Klió 2007/2.
16. évfolyam
Omán
„mély álma” s ébredése
Az Arab-félsziget délkeleti részén elterülő, mintegy kétmillió lakosú Omán az egyik legkevésbé ismert ország a Perzsa-öböl államai közül Magyarországon. Pedig vidékén egykoron Marco Polo tevegelt, itt lelt végső nyugalomra a tradíciók szerint a bibliai Jób, valamint innen indult hosszú útjára Szindbád, a tengerész. Elszigeteltsége miatt a Közel-Kelet remetéjének is nevezték, ami azonban napjainkra idejét múlta. Az 1970-es évektől ugyanis robbanásszerű fejlődés játszódott le az országban az olajnak köszönhetően. Kábusz szultán uralkodása alatt sikerült összhangba hozni egymással a gazdaság fejlesztését, a muszlim vallást és a tradíciókat, aminek köszönhetően Omán a muszlim világ egyik legliberálisabb monarchiává vált, ahol már a nők is rendelkeznek választójoggal.
Az országról csekély számú
leírás vagy történeti feldolgozás született. A kevesek közé tartozik David
Holden Farewell Arabia című könyve, amelyben az Ománról szóló egyik fejezet
címében szerepel a „mély álom” kifejezés.1 Rendkívül
találó kifejezés, amely híven tükrözi a XIX. század elején még a térség
domináns hatalmának számító Omán gyors hanyatlását. A kül- és belpolitikában
megfigyelhető brit térnyerésnek köszönhetően ugyanis alig fél évszázad alatt az
ország először Nagy-Britannia de facto protektorátusa, majd az 1920-as évektől
nem hivatalosan birodalmának része lett. Olyan stagnálás vette ezzel kezdetét,
amely csak 1970-ben, a jelenleg is uralkodó Kábusz szultán trónra lépésével ért
véget.
Jelentős hozzájárulást jelent
ezért az Omán történetéhez kapcsolódó szakirodalomhoz a könyvismertetés témáját
képező munka Francis Owtramtól, aki könyvében nem kisebb feladatra vállalkozott,
mint ennek a kétszáz évnek a feltárására.2 A hat
fejezetre tagolt munkában 1798-tól napjainkig vizsgálja az eseményeket,
miközben figyelmének középpontjában hangsúlyozottan azoknak a bel- és
külpolitikai folyamatoknak elemzése áll, amelyek megteremtették 1920 után a
szuverén állam létrejöttének feltételeit, majd 1970 után az ország
bekapcsolódását napjaink nemzetközi rendszerébe. Három központi kérdéskört
szeretne ezzel kapcsolatban kifejteni és megválaszolni a szerző: 1. Mely
tényezők tekinthetők a legfontosabbnak az ománi államfejlődés szempontjából a
modern közel-keleti politikában? 2. Mennyiben tekinthető az ománi államfejlődés
eltérőnek az Öböli Együttműködési Tanács (Gulf Cooperation Council) többi
tagállamánál – Szaúd-Arábia, Kuvait, Bahrein, Katar és az Egyesült Arab
Emirátusok – megfigyelhető folyamatoktól? 3. Mennyiben tekinthető hasznosnak a
téma elemzésénél a „nem hivatalos uralom” és a kollaborálás fogalmának
beemelése az ország és a Nyugat viszonyrendszerének elemzésébe?
A kérdések hatékony
megválaszolására a szerző a kül- és belpolitikai eseményeket három, egymással
szorosan összefüggő szempontrendszer köré csoportosítva értelmezi: 1. a
külföldi beavatkozás nemzetközi összefüggései, 2. a beavatkozás jellemzői és 3.
annak hatásai az ománi társadalomra.
Az első fejezetben az ománi
államfejlődés történeti elemzésének megalapozásához a szerző historiográfiai
áttekintést ad az Omán és a Nyugat kapcsolatrendszerét elemző történeti és
elméleti munkákról. Nemcsak bemutatja ezzel kapcsolatban az ezt a
viszonyrendszert jellemző elképzeléseket, hanem az egyes történeti iskolákban
megfogalmazódott koncepciók összehasonlításával hatékonyan érzékelteti ezeknek
a terminusoknak eltérő értelmezését is.
Megtudhatjuk így többek
között, hogy G. Lawrence Timpe Nagy-Britannia és Omán kapcsolatát a XX.
század első felében elsősorban a pszichológiai folyamatokra koncentráló,
eredetét tekintve a földesúr–földműves kapcsolatrendszerre visszanyúló
„klientizmus” kifejezéssel jellemezte, melynek fő ismérveit a függőségben, a
kölcsönösségben és a megszemélyesítésben látta.3
Ronald Robinson és John Gallagher ezzel szemben több alkalommal
az „együttműködést” vélték felfedezni Omán és a Nyugat viszonyában.4
Ők a nyugati kapitalizmus kiteljesedésének feltételeként a ’központ’ és a
’perifériális társadalmak’ kölcsönhatására, valamint ezek politikai
következményeire helyezték a hangsúlyt. Nevükhöz kapcsolódik még a „nem
hivatalos uralom” (informal empire) fogalmának megalkotása. Támadják ezzel
kapcsolatban a már Hobsont is foglalkoztató „új imperializmus” elméletét,
amely szerint a tőkés fejlődés tette lehetővé, hogy Európa országai hivatalosan
is ellenőrzésük alá vonják az ázsiai és afrikai területeket a XIX. század
második felében. Szerintük ugyanis ez az elmélet elsősorban a politikai
fennhatóságra koncentrál, amivel figyelmen kívül hagyja a korábbi évtizedek
külpolitikáját jellemző, kereskedelemben rejlő érdekérvényesítés
hatékonyságát.
Gondot jelent azonban, hogy a
szerzők nem fejtették ki részletesen, hogy pontosan mit is értenek a „nem
hivatalos uralom” fogalma alatt. A hiányt Michael Doyle pótolta, aki
amellett, hogy tömören definiálta a birodalom, a „hivatalos” és „nem hivatalos
uralom”, valamint mindezek kapcsolatát az imperializmussal, elkülönítette
egymástól a birodalom és imperializmus időszakát a nemzetközi egyenlőtlenségek
korszakától, valamint különbséget tett az európai gyarmati terjeszkedésnek az
egyes perifériákon élő törzsi és patrimoniális társadalmakra gyakorolt
hatásaiban.5 Doyle-nál is hiányként merült fel azonban, hogy
fogalmi keretei nem adnak teljes körű magyarázatot Omán és Nagy-Britannia
kapcsolatának dinamikájára. A hiányt a marxista történetírás sem tudta
kielégítően pótolni, habár kritizálta az imperializmus „gazdasági” és „nem
gazdasági” értelemben történő megkülönböztetését.6
Nem tudták meghaladni őket a történeti materialisták sem, akik a kapitalizmus
kiteljesedését kutatva csupán azt állapították meg Robinson és Gallagher
elmélete nyomán, hogy az imperializmust olyan politikai folyamatnak kell
tekinteni, amely lehetővé tette új régiók bevonását a kiteljesedő nemzetközi
kapitalista gazdaság rendszerébe.7
Az ománi államfejlődés
bemutatására rátérve a szerző hangsúlyozza, hogy 1798–1920 között az ország
fejlődését elsősorban a britek Indiához fűződő érdekei határozták meg, amit a
XIX. század végén a következőképpen fogalmaztak meg: „A Perzsa-öböl többi
részéhez hasonlóan Maszkat sem egyéb, mint indiai birodalmunk távol eső
tartománya. (…) Mindaddig, amíg Ön az említett Perzsa-öböl partján áll, addig
valójában Indiában tartózkodik.” (33. o.) A „tengeri béke” időszaka volt ez,
amikor is megkérdőjelezhetetlen volt Nagy-Britannia tengerek feletti uralma.
Ennek fenntartására az angolok mindent megtettek mind a nemzetközi politikai
életben, mind pedig a régióban, hogy távol tartsák a többi rivális európai
hatalmat az Arab-félsziget partvidékétől. Helyi szinten ez a politika az arab
tengerészet ellehetetlenítésében, valamint a helyi kereskedelem tönkretételében
mutatkozott meg; így a kalózkodás, a tengeri háborúk és a
rabszolga-kereskedelem betiltása elsősorban nem humanitárius szempontokat,
hanem az arab gazdasági élet megroppantását célozta.
1659-ben a portugálok
kiűzésével, majd pedig utóbbiak Mozambiktól északra fekvő kelet-afrikai
telephelyeinek birtokbavételével 1698-ra Omán a térség domináns hatalmává vált,
betöltve egyúttal az elűzött gyarmatosítók szerepét Kelet-Afrikától egészen
Indiáig. Erre a korszakra datálható az első kapcsolatfelvétel az ország és a
Brit Kelet-indiai Társaság között. A britek már ekkor felismerték az ország
stratégiai és kereskedelmi jelentőségét, az uralkodók azonban ekkor még ellent
tudtak állni a brit behatolási kísérleteknek; a Napóleon egyiptomi hadjárata
által kikényszerített 1798-as szerződésben is a Társaság mindössze szélesebb
körű kereskedelmi jogokat tudott biztosítani magának, gyárat vagy erődöt
azonban nem emelhetett az ország területén. 1856-ig ezért meglehetősen
ambivalensnek lehet tekinteni a két ország kapcsolatát: Nagy-Britannia
megpróbálta távol tartani magát az ománi belügyektől, s csak akkor
aktivizálódott a térségben, ha pozícióját francia, vahhabita vagy kalózveszély
fenyegette. Változás 1856-ban következett be, amikor Szaid ibn szultán halála
után az addig ománi befolyás alatt álló Zanzibár függetlenné vált. A britek
által szentesített különválásnak azonban ára volt: a gazdagabb zanzibári
szultanátust kötelezték, hogy évi 40 000 Mária Terézia-dollárt fizessen
Maszkatnak. Az afrikai uralkodó azonban nem kívánta szerződésben vállalt
kötelezettségeit teljesíteni, ezért végül az indiai kormány saját
költségvetéséből fizette ki az összeget. Ez a „zanzibári járadék” jelentette
tulajdonképpen az első állomását annak a folyamatnak, ami végül Maszkatnak
Nagy-Britanniától való anyagi kiszolgáltatottságában mutatkozott meg. Az összeg
kifizetésének megtagadása, illetve az egyes uralkodók el nem ismerése
nélkülözhetetlenné tette az angolok döntőbíráskodását a trónért vívott
belharcokban. Ez az 1870-es évektől egyet jelentett az ország de facto brit
protektorátussá válásával.
A következő történeti
szakaszra egyértelműen az I. világháború következményei nyomták rá
bélyegüket. Az Oszmán Birodalom felbomlása, új államok létrejötte a
Közel-Keleten, új légi útvonalak kialakulása az Arab-félsziget körül, valamint
az ekkor meginduló olajkutatások együttesen Omán stratégiai fontosságának
felértékelődését eredményezték. Anglia egyre intenzívebben kapcsolódott be a
közel-keleti folyamatokba, ami hatékonyabb irányítás megvalósítását tette
szükségessé részéről az Arab-félszigeten. Ez Omán esetében az 1920-ban aláírt
sibi szerződésben valósult meg, ami szentesítette az országnak a tengerparti
Maszkatra (szultanátus) és az ománi belterületre (imamátus) való felosztását,
valamint lehetővé tette a britek számára a kormány korlátlan ellenőrzését. A
megosztott ország azonban azt a veszélyt is magában rejtette, hogy az imamátus
seregei fegyveres erővel döntik meg a britekhez fűződő kapcsolatai miatt
hitetlennek tekintett szultán uralmát. Ennek kiküszöbölésére az indiai kormány
reformokat vezetett be; átalakította a szultanátus finanszírozási és
intézményrendszerét, valamint fejlesztette a fegyveres erők ütőképességét.
A költségvetés átszervezése
azonban hamar konfliktust szült az uralkodóval. Az ország alacsony bevételeit
ugyanis rendszeresen meghaladták a szultán személyes jellegű kiadásai, s a
hiányt kereskedőktől felvett hitelekből finanszírozta. A britek a helyzet
megoldására először pénzügyi tanácsadót neveztek ki az uralkodói család
számláinak ellenőrzésére. Mivel azonban a költségvetés továbbra is deficites
maradt, a vámbevételek átszervezésére is sor került. Az uralkodó, Tajmur ibn
Fejszál szultán azonban ekkor már nem volt hajlandó elfogadni az angolok által
szabott feltételeket. Hatalmának és pénzügyi helyzetének ellehetetlenülésével
már nem tudta és nem is akarta országát irányítani, ezért inkább elhagyta a
központi maszkati területet, mintsem a britek további térnyeréséhez
asszisztáljon. Funkcióját emiatt 1932-ig az angolok által létrehozott
Miniszterek Tanácsa látta el, amelyben gyakorlatilag minden fontosabb döntést
tanácsadóik hoztak meg.
Az 1930–1950-es évek a
szultanátus terjeszkedésének időszaka, amelyet főleg a bahreini olajmezők
1932-es feltárása után az olajkoncessziókból befolyó jövedelem növekedése és
az Arab-félsziget körül kialakított légi útvonalak rohamos fejlődése jellemez.
E tényezőknek köszönhető elsősorban, hogy Szaid ibn Tajmur szultán (1932–1970)
– felismerve a tényt, hogy országa stratégiai kulcspozícióra tett szert a
térségben – elődjével ellentétben aktívan részt vállalt az ománi kormány
munkájában. Valóban független, a britek bábáskodásától mentes államot szeretett
volna megteremteni. Felismerte, hogy ennek legfőbb akadálya az indiai kormány
által folyósított jövedelemtől való kiszolgáltatottság. Stratégiája emiatt a
britektől való anyagi függés felszámolása, a közigazgatás „ománizálása”,
illetve a belterületek feletti irányítás visszaszerzése volt. Ennek szellemében
1932-ben feloszlatta a Miniszterek Tanácsát és saját kezébe vette a
kormányzást, majd a bevezetett szigorú takarékossági intézkedések eredményeként
az 1940-es években törlesztette az ország köz- és az uralkodói család magántartozásait.
A megszorító intézkedések mellett a függetlenség financiális feltételeit az
olajkoncessziókból származó jövedelmek növelésével is finanszírozni kívánta.
Tárgyalásai sikeresnek bizonyultak, hiszen mind Nagy-Britanniának, mind az
olajtársaságok többségének érdeke volt, hogy az uralkodó kizárólagos jogokat
biztosítson számukra, kizárva ezzel azt a lehetőséget, hogy a feltörekvő
amerikai olajtársaságok is bekapcsolódhassanak a kitermelésbe.
További eredménye volt ennek a
politikának, hogy lehetővé vált az ország parti részének és a belterületeknek a
szultanátus fennhatósága alatt történő egyesítése. Szaid szultán már az 1930-as
évek közepétől folyamatosan törekedett arra, hogy kiterjessze befolyását az
imamátus felett, kevés eredménnyel. Törvényes úton Szaid nem kerülhetett
hatalomra, hiszen a belterületek törzsi vezetői vallási alapon ítélték el a
britekhez fűződő kapcsolatai miatt, fegyveresen pedig nem tudta érdekeit
érvényesíteni ütőképes hadsereg, illetve az olajkitermelés biztonságát szem
előtt tartó és ezért a belpolitikai stabilitás mellett elkötelezett angolok
támogatásának hiányában. Változás ebben a helyzetben 1952 októberében
következett be, amikor a szaúd-arábiai fegyveres erők az amerikai ARAMCO
olajtársaság bátorítására elfoglalták az imamátus mellett elterülő, vitatott
státusú Buraimi oázist. Mivel az angolokkal még az 1955-ös genovai konferencián
sem sikerült megállapodni, ezért engedélyt adtak Szaidnak, hogy fegyveres
erővel avatkozzon be a konfliktusba és megdöntse a szaúdiakkal szövetséges
imamátust. A brit olajtársaság – Petroleum Development Oman – anyagi
támogatásával felállított és brit tisztek által irányított hadsereg még abban
az évben visszafoglalta Nizvát és először lemondatta tisztségéről, majd
száműzetésbe kényszerítette vezetőjét, Ghalib ibn Ali al-Hinavi imámot.
Az 1956–1977 közötti periódus
Omán életében tagadhatatlanul az államfejlődés időszaka volt, amire főleg az
arab nacionalizmus, a Dél-Jemenben és Dhofarban kibontakozó baloldali
forradalmi eszmerendszer jelentette veszély, illetve a briteknek a térségből
való fokozatos kiszorulása gyakorolt döntő hatást. Az 1956-os szuezi krízis
ugyanis egyértelműen bebizonyította, hogy a térségben mind nagyobb szerephez
jutó Egyesült Államokkal szemben az egykor domináns szerepet játszó európai
hatalmak jelentőségüket vesztették, ami többek között a britek elkerülhetetlen
kivonulását eredményezte az Arab-félszigetről. Politikájukat emiatt a katonai
pozíciók feladása után visszamaradó érdekeltségeik biztosítása jellemezte, ami
a térség gazdasági és politikai fejlesztésének szorgalmazásában és
támogatásában mutatkozott meg, nemegyszer az ettől idegenkedő arab
uralkodók/vezetők akarata ellenére.
Omán esetében rendkívül
problematikusnak bizonyult a szilárd államstruktúra kiépítése és a belpolitikai
élet konszolidálása. A briteknek az ország hadseregének és közigazgatásának
fejlesztésére fordított hatalmas összegek mellett többször is fegyveres erővel
kellett beavatkoznia a sorozatosan kirobbanó lázadások leverésére: először az
1955-ben elfoglalt ’ománi’ belterületeken bontakoztak ki sorozatos zendülések
az egykori imamátusnak Omán és Maszkat Szultanátusba való integrálása ellen,
majd 1962-ben Dhofarban robbant ki felkelés a szultán zsarnoki uralmának és
központosítási kísérleteinek köszönhetően. Utóbbi – nem utolsósorban a kínai és
dél-jemeni támogatásnak köszönhetően – olyan sikeresnek bizonyult, hogy 1970
elejére a szultán hatalma a tartomány vékony tengerparti sávjára szorult
vissza. Ez Londont az aktív politizálástól Szalalahba visszavonult Szaid ibn
Tajmur szultánnal való kapcsolatának felülvizsgálatára kényszerítette.
Nagy-Britannia ugyanis gazdasági okok miatt 1971 végéig vissza akarta vonni
fegyveres erejét az Öböl még brit védnökség alatt álló országaiból, s komoly
kétségei voltak a tekintetben, hogy addigra az ománi uralkodó úrrá tud lenni az
ideológiailag mindinkább radikalizálódó konfliktuson. A helyzet megoldására
puccsot hajtottak végre és a lemondatott Szaid ibn Tajmur helyett fiát, a
jelenleg is uralkodó Kábusz szultánt tették meg uralkodónak, akinek nemzetközi
segítséggel 1975-re sikerült végérvényesen felszámolni a dhofari mozgalmat. Nem
sokkal ezt követően véget ért Nagy-Britannia „nem hivatalos uralma” Ománban;
1977-ben az angolok kiürítették a Masirah-szigeten és Szalalahban kiépített
katonai bázisaikat. Ekkor az immáron szuverén Kábusz szultán irányítása alatt
olyan, az olajjövedelmekből finanszírozott reformfolyamat bontakozott ki
elsősorban az oktatás, egészségügy és gazdaság területén, amely az ománi állam
konszolidálása mellett megalkotta annak új formáját: a központosított Ománi
Szultanátust.
Az utolsó történeti szakaszban
a szerző napjaink Ománját vizsgálja. Hatalmas, a többi arab-félszigeti államtól
– politikai identitásában, olajforrásaiban, lakosságában, konfliktusaiban és az
uralkodó családdal kapcsolatban – megkülönböztethető államfejlődés ment végbe
az országban a szultán által megvalósított modernizációs programnak
köszönhetően, ami jelentős előrelépést eredményezett gazdasági, társadalmi és
politikai téren. Lehetővé tette emellett – elsősorban a nemzetközi olajpiacon
keresztül – az ország bekapcsolódását a nemzetközi gazdasági rendszerbe is,
valamint megerősítette a Perzsa-öbölben betöltött kulcspozícióját. Sokkal
fontosabb mindezeknél azonban a Nyugat – elsősorban az USA – fokozódó
stratégiai elkötelezettsége Ománban az iráni forradalomra, a Szovjetunió
afganisztáni inváziójára, az utóbbi következményének számító Carter- és
Reagan-doktrína születésére, az iraki–iráni háborúra, majd végül a hidegháború
befejeződésére reagálva.
Az
angol csapatok távozása után szoros maradt a kapcsolat a szultán és
Nagy-Britannia között; utóbbi megőrizte befolyását az ország kereskedelemi,
kulturális és oktatási életében, valamint számos brit szakértő dolgozott
továbbra is a szultán, a fegyveres erők, a hírszerzés, vagy az egyes
minisztériumok tanácsadójaként. Korábbi kötelezettségüknek – Kábusz szultán
legfőbb védnökei a külföldi támadások ellen – azonban már nem tudtak eleget
tenni a megváltozott helyzetben. Szerepüket – gyakorlatilag kizárólag csak ezen
a téren – az utóbbi 30 évben az Egyesült Államok vette át, amikor pénzügyi és
politikai eszközökkel próbálta az ország stabilitását és sérthetetlenségét –
elsősorban az ománi fegyveres erők fejlesztésével – szavatolni az öbölbeli
olajhoz való folyamatos és biztonságos hozzájutás érdekében. Fontos lépés volt
ebben a tekintetben az 1980-ban megkötött amerikai–ománi egyezmény, amely
lehetővé tette az USA hadserege számára ománi kikötők és repülőterek
használatát. Ennek értelmében vette igénybe ezeket a bázisokat az Egyesült
Államok az 1990–1991-es, Kuvait felszabadításáért vívott háború, az azt követő,
Irak „kettős feltartóztatását” célzó politika, az afganisztáni tálibok ellen
indított hadjárat, majd pedig Szaddám Huszein rendszerének felszámolása
kapcsán. Mindez azt bizonyítja, hogy Omán – Owtram véleménye szerint
–Szaúd-Arábiával vagy Kuvaittal ellentétben nem az itt található kőolaj, hanem
az ország geostratégiai fontossága miatt áll a Nyugat figyelmének
középpontjában. Ezt különösen azért fontos hangsúlyozni, mert bár a kitermelt
olaj mennyisége az 1990-es évektől folyamatosan csökken, ennek ellenére
feltételezhető, hogy sem az USA, sem pedig Nagy-Britannia nem tudná tolerálni
egy Nyugat-ellenes kormány létrejöttét. Ez természetszerűen determinálja,
egyúttal viszont be is határolja Omán államfejlődésének lehetőségeit a jövőben.
Annak
ellenére, hogy a „tömjén hazájának” is nevezett Omán történelme és kultúrája
rendkívül gazdag, kevés figyelmet kapott a nemzetközi tudományos életben.
Owtram tudományos alapkutatáson alapuló munkája emiatt kimondottan hiánypótló
jellegűnek tekinthető. A szerző aprólékosan – esetenként néha már elveszve a
részletekben – taglalja azokat a meghatározó folyamatokat, amelyek végül
lehetővé tették a mai ománi állam létrejöttét. Külön erénye emellett a
könyvnek, hogy a szerző nem marad meg az események pusztán kronologikus jellegű
bemutatásánál. Egy olyan új szempontú elméleti megközelítést alkalmaz, ami
nemcsak érdekesebbé és elgondolkodtatóbbá teszi sorait, hanem hasznos
segítséget jelenthet a más országokban lezajlott, hasonló jellegű folyamatok
újra- és átgondolásához.
Francis Owtram: A Modern History of Oman. Formation of the State since 1920. (Omán újabbkori története. Az állam kialakulása 1920 után) I.B. Tauris & Co Ltd, London, 2004. 232. p.
Prantner Zoltán
1. Holden, D. Farewell to Arabia. London: Faber & Faber. 1966.
2. Francis Owtram a University of Londonon védte meg doktori disszertációját „Omán és a Nyugat: Államfejlődés Ománban 1920 után” címmel. A szerző modern Közel-Kelet-történetet oktat a University of Southemptonon és 2005-től részt vesz az emberiség történetével kapcsolatos dokumentumok feltárásra, értékelésére és katalogizálásra létrehozott program (Humbul) munkájában. Fő kutatási területe a Közel-Kelet – azon belül is elsősorban az Öböl-államok – modernkori története.
3. Timpe, L. British Foreign Policy toward the Sultanate of Muscat and Oman 1954–1959. PhD. disszertáció. University of Exeter.
4. Ezzel kapcsolatos munkájuk többek között: The Imperialism of Free Trade. In: Economic History Review, 2nd ser. VI, I. 1953.; Africa and the Victorians: The Official Mind of Imperialism. London, MacMillan, 1961.; The Decline, Revival and Fall of the British Empire. ed. by Anil Seal. Cambridge, CUP, 1980.; Oil Monarchies: Domestic and Security Challenges in the Arab Gulf States. New York, Council on Foreign Relation Press, 1994.
5. Doyle, M. Empires. Princetown, Princetown University Press, 1986.
6. Brewer, A. Theories of Imperialism in Perspective. In: Imperialism and after: continuities and discontinuities. ed. by Mommsen, W. J. – Osterhammel, J. London, German Historical Institute, 1986.
7. Bromley, S. Rethinking Middle East Politics. London, Polity Press, 1994.; Halliday, F. Rethinking International Relations. Basingstoke, MacMillan, 1994.; Rosenberg, J. The Empire of Civil Society. London, Verso, 1994.