jelenség, hogy míg a XVII század folyamán az európai
országok merkantilista jellegű gazdaságpolitikát folytattak, vagyis
szigorították a vám- és pénzügypolitikát, addig Lengyelország lemondott a
gazdaság integrációjáról, és nem korlátozta a luxuscikkek importját sem. Mindez
nagymértékben hozzájárulhatott a királyi hatalom hanyatlásához, és az ország
külpolitikai nehézségeihez, amely nagy hatást gyakorolt Közép-Európa további
történetére is.
Jacek Wijaczka: Handel zagraniczny Krakowa w polowie XVII wieku (Krakkó külkereskedelme a XVII. század közepén). Kraków, Towarzystwo Naukowe SOCIETAS VISTULANA, 2002. 266 o.
Bárczi László