Klió 2007/2.
16. évfolyam
A
brit Csendes-óceáni flotta szerepe az angol–amerikai szövetségben a II.
világháborúban
A II. világháború idején elkeseredett harcok folytak délkelet-ázsiai területek és a csendes-óceáni szigetvilág birtoklásáért az agresszívan terjeszkedő Japánnal szemben. És bár a szövetségesek jelentős sikereket értek el, a japánok nem adták fel a küzdelmet. Hogy a háborúnak véget vessenek, összpontosított támadásra készültek ellenük. Ennek jegyében vitatták meg 1944 szeptemberében a második quebeci konferencián, hogy mi legyen a szerepe a harcokban való részvételt felajánló brit légi és tengeri erőknek. A texasi A and M University-Commerce kutatója, Nicolas Evan Sarantakes három kérdésre keresi tanulmányában a választ: Miért ajánlották fel részvételüket a britek? Miért fogadta el az USA az ajánlatot? és Hogyan érvényesültek végül a felek politikai érdekei? A választ az érintett országok diplomáciai ténykedésének, belpolitikai viszonyainak és tengeri hadászati műveleteinek a vizsgálata révén lehet megtalálni.
A
szerző négy részletkérdésben kíván hozzászólni a témához: az amerikai-brit
kapcsolatok; az atombomba mellett más tényezők szerepe a háború befejezésében a
Csendes-óceánon; az ausztrálok érdeke és szerepe a harcokban; és végül a
Brit Csendes-óceáni Flotta eddig kevés
figyelmet kapott szereplése.
Londonban
kemény viták folytak a brit szerepvállalásról; többen úgy vélték, hogy az
amerikaiakkal való további jó kapcsolatok érdekében a briteknek tevőlegesen
hozzá kell járulniuk Japán végleges legyőzéséhez. Ha viszont az UK kizárólag
elvesztett gyarmatai visszaszerzésére összpontosítja az erőit, vagy netalán
gyorsan leszerel, akkor az amerikai nép az angolok ellen fordul, s nem lesz
lehetséges a jó viszony fenntartása. Ezt mindkét országban sokan gondolták így.
Churchill valóban elsőrendű feladatának tekintette, hogy visszaszerezze a
japánoktól Szingapurt, Malayziát és Borneót, s újjáépítse a brit birodalmat,
de úgy, hogy közben Nagy-Britannia ne kerüljön függő helyzetbe az amerikaiakkal
szemben.1 A brit vezetés tagjai nem értettek vele egyet:
Clement Attlee, 1945 júliusától miniszterelnök, megelégedett volna a japán
anyaföld katonai erőinek legyőzésével; Alan Brooke tábornagy vezérkari főnök
azért vett volna részt a Japán elleni támadásban, hogy megtartsa a jó
kapcsolatot az USÁ-val, és bizonyítsa, hogy megvédi Ausztráliát. A vita igen
éles hangú volt, már-már a kabinet összeomlásával fenyegetett. Lord Halifax
amerikai brit nagykövet szerint nem szabad nem jelen lenniük a csendes-óceáni
harcokban, de nem szabad azt a látszatot kelteniük sem, hogy egyedül volt
gyarmataik visszaszerzése érdekli őket. Lord Mountbatten, a délkelet-ázsiai
csapatok főparancsnoka kevés szerepet szánt volna a brit flottának. Churchill
már beleegyezett, hogy amerikai parancsnok alatt hajózzanak. A tanácskozás
azonban három nap után sem hozott eredményt, és Brooke és Cunningham Churchill
tehetetlenségén mérgelődött. A következő napon meglepődve látták, hogy a
miniszterelnök írásos javaslata megegyezett az övékével: fel kell ajánlaniuk a
hajóhad egy részét az amerikaiaknak, úgy, hogy Nimitz amerikai tengernagy alatt
szolgáljanak, vagy ha ez nem megy, MacArthur harcait támogassák. Ha az
amerikaiak visszautasítanák az angol részvételt, ezt előrelátóan írásban
kérnék, hogy utóbb ne vádolhassák azzal Britanniát, hogy Japán legyőzésének
terhét teljesen áthárították az USA-ra. Az elkészült javaslattal már éppen
indult volna az angol delegáció a quebec-i konferenciára, amikor Churchill
hirtelen meggondolta magát, s kijelentette, hogy az angol haderők csak az
Indiai óceánon szolgálhatnak, a Csendes óceán dél-nyugati részén nem. A
háborús kabinet és maga Brooke a haját tépte. A konferencia idejére azonban
Churchill ismét változtatott, felajánlotta Rooseveltnek a Brit Királyi Flotta
részvételét, amit az elnök azonnal elfogadott. Rooseveltet s az amerikaiakat –
amellett, hogy elvárták a britektől az áldozatot Japán legyőzése érdekében – az
vezette ebben a döntésben, hogy a britek segítségével hamarabb véget vethetnek
a háborúnak, és ezzel életeket és költségeket kímélhetnek meg.
Ezután a brit közreműködés
részleteiben kellett megegyezniük. Ez sem ment könnyen. Eredetileg az
amerikaiak a brit flottát MacArthur rendelkezésére bocsátották volna,
földrajzilag pedig a Csendes-ódeán dél-nyugati térségét szánták nekik terepül.
King amerikai admirális viszont azt akarta, az angolok ne kapjanak komoly
szerepet a japánok legyőzésében, teljesen külön harcoljanak, és egyáltalán ne
részesedjenek az amerikai hajóhad ellátmányából. Végül King engedett, bár nem
szívesen. Dühös kitörésének oka lehetett az anglofóbiája, valamint az örök
rivalizálás az angol és az amerikai flotta között, de komoly szakmai, hadászati
szempontjai is voltak. Tartott attól ugyanis, hogy a brit hajóhadnak nincs
tapasztalata abban, hogy a szárazföldi bázisoktól ezer kilométerekre hogyan
lássa el magát utánpótlással.
A brit birodalmi flotta egyébként
igen-igen vegyes összetételű volt: a kanadai, ausztráliai, új-zélandi
tengerészek együtt hajóztak a Királyi Flottával, az anyaország hajósai a
domíniumok hajósaival. A veszteségek miatt ráadásul különféle nemzetek fiait
fogadták fel tengerésznek, és ez szervezési, ellátási (különböző vallások,
diéták stb.) nehézségeket okozott. A brit hajóhad parancsnoka Fraser admirális,
rátermett, a brit érdekeket szolgáló ember volt. Az amerikaiakkal
egyenrangúként akart részt venni a hadműveletekben, és felkészült rá, hogy az
addig az európai partok közelségéhez szokott tengerészeket hozzászokassa az
óriási csendes-óceáni távolságokhoz. Nimitz admirálissal jó kapcsolatot
alakított ki, s hajlandó volt az amerikai hadászati módszereket, technikákat,
kódokat alkalmazni. Nem zavarta, hogy az I. világháborúban még az amerikaiaknak
kellett az ő kódjaikat, jelzéseiket megtanulniuk. Fraser bevezette az amik
példájára a szódavíz- és jégkrém-ellátást, a filmvetítést és a rendszeres
levélosztást is a tengerészek, katonák életének megkönnyítésére.
Egészen más volt a kapcsolata
az ausztráliaiakkal. Nekik nagyobb kikötőt kellett volna építeniük, több
repülőgépet adniuk, és mozgósítaniuk gazdasági erejüket a Sydneybe telepítendő
brit flottabázis ellátására. Az ausztrál kabinet viszont mielőbb vissza
szeretett volna állni a békeidőkre jellemző gazdálkodásra. Végül az ausztrál
nép óriási lelkesedéssel fogadta a Sydneybe befutó brit hajók legénységét.
Egy másik nehézséget King
admirális jelentette: ragaszkodott hozzá, hogy semmiféle ellátmányt nem
juttatnak az angoloknak – a tudta nélkül azonban az amerikaiak minden
segítséget megadtak nekik. Tengeralattjáróik, szárnyashajóik, rombolóik éppen
úgy mentették az angol tengerészeket, pilótákat, mint a sajátjaikat. Közben a
briteknek meg kellett tanulniuk, hogy üzemanyag-áttöltésnél egymásra merőlegesen
álljanak be a hajók, így nem ütköztek egymásnak a hajótestek a nyílt tengeren.
Ezt a módszert a Csatornán vagy a Földközi-tengeren eddig nem kellett
alkalmazniuk. Itt, a Csendes-óceán trópusi szakaszain légkondicionálásra és
sokkal több ivóvízre is szükségük volt. Ennél is súlyosabb gond volt, hogy a
légierő gépei, fegyverei nem voltak szabványosak, ezért nehéz volt az
alkatrész-ellátás. Mindazonáltal saját ügyességük révén és az amerikaiak
segítségével a brit flotta általában jól megoldotta az utánpótlást.
A csendes-óceáni harcokban a
brit hajóhad három időszakban vett részt. Az első szakasz 1945. március 26-tól
április 20-ig tartott Okinawánál. Az 57-es brit különleges különítmény ekkor tapasztalta
meg, mit jelentenek a japán kamikaze-támadások. Érdekes viszont, hogy a brit
repülőgép anyahajók sokkal kevésbé sérültek meg, mint az amerikaiak, ugyanis
fémlemezzel voltak borítva, ezt a rájuk zuhanó japán gépek nem mindig tudták
átütni, megcsúsztak rajta, s a vízben robbantak fel. A briteket hamarosan
Formosa északi részéhez rendelték, hogy segítsenek az amerikaiaknak. Fraser
büszkén jelentette az admiralitásnak, hogy Rawlings parancsnoksága alatt az
57-es különítmény szépen helytállt. A harcok második szakasza május 4 és 25
között zajlott le. A hajóhad a Fülöp-szigeteken vett rövid pihenő után elindult
Okinawa felé, de Rawlings két hadihajót Miyako sziget repülőtereinek ágyúzására
küldött. Ez nagy hiba volt, mert e hajók radarjai, eltávolodva a hajóhad többi
részétől már nem tudták figyelmeztetni az anyahajókat a közelgő japán gépekre.
Ekkor olyan kamikaze-támadásban volt részük, mint még soha. Súlyosan megsérült
a Formidable anyahajó, ám 6 óra alatt rendbe tudták hozni. Május 9-én ismét
kamikazék érkeztek, ezúttal a Victorious repülőgép anyahajót támadták több
géppel is, majd a Howe és a Formidable hajókra csaptak le, illetve zuhantak le
a már lelőtt, lángoló japán gépek. A Formidable fedélzete tele volt ott parkoló
repülőgépekkel, így a kamikaze-gép óriási pusztítást végzett az emberekben,
gépekben egyaránt. Az anyahajó azonban mégsem semmisült meg, hasonló támadást
az amerikai gépek nem tudtak átvészelni – állapítja meg a tanulmány szerzője. A
harcok folyamán minden brit repülőgép-anyahajót ért kamikaze-támadás, de
mindegyik harcképes maradt. Az amerikai parancsnokok őszintén megköszönték
a bátor helytállást. King admirális
azonban még ekkor is úgy vélte, nincs szükségük a britek részvételére.
Ezek után a brit hajókat egy
kis időre pihenőre küldték, kijavították, a legénységet kicserélték, a
fegyverzeten is javítottak. Új elnevezésük 37-es különítmény lett. Az amerikai
3-as flottát Halsey admirális vezette, a britek parancsnoka most is Rawlings
maradt. Nimitz és Halsey kitűnően dolgoztak együtt vele, s bevonták az
angolokat a japán anyaföldön folyó harcokba is. Ezt Nimitz nyilatkozata és a
New York Times hírül is adta a világnak.
A harcok harmadik szakasza a
brit flotta számára július 17-én kezdődött. A Formidable és az Implacable
repülőgép anyahajókról felszálló gépek most már japán területek fölött
repültek, Honshu szigetét bombázták, majd a King George V hadihajójuk az
amerikai hajókkal együtt a sziget keleti partjait lőtte. Az amerikai tankerek
közben gyakran kisegítették a brit hajókat, ha üzemanyagra volt szükségük. Az
amerikai 3. hajóhad július 18-án megtámadta a japánok Nagata nevű hadihajóját,
de a művelet nem sikerült, és 12 repülőt vesztettek. Ezután a kurei tengeri
bázis ellen fordultak, és igen nagy veszteséget okoztak a japánoknak. Utóbb az
volt a vélemény, hogy a kurei támadás értelmetlen volt, hiszen az összevont
japán hajóhad maradéka már amúgy sem jelentett volna valódi veszélyt. Halsey
többek között azzal indokolta a kurei akciót, hogy bosszút akart állni Pearl
Harborért. Ezalatt a britek Osakát bombázták, egyetlen napon 416 bevetésen
vettek részt, s ezzel rekordot döntöttek.
A 37-es brit tengeri
különítmény július 26–27-én feltöltötte a készleteit, majd újból támadásba
lendült: 336-szor szállt fel bevetésre, elsüllyesztette az Okinawa hajót és
egyéb hajókat, és behatolt a Tokió-öbölbe. Az amerikai hajók közben a viharos
időjárás miatt várakozni kényszerültek. Az atombombák ledobása után a britek
még augusztus 9-én is támadták a japán repülőtereket és hajókat. Sok
veszteséget okoztak, de súlyos veszteségeik voltak maguknak is. A japánok
néhány nappal később megadták magukat, s a brit királyi flotta számára véget
ért a II. világháború. Részükről Fraser volt jelen a Missouri fedélzetén az UK
képviseletében a megadási dokumentum aláírásánál. Teljes joggal, erősíti meg
még egyszer a tanulmány szerzője, hiszen a britek nagy erőfeszítéssel működtek
közre a harcokban. Az ő szemükben a részvételüktől világbirodalmi tekintélyük,
hatalmuk forgott kockán, de Amerika is úgy vélte, szüksége van hosszabb távon
az UK szövetségére.
Sarantakes ezzel a cikkel
tulajdonképpen arra akarta felhívni a figyelmet, hogy Japán végső legyőzésében
az atomtámadás mellett fontos szerepük volt a szárazföldi, légi és tengeri
hadműveleteknek, és az amerikai haderők mellett a briteknek is. Ez utóbbiak
bebizonyították, hogy flottájuk nem elavult, harckészségük, szervezőképességük
pedig kimagasló volt, különösen ügyesen és hősiesen állták és verték vissza a
kamikaze-támadásokat. Sarantakes véleménye szerint a britek szerepével
érdemükhöz képest keveset foglalkoztak a történetírók, és ő ezt a hiányt akarta
pótolni.2 Mi ugyanakkor a brit flotta és légierő iránt
megnyilvánuló lelkesedését már-már elfogultnak és túlzásnak érezhetjük, annál
is inkább, mivel ő maga is elismeri, hogy az amerikaiak hadi ereje, ember- és
nyersanyag-készlete önmagában is elegendő lett volna a japánok legyőzésére. De,
mint láttuk, mind a briteket, mind az amerikaiakat politikai érdekeik is
vezették kettejük szövetségének fenntartásában.
Nicholas Evan Sarantakes: One Last Crusade: The British Pacific Fleet and its Impact on the Anglo-American Alliance (Az utolsó keresztes hadjáratok egyike. A Brit Csendes-Óceáni Flotta és az angol–amerikai szövetség) English Historical Review, CXXI. évf., 491. szám, 2006. április, 429–466. o.
Fodor Mihályné
l. Roy Jenkins ezt írja Churchill-életrajzában: „Az amerikaiak... úgy vélekedtek, hogy Nagy-Britannia lényegében azoknak a gyarmati területeknek a visszaszerzésén mesterkedik, amelyeket olyan megalázó körülmények között vesztett el, s elsősorban egy diadalmas szingapúri bevonulás lebeg a szeme előtt.” Churchill maga a québeci sajtókonferencián így nyilatkozott: nem szabad azt hinni, hogy „a britek húzódoznak attól, hogy a kötelességüket teljesítsék a japánok elleni háborúban... úgy éreztük: az Egyesült Államok túlságosan sokat tart meg magának... Nem lehet, hogy minden jó csak egy embernek jusson. Osztozkodni kell.” Roy Jenkins: Churchill, Ford.: Magyarics Tamás, Európa K., Bp., 2005. II.kötet 276–77. old.
2. Valójában igen kevés mondatot találunk még magának Churchillnek a II. világháborúról írott munkájában is a Brit Királyi Flotta csendes-óceáni szerepléséről pl: „A vezérkari megbeszélések, amelyek arra a témára irányultak, milyen részt kellene vállalnunk a Japán elleni háborúból, egyre tüzesebbé váltak...” „Tulajdonképpen akörül alakult ki vita...., hogy Nagy Britannia teljes és tisztességes részt követelt a Japán elleni háborúból... Részt kértünk a repülőterekből, bázisokat a Royal Navy számára, a kötelezettségek pontos leszögezését minden hadosztályunk számára..., mert a háborúnak ebben a szakaszában attól tartottam leginkább, hogy amerikai bírálóink azt mondhatják: »Anglia, miután mindent elvett tőlünk ahhoz, hogy leverhesse Hitlert, ‘kiszállt’ a japánok elleni háborúból, minket pedig benne hagy a bajban.« – Végül az amerikaiak engedtek” – írja Churchill. (Churchill: A II. világháború, Kossuth, h. n. é. n. zárolt, III. kötet, 263–264. o.
Emellett feltűnő, hogy más történetírók sem térnek ki a Brit Csendes-óceáni Flotta harcaira, legfeljebb együtt említik az amerikai–brit flottát, láds pl.: H. S. Commager: A második világháború története, Holnap K., Bp., 1991. 432. o., Ránki György: A II. világháború története, Gondolat, Bp., 1973, Edwin O. Reischauer: Japán története, Magyar Könyvklub, Bp., 1995., vagy akár Churchill háziorvosának, Lord Morannak a naplóját (Churchill – Taken from the Diaries of Lord Moran, Houghton Miffin Co., Boston, 1966). Moran azt írja, a quebeci konferencián a téma főleg a Németország háburú utáni jövőjére vonatkozó Morgenthau-terv volt, a csendes-óceáni flotta szerepéről a háziorvos nem hallott beszélgetéseket.