Klió 2007/3.
16. évfolyam
A mongol női „bogtag” fejfedő
A mongol nyelven megjelent könyv a középkori belső-ázsiai
történelem egyik kultúrtörténeti érdekességét, a női fejdíszt mutatja be,
amelyet a mongolok bogtagnak hívtak. Erről számtalan leírás maradt fent, hiszen
a mongol világbirodalomba utazó külföldi követek többsége beszámolt róla. Mivel
azonban a késő középkorban megszűnt ennek a viselete, számos nyugat-európai
kutató kétségbe vonta létezését. Az évtizedig húzódó vitát végül a régészek
döntötték el, hiszen az elmúlt évtizedben Mongólia számos pontjáról, középkori
mongol sírokból (XIII–XIV. század) kerültek elő bogtag maradványok, amelyeket a
szerző részletesen, táblázatszerűen fel is sorol. A fenti leletek, a perzsa és
kínai művészek képei, valamint a korabeli freskómaradványok együttesen
bebizonyították azt, hogy valóban létezett egy különleges, nemes asszonyok
által viselt fejfedő. Ulambajar Erdenebat régész ezt a szerteágazó témát
dolgozta fel monográfiájában, amely közel sem olyan egyszerű, mint elsőre
gondolnánk, hiszen ahogyan láttuk, nemcsak a régészeti feltárások anyagait kellett
összegyűjtenie és feldolgoznia, hanem át kellett tanulmányoznia a mai
Észak-Kínában található, középkori freskókat, valamint a térség korabeli
sziklarajzait, sőt a Mongóliában és Észak-Kínában elszórtan található mongol
kori kőszobrokat is. A szerző első fejezetben részletesen felsorolta a mongol
női fejdíszre vonatkozó írásos forrásokat, a Déli-Song dinasztiától a Mongolok
titkos történetéig, de belevette a legfontosabb európai követek, Carpini,
Rubruc és Marco Polo beszámolóit is. A könyv képanyagából kiderül, hogy nemcsak
kínai és perzsa művészek örökítették meg ezen különleges díszt, hanem maguk a
mongolok is, hiszen az Ulánbátor melletti Ih Tenger sziklarajzok között látható
egy női bogtag is. Sőt, a Kínához tartozó Hszincsiang ujgur tartomány buddhista
sziklatemplom freskóin, a bezeliki, turfáni, dunhuangi barlangokban, valamint a
Kanszu-tartományban lévő An-hszijan sziklarajzokon is jól láthatóan ezt
ábrázolták. Ezek mindegyike korabeli rajz, amelyek szintén a bogtag létezését
bizonyítják. Erdenebat a bogtag ábrázolásokról színes és fekete fehér
képanyagot is közöl, amelyeken látható, hogy a középkori mongol világbirodalom
számos helyén szinte ugyanúgy örökítették meg a női fejéket. A mongol régész
utánajárt a különleges fejfedő eredetének is, és más mongol kutatókkal
egyetértve azt állítja, hogy már a Kr. előtti időszakban is létezett a pusztai
népek között, amelyekről kínai források számolnak be. A hunok fennhatósága
alatt álló vuhuan törzsszövetség női fejfedőjét a kínaiak goucsou néven emlegették,
amelynek formája és viselési módja nagyon közel állt a bogtaghoz, bár a mongol
és a vuhuan elnevezés különböző. A fejdísz kései megjelenését láthatjuk a
Jüngani barlangok freskóin, ahol egy bodhiszattva fején látható hasonló. A
régészeti leletek alapján Erdenebat azt állítja, hogy már a szibériai szkíta
kisplasztikai leleteken, majd a paziriki sírokból is hasonló ábrázolások
fordultak elő, ahol a nők fején magasított fejfedőt látunk. Ezek szerint a
mongolok előtt több száz évvel már a pusztai népek társadalmában használhattak
ilyen fejfedőt, és a mongolok csupán megőrizhették a belső-ázsiai népek
különleges örökségét. Erdenebat kutatási eredménye nemzetközi szinten is új
eredménynek számít. A szerző azt is leírja, hogyan készült maga a bogtag. Ez a
fejék könnyű faháncsból készült, körülbelül 20 centiméter magas hengeres tárgy
volt, amelyet kívülről selyemmel, vagy gyapjúval burkoltak be. Ezt a fejhez
rögzítve viselték. Arra, hogy kik hordhatták, többféle magyarázat született,
több, Erdenebat által idézett források sem tudtak egységes álláspontot
kialakítani. Volt, aki valamely állat ábrázolását látja benne (kacsa, teve).
Talán legreálisabb a mongolok udvarában élt perzsa történetíró, Rasid-ad-din
azon leírása, amely szerint a kiváltságokat elnyerő úgynevezett „darhan” rend
nemes asszonyai viselhették ezt. Valószínűleg közrendűek nem viselhettek ilyen
drága és rangot jelképező fejdíszt. Az teljesen bizonyos, hogy csak asszonyok
viselték, hiszen a lányok hajadonfőtt jártak. Néprajzi adatokból ismert, hogy a
férjezett mongol nőknek el kellett rejteni hajfonataikat. Erre a természet
kényszerítette őket, mert a porviharok elől tanácsos volt elrejteni a hajukat.
Bár a történeti forrásokból a Jüan-kort követően (1368) eltűnik a bogtag
említése, és képi ábrázolás nincs továbbéléséről, a források is nagyon
hiányosak ezzel kapcsolatban. Erdenebat szerint számos helyen, nyomokban van
utalás arra, hogy nem tűnt el teljesen a viseleti darab. A szerző érdekes
megfigyelése az, hogy a mongol halha fejdísz közepe lyukas. Felteszi a kérdést,
lehet, hogy a bogtagnak hagytak helyet? Erre azonban már a monográfia – kellő
forrás hiányában - nem ad választ. Erdenebat megemlíti még a régi kazak
házassági szertartást, ahol a menyasszonyok még a XIX. században viseltek a
bogtaghoz hasonló magasított fejfedőt.
Ulambajar Erdenebat: Mongol ehnerijn bogtog malgaj (A mongol
női „bogtag” fejfedő). A Mongol Tudományos Akadémia Régészeti Intézete,
Ulánbátor, 2006. 152 oldal
Obrusánszky Borbála