Klió 2007/3.
16. évfolyam
Birodalom
Közhely, hogy bizonyos történelmi tematikák konjunktúrája erősen függ a mindenkori (nagy)hatalmi-politikai helyzettől – mindenestre az olyan művek ismertetésénél, mint a jelen munka, megkerülhetetlen ez a kontextus. Különösen, ha a szerző maga is utal erre, s a témát a „politikai korrektség” allűrjeinek mellőzésével fejti.
A birodalmi tematika
reneszánsza, mely az 1990-es évektől mindmáig tart, a Szovjetunió és a
kommunista blokk felbomlásának és (ebből következően) az USA globális
dominanciájának (egyfajta világcsendőri szerepének) következtében vett igazi
lendületet. A „birodalmi konjunktúra” több fontos történeti monográfiát
eredményezett nemcsak a szárazföldi birodalmak (Orosz Birodalom vagy Oszmán
Birodalom) történetéről, hanem a tengeri birodalmak (Brit, illetve Spanyol
Gyarmatbirodalom) vonatkozásában is. (Erre pl. lásd J. H. Elliott
könyvének ismertetését e folyóirat 115–119. oldalán!) Várható volt, hogy ez a
folyamat előbb-utóbb teoretikus jellegű, összefoglaló munkákban is tükröződni
fog, melyek nem kizárólag történészeknek szólnak, s ennek egyik jó példája Alejandro
Colás Empire című műve, mely a Polity Press, Kulcsfogalmak
sorozatának legújabb darabja.
Colás művét azonban elsősorban
mégis a történészeknek ajánlhatjuk, mivel szerencsésen ötvözi a történeti
megközelítést a politológiával, s hangsúlyozza: ha valamiféle „használható
birodalom”-koncepciót akarunk kialakítani, annak előfeltétele a történeti
megközelítés, mégpedig úgy, hogy a modellalkotás tekintettel legyen az egyes
birodalmak specifikus jellegére is.
Colás számára természetesen
nem maga a birodalom elnevezés a lényeg (tehát nem az, hogy egy adott
hatalomra használják-e a terminust, vagy hogy maga az adott hatalom így
definiálja-e magát), hanem a birodalmat úgy tekinti, mint a „hatalom egy
speciális kifejeződési formáját”. A terminológiát – az impérium
jelentését, mely a birodalom szó forrása a nyugati nyelvekben, eredeti
jelentése pedig „parancsolás, uralkodás, vagy széles értelemben vett hatalom” –
éppen ezért csak érintőlegesen tárgyalja.
A szerző leszögezi, hogy
kiindulópontja a birodalmak vizsgálatánál az az első olvasatra evidensnek tűnő
megállapítás, mely szerint a birodalmak egyben államok is. Az állítás
azonban más megvilágítást nyer, érvel Colás, ha sorra vesszük a birodalom és
azon politikai szerveződés közti különbségeket, amely ma domináns a világon, ez
pedig nem más mint a közel 200 „területi exkluzivitással és politikai
függetlenséggel bíró nemzetállam”. Ezt az összehasonlítást elsősorban a (XIX–)
XX. század története teszi indokolttá, ugyanis a birodalmak korát ekkor a
nemzetállamok kora váltotta fel.
Az egyik fontos különbség a
birodalmak és a nemzetállamok közt (és ez a történetileg igazolható tendencia
lesz majd a birodalom koncepció első fontos ismérve!), hogy a birodalmak „nem
mutattak hajlandóságot vagy nem voltak képesek arra, hogy bezárják határaikat”.
(Vergiliust idézi a szerző, aki szerint a Római Birodalom „sine fine
(vég nélküli) és nemcsak időben, hanem térben is”, valamint Spanyolország XVI.
század eleji nagykancellárját, aki szerint a spanyol impérium „határtalan”.)
Colás szerint a birodalmaknak alapvetően nem voltak pontosan
definiált „külső határaik”, mint a területi exkluzivitáson alapuló nemzetállamoknak,
hanem inkább „határvidékeik, határvonalaik”. Bár a két ókori birodalom,
Róma és Kína, amit Colás vizsgál, elhatárolta belső igazgatási rendszerét,
mégis a határvonalak ritkán voltak rögzítettek. A birodalom elsődleges jegye (1)
tehát a politikai határvonalak folyamatos kiterjesztése.
Colás szerint, míg
Spanyolország és Anglia „otthon”, azaz Európában, elfogadták a territoriális
szuverenitás gondolatát, addig az Európán kívüli világban „agresszíven tagadták
ennek létét”. (Ez pedig sokáig megkülönböztette őket az egyszerű
nemzetállamoktól.)
Történetileg a legegyszerűbb
képlet a szerző szerint valószínűleg az, amikor már létező államok váltak
birodalommá, mint Spanyolország és Anglia vagy Oroszország. Ennek kapcsán egy
mondattal utal arra a jelenségre, amit az Orosz Birodalom kapcsán az irodalom
joggal hangsúlyoz: nevezetesen, hogy míg Anglia és Spanyolország esetében a
birodalmi terjeszkedés idejére a nemzeti tudat és az állami intézmények már
fejlettek voltak, addig Oroszországban az orosz nemzeti identitás csak a
birodalmi terjeszkedés idején, elég későn (a XVIII. században) kezdett
kialakulni. Ez pedig azzal a következménnyel járt, hogy (pl. a brit nemzeti
tudattal szemben) az orosz nemzeti és birodalmi tudat nem válaszható szét! (G.
Hosking ezt úgy fogalmazta meg, hogy „A briteknek volt egy birodalmuk,
Oroszország viszont maga volt egy birodalom”.)
Az expanzionizmus volt az oka
annak, hogy a birodalmak etnikailag sokszínű politikai egységek –
szemben a nemzetállammal, amely az állam és a nemzet egységének elvén nyugszik.
Ugyancsak a terjeszkedés eredményezi Colás birodalom-koncepciójának további (2.)
elemét, a hierarchiát, amely egyben újabb megkülönböztető vonás a
nemzetállamokkal szemben. Ez utóbbiakban az állam azonos mélységben,
uniformizált módon uralja a területet, és a népesség homogenizálására törekszik
a „kulturális és alkotmányos identitás” terén is, míg a birodalom éppen
különböző jogállású területek halmaza. Klasszikus esetben az
„anyaország”/metropolisz nem ad azonos jogokat a perifériáknak (lásd pl. a
gyarmatok képviseletének hiányát az angol parlamentben). A birodalmak a
terjeszkedés során nem törekedtek a jogi különbségek megszüntetésére, azaz
homogenizálásra, ezért „a birodalomépítés hierarchikus folyamat
volt”. A homogenizálás ugyanis éppen a jogi-politikai főséget szünteti
meg! Idővel azonban ez is
megtörténhetett, persze, mint a Római Birodalomban: először Itália minden
szabad polgárának (i. e. I. század) majd Caracalla idején (212) a birodalom
minden szabad polgárának megadták a római polgárjogot!
A birodalmak további
kritériuma (3.) a rend – természetesen a hatalom gyakorlóinak értelmezése
szerint. Annak az eszméje, hogy a birodalom valamiféle rendet
biztosít és tart fenn, ami egyben a terjeszkedést is igazolja! Ez, persze,
nem más, mint az imperializmus önigazolása, amely egyúttal egyfajta küldetéstudat
is. Ilyen önigazolás volt Róma idején a pax Romana! (És ilyen ma a pax
Americana, a „demokrácia exportjával”).
Az európai gyarmatbirodalmak
esetében az önigazolás és a missziós tudat abban jelentkezett, hogy a „régi és
a mai európaiak” (tágabb értelemben a nyugati világ) civilizációjukat magasabb
rendűnek tartották a többinél: a civilizációs misszió a kolonializmus és az
imperializmus egyik alapvető mozgatója volt Európa részéről. Ennek mind
vallási, mind szekuláris elemei is voltak: a kereszténység terjesztése,
valamint az a természetjogból eredő meggyőződés, hogy a szervezett társadalmi
lét, azaz az Európában ismert politikai létforma magasabb rendű, mint az a
mondhatni kvázi „természeti állapot” (a szervezett társadalom hiánya), melyben
sok Európán kívüli nép élt. Ezért úgymond „hozzá kell segíteni őket” ehhez a
magasabb rendű létformához! (Manapság ez a „demokrácia exportja”!) Az említett
kétféle érvelés már korán megjelent, például a XVI. századi közepén a spanyol
szerzetesek vitájában (1550 – Valladolid), amikor a spanyol uralom igazolásának
alapjairól értekeztek.
Colás művében vizsgálja az ún.
nem-hivatalos imperializmus (informal imperialism) koncepcióját is (ez a
nézet az 1950-es években jelent meg), amely szerint az imperializmus lehet
pusztán gazdasági jellegű is. Azaz nem szükséges, hogy a dominanciát a
politikai szuverenitás szempontjából értelmezzük: ezen nézet szerint egy állam
hatalma más területek felett nem kell, hogy feltétlenül jogi-politikai formát
öltsön (katonai jelenlét, a területek felett gyakorolt hivatalos uralom), hanem
a dominancia lehet pusztán gazdasági jellegű is. Ebben a vonatkozásban Colás a
gazdasági és a politikai uralom dialektikájára helyezi a hangsúlyt, és
felhívja a figyelmet arra, hogy az imperializmus nem egyedül egy adott
birodalom haszonélvezőinek a döntésén múlt és múlik. Az imperializmus
kompetitív jelenség. Nemcsak a függő területek (lázadás stb.), hanem más
hatalmak terjeszkedése is befolyásolja az uralmi mechanizmusokat.
Történetileg a Brit Birodalom
példáján igazolja az említett dialektikus viszonyt, mégpedig elsősorban India
vonatkozásában. (Nem véletlenül, hiszen éppen ennek kapcsán jelent meg a
nem-hivatalos, azaz gazdasági imperializmus nézete.) Igaz, hogy Indiában a brit
érdekszférába tartozó területeket először valóban nem a brit kormány, hanem a
Kelet-Indiai Társaság igazgatta (Bombay, Madrasz, Calcutta székhellyel).
Azonban a hétéves háború (1756-63) után a társaság a gazdasági érdekszférájába
tartozó területeket elragadta a helyi indiai hatalmaktól és gyakorlatilag
állami jogokat (igazgatást, adószedést) kezdett gyakorolni felettük. Ugyanakkor
viszont, ezzel egy időben, maga a társaság is állami ellenőrzés alá került
1784-re! Ettől fogva a londoni kormány irányította, és lényegében a brit
kormány igazgatási és adóbeszedő szervezetévé vált, melynek biztonságát is
immár a brit hadsereg garantálta! A társaságot végül ugyan csak a szipojlázadás
(1857) után oszlatták fel (1858), de ez nem a kezdete, hanem csak a
végkifejlete volt az ún. „hivatalos imperializmusnak”.
A könyv fő fejezetcímei: Birodalmak
a történelemben; A birodalom mint tér; A birodalom mint piac; A birodalom mint
kultúra; A birodalom után (mely utóbbiban egy alfejezet foglalkozik az USA
mint birodalom problematikájával).
A nagy téma részleteiben való
elmélyülést gazdag bibliográfia segíti.
Alejandro Colás: Empire (Birodalom). Cambridge, Polity Press, 2007. 233. o.
Sashalmi Endre