Klió 2007/2.
16. évfolyam
A
XX. század — Franciaországban
Két francia egyetemi tanár öt kötetben jelentette meg a XX. századi Franciaország történelmét. Őszinték legyünk? Ideje volt egy ilyen átfogó, egyöntetű szempontok alapján készített mű kiadásának most, a XXI. század első évtizedében. A szerzők bebizonyították – bárha nem is ez volt a céljuk –, hogy nem kell föltétlenül végtelennek tűnő évtizedeket várni eleven, élő történelmi opus megírására; az persze fölmerülhet az emberben, miért nem franciaországi kiadó vállalta magára a kiadást. No, nem azért, mintha ez a belga kiadó színvonal tekintetében nem venné fel a „versenyt” a hasonló profilú és volumenű franciaországi kiadókkal, hiszen már eddig is remek könyveket jelentetett meg a tudományok különböző területeiről, így történelemből is. Tehát senkit ne zavarjon a kiadó területi elhelyezkedése!...
Mivel a Klió megszabta
kiadási dátumnak csak az ötödik kötet felel meg, azt fogjuk részletesen
ismertetni, a megelőző négyen csak „átfutunk”, rövid bemutató erejéig.
Az első kötetben, amely az
1900-tól 1930-ig terjedő időszakot öleli át, a következő témák szerepelnek:
politikai élet, francia gazdaság, társadalom és kultúra a XX. század elején,
Franciaország 1900-tól 1914-ig, Franciaország az I. világháborúban, béke és
kiábrándultság 1918–1932 között, pénzügyi válságok és gazdasági fejlődés
1919–1929 között, társadalmi változások, kultúra és társadalom az Années
folles alatt, politikai bizonytalanságok az 1920-as években. Alapvető
mozzanat: a liberális demokráciát a kommunizmus és a fasizmus által képviselt
eszmék erősen megkérdőjelezték. A második kötet korszaka 1930–1945, főbb témái:
az 1930-as évek gazdasági és társadalmi válsága, a kultúra és a politikai
fejlődés válsága, a Népfront, a nemzetközi élet forrongása 1932–1939 között, a
második világháború sokkoló hatása. Kiemelendők: Franciaországnak csaknem
harminc esztendőn át roppant zavaros történelmi periódust kellett átvészelnie,
ami visszavetette a fejlődést az élet szinte minden területén. A harmadik kötet
1945-től 1958-ig foglalkozik a franciaországi eseményekkel; fejezeteinek
számozása az előző kötetét folytatja, a témák a következők: a IV. Köztársaság
alatti politikai újjászerveződés, ugyanezen időszak alatt a francia gazdaság
újjáépítése és modernizációja, Franciaország és a külvilág kapcsolatai, a
háború utáni kulturális élet s végül a IV. Köztársaság alatti válsághelyzetek.
A modernizálódó gazdaság mellett Franciaország megvetette egy fejlett
társadalom alapjait, amelynek egyik fő pillére és újdonsága a társadalmi
stabilizációt elősegítő társadalombiztosítás volt. A fejlődés azonban nem volt
mentes törésektől: hidegháború, dekolonizáció, s főleg az algériai háború. 1958-tól
1974-ig a negyedik kötet időszaka, témái: a gaullizmus győzelme az V.
Köztársaság létrejöttében, majd hanyatlása, Georges Pompidou ötéves elnöksége,
a francia gazdaság növekedése és modernizálódása, a fogyasztói társadalom
kialakulása, amit a tömegkultúra követ. 1968 megmozdulásai az egész társadalmat
érintették, új társadalmi kategóriák jelezték részvételi szándékukat a
dehumanizálódott társadalom elleni harcban.
S eljutottunk az ötödik
kötethez, melynek határkő-dátumai: 1974-től napjainkig. Témák: a tárgyalt
időintervallumban bekövetkezett válságok aspektusai, Valéry Giscard d’Estaing
neoliberális politikája, szocialista megoldási kísérletek a válságokra,
alternatívák és társbérlet, az ötéves köztársasági elnökség bevezetése,
társadalom és kultúra a XX–XXI. század fordulóján, s végül Franciaország
külkapcsolatai. Nézzük részletesebben!
1974-től a már a XIX.
századból is ismert ciklikus depresszió korszaka köszöntött Franciaországra: a
termelés csökkent, s lassanként egy új civilizáció jelent meg, az ún. tercier
tevékenységeké és az informatikai forradalomé. Franciaország beilleszkedése
ebbe a világméretű folyamatba nehezen ment, s csak súlyosbították helyzetét a
kőolajár-robbanások, amelyek társadalmi téren elsősorban a munkanélküliség
növekedését vonták maguk után, a helyzet megoldására tett kísérletek a
liberalizmushoz való visszatérésben nyilvánultak meg. Az 1981-ben hatalomra
került szocialisták igyekeztek a negatív folyamatokat „anti-ciklikus”
intézkedésekkel fékezni, ami azonban nem akadályozta meg az országot, hogy
egyedül itt csökkenjen 1980–1985 között a termelés az iparilag fejlett
világban, s az ország történelmében ekkor húzódott el legtovább az
alulfoglalkoztatottság. Tovább mélyült a foglalkoztatottsági válság, a
vállalatoknak a munkaerő drágulása miatti külföldre, elsősorban Ázsiába történő
áttelepítésével.
Valéry Giscard d’Estaing
elsősorban új vezetési stílust honosított meg – amit azonban a franciák nemigen
értékeltek. A hatalmat a saját kezében összpontosította, munkatársai politikailag
nem nagyon elkötelezett fiatal technokratákból álltak, az UDR-ből átvett
miniszterelnöke, Jacques Chirac, kevés szerephez jutott mellettük. A pénzügyminiszter
az infláció leszorítására a „klasszikus gyógymódokat” (jövedelemadó növelése,
betéti kamatok emelése stb.) alkalmazta; az eredmény a kis- és középvállalatok
csődje, a kereskedők, parasztok és vállalati vezetők tiltakozó akciói lettek.
Mindezek mellett az új hatalom a jóléti állam hatáskörét szerette volna
kiterjeszteni, ideértve az elbocsátások megnehezítését is. Giscard minden
reformtörekvése azonban akadályokba ütközött, amelyek fékezték ezeket a
törekvéseket. A társadalmi problémák megoldását hátráltatták Giscard és Chirac
ellentétes elképzelései, különösen a nemzetközi és a hadügyi kérdésekben;
Chirac lemondott, posztját Raymond Barre vette át, akit Giscard kiváló pénzügyi
szakembernek tartott. Barre árbefagyasztásokkal, kiegészítő jövedelemadókkal,
a társasági adó növelésével igyekezett a gazdaságot rendbe tenni. A
belpolitikában megerősödött a baloldal, amely Közös Programot készített – ez,
azonban nem lett hosszú életű. Barre gazdasági megszorító intézkedéseinek
negatív hatását csak fokozták az újabb olajár-robbanások. Végül 1981-ben a
szocialisták kerültek az ország élére Francois Mitterrand személyében, aki az
általa és politikus barátai által már régen kidolgozott szocialista megoldásokkal
jelentkezett az ország előtt. Legelőször is feloszlatta a nemzetgyűlést, majd
a napi és folyóügyeket miniszterelnökére és kormányára bízta, ő maga a
koordinátor szerepét játszotta. A szocialistákkal a nemzet egész élete
átalakult a Szocialista Párt ideológiájának megfelelően, ami elsősorban a nagy
iparágak, bankok és egyéb pénzintézetek nacionalizálását jelentette,
megszüntette a halálbüntetést, de átalakult az egészségügy, az oktatásügy,
viszont a hadügy és a külpolitika szinte kizárólag az elnök kezében
összpontosult. Azonban az új elnök vezette hatalom is szembekerült a
közvéleménnyel, a különböző foglalkozási kategóriákkal, s főleg az obstrukciós
politikát folytató jobboldallal. Feltüzelte a kedélyeket a magán- és állami
iskolák kezelése körüli vita; a halmozódó problémák miatt az elnök visszakozni
kényszerült politikai irányvonalában, pl. Franciaországon kívül,
Új-Kaledóniában, ahol erőszakhullám söpört végig, illetve 1985-ben az ún. „Greenpeace-botrány”
kapcsán, ami Új-Zéland és Franciaország között generált feszültséget. Jacques
Chirac újból kormányfő lett, aki a reagani és a thatheri liberális
gazdaságpolitikát igyekezett alkalmazni — végül sikertelenül. 1988-ban
Mitterrand második elnöki mandátumát kezdte, új miniszterelnöke, Michel Rocard
az új-kaledóniaiakkal történt megegyezésével sikerrel kezdte tevékenységét. A
társadalmi feszültségek azonban tovább fokozódtak a munkahellyel rendelkezők és
nem rendelkezők közötti ellentétek miatt. Rocard-t Edith Cresson, mint első
miniszterelnöknő követte a Matignon Palotában, modora és viselkedése azonban
visszatetszést váltott ki szinte mindenütt. Az 1993-as törvényhozási
választásokon megpecsételődött a Szocialista Párt sorsa a jobboldal javára,
szaporodtak a gyanús pénzügyi tranzakciók mind a jobb, mind a baloldalon.
1995: Jacques Chirac
köztársasági elnök. A követett politikai irányvonal azonban teljesen más lett,
mint amit választási kampányában ígért, ennek eredménye természetesen
társadalmi elégedetlenség és tiltakozó megmozdulások lettek, amelyek nagy
részben a maastrichti egyezménynek megfelelni kívánó konvergenciaprogram ellen
is irányultak (ugye, ismerős helyzet?). 1997 áprilisában Chirac is feloszlatta
a nemzetgyűlést, az ezt követő választások a jobboldal súlyos bukását
eredményezték; miniszterelnök a szocialista Lionel Jospin lett, így újabb
„társbérlet” jött létre a jobboldali elnök és a baloldali kormányfő között. A
gazdasági konjunktúra jóvoltából 1997 és 2000 között gazdasági növekedés és
munkanélküliség-csökkenés állt be. Ismét előtérbe kerülhetett a jóléti állam
megvalósítása, majd 2002. január 1-jén Franciaország belépett az euro-zónába.
Chirac elnök feje fölött azonban viharfelhők gyülekeztek: vizsgálatok folytak
ellene még párizsi főpolgármesterségének időszakába visszanyúló gyanús
pénzügyi akciói miatt. 2001-től a globalizáció teremtette gazdasági nehézségek
miatt az ország gazdasága ismét veszélybe került: csődök, vállalatok külföldre
menekülése, sztrájkok, tüntetések; mindezekért mind az elnök, mind a baloldali
pártok Jospint támadták. 2002-ben újabb köztársasági elnöki mandátumot
kapott Chirac; most már azonban, a kongresszus által 2000-ben elfogadott reform
alapján, csak öt esztendőre választják az elnököt. Chirac most, második
mandátuma elérésekor, ragaszkodott a beígért intézkedések valóra váltásához,
amibe beletartozott az állami tisztviselők számának csökkentése, újabb
privatizációs hullám, a munkanélküliség növekedése, a gyógyszerek egy része
ártámogatásának megszüntetése, a betegek nagyobb arányú hozzájárulása a
gyógyításhoz, stb... Ez is milyen ismerős!... csakúgy, ahogy 2004-ben az 1 ezer
milliárd eurós államadósság elérése is!... Nicolas Sarkozy (igen, magyar
származású) belügyminisztersége alatt a bevándorlók által kirobbantott országos
gyújtogatási hullám csapott át a franciák feje fölött (érdekesség: egy néger
könnyűzenei együttes nem éppen hízelgő dalt is szerzett Sárkozy (Sarkozy) úrról
melynek refrénje: „Apád miért menekült el Magyarországról?” – ezt a könyv
persze még nem említi, interneten hallhattam és nézhettem az ominózus
videoklipet).
Milyen volt a francia
társadalom 1970 óta?
Nos, a gazdasági megszorító
intézkedések régóta húzódó társadalmi változásokat gyorsítottak föl, így a
falvak elnéptelenedését, a „vad urbanizációt”, a hagyományos értékrendek
elsüllyesztését, a strukturális munkanélküliség növekedését, a középosztályok
rettegését a lecsúszástól, a különböző társadalmi kategóriák közötti
különbségek elmélyülését, a kirekesztődést, a népesség elöregedését, a
bevándorlás okozta feszültségek növekedését, ami különösen az 1980-as évek
elejétől az egyik legégetőbb, legsúlyosabb társadalmi problémává vált, a
katolikus cgyháznak a bevándorlók integrálásában játszott szerepének rohamos
csökkenését. Párizs vonzása csökkent a munkavállalók választásaiban a régiók
közötti mozgások javára, a külvárosi gettókban lakók életfeltételei nagy
mértékben romlottak, a munkásosztály szinte eltűnt, helyét a már említett ún. tercier
szektor váltotta fel, növekedett a káderek száma, a szabadfoglalkozásúak
szerepe rohamosan emelkedett, szorosabbakká váltak a menedzserek, a
technokraták és a politikusok közötti kapcsolatok, ami egy különleges elit
képződését eredményezte. Mindezekben a jelenségekben az a szomorú a szerzők
szerint, hogy éppen azok a vállalatok csökkentették alkalmazottaik, dolgozóik
létszámát és települtek át harmadik világbeli országokba, amelyek egyébként
óriási profitot halmoztak fel!...
Megváltozott a kulturális élet
is: nőtt az egyén szerepe, a testkultúra iránti igény, az öltözködésben a
tendencia — többek között — a nemek közötti különbségek eltüntetésének irányába
mozdult. Az új nyugdíjasok több szabadidővel rendelkeznek, utaznak, olvasnak,
sőt, egyetemre járnak. A kultúra alapjaiban tömeges jellegűvé vált a tv, a
rádió és a sajtó jóvoltából; sajnos, felbukkant a szubkultúra is, amely
uniformizált és kommerszializált. A képzőművészetekben és az építészetben
Párizs, London és Róma továbbra is „privilegizált helyek” - de csak New York
után! Az irodalom az utóbbi három évtizedben nem volt valami termékeny, főleg a
minőséget illetően.
Az utolsó fejezet
Franciaország 1970 utáni külkapcsolatait tárgyalja. Giscard d’Estaing
igyekezett mind az USA-val, mind a Szovjetunióval fesztelenebb viszonyt
kialakítani egy „új nemzetközi gazdasági rend” keretében, Európa-politikájában
a francia–német kapcsolatokra fektette a hangsúlyt. Az afrikai kapcsolatok
szinte kizárólagosan elnöki ellenőrzés alatt álltak. Franciaország régóta
igyekezett önálló védelmi politikát és haderőt kialakítani, s ebbe a nukleáris
fegyverzetek is beletartoztak. Mitterrand De Gaulle külpolitikai elképzeléseit
kívánta folytatni, felújította a csendes-óceáni atomrobbantásokat, csakúgy,
mint majd utódja, Chirac. Beavatkozott afrikai konfliktusokba (pl.
Csádban), francia gyártmányú fegyvereket adott el a harmadik világban. Chirac
„multipoláris világ” megszervezésén tevékenykedett – tevékenykedik,
támaszkodott az ENSZ tevékenységére, szívélyes viszonyban állt Borisz Jelcinnel,
mivel élénkíteni akarta az orosz–francia kapcsolatokat, viszont az USA
egyoldalú politikájával szemben tartózkodó volt.
Nagyvonalú, sokoldalú,
részletes ismertetést kapunk az ismertetett öt kötetben a XX. század
Franciaországáról; ajánlhatjuk a művet mindazoknak, akik a világ még ma is
egyik legfejlettebb, leggazdagabb, legkulturáltabb népének, a francia népnek
XX. századi történelme iránt érdeklődnek, pontos adatokat, objektív
véleményeket várnak a témáról.
Serge Berstein – Pierre Milza: Histoire de la France au XXe sičcle. 1900–1930. Brüsszel, Editions Complexe, 1999. 574 o.; Uők.: Histoire de la France au XXe sičcle. 1930–1945. Uott., 2003. 400 o.; Uők.: Histoire de la France au XXe sičcle. 1945–1958. uott., 2004. 338 o.; Uők.: Histoire de la France au XXe sičcle. 1958–1974. uott., 1999. 393 o.; Uők.: Histoire de la France au XXe sičcle de 1974 a nos jours. uott., 2006. 455 o.
Kun Tibor