Klió 2007/3.
16. évfolyam
„Igazságos háború”. Cicero bellum iustum-koncepciójától
az ENSZ Alapokmányáig
Cicero életműve produktív módon aknázható ki jelenkorunk
számos politikai és államelméleti problémájának magyarázatához. Különösen
értékesek és fontosak – a sajnos korunkban is aktuális államok közötti
konfliktusok kezelése szempontjából – a bellum iustum-ra („igazságos”,
„jogos” vagy meghatározott módon „igazolt” háborúra) vonatkozó kijelentései.
Ezek vizsgálata teszi ki Klaus M. Girardet tanulmányának első részét,
melyet Augustinus témába vágó gondolatainak elemzése követ (II. rész), majd egy
rövid áttekintés az „igazságos háború” elméletének módosulásairól egészen
napjainkig (III. rész).
A bellum iustum
kétségkívül veszélyes fogalma kétezer éve semmit sem vesztett aktualitásából:
az utóbbi 15 évben, de különösen 2001/2002-ben rendkívül heves vitákat váltott
ki. Egyesek szerint a bellum iustum-ra vonatkozó minden egyes elmélet
alkalmas arra, hogy leépítse a háborúk kirobbantása előtt álló akadályokat, míg
mások amellett érvelnek, hogy az „igazságos háború” mércéje inkább gátlóan hat,
de legalább is „megszelídíti” a háborúkat. Ennek a napjainkban is zajló vitának
alapvető kérdése: összeegyeztethető-e a bellum iustum fogalma az
érvényben lévő nemzetközi joggal, jelesül az ENSZ Alapokmányával? „Nem létezik
többé háborúhoz való jog” – ez az egyik fél meggyőződése, míg a másik az
igazságos, jogos háború visszatéréséről beszél, arról, hogy különösképpen 2001.
szeptember 11. után nem mondhatunk le a bellum iustum elméletéről.
A bellum iustum Cicerónál
A római szerző a háborút és az erőszakot az emberiség
történetének korai, állatias fokának tekinti. A konfliktusok emberek között
emberekhez méltó módon verbális eszközökkel zajlanak, az állatok szintjén
erőszakkal. Következésképpen Cicero felfogásában az államok közötti
konfliktusok rendezésekor csak abban az esetben lehet erőszakhoz, a háborúhoz
mint ultima ratio-hoz folyamodni, ha a viszálynak verbális eszközökkel
nem lehet véget vetni. A háború egyetlen és legfőbb célja a béke megteremtése
lehet. Egyértelmű a Cicero-művekből kiolvasható tendencia: lehetőség szerint el
kell kerülni a háborút.
Az „igazságos háború” cicerói
koncepciójának – amely Az állam (De re publica) a Törvények (De
legibus) és a Kötelességek (De officiis) című műveiben olvasható
kijelentéseiből rajzolódik ki – van egy formális és egy ettől aligha elválasztható,
a dolog lényegét adó tartami összetevője. Következésképpen a kettőt együtt
vizsgálja a szerző.
A rómaiak – Polybios állítása
szerint – különös hangsúlyt fektettek arra, hogy a görögöktől eltérően nem
váratlanul, alattomos rajtaütéssel indítottak háborút, hanem azt minden esetben
egy diplomáciai úton, verbális eszközökkel zajló, konkrét vádakon, okokon,
érveken alapuló konfliktus előzte meg. „Nemzetközi” bíróság hiányában a háború
bevezetésének minden egyes lépésénél a mindenki számára közös isteneket hívták
tanúként annak igazolására, hogy Róma magatartása és szándékai jogszerűek. A
közreműködő papok az ún. fetialisok voltak. Az őket tömörítő papi
testületnek a feladata volt a korai időktől kezdve egészen a Kr. e. III.
századig az, hogy az ellenfél által elkövetett jogtalanságra (iniuria)
hivatkozva vagy jóvátételt követeljen, vagy a bűnösök kiszolgáltatását (res
repetere). 30 (vagy 33) napnyi határidőt követően az iniuria ismételt
megnevezése mellett háborúval fenyegették meg az ellenséget, mintegy bejelentették
a háborút (bellum denuntiare), végül, ha a követelések nem teljesültek,
a iusta causa-ra (jogos ok) való újbóli utalás mellett hadat üzentek (bellum
indicere). A háború tényleges kezdetét az az eljárás jelentette, melynek
során a fetialisok egy dárdát rituálisan áthajítottak az ellenség
területére. Cicero a háború bevezetésének eme fetialisjog által szabályozott
szertartását a bellum iustum lényeges ismérvének tartotta. (Egy, az
állam területére fegyveresen behatoló ellenséggel szemben vívott védekező
háborúra ez az eljárás magától értetődő módon nem volt érvényes. Az ilyen
háború tehát nem esik a bellum iustum hatálya alá, ahogyan a
polgárháború /bellum civile és a lázadó alávetettekkel szemben
folytatott háború sem.)
Feltehetően Kr. e. 281–80-tól
fogva a fetialisok már nem működtek közre a háborúk bevezetésében:
senatori követek léptek a helyükre. Ugyanakkor úgy tűnik, hogy Cicero –
tekintettel a rómaiak által vívott bella iniusta-ra (igazságtalan
háborúkra) háborús etikai okokból és reformpolitikai szándékaival összhangban –
bizonyos módosításokkal – szükségesnek tartotta a régi római fetialisjog
újjáélesztését. Elképzelése szerint az érvényben lévő gyakorlattól eltérően a fetialisok
intézményének ismét jelentős politikai szerepet kellene játszania a háborúk
kezdetén, és akárcsak egykor – természetesen a világméretűvé nőtt birodalom
megváltozott szükségleteiből fakadó
módosításokkal – neki kellene gondoskodnia a ius/iustitia,
fides és bellum iustum követelményeinek érvényesüléséről. A javaslat
reformpolitikai célja egyértelmű: Cicero többször igen élesen bírálta a római
helytartók és katonai parancsnokok amoralitását, akik kiváltságokkal felruházva
önhatalmúan, felelőtlenül kihasználva lehetőségeiket igazságtalan háborúkat (bella
iniusta) vezettek, szintén igazságos háborúra (bella prope iusta) és
a rómaiak elleni gyűlöletre (odium) provokálva más népeket. A fetialisok
közbeiktatásával ezt a visszás helyzetet szerette volna megszüntetni Cicero.
A bellum iustumban az
ellenség iustus hostisnak (jogos ellenségnek) minősül. Ez persze nem
jelenti azt, hogy Cicero a szemben álló félnek éppúgy megadná azt a
lehetőséget, hogy „igazságos” legyen és ekképpen mindkét fél bellum iustumot
vívjon. Római perspektívából a háborús bűn mindig az egyik felet sújtja, ami
azt a lehetőséget is magában foglalja, hogy a háború római részről iniustumnak,
az ellenség részéről pedig „majdnem igazságosnak” minősül. A iustus hostis Cicero
definíciója szerint az, aki pl. a lázadó rabszolgáktól vagy kalózoktól eltérően
alkalmas arra, hogy vele formálisan háborút kezdjenek, majd az ellenségeskedést
szerződéskötéssel zárják le.
A politikában (fejti ki a De
re publica-ban), így a háborúban semmiképpen nem lehet lemondani az
igazságosság követelményéről. Külső politikai konfliktusokban egy állam iustitia-ja
abban mutatkozik meg, hogy nem kezd önkényesen háborút, hanem bizonyos
szabályokhoz tartja magát, amelyek közül a legfontosabb az ellenség által
elkövetett jogtalanság (iniuria) mint jogos háborús ok (iusta causa)
megléte. Jogosnak minősül az a háború, amelyben vagy az ellenség által már
elkövetett jogtalanság miatt vesznek elégtételt, vagy egy még nem
bekövetkezett, de fenyegető jogtalanságot hárítanak el. A háború feltétele
Cicero megfogalmazásában a fides és a salus megsértése, vagyis
mindkét esetben az ellenségnek a békét megszüntető iniuriaja. A fides,
ez a rendkívül sok jelentést magában tömörítő fogalom Rómának a szövetségesei
iránti „hűségét”, szerződésben szabályozott viszonyát is jelenti. A szerző
szerint azonban a pro fide vívott háború nem a rómaiaknak a jogtalansággal (iniuria) sújtott
szövetségesek (socii) érdekében folytatott háborújára vonatkozik (ezt
Cicero következetesen a bella pro sociis fordulattal adja vissza), hanem
arra, hogy mivel a szövetséges nem tartja magát a foedusban
(szövetségben) lefektetett feltételekhez, Róma harcba száll a szerződésszegő
szövetséges ellen. A pro salute fordulat értelmezése: a (római) államnak
(beleértve provinciáit és szövetségeseit) a „javáért”, sértetlenségéért, sőt, fennmaradásáért
vívott háború egy azt fenyegető vagy már bekövetkezett – iustus hostis
által elkövetett – jogtalansággal szemben.
Cicero bellum iustum-elmélete
képezi az alapját az ún. defenzív római imperializmus ismert tézisének.
Girardet ebben az összefüggésben vizsgálja, hogyan magyarázta maga Cicero a
saját bellum iustum-teóriájának fényében a világméretű római birodalom
létrejöttét. Cicero nem hagy kétséget afelől, hogy egy római számára imperiumra
(hatalomra) és gloriara (dicsőségre) háborúban vagy háború által szert
tenni a legnagyobb mértékben kívánatos. Az elődök nem csupán a szabadságért
ragadtak fegyvert, hanem azért, hogy saját maguk hatalomra (imperium)
tegyenek szert. Ezért gondolta úgy némely kutató, hogy a pro fide és pro
salute vívott háborúk mellett a hatalomvágy (cupido imperii) egy
harmadik - jogos - háborús oknak (iusta causa belli)
minősül. Ugyanakkor Cicero világossá teszi, hogy a hatalomért (a birodalom
kiterjesztéséért) és dicsőségért folytatott háború csak akkor bellum iustum,
ha a másik oldalon iustus hostis (jogos ellenség) által elkövetett
jogtalanságok (iniuriae) állnak. Miképpen lehet összeegyeztetni a
hatalomszerzés célját a bellum iustum-elmélettel? Girardet a
Kötelességek (De officiis) első könyvének szöveghelyei alapján a
következő választ adja erre a kérdésre. Cicero azt írja, hogy ha valaki
jogtalanság áldozatává lesz, a jóvátételben és a büntetésben mértéket kell
tartani. Mindenképpen gondoskodni kell arról, hogy a jogtalanság elkövetőjének
a jövőben ne legyen lehetősége jogtalan cselekvésre (iniuria). Az egyik
módszer eme cél eléréséhez a legyőzött fél alávetése az imperium populi
Romaninak, vagyis a birodalom expanziója. A mások feletti uralom akkor
igazságos, jogos, ha az alávetettség hasznára van a jogtalanságot elkövetőnek,
amennyiben elveszi tőle egy újabb jogtalan cselekedet lehetőségét. Cicero tehát
nem a fizikailag erősebb joga, hanem a morálisan erősebb joga mellett érvel. A
természetből vett példával igazolja, hogy mindig a jobbak uralkodnak az infirmi,
vagyis a jogtalanságaik miatt morálisan gyengék felett – éppen ez utóbbiak
hasznára. Abból a tételből kiindulva, hogy a háború egyetlen célja a
jogtalanságtól mentes béke (és ez a hatalomért folytatott háborúkra is
érvényes), azt mondhatjuk, hogy Cicero számára az imperium Romanumot az
legitimálja, hogy a pax Romananak mint egyfajta birodalmi jogrendnek a
létrehozója és garantálója.
Mai nézőpontból természetesen
aligha elfogadható az az állítás, hogy Róma történelme során csak igazságos
háborúkat vívott volna, és soha semmi manipulációval ne lett volna
megvádolható. Cicero azonban egy bizonyos időpontig (úgy tűnik, Kr. e. 129-ig)
történelmileg helytállónak tartotta ezt. Ugyanakkor nem lehet nem észrevenni
azt a kritikát, amelyet a rómaiak által saját korában vívott bella iniusta
és a szövetségesekkel szembeni jogtalanságok miatt fogalmazott meg.
Augustinus és a bellum iustum
Augustinus sokak számára mindmáig a bellum iustum –
főként cicerói elemekből építkező – specifikusan keresztény teóriájának
megalkotója. Mások szerint ő a forrása a cicerói bellum iustumra
vonatkozó félreértéseknek a középkorban és az újkorban, sőt, akár a „totális
háború” első teoretikusának is tekinthető. Ismét mások az eretnekek, a
„hitetlenek” elleni „szent háború” első keresztény teoretikusának tartják. A
szerző tanulmányának második részében ezekkel a nézetekkel szemben fejti ki
saját álláspontját. Mindenekelőtt
leszögezi, hogy az egyházatya nem volt háborúpárti, sőt, a keresztény
időszámítás első évszázadaiban egyetlen antik szerző sem ítélte el annyira
szenvedélyesen a háborút mint éppen ő. Ugyanakkor megpróbálta valamiképpen a
helyére tenni azt a nem félretolható tényt, hogy a világban jelen van az
igazságtalanság, ami bizonyos korlátozott körülmények között szükségessé
teheti a háborút és egy másik ember elpusztítását. Ekképpen a római
Augustinus (a De civitate Dei/ Isten városáról című művében) helyeslően
nyugtázza, hogy római elődei – a keresztények istenének jóváhagyásával – bellum
iustumok által – amelyek pl. a szabadság és a közjó érdekében
szükségszerűek voltak - létrehozták a világméretű római birodalmat. Vagyis
Ciceróval teljes egyetértésben bella iustan olyan háborúkat ért,
amelyeket az ellenség által elkövetett igazságtalanságok, tehát iustae
causae legitimálnak.
A háború és a béke
problematikáját átfogóan és kimerítően tárgyaló helyeket Augustinus hatalmas
életművében hiába keresünk, csupán elszórt megjegyzéseket találhatunk, főként a
leveleiben konkrét kérdésekre megfogalmazott válaszok formájában. Ezekből
kiderül pl., hogy az Ótestamentumban szereplő háborúkat nem tartja
összeegyeztethetetlennek az újtestamentumi Hegyi beszéd békeetikájával és
igazságos háborúknak tartja azokat. Saját jelenkorát illetően azonban egyetlen
háborús eseményt sem tart Isten által elrendelt bellum iustum-nak.
Némely kutató nézetével ellentétben semmilyen értelemben nem tekinthető sem a
„szent háború”, sem a keresztes háborúk elméleti megalapozójának. Amit
általában a háborúkról mond és az, hogy mint a legitimum imperium
birtokosa, egyedül a császár jogosult, hogy a pax és a salus communis
helyreállítása érdekében katonai akciókat rendeljen el, problémamentesen
levezethető a cicerói álláspontból, és semmilyen specifikusan keresztény
elemet nem tartalmaz.
Az a történeti-politikai
valóság, amelyben Augustinus a gondolatait kifejtette, egészen más mint Cicero
kora, a Kr. e. I. század. A constitutio Antoninianat (Kr. u. 212)
követően megszűnt az önálló államok szövetségesek (socii) és „barátok” (amici)
formájában meglévő differenciált sokszínűsége. Következésképpen Cicero korával
ellentétben a háborús konfliktusok a birodalom keretein belüli bella internanak
(belső háborúknak) minősültek, ill. a birodalom határain betörő népek elleni
defenzív katonai akcióknak, amelyekre pedig Augustinus – természetszerűleg –
sohasem használja a bellum iustum kifejezést. (Államok közötti
konfliktusok és a birodalom lehetséges expanziója Augustinus számára egyáltalán
nem jönnek számításba.) A bellum iustum problémájával kapcsolatos megjegyzései
a leveleiben – anélkül, hogy magát a kifejezést használná – nem elméleti
fejtegetések, hanem a hozzá intézett konkrét kérdésekre adott konkrét válaszok.
Az alapvető kérdésre – egy keresztény számára teológiai szempontból
megengedhető-e, és ha igen, milyen feltételek között a háborúban való harc és
gyilkosság – a válasza pozitív. A pax Romana Isten akaratából következő
jó, amiért – ha veszélybe kerülne - a keresztény harcolhat és ölhet, sőt,
harcolnia és ölnie kell. A háború keserű és fájdalmas szükségszerűség, melynek
egyetlen célja a béke helyreállítása lehet a birodalmon belül és a birodalom
határain. A háborús cselekmények semmiképpen nem lehetnek megsemmisítő akciók:
úgy kell azokat véghezvinni, hogy a legyőzötteket integrálni lehessen a pax
Romanaba.
A bellum iustum és az ENSZ Alapokmánya
A bellum iustum
eszméjének mértékadó tekintélye a középkorban Aquinói Tamás (1225–1274).
Augustinustól eltérően ő is egy olyan valóságban élt, amelyben államok sokasága
létezett és háborúzott egymással. Az államok közötti háborúkra vonatkozó
gondolatai a Summa theologiae című művében olvashatóak. Az augustinusi
kijelentésekből kiindulva – jóllehet ezek a római birodalom nem bellum
iustum-ként felfogott belső konfliktusaira vonatkoztak – az „igazságos
háború”-nak három kritériumát fogalmazta meg: 1. auctoritas principis
(mivel a principes kötelessége az országok, provinciák, városok védelme
a külső ellenséggel szemben); 2. iusta causa; 3. intentio recta (
vagyis kerülni az etikailag elvetendő magatartást a háború során és törekedni az egyedüli jóra, a
békére). Girardet úgy látja, hogy ezen kritériumok közül egyik sem tekinthető
specifikusan kereszténynek, és egy sincs közöttük, amelyet ne lehetne
visszavezetni Cicero kijelentéseire. Ugyanakkor Cicerótól eltérően Aquinói
Tamás nem beszél a háború bevezetésének formalitásairól és az ahhoz kapcsolódó
ceremóniáról, amelyek viszont Cicero számára a bellum iustum lényeges
elemei voltak.
A késői skolasztika szerzői – Francisco
de Vitoria (1483–1546), Alberico Gentili (1552–1608) – révén egy új
fogalommal bővült a bellum iustum körüli vita: a mindkét részről jogos
háború (bellum iustum ex utraque parte) fogalmával. Eddig a háborús
konfliktus kirobbanásának okaként megjelölt jogtalanság (iniuria) mindig
egyértelműen az egyik háborúzó fél számlájára volt írható. De Vitoria és
Gentili viszont számoltak azzal a lehetőséggel, hogy legalább is szubjektív
értelemben mindkét fél „igazságos háborút” vív. Sőt, Gentili úgy gondolta, hogy
akár objektív értelemben is igazságos lehet mindkét szembenálló fél háborúja.
Újabb jelentős lépést tett Gentili kortársa, Balthasar de Ayala
(1548-1584) azzal, hogy tanítása szerint a bellum iustum-ra vonatkozó
mindent eldöntő kritérium a iustus hostis meghatározása. Mint láttuk,
Cicerónál a kifejezés azt jelentette: olyan ellenség, amellyel a háború, vagyis
a jogtalanság eltörlését követően szerződést lehet kötni. De Ayalánál egészen
más az értelme. Nála a jogtalanság mint
a bellum iustum fontos kritériuma nem játszik többé szerepet. A háborút
kizárólag az teszi bellum iustummá, hogy egyenlő jogú iusti hostes
vezetik. Ezen az alapon teljesen indifferens, hogy a háborúzó fél ügye
igazságos-e vagy sem: egy háború akkor is lehet igazságos, jogos, ha nem jogos
okok miatt indították.
A „nemzetközi jog atyjának”
tekintett Hugo Grotius (1583-1645) ismét egy újabb fogalmat vezetett be De
iure belli et pacis (A háború és a béke jogáról) című művében, ez a bellum
sollemne/publicum. Felfogása szerint egy háború akkor tekinthető
„igazságos”-nak, ha eleget tesz a következő kritériumoknak: 1. mindkét oldalon
a legfőbb hatalom (summa potestas/summum imperium) birtokosai, vagyis
szuverén állami vezetők állnak, akik 2. a háborút nyilvánosan bejelentik (publice
decretum). Ennek a felfogásnak már semmi köze sincs Cicero bellum iustum-ához,
melynek definíciója az iniuria, vagyis a iusta causa gondolatán
alapult.
Bizonyos, hogy az „igazságos
háború” iniuria/iusta causa nélkül operáló fogalma megalapozta a
szuverén államok tisztán formális, minden morális akadálytól mentes háborúhoz
való jogát (ius ad bellum). De hogyan viszonyul ehhez a hagyományhoz az
ENSZ Alapokmánya? Az aláíró államok szuverén egyenlőségének alapján meg van
tiltva minden egyes állam autonóm ius ad bellum-a. Girardet szerint
azonban ezzel koránt sincs „elásva” az „igazságos” háború, ugyanis a
specifikusan cicerói bellum iustum (anélkül, hogy a fogalom, vagy
akárcsak a „háború” szó szerepelne a szövegben) része az ENSZ Alapokmányának! Az 51. cikkely egy fegyveres
támadás esetén az individuális vagy kollektív önvédelem természet adta jogáról
beszél, amelyben némelyek a bellum iustum-hoz való jogot látják – a
szerző szerint alaptalanul. A
klasszikus védekező háború ugyanis nem esett ebbe a kategóriába. Az alapokmány
azonban másutt (34. és 39. cikkely) a világbéke és a nemzetközi biztonság
veszélyeztetésével, egy fenyegetés lehetőségével, támadó cselekménnyel is
számol, amely nemzetközi súrlódásokhoz, viszályhoz vezethet. Ez pedig nem más,
mint a cicerói iniuria, amely már vagy bekövetkezett, vagy küszöbön áll
a bekövetkezése. A felelőse hostis (ellenség), a (preventív) háború
megnevezett okai pedig (még ha a „háború” szó elő sem fordul) a dolog lényegét
illetően iustae causae belli (jogos háborús okok) úgy, ahogyan azt
Cicerónál láttuk. Ami a korábbi állapothoz képest ténylegesen megváltozott, és
ami jelentős haladásnak tekinthető, az a szuverén államok háborúhoz való
jogának eltörlése: a ius ad bellum az ENSZ-re szállt át. Ugyanakkor
sürgős szabályozást tesznek szükségessé olyan új, ma még vitatott problémák
mint a „humanitárius intervenció” és a „terrorellenes háború”, amelyekkel
viszont Girardet már nem foglalkozik a tanulmányában.
Klaus M. Girardet: „Gerechter Krieg”. Von Ciceros Konzept des bellum
iustum bis zur UNO-Charta („Igazságos háború”. Cicero bellum iustum-koncepciójától
az ENSZ Alapokmányáig) in: Gymnasium 114(2007) 1–35.
Szekeres Csilla