Klió 2007/3.
16. évfolyam
Nő és törvény. A nők jogi és társadalmi helyzete a múltban
Annak ellenére, hogy a nők múltbéli jogi és társadalmi
helyzetét feltáró kutatások eddig sok ismeretlen és érdekes felismerést hoztak,
Szlovákiában erre a témára – a nyugat európai kutatásokhoz képest – eddig nem
fordítottak a kutatók elég figyelmet. Ez a helyzet és a téma kétségkívüli
érdekessége voltak az okai egy nemzetközi konferencia szervezésének, amelynek
kézzelfogható eredménye a bemutatandó munka. A kötet huszonnégy szerzője:
szlovák, cseh, lengyel, magyar, orosz és román történészkutatók széles
kronológiai, tematikai és geográfiai megközelítésben világítják meg a témát, s
mutatják be a kutatás előtt álló számtalan problémát. A tanulmányok, melyek a
női élet gazdasági, jogi, politikai, iskoláztatási, anyai, házastársi, gyermeki
aspektusaival foglalkoznak, együttesen igyekeznek képet formálni arról, hogy
mit jelentett (és ma is mit jelent) „nőnek lenni“.
A kötet első tanulmánya,
melynek szerzője Dvorák Daniela a XIV. és XV. századi Magyarországon
élő nemesi származású nőt mutatja be, aki – tekintet nélkül magasabb vagy
alacsonyabb társadalmi pozíciójára – mindig erősen függött a férfitól (apa,
testvér, férj), aki a nő életének majdnem teljes ,,ura volt“. Habár kétségkívül
az említett időszakban is voltak kivételek, a nő elsődleges kötelessége a
család összetartása, a gyerek nevelése volt.
Michal Bada a Zsolna városra érvényes magdeburgi törvények nőkre
vonatkozó cikkelyeit mutatja be. Ezek közül ötvenhét cikkely főleg családi
jogot érint. Nagy precizitással írja le a férjes nők jogait és kötelességeit,
de leginkább a házasság vagyonjogi viszonyait magyarázza. A törvénykönyvben
olvasható, a kor viszonyaihoz képest a nők jogállását viszonylag elégségesen
magában foglaló cikkelyek ellenére még mindig fennáll a kérdés, hogy vajon
menyire tartották be és respektálták azokat a valós életben.
Nyitra megyében a késői
középkorban élő négy nemesi nő példáján mutatja a következő szerző, Lukacka
Ján, hogy a női élet ebben a korban is sok formában jelenhet meg. Kont
Miklós erényes özvegyével, Klárával szemben, aki nem csekély összegeket
fordított a szegény sorsúak megsegítésére, ott áll a fösvény és kőszívű Forgách
Márta. A szerető feleség megtestesítője Majtényi Anna volt, aki halála után
férjére hagyta az összes vagyonát. A Ludaniczky családból származó Anna az erős
és energikus nő megtestesítője volt. Ez a négy női sors is igazolja, hogy a nők
nemcsak másodlagos szerepet töltöttek be, és hogy jónéhányan aktívan
befolyásolták nemcsak a saját családjuk, de mások sorsát is.
Több tanulmány a nő bűntényhez
– mint áldozat, vagy a bűn elkövetője – való viszonyát vizsgálja. Ide tartozik Segeš
Vladimír írása, amely a középkori Pozsonyban, Szeghy Blankéá, amely
a XVI. századi kelet-szlovákiai városokban és Karpinsky Andrzejé, amely
a XVI–XVII. századi lengyel városokban a nőkön vagy nők által elkövetett
bűnöket mutatja be. A nőkön elkövetett bűnök legtöbbje szexuális természetű
volt, míg a nők, mint vádlottak leginkább lopások elkövetői voltak.
Azt, hogy mennyire változott
meg a nemesi nők élete a kora újkori Cseh Királyságban, Marie Ryantová
tanulmánya vizsgálja. Azonkívül, hogy a nőket ebben az időszakban is
nagymértékben korlátozták, érdekes kérdés lehet a következő kutatások számára,
hogy maguk a nők mennyire érezték ezt a korlátozást, vagy milyen is volt az ő
jogi tudatuk?
A kolozsvári nők XVI. századi
jogi helyzetével közelebbről Rűsz-Fogarasi Enikő foglalkozik. Az
adóösszeírások és céhszabályok tanulmányozása által képet kapunk a Kolozsvárott
élő nőknek a jog által viszonylag szilárdan biztosított helyzetéről és főleg az
özvegyek jelentős vagyonáról, amelyet például azzal tudtak megtartani, hogy
jogukban állt folytatni a férjük által űzött mesterséget.
A nők múltbéli életének jobb
megismeréséhez sok érdekes adatot ad a testamentumok kutatása is, mellyel Horn
Ildikó foglalkozott. Az általános és szokásos formációk ellenére a
hagyatékok képet adnak a végrendeletet író nő családi életéről, vagyoni
viszonyairól, az óhajtott temetési szertartásról, sőt sok hagyaték végen a
leélt élet mérlegeléséről is. A testamentumokat sokszor újraírták, vagy a
változó családi viszonyok miatt pontosították. Már fiatal korban, gyakran a
szülésre készülő nő írt végrendeletet, hogy a megszületett, vagy már élő
gyermekek jogait biztosítsa.
A lány- és feleségszerep
mellett a nő egyik alapvető életszakasza az özvegység volt. Ennek az
élethelyzetnek jogi, vagyoni, családi és más aspektusait Pavel Král
mutatta be.
A már említett jogi iratok,
testamentumok és más közéleti iratok mellett a magán jellegű iratok is gazdag
anyagot nyújtanak nemcsak egy adott nő, de az egész társadalmi réteg életéről. Josef
Hrdlicka azt állapította meg, hogy a XVII. századi nők magánirataiban,
főleg a levelezésekben, családi krónikákban, gazdasági feljegyzésekben vagy
naplókban leggyakrabban a nő családon belüli anyai szerepe került előtérbe.
Mondhatni, hogy a nők életük
sokszor leghosszabb részét, mint feleségek élik le. Azt, hogy a házasság a
múltban általában nem a két ember magánügye, többnyire a társadalmi, gazdasági
vagy családi szempontok voltak a meghatározóak, bár a kölcsönös szimpátia
sokszor kialakult, Bastl Beatrix mutatja be. A sikeres házassági
politika mindenekelőtt a nemességnél kapott fontos szerepet, ahol a társadalmi
presztízs, gazdasági haszon és családi ügyek egyben meghatározták a partner
választását is.
Várkonyi Gábor tanulmányában az arisztokrata nők nem megszokott
szerepével – a gazdálkodással foglalkozik. A nagyságos asszony szinonimája
lehetne a munkás, szorgos gazdaaszony megnevezés, viszont ez alatt nemcsak egy
törődő, hű, vallásos és tanult magyar nemesi nőt kell elképzelnünk, hanem ide
tartozik a dolgos és saját gazdaságát intéző aszony is, amelynek megtestesítője
Báthory Erzsébet vagy Rákóczi Erzsébet volt.
Hasonló témával, csak a városokon
belül, foglalkozik Marie Marecková, aki a bártfai nők példáján mutatja
be a nők aktív szerepét a városi kézműiparban vagy kereskedelemben.
Idegen nők a magyar nemesek
feleségei szerepében a XVI–XVII. században a témája Koltai András
tanulmányának, amelyben az idegen, határontúli házastárs választásának okait
keresi. Néhány esetben ez presztízs-kérdés (Gorjan testvérek), másoknál vagyoni
vagy politikai ambíciók realizálása (Thurzó György). Voltak azonban kivételek,
mint Esterházy Miklós, aki minden leszármozottját arra intette, hogy csak
,,saját nemzetével“ házasodjon. Az idegen feleségeknek nem volt könnyű
helyzete, a nyelvi nehézsségek, idegen szokások és környezet mellett a
családtól való elválással is meg kellett birkózniuk.
A nőkön elkövetett erőszak és
a védekezés lehetőségeivel foglalkozik Lengyel Tünde. A férfi és a nő
eltérő jogi és gazdasági helyzetéből adódóan a nő többféle erőszaknak volt
kitéve. Mind a pszichikai, mind a fizikai erőszaknak nemcsak idegenek, hanem
sokszor a család tagjai is áldozatául eshettek. Az ilyen nehéz helyzet
megoldását mágiával, a család beavatkozásával, vagy ellenkezőleg a családtól
való elszökéssel, de akár válással (elválasztással) próbálták megoldani.
A jobbágynők társadalmi és
jogi helyzetét mutatta be Mária Kohútová hasonló című tanulmányában. A
Tripartitum alapján a szerző azt mutatta ki, hogy a jobbágyok – természetesen a
nőket is beleértve – nem voltak felruházva törvényes jogokkal. Különösen nehéz
sorsa volt az özvegyeknek és családnélküli nőknek, mivel az ő ,,életükről a
földesúr határozott”.
Egy a sors által gyakran
megpróbáltatott házasságot, a kudarcba fulladás okait és leginkább két ember,
Rákóczi Erzsébet és Erdődy György egymáshoz való viszonyát vázolta
tanulmányában Benda Borbála.
Eltérően a kora újkortól a
XVIII. századi janzenista és pietista mozgalom sokkal nagyobb figyelmet
fordított a nők iskoláztatásának szükségességére. Ezeknek a törekvéseknek volt
bizonyos hatása, néhány elszánt pedagógus, mint Szenovitz Mátyás Eperjesről
vagy Kohlmayer Mihály működése ezt igazolja, de ennek ellenére a XVIII. századi
társadalom még nem volt felkészülve a nők minőségileg magasabb szintű
iskoláztatásának biztosítására. Erről a kérdésről és más, ehhez kapcsolódó
problémákról írta tanulmányát Eva Kowalska.
Az iskoláztatás és annak
anyagi háttere dominál Olga Khavanova tanulmányában is. Mivel a XVIII.
század második felétől egyre nagyobb szükségnek mutatkozott az ifjú nemes
kisasszonyok taníttatása, sok – nem igazán gazdag – családnak az anyagi
gondokkal is meg kellett küzdeni. A probléma másik oldala viszont az volt, hogy
sok nemesasszony nagy gondot fordított a különféle iskolák megsegítésére és
alapítványok által ösztöndíjak biztosítására a szegény diákoknak.
Egy női rend bemutatását
vállalta Miroslav Kamenický: a pozsonyi Notre Dame rend apácáinak fontos
szerepét elemezte, akik főleg az arisztokrata lányok nevelését végezték, ezzel
a saját létfenntartásukat is biztosítva.
Az arisztokrata nők
nyelvhasználatát és annak nyelvészeti analízisét (szintaxis, stílus,
grammatika) Szentiványi Anna Mária levelezésének példáján Jana Skladaná
végezte el.
A női élethez régi időktől
kapcsolódó jelenséggel, a prostitúcióval foglalkozott Milena Lenderová.
A prostitúció az emberi társadalom egyik jelensége, amelyhez az egyes
történelmi korszakokban eltérően viszonyultak. A törvény szempontjából három
időszakot lehet megkülönböztetni, prohibíciót (középkor, kora újkor),
reglementációt (igyekezett szabályozni a prostitúciót) és abolicionizmust (a
XX. század 60-as éveitől, az állam prostitúció feletti felügyelete ellen
harcoltak).
A kötet utolsó tanulmánya a
szlovák emigráns nők helyzetét, elhelyezkedését, nehézségeit, egyleti munkáját
és emancipációját mutatja be az Amerikai Egyesült Államokban a XIX. század
végén és a XX. század elején.
Végezetül meg kell
állapítanunk, hogy az itt bemutatott kötet – Lengyel Tünde szerkesztői munkája
révén – sok érdekes és értékes információt hozott, új szempontokkal
gazdagította a női szerepek múltjának kutatását, és bizonyosan hozzájárult ahhoz,
hogy az olvasó képet kapjon a női élet sokszínűségéről, változatosságáról a
történelem századaiban, egyszóval arról, hogy mit is jelentett és jelent
valójában „nőnek lenni“.
Tünde Lengyelová (szerk.): Zena a právo. Právne a spolocenské
postavenie zien v minulosti. (A nő és a törvény. A nők jogi és társadalmi
helyzete a múltban.). Bratislava, Academic Electronic Press, 2004. 304.
Kónya Annamária